صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

" مهم‌ترین دغدغه حاکمیت در خصوص آموزش و پرورش، تهیه و تدوین سند راهبردی تحول بنیادین می‌باشد اگر چه معلمان عملا نقشی در تهیه و تنظیم آن نداشتند ! "

سراب رتبه بندی معلمان ؟!

رضا قاسم پور/ مدیر هنرستان شهید دستغیب کرج

رتبه بندی معلمان از روی کاغذ تا عمل

در کشورهای توسعه یافته ، آموزش و پرورش به عنوان محور توسعه تلقی می‌شود. در ایران نیز آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه حاکمیتی، تأثیر به سزایی در روند تحولات فرهنگی و اجتماعی دارد و البته جامعه فرهنگیان معتقدند که آموزش و پرورش در هیچ دولت و جناحی در اولویت نبوده و معمولا باربر و نردبان ترقی سیاسیون می‌باشد.

مهم‌ترین دغدغه حاکمیت در خصوص آموزش و پرورش، تهیه و تدوین سند راهبردی تحول بنیادین می‌باشد. گرچه چشم اندازهای این سند نیز بعضا مبهم و کلی بوده و معلمان عملا نقشی در تهیه و تنظیم آن نداشتند، ولی نظام هماهنگ پرداخت‌ها و همچنین نظام رتبه‌بندی معلمان جهت ترمیم منزلت و معیشت رو به زوال فرهنگیان، جدی‌ترین تصمیم روی کاغذ نظام می‌باشد.

رتبه بندی معلمان از روی کاغذ تا عمل

در دولت اول تدبیر و امید مرحله اول نظام رتبه‌بندی با اعتبار ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا و به طور متوسط ۴۰۰ هزار تومان بر حقوق فرهنگیان افزوده شد، ولی اجرای مرحله دوم نیازمند اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده و با توجه به تحریم های فعلی و کسری شدید بودجه عملا با اما و اگرهای بسیار جدی مواجه می‌باشد.

 

معلمان به اجرای رتبه بندی خوش بین نیستند

ظاهراً در ردیف مستقلی ۲۰۰۰ میلیارد برای اجرای نظام رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده است.
متولیان تهیه سند تحول مدعی‌اند که این سند درمان مشکلات آموزش و پرورش است و هر تغییر و تحولی در این دستگاه عریض و طویل باید در قالب این سند صورت گیرد.
 در مجالی که در فرجه امتحانات دیماه دست داد، به همراه چند تن از همکاران زنجان و البرز با روش میدانی و با مراجعه به متن جامعه فرهنگیان تاب آوری این ادعاها را در بوته نقد گذاشتیم و البته راهکارها و موانع احتمالی برای اجرایی شدن نظام رتبه‌بندی را نیز واکاوی نمودیم. نتایج ملموس و عملیاتی این پژوهش پس از پردازش و تبدیل به عدد و رقم به دست اندرکاران عرضه خواهد شد. با توجه به موج فزاینده بازنشستگی همکاران در دو سال آتی و تکالیف دولت در پرداخت به هنگام پاداش پایان خدمت فرهنگیان، امید چندانی در افزایش ملموس حقوق همکاران از قِبل اجرای نظام رتبه بندی معلمان متصور نیستیم

رتبه بندی معلمان از روی کاغذ تا عمل

 نظام رتبه بندی معلمان زیر نظام سند تحول

نظام رتبه بندی معلمان یکی از نظام های فرعی 14 گانه سند تحول بنیادین است که به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت، معیشت، مرجعیت علمی  اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شده است.

 

 هدف رتبه بندی معلمان، افزایش حقوق نیست

وزیر آموزش و پرورش معتقد است که:
"هدف اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان افزایش حقوق نیست، بلکه ارتقای شایستگی‌هاست، منتها یکی از آثار اجرای رتبه‌بندی، اصلاح نظام پرداخت‌هاست.
در طرح رتبه‌بندی معلمان، چهار رتبه و برای احراز هر رتبه معیارهایی را تعریف می‌کنیم که بر اساس آن سطح شایستگی معلمان تعیین و متناسب با آن رتبه، افزایش فوق‌العاده شغلی منظور خواهد شد. پس آثار اجرای رتبه‌بندی در گام اول بهبود کیفیت نظام آموزش و پرورش و نیروی انسانی و در گام دوم بهبود نظام پرداخت‌ها برای معلمان خواهد بود."

رتبه بندی معلمان از روی کاغذ تا عمل

 دولت مکلف به اجرای رتبه بندی معلمان است

کاتب نماینده گرمسار و آرادن معتقد است: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کشور دو وظیفه مهم در حوزه آموزش و پرورش بر عهده دولت قرار گرفته است که باید آن را انجام دهد.وی اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان را یکی از این تکالیف مهم دولت بر اساس قانون برنامه ششم توسعه دانست و افزود: رتبه‌بندی معلمان موضوعی مهم است که به افزایش کیفیت نظام تعلیم و تعلم کشور می‌انجامد و دولت باید آن را اجرایی کند.اجرای تمام و کمال نظام رتبه‌بندی معلمان سبب افزایش سطح تخصص معلمان کشور خواهد شد. دانش آموزان متخصص در صورتی تربیت می‌شوند که خود معلمان کشور متخصص باشند، بنابراین باید نظام رتبه‌بندی معلمان در اسرع وقت بی کم و کاست اجرا شود. اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز یکی دیگر از تکالیف دولت بر اساس برنامه ششم توسعه کشور است و باید این سند (سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) از سوی دولت به سرانجام برسد.

حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر معتقد است: یک میلیون نفر معلم حقوقی را دریافت می کنند که به کارمندان تنها یک وزارتخانه پرداخت می شود.

 

موج بازنشستگی همکاران در دو سال آتی

با توجه به موج فزاینده بازنشستگی همکاران در دو سال آتی و تکالیف دولت در پرداخت به هنگام پاداش پایان خدمت فرهنگیان، امید چندانی در افزایش ملموس حقوق همکاران از قِبل اجرای نظام رتبه بندی معلمان متصور نیستیم.
باشد که با اجرای نظام رتبه بندی، شایستگی های حرفه ای، رضایت و نشاط جامعه فهیم فرهنگیان بهبود یافته و به مرزهای استاندارد مماس گردد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

جمعه, 05 بهمن 1397 13:26 خوانده شده: 1003 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
امامی 1397/11/05 - 14:09
سلام همکار محترم ،
چرا تصور می کنید که بهبود شرایط معیشتی معلمان
در گِرو طرح رتبه بندی قرار دارد ؟!!!
کدام کشور برتر آموزشی و یا معمولی دیگر به چنین طرحی متوسل شده اند و یا می شوند؟!!!
حق دریافت حقوقی همسان با سایر وزارتخانه ها برای من و شمای فرهنگی ، نیازی به واسطه ای پر پیچ و خم ندارد.
معلمان اگر همانند سایر کارمندان دیده شوند و یا به
درجات علمی اساتید دانشگاه برسند مشکلات اقتصادی شان برطرف می گردد. منتهی مراتب یک درجه بندی واقعی و علمی ، نه بر اساس برخی شواهد ظاهری.
مهمترین فاکتور این تمایز سطح مدرک تحصیلی و سنوات خدمت فرد است.
طرح رتبه بندی معلمان ، شاخص به تعویق اندازی
بهبود اوضاع معیشتی معلمان است و بس . باز خواهند گفت بودجه لازم نیست و.... مگر من معلم بازیچۀ 365 روزۀ دولت هستم؟!!!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1397/11/05 - 14:35
سرکار خانم امامی با سلام
ضمن موافقت با نظر شما این مطلب را می افزایم که چرا باید معلم با تحصیلات فوق دیپلم و بدون هیچ فعالیت علمی و کیفیتی با معلم با تحصیللات دکتری و کلی مقاله و کتاب متفاوت نباشند؟
باید حقوق معلمان با سایر وزارتخانه ها هماهنگ و یکسان شود. در ضمن به فرهنگیان با تحصیلات و تجربه بالاتر مانند هیات علمی حقوق داد.
پاسخ + 0 0 --
امامی 1397/11/05 - 15:14
سلام همکار ناشناس بزرگوار،

از فریب حسته ایم.
پاسخ + 0 0 --
امامی 1397/11/05 - 15:19
ببخشید خسته ایم، صحیح است.
پاسخ + 0 0 --
دبیر م 1397/11/08 - 05:35
متاسفانه عده ای از همکاران در معرض بازنشستگی بخاطر این سراب هنوز از بازنشستگی انصراف میدهند!!!!
پاسخ + 0 0 --
رضا قاسم پور 1397/11/05 - 16:25
سلام بر همکاران ارجمند
درود بر سرکار خانم امامی

جسارتا شما از حقایق و ایده آلها صحبت میکنید بنده از واقعیت های پیرامونی و به قول دوستان از کف جامعه

کدوم معلم دوست نداره مانند کارکنان وزارت نفت حقوق نگیره؟
در ضمن باید توجه کرد که حقوق برخی از وزارتخانه ها از آموزش و پرورش به مراتب پایین تر است مانند کارکنان ارشاد اسلامی

لذا در وضعیت نا به سامان فعلی اجرای تمام و کمال رتبه بندی قدمی به سوی ترمیم حقوق های نازل فعلی است که البته اجرای آن نیز بیشتر به آرزو می ماند بعید میدونم امسال بنده که در آستانه بازنشستگی هستیم حتی شاهد اجرای نیم بند آن باشیم
پاسخ + 0 0 --
امامی 1397/11/05 - 22:14
سلام
همکار محترم ، بنده از حقایق شاید سخن بگویم اما نگاهم ایده آل نیست. به گفته خود ایمان دارم. همسان با حقوق کمترین دریافتی خیر که بیشترین را عرض کردم . باور داشته باشید خود طرح رتبه بندی ایده آلیست محض است برای دلخوشی همکاران. مطمئن باشید باز خواهند گفت بودجه نیست. همان جایزه دوچرخه باباست برای پسری که در درس خواندن کاهلی می کند، اما پسر ، مرد می شود و از دوچرخه خبری نمی شود.
جناب آقای قاسم پور ،
همیشه تلاش کرده ام واقع بین باشم، حال ظرف جامعه ظرفیت آن را ندارد گناهم چیست که ایده آلیست و یا خواب زده انگاشته می شوم. بنده مخالف این طرح هستم و اعتقاد دارم جایگاه معلم بسیار متعالی تر از تصور مدیران جامعه ماست. این یک باور است نه خیال. سپاسگزارم.
پاسخ + 0 0 --
امامی 1397/11/05 - 22:30
شرمنده حداقل رشته تحصیلی ام لاجرم
مرا از کف جامعه بر نکَنده است. سپاس
پاسخ + +1 -1 --
معلم 1397/11/05 - 18:29
سر كار خانم امامي با سلام گرچه رتبه بندي طرح ايده آلي نيست ولي پس از سالها تعويق وانتظار معلمان بايد اجرا شود ! زيرا كدام طرح وبرنامه اي وجود دارد كه تدوين شود وبه زودي اجرا شود؟ نظام هماهنگ را كه دولتها اجرا نكردند حداقل بايد فعلا دلخوش به اجراي رتبه بندي در سال ٩٨ هستيم.
پاسخ + 0 0 --
امامی 1397/11/05 - 22:19
سلام معلم محترم ،
همکاران همان بهتر که به نظام هماهنگ دلخوش باشند. طرح رتبه بندی بجای تقویت توانایی ها و مهارت ها و جنبه های همکاری بین معلمان ، به ستیزه جویی ، فردگرایی ودروغ و حقّه منجر خواهد شد. تجربه سخن می گوید چون شاهد همۀ این موارد در اجرای اولیه آن بوده ام.
ما باید باور کنیم که استحقاق بهترین ها هستیم نه درجه بندی به سان میوه . تشکر
پاسخ + +2 0 --
شهاب 1397/11/05 - 18:56
اگر حقوق معلمان باسایر کارکنان دولت به خصوص کارکنان استخدامی شرکت نفت هماهنگ شود کافیست نیازی به بازی رتبه بندی نیست طرح رتبه بندی همانطور که وزیر گفته اند برای ارتقای معیشت فرهنگیان نیست بلکه برای سرگرم شدن فرهنگیان است که باید هوشیار بود که فریب این رقابت های ناعادلانه به منظور افزایش اندک حقوق را نخوریم با خط فقر پنج میلیون تومانی وافزایش اندک حقوق برخی از فرهنگیان چه مشکل معیشتی از معلم حل خواهد شد
درآخر اینکه حواسمان باشد فریب بازی رتبه بندی را نخوریم ما در آب فرو رفته ایم حال آب بالای سر ما ده وجب یا 20 وجب باشد تاثیری در غرق نشدن ما ندارد
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1397/11/05 - 19:48
چرا دروغ میگین.دو دوتا چهارتاس ۱۳۰۰ میلیارد واسه یک میلیون معلم برای دوره شش ماهه اون سال میشه تقریبا ماهی ۲۰۰ هزار نه چهارصد هزار که با احتساب مقرری ماه اول و مالیات نهایتاً میانگین واسه هر معلم ماهی ۱۲۰-۱۳۰رسید . از این دولت دروغگو بیش از این انتظار نیست.
پاسخ + 0 0 --
mortteza 1397/11/06 - 21:49
آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است؟
پاسخ + +1 -1 --
پناهی 1397/11/07 - 17:51
به نظر بنده حل مشکلات معیشتی و منزلتی فرهنگیان تنها در اختیار وزارت آموزش و پرورش نیست. اگر واقعا قرار است تحولی ایجاد شود باید طرح های کلان در سطح حاکمیت طراحی و اجرا شود تا بتوانیم به سطح مورد انتظار رضایت شغلی معلمان دست پیدا کنیم.

رتبه بندی طرح خوبیست، به شرطی که با معیارها و شاخص های واقعی انجام شود نه با سند سازی و جمع آوری مدارک صوری!
پاسخ + 0 0 --
شاگرد 1397/11/23 - 21:08
درود
بنده معلم نیستم، ولی معلمان را دوست دارم.
عزیزان! مورد مهم این است که اصلن قرار نیست حال شما خوب باشد! اگر حال شما خوب باشد، حال دانش آموزانتان خوب خواهد بود. و اگر آنها حالشان خوب باشد، جامعه حالش خوب می شود...
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور