صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی غیاث آبادی فراهانی / دبیر رشته ی ساخت و تولید - ساوه

نگاهی به مشکلات هنرستان ها ؛ آن ها را دریابید !

نگاهی به مشکلات هنرستان های فنی و حرفه ای و کارودانش  تقریبا نیمی از دانش آموزان متوسطه در هنرستان ها تحصیل می کنند. فلسفه ی وجودی هنرستان ها، آموزش دانش آموزان برای بازارکار در رده های کارگر فنی ماهر و تکنسین بوده است ولی متاسفانه مشکلاتی چند در مسیر رسیدن به این هدف وجود دارد که در ذیل به بررسی برخی از آن ها می پردازم.

1- در هنرستان ها دانش آموزانی ثبت نام می شوند که عموما از لحاظ آموزش علوم پایه ضعیف و حتی خیلی ضعیف می باشند . در هنرستان های فنی که از لحاظ تئوری ( تخصصی و عمومی )  مطالب زیادی به دانش آموزان آموزش داده می شود می بایست دانش آموز از پایه علمی حداقلی برخوردار باشد که متاسفانه چنین نیست .

در بسیاری از رشته ها بیش از 80 درصد دانش آموزان پایه علمی حداقلی را ندارند. در سال های اخیر با توجه به برداشته شدن شرط قبولی در سال اول دبیرستان ، دانش آموزانی در هنرستان ها ثبت نام شده اند که بعضا معدل آن ها زیر ده می باشد ؛ به همین دلیل کار آموزش چنین دانش آموزانی برای دبیران و هنر آموزان بسیار سخت و مشکل می باشد .دبیران مجبورند سطح آموزش خود را بسیار پایین بیاورند .

باز در عین حال بسیاری از دانش آموزان در امر یادگیری با مشکل مواجه می شوند و این باعث هدر رفت زحمت معلمان و هنر آموزان می شود. دانش آموزی که توان یادگیری لازم را در برخی دروس ندارد زمینه ی بی انضباطی اش نیز زیادتر است و کنترل او سر کلاس برای معلم سخت می شود .جوانی این دانش آموزان نیزدر رشته ای که به آن بی  علاقه  و توانایی یادگیری آن را ندارند تلف می شود.  در هنرستان های کاردانش وضعیت به مراتب بدتر می باشد .

حال چه اصراری از طرف وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که تمام دانش آموزان به پایه های بالاتر بیایند جای بسی سوال است ؟!

 

( اگر قرار است دانش آموز از چرخه ی آموزش رسمی خارج نشود می بایست رشته ای عمومی و  ساده طراحی شود و دانش آموزان ضعیف در آن ها ثبت نام شوند . البته نگارنده قبلا در این مورد مطلبی با عنوان" دیپلم عمومی " در این سایت منتشر کردم - این جا  )

 

2- متاسفانه مشاوره و هدایت تحصیلی در هنرستان ها و متوسطه انگار وجود ندارد. اصلا به علائق و توانمندی و استعداد دانش آموز در تعیین رشته های هنرستانی توجه نمی شود . حداکثر کاری که می شود این است که نیم نگاهی به نمره ی ریاضی و فیزیک سال اول او می شود و اگر معدلش و نمراتش بالا بود او را در رشته هایی مثل برق و الکترونیک  ثبت نام می کنند .در برخی هنرستان ها بسته به این که مدیر یا معاون رشته ی خودش چه باشد دانش آموزان با معدل بالا را در رشته خودشان ثبت نام می کنند.

طبیعی است وقتی به علائق و استعداد دانش آموز توجه نشود ، دانش آموز در رشته ی مربوطه پیشرفتی نخواهد داشت و در واقع آموزش ها به  هدر رفته است .

3- نوع رشته هایی که در هر شهرستان و یا استان در هنرستان ها دایر می باشد، باید متناسب با توان مندی جذب فارغ التحصیلان این رشته ها در بازار کار آن شهرستان و استان باشد در حالی که به این مطلب اصلا توجهی نمی شود . تعداد هنرجویانی که در برخی از رشته ها آموزش داده می شوند  تناسبی با پتانسیل جذب این ها در بازار کار شهرستان و استان ندارد .

در این سیستم فقط به عرضه ی نیروهای فنی به بازار کار توجه شده است و به تقاضا توجه لازم وجود ندارد .

در واقع با هزینه ی گزاف نیروهایی تربیت شده اند که در آینده در شغلی به غیر از رشته ی تحصیلی خود مجبور به کار خواهند بود. این باعث به هدر رفتن هزینه هایی که برای آموزش آن ها شده است خواهد بود.

4- امکانات کارگاهی بسیاری از هنرستان ها کافی نبوده و متناسب با تکنولوژی روز نمی باشد .آموزشی که متناسب با تکنولوژی روز انجام نشود بیهوده می باشد.

همچنین لازم است بخش هایی  از کتب دروس تخصصی  هنرستان ها  بازنگری شده و برخی حذف و یا به روز شوند .

5-  وجود استاد کارتخصصی و حرفه ای  برای هر کارگاه بسیار ضروری می باشد . چراکه استاد کار با حضور دائمی خود در کارگاه از تجربه کارگاهی زیادی برخوردار خواهد بود . این تجربه در کنار دانش هنرآموز باعث بالا رفتن کیفیت آموزش خواهد شد .متاسفانه اخیرا استاد کار برای کارگاه ها در بسیاری از هنرستان ها به اندازه ی کافی نمی باشد .

6-  اخیرا دوره های آموزش ضمن خدمت در دروس تخصصی هنرستان ها بسیار کم شده و حتی می توان گفت که تعطیل شده است ، در حالی که برای اینکه دانش هنرآموز به روز باشد ،این دوره ها باید با جدیت و مزایا همرا بوده تا هنر آموزان رغبت حضور در آن را داشته باشند.

7- با توجه به سختی آموزش کارگاهی می بایست سختی کار بیشتری برای هنر آموزان هنرستان ها در نظر گرفته شود . در حال حاضر سختی کار یک هنرآموز هنرستان نسبت به یک دبیر عمومی کمتر سی هزار تومان می باشد !

8- بازدیدهای علمی- آموزشی از کارخانجات در هنرستان ها علی الخصوص در سال دوم  بسیار کم است  در حالی که این بازدیدها در  ایجاد نگرش مثبت در هنرجویان به رشته شان بسیار مفید می باشد.  لذا انتظار می رود که ادارات ،هنرستان ها را ملزم به این امر نمایند .

امیدوارم گوش شنوایی برای شنیدن این مشکلات و اراده ای برای رفع آن ها در مسئولین ذی ربط  وجود داشته باشد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 09 آبان 1394 19:25 خوانده شده: 15894 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +11 -2 --
الف 1394/08/09 - 20:35
با تشکر از مطالب ارزنده اتان
فکر کنم مشکلات هنرستانها از نظر سطح نازل علمی هنرجویان ، فقر فرهنگی و بی اخلاقی اکثر آنها از یکطرف و بی اعتنایی مسولین امر در تجهیز هنرستانها و نوسازی تجهیزات فرسوده از طرف دیگر در همه جای کشور عین هم باشد
اما مشکلی که در هنرستانهای اردبیل جدیدا رخ داده پشت پا زدن به شصت سال تجربه در اداره کارگاهها با حضور هنر آموز و استاد کار بود که الحمدلله به بهانه های واهی استاد کار را از کارگاهها حذف کرده اند
فکر می کنید مشکل را به چه کسی باید گفت کسی که مهندس برق را با 15 سال تجربه از هنرستان فرستاده به مدرسه ابتدایی تا دینی وعربی درس بده
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/08/10 - 19:32
گوش شنوایی نیست!
پاسخ + +16 -1 --
هنرآموز 1394/08/10 - 14:35
سپاس از بیان مشکلات

فکر کنید سر کلاس دوم دبیرستان نشسته اید و می خواهید برنامه نویسی تدریس کنید؛ سوال می کنید باقی مانده 17 بر 3 چند می شود؟ از کلاس 20 نفری 12 نفر پاسخ اشتباه می دهند.
پاسخ ها:
1.5 می شود؟
آقا 5 می شود؟
...

فکر کنید در همان کلاس می خواهید جمع و تفریق باینری تدریس کنید. سوالی به دانش آموزان می دهید. دانش آموز 1 منفی 0 را می نویسد 0؛

....
حال باید چه کرد با سطح علمی این دانش آموز؟ آیا باید گذشته را درست کرد یا آینده را؟ آیا باید برنامه نویسی تدریس کرد یا جمع و تفریق؟ آیا دروس 300 صفحه ای که باید در یک ترم تمام شود تدریس کرد یا به او درست خواندن 1 خط متن را یاد داد؟
مشکل کجاست؟
دلم خون هست همچون سرم که عمل کرده ام
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1394/08/14 - 18:25
علاوه بر مشکلات فوق عدم دریافت سرانه ،عدم تجهیز هنرستانها و همچنین دید ضعیف مسئولین به هنرستانها و تبعیضات موجود در اموزش و پرورش ، نبود استادکار، نبود هنراموز مجرب ، استفاده از سرباز معلم ، وبسیاری از مشکلات دیگر ، خروجی هنرستانها را دچار مشکل نموده است.
پاسخ + +8 -4 --
بایک 1396/10/21 - 09:37
سلام من ۲۸ سالمه دیپلم هنرستانی کاردانش بودم سال ۸۵ تمام اینها درسته حرف دل منه نه امکاناتی نه کارگاه مناسبی یه مشت معلم عقده ای که فقط کتک زدن و برخورد نامناسب بلد بودند
تو کاردانش ریاضی هم که تدریس نمیشه فقط پول میگیرند که ثبت نام کنند
بدتر از اون دانشگاه های علمی کاربردیه همه رو ثبت نام میکنه طرف نمیدونه جذر و رادیکال چیه اومده دانشگاه مهندس شه من خودم اوضاع ریاضیم نابود بود اما خودمو رسوندن به سطح مورد نظر اما آیا همه مثل من هستند؟نه!اساتید که خودشون سعی میکنند چیزی یاد ندند تازه بخوان یاد بدهند دانشجو مخالفت میکند خب چرا باید دانشگاه این همه دانشجو مدرک گرا رو بپذیره؟؟بر برض من میخوام تو دانشگاه تراشکاری سی ان سی یاد بگیرم چون بیکارم اما دانشجوها میگن از استاد سوال نکن بذار تعطیل کنه بریم!!چرا؟؟چون اون ها شاغل هستند و براشون اهمیت نداره اما من نه!!اما هیچکی اینها رو نمیفهمه من به رییس دانشگاه علمی کاربردی ایمیل زدم فقط بابت انتقادم تشکر کرد!!
پاسخ + +2 -6 --
َara 1400/10/27 - 22:21
سلام
فکر میکنم خیلی از حرف های شما شدیدا احمقانست و البته اون دسته از بزرگوارایی که حرفای شما رو تایید کردند. فکر میکنم شما کلا 2 الی 3 تا هنرستان دیدید و دارید جمع میبندید
بنده خیلی از دبیرستان ها رو میشناسم که به مراتب از خیلی از هنرستان ها جو علمی و فرهنگی بد تری دارند.
من به خود شما توهین نکردم به روش تفکرتون توهین کردم. و مثال نقض هم برای مطالب شما دارم.
خیلی از مهندسین R&D و تکنسین های شرکت های بزرگ و دانش بیان از همین هنرستان هایی شروع کردند که شما لیبل گاو رو به آن ها چسبوندید.
از جمله فولاد اصفهان و....

التماس تفکر معلم عزیز و نسبتا بی سواد
برای جامعه معلما متاسفم که امشال شما توی این سیستم مریض هستیدد.
پاسخ + +1 -7 --
زهرا 1401/08/04 - 18:10
سلام،خیلی بیخشید فکر کنم شما درباره اینکه همه زیر معدل ده هستند خیلی خیلی اشتباه میکنید،اتفاقا من خودم هنرستان هستم و فقط به دلیل علاقه زیاد به طراحی دوخت وارد هنرستان شدم،و اصلا هم اینجوری نیست که هنه معدل زیر ده باشند من خودم معدلم عالی بود،و یکی از دوستانم با معدل 19 وارد هنرستان شد،پس بنابراین نتیجه میگیریم این حرف شما مال زمان قدیم هست و هرکس به هنرستان توی این دور زمونه توهین کنه معلومه که خیلی عقب مونده است.
پاسخ + 0 0 --
Gabriel 1402/02/31 - 14:15
شما میتونستید با بکارگیری نورون های مغزی ابتدا هندسه تحلیلی و جبرخطی و حساب دیفرانسیل و فیزیک را در دبیرستان مطالعه میکردید سپس بعنوان یک انسان متمدن و تحصیل کرده و باسواد در کنکور سراسری رشته معزز ریاضی فیزیک شرکت و رشته مهندسی نساجی را در دانشگاه های تراز دار کشور انتخاب میکردید!هنرستانی یعنی عاشق دور زدن راه قانونی تحصیل کردن ولی مدعی هوش و درایت!!هنرستان محل تربیت کارگر باسواد است نه مهندس
پاسخ + +5 -3 --
Gabriel 1402/02/31 - 14:10
هنرستان اسمش روشه محل هنر آموزی نه دانش آموزی.از قدیم و ندیم تااکنون هنرستان محلی برای سکنی گزیدن دانش آموزان ضعیف و خائف از مباحث سنگین علوم بوده که آینده خود را اجبارا در گرو امور فنی و اصطلاحا یدی می دیده اند.ملالی نیست بهرحال انسانها از ضرایب هوشی متفاوتی برخوردارند و نمیتوان همه را به یک چشم دید و هرکس باید بنا بر سطح توانایی و پتانسیل خود در سطح متناسبش زندگی نماید.مساله اینجاست از روز نخست بنا بر این نبود که ((تکنسین ها و کارگران ماهر)) تربیت شده در هنرستان ها به لطایف الحیلی از قبیل کاردانی به کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه های درجه ۴ و بصورت ناپلئونی برای خود مدارکی جمع و جور کنند و بجای اشتغال به حرفه تکنسینی در صف مهندسین یعنی آنان که هندسه خوانده اند قرار گیرند!مقرر بود هنرستان ها تکنسین هایی بعنوان کمک کار مهندسين تربیت کنند دقیقا مثل رشته تجربی که پزشک پزشک است و پرستار هم کمک کار پزشک نه همسطح پزشک!
پاسخ + +3 -1 --
زهرا 1402/03/02 - 21:44
دخترم میخواد بره تربیت بدنی علاقه شدید داره ولی میگن حو هنرستان ها خوب نیس نمیدونم چکار کنم .........
پاسخ + 0 0 --
معاون 1402/07/19 - 15:48
در چند سال اخیر گرایش به هنرستان زیاد شده و اکثرا انضباط عالی هستند .نگران نباشید هنرجو باید خودش عالی باشه و عالی بماند.
پاسخ + +2 -1 --
معاون 1402/07/19 - 15:45
سلام وقت بخیر
امسال ثبت نام در هنرستان ما ۵رشته را با معدل های ۱۸ تا ۲۰ ثبت نام داشتیم
پاسخ + +2 -2 --
علی اصغر 1402/11/10 - 21:33
من خودم توی هنرستان هستم اصلا کی میگه که کسانی که معدل کم دارن میان هنرستان شما دارین به بچه های هنرستان اینطوری توهین میکنین فکر کردن فقط رشته های نظری خوبن متاسفانه هنرستان طوری که باید تعریف بشه نیست و همه به عنوان کارگر نگاه میکنن درحالی که این رشته ها نباشه دکتر هم که باشی ماشینی که سوار شدی طراح مکانیک ساخته ساختمان ها به دست نقشه کش ها و برق هم به دست رشته برق میاد خونه هاتون تا به حال فکر کردید وقتی هنرستان نباشه چطور میخواین یک کار مثلااسپرت ماشین کنید موتور تقویت کنید
امیدوارم با نگاه بهتری به هنرستان دیده بشه و یک مهندس فنی را دست کم نگیرند
پاسخ + 0 0 --
مهندس الاعظم 1402/11/15 - 09:00
مهندس یعنی هندسه خوانده و این پرواضحه که شما در هنرستان هندسه تحلیلی و جبرخطی رو معاف هستید!اصلا به هنرستان رفته اید تا از زیربار ادراک همین طیف مقولات سنگین ریاضی شانه خالی کنید!شما عزیزان تکنسین یا کمک دست مهندسین هستید درست بمانند تمام کشورهای پیشرفته صنعتی این را بدانید که طراحی و محاسبات تجهیزات صنعتی با مهندسینه نه تکنسین ها شما خروجی کار رو فقط با کمک ابزار و نظارت مهندسین باید پیاده سازی کنید
پاسخ + +2 -1 --
مهندس الاعظم 1402/11/15 - 08:55
هنرستانیا اسمشون روشون هست((هنرآموز)) و دبیرستانیها هم که((دانش آموز)) هستند از همینجا اظهر من الشمس میشه که تفاوت بین دبیرستانی با هنرستانی آسمونه تا زیر راه پله!هنرستانیا باید باید و باید تا حد فوق دیپلم محدود بشن چون هدف از تاسیس هنرستان تربیت کارگر آچار بدست باسواده و لاغیر ما تو کره زمین بغیر از این مملکت بی در و دروازه اصلا مقطع کارشناسی ناپیوسته نداریم!!این بچه‌های ناپیوسته تنبل و تن‌آسا از دانشکده‌های درجه۳و۴ بصورت بدون کنکور و هرکی هرکی مدرککی میگیرن بعد تو بازار کار ادعای ارث و میراث هم دارن!!دم نظام مهندسی گرم که به این موجودات مثلا زرنگ پروانه طراحی نمیده اقلا یجا تو این مملکت ارزش و منزلت زحمات بی‌شائبه بچه های ریاضی فیزیک دیده شده

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور