صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی پورسلیمان/ مدیر گروه صدای معلم

پای صحبت دانشجو معلمان ....آقای مهرمحمدی ! اگر توان و یا جرات تحول در دانشگاه فرهنگیان را ندارید بیش از این دولت روحانی را شرمنده نکنید!

فردای آن روز پرینت این مطلب را گرفته و آقای مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان آن را برای بررسی و پی گیری به " حراست " ارجاع داده بود/ حالا که انتخابات تمام شده است و آقای روحانی مجددا توسط مردم انتخاب شده است این فضا را دراختیار ما گذاشته اند و حتی گفته است که هر کم و کسری را جبران کنند/ اعتقاد به فضای باز ، تفکر انتقادی و تحمل مخالف و یا منتقد باید جزء نگرش و اعتقادات یک مدیر در آموزش و پرورش باشد نه این که به اقتضای شرایط و یا محیط خود را موافق چیزهایی نشان دهد که اساسا به آن ها باوری ندارد/ آیا فضایی که اکنون در دانشگاه فرهنگیان و یا دانشگاه شهید رجایی وجود دارد واقعا استانداردهای علمی و آموزشی یک دانشگاه معمولی را دارد/ دانشجویی که دائما باید گفتار و کردار خود را کنترل کند تا مبادا شاخک های حراست دانشگاه تیز شده و او را بازخواست کند چگونه می تواند تفکر  انتقادی را تمرین کند/ دانشجو معلمی که دائما باید " خودسانسوری " کند تا مبادا آینده و ثبت شغلی اش به خطر بیفتد چگونه می تواند به دانش آموزان فردا درس " شجاعت " ، " تفکر پژوهشی " و " خود بودن " را آموزش دهد/ زیربنای آموزش حرفه ای در جهان بر " تفکر انتقادی " استوار است/ با این اوضاعی که در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد چگونه می توان حتی حداقل های مواد " سند تحول بنیادین " را اجرا کرد/ در سند 2030 آمده است : " ایجاد یا تقویت سازوکارهایی برای گفت وگوهای سازماندهی شدۀ اجتماعی با معلمان و سازمان های نمایندۀ معلمان، به منظور تضمین مشارکت کامل آنان در توسعه، اجرا، پایش و ارزیابی سیاست های آموزشی/ فردی که قرار است در آینده معلم شود اما جرات یک انتقاد و یا نقد ساده را در مورد وضعیت موجود و یا پارادایم های حاکم بر آن را در خود نمی بیند چگونه شایستگی هایش را با الگوهای مدرن جهانی هماهنگ کند/ سرپرست دانشگاه فرهنگیان در تدوین سند 2030 در کار گروه تخصصی  " تربيت معلم و توسعه همکاري هاي بين المللي " حضور و فعالیت داشته اند اما در جریان انتخابات ریاست جمهوری که بیشترین هجمه ها و حملات به سند 2030 شد ایشان حتی زحمت دفاع از عملکرد خویش را هم در بررسی های تخصصی این سند به خودشان ندادند تا حداقل معلمان به عنوان " ذی نفعان اصلی آموزش " در جریان امور و حقایق قرار بگیرند/ چیزی که برای من خیلی جالب و البته تاسف برانگیز است نقش تشکل هایی مانند " کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان " در این دانشگاه می باشد/ نگاهی به فعالیت های این تشکل نشان می دهد که در 4 سال اخیر ، " کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان " حتی یک بیانیه در نقد وضعیت این دانشگاه و یا مدیریت آن به صورت رسمی منتشر نکرده است و ترجیح می دهد نقدهای خود را در نشست هایی که پشت درهای بسته با مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار می کند بیان کند اگر چه تحلیل این سیکل زمانی اثبات می کند که این گونه نقادی تاثیری در وضعیت کلی دانشگاه فرهنگیان و بهبود آن نگذاشته است/ آخرین نشسست این تشکل به همراه سه تشکل دیگر یعنی انجمن اسلامی معلمان ایران ، سازمان معلمان ایران و نیز مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در هفته گذشته بود که هیچ خبری از محتوای این نشست نه در پرتال وزارت آموزش و پرورش منتشر شد و نه تشکل های شرکت کننده حس و حال و یا انگیزه ای و یا رسالتی برای انتشار محتوای نشست/مردم و معلمان ما در 29 اردیبهشت ماه پیام صریح و روشنی را بیان کردند .آنان خواهان ادامه مسیر قبلی البته با تکیه بر آرای  اکثریت هستند...

انتقاد مدیر صدای معلم از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

دیروز یکشنبه " مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی " بنده را برای مراسم افطاری دعوت کرده بودند .

در این نشست تعدادی از دانشجو معلمان از پردیس های مختلف نیز حضور داشتند .

در دقایقی که به اذان مانده بود و نیز پس از افطار با چند نفر از دانشجویان گفت و گوهایی را انجام دادم .

یکی از این دانشجویان از پردیس شهید مفتح شهر ری آمده بود و رشته اش " الهیات " بود .

از جو دانشگاه و نیز بحث های خودش با اساتید می گفت .

گفت که یک روز سر کلاس با یکی از استادان در مورد مباحثی چون " کثرت ، وحدت و پلورالیزم" صحبت کرده بود .

استاد مربوطه که کم آورده بود این دانشجو را متهم با عدم التزام نظری و عملی به ولایت فقیه کرده بود !

او حتی به حراست هم گرا داده بود ....

یکی از پرسنل دانشگاه فرهنگیان می گفت که مطلبی را در نقد کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به لحاظ محتوایی و نیز ساختاری در صدای معلم منتشر کرده است .

فردای آن روز پرینت این مطلب را گرفته و آقای مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان آن را برای بررسی و پی گیری به " حراست " ارجاع داده بود !

یکی از کارکنان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بیان می کرد که تا قبل از انتخابات و حداقل در 4 سال رئیس این دانشگاه اجازه فعالیت های سیاسی و تشکلی را به دانشجویان نمی داد اما حالا که انتخابات تمام شده است و آقای روحانی مجددا توسط مردم انتخاب شده است این فضا را در اختیار ما گذاشته اند و حتی گفته است که هر کم و کسری را جبران کنند !

انتقاد مدیر صدای معلم از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

اعتقاد به فضای باز ، تفکر انتقادی و تحمل مخالف و یا منتقد باید جزء نگرش و اعتقادات یک مدیر در آموزش و پرورش باشد نه این که به اقتضای شرایط و یا محیط خود را موافق چیزهایی نشان دهد که اساسا به آن ها باوری ندارد !

قبلا نیز گفتم که مطلبی انتقادی از تعدادی از دانشجویان پردیس سمنان در صدای معلم منتشر شد .

حراست این دانشگاه تک تک دانشجو معلمان را خواسته بود تا بفهمد چه کسی و یا کسانی اقدام به نوشتن این نامه کرده اند !

متاسفانه مواردی از این دست فراوان است ...

آیا فضایی که اکنون در دانشگاه فرهنگیان و یا دانشگاه شهید رجایی وجود دارد واقعا استانداردهای علمی و آموزشی یک دانشگاه معمولی را دارد ؟

دانشجویی که دائما باید گفتار و کردار خود را کنترل کند تا مبادا شاخک های حراست دانشگاه تیز شده و او را بازخواست کند چگونه می تواند تفکر  انتقادی را تمرین کند ؟

  دانشجو معلمی که دائما باید " خودسانسوری " کند تا مبادا آینده و ثبت شغلی اش به خطر بیفتد چگونه می تواند به دانش آموزان فردا درس " شجاعت " ، " تفکر پژوهشی " و " خود بودن " را آموزش دهد ؟

راهکار 11 از " سند تحول بنیادین " تصریح می کند :

" بازمهندسی سیاست ها و بازتنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم با تاکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی های حرفه ای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت و طراحی سیاست های مناسب برای ارتقای شیوه های جذب ، تربیت و نگهداشت معلمان در آموزش و پرورش ( 7 ، 4 ، 2 ، 1 ، 8 )

همچنین راهکار 1 – 11 – عنوان می کند :

" استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه های ذی ربط .

  در حال حاضر ، زیربنای آموزش حرفه ای در جهان بر " تفکر انتقادی " استوار است .

انتقاد مدیر صدای معلم از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

با این اوضاعی که در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد چگونه می توان حتی حداقل های مواد " سند تحول بنیادین " را اجرا کرد ؟

در سند 2030 آمده است :

" ایجاد یا تقویت سازوکارهایی برای گفت وگوهای سازماندهی شدۀ اجتماعی با معلمان و سازمان های نمایندۀ معلمان، به منظور تضمین مشارکت کامل آنان در توسعه، اجرا، پایش و ارزیابی سیاست های آموزشی.       

فردی که قرار است در آینده معلم شود اما جرات یک انتقاد و یا نقد ساده را در مورد وضعیت موجود و یا پارادایم های حاکم بر آن را در خود نمی بیند چگونه شایستگی هایش را با الگوهای مدرن جهانی هماهنگ کند ؟

آقای دکتر مهر محمدی که خود از تدوین گران سند تحول بنیادین بوده اند آیا نگاهی به عملکرد خود حداقل در 4 سال اخیر انداخته اند ؟

جالب است که سرپرست دانشگاه فرهنگیان در تدوین سند 2030 در کار گروه تخصصی  " تربيت معلم و توسعه همکاري هاي بين المللي " حضور و فعالیت داشته اند اما در جریان انتخابات ریاست جمهوری که بیشترین هجمه ها و حملات به سند 2030 شد ایشان حتی زحمت دفاع از عملکرد خویش را هم در بررسی های تخصصی این سند به خودشان ندادند تا حداقل معلمان به عنوان " ذی نفعان اصلی آموزش " در جریان امور و حقایق قرار بگیرند .

از سوی دیگر چیزی که برای من خیلی جالب و البته تاسف برانگیز است نقش تشکل هایی مانند " کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان " در این دانشگاه می باشد .

این تشکل از حدود 4 سال پیش فعالیت خود را شروع نمود و دبیر آن آقای دکتر عباسپور هستند .

این تشکل معمولا پای ثابت نشست ها و جلسات تشکل های فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش می باشد .

نگاهی به فعالیت های این تشکل نشان می دهد که در 4 سال اخیر ، " کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان " حتی یک بیانیه در نقد وضعیت این دانشگاه و یا مدیریت آن به صورت رسمی منتشر نکرده است و ترجیح می دهد نقدهای خود را در نشست هایی که پشت درهای بسته با مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار می کند بیان کند اگر چه تحلیل این سیکل زمانی اثبات می کند که این گونه نقادی تاثیری در وضعیت کلی دانشگاه فرهنگیان و بهبود آن نگذاشته است !

آخرین نشسست این تشکل به همراه سه تشکل دیگر یعنی انجمن اسلامی معلمان ایران ، سازمان معلمان ایران و نیز مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در هفته گذشته بود که هیچ خبری از محتوای این نشست نه در پرتال وزارت آموزش و پرورش منتشر شد و نه تشکل های شرکت کننده حس و حال و یا انگیزه ای و یا رسالتی برای انتشار محتوای نشست !

آقای مهرمحمدی !

4 سال است که بر صندلی ریاست دانشگاه فرهنگیان تکیه زده اید .

نگاهی به وضعیت این دانشگاه و عملکرد خود و زیر مجموعه مدیریتی خویش بیندازید .

وضعیت علمی اساتید خود را بررسی کنید .

در 4 سال اخیر دانشجو معلمان فراوانی برای صدای معلم نامه نوشتند و انتقادات خود را بیان کردند .

دریغ از یک پاسخ و یا جوابیه !

آیا از  عملکرد خویش رضایت دارید ؟

خیلی هم به گزارش های اطرافیان خود توجه نکنید !

این ها مطابق رضایت دیگران و در نهایت شما و " همه چیز را خوب نشان دادن " حرکت می کنند ....

مردم و معلمان ما در 29 اردیبهشت ماه پیام صریح و روشنی را بیان کردند .

آنان خواهان ادامه مسیر قبلی البته با تکیه بر آرای  اکثریت هستند .

اگر جرات و یا توانی برای " تحول " در این دانشگاه در خود نمی بینید بیش از این دولت آقای روحانی را شرمنده نکنید !

انتقاد مدیر صدای معلم از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

دوشنبه, 22 خرداد 1396 21:18 خوانده شده: 1790 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +9 -1 --
مرکز شهید بهشتی 1396/03/22 - 22:15
سلام
مطالبتان درست و مستند است فقط یک ایراد دارد و اون اینکه کلیه تصمیم گیرنده دانشگاه دو نفر هستند اول مدیر حوزه ریاست با مدرک معادل و نزدیک به ۳۵ سال سابقه که مهرمحمدی در تمام موارد قدرت را به این آقا تفویض کرده و دانشگاه را با روش دایی جان ناپلئون و روش کا گ ب می چرخاند و نفر دوم معاون اداری مالی این دانشگاه است که روبه قبله راست نماز می خواند و اگر کاری به او نداشته باشید کلا مدیران حاجی بابایی را منصوب می کند.
اصلاح طلبان و افراد معتدل دانشگاه کاملا بایکوت شدند.
لطفا برای دانشگاه فاتحه مع الصلوات
پاسخ + 0 0 --
معلم امیدوار 1396/03/22 - 23:48
کاملا موافقم اولین کار وزیر اینده در دولت12 تحول و عزل سرپرست دانشگاه فرهنگیان و امکان ادامه تحصیل دبیران لیسانسه در مقطع ارشد در این دانشگاه باشد بخصوص در علوم پایه
پاسخ + 0 0 --
سازمان 1396/08/18 - 18:42
تا حدی موافقم (به خصوص در مورد اول!) ولی باید دانست که همین جناح بازی هاست که پرد مملکت را درآورده!
مطمئن باشید مشکلات دانشگاه صدی یک هم به معاونت مالی مربوط نمی‌شود (اگرچه آنجا هم نیازمند اصلاحاتی هست) ولی مسئله اصلی دانشگاه در مورد پرورش دانشجومعلمان در حوزه برنامه‌ریزی (با محوریت ریاست) و اجرا (با محوریت حوزه آموزش و دانشجویی و نظارت) هست.
پاسخ + +8 -2 --
رئیس پردیس 1396/03/22 - 22:30
به نام خدا
آقای مهرمحمدی مدیر نیست
والسلام
پاسخ + +7 -3 --
کارمند سازمان مرکزی 1396/03/22 - 22:40
ملاک انتصابات آقای پرفسور مهرمحمدی به ادعای خودشان توانایی و تخصص است و جالبه که این توانایی و تخصص در چهارسال گذشته از نظر جناب پروفسور فقط در مدیران جبهه پایداری و نیروهای اسدی و حاجی بابایی کشف شده تاسف به حال روحانی
پاسخ + 0 0 --
ملک 1396/08/18 - 18:48
من نمی‌دانم این شاه بیت «حاجی بابایی» و «پایداری» از کجا اومده؟!!
کلا یه نفر اصولگرا رو منصوب کردن ایشون که اون هم در قسمت پشتیبانی هستش که قبلا هم نفر دوم همین اداره بوده.. الان هم که مثل تراکتور از صبح تا شب کار می‌کنه.. بعدش هم اگر قراره ریشه تمام مشکلات سازمان «پشتیبانی» باشه که باید فاتحه سلسله مراتب سازمانی رو خوند!!
پاسخ + +5 -2 --
شهدای مکه 1396/03/22 - 23:11
کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان جرات انتشار یک بیانیه ساده را هم نداشته
فقط ادعای اصلاح طلبیشون میشه....
پاسخ + +3 -3 --
معلم 1396/03/23 - 09:47
جناب مدیر صدای معلم :

لطفاً این دانشگاه فرهنگیان را سالم نگهدارید ...چه گلی به سر بقیه مطالبات به حق فرهنگیان زده اید که می خواهید آنجا را آباد کنید .
خدایا از سر تقصیر «جماعت سیاسی کار» که می خواهند آموزش و پرورش را سیاسی کنند نگذر .
پاسخ + 0 0 --
سلطنت ریاکاران 1396/03/27 - 14:47
این یک نوع تهدید است. من ادبیات این حاج آقاها را می شناسم.
پاسخ + +3 -5 --
ناشناس 1396/03/23 - 10:21
واقعا آقای دکتر مهرمحمدی و رفقا و شرکا شون، توان جمع کردن دانشگاه رو ندارن و هر روز بدتر میشه. هر چی زمان بگذره دیگه جمع و جور کردنش بسیار سخت میشه. واقعا وزیر باید به این وضعیت پایان بده
پاسخ + +6 -2 --
احمد 1396/03/23 - 10:39
چرا اگر مدیری ناکارآمد است؟ عزل نمی گردد!
مگر با کسی تعارف دارند؟
آیا رضایت یک نفر به مصلحت جامعه و جماعت می چربد؟
ظاهرا می چربد!
و این برای یک مملکت اسلامی و جمهوری، شایسته نیست!
پاسخ + 0 0 --
علی شیخی 1396/03/23 - 17:35
احمدجان کسی به ماست خوش نمیگه ترشه!!!!!
مدیران ناکارآمد از نظر دولتیها ذخایر انقلابند که حقوق چند ده یا صد میلیونی حق اوناست!!!!
پاسخ + +3 0 --
معلم 1396/03/23 - 17:05
ازاین دست افراد ریس جمهور منتخب را ضعیف میکنند چون نان به نرخ روز میخورند یکی به میخ ویکی نعل می‌زنند تا هر گروهی رای آورد جنایات پست داشته باشند ازاین جماعت بیزاریم ان‌شاءالله روحانی اشتباه قبل راتکرارنکند و متخصص گیوه و رکشیده انتخاب کنند
پاسخ + 0 0 --
فرامرز 1396/03/25 - 17:39
روحانی هم خیلی دلش نمی خواد دانشگاه و دانشجو ازاد باشند تند نرو
پاسخ + +3 -2 --
علی شیخی 1396/03/23 - 17:33
دولت روحانی به اندازه ی کافی شرمنده هست الحمدلله.
نیازی به دانشگاه فرهنگیان نیست!!!
پاسخ + 0 0 --
عدالت جو 1396/03/24 - 20:23
علی مطهری: آتش به اختیار دو طرفه است. افزود: مثلا اگر آزادی بیان مخدوش شد و به منتقدان حکومت اجازه اظهار نظر داده نشد یا افرادی را بدون حکم قضایی و بر خلاف قانون اساسی حصر خانگی کردند و یا مدیران کانال‌های تلگرامی پرمخاطب را قبل از انتخابات بدون هرگونه توضیحی بازداشت طولانی مدت کردند یا دانشجویان و خبرنگارانی را به اتهامات واهی و با انگیزه سیاسی بازداشت یا ستاره‌دار کردند، در اینجا دانشجویان و بلکه سایر اقشار مردم آتش به اختیارند چون مسئولان به وظیفه خود عمل نکرده اند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگويي تصریح کرد: فکر می کنم مقام رهبری برای حراست از احکام دین و استقلال فرهنگی و احترام به آزادیها این تعبیر را به کار بردند که آثار آن، هم متوجه دولت و هم متوجه همه نهادهای حکومتی است. به عبارت دیگر مخاطب این دستور در دانشگاه ها، هم بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاهیان هستند که صرفا از نظام دفاع می‌کنند و هم انجمن‌های اسلامی که انتقادهایی به نظام دارند. در واقع دو طرف آتش به اختیارند. (خانه ملت)
پاسخ + +2 0 --
فرامرز 1396/03/25 - 17:38
این ها همه باهم بده بستان دارند اقای مهرمحمدی اهل عافیت و اسایشه خصوصا برای دختر خانمش که توی امریکاست مجبوره دست به عصا راه بره خوشبختانه نظام ما با عملکرده هاش توانسته اکثر روشنفکرها را بترسونه و اونها را درازای خدمات رانتی به استخدام خود در بیاورد و دانشجو ودانشگاه را مهار کند
پاسخ + +1 0 --
چغندربیگ 1396/03/28 - 21:50
پورسلیمان عجب حرفی زدی!!! اصولاً مدیران ما جرات و شهامت و سواد و دانش کار درست و مثبتی را ندارند! اگر قرار باشد کنار بوند که وضع ما این نبود! ما ابداً مدیر لایق نداریم.
پاسخ + 0 0 --
چغندربیگ 1396/03/28 - 21:52
من کلی معلم ساده و فقیر و بی نوا!!!! در منطقه خودمون دیدم که وقتی مدیر شده اند، نهایت 5 سال بعد تبدیل به بساز بفروش و میلیاردر شده اند و هیچکس را به آدم حساب نمی کنند!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور