صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

صادقی/ دبیر آموزش و پرورش کاشان

آموزش و پرورش کاشان ؛ تافته ای جدا بافته ؟!

هر سال با فرارسیدن فصل امتحانات ترم اول، دغدغه ی معلمان، تعطیلی یا عدم تعطیلی ساعتی در ایام امتحانات بوده است/ پایین آوردن نقش معلم تا حد مبصر کلاس چندان خوشایند نیست ومنفعتی هم نخواهد داشت/ اگر نگاهی واقع بینانه داشته باشیم، می توانیم به دلایل مختلف این تصمیم را کاملا اشتباه و غیر کارشناسی بدانیم/ عدم توجه به خواست دبیران و بی توجهی به نظرات آنها ، و تصور اینکه صرفا باید مجری و تابع تصمیمات درست یا غلط مدیران بالاتر باشند برای معلمان احساس خوشایندی را به دنبال ندارد و باعث بی انگیزه گی آنان می شود/ مشاهده شده است برخی مدیران مستبد در این مواقع به دانش آموزان اعلام می کنند که دبیران حق تدریس ندارند! حق پرسش ندارند/ برقراری کلاس ها در ایام امتحانات ،فقط نوعی اخلال در روند کار دبیر و دانش آموزان می باشد/ دایر بودن کلاس ها در فصل برگزاری امتحانات چندان منطقی به نظر نمی رسد ....

آموزش و پرورش کاشان و اعتراض معلمان به دایر بودن کلاس در فصل امتحان

هر سال با فرارسیدن فصل امتحانات ترم اول، دغدغه ی معلمان، تعطیلی یا عدم تعطیلی ساعتی در ایام امتحانات بوده است،هر چند در سال های اخیر غالب استان ها و شهرستان ها به این نتیجه رسیده اند که پایین آوردن نقش معلم تا حد مبصر کلاس چندان خوشایند نیست ومنفعتی هم نخواهد داشت ، لکن هنوز هستند ادارات شهرستان هایی که بر این مساله تاکید دارند که کلاس های درس دبیرستان ها در ایام امتحانات باید دایر باشند.
اگر نگاهی واقع بینانه داشته باشیم، می توانیم به دلایل مختلف این تصمیم را کاملا اشتباه و غیر کارشناسی بدانیم که به برخی از این دلایل اشاره می گردد:


1) عدم توجه به خواست دبیران و بی توجهی به نظرات آنها ، و تصور اینکه صرفا باید مجری و تابع تصمیمات درست یا غلط مدیران بالاتر باشند برای معلمان احساس خوشایندی را به دنبال ندارد و باعث بی انگیزه گی آنان می شود.


2) این امر باعث ذهنیتی در بین معلمان می گردد که برخی از آنها فکر می کنند تصمیم های این چنینی ـ خدای ناخواسته از روی لج بازی و یا حسادت است ـ به دلیل اینکه خود اداری ها باید تمام وقت در اداره حضور داشته باشند. هر چند تعیین صحت و سقم چنین ادعایی دشوار است لکن دیدگاهی است که وجود دارد و ممکن است به نارضایتی بیشتر معلمان بینجامد .


3) چنین روندی نوعی بی نظمی در برنامه های مدارس و طرح درس دبیر و...ایجاد می نماید؛ به عنوان نمونه:دخالت های نابه جای برخی مدیران در کار دبیر را به همراه خواهد داشت که متاسفانه مشاهده شده است برخی مدیران مستبد در این مواقع به دانش آموزان اعلام می کنند که دبیران حق تدریس ندارند! حق پرسش ندارند! در نتیجه این امر باعث بوجود آمدن چالش های زیادی میان مدیر، دبیر، دانش آموزان و حتی اولیاء دانش آموز می گردد.


4) شاید نگاه مدیر کل و رییس اداره و..از روی دلسوزی باشد و تلاشی برای پیشرفت علمی دانش آموزان و عقب نیفتادن از درس و مشق آنها باشد اما متاسفانه چنین تصوری اشتباه بوده و برقراری کلاس ها در ایام امتحانات ،فقط نوعی اخلال در روند کار دبیر و دانش آموزان می باشد که نتیجه آن عکس خواسته ی این بزرگواران خواهد بود و ضرر آن از منفعت احتمالی اش بیشتر می باشد.


5) بر اساس مشاهدات می توان ادعا کرد بیشترین تنش بین دبیر و دانش آموز در نیمه دوم آذر، اسفند و اردیبهشت اتفاق می افتد و آن به این علت است که به قول معروف دانش آموز و دبیر به یک « تنفس» نیاز دارند تا تجدید قوایی بنمایند. برعکس؛ برگزاری همزمان امتحانات، طراحی و تایپ سوالات،تصحیح اوراق و ثبت نمرات و...باعث خستگی بیشتر دبیران می گردد و حتما در شرایطی که روز گار هم چندان بر وفق مراد معلمان نیست ( نه از حق التدریس خبری است و نه از معوقات، پرداخت حقوق عادی هم هر ماه با تاخیر بیشتری انجام می گیرد و ده ها درد دیگر ) راحت تر از کوره در می رود و خوراک تبلیغاتی بیشتری برای صدا وسیما فراهم می کند که این خود دردسری برای اداره و اداره کل و وزارت خانه خواهد بود.(هر چند که آنها معمولا مدافع معلمان نیستند)


6) هرفرد عاقلی به خوبی می داند که افراد مختلف ،روش های مختلف برای مطالعه دارند و اکثر دانش آموزان محیط شلوغی نظیر کلاس را برای مطالعه مناسب نمی دانند و ترجیح می دهند فضایی آرام تر و بهتر از کلاس های 40 نفره را برای یادگیری خود انتخاب کنند و نتیجه ی خوب تری را برای خود رقم بزنند.
بنابراین دایر بودن کلاس ها در فصل برگزاری امتحانات چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ امیدواریم اداراه ی آموزش و پرورش شهرستان هایی مثل کاشان که چنین تصمیماتی اتخاذ می نمایند و خود را تافته ی جدا بافته از کل کشور می دانند با ارسال جوابیه ای به سایت صدای معلم و یا هر گونه که خود صلاح می دانند با دلایل متقن و روشن از تصمیمات خود دفاع و دبیران را متقاعد نمایند و یا لااقل به مانند سایر استان ها و شهرستان ها که این روش را غیر کارشناسانه و منسوخ دانسته اند ( که تعداد این استان ها کم هم نیست)به تصمیم بهتری بیندیشند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 05 دی 1395 21:22 خوانده شده: 1824 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 -1 --
فرهنگي 1395/10/05 - 21:59
مثل بوشهر
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/10/05 - 23:53
شهرستان دیر ازتوابع استان بوشهر که دو هفته متوسطه ی دوم تعطیله برای امتحانات
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1395/10/05 - 21:59
تمام این تصمیم ها از بی عرضه هایی بر میاد که از کلاس درس فراری بوده و عرضه کلاس داری و تدریس رو نداشته و ندارند.
اینها عقده های فرو خورده خود رو با این تصمیمات ابلهانه و آزاردهنده تا حدی تسکین میدهند‌۰
باز هم میگم تا زمانی که حوزه آموزش و معلمی از کارهای ستادی و اجرائی جدا نشود ، همیشه گرفتار این آدمها و تصمیمات ابلهانه خواهیم بود.
پاسخ + +3 0 --
رضا 1395/10/05 - 23:18
با سلام تا زمانی که معلم سالاری و احترام به رای و نظر معلمان صورت نپذیرد و تمام تصمیمات توسط یک نهاد و یک سازمان کوچک که قادر به تصمیم گیری بزرگ نیست و فقط مصالح حزبی خود و منافع مالی خود را را دنبال می کنند و عقیده و نظر محدود خود را بر اکثریت فرهنگیان تحمیل می کنند نتیجه‌ای بهتر از این چند دهه حاصل نمی گردد چه بهتر است هر جامعه ای مخصوصا جامعه معلمان خود فردی صالح تلاشگر و از جنس خودشان را با رای خودشان انتخاب کنند چه مدیر چه رئیس اداره و...... و این امر مقدور نیست مگر با همیاری همه
پاسخ + +6 0 --
احمد 1395/10/05 - 23:33
با سلام خدمت همکاران گرامی / در اکثر شهرهای ایران تا نمایندگان مجلس عوض می شوند رئیس ادارات هر شهر نیز با همه اعوان وووانصاریو انصارشان نیز جمیعا عوض می شوند ما متوجه نشدیم کار نماینده مجلس قانونگذاری است یا عوض کردن ارکان آموزش وپرورش خدا به همه صبر عنایت فرماید
پاسخ + +2 -1 --
.... 1395/10/05 - 23:43
صادقی عزیز حق الجلسه امتحانی شما 5میلون وازیز می شه به خاطر این موضوع
پاسخ + +1 0 --
حامد. 1395/10/06 - 00:02
یک بام و دو هوایی در کشوره.آذربایجان موقع امتحان تعطیل کردند.تهران هم تعطیل کردند
پاسخ + +5 0 --
معلم 1395/10/06 - 06:06
متن سخنرانی یک معاون اداره در روزهایی نه چندان دور
من هم روزی مثل شما دوستان معلم ناچیزی بودم
خود حدیث مفصل بخوان که افکار مدیران در مورد معلمی چیست
پاسخ + 0 0 --
خدمتگزار 1395/10/06 - 10:23
به داد خدمتگزاران با مدارکدانشگاهی برسید تا شاید این مشکلات کم بشه ممنون
پاسخ + +7 -1 --
کلهری 1395/10/06 - 12:53
باید مدیران مدارس توسط خود معلمین ان مدرسه انتخاب شوند

نه توسط نماینده مجلس یا امام جمعه شهر و یا به وسیله کارمندان اداره که دوستان خود را به عنوان مدیر مدرسه انتخاب می کنند
پاسخ + 0 0 --
خانم 1395/10/06 - 14:53
لطفا پشت سر مدیران مدارس خصوصا مدیران خانم صحبت نکنید که روسای آموزش وپرورش خیلی میترسند که مبادا منزوی شوند

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور