صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

« آموزش رایگان حق فراموش شده ای است که در حال حاضر از سوی هیچ یک از ذی نفعان تعلیم و تربیت به صورت جدی پیگیری نمی شود »

مدیر مدرسه عزل شد اما مساله حل نشده است !

سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

نقدی بر عزل مدیر مدرسه و مسائل آموزش و پرورش در صدای معلم  هفته پیش خبری منتشر شد که در یک مدرسه واقع در شهرستان قدس استان تهران مادری برای ثبت نام فرزندش و به دلیل فقدان توانایی مالی پرداخت کمک به مدرسه مجبور به نظافت مدرسه شده است.  

خبر فوق مانند هر خبری دیگری که در فضای مجازی می چرخد و مورد توجه قرار می گیرد، بازخورد فراوانی داشت . دولت و وزارت آموزش و پرورش نیز خبر از عزل مدیر مربوطه دادند. بدین ترتیب مشکل حل شد.

گزارشی در مورد صحت این موضوع از سوی نهادهای مرتبط نیز  منتشر نشد. در صورت صحت خبر نیز مدیری در سطح اداره آموزش و پرورش شهرستان قدس و اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران نیز استعفا نکرد . از این رو نه خبری شده بود و نه قرار بود خبری شود. گویی با پاک کردن صورت مسئله خیال همه راحت می شود.

در صورت صحت این خبر ، دلایل بروز چنین اتفاقاتی باید مورد بررسی قرار گیرد . 

وزارت آموزش و پرورش بزرگ ترین نهاد اداری کشور است که از قلب پایتخت تا دورترین نقاط کشور حضور دارد و عمده خانواده ها با آن برخورد دارند . هر نوع مسئله و بحران در این نهاد تاثیر بلاواسطه در زندگی امروز و فردای جامعه خواهد داشت . 

اهمیت وزارت آموزش و پرورش و نهاد مدرسه لزوم بررسی چرایی شکل گیری چنین رویدادهایی را ضروری می سازد .

 اولین نکته ای که در مورد این رویداد به ذهن خطور می کند این است که چرا باید دانش  آموزان برای تحصیل خود پولی پرداخت کنند تا خانواده ای مجبور شود برای ثبت نام فرزندش در یک مدرسه دولتی مجبور به پذیرش این نوع رفتارهای ناشایست شود؟ 

نقدی بر عزل مدیر مدرسه و مسائل آموزش و پرورش در صدای معلم

بر اساس اصل 30 قانون اساسی دولت موظف به تامین آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه است . در حال حاضر  سرانه ای از طرف دولت به مدارس دولتی داده نمی شود . مدارس دولتی نیز برای تامین مخارج خود مجبور به دریافت کمک از اولیا هستند در حالی که آموزش رایگان حقی است که ارکان حکومت موظف به تامین آن هستند. انجمن اولیا و مربیان باید به عنوان میانجی بین اولیا و مدرسه عمل کنند و ضمن نظارت بر عملکرد مالی  مدیر مدرسه نمایده اولیا باشد . در حال حاضر  انجمن اولیا و مربیان در جایگاه مناسبی قرار ندارد .

رئیس جمهور بر اساس اصل یکصد و بیست و یکم سوگند یاد کرده است که از قانون اساسی پاسداری نماید و از حقوق مردم در قانون اساسی حمایت  نماید . روسای جمهور در طول پانزده سال گذشته در مورد اجرای اصل 30 قانون اساسی  اقدامی نکرده اند . نمایندگان مجلس شورای اسلامی که بر اساس اصل شصت و هفتم قانون اساسی به قرآن کریم قسم خورده اند که پاسدار قانون اساسی باشند، اصل 30 قانون اساسی را فراموش کرده اند.

در طول سال های گذشته در این مورد که چرا اندک مبلغ سرانه به مدارس نیز قطع شده است سوالی از رئیس جمهور و وزرای آموزش و پرورش پرسیده نشده است.

نقدی بر عزل مدیر مدرسه و مسائل آموزش و پرورش در صدای معلم

به نظر می رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظیفه خود در مورد آموزش و پرورش را دخالت در انتصابات می دانند و مسئولیتی در قبال آموزش و پرورش رایگان ندارند.

نقدی بر عزل مدیر مدرسه و مسائل آموزش و پرورش در صدای معلم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی فقط در مورد انتصاب مدیران کل و مدیران ادارات دخالت می کنند تا به انتخاب در دوره آینده امیدوار باشند.

آموزش رایگان حق فراموش شده ای است که در حال حاضر از سوی هیچ یک از ذی نفعان تعلیم و تربیت به صورت جدی پیگیری نمی شود .

نقدی بر عزل مدیر مدرسه و مسائل آموزش و پرورش در صدای معلم

نکته دوم در مورد این رخداد ؛ فقدان نظارت و آموزش  است . در طول سال های اخیر نهاد نظارت درونی آموزش و پرورش تضعیف شده است. انتخاب سیاسی مدیران در دولت قبل و به کار گیری مدیران فاقد آشنایی با آموزش و پرورش بر میزان بحران فعلی افزوده است .

اداره کل ارزیابی عملکرد ؛ بازرسی و پاسخ گویی به شکایات  وزارت آموزش و پرورش و واحد های استانی و شهرستانی و همچنین معاونت های آموزشی و پشتیبانی از سطح وزارت تا ادارات مسئولیت مهمی در این زمینه دارند . نظارت مستمر بر عملکرد مدیران و آموزش مستمر و روزآمد مدیران مهم ترین تدابیر پیش گیری  است . بهبود شرایط فعلی نیازمند آن است که نظارت به عنوان یک اصل مهم به رسمیت شناخته شده   شود .

 نکته آخر فقدان نهادهای مدنی کارآمد  است . انجمن اولیا و مربیان باید به عنوان میانجی بین اولیا و مدرسه عمل کنند و ضمن نظارت بر عملکرد مالی  مدیر مدرسه نماینده اولیا باشد . در حال حاضر  انجمن اولیا و مربیان در جایگاه مناسبی قرار ندارد .

نقدی بر عزل مدیر مدرسه و مسائل آموزش و پرورش در صدای معلم

گاهی  با مراجعه به یک مدرسه مشاهده می شود که اعضای انجمن اولیا و مربیان در حال انجام فعالیت های خدماتی از قبیل چایی آوردن و... می باشند. به این ترتیب نهادی مدنی که باید  بر عملکرد مدرسه به ویژه در مور دمسائل مالی نظارت کنند مقهور مدیریت مدرسه هستند.  

در حال حاضر راحت ترین راه عزل مدیر مدرسه است .

این نوع رفتار ها به مخاطبین به ویژه در فضای مجازی پیام می دهد که خیال تان راحت باشد ما مدیر را عزل کردیم و مشکل حل شده است در حالی که رویدادهایی  بدتر از آنچه در مدرسه شهر قدس رخ داده  در سایر مدارس انجام می شوند.

مسائل دیگری هم در مدارس وجود دارند که پی گیری نمی شود.

  وزارت آموزش و پرورش باید در جایگاه متولی  تعلیم و تربیت نهاد مدرسه را از  شرایط موجود نجات دهد . 

چرایی شکل گیری چنین رخدادهایی و بررسی و واکاوی ابعاد آن می تواند گام موثری در این زمینه باشد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر عزل مدیر مدرسه و مسائل آموزش و پرورش در صدای معلم

یکشنبه, 29 مهر 1403 17:30 خوانده شده: 121 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
.. 1403/07/29 - 18:18
وقتی معلم های سهمیه ای و رانتی بی سواد و ناکارآمد به اداره فرار می کنند
همین می شود

همه جا را خراب کرده اند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/29 - 21:08
معلمی را شغل انبیار کرده اند
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/07/29 - 19:13
از این اتقاق ها که برای این ولی محترم پیش آمده وبدتراز آن را از مدیران مدرسه شاهد بودم اولیا هم به دلیل نگرانی از اینکه فرزندان آن ها دچارمشکل شوند از مدیران مدارس شاکی نمی شوند این معضل هرچه سریعتر نیاز به حل شدن دارد آموزش وپرورش درانجام وظایف قانونی خود بسیار کوتاهی می کند مسئولان مربوطه پاسخگو باشند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/30 - 09:43
با وجود، بقا و تداوم غصب شغل هیچ مسئله ای بطور ریشه حل نمی شود
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/07/30 - 10:30
وقتی کسی می بینه که مدرسه بودجه نداره و میره مدیریت قبول می کنه بدترین انسان میشه. مدیران مدارس ظالمان آموزشی هستند.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/07/30 - 12:03
باتوجه به حضور وزرای باکفایت وبادرایت درآموزش وپرورش درگذشته وحال قطعااین مسئله هم مثل سایرمسائل لاینحل ،حل خواهدشد!!!
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1403/07/30 - 12:28
والدین فقیر در ایران جریمه میشوند.

با وجود انکار آموزش و پرورش،اما همچنا ن پدر و مادر بچه هایی که پول شهریه ندارند وادار به نظافت مدرسه می شوند

پدر يكي از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه شهيد باهنر شهرستان تايباد به «اعتماد» مي‌گويد: «به ما گفتند اگر پول ثبت‌نام نداريد بايد نظافت كنيد و اگر اين موضوع را به جايي اعلام كنيد دخترتان را از مدرسه اخراج مي‌كنيم.» طبق اطلاعاتي كه به دست «اعتماد» رسيده؛ «يكي از مدارس تهران نيز ليستي از خانواده‌هاي دانش‌آموزان بي‌بضاعت تهيه كرده و با آنها تماس گرفته و عنوان كرده كه يا پول ثبت‌نام مدرسه فرزندتان را بدهيد يا مدرسه را نظافت كنيد.» طبق اطلاعات بيشتر «اعتماد»؛ «مدير يكي از مدارس در تهران از اولياي دانش‌آموزان بي‌بضاعت جهت نظافت مدرسه استفاده كرده است. بدين صورت كه مدرسه اعلام كرده خانواده‌هايي كه جهت ثبت‌نام پول ندارند به مدرسه مراجعه كنند. وقتي اوليا به مدرسه مراجعه كرده‌اند به آنها گفته شده كه يا مدرسه را نظافت كنيد يا اگر كارهايي از قبيل بنايي و جوشكاري بلد هستيد براي مدرسه انجام دهيد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/30 - 22:19
به حق 14 معصوم و هرچه صالح مظلوم، در هر لحظه و نفس و در هر آغاز بیداری و خواب و در هر قنوت نماز واجب و مستحب و در دوران حیات و ممات، ملعون باد وزارتخانه ای که غصب شغل معلمی دولتی، به واسطه قوانین ناقص در آن وجود می داشته و دارد، مگر غصب بر طرف شود پیش از آنکه مرگ فرا رسد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/08/01 - 07:51
مرسوم شدن این رسم میمون از امسال به احتمال یقین همخوانی و یا تقلید و کپی از یکی از سریال های کشور ترکیه بوده . مادری مطلقه دارای سه فرزند که که پیشنهاد نظافت و کار در غذاخوری مدرسه را می پذیرد.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1403/08/01 - 09:26
آموزش و پرورش استثنایی با حضور طریفی به فمنا رفت. فنا . الان هم که هر 6 ماه یک رییس جدید براش میاد و میزره. اینست مدیریت. کلا کار استثنایی شده سنجش و گرفتن پول از والدین
پاسخ + +1 0 --
حسینی 1403/08/01 - 11:54
مسئله عجیبی نیست درمنطقه ۱۹ تهران هم همینطوره نمونه مدرسه راهنمایی اعتمادفر مدیر درمدرسه دولتی ۵ میایون پول می گیره نداشته باشی هم می تونید برید مدرسه رو تمیزکنید طرز صحبت کردنش هم کوچه بازاریه من نمی دونم چه جوری مدیر می شوند نطافت نمی تونید برای مراسمات شیرینی یا غذا درست کنید ببرید

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور