صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«این معضلات و چالش‌ها تنها مشکلاتی نیستند که به نظام آموزشی محدود شوند، بلکه نشانه‌ای از عدم توجه به سرمایه انسانی و آینده‌سازان این کشور است که اثر خود را در گوشه و کنار اجتماع همچون نادیده گرفتن محیط‌زیست، فساد و احترام به قوانین می‌بینیم »

پاییز بی‌فروغ آموزش؛ بی‌توجهی به مدارس دولتی و سرخوردگی معلمان و دانش‌آموزان

علی زینلی/ معلم - شهرستان خمیر

 پاییز و وضعیت آموزش و پرورش بی‌توجهی به مدارس دولتی و سرخوردگی معلمان و دانش‌آموزان   به روایت حکم کارگزینی‌ام این روزها هیجده سال سابقه تدریس اندوخته دارم. گرچه در این سالیان که رفت مرا بسود و فروریخت هر چه انگیزه و خواسته و برنامه بود اما همچنان بر این گمانم هیچ معلمی نیست که یک مهرماه چشمانش از شوق ندرخشد و قلب عاشقش پی پلی برای رسیدن دانش‌آموزانش به سرزمین دانایی و عشق نباشد.

از آن روز که به خاطر نگارش مطلبی در سایت «صدای معلم» به دستوری مرا از «کارشناس روابط عمومی» گرفتند دیگر کم‌ تر سایت خبری رسمی آموزش‌ و پرورش را دنبال کرده‌ام اما با نگاهی گذرا همچنان ماجرا همان است که بود:

پروژه مهر، عدالت آموزشی، توجه ویژه دولت به مدارس دولتی! ؛ نقشه راه سند تحول، مدرسه کانون تحول در نظام آموزشی، اقامه اذان و نماز با شعار «مِهر با مُهر» و ازاین‌دست خبرهایی که تازه از تنور در آمده و داغ انتشار یافته‌اند.

یا از بی‌خبری و پای کوتاه ما است که هر چه با چراغ گرد شهر گشتیم نشانی از «رونق» یادشده و شعار داده شده نمی‌بینیم یا هم اینکه از جایی دیگر کار می‌لنگد!

با جست و جوی عنوان «مدارس دولتی» تقریباً کم‌تر وزیری را می‌یابید که بر اهمیت موضوع سخن نرانده باشد ؛ از محمود فرشیدی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی‌اصغر فانی، سید محمد بطحایی تا رضا مراد صحرایی و به‌تازگی نیز علیرضا کاظمی طبقاتی شدن مدارس را مکرر یک اتفاق بد خوانده‌اند و بر تقویت توسعه مدارس دولتی تأکید دارند.

سؤال اینجاست چرا بین گذشت عمر سه یا چهار دولت همچنان مشکل سر جای خودش است و توسعه و کیفیت تغییری پیدا نمی‌کند؟

پاییز و وضعیت آموزش و پرورش بی‌توجهی به مدارس دولتی و سرخوردگی معلمان و دانش‌آموزان

مگر مدارس دولتی و عادی چه کم دارند که کیفیت آموزش و سطح سواد در آن رنگ‌پریده و بیمار شده است؟ تأمین معلم، صندلی، فضای آموزشی و ابزارها با کدام بودجه و کی به سرانجام می‌رسد؟

آیا علیرضا کاظمی وزیر آموزش‌ و پرورش می‌داند :

پاییز و وضعیت آموزش و پرورش بی‌توجهی به مدارس دولتی و سرخوردگی معلمان و دانش‌آموزان

در گرمای بالای چهل درجه اول مهر بسیاری از مدارس هرمزگان کولر ندارند یا آنچه به اسم دستگاه خنک‌کننده دارند غیراستاندارد و نامطلوب است؟

آیا چرخه بازمانده از تحصیل دانش آموزان روزی متوقف می‌شود؟ و آیا اینکه اعلام شود در استان‌هایی مثل سیستان، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، کهگیلویه، چهارمحال، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، گیلان، گلستان، خراسان شمالی و خوزستان، میانگین نمرات امتحان نهایی برای تمام رشته‌های نظری زیر ۱۰ است ؛ نگران‌کننده نیست؟ باوجود ادعاهای فراوان مسئولان در زمینهٔ عدالت آموزشی و توسعه مدارس، واقعیت‌ها به‌صراحت به ما می‌گویند که نیاز به تغییرات اساسی و فوری داریم.

سیستم ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی به‌درستی اجرا نمی‌شود و بیشتر دانش آموزان مدارس عادی در پایه هفتم دچار ضعف شدید آموزشی هستند و در دوره متوسطه نیز با سیستم غلط «نمره دهی» به کلاس‌های بالاتر می‌روند و در این‌ بین معمولاً آموزش‌ و پرورش یا نمی‌بیند یا تنها نظاره‌گر صرف است!

با این شیوه توجه دولت به مدارس تا سالیان بسیار همچنان مدارس بحران‌زده و ناکارآمد هستند و نقش مفیدی در تربیت نسل آینده این سرزمین نمی‌توانند داشته باشند.

آنچه من معلم در استان خودم هرمزگان به‌یقین می‌بینم و می‌دانم این است که اغلب «سه هزار و ۷۰۰ واحد آموزشی» این استان با فضای تعریف‌شده و مورد انتظار فاصله دارند و بسیاری از ۴۳۳ هزار دانش‌آموز این استان جنوبی بی‌مهری را در پاییز و مهر به چشم می ببیند.

پاییز و وضعیت آموزش و پرورش بی‌توجهی به مدارس دولتی و سرخوردگی معلمان و دانش‌آموزان

این معضلات و چالش‌ها تنها مشکلاتی نیستند که به نظام آموزشی محدود شوند، بلکه نشانه‌ای از عدم توجه به سرمایه انسانی و آینده‌سازان این کشور است که اثر خود را در گوشه و کنار اجتماع همچون نادیده گرفتن محیط‌زیست، فساد و احترام به قوانین می‌بینیم.

باوجود ادعاهای فراوان مسئولان در زمینهٔ عدالت آموزشی و توسعه مدارس، واقعیت‌ها به‌صراحت به ما می‌گویند که نیاز به تغییرات اساسی و فوری داریم.

نبود یک نظام آموزشی کارآمد و عدالت‌محور نه‌تنها دانش آموزان کلاس مان و نسل امروز را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه آینده و سرنوشت کشور را نیز به چالش می‌کشد.

تا زمانی که به معلمان و دانش‌آموزان به‌عنوان سرمایه‌های اصلی جامعه توجه نشود، و وعده ه های توخالی و بی پایان همچنان تکرار شوندآینده روشنی برای نظام آموزشی و درنهایت برای جامعه در دسترس نخواهد بود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پاییز و وضعیت آموزش و پرورش بی‌توجهی به مدارس دولتی و سرخوردگی معلمان و دانش‌آموزان

پنج شنبه, 05 مهر 1403 14:20 خوانده شده: 80 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + 0 0 --
khakhs 1403/07/05 - 19:48
در جامعه ای که جذب نیرو در آن از فساد قوانین جاهلانه مبرا نیست، سند تحول بنیادین، تخیل بنیادین و ترمیمش بدون لحاظ این موضوع آب در هاون کوبیدن است.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور