صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مجید غلامی/ تهران

بحران کمبود نیرو در آموزش و پرورش : پس این نیروهای ستادی و مسئول در این سال ها چه می کردند ؟ چرا همان روش تربیت دبیر را البته با کیفیت تر و تخصصی تر ادامه ندادید؟ چرا با دانشگاه فرهنگیان بار عظیم مالی به دولت و ملت تزریق کردید ؟

این همه مدیر کل و معاون وزیر و وزیر در این سالهای گذشته همه با سابقه های بسیار بالای کار در وزارتخانه و همه کارشناس نخبه و برتر و بی نظیر ، چگونه است که این مساله بسیار ساده و سرراست را پیش بینی نکرده بودند/ مگر نمی توانستید با دادن سفارش و خواسته های خود به دانشگاههایی که در تربیت دبیر دست داشتند از آنها بخواهید با این متر و معیار برای شما معلم تربیت کنند/ چرا پیش بینی این امر بسیار ساده از توان کارشناسان مقتدر و باسواد و پویای آموزش و پرورش خارج بوده/ یاد آن حکایت سعدی می افتم که طعنه به آن شخص می زد که آسمان و ستارگان را رصد می کرد، و به او می گفت تو که از خانه و منزل خود که مقابل چشمان توست ،غافلی ، رصد ستارگان به چه کار آیدت...

بحران کمبود نیرو در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان

امروز و دیروز از زبان وزیر محترم  آموزش و پرورش شنیده ایم و خوانده ایم که مساله کمبود نیرو در آموزش و پرورش به حالت جدی و بحرانی رسیده ، این عجب نیست؟

این همه مدیر کل و معاون وزیر و وزیر در این سالهای گذشته همه با سابقه های بسیار بالای کار در وزارتخانه و همه کارشناس نخبه و برتر و بی نظیر ، چگونه است که این مساله بسیار ساده و سرراست را پیش بینی نکرده بودند!

دقیقا در زمانی که رشته های دبیری را به ستاره دار ( ستاره دار به این معنا بود که آموزش و پرورش تعهدی در استخدام آنها ندارد و در صورت لزوم آنها را با شرایطی استخدام می کند و نوعی حق تقدم استخدام بود مثل حق تقدم سهام در بورس) و ستاره دارها را نیز پس از آن حذف می کردند! چگونه این روزها را پیش بینی نمی کردند؟

در دهه 60 رشته های دبیری در اکثر دانشگاهها وجود داشت و آموزش و پرورش معلمان خود را از همین روش جذب می کرد .

اواسط دهه 70 کم کم این رشته ها بسیار محدود شدند ؛ چرا گسترش نیافتند؟ مگر شما چند سال بعد را نمی دیدید؟ پس وظیفه شما چیست؟ گذران امور روزمره؟ چرا این همه تحصیل کرده بیکار را با مدیریت صحیح و برنامه ریزی به رشته های دبیری برای معلم شدن سوق ندادید؟

چرا همان روش تربیت دبیر را البته با کیفیت تر و تخصصی تر ادامه ندادید؟ چرا با دانشگاه فرهنگیان بار عظیم مالی به دولت و ملت تزریق کردید ؟ و حالا دستتان خالی است چون کار دانشگاه فرهنگیان آن طور که باید و شاید پیش نمی رود! مگر نمی شد همین کار دانشگاه فرهنگیان را در دانشگاه های با سابقه و معتبر و و با استادان مجرب ادامه داد؟

مگر نمی توانستید با دادن سفارش و خواسته های خود به دانشگاههایی که در تربیت دبیر دست داشتند از آنها بخواهید با این متر و معیار برای شما معلم تربیت کنند؟

ظرفیت دانشگاهها را به جای تربیت لیسانس بیکار به تربیت معلم اختصاص می دادید! شما که در برون سپاری و مشارکت دادن مردم در آموزش و پرورش استادید! این کار را نیز به همان شیوه انجام می دادید!

به نظر می رسد دایره بسته مدیران که آقای  پورسلیمان  نیز اشاره داشتند کار دست ما داده و بعید نیست دوباره کار دست ما بدهد!

این خبط و خطایی بزرگ است که امروز مطرح می شود: " سونامی بازنشستگی در آموزش و پرورش و نداشتن جایگزین و ...." و هیچ کس نمی گوید چرا ؟

به راستی چرا؟ چرا پیش بینی این امر بسیار ساده از توان کارشناسان مقتدر و باسواد و پویای آموزش و پرورش خارج بوده؟ ورودی و خروجی هر نهادی کاملا مشخص و معین است و چیز پیچیده و عجیبی نیست!

هر معلم که روزی در آموزش و پرورش استخدام شده به ناچار روزی بازنشسته خواهد شد! معادله ای بسیار ساده! خیلی ساده. تفکر استراتژیک و نگاه استراتژیک داشتن ؛ یعنی چه؟

یاد آن حکایت سعدی می افتم که طعنه به آن شخص می زد که آسمان و ستارگان را رصد می کرد، و به او می گفت تو که از خانه و منزل خود که مقابل چشمان توست ،غافلی ، رصد ستارگان به چه کار آیدت؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 12 شهریور 1396 07:08 خوانده شده: 783 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
ایران 1396/06/12 - 07:40
سلام ازدست کارشناسان چه برمی اید وقتی مدیران ارسد باتوجه به قدرت خود وبدون توجه به کارکارسناسی نطرشان را تحمیل می کنند.مگر ۶۰۳۰۳ با کارسناسی روی کار اند ویا سایر برنانه ها.متاسفانه در حوزه برنامه ریزی هر مدیر ارشدی می خواهد نشان دهد که یک تغییری انجام داده بدون توجه به عواقب ان و میشود هنانی که حالا می بینید.
تطر کارشناسی را اصلا قبول ندارند ونطر شخصی در حال تحمیل به بدنه اموزش وپرورش است
پاسخ + +6 0 --
ایران 1396/06/12 - 07:43
وفتی مجوز برای استخدام نیروی مورد نیاز نیست ورسته ای برای ان دردانشگاه فرهنگیان تعریف نشده مشکل را چطور باید حل کرد؟
فقط با ماک کردصورت مسئله
پاسخ + +7 0 --
مینو امامی 1396/06/12 - 08:08
تربیت معلم سنتی ما که بهتر از این،معلم تربیت می کرد منتهی به بازبینی و نوپردازی ساختاری نیاز داشت که نتوانستیم یا نخواستیم و ریشه اش را خشکاندیم. مشاهده کردید که در سال 96 کمترین بودجه به دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است. بالاخره ما نفهمیدیم زیاد هستیم یا زیادی!!!!!؟ به عمل آید هیچ از مایه برای ما نمی گذارید اما به انتظار وقتی برمی آید می زنید چشم بینایی و چشم دلمان را کور می کنید. (سخنان گوهر بار ریاست محترم جمهوری) . ضرب المثل ترکی:
از مردانی هستی که گوشت نمی خری و کوفته تبریزی دلت می خواهد.(شاید به فارسی زیاد شیرین نباشد اما مفهوم اش صادق است).
پاسخ + +1 0 --
اکراد 1396/06/12 - 09:31
عالی بود خانم امامی مخصوصا ضرب المثل تون
پاسخ + +4 0 --
معلم ... 1396/06/12 - 12:28
اگه ستادیها بفکر معلمان بودند که حال روز معیشتمنزلت ما این نبود و صندوق ذخیره معلمان اختلاس نمیشد و امثال...دایما معاون وزیر ومدیرکل نبودند و...!!!
پاسخ + +4 0 --
شهاب 1396/06/12 - 18:05
دوستان مسئول فرزندان خودشان در بهترین مدارس تحصیل می کنند،، فرزندان مردم عادی هم در کلاسهای 40 نفره با دبیران مازاد متوسطه زورکی ،مربیان پیش دبستانی ،خدمتگزاران تغییر رسته داده ،نیروهای حق التدریسی آموزش می بینند چه نیازی به پیش بینی چه نیازی به برنامه ریزی چه نیازی به تربیت معلم ،،اگر فقط فقط فرزندان یکی از عزیزان دارای ژن برتر در یکی از این کلاسها بود به جای 5 هزار ردیف استخدامی دادن حداقل 50 هزار ردیف میدادن تا فرزندشان با ژن برتر در این کلاسها تحصیل نکنه ولی چه فایده دوستان فاصله طبقاتی در آ.پ بیداد می کند،، چه کسی فریاد کودکان معصوم می شنود؟؟؟هیچکس واقعا حقیقت را می گویم هیچکس.....فریاد رسی برای شما نیست فرزندان معصوم میهنم
پاسخ + +2 0 --
آموزگار وحید 1396/06/12 - 18:42
غیر از این موضوع ، برای کدام یک از مسائل و مشکلات آموزشی و پرورشی در این 4 دهه ، راه حل عملی ،انجام داده اند که این یکی را فراموش کرده باشند ؟ همکاران بزرگوار نظام همین سیستم کنونی را هم از سر ملت زیادی میداند و به زعم خودشان ، حتی مردم باید مدیون شان باشد که در مکتب خانه ها تحصیل نکرده اند . اینها تمایلی به رشد آ.پ ندارند . باید به این موضوع بیشتر دقت کنیم ، با خواهش و التماس و انتقاد و اعتراض نمیتوان فردی را مجبور به کاری کرد که هدفش برعکس خواسته های ماست .
پاسخ + +7 0 --
مهرپور 1396/06/12 - 19:28
کاش همه همکاران متحد شوند و هیچ کس اضافه تدریس قبول نکند و همکاران در مرز بازنشستگی هم اضافه خدمت را نپذیرند تا ببینند چه کسانی زیادی هستند.سال هاست واژه هایی چون زیادی و مازاد را بسیار می شنویم.
پاسخ + +1 0 --
سقز -کرد 1396/06/12 - 22:38
من فارغ التحصیل تربیت دبیر رشته حسابداری هستم برگشتم شهر سقز گفتن برو پرورشی
مازاد نیرو داریم و تعهد دبیری هم داشتم خلاصه بعدش فهمیدم معلم ریاضی راهنمایی در شهرستان سقز دانشگاه ازاد مذرک کیلویی گرفته و رفته هنراموز شده . تاره فوق لیسانس حسابداری معلم ابتدایی شده و .....

این مسولین وزارت ا.پ اصلا این سایت شما را میخوانند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
پاسخ + +1 -3 --
ناشناس 1396/06/13 - 00:13
خلایق هر چه لایق !
پاسخ + 0 0 --
سقز -کرد 1396/06/13 - 13:56
به این جمله اعتقاد دارم
اما چه گناهی داریم که تربیت دبیر قبول شدیم و ارزوی مادرم معلم شدن من بود اما حالا ..........................

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور