صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضا نیک اندیش/ کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

چرا یک بار صدای دلسوزان واقعی (معلمان) شنیده نمی شود؟ آقایان ! راه تحول آموزش و پرورش کشور به روش کنونی و از مسیر کنونی نمی گذرد !

واقعا راه حل این همه معضلات فقط در سخن گفتن و یا تشکیل یک گروه حقیر تلگرامی است/ آیا شان من و شمای معلم این قدر حقیر شده است که در جایی بی در و پیکر که حتی شنونده بالادستی آن هم معلوم نیست باید بیاییم از یکی از بزرگترین معضلات کشور، سخن وری کنم/ آموزش و پرورشی که تنها طی 12 سال اخیر بیش از 250 مورد تغییر اساسی داشته است/ آن همه کارشناس مسئول در وزارت آموزش و پرورش با آن همه جلسات کارشناسی نمی دانند(نمی فهمند) و شمای معلم می دانی(می فهمی)/ تنها یکبار از من و شمای فرهنگی واقعی، به صورت رسمی دعوت به عمل بیاید تا بیانگر نظراتی هر چند جزئی، ولی مفید برای دمیدن کمی هوای تازه به جان کالبد بیمار آموزش و پرورش کشور باشیم

تحول در آموزش و پرورش و جایگاه معلمان  روزها ، هفته ها ، ماه ها و سال ها پشت سر هم می گذرد و هر قشری از وزیر و وکیل ملت گرفته تا رئیس دولت و مجلس، سخن از بی سر و سامانی وضعیت آموزش و پرورش کشورمان می دهد اما دریغ که یک تغییر جزئی در بهبود وضعیت اسفناک مهمترین مجموعه زیربنایی کشور رخ دهد.
واقعا راه حل این همه معضلات فقط در سخن گفتن و یا تشکیل یک گروه حقیر تلگرامی است؟
معلمان، به عنوان آگاه ترین و مهمترین قشر اثر گذار در جامعه فرهنگی کشور به کجا رسیده اند که به راحتی در چنین دام های ساده یی گرفتار می شوند!
آیا شان من و شمای معلم این قدر حقیر شده است که در جایی بی در و پیکر که حتی شنونده بالادستی آن هم معلوم نیست باید بیاییم از یکی از بزرگترین معضلات کشور، سخن وری کنم ؟
چرا مسئولان این میزان که برای کشاورزی، صنعت ، خودرو و بهداشت و ... جلسات کارشناسی با حضور موافقان و مخالفان در رسانه ملی برگزار می کنند تنها یکبار از کارشناسان واقعی حوزه آموزش و پرورش با حضور وزیر دعوت به عمل نمی آورند تا به واقع معلوم شود آموزش و پرورش ما و معلمان و دانش آموزامروز ما در کجای این ساختار بیمار قرار دارند ؟
وقتی خبر سند 2030 در سرخط رسانه ها بود چه غوغایی به پا شد! کار به درست و اشتباه بودن اصل موضوع نداریم اما سوال اینجاست :


پس چرا یک بار صدای دلسوزان واقعی (معلمان) شنیده نمی شود؟
این همه فرهنگیان از وضعیت نابه سامان آموزشی و تربیتی موجود در جامعه فریاد بر می آورند اما دریغ از کوچک ترین توجه !
آیا به نظر مسئولان ریشه تمام معضلات و مشکلات موجود در جامعه از اجتماعی و فرهنگی گرفته تا اقتصادی و سیاسی ریشه در رشد و تربیت نابه سامان نسل های گذشته و آینده در مجموعه بیماری، همچون آموزش و پرورش کشور ندارد!
آموزش و پرورشی که حتی متولیان اصلی آن (معلمان) به عنوان خبرگان و متخصصان امر مورد شدید ترین بی مهری ها قرار گرفته اند و فقط از بالا به صورت دستوری هر روز و هر سال مجبور به اجرای طرح های شتاب زده فاقد هر گونه وجاهت فرهنگی ، تربیتی و آموزشی آقایان هستند.
آموزش و پرورشی که تنها طی 12 سال اخیر بیش از 250 مورد تغییر اساسی داشته است!
آخر کدام ساختار طی این دوره کوتاه تاب و توان تحمل این همه تغییر اساسی را دارد؟
زمانی هم که معلمان با اغلب مسئولان طرح موضوعی می کنند که " ببخشید جناب مسئول به نظر من معلم این طرح یا بخشنامه اشتباه و مشکل زاست"
دو جواب می شنود:
پ ن پ! آن همه کارشناس مسئول در وزارت آموزش و پرورش با آن همه جلسات کارشناسی نمی دانند(نمی فهمند) و شمای معلم می دانی(می فهمی)!
یا در حالت بهتر می گویند: دستور و بخشنامه از بالا آمده و ما هم مامور و معذوریم!
خدمت تمام مسولان دلسوز کشور عرض می کنم "تا زمانی که در بر همین پاشنه می چرخد. آش همین آش است و کاسه همین کاسه."

تحول در آموزش و پرورش و جایگاه معلمان

آقایان !

راه تحول آموزش و پرورش کشور به روش کنونی و از مسیر کنونی نمی گذرد !


ای کاش تنها یکبار از من و شمای فرهنگی واقعی، به صورت رسمی دعوت به عمل بیاید تا بیانگر نظراتی هر چند جزئی، ولی مفید برای دمیدن کمی هوای تازه به جان کالبد بیمار آموزش و پرورش کشور باشیم.
در آخر کلام، بزرگ ترین معضل آموزش و پرورش کشور ما چیزی نیست جزء عدم استفاده از نظرات منتقدان واقعی درد کشیده موجود در ساختار مجموعه، قبل از تصویب و اجراء هر گونه طرح و برنامه شتاب زده از تربیتی و پرورشی گرفته تا منزلتی و معیشتی.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 01 مرداد 1396 19:53 خوانده شده: 838 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 -1 --
محمد باقر 1396/05/01 - 22:52
ای برادر اگر وزیر یا مسئولی بخواهد کارکند ، خواسته و گفته های مکتوب را از رسانه دنبال می کند و در صدد پاسخگویی بر می اید .اما وقتی کسی خودش سندی را امضا میکند و هیچ تبیین و پاسخی به منتقدین خود نمی دهد و انرا از دستور کار خارچ میکند ،چه فراخوانی از من و شما به عمل می اوردتا بیانگر نظراتی هر چند جزئی، ولی مفید برای دمیدن کمی هوای تازه به جان کالبد بیمار آموزش و پرورش کشور باشیم.با احترام
پاسخ + 0 -3 --
احمد 1396/05/02 - 00:56
جناب نیک اندیش حضرتعالی تنها یکسری سوالات و گلایه هایی را طرح فرموده اید ولی راهکار مشخصی را شرح نداده اید!
امروزه آموزش و پرورش نیز یک تکنولوژی است. ما نمی توانیم دوباره لامپ را اختراع کنیم. همان گونه که در صنایع موشکی، هسته ای و... با استفاده از مهندسی معکوس و مطالعه دقیق موفق شدیم، در آموزش و پرورش نیز باید چنین کنیم.
امروز متاسفانه در وب گاه صدای معلم نوعی بازگشت به عقب از نوع قهرمان سازی هالیوودی را به نظاره نشسته ایم که در آن تنها راه نجات آن را آمدن فلان آقا یا خانم به عنوان وزیر قلمداد می کنند و علمای این وب گاه معتقدند که این آقا چون بیست، سی سال قبل موفق بوده (در موفق بودن یا نبودن او هم شک و شبهه وجود دارد) در حال حاضر نیز اگر افتخار داده و جبه وزارت را بر تن کند موفق خواهد بود! جل الخالق..!
پاسخ + 0 0 --
صدای معلم 1396/05/02 - 08:13
سلام

دوست عزیز

آقای احمد

صدای معلم چرخشی نداشته است .

راهبرد ما همان مطالبه گری و تاسیس و تثبیت تفکر نقادی و گفت و گو است .

اما باید به واقعیات توجه داشت .

نمی توان دائما در توهم غوطه ور بود ...

دکتر نجفی نسخه ای تمام عیار برای آموزش و پرورش نیست اما در مقایسه با کوتوله هایی که نام شان برای وزارت برده می شود قابل اعتناست و باید از آن دفاع کرد .

آیا باید دوباره شاهد آزمون و خطا توسط فردی باشیم که شناختی از او نیست ؟

پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
مومنی 1396/05/02 - 11:28
همکار عزیز
درود
من با نظر شما مخالفم
واقعیت اينه ک آموزش پرورش نیاز ب يک ژنرال داره ک قدرت واقعی داشته باشه توان مدیریتی داشته باشه حرفش برش داشته باشه شخصیت محکمی داشته باشه از مدیران مرتبه بالای دولت باشه
وگرنه مترسک گذاشتن ک همین روال داره میره....
اما خب گویا مدیران تراز اول دولت نمیخوان خودشونو بخاطر آموزش پرورش خراب کنن چون واقعا میدونن قرار نیست درست شه...
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1396/05/03 - 21:50
آقا یا خانم مومنی منظور از برش وشخصیت محکم چیست تا چه زمانی باید یک سازمان بر محور اشخاص بگردد باید سیستم برمدار قانون گردش نماید تا جابجایی اشخاص خللی در کار آن بوجود نیاورد برای فرهنگیان به عنوان قشر فرهیخته ی جامعه نامناسب است که دیدگاهی شخص محور داشته باشند مثل افرادی که نجفی را فریاد می زدند
پاسخ + 0 -2 --
ادامه -احمد 1396/05/02 - 00:57
ادامه
چگونه این دستگاه عریض و طویل می تواند موفق باشد در حالی که ارکان اصلی آن یعنی معلمان کوچکترین نقشی در تصمیم سازی های آن ندارند!
امروزه در همه ممالک توسعه یافته که ما خواب رسیدن به جایگاه آن ها را می بینیم، در تمامی مشاغل و حرف از جمله حرفه پیچیده معلمی، اتحادیه ها یا سندیکاها نقش مهمی در تصمیم سازی دارند. آنگاه ما بعد از 100 سال از تشکیل آموزش و پرورش مدرن در ایران به دنبال این سوال هستیم که : آیا سازمان نظام معلمی داشته باشیم یا نه؟
آیا یک میلیون کله(معلمان ) بهتر تصمیم می سازد یا یک کله (وزیر )؟!
پاسخ + 0 0 --
محمد باقر 1396/05/02 - 11:15
خدمت برادر احمد سلام:متاسفانه عده کثیری به دنبال قهرمان سازی اند و سنگ اشخاصی مثل اقای نجفی را به سینه می زنند و توهم زده اند که قحط الرجل شده است .اما حقیقتش این است که هر کدام از معلمین را هم که وزیر کنند و بودجه در اختیار گیرد کمتر از 2 هفته با ساز و کار اداری و وزارتی اشنا می شود و بهتر هم خواهد توانست از پیشکسوتان وزرای دورانهای قبل عمل کند چونکه حد اقل چنین شخصی زدو بند سیاسی نخواهد کرد و یاد نخواهد داشت که زد و بند کند .مگر در دوران نجفی و حزب محافظه کار چه گلی به سر معلمین و آ.پ زده شد .اقاجان در ان دوران توسط چند وزیر از جان گذشته و شهید قبل، طرحهایی پی ریزی شده بود و اقای نجفی انها را انجام داد .این مهره دیگر سوخته شده است و حوزه فعالیتش سیاسیگری شده و به اوج سیاست رسیده .باید دنبال شخصی باشید که خودش رشد کرده .شجاعت و جسارت داشته باشد و نترس و از اینکه روزی تحت فشار دیگران و یا عدم اجرای خواسته هایش استعفا دهد کمترین استرس و نگرانی را نداشته باشد و از رسانه ملی دو ماه یکبار پاسخگوی فرهنگیان باشد و از اقدامات و تنگناهایش جامعه را مطلع سازد.با احترام
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1396/05/02 - 08:56
سلام این آقای برادر سید موسوی در کمپین انتظارات معلمان که ادعای ارزشیابی معلمان را داشت چه سمتی دارد ؟؟؟؟کسی میداند این آقایان مغز متفکر چه کاره هستند
پاسخ + +2 0 --
دبیر 1396/05/02 - 14:56
مساله اصلی اینه که در حقیقت کسی نمی خواهد وضعیت اموزشو پرورش بهبود یابد. در واقع اینجوری به نفع یه عده هست اینطوری!!!!
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1396/05/02 - 20:52
تنها راه تحول در آموزش و پرورش ارزش دادن به معلم در ابعاد مختلف از جمله معیشتی و مالی است معلم نباید در فقر وتنگنا باشد چون معلم منشا تحول و فرهنگ است . بی توجهی و در فقر نگه داشتن معلم برابر است با تباه نسل ها. اگر دولتها به دنبال سرمایه گذاری هستند جای مطمئن تر از آموزش و پرورش نیست کافی به کشور های پیشرفته دقت کنیم بهترین امکانات در اختیار معلم است معلم هم میداند چی تربیت کند.
پاسخ + +1 0 --
چغندربگ 1396/05/03 - 00:23
تلویزیون هر روز از معضلات و مشکلات شهری مثل زباله، آب، برق، گاز! تلفن و غیره برناه های انتقادی و اعتراضی پخش میکنه! درباره سینما و تئاتر و فیلم و سینما هر روز تمام شبکه ها برنامه دارند ولی آوپ نه! به نظر شما چرا؟

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور