صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دکتر احد نویدی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت و گو با صدای معلم :

« صدای پژوهش » در مجامع تصمیم گیری آموزش و پرورش اصلا شنیده نمی شود ؛ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اصلا به جایی پاسخ گو نیست ! آقای ذوعلم در نقش " مسئول " باشد و نه " منتقد " !

 گروه گزارش /

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ذوعلم در نشست هماهنگی هفته پژوهش سال 98 که در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد به موضوعات و مطالبی در این خصوص اشاره کرده است . ( این جا )

همچنین « محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش طی حکمی در 11 آذر 1398 حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوعلم را به‌عنوان «رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش ‌و پرورش» منصوب کرد .

« صدای معلم » در این راستا گفت و گویی را با دکتر احد نویدی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام داده است .

هفته پژوهش و انتقاد از رویکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد کارکرد و پژوهش

صدای معلم :

آقای نویدی

حجت الاسلام والمسلمین  علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به مناسبت " هفته ی پژوهش " گفته است از پژوهش‌های دانش آموزان و معلمان حمایت صورت بگیرد.

آیا این سخنان با توجه به بودجه ای که به موضوع پژوهش در آموزش و پرورش اختصاص پیدا می کند تا چه میزان واقع گرایانه است ؟

 

نویدی :

خیلی خیلی از واقعیت دور است .

الان بودجه های پژوهشی خیلی خیلی کم است . حتی آن مقداری هم که قرار است تخصیص بدهند همان را هم دریغ کرده اند !

حتی پژوهشگاه در حال حاضر مقداری قرض از منابع سازمان پژوهش می گیرد تا روزگار خود را بگذراند !

بنابراین حمایت از دانش آموزان پژوهشگر و یا معلمان پژوهشگر امکانات می خواهد ، منبع و آموزش می خواهد .این ها متاسفانه وجود ندارند .

نسبت به دهه 70 اوضاع پژوهشگاه خیلی خوب نیست .

حرف زدن در این موارد مساله ای نیست اما منابع و امکانات خیلی وجود ندارند .

 

صدای معلم :

آقای ذوعلم گفته اند : " برای هفته پژوهش ابتدا یک شعار تعیین گردد و سپس برای این هفته یک نام‌گذاری با هویت و اقتضای آموزشی و پرورشی صورت گیرد که هم‌جهت دهنده و هم نمادین است . "

شما فکر می کنید با این کارها فرهنگ پژوهش در آموزش و پرورش تعریف و تبیین می شود  ؟

 هفته پژوهش و انتقاد از رویکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد کارکرد و پژوهش

نویدی :

نزدیک به 25 سال است پژوهشگاه این مناسک را اجرا می کند . برزگداشت هفته و یا روز پژوهش مانند سایر بزرگداشت ها که در ایران تعریف شده است این ها یک سری " مناسک گرایی " و " صورت گرایی " است .

با این کارها ، فرهنگ پژوهش نهادینه نمی شود . فرهنگ پژوهش پرورش پیدا نمی کند .

اما در عین حال مراسمی است که برگزار می شود . این برد کمی دارد .

 

صدای معلم :

به نظر شما گره کار کجاست ؟

 

نویدی :

در کشور ما سیاست گذاری بر اساس یافته های علمی نیست . پژوهش برای مسئولان به عنوان یک " کلید " و یا به مثابه امام زاده ای که می توان به آن متوسل شد متوجه جایگاه پژوهش نیستند .

تصمیمات مبتنی بر رویکرد علمی نیست . سلیقه ای است و قدر پژوهش دانسته نمی شود .

بنابراین فرهنگ پژوهش در این بافت سیاسی و فرهنگی اصلا رشد نخواهد کرد !

« صدای پژوهش » در مجامع تصمیم گیری آموزش و پرورش اصلا شنیده نمی شود .

تاکید می کنم نسبت به دهه ی 70 پژوهش روز به روز ضعیف تر شده است . موقعیت آن کاهش پیدا کرده است .

برگزاری چنین مراسم و مناسکی برای هفته پژوهش اصلا کافی نیست .

نمایش هایی است که زودگذر است !

اهتمامی برای مبنتنی کردن تصمیمات بر یافته های پژوهشی وجود ندارد .

این مساله ای فراگیر است و در همه سازمان های جمهوری اسلامی چنین مشکلی وجود دارد .

آموزش و پرورش هم به عنوان یک زیرمجموعه وضعیتی مثل آن ها را تجربه می کند .

 

صدای معلم :

آقای نویدی

شما فکر می کنید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان نهاد متولی امر پژوهش تا چه حد در ماموریت و کارکردهای خود موفق بوده است ؟

 

نویدی :

گزاره شما مبنی بر آن که متولی اصلی امر پژوهش خیلی واقعیت ندارد ! سازمان پژوهش فقط نام پژوهش را دارد و بیشترین کارش نوشتن کتاب های درسی آن هم با چه کیفیتی است !

 

صد ای معلم :

این فاصله گرفتن از رسالت اصلی آیا درست و منطقی است ؟

 

نویدی :

درست نیست !

قرار بود این سازمان پژوهش کند . مبتنی بر واقعیت ها برنامه ریزی کند .

رفته رفته برنامه ها انتزاعی شده است . آرزومندانه شده است . این به خاطر آن است که سازمان پژوهش نقش واقعی پژوهشی خود را ایفا نکرده است .

 

صدای معلم :

اگر نبوده ؛ مشکلات و چالش ها در چه بوده است ؟ چه شده است که سازمان پژوهش فقط شده است : " کتاب نویس " !

 

نویدی :

دلیل اصلی به نظرم به این خاطر است که سازمان پژوهش مجبور نبوده است به کسی پاسخ گو باشد . کسی این سازمان را مواخذه نمی کند که چرا پژوهش نمی کنید و از وظایف تان دور شده اید ؟!

 هفته پژوهش و انتقاد از رویکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد کارکرد و پژوهش

صدای معلم :

یعنی این سازمان باید به نهادهای دیگر خارج از ساز و کار داخلی و قانونی باید پاسخ گو باشد ؟

 

نویدی :

این سازمان اصلا به جایی پاسخ گو نیست !

این سازمان بیشتر متاثر از فضای کلی سیاسی است و به فضای جاری پاسخ می دهد . پاسخ هم بیشتر از نوع " واکنشی " است .

پاسخ با واکنش متفاوت است . واکنش مقداری از " عقلانیت " دور می شود اما پاسخ سنجیده است .

سازمان پژوهش بیشتر به خاطر آن که کارها و فعالیت هایش عمدتا مبتنی بر پژوهش نیست و بیشتر از فضای کلی کشور متاثر می شود اکثرا واکنش نشان می دهد .

مثلا ممکن است یک فردی در حوزه علمیه قم اظهار نطر کند ، فردا رئیس سازمان پژوهش ممکن است واکنش نشان بدهد . به نوعی ممکن است نظرات آن ها را اعمال کند !

اما سازمان پژوهش خود را موظف نمی داند که برود و از یافته های پژوهشی استفاده کند و یا برای اصلاحات برنامه ها بخواهد پژوهشی انجام دهد .

 

صدای معلم :

آقای ذوعلم گفته است : در سند برنامه درسی ملی به تفکر محوری و تعقل محوری تأکید شده است .

دو خلأ در برنامه‌های ما مطرح می‌شود یکی اینکه برنامه درسی خلاقیت محور نیست و محفوظاتی است و دیگر اینکه ارتباطی با زندگی واقعی پیدا نمی‌کند .

گفته آقای ذوعلم در مورد سند برنامه درسی ملی تا چه حد به واقعیت نزدیک است و این که آیا ایشان می تواند در نقش منتقد ظاهر شود ؟

 هفته پژوهش و انتقاد از رویکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد کارکرد و پژوهش

نویدی :

این فرمایش آقای ذوعلم کاملا صحیح است .

آموزش و پرورش ما با خلاقیت ، تفکر و تعقل نسبت اش کم شده است و از واقعیت ها دور شده است .

این حرف درستی است . اما خود آقای ذوعلم در حال حاضر در نقش " مسئول " است .

ایشان باید از خودش انتقاد کند !

این سازمان پژوهش است که این مشکل را ایجاد کرده است !

از طرف دیگر ، سند برنامه درسی ضمن آن که به دنبال پرورش یک انسان عاقل ، خردورز و خلاق است ؛ از سوی دیگر  دنبال پرورش یک انسان متعبد ، پیرو و تسلیم شده است .

بنابراین این  دو با هم " تعارض " دارند .

 پایان گزارش/


 هفته پژوهش و انتقاد از رویکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد کارکرد و پژوهش

سه شنبه, 12 آذر 1398 22:35 خوانده شده: 1167 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 -3 --
ناشناس 1398/09/12 - 23:30
در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پست های حرفه ای را به پست های سیاسی تبدیل کرده اند.
به نام گام دوم انقلاب و جوان گرایی، سیاست متخصص زدایی را در دستور کار دارند.
سیاست زدگی، واژگون کننده سند تحول بنیادین است نه پیشبرنده آن
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/09/13 - 07:26
از " رفیق ذوعلم " چه انتظاری دارید ؟!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/09/13 - 17:22
فعلا با هردولت و مجلسی اصولگراها و انواع تفکرات معتدل و تندرو انها حاکمند!
پاسخ + 0 0 --
همكار شما خوبان 1398/09/15 - 10:32
با عرض سلام خدمت عزيزان سازماني وپژوهشگاهي
از اينكه در جلسات ونشيت ها سكوت مي كنيم ودر چنين فضاهايي با نوشتن چنين مطالبي به صورت يكديگر (نظام آموزشي )چنگ مي اندازيم بسيار تاثر انگيز است
خيلي از شما ها آنقدر بزرگ هستيد كه چيزي براي از دست دادن باشيد خواهشا از اين فضاها فاصله بگيريد و شجاعانه در جلسات و نشست ها ءو شوراهاي كه به طور مستمر تشكيل مي شود با شهامت حرفهايتان را بزنيد
آزادگي شرط انصاف است
آزاده باشيد آزاده باشيد
از ذوعلم وامثال ذوعلم نترسيد از خداوند متعال بترسيد
پاسخ + 0 0 --
ه 1398/09/15 - 11:22
متاسفانه محافظه كاري به يك فرهنگ سازماني تبديل شده است
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/09/16 - 20:59
در جلسات همه از ادغام دفتر نظری و فنی‌و حرفه‌ای انتقاد کردند‌ و ایرادات طرح را بیان کردند ولی کو گوش شنوا متاسفانه مدیران جدید خودرای عمل می‌کنند و اهمیتی به نقد و نظرات نمی‌دهند.
پاسخ + +7 -3 --
ناشناس 1398/09/12 - 23:33
تقسیم دفتر تالیف سابق در سازمان پژوهش به دوره و حوزه تربیت و یادگیری بر خلاف سند برنامه درسی مصوب است. خوب است تعریف و توضیحات بخش حوزه و تربیت را در این سند ببینید.

مبدا یعنی مبانی و مقصد یعنی اهداف نمی تواند جدا از خم نوشته شود. این ها یک حیثیت دارند.
پاسخ + +9 -3 --
ناشناس 1398/09/13 - 07:12
سازمان پژوهش از پس نوشتن و توزیع کردن کتاب های درسی هم بر نمی آید و هنوز بعد از گذشت یک سوم سال تحصیلی برخی از مدارس ما کتاب ندارند که این موضوع کم سابقه است ایشان به بهانه تغییر ساختار اقدام به جذب نیروهای سیاسی و جناحی نموده (اگر چه از روز اول هم هیچ پژوهشی در سازمانی که فقط از پژوهش اسم آن را آن هم به اشتباه یدک می کشد اتفاق نیافتاده ) و حاضر هم نیست با توجه نتایج. پژوهشهای انجام شده به اصلاح کتاب های درسی و ساختار دفتر تالیف بپردازد ایشان هم بمانند رئیس جمهور به جای پاسخگویی نسبت به این همه بی تدبیری که منجر به بی اعتمادی به نظام اسلامی شده ذر مقام مطالبه گری در آمده ؛ گویا این روش فعلا بهترین راه برای چند روز بیشتر ماندن در پست های پست دنیاست...
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/09/13 - 12:14
با شما موافقم
پاسخ + 0 0 --
دبیر مهربان 1398/09/13 - 17:23
چی بگیم که متهم به تخریب اصولگراها نشیم
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/09/13 - 22:00
به نظر ما که آقای ذوعلم اصلا اصولگرا نیست فقط مدام صحبت از مقام معظم رهبری می کند. امیدواریم با رفتار بی تدبیر و تندروی‌هاش آبروی ولایت را نبره
پاسخ + +8 -3 --
ناشناس 1398/09/13 - 07:12
سازمان پژوهش از پس نوشتن و توزیع کردن کتاب های درسی هم بر نمی آید و هنوز بعد از گذشت یک سوم سال تحصیلی برخی از مدارس ما کتاب ندارند که این موضوع کم سابقه است ایشان به بهانه تغییر ساختار اقدام به جذب نیروهای سیاسی و جناحی نموده (اگر چه از روز اول هم هیچ پژوهشی در سازمانی که فقط از پژوهش اسم آن را آن هم به اشتباه یدک می کشد اتفاق نیافتاده ) و حاضر هم نیست با توجه نتایج. پژوهشهای انجام شده به اصلاح کتاب های درسی و ساختار دفتر تالیف بپردازد ایشان هم بمانند رئیس جمهور به جای پاسخگویی نسبت به این همه بی تدبیری که منجر به بی اعتمادی به نظام اسلامی شده ذر مقام مطالبه گری در آمده ؛ گویا این روش فعلا بهترین راه برای چند روز بیشتر ماندن در پست های پست دنیاست...
پاسخ + +9 -3 --
ناشناس 1398/09/13 - 07:29
اگر قرار بود رفیق ذوعلم پاسخگو باشد، مطمئنا سازمان را اینگونه منهدم نمی کرد.

پاسخگویی زمانی معنا می یابد که افراد خود را در چارچوب جمهوریت نظام و در چارچوب قانون ببینند.
پاسخ + +2 -9 --
ناشناس 1398/09/13 - 16:13
چرا صداي معلم مباحث را وارونه جلوه مي‌دهد. سازمان پژوهش در ساختار جديد با تشكيل معاونت پژوهشي دنبال عملياتي كردن فعاليت‌هاي خود بر مبناي پژوهش است كه متاسفانه پژوهشگاه به عنوان وصله نچسب مانع از آن است و به زمين و زمان متوسل شده‌اند تا خود را ازسازمان پژوهش جدا كنند. از يكطرف قانون امور استخدامي نمي‌گذارد جدا شوند و از طرف ديگر با چسبيدن به سازمان پژوهش و عدم انجام فعاليت‌هاي پژوهشي سازمان، امكان تشكيل معاونت پژوهشي در كنار پژوهشگاه ميسر نيست. پژوهشگاه نيز عملاً از اين شرايط راضي بنظر مي‌رسند چون حقوق هاي آنچناني اعضاي هيات علمي به حسابشان هر ماهه واريز مي‌شود و در عين حال با اين اعتراض ها خود را از هرگونه پاسخگويي مبرا مي‌كنند. پررويي هم اندازه‌اي دارد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/09/13 - 19:24
سلام ناشناس آشنا ... ساختار جدید ؟؟؟!!! کدام ساختار؟ ساختار من درآوردی آقای ذوعلم و دارو دسته نفوذی اصولگرا و باند روحانیونی که یکی پس از دیگری می آورد که بعضی مانند ح - م فرار را بر قرار ترجیح می دهند و برخی دیگر در حال وزن کشی با اعضای هیئت علمی و کارشناسان سازمان و پژوهشگاه هستند ... که ما از حضور معنویشان محظوظیم و از حضور علمیشان مشعوف... ساختاری که درهیئت امنا زیر سئوال رفت و وزیر محترم با اصل و فرع آن مخالفت کرده است ؟! کدام معاونت پژوهشی؟! ناشناس آشنا، صرفا با رستم رستم گفتن کسی رستم نمی شود
پاسخ + +6 -3 --
ناشناس 1398/09/13 - 19:27
بی دلیل نگفته اند تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف ....- شأن پژوهشگاه اجل از اتخاذ مسیر شجار و نزاع غیر علمی است و اگر بخش پژوهش در سازمان پژوهش سوراخ نبود به تعبیر شما نیاز به وصله نداشت که صد البته نچسب است چون سازمان قصد ندارد این حفره را که چاه ویلی شده که از بی تدبیری مغنیانش طعنه به جهنم زده است ترمیم نماید و هر عاقلی هم به جای پژوهشگران پژوهشگاه بود به رهنمود هدات معصومین و توصیه اندیشمندان این سرزمین به زمین و آسمان که سهل است به کرات و کهکشان در مشارق و مغارب عالم برای رهایی از یوغ تحکم حمقا و خود همه¬چیز¬دانان و خود همه¬کاره پنداران چنگ می¬زد اگر برخی اهالی نااهل خزیده در سوراخ¬های سازمان پژوهش و بعضی خناسان وسوسه کننده¬ی لانه کرده در دفتر ریاست آن دست از نامه نگاری¬ها و التماس هایشان به سازمان امور اداری استخدامی برای الحاق و ادغام پژوهشگاه در سازمان بر می-داشتند؛ پژوهشگاه سال¬ها پیش از این باید به استقلالی که شایسته آن و وزارت خانه اش بود می رسید .
پاسخ + +8 -2 --
ناشناس 1398/09/13 - 19:28
ناشناس ناگرامی اگر کسی نداند شما که کاملا مستحضرید بودجه اندک پژوهشگاه در گرو سازمان است و اگر پژوهش¬های درخواستی او را انجام ندهد مانع از اعطای اعتبار پژوهشی دیگر معاونت¬ها می شود و 50 درصد بودجه حداقلی پژوهشگاه مطالعات صرف پژوهش¬های سازمان پژوهشی می شود که به اعتراف شخص آقای ذوعلم برخی از اهالی سازمان پژوهش با علم به صداقت و صحت پژوهشگران پژوهشگاه نتایج حاصله را در کشوی میزهایشان می گذارند تا مبادا نخواهند تغییری در کتاب¬های درسی که در حال به قهقرا بردن تعلیم و تربیت آینده سازان این سرزمین است ایجاد کنند و خدای ناکرده مافیای کتب کمک درسیشان دچار اختلال در فروش شود ...
پاسخ + +9 0 --
ناشناس 1398/09/13 - 19:28
چه به جاست که سخن حضرت امام حسین علیه السلام را برای بیدار کردن قلب خود و شما (انشاء الله) متذکر شوم که اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشید ...شما برای رضای خدا به انبوه پژوهش¬های ارائه شده به سازمان متبوعتان مراجعه و عمل بفرمایید تشكيل معاونت پژوهشي پیشکشتان ... شما در بخشی از نوشتارتان پژوهشگاه را متهم به تلاش به جدایی از سازمان می کنید و در بخش دیگر پژوهشگاه را از این شرایط راضي می دانید بهترنیست ابتدا ببینید با خودتان چند چند هستید بعد دست به قلم ببرید که دچار تناقض گویی نشوید؟!
حقوق¬هاي آنچناني (به تعبیر شما) اعضاي هيئت علمي، پژوهشی(که سختی کار پژوهش بر اهل دانش پوشیده نیست)؛ در هرکجا که باشند چه در دانشگاه و چه در پژوهشگاه و چه در سازمان چه در حوزه علمیه شما به مانند سایر کارکنان، کارگران و کارمندان و استادان و روحانیان به اعتبار و نوع فعالیتشان به حسابشان واريز مي‌شود و مگر باید جز این باشد ؟؟؟
پاسخ + +8 -1 --
ناشناس 1398/09/13 - 19:29
تکلیف پژوهشگر پژوهیدن برای دستیابی به حقیقت¬های نهفته در انبوه مجهولات و مجعولات و تشخیص سره از ناسره است حال اگر نتیجه اش خوشایند شما نیست شما باید در برنامه¬ها و فعالیت¬های خود تغییرات مطلوب ایجاد کنید و پاسخگویی وظیفه سیاستمداران و برنامه ریزان و مجریان است لطفا جای قاتل و مقتول را عوض نفرمایید ... و در پایان اینکه اعتراض در برابر بی تدبیری¬ها و ناکارآمدی¬ها و ناشایسته سالاری¬ها و جناح بازی¬ها، ظلم و ستم و نابرابری¬ها حق مردم (و به فرموده و مطالبه خداوند متعال از دانایان آنان حق آنان ) و درست همان چیزی است که حکومتیان و دولتیان آن را بر نمی¬تابند و گاهی با عتاب و خطاب و گاهی با تازیانه و حصر و حبس به سرکوب ملت می پردازند ... اگر در الفاظ پایانی خود بازنگری بفرمایید خوی مستکبرانه حاکمان و نگاه از بالا به پائین خود را به وضوح خواهید دید پاسخ به عبارت پایانی شما را هم به خوانندگان و مخاطبان صدای رسای معلم می سپارم ....
پاسخ + +8 -1 --
ناشناس 1398/09/13 - 23:58
مناظره ای فراتر از متن با ناشناس دوم موافقم سازمان پژوهش چون گذشته به تالیف و چاپ و توزیع کتب درسی بپردازد و دست از سر پژوهشگاه بردارد تا پژوهش یک متولی پیدا کند آشپز دوتا شده و شوری این آش مزاج معلم و دانش آموز. را ناخوش کرده
پاسخ + +7 -1 --
ناشناس 1398/09/14 - 19:20
کاش یکی به جناب دکتر علی ذوعلم و وزیر محترم می گفت :

سازمان پزوهش و برنامه ریزی آموزشی یک کارخانه نیست که یک مهندس با ۲۰۰ کارگر باشند.

اینجا همه مهندس هستند که یکی از آن ها می تواند مدیر بشود و کارها را با مشورت دیگران حل نماید.

مانند همه بخش های استراتژیک نظام که همین گونه اند.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1398/09/16 - 12:57
دلمان به حال رهبري مي سوزد كه همه اين ازمون خطاها به پاي ايشان نوشته ميشود
كاش رياست سازمان در مجراي ديگر انتخاب ميشد تا اين ذهنيت ها نبود
پاسخ + 0 -2 --
دعوتنامه 1398/09/17 - 07:12
بسمه تعالی

دعوتنامه

از وزیر محترم دعوت می شود به مناسبت هفته پژوهش نشستی صمیمانه با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی داشته باشند.

هر ساله به بهانه روز دانشجو در دانشگاه ها جلسات بحث و گفت و گو بین مدیران و دانشجویان برگزار می شود و دانشجویان سخنان خود را صریح مطرح می کنند و این اقدام خوبی است.

از وزیر محترم آموزش و پرورش دعوت می شود چنین جلسه ای را با پژوهشگران، مولفان متخصصان و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار کنند.

پای صحبت ایشان نشسته و نظرات دلسوزانه ایشان را بشنوند.

اگر در پی اجرای سند تحول بنیادین هستید، بدانید که بهترین و صادق ترین مشاوران شما همین افراد هستند.

اگر به پیشینه تولید اسناد تحولی بنگرید خواهید دید که موثرترین سهم همکاری در تولید سند تحول و سند برنامه درسی ملی با ایشان بوده است.

و نیز یک مرحله به نام همسو سازی با برنامه درسی ملی طی هفت سال کلیه کتاب های درسی را تغییر داده اند.

لطفا دعوتمان را پذیرا باشید.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/09/19 - 07:05
سازمان پژوهش فقط اسم پژوهش را یدک می کشد دفتر تالیف کتاب های 50سال پیش و چاپ و توزیع کتاب درسی کتب 51 سال پیش 4ماه بعد از آغاز سال تحصیلی هرسال.........................
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/09/19 - 08:03
این پیشنهاد را می پسندم
شاید آن شاءالله فرجی حاصل شود.
و جلوی انهدام سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گرفته شود.

و من الله التوفیق

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور