صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

حمید پیروی، روان شناس و نایب‌رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران در همایش « پیشگیری و مداخله در خودکشی » :

در دو سال اخیر آمار خودکشی در ایران روند افزایشی داشته است در حالی که آمار جهانی خودکشی به طور کلی در حال کاهش است !

گزارشگر : رضا قاسم پور / خبرنگار صدای معلم

گروه اخبار/

گزارش صدای معلم از آمار خودکشی در ایران و مقایسه آن با آمار جهانی

یکشنبه ۸ مهرماه همایش « پیشگیری و مداخله در خودکشی » به همت استانداری و آموزش و پرورش استان البرز در باشگاه میلاد با حضور مشاورین، معاونین پرورشی و مدیران نواحی ۴ گانه کرج برگزار گردید.

در ابتدا کاظمینی مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز ضمن خوشامد به حاضرین و تبیین چرایی و چیستی همایش افزود: اگر خود را به علم روز تسلیح نکرده و از ابزارهای مناسب پیشگیری و کنترل خودکشی استفاده نکنیم خودکشی از هیچ‌کس دور نخواهد بود.

با اینکه البرز جز ده استان اول در خودکشی نیست ولی از سال ۹۷ در خودکشی رشد سریعی داشته و متاسفانه سنین خودکشی رو به کاهش بوده است. کار در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی سخت و پیچیده است. برش استانی پیشگیری از خودکشی تهیه و تعیین وظایف دستگاه‌های مرتبط صورت گرفته است. ما حتی باید برای بیمارستان‌های استان، تخت‌روان داشته باشیم.

در ادامه سردار فتح‌الهی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز با بیان چند جمله کوتاه در خصوص موضوع همایش، بلافاصله وارد مبحث حوادث تلخ غزه و لبنان شده و با بیانات بی‌ربط به موضوع همایش بخش مهمی از وقت جلسه را به هدر داد.

دکتر حمید پیروی، روان شناس و نایب‌رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران به عنوان سخنران جلسه ضمن تشکر از برگزاری همایش خودکشی برای همکاران آموزش و پرورش افزود: در دو سال اخیر آمار خودکشی در ایران روند افزایشی داشته است در حالی که آمار جهانی خودکشی به طور کلی در حال کاهش است. در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، آمار خودکشی با افزایش ۱۱ درصدی مواجه بوده است.

پیروی همچنین به عدم پیگیری کامل اقدام‌کنندگان به خودکشی اشاره و تصریح کرد: سالانه ۱۴۰ هزار مورد اقدام به خودکشی در کشور ثبت می‌شود اما وزارت بهداشت فقط ۴۰ هزار نفر از این افراد را تحت پیگیری قرار می‌دهد.به این معنا که ۱۰۰ هزار نفر پس از اقدام به خودکشی بدون دریافت حمایت‌های روانی و درمانی رها می‌شوند.

نایب رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی ضمن تشریح آخرین وضعیت خودکشی در کشور افزود: «تغییر روایت در خودکشی و گفت و گو درباره خودکشی» شعار ۳ سالانه انجمن بین‌المللی پیشگیری از خودکشی مورد تأئید سازمان بهداشت جهانی است.

ماه سپتامبر ماه آگاهی از خودکشی بوده و امیدواریم این آگاهی در سطح جامعه گسترش یابد. برای آ‌نکه بتوان درباره پدیده خودکشی و پیشگیری از آن صحبت کرد باید زبان علمی حرف زدن درباره خودکشی را یاد بگیریم.

این موضوع ایجاب می‌کند بیشتر درباره خودکشی صحبت و برنامه‌ های علمی و مداخلات مدون اجرا شود. در عرصه قرار دادن اطلاعات صحیح و مناسب در اختیار عموم ؛ رسانه‌ها نقش مهمی را در کنترل خودکشی ایفا می‌کنند.

مبحث «واکسیناسیون‌ روانی» و اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی به افراد به‌ویژه در خانواده‌ها مهم است. استفاده از ابزارهایی مانند موسیقی، ورزش و حرکات موزون به‌عنوان فعالیت‌های مثبت می‌تواند به ‌نوعی مانند واکسیناسیون روانی عمل کرده و افراد را در برابر خطرات روانی مقاوم‌تر کند.

گزارش صدای معلم از آمار خودکشی در ایران و مقایسه آن با آمار جهانی

در شب‌ظلمانی‌ام ماه نشانم بده

به‌زعم روانشناسان نقش فشارهای اقتصادی، بیکاری و مشکلات معیشتی در افزایش آمار خودکشی غیرقابل انکار است. وضعیت اقتصادی نامناسب و نبود چشم‌انداز روشن برای آینده، افراد را به سمت اقدام به خودکشی سوق می‌دهد.

همچنین ضعف در سیستم‌های حمایتی اجتماعی و عدم دسترسی به خدمات روان درمانی مناسب از دیگر عوامل افزایش خودکشی است.

وجود مدارس طبقاتی و فشار روانی اولیا و مربیان به دانش‌آموزان برای کسب حد نصاب نمرات و معدل بیشتر، فشار بر دانش‌آموز برای کسب رتبه‌های جشنواره‌هایی چون خوارزمی و همچنین قبولی در رشته‌های خاصی چون گروه پزشکی، از عوامل اصلی بروز استرس‌های شایع می‌باشد.

سخن پایانی ؛

خودكشي مسئله‌اي غير قابل درک نيست  و بي‌دليل و بدون علت و هشدار رخ نمي‌دهد. دانش‌آموزان مستعد خودكشي به قدر كافي به اطرافيان  علايم هشدار دهنده نشان مي‌دهند.

در كار پيشگيري از خودكشي، معلمان و ساير كاركنان مدارس نقش استراتژيك و مهم دارند كه اصول آن به قرار زير است :

- شناسايي دانش آموزان با اختلالات شخصيتي و ارائه حمايت روان شناختي به آنان

- تقويت رابطه با دانش‌آموزان از طريق حرف زدن با آنان و تلاش براي درك و كمک به آنان

- تسكين ناراحتي‌هاي روان پزشكي

- تقويت مهارت‌هاي تشخيص و شناسايي علائم اوليه خودكشي اعم از كلامي و غيركلامي

- مراقبت و كمك به كودكاني كه مهارت هاي تحصيلي كمتري دارند

- جدي گرفتن فرار از مدرسه

- انگ‌زدايي از بيماري هاي روان پزشكي و كمك به ترك سوء مصرف الكل و مواد

- ارجاع دانش‌آموزان با اختلالات روانی به مراجع ذی‌صلاح

- محدود كردن دسترسي دانش آموزان به ابزارهای خودكشي.

گزارش صدای معلم از آمار خودکشی در ایران و مقایسه آن با آمار جهانی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از آمار خودکشی در ایران و مقایسه آن با آمار جهانی

پنج شنبه, 12 مهر 1403 22:21 خوانده شده: 41 دفعه چاپ

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور