صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

صدای معلم در نشست رسانه ای : شما بفرمایید که نظر شما در مورد سازمان نظام معلمی به عنوان یک نهاد مستقل و مدنی معلمان چیست؟ آیا موافق هستید که دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان در آینده تفویض بشود به این نهاد یا نه؟ اگر خیر برای چه؟

حجت الاسلام علی ذوعلم : با کلیت سازمان نظام معلمی موافقم اما در تفسیر و ابعاد و اختیاراتش باید خیلی بحث بشود

صدای معلم

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ یکشنبه 26 خرداد نشست رسانه ای حجت الاسلام علی ذوعلم با خبرنگاران در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید .

در ابتدای این نشست ذوعلم کلیات و محورهایی را در مورد فعالیت این سازمان و چشم انداز فعالیت ها بیان کرد .

در ادامه خبرنگاران پرسش هایی را مطرح کردند .

پرسش و پاسخ صدای معلم و علی ذوعلم را می خوانیم .

علی ذوعلم و سازمان نظام معلمی و پرسش های صدای معلم

صدای معلم :

جنابعالی ریاست بخش مهم پژوهش در وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارید .

کسی که در این حوزه فعالیت می کند باید با ادبیات پژوهش مدار با مخاطبان سخن بگوید .

شما پس از استعفای آقای بطحایی در دومین نشست  کارشناسی سازمان پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزشی  با موضوع"  تبیین منطق و فرآیند باز آرایی تشکیلات " با اشاره به شرایط فعلی وزارت آموزش‌ و پرورش و تاکید بر اینکه  تغییرات مدیریتی نباید خللی در کار ایجاد کند، فرموده اید :

" متاسفانه آقای بطحایی کناره‌گیری کرد، ایشان فردی سخت‌کوش، انقلابی و معتقد به تحول بود. او بسیار صریح و با قدرت در مقابله با سند 2030 موضع‌گیری و از ارزش‌های اسلامی و انقلابی دفاع کرد که برخی از این اقدام خوششان نیامد البته مجموعه آموزش و پرورش از کناره‌گیری ایشان راضی نبودند ... "

بفرمایید این حکم شما بر اساس کدامین قرائن و یافته های پژوهشی استوار است ؟

 

ذوعلم :

سوال شما درست است و حرف هایی که ما می زنیم باید یک مبنای پژوهشی داشته باشد ولی پژوهش همیشه از راه نظرگیری میدانی که نیست از راه های دیگر هم هست که گاهی حاصل می شود. از تماس هایی که با من گرفته شد ، بعضی از مدیران دلسوز بعضی از نمایندگان دلسوز بعضی از اصحاب خود دولت از کناره گیری ایشان راضی نبودند. این به این معنا نبود که همه از عملکرد ایشان راضی بودند چرا چون کناره گیری ایشان موجب شد که اولا برای کشور یک هزینه ای ایجاد بشود یک سرپرستی بیاید، مدتی بعد شعارهای خوب متوقف بشود که شما چرا این کار را می کنید .

 شما نکته خوبی را گفتید تا یک آزمون و خطا. به نظر من یک وزیر آموزش و پرورش باید بتواند ده سال وزیر باشد البته با مراقبت و مشورت بتواند کاری انجام بدهد. الآن وزرای ما میانگین عمرشان دو سال بوده چرا. در دو سال چه کار می تواند بکند. به همین دلیلی که عرض کردم یک واقعیتی است منتها به شرط این که خود این واژه خوب تحلیل بشود. این که از کناره گیری ایشان راضی نبودم منظور آموزش و پرورش و منظور همه نیستیم یک مجموعه است و یک مجموعه یعنی اکثریت .

 

صدای معلم :

منظورتان همان نصف به علاوه یک است. شما این نصف به علاوه یک را از کجا آورده اید؟

 

ذوعلم :

همین الآن بیایید یک پژوهش پیمایشی بکنیم .

 

صدای معلم :

یعنی الآن بیاییم و انجام بدهیم ؟

 

ذوعلم :

بله ؛ برای اینکه اثبات بشود که کار من درست بوده است. شما می گویید حرفت درست نبوده و من می گویم پنجاه و یک درصد از کناره گیری راضی بودند. راضی بودن یا نبودن از کناره گیری غیر از عملکرد است. بنده هم نه این که نقدی به عملکرد آقای بطحایی نداشتم. مگر می شود مدیری بی نقص باشد مگر این که معصوم باشد. من نسبت به خودم نقد دارم . یعنی بنده بعد از این که دوستان می گفتند این حرف را بر اساس پژوهش زده ای یا نه به خودم گفتم بهتر بود که من این جمله ام را شفاف تر می گفتم. به همین دلیل می گفتم کناره گیری ایشان موجب هزینه هایی برای کشور شد. واقعا غیر از این است. خود جنابعالی ممکن است مخالف بطحایی باشید ولی معتقدید که کناره گیری آقای بطحایی در مجموع، به نفع کشور شد؟

 

صدای معلم :

اما در مدرسه ما همه خوشحال بودند !

 

ذوعلم :

بعضی وقت ها احساسی خوشحالند. خیال می کنند وقتی آقای بطحایی کناره گیری کرد بعد از او کسی می آید که نفوذ دارد می تواند پول بگیرد به مردم بدهد این تلقیات در تجربه جواب نداده است. بنابراین صحبت من اصلا به این معنا نبوده که همه آموزش و پرورشی ها راضی نبودند و ثانیا به این معنا نبوده که همه از ایشان راضی بودند. من می دانستم که خیلی از معلمان ناراضی بودند و شنیدم که معلمان شعار می دادند بطحایی استعفا استعفا. ولی من گفتم مجموعه از کناره گیری ایشان راضی نبودند. ضمن این که ممکن است بنده هم اشتباه کرده باشم ، از این به بعد حواسم را جمع کنم که دقیق تر حرف بزنم.

 

صدای معلم :

جریان های سیاسی که شما فرمودید که در جامعه هستند دوست دارند که همیشه حرف خودشان را از قول مردم بگویند مثلا مردم این را می گویند و نمی گویند که نظر من این است و این را می گویم می گویند نظر مردم این است در حالی که نظر مردم در پای صندوق های رای مشخص می شود. من می گویم اگر واقعا رئیس سازمان یک پژوهش در یک وزارت خانه مهمی مانند آموزش و پرورش اگر بخواهد ادبیات پژوهش را نهادینه بکند با توجه به این که معلمان ما خیلی پژوهش مدار نیستند این را باید دقیق تر با ادبیات پژوهشی .

 

ذوعلم :

کلیت مطلب شما کاملا درست است ولی در مورد این مصداق با توجه به تماس ها و برداشت هایی که داشتم توضیح دادم. بعضی ها فکر کردند که من گفته ام همه از عملکرد آقای بطحایی راضی هستند ممکن است همه راضی نباشند ولی این کناره گیری و خیلی ها روی آن نقد داشتند ناراضی بودند و می گفتند الان چه وقت کناره گیری بود، الآن شما باید می ایستادید و پی گیری می کردید و مطالبات و ......

علی ذوعلم و سازمان نظام معلمی و پرسش های صدای معلم

صدای معلم :

شما گفته اید با توجه به اهمیت آموزش معلمان و ضرورت دوره های یک پارچه برای تاثیرگذاری هر چه بهتر دوره های آموزشی پیشنهاد دادیم تا آموزش ضمن خدمت به طور کامل در اختیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار بگیرد که به تاثیرگذاری هر چه بهتر این دوره ها کمک می کند اما مستلزم تامین منابع مالی است و ...

متعاقب این گفته شما، رئیس دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد که ما برای تصدی این دوره ها آمادگی داریم حتی مقام دیگری که مدیر کل شاهد ایثارگران بوده صحبت آقای خنیفر را تایید کرد و گفتند صحبت های شما مطابق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ماده یک و بند دو ماده سه تضاد دارد. رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آقای محمدیان بر تشکیل سازمان نظام معلمی و کارکردهای آن تاکید بسیار داشتند. الآن هم دارند تاکید می کنند. آقای محمدیان در آخرین اظهار نظر شان گفته اند که به اعتقاد من باید در ارزیابی تشخیص صلاحیت حرفه ای و اخلاقی و سیاسی و اجتماعی و داوری در اثربخشی و بازدهی آموزشی تربیتی معلمان یک نهاد مدنی متشکل از معلمان و ذینفعان ایفای نقش کند و این همان سازمان نظام معلمی است که بارها یادآوری کرده ام.

شما بفرمایید که نظر شما در مورد سازمان نظام معلمی به عنوان یک نهاد مستقل و مدنی معلمان چیست؟ آیا موافق هستید که این دوره ها در آینده تفویض بشود به این نهاد یا نه؟ اگر خیر برای چه؟

 

ذوعلم :

نگاه سازمان به آن وظایف مصرحی است که در قانون تاسیس سازمان آمده است– سازمان نظام آموزشی برنامه ریز درسی و آموزشی و تامین محتوا و ...
آموزش معلمان برای روش های انتقالی علمی محتوا یک جا به عهده  ... البته مطابع مصوبات مراجع بالادستی خودمان هستیم . هر تصمیم گیری که در این زمینه وزارت خانه ابلاغ کند ما آن را انجام می هیم ولی این نامه هم در زمان آقای دکتر تورانی برای وزارتخانه رفته است . بنده هم فکر می کنم آن نامه از نظر کارشناسی پشتوانه خوبی دارد و از آن دفاع می کنیم . باید مباحثه و گفت و گو بشود.

 

صدای معلم :

یعنی آقای دکتر تورانی پیشنهاد داده اند و شما دارید از آن حمایت می کنید ؟

 

ذوعلم :

بله. اما در مورد نظام معلمی که مطرح کردید من هم به آن معتقدم که اگر ما یک تشکیلات مردمی در بدنه آموزش و پرورش داشته باشیم که بتواند به پیشبرد اهداف تحول بنیادین کمک بکند حتما باید به کار بگیریم ولی می دانید در حال حاضر برداشت های مختلفی از نظام معلمی وجود دارد . به نظر من این برداشت ها باید در یک نشست های کارشناسی و علمی مورد بحث قرار بگیرد . از آقای محمدیان که نقل کردید ایشان --- نظر خودشان هستند اگر من بخواهم نظری در این مورد بدهم معتقدم باید روی تمام ابعاد قضیه کاملا بحث بشود و فکر بشود . آن چه برای ما مهم است در دستگاه تعلیم و تربیت خود تعلیم و تربیت است. یک جایی ممکن است که منافع آنی و زودگذر دانش آموز با مسائل تعلیم و تربیت تضاد داشته باشد یک جا ممکن است منافع مادی یک معلم با منافع آموزش و پرورش تضاد داشته باشد به همین جهت بایستی ما حتما مصالح و منافع تعلیم و تربیت را بر همه چیز ترجیح بدهیم. بر اساس چه مبنایی؟ مبانی نظری تحول. ما باید کتاب چهارصد و پنجاه صحفه ای سند تحول را جلوی رویمان بگذاریم و ببینیم چیست؟

 

صدای معلم :

در این سند تحول ، هم سازمان نظام معلمی بوده که آقای حاجی بابایی آن را حذف کرده اند. شما با کلیت آن موافقید؟

 

ذوعلم :

بله. من با کلیت تشکیل سازمان نظام معلمی موافقم ولی فکر می کنم در تفسیر و ابعاد و اختیاراتش باید خیلی بحث بشود.

 

صدای معلم :

در پیش نویس نهایی طرح سازمان نظام معلمی که در کارگروه ها در زمان آقای دکتر آشتیانی تصویب شده که خودم جزء آن کارگروه بودم دقیقا به این اهداف و اختیارات و وظایف اشاره شده است که بازآموزی معلمان یا ضمن خدمت معلمان منتها گفته خودش نه این که می تواند سیاست گذار باشد می تواند همکاری بکند . منظور من این است وقتی چنین اساس نامه ای آماده شده است آیا شما با این پیش نویس طرح موافق هستید یا خیر؟

 

ذوعلم :

من به همان پیش نویس نقدهای خودم را داشتم. با کلیت آن موافقم ولی یک سری اصلاحات باید در آن صورت بگیرد.

 

صدای معلم :

شما با ضمن خدمت معلمان موافقید. با این که خود سازمان نظام معلمی بخواهد این کار را انجام بدهد؟

 

ذوعلم :

با همان تعبیری که شما گفتید یعنی همکاری سازمان نظام معلمی ....

 

صدای معلم:

افتخاری نه. حالا دوست داشتیم شما را دعوت می کنیم یا دوست نداشتیم دعوت نمی کنیم این گونه نه. به عنوان یک نهاد تخصصی که می تواند اظهار نظر بکند و کارشناسی بکند.

 

ذوعلم :

تخصصی هم نخواهد شد به آن ابعادی که در آنجا آمده است .

 

صدای معلم :

الآن شما فکر می کنید که الآن تخصصی است. الآن کاری که در ضمن خدمت معلمان دارند انجام می دهند مرکز منابع نیروی انسانی این کار را تخصصی انجام می دهد؟

علی ذوعلم و سازمان نظام معلمی و پرسش های صدای معلم

ذوعلم :

من فکر می کنم هدف از بازآموزی معلمان این است که ارتقایی بدهد به معلمان. اگر معلمانی خودشان نیاز به ارتقا دارند بخواهند به بقیه ارتقا بدهند چنین چیزی غیر ممکن است. ما متخصصانی و کارشناسانی و اساتیدی و پژوهشگرانی در دانشگاه ها داریم سعی کنیم آنها را برای بازآموزی معلمان بیاوریم. بنابراین در بحث آموزش حتما باید کسی که آموزش دهنده است توانمندی فکری، تخصصی، علمی بیشتری داشته باشد. ولی من با کلیت سازمان نظام معلمی مخالف نیستم .

 

صدای معلم:

با قرائت آقای محمدیان موافق هستید یا خیر؟

 

ذوعلم :

روی آن بحث دارم. از وقتی که این نقل ها در رسانه ها مطرح می شود خیلی هم دقیق نیست. اگر همین جمله را به آقای محمدیان بگویید نمی دانم ممکن است بگوید که من اولین کلمه اش را این چنین گفتم ولی متاسفانه این ترفندهای رسانه ای در جامعه ما خیلی جریان دارد .

 

صدای معلم :

ما اهل ترفند نیستیم هر چه بگویند ما همان را می نویسیم.

 

ذو علم :

من شما را نمی گویم ولی وجود دارد و گاهی به قول ایشان سیاسی کاری هم بشود.

 

پایان گزارش/

پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی

علی ذوعلم و سازمان نظام معلمی و پرسش های صدای معلم

شنبه, 01 تیر 1398 07:57 خوانده شده: 1283 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 0 --
حسن 1398/04/01 - 23:53
یک مشت پرسش و پاسخ که پشیزی برای وضع موجود آموزش و پرورش ارزش ندارد بابا به جای این حرفهای تکراری و مفت نیم نگاهی به یک دانش آموز که ابتدایی را تمام کرده بیاندازید تا متوجه شوید که این دانش آموز نه احترام به بزرگتر نه برنامه ریزی در زندگی نه خلاقیت و نو آوری نه وضع ظاهری درست نه چگونگی پر کردن اوقات فراغت ونه حتی نمی تواند چگونه برخورد کند با کوچکترین مسایل زندگی و غیره را فقط چیزی که برای این دانش آموز برای خانواده و مدرسه و نظام آموزش و پرورش مهم است درس ریاضی است که با هزار ترفند و کلاسهای جبرانی بتواند خیلی خوب الکی بگیرد تو را به خدا بیایید به خودمان بیاییم تا متوجه شویم که زیر بنای ساخت کشور هیچ چیز جز این نونهالان نیستند پس ول کنید این سیاست بازیها و حرفهای بیهوده را و به اصل مطلب بپردازیم البته شاید من با این نظرم اشتباه می کنم بنابراین خواهش می کنم هرکس این مطلب را خواند نظر خود را با مثبت یا منفی در این کامنت ثبت کند با تشکر
پاسخ + +2 0 --
دبیر مهربان 1398/04/02 - 12:55
سازمان نطام معلمی باید نهادی صنفی و حامی حل و فصل مشکلات معلمان باشد نه فقط نهادی دولتی و ناطر بر کارهای معلمان و دبیران و نماینده دولت بجای نماینده معلمان و‌..‌
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1398/04/03 - 13:15
سازمان نظام معلمی همانند سازمان نظام پرستاری و نظام مهندسی کشاورزی هیچ ارزش افزوده ای برای معلمان نخواهد داشت. راه حل مشکلات معلمان تغییرات اساسی مثل ادغام وزارت علوم و آ.پ و اجرای کامل رتبه بندی و در یک کلام تغییر قوانین موجود است بطوریکه معلمان همردیف پزشکان و اساتید قرار داشته باشند.
پاسخ + 0 0 --
دبیر مهربان 1398/04/03 - 16:33
این سازمان همچون رتبه بندی عادلانه باید اجرایی و عملیاتی شود
پاسخ + 0 0 --
حسن 1398/04/05 - 13:48
بشین تا بشود

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور