صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

« ساختار سیاست گذاری و هدایت آموزش و پرورش ایران نمی تواند دیدگاهی استراتژیک به مسئله عدالت آموزشی داشته باشد »

آموزش و پرورش غیر عادلانه و گام های ضروری برای عدالت آموزشی ؟

سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

 بررسی آموزش و پرورش غیر عادلانه و گام های ضروری برای عدالت آموزشی در صدای معلم

  مسعود پزشکیان در اولین مصاحبه خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به نکته مهمی در مورد عدالت آموزشی اشاره کرد و تاکید نمود : قابل قبول نیست کسی که پول و آشنا و امکان ندارد بچه‌ او در مدرسه‌ای درس بخواند که ممکن است خوب آموزش نبیند. باید همه مدارس استاندارد قابل قبول داشته باشند. اینکه اکثر دانش‌آموزانی که به دانشگاه می‌روند از افراد و خانواده‌هایی باشند که به مدارس ویژه و خصوصی می‌روند به دور از عدالت است و باید اصلاح شود. 

 معضل بی عدالتی آموزشی که در طول سال های گذشته و بر اساس آمارهای موجود در حال تشدید است و تعداد بالای ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل از نشانه های بارز فقدان عدالت آموزشی است.

بررسی آموزش و پرورش غیر عادلانه و گام های ضروری برای عدالت آموزشی در صدای معلم

اعلام نتایج کنکور نیز  از دیگر نمونه های فقدان عدالت آموزشی محسوب می شود.  هر سال پس از اعلام نتایج کنکور  و اختصاص رتبه های برتر به مناطق برخوردار و  مدارس خاص به عدالت آموزشی  توجه می شود و پس ازآن  به فراموشی سپرده می شود . نسبت کنکور با عدالت آموزشی  همچون نسبت المپیک و وضعیت ورزش هر کشوری است . همان طور که المپیک می تواند نمایشگر وضعیت واقعی ورزش هر کشوری باشد . کنکور و امتحانات نهایی  هم می تواند تا حدی  وضعیت عدالت آموزشی را به  نمایش بگذارد ولی کنکور و امتحانات نهایی فقط بخشی از وضعیت آموزش و پرورش غیر عادلانه را نشان می دهند .

بررسی آموزش و پرورش غیر عادلانه و گام های ضروری برای عدالت آموزشی در صدای معلم

بخش زیادی از دانش آموزان در دوره ابتدایی و متوسطه اول تحصیل می کنند و معیاری همچون امتحان نهایی آن را مورد سنجش واقعی قرار نمی دهد .

آزمون های تیمر و پرلز هم علی رغم علمی بودن و جهانی بودن معیاری کاملی برای سنجش وضعیت آموزش و پرورش نیست . دولت باید مسئولیت خود را برای تامین حق آموزش  برای همگان بپذیرد و تعریفی از عدالت آموزشی ارائه دهد که بتوان بر مبنای آن میزان عدالت آموزشی و پیشرفت و پسرفت آن را مورد سنجش قرار داد .

بخش عمده ای از دانش آموزان متوسطه دوم نیز در رشته های فنی و حرفه ای  و کار و دانش تحصیل می کنند که آزمون های آن ها توسط مدرسه برگزار می شود .

بنابراین ؛

سنجش های معتبر و فراگیری برای سنجش واقعی شرایط عدالت آموزشی در ایران وجود ندارند .

گزارش های موجود مراکز معتبر بیانگر این است که عدالت آموزشی در ایران امری فراموش شده است .

بررسی آموزش و پرورش غیر عادلانه و گام های ضروری برای عدالت آموزشی در صدای معلم

گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال 1401 در مورد روند ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل نشان می دهد که  بیش از  نهصد هزار نفر در سال تحصیلی 1400-1401 از تحصیل بازمانده اند که حداقل پانصد هزار نفر از آن ها مربوط به دوره دوم متوسطه هستند .

گزارش دیگر  مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که اسفند 1397 منتشر شده است ؛ به بررسی مسئله بازماندگی از تحصیل و بی سوادی در نظام آموزش و پرورش ایران می  پردازد .

بر اساس گزارش فوق در سال 1395 بیش از دو میلیون و سیصد هزار نفر از جمعیت 6 تا 19 ساله کشور از تحصیل بازمانده اند .

این آمارها و سایر آمارهای مراجع رسمی کشور نشانگر  وضعیت وخیم عدالت آموزشی است .

بررسی آموزش و پرورش غیر عادلانه و گام های ضروری برای عدالت آموزشی در صدای معلم

راهکارهای مختلفی  برای تغییر وضعیت عدالت آموزشی  تجربه شده اند . تشکیل قرار گاه عدالت آموزشی در دولت سیزدهم از جمله راهکارهایی بود که برای حل این بحران در نظر گرفته شد . تغییر شرایط قبولی در کنکور  و تاثیر معدل نیز از جمله راهکارها با هدف عادلانه تر کردن  قبولی در کنکور است  .

اما با وجود تلاش های صورت گرفته بر میزان نارضایتی ها افزوده می شود .

با شروع دولت جدید نیز  حتما برای حل معضلاتی همچون تاثیر امتحانات نهایی در کنکور  تلاش می شود و گام هایی برداشته خواهد شد  .

 بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش : «  تامین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوت ها و ویژگی های دختران و پسران  و مناطق مختلف »  یکی از  اهداف نظام  تعلیم و تربیت کشور  محسوب می شود.

هدف فوق عدالت آموزشی را زیر سایه تفاوت های جنسیتی و منطقه ای برده است .

تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش یکی از مهم ترین جلوه های وجود بی عدالتی آموزشی است . عدم تراز هزینه بین آموزش و پرورش در پایتخت و مراکز دور افتاده نیز از دیگر عواملی است که  مانع شکل گیری عدالت آموزشی می شود . بدین ترتیب ساختار سیاست گذاری و هدایت آموزش و پرورش ایران نمی تواند دیدگاهی استرا تژیک به مسئله عدالت آموزشی داشته باشد . هر چند شعارهایی داده می شود و برنامه های پی گیری می شوند ولی  نتیجه آن منجر به ارتقای سطح عدالت آموزشی نمی شود .

بررسی آموزش و پرورش غیر عادلانه و گام های ضروری برای عدالت آموزشی در صدای معلم

در  سه اصل قانون اساسی  جمهوری اسلامی ایران به آموزش و پرورش اشاره می شود. بر اساس اصل سوم دولت موظف به تامین آموزش و پرورش رایگان است . به موجب اصل سی ام ،دولت موظف است آموزش و پرورش رایگان را تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد . اصل چهل و سوم نیز آموزش و پرورش را یکی از نیازهای اصلی انسان بر می شمرد که باید تامین گردد . 

این اصول با راهکارهای سند تحول و برنامه های موجود متفاوت است .

بر اساس اصول فوق ؛ « آموزش و پرورش » یک حق است که باید برای همه اتباع کشور تامین گردد . این رویکرد با کالایی شدن آموزش تضاد دارد . 

کالایی شدن آموزش همانی است که رئیس جمهور نیز در نخستین مصاحبه خود به آن اشاره نموده است . همان طور که هر فرد باداشتن پول بیشتر می تواند خانه بهتر و ماشین بهتر تهیه کند می تواند کیفیت آموزش بیشتری نیز داشته باشد .  بر اساس قانون اساسی آموزش یک کالا نیست بلکه یک حق  است که دولت باید آن را تامین کند . نگاه کالایی به آموزش باعث می شود تعریفی از عدالت آموزشی در  متون رسمی وجود نداشته باشد که براساس آن شاخص هایی برای سنجش عدالت آموزشی تعیین گردد .

بررسی آموزش و پرورش غیر عادلانه و گام های ضروری برای عدالت آموزشی در صدای معلم

رئیس جمهور درصدد است ؛  

نحوه امتحانات نهایی و تاثیر معدل در کنکور را اصلاح نماید . این اقدام تاثیر مثبتی خواهد داشت ولی کافی نیست . تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش یکی از مهم ترین جلوه های وجود بی عدالتی آموزشی است .

اقدامات فوق بدون توجه به مسائل اساسی و زیربنایی تنها به منزله تغییر ظاهر است.

  نظام آموزش و پرورش ایران تبدیل به ساختاری طبقاتی شده است که اقشار مرفه تر از امکانات بهتری برخوردار می شوند و ندارها به حاشیه رانده می شوند .

سوال مهم این است که مهم ترین ضرورت های عدالت آموزشی چیست؟

بررسی آموزش و پرورش غیر عادلانه و گام های ضروری برای عدالت آموزشی در صدای معلم

برای حل اساسی مسئله اکتفا کردن به تشکیل ساختارهای اداری و برنامه های جدید کافی نیست . آموزش و پرورش نیازمند بازگشت به قانون اساسی است . دولت باید مسئولیت خود را برای تامین حق آموزش  برای همگان بپذیرد و تعریفی از عدالت آموزشی ارائه دهد که بتوان بر مبنای آن میزان عدالت آموزشی و پیشرفت و پسرفت آن را مورد سنجش قرار داد .

رویکرد حق گرایانه و نه کالایی به آموزش و تعریف قانون مند و شفاف عدالت آموزشی دو گام مهم و ضروری برای عدالت آموزشی هستند .


 ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بررسی آموزش و پرورش غیر عادلانه و گام های ضروری برای عدالت آموزشی در صدای معلم

جمعه, 23 شهریور 1403 15:36 خوانده شده: 200 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1403/06/23 - 16:56
برفرض عدالت آموزشی محقق شد سایر مشکلاتی که ندارها با آن روبه روهستند با چه سازوکاری حل خواهد شد
هیچ کس معتقد نیست نداری باید رفع شود وفرصت های برابر اقتصادی برای همگان فراهم گردد قوانین حقوق دستمزد نیاز به اصلاح دارد وباید به قوانین موجود عمل شود
یکی از قوانین مهم افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم هست که مدت هاست فراموش شده واین فراموشی فقرای زیادی تولید کرده
پاسخ + +1 -1 --
محمد 1403/06/23 - 22:55
کنکور باید کامل حذف شده و فقط معدل ملاک شود
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/24 - 13:22
مثل پاکستان
یادمه زمان کودکی پزشکی پاکستانی همسایه ما بود دخترش بامعدل بالا سه سال کنکور امتحان دادقبول نشد دوباره به پاکستان برگشتند وآنجا ادامه تحصیل داد الان دندانپزشک هست
پاسخ + +1 -1 --
ناشناس 1403/06/24 - 00:18
چه رومانتیک.
تا از معلما بیگاری میکشن همینه. وقتی معلم چند شغله باشه بهترین امکانات رو هم تو مدرسه بذارن استفاده نمیکنه. چون ذهنش جای دیگه ست.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/30 - 10:54
این معلمانی که در حال حاضر در سیستم آموزش و پرورش کار می کنند از مهارت های لازم برخوردار نیستند بیشترشان نه سواد تدریس و متد دارند و نه سواد در رشته خود
پاسخ + +2 -3 --
ناشناس 1403/06/24 - 00:31
به حق 14معصوم و 124000 پیامبر و 72 شهید مشهور و 313 یار امام زمان(عج)، ملعون باد وزارتخانه ای که غصب شغل در آن وجود دارد یا بیداد می کرده و می کند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/26 - 08:47
اگر با نفرین مشکلات حل می شد الان اثری از کشور آمریکا نبود
تک بعدی بودن درزندگی آسیب زاست انسان های منعطف متفکر پرتلاش خستگی ناپذیر هدف هارا صید خواهند کرد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/27 - 02:36
اولا به نام پروردگار قهّارقادر که در برابر عرف ظالمانه و قوانین جاهلانه جز او امیدی ندارم و لعن از سوی خداوند برای غاصب و حامی و تاییدکننده اش یکی از خواسته‌هایم است.
ثانیاً برائت از ظالم و غاصب از فروع دین ماست و لعن یکی از برائت ها
ثالثاً طبق مفهوم حدیثی از حضرت پیامبر(ص) استجابت دعای ستمدیدگان ستمگر با ستمدیدۀ ستم نکرده متفاوت است
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/28 - 08:09
من خدمت شما بزرگوار
عرض می کنم اگر هدف گذاری در زندگی داشته باشید قطعابا تلاش نتیجه خواهید گرفت مثلا برای معلم شدن می توانید به مدارس غیر دولتی مراجعه کنید یا محلی را پیدا کنید وبه صورت خصوصی تدریس نمایید
حتی دربعضی مدارس معلمانی هستند که به دلیل مشکلات زندگی مدتی نمی توانند درکلاس درس حاضر شوند شما به عنوان جایگزین می توانید فعالیت نمایید از طریق دیوار تبلیغ کنید قطعا نتیجه خواهید گرفت
راههای بسیار زیادی برای معلم شدن هست فقط باید خواست واقدام کرد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/29 - 00:53
با تشکر از شما از محبت شما سپاسگزارم
هدفم معلمی در مدارس غیردولتی نیست چون لطف خداوند مرا صاحب توانایی ها و دانش‌هایی کرده که می بایست آنرا پس از تثبیت معلمی رسمی دولتی افشاء کرده و نشان دهم.
و نیز در همین سالی که گذشت یکی از مدیران نسبتاً با جرأت مدارس دولتی برای دروسی از بنده بطور آزاد کمک گرفت به شرط آنکه افشا نکنم که معلم نیستم و مصحح اوراق امتحان برخی دروس دیگر در مدارسی دیگر در دروس امتحان نهایی البته با امضای معلم اصلی بوده‌ام. از اینرو گفتم مدیر با جرأت چون اولاً فکر نکنم اجازه داشته باشند از نیروی آزاد استفاده کنند و ثانیاً مثل سایر مدیران نبود که به اصرار اولیاء برای تدریس بنده بی توجه باشد و ثالثاً وقتی توانایی های مرا دید برایش امکان و ارزش قائل شد و نه حسد و بخل و ترس بیجا.
دولت اگر می فهمید سالها و بارها قبولی در آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش در رشته های مختلف دارم، آیا این یکی از دیوارها در آموزش و پرورش نیست؛ البته اگر نگاهی به دیوار بیندازند.
خواهر یا برادر گرامی مشکل مالی و دیوار و معلمی و عدم وجود شاگرد خصوصی نیست، در دانشگاه هم تدریس داشته ام.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور