صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محور توسعه، «انسان تربیت‌ یافته» است

در فضیلت ماه مهر: ارزش و اهمیت جمع‌ شدن کودکان و جوانان در مراکز آموزشی (مدرسه، دانشگاه)

دکتر سید علی خالقی نژاد/ عضو هیئت‌ علمی دپارتمان علوم تربیتی دانشگاه یزد

فضیلت و جایگاه ماه مهر و ارزش و اهمیت جمع‌ شدن کودکان و جوانان در مراکز آموزشی در صدای معلم  به نام خدای مهربان

ماه مهر، در ذهن ما یادآور لحظات شیرین شنیدن صدای دل نشین کودکان و جوانان ایران عزیز در خیابان‌ها، محله‌ها، کوچه‌ها با کیف و کتاب‌هایی در دستانشان است. این سروصداها و زمزمه‌های آرام کودکانه در اوایل پاییز، چنان برای ما طبیعی شده بود که آن را بخشی از فرهنگ مان تلقی می‌کردیم و به آن عادت کرده بودیم.

بحران پاندمی کرونا و بسته‌شدن مدارس و دانشگاه‌ها و به طبع آن به محاق رفتن این صداها و شور و اشتیاق در فضاهای اجتماعی، جامعه ما را در سکوتی سنگین فرو برد. این بحران فارغ از آسیب‌های زیاد آن، ارزش اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی مدرسه و دانشگاه  را به نحو ملموس‌ و عینی در جلوی چشمان ما قرارداد که پرداختن به همه‌ی آنها در اینجا نمی‌گنجد. یکی از درس‌های مهم بحران کرونا، یادآوری‌کردن ارزش فوق‌العاده جمع‌شدن کودکان و جوانان در کنار همدیگر بود -  وقتی در بحران کرونا از کودکان و جوانان می‌پرسیدیم، چه چیزهایی، شما را  آزار داد، یکی از آنها، عدم امکان دیدارهای فیزیکی در مراکز آموزشی بود -  که آثار زیادی را به همراه دارد و در این یادداشت، به مواردی از آنها اشاره شده است:

فضیلت و جایگاه ماه مهر و ارزش و اهمیت جمع‌ شدن کودکان و جوانان در مراکز آموزشی در صدای معلم

- اجتماعات آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها، موقعیت‌ها و فرصت‌های زیادی را برای رشد عاطفی، مدنی و اجتماعی کودکان و جوانان فراهم می‌کنند. در فضای تربیتی همین اجتماعات است که کودکان و جوانان با تفاوت‌ها و شباهت‌ها همدیگر آشنا شده و کنارآمدن با دیگران را تمرین می‌کنند و حلقه‌های دوستی خویش را فارغ از پایگاه اقتصادی و اجتماعی را تشکیل و گسترش می‌دهند. این فرصت‌های گفت‌وشنودی، امکان تربیت شهروند مسئول و متعهد، کشف و فهم دیگران، ابراز و انتقال افکار و تشریک‌ مساعی و تفاهم را مقدور می‌سازد. بدین ترتیب، باملاحظه لایه‌های عمیق این بحث، می‌توان گفت که آموزش‌ و پرورش در سطوح عمومی و عالی، محور فارغ شدن کودکان و جوانان از بندهای تعصبات مختلف، خشونت، انحطاط اخلاقی و بستر و شالوده همبستگی اجتماعی  و صلح و مهرورزی است.

فضیلت و جایگاه ماه مهر و ارزش و اهمیت جمع‌ شدن کودکان و جوانان در مراکز آموزشی در صدای معلم

- اجتماعات آموزشی  در مدارس و دانشگاه‌ها، موتور توسعه عدالت است و بدون آن جنگ علیه فقر امکان‌ پذیر نخواهد بود. آموزش‌ و پرورش است که با توسعه ابعاد دانشی، مهارتی و نگرشی کودکان و جوانان، امکان شکستن طبقات اجتماعی را فراهم می‌کند و خط دفاع از حقوق انسانی محرومان برای رشد است.

-  اجتماعات آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها، فضایی است برای یادگیری و ترویج دانش‌های برآمده از تجربیات بشری و تولید چالش و مسئله برای رمزگشایی است و درک صحیح و واقع‌بینانه کودکان و جوانان را از پدیده‌های هستی تقویت می‌کنند. همین‌طور، مهارت‌های آموخته شده در این مراکز در سطح حداقلی امکانی برای خدمت در مشاغل موردنیاز جامعه فراهم می‌کند.

- اجتماعات آموزشی  در مدارس و دانشگاه‌ها، از طریق فعالیت‌های رسمی و غیررسمی (بازی‌های ورزشی، جشن‌ها و مراسم‌ها، تشکیل انجمن‌ها، و غیره)،  امکان تقویت هویت ملی، ارزش‌های مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را فراهم می‌کنند؛ لذا، این اجتماعات حافظ و نگهبان میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی و توسعه و پویایی آن هستند.

فضیلت و جایگاه ماه مهر و ارزش و اهمیت جمع‌ شدن کودکان و جوانان در مراکز آموزشی در صدای معلم

-  اجتماعات آموزشی  در مدارس و دانشگاه‌ها، فضایی امن برای کودکان و جوانان است و بخشی از دلهره و نگرانی والدین را برطرف کرده و این تضمین در مجموع داده می‌شود که کودکان سالم به خانواده بر می‌گردند و فرصتی فراهم می‌آورد تا والدین در عرصه کار و صنعت و خدمات به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.

- راه‌اندازی اجتماعات آموزشی باکیفیت در مدارس و دانشگاه‌ها، یک سرمایه‌گذاری پرسود و ضروری برای آینده  کشور به شمار می‌آید، چرا که محور توسعه، «انسان تربیت‌ یافته» است. این پیام و صبوری برای دریافت میوه  این سرمایه‌گذاری  را کوان چونگ (kuan Chung) در ایده‌ای جالب به شرح زیر روایت کرده است:

«اگر برای یک سال برنامه می‌ریزید، بذری بپاشید، اگر برنامه ده‌ساله‌ای دارید، درختی بکارید، اگر برنامه شما برای صدسال است، مردم را آموزش دهید. آنگاه که بذری می‌کارید، یک‌بار محصول بر می‌دارید، وقتی به مردم آموزش می‌دهید، صدبار محصول برداشت خواهید کرد».

نکاتی که در بالا به آنها اشاره کرد، بخشی از ظرفیت‌های بالقوه مدارس و دانشگاه‌های ما برای بهبود زندگی کودکان و جوانان در ابعاد شخصی، آموزشی، اجتماعی و حرفه‌ای است که امید است از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده شود و در سال تحصیلی پیش رو، شاهد خبرهای خوب از نظام آموزشی کشور باشیم.

ان‌شاءالله.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

فضیلت و جایگاه ماه مهر و ارزش و اهمیت جمع‌ شدن کودکان و جوانان در مراکز آموزشی در صدای معلم

یکشنبه, 01 مهر 1403 15:34 خوانده شده: 193 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/07/01 - 17:39
این نه ماه مهر که ماه سِحر است

خدا هم این ماه را دوست دارد، اول مهر، بجنورد، سمنان و تهران را لرزاند؛ یا ارحم الراحمین باز هم اگر صلاح میدانی بلرزان، ای ادب کنندۀ متکبران
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/01 - 22:49
چه نیکوست زلزله ای که رحمت باشد و چنین زلزله ای امشبش بهتر از سحر فردا و سحر فردا بهتز از صبح فردا
پاسخ + 0 0 --
پیجر 1403/07/02 - 12:32
این عوامل طبیعی و علمی را چرا به خدا نسبت می دهید؟ چه ربطی به خدا دارد؟
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/07/01 - 19:35
نوشته اید
اجتماعات آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها، از طریق فعالیت‌های رسمی و غیررسمی (بازی‌های ورزشی، جشن‌ها و مراسم‌ها، تشکیل انجمن‌ها، و غیره)، امکان تقویت هویت ملی، ارزش‌های مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را فراهم می‌کنند.

آقای دکتر آنچه که بیان کردید فقط وصرفا یک تئوری از سرفصل دروسی است که روزگاری خوانده اید و امروز به دیگران تحویل می دهید، هست یا واقعیت آموزش ما؟
چون مغزمایه و کاور و پوشش آموزش ما حداقل در مدارس حول مذهب می چرخد. متون و
عکس های تمامی کتب درسی را
مشاهده نمایید.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/07/01 - 20:26
این هم فضیلت مهر ماه

به گزارش صد آنلاین، صبح امروز یک دانش آموز دختر ۱۳ساله در منطقه رسالت تبریز براثر سقوط از طبقه ۴ دچار مصدومیت شدید شد.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/07/01 - 20:27
و فضیلت دوم مهر ماه

به گزارش مشرق، ریزش سقف یک کلاس در هنرستانی در ارومیه، دو دانش آموز را راهی بیمارستان کرد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/02 - 12:35
وضع مدارس ما خراب اندر خراب است. هر سال بدتر از سال دیگه.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/02 - 12:38
براساس خبرهای منتشره، تخریب سقف کلاس یکی از هنرستان‌های ارومیه، دو دانش آموز راهی بیمارستان شدند.

بنا به این گزارش، مصدومین به مراکز درمانی منتقل شدند که یکی از مصدومین بصورت سرپایی مداوا و مداوای دانش آموز دیگر نیز ادامه دارد.

گفتنی است، آذربایجان‌غربی از استان‌های دارای بیشترین مدارس کانکسی است که مدیران و مسئولین آموزش و پرورش این استان، سال‌ها وعده پایان این مدارس و جایگزینی مدارس استاندارد را می‌دهند، با این حال این وعده‌ها تا به امروز عملی نشده است،
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/02 - 22:47
از این سقف ریختن ها وکلاس های پرجمعیت در زمان نجفی بسیار دید م
هنوز هم ادامه دارد
پاسخ + 0 0 --
نیاز به آ 1403/07/02 - 06:20
امروز آموزش وپرورش وآموزش عالی مروج بیکاری وفقر درجامعه هستند وچنین سیستم هایی هرگز نمی توانند توسعه یافتگی را به دنبال داشته باشند
آسیب شناسی وپوست اندازی آن ها ضروری است
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/02 - 12:34
اینایی که فرمودید مصداقشان نظام های آموزشی مدرن هستند سیستم آموزشی هنوز در حال عقب گرد است هنوز چیزی نشده مهر را با مهر و تسبیح و جانماز و خرافات ایدئولوژیکی در مدارس شروع کردیم.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/02 - 12:41
از فردا تعطیلی ها شروع می شود به علت:
آلودگی هوا
- سیل
- سرما و یخبندان
- کشته شدن سرداران در لبنان و سوریه
- حادثه هواپیما و های کوپتر برای مقامات
- مرگ یک مجتهد اعلم
ـ اشعه ماورا و مادون بنفش
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/03 - 11:11
ژنتیک این سرزمین مشکل داره. با درس و مشق و نصیحت و دانشگاه و ترس و هیچی درست نمیشه. فقط مرگ درمان بخش هست
پاسخ + 0 0 --
محمدیان 1403/07/03 - 11:52
خود کلمه فضیلت چه معنایی دارد؟ اینکه بچه ها و معلمان با بی رغبتی صبح بیدار می شوند و لاک پشت وار راهی مدارس می شوند، چه جلوه ی زیبایی دارد؟؟؟

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور