صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سهميه‌بندي جنسيتي در جذب و استخدام معلمان ؛ آری یا نه ؟

سهميه‌بندي جنسيتي در جذب و استخدام معلمان   گروه اخبار /

تابستان سال گذشته وزير آموزش و پرورش در مورد افزايش تعداد معلمان زن هشدار داد، تابستان امسال نتيجه آن هشدار را مي‌شد در جدول نيروهاي مورد نياز در دفترچه آزمون استخدامي آموزش و پرورش ديد، صف طولاني صفرها ذيل ستون ظرفيت پذيرش زنان نشان مي‌دهد كه آموزش و پرورش نخستين گام جدي خود را براي مهار تعداد زنان معلم برداشته است.

« نزديك ۵۳ درصد پرسنل آموزش و پرورش را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند اين درحالي است كه ۵۱ درصد دانش‌آموزان پسر هستند. در همين شهر تهران بيش از ۸۰ درصد معلمان خانم هستند، از همين رو عدم توازن در جنسيت پرسنل مشكلات فراواني را به وجود مي‌آورد. » اين جملات علي‌اصغر فاني بود كه سال گذشته به عنوان هشدار او نسبت به تعداد زنان معلم در خبرها آمد. اما در شلوغي اخبار مربوط به اعتراض مربيان پيش دبستاني به نحوه برگزاري آزمون استخدامي، اجراي مجدانه طرح سهميه‌بندي جنسيتي در جذب و استخدام معلمان چندان سر و صدايي به پا نكرد.

بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش پنج هزار نفر قرار است به استخدام درآيند كه در اين ميان ١٣٠٠ سهميه در اختيار خانواده شهدا و ايثارگران است و مابقي در اختيار ساير داوطلبان است. تا صبح روز پاياني ثبت نام، بيش از ١١٤ هزار نفر داوطلب در آزمون آموزش و پرورش ثبت‌نام كردند، بنا بر سهميه‌هاي مشخص شده در دفترچه دو هزار و ٩٤١ نفر مرد و تنها ٧٦٢ نفر زن مي‌توانند بخت قبولي داشته باشند. حالا پس از آزمون استخدام دولت كه بازتاب سهميه‌بندي جدي جنسيتي در آن خبر ساز شد نوبت به آموزش‌و‌پرورش رسيده است تا سهم زنان را از مشاغل موجود خود كاهش دهد.

در آزمون استخدامي آموزش ‌و ‌پرورش نيروهاي مورد نياز در قالب پنج گروه استادكار با مدرك كارداني، هنرآموز با مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد، آموزگار ابتدايي با مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد، دبير با مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد و آموزگار استثنايي با مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد جذب مي‌شوند. در اين ميان ميزان سهميه زن‌ها حتي در گروه «آموزگار ابتدايي» كه معمولا در اختيار معلمان زن است هم به‌شدت ناچيز است. از ٥٩٤ معلم مورد نياز در مقطع ابتدايي طبق سهميه‌هاي اعلام شده در دفترچه، آموزش و پرورش به ٤٣٧ معلم مرد و ١٥٧ نيروي زن نياز دارد. استان البرز و استان خراسان رضوي هيچ زني را در اين گروه استخدام نمي‌كنند.

 

كيفيت يا جنسيت

آيا كاهش استخدام نيروي زن براي مقطع دبستان به معناي تغيير سياست آموزش و پرورش در قبال نحوه آموزش كودكان در سال‌هاي ابتدايي مدرسه نيز هست؟

سيما سلماني، معلم مقطع اول ابتدايي مي‌گويد كه نه تنها در مدت ٢٤ سال كارش به عنوان معلم بلكه از زماني كه به ياد دارد، مقطع ابتدايي حداقل تا سال چهارم و در اكثر موارد سال پنجم در اختيار آموزگاران زن بوده است: « من در جريان سياست‌هاي دولت نيستم، شايد قرار است تغييري در امور حاصل شود اما هميشه به دليل شرايط خاصي كه كودكان مقطع دبستان دارند براي آموزش آنها از معلم‌هاي زن استفاده مي‌شده است. اين بچه‌ها به‌خصوص در اين سال‌هاي اخير با مشكلات پنهان وارد مدرسه مي‌شوند، مثلا آمار بيش‌فعالي بسيار بالاتر از قبل است و باور كنيد كه همكاران مرد ما به خوبي زن‌ها نمي‌توانند آموزش و پرورش اين بچه‌ها را بر عهده بگيرند. »

اما موضوع استخدام تنها محدود به آموزش و چگونگي پرورش كودكان دانش‌آموز نيست. بخشي از زناني كه مي‌خواهند از طريق انتخاب معلمي وارد بازار كار شوند حالا نمي‌توانند چندان به نتايج اين آزمون اميدوار باشند. « من نمي‌دانم كه آيا سياست دولت اين است كه زنان را خانه‌نشين كند يا نه، فقط مي‌دانم كه در جامعه ما و با فرهنگ حاكم بر خانواده‌هاي ايراني، معلمي هميشه يكي از نخستين شغل‌هايي بود كه زنان از طريق آن وارد اجتماع مي‌شدند و كار مي‌كردند. از سوي ديگر حضور خانم‌ها در بخشي از اين بازار كار اجتناب‌ناپذير است. اگر بحث نگاه كيفي به آموزش‌و‌پرورش مطرح است بايد اين را در نظر بگيريم كه توان و كارايي خانم‌ها در اين شغل نبايد فراموش شود. »

به گفته اين معلم استان البرز، يكي از بحث‌هاي ناديده گرفته شده در بخش كيفيت نحوه برخورد با مربيان پيش‌دبستاني نمونه‌اي از ناديده گرفتن كيفيت است، مربياني كه اكثر آنها را زنان تشكيل مي‌دهند و حالا به دليل سقف سني و خارج بودن از دايره مدارس دولتي در عمل سهم كمي در آزمون استخدامي دارند: « من با مربيان پيش دبستاني همكار بوده‌ام، نيروهاي اكثرا جوان و فعال و باانگيزه‌اي هستند كه با گذراندن دوره‌هاي كوتاه مي‌توانند گزينه‌هاي بسيار مناسبي براي استخدام آموزش‌و‌پرورش باشند، برخي آنها ١٤ تا ١٦ سال سابقه كار دارند حالا چون سهميه‌بندي اعمال مي‌شود خيلي از اين نيروهاي باتجربه نمي‌توانند جذب آموزش و پرورش شوند در حالي كه مي‌توانند كمك خوبي به اين سازمان براي افزايش كيفيت آموزش و پرورش باشند. »

 

زنان در برابر مردان

سال ٩٢ رييس مركز آمار و فناوري ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش‌و‌پرورش اعلام كرد: « تعداد كل معلمان و كاركنان، يك ميليون و ١٣ هزار و ٦٥٥ نفر است كه از اين تعداد ٤٨١ هزار نفر را معلمان و كاركنان مرد و ٥٣٢ هزار نفر را كاركنان و معلمان زن تشكيل مي‌دهند. »

بر اساس اين آمار كل تفاوت ميان نيروهاي مرد و زن اين وزارتخانه ٥١ هزار نفر بود، رقمي كه وزنش آنقدر زياد نيست كه بر اساس آن سياست‌هاي استخدامي يك وزارتخانه تغيير پيدا كند. از سوي ديگر با وجود بيشتر بودن تعداد كاركنان زن در بدنه آموزش و پرورش، به نظر مي‌رسد كه در رده‌هاي مديريتي اين سازمان زنان سهم چندان قابل توجهي ندارند.

در سي و دومين اجلاس روساي آموزش و پرورش مناطق كشور كه در نيمه اول مرداد ماه در تهران برگزار شد در جمع كثير مديران كت و شلوارپوش مي‌شد به راحتي اندك بودن زنان حاضر در سالن مركز همايش‌هاي برج ميلاد را ديد. اما هنوز هشداري بابت كمبود نيروهاي مدير زن در وزارتخانه‌اي كه تعداد زنانش از مردان بيشتر است، نرسيده.

هنوز مشخص نيست كه از ميان بيش از ١١٤ هزار شركت‌كننده در آزمون استخدامي آموزش و پرورش چه تعداد زن بوده‌اند اما بي‌شك تعدادشان بسيار بيشتر از ٧٦٢ جاي خالي استخدام بوده، صف صفرهاي ظرفيت استخدام براي زنان همچنان در حال طولاني‌تر شدن است؛ از آزمون استخدامي دولت گرفته تا آموزش پرورش.

روزنامه اعتماد

شنبه, 24 مرداد 1394 11:21 خوانده شده: 2380 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
بیاتی 1394/05/24 - 13:20
علت پایین بودن دستمزد معلمان ونگاه غیر تخصصی به آن عدم رعایت هرگونه توازن در حضور زنان در آموزش وپرورش مخصوصا مقطع ابتدایی میباشد. تا این تعادل ایجاد نشود امیدی به بهبود دستمزد ها در ا پ نیست!
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/05/25 - 00:00
سالهای گذشته با حذب آموزشیاران نهضت سواد آموزی که 90 درصد خانم بودند و همچنین با طرح معلمان حق التدریس که قالبا با دستمزد بسیار ناچیز مشغول کار بودند زمینه جذب و استخدام صدها هزار نفر نیروی خانم در آموزش وپرورش فراهم شد و اکنون در مناطق محروم و صعب العبور قادر به خدمت نیستند و در مراکز استان و کلانشهرها حضور دارند از طرفی پراکندگی روستاها و مدارس کم جمعیت ضرورت جذب آموزگاران و کارکنان مرد را ایجاب می نماید .. استخدام با نیاز واقعی و بررسی دقیق شرایط مهم ترین کاری است که با غفلت مواجه شده و اکنون پدیده نیروهای مازاد در کلانشهرها را شاهد هستیم
پاسخ + 0 0 --
معلم مشهدی 1394/05/25 - 07:46
من معلم مذکرم!
اما مخالف نگاه جنسیتی
پاسخ + +6 0 --
بهلول 1394/05/24 - 14:06
بنظر مى آيد برنامه ريزى نيروى انسانى و اشتغال در كشور با توجه به منحل شدن سازمان برنامه و بودجه در سالهاى گذشته و خصوصا آموزش و پرورش بعنوان پر جمعيت ترين وزارتخانه از نظر نيروى انسانى از هيچ برنامه مدون و درستى تبعيت ننموده و تصميم گيريها بيشتر بر اساس خوابنما شدن مسولين و وزرا و فشار دوستان و رفقا براى جذب اعوان وانصارشان تنظيم گرديده كه منجر به انباشتگى نيرو در بخشهاى ابتدايى و سطوح پايينى در آپ شده زيرا وقتى رديفهاى استخدامى بر اساس فاميل بازى باشد معمولا خانمهاى فاميل تمايل بيشترى به اشتغال در آپ دارند و آقايان فاميل از ما بهتران زياد تمايلى به آپ بدليل حقوق پايين آن ندارند و به كمتر از شركت نفت و حقوقهاى بالا راضى نمى شوند، ضمن اينكه هنوز هم آپ بهترين و امن ترين مكان براى اشتغال بانوان فاميل از ما بهتران بوده و هست به هر حال اين معضلات در دولت قبلى ديگر اظهر ومن الشمس بوده و منجر به وضعيت فعلى گرديده است
پاسخ + 0 0 --
سعادتمند 1394/05/30 - 12:41
سلام آقای وزیر حالا که آقایان با این حقوق پایین ومشکلات پیچیده حاضر نیستن بیان معلمی که حقشونه حداقل حقوق ما معلمای خانم مظلوم ابتدایی رو زیاد کنیدتا ماهم فرار نکنیم وبتونیم با رضایت وبه نحو احسن ومفیدتر کارکنیم هم کمک خرج باشیم
پاسخ + 0 0 --
الف _صاد 1394/06/13 - 18:37
باسلام خدمت همکاران تااونجا که ما می بینیم نیرو درابتدایی کم است بنده خانمی هستم که ده سال متوسطه فیزیک درس میدادم روستا هم بودم امسال منتقل شدم ولی به خاطر نیاز فقط می تونستم برم ابتدایی درضمن گرایش خانمها به معلمی به خاطر حقوق کم است نه بی سوادی لطفأنظر بیخودی ندهید

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور