صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دکتر محمد حسن حسنی شلمانی/ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

دانشگاه فرهنگیان ؛ دانشگاهی برای ارزش گذاری در مورد توسعه مهارت هاي معلمي

گروه رسانه/

اخیرا انتقاداتی متوجه ماهیت و کارکرد " دانشگاه فرهنگیان " گردیده است .

« دکتر محمد حسن حسنی شلمانی » از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با ارسال یادداشتی برای صدای معلم در دفاع از این دانشگاه و استمرار آن نوشته است .

« صدای معلم » مطابق فراخوان قبلی خویش ( این جا ) ؛  آماده پذیرش و انتشار نظرات ، یادداشت ها و مقالات کارشناسان ، صاحب نظران و همکاران در مورد ماهیت و کارکرد سازمان های اقماری ( وابسته ) وزارت آموزش و پرورش می باشد .

ماهیت دانشگاه فرهنگیان   اخيراً هجمه‌هايی به ماهيت وجودي دانشگاه فرهنگيان به چشم مي‌خورد كه دلايل بي‌شماري را مي‌توان برآن مترتب دانست. اما آنچه كه از اهميت برخوردار است نگاه عاميانه به ماهيت ذاتي دانشگاه‌ها از سوي محافل دانشگاهي است كه خود جاي تامل بسياري دارد و با سياست‌گذاري‌هاي علمي كشور در توليد دانش به خصوص علوم انساني منافات دارد.

آنچه كه در نگرش عاميانه از ماهيت دانشگاه‌ها تعبير مي‌گردد اين است كه تمام دانشگاه‌ها داراي كاركردي مشابه هستند كه همه آنان دانشجو را مي‌پذيرند و آموزش‌هاي يكساني‌ را (با كيفيت كمتر و يا بيشتر) به دانشجويان ارائه مي‌دهند تا دانشجويان بتوانند با اين آموخته‌هاي كسب شده به جامعه فايده برسانند. اما حاصل چنين نگرشي عاميانه، عدم توسعه دانش و توليد علم بخصوص در حوزه علوم‌انساني توسط دانشگاه‌ها شده است.

 آنچه از ماهيت ذاتي دانشگاه‌ها برداشت مي‌گردد اين است كه كارآمدي عملي دانشگاه‌ها مشروط به فعاليت آنان براساس ارزش‌هاي غالبي است كه براي آنان تعريف شده است. بنابراين دانشگاه ها به فراخور ارزش هاي غالب تعريف شده به دسته‌هاي گوناگون تقسيم مي‌گردند واين دسته‌بندي بيانگر كهتري و بهتري دانشگاه‌ها نيست بلكه بيانگر نيازمندي دسته‌هاي گوناگون دانشگاهي به يكديگر براي توسعه علمي و نظريه‌پردازي در محافل علمي مي‌باشد. به عبارتي در فرآيند نظريه‌پردازي در هر حوزه‌اي به خصوص علوم‌انساني نيازمند تعامل نظريه و واقعيت هستيم كه دسته‌هاي متفاوت از دانشگاه‌ها با ارزش‌هاي متفاوتي كه تعريف شده‌اند امكان اين تعامل را براي يكديگر مي‌توانند فراهم سازند.

براين اساس،ماهيت وجودي دانشگاه‌ها موجب مي‌گردد تا براي توسعه،دانشگاه‌ها به دسته‌هاي متفاوت بشرح زير تقسيم شوند:

- دانشگاه‌هايي با هدف توسعه مرزهاي دانش،

- دانشگاه‌هايي با هدف توسعه فناوري‌هاي دانش‌بنيان،

- دانشگاه‌هايي با هدف توسعه براي ارتقاء،

- دانشگاه‌هايي با هدف توسعه مهارت ها،

- دانشگاه‌هايي با هدف توسعه اشتغال.

اين تقسيم‌بندي به منزله اين است كه دانشگاه‌هايي كه در فرآيند توسعه براي توسعه مرزهاي دانش، ارزش‌گذاري شده‌اند نيازمند فعاليت‌هاي ساير دانشگاه‌ها هستند تا بتوانند تئوري‌هاي خود را با واقعيت حاصل از ميزان توسعه‌اي كه از فعاليت ساير دانشگاه‌ها ايجاد شده است تطبيق دهند و در صورت وجود بي‌قاعدگي(ناهنجاري) در گشودن مرز‌هاي دانش لايه‌هاي بنيادين فكري خود را مورد تجديد نظر قرار دهند.يعني پديده‌ها را با دقت بيشتر و ابهام كمتر تعريف كنند. بدين ترتيب در فرآيند نظريه‌پردازي و نظريه‌آزمايي،  شناخت علمي از آسيب‌ها، فراهم آيد.

براساس اين تقسيم‌بندي فرضا دانشگاهي مانند دانشگاه تهران و دانشگاه‌هاي مشابه براي توسعه مرزهاي دانش ارزش‌گذاري شده است؛بنابراين نبايد از اين دانشگاه و دانشگاه‌هاي مشابه انتظار داشت الزاماً به آموزش فارغ‌التحصيلي بپردازد تا در مدارس تدريس نمايند. همچنين دانشگاهي مانند دانشگاه فرهنگيان به عنوان دانشگاهي براي توسعه مهارت هاي معلمي ارزش‌گذاري شده‌اند و هدف اين دانشگاه نبايد اين باشد كه مرزهاي جديدي از دانش را درنوردد. درحالي كه براي سياست‌گذاري‌هاي علمي كشور در توليد دانش و نظريه‌پردازي به وجود هر دو دانشگاه براي تعامل بين نظريه و واقعيت نياز است.

به نظر مي‌رسد چنين هجمه ناجوانمردانه به دانشگاه فرهنگيان و ارائه اين مطلب كه آموزش مهارت معلمان بايد به دانشگاه ها سپرده شود و به ميان كشيدن اصل قانون اساسي كه وظيفه آموزش و پرورش را آموزش تا پايان متوسطه مي‌داند؛ ناشي از فرار دانشگاهيان علوم انساني دانشگاه‌هاي مادر از پاسخ گويي آنان در تئوري‌پردازي علوم انساني مبتني بر بومي‌سازي و واقعيت‌هاي موجود و ضعف اعتماد به نفس و تقليد و حيرت‌زدگي در برابر فرهنگ غرب و گسستگي از معارف و فرهنگ ملي و ديني و شيوع كاسب‌كاري و سودجويي در آموزش و تحقيق و استفاده ابزاري از علم مي‌باشد. چراكه هم‌اكنون دانشگاه‌هابا انتقال دانش كسب‌شده از ساير كشورها به دانشجويان و بدون توليد دانش بومي و حداكثر ترجمه كتاب، فعاليت خود را توجيه و بدون در نظر گرفتن انتظاري كه از اين دسته از دانشگاه‌ها براي توسعه مرز‌هاي دانش مي‌رود،با استفاده از فارغ‌التحصيلان خود، ويتريني از توليدات، بدون اهميت به ميزان تاثير‌گذاري آن در توسعه كشور ارائه مي‌دهند.

اگرچه تاكنون دانشگاه فرهنگيان در تحقق دانشگاهي با اهداف ارزش‌گذاري‌شده براي خود موفق نبوده است اما با قبول اهميت تقسيم‌بندي دانشگاه‌ها براساس كاربردهاي عملي آنان و شناخت جايگاه و نقش اين دانشگاه در خط توليد دانش و فايده‌اي كه درسياست‌گذاري علمي كشور براي توليد نظريه‌پردازي خواهد داشت، مي‌توان كاركرد عملي اين دانشگاه را در محافل علمي  به طور ويژه نمايان نمود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چهارشنبه, 01 دی 1395 14:16 خوانده شده: 1562 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +10 -1 --
ناشناس 1395/10/01 - 14:50
دانشگاه فرهنگیان در صورتی خوبه که حاکمیت به اون توجه ویژه داشته باشد وبهترین اساتید دکتری را به این دانشگاه بیاورند وبا بالاترین حقوق ومزایا .با این وضعیت خشکسالی مالی کشور فقط این دانشگاه کمر اپ ومعلمان خرد کرده وبس.اگردر یکسال معلم دریک رشته نیاز نباشد عملا اون رشته واستاد پول مفت میگیره .بنظرمعقول نمیرسه ادامه این دانشگاه با این وضع مالی .
پاسخ + 0 0 --
بازنشسته ۹۴ 1395/10/01 - 16:08
باسلام .عزیز ناشناس .کمر آپ را ورود فله ای واستخدام پرشی همکاران نهضتی شکستند که بدون گذراندن واحدهای لازمه ورشته مورد نیاز فقط به اعتبار چند روز به مد رسه ای رفتن وگواهی درست کردن از نهضت به وسط آپ فرود آمدندو در هر مقطعی دلشان خواست تدریس کردند..اینها اولا فارغ التحصیل نشده اند بذارید تدربس کنند آزمود بشوند بعد قضاوت کنید.در ثانی ای بیچاره ها به نا م کار شناسی به تعداد مجموع کارشناسی وارشد واحد می گذرانند.این همه عیب وایراد گرفتن خوب نیست.البته خوش نیست همکاری فقط به جهت دعوت نشدن به مرکزی برای تدریس کل مجموعه وزحمات شبانه روزی خلق الله را زیر سوال ببرد .شما اگر همکار فرهنگی باشید که بعید میدانم با نگاه به اطرافتان پی مبرید که در نواحی وناطق مختلف موفق ترین همکاران فارغ التحصیلان مراکز هستند .باتشکر
پاسخ + 0 0 --
محمد باقر 1395/10/01 - 18:05
فارغ التحصیلان جدید برای شغل معلمی متاسفانه بروندادهایی بی خیالند و زمانی جامعه خواهد فهمید که از این طریق ضربات جبران ناپذیری خورده باشد. از ما گفتن .باشد روزی به این سخن من خواهید رسید .اگر می خواهند از این معضل در آینده جلوگیری کنندباید برای اینها استخدام رسمی و قطعی صادر نشود و هر 3سال یکبار مورد ارزیابی کاری قرار گیرند و در صورت کسب عدم صلاحیت ،عذر آنان از شغل معلمی خواسته شود .با احترام
پاسخ + +9 -3 --
ناشناس 1395/10/01 - 15:08
استاد گرامی در همه کشورهای که به اصطلاح سرشون به تنشون می ارزه، و در سیستم آموزشی موفق هستند، کجا سراغ دارید که دانشگاه فرهنگیان داشته باشند؟!
علم محدوده نداره. یعنی اینکه وقتی میشه فیزیک و ادبیات رو در دانشگاه تدریس کرد پس میشه مهارتهای معلمی رو هم تدریس کرد. در تمام دانشگاهادی معتبر شاخه آموزشی هم دارند و این مهارتها آموزش داده میشود.
پس خواهشا فلسفه بافی را برای ما که تمام این حرف ها رو تجربه کردیم مطرح نکنید.
دانشگاه فرهنگیان از اصول علمی و آکادمیک تهی بوده و فقط اسم دانشگاه رو یدک میکشد. دلیل اون رو هم بالا گفتم. چون از بدنه علمی و اصیل دانشگاهها جدا میباشد.
این دانشگاه در حال حاضر به غیر از کشتن روحیه علمی و انتقادی و پرسشگر دانشجویان محصول دیگری ندارد.
ا
پاسخ + 0 0 --
محمد باقر 1395/10/01 - 18:07
موافقم 100درصد
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1395/10/02 - 11:22
آقای ناشناس دانشگاه های دیگر هم حال وروز خوشی ندارند وافرادتوانمندی تحویل جامعه نمی دهند این به عدم توجه مسئولان به بحث آموزش کشور برمی گرددنه به نوع دانشگاه درکشور ماعلم ارزشی ندارد
پاسخ + +8 -1 --
ناشناس 1395/10/01 - 15:19
غرب زدگی این وسط چه کاره است؟!!
کلیشه تکراری برای کسانیکه دلایل علمی و اصولی برای یک کار اشتباه ندارند.
پاسخ + +11 -1 --
سید محمد حسن حسینی 1395/10/01 - 16:22
هدف از دانشگاه فرهنگیان تولید و ارایه "معلم" به جامعه جهت پیشرفت و تعالی آن است. چنین معلمی باید ویژگیهای خاص خود را داشته باشد: او باید ارکستریتر فرایند یادگیری، متفکر، منتقد، شکافنده مرزهای دانش، مدل خلاقیت و نو آوری، تحلیگر و ایجنت آگاه و بیدار سازی انتقادی جامعه باشد. با احترام باید بگویم که غالب همکاران که خروجی دانشگاه فرهنگیان هستند این ویژگی ها را ندارند. تردیدی ندارم که شما هم به عنوان استادی که به تربیت چنین معلمانی می پردازید این ویژگیها را ندارید وگرنه اوضاع آپ و جامعه علیل و سردرگم ما این نبود.
پاسخ + +7 -1 --
ناشناس 1395/10/01 - 19:01
فوق لیسانس های از کار افتاده وبدنه اموزش وپرورش کردند هیئتو علمی ،اقای حسینی دقیق واساسی جواب دادند.ورودی که خوب نباشد از خروجی هم انتظاری نیست .باید در کشور قرارداد ببندند چند دانشگاه معروف ومادر به تربیت معلم مبادرت کنند بدون هر گونه هزینه وموازی کاری با اموزش عالی.
پاسخ + +6 -2 --
سلیمی ساعتلو 1395/10/02 - 09:01
منفی ترین و مصیبت بارترین مسئله در دانشگاه فرهنگیان نفوذ عناصر کم سواد (اگر نگوییم بی سواد) ستادی و افراد پر نفوذ دیگر هستند به طوری که دانشگاه فرهنگیان پارکینگ و پاتوق اینگونه افراد شده است و انسان به حال دانشجویان که که بعضا سوادشان از استادشان بیشتر است تاسف می خورد.
نکته مثبت دانشگاه که بسیار مهم است این است که دانشجویان در یک رقابت تقریبا عادلانه (کنکور) وارد دانشگاه می شوند و تقریبا راه نفوذ مسئولان سوء استفاده گر بسته شده است. یعنی اگر فردی کسی را نداشته باشد ولی خودش زحمت بکشد و باسواد باشد می تواند وارد شغل معلمی شود و این بسیار مهم است. به همین علت است که ورودی های دانشگاه رتبه های بسیار خوب کنکور هستند.
پاسخ + +9 -2 --
مدرس 1395/10/02 - 10:01
؛ دانشگاه فرهنگيان به عنوان دانشگاهي براي توسعه مهارت هاي معلمي ارزش‌گذاري شده‌اند و هدف اين دانشگاه نبايد اين باشد كه مرزهاي جديدي از دانش را درنوردد.؛
جناب حسینی شلمانی
برشی از مطلب شما را در بالا آوردم که اشاره کنم که نه تنها انتظار در نوردیدن مرز های جدیدی در علم رو از دانشگاه های اصلی کشور نداریم چه برسد به دانشگاه فرهنگیان بلکه همین که فارغ‌التحصیلان باسواد در رشته تخصصی خود تربیت کنند هنر کرده اند. در خصوص دانشگاه فرهنگیان نه تنها در زمینه توسعه مهارت های معلمی کاری انجام نمیدهد و فارغ‌التحصیلان فاقد کمترین مهارت هستند بلکه در زمینه رشته تخصصی خود هم چندان کیفیتی ندارند. و واقعا چنین نیست که در زمینه توسعه مهارت های معلمی کاری در این دانشگاه با توجه به هیات علمی آنچنانی اش و امکانات اینچنینی اش صورت گیرد. لذا همکار محترم یا واقعا از بطن و اتفاقات درونی این دانشگاه نا آگاه هستید یا اینکه سفارشی به نگارش چنین توجیه و فلسفه بافی دست زده اید.
پاسخ + +10 -1 --
مدرس 1395/10/02 - 10:02
ای کاش به جای امثال شما مسئولین دانشگاه فرهنگیان نسبت به انتقادات در مورد این دانشگاه خود را کمی موظف به پاسخ‌گویی میدانستند. و سری به صفحه مدرسه روزنامه اعتماد یا سایت های حوزه آموزش‌و‌پرورش میزدند که مطلع شوند چه حجم زیادی از مطالب از وضعیت اسفناک این دانشگاه میرسد
پاسخ + +8 -1 --
رضا 1395/10/02 - 10:31
دانشگاه فرهنگیان امروزودانشسراها ومراکزتربیت معلم دیروزحیاط خلوت تولیدمدرک وجذب اساتیدازهمه جارانده بوده وخواهدبود.
پاسخ + +5 -2 --
مهر 1395/10/02 - 10:31
اصلا انگار توی جامعه زندگی نمی کنید..یا خواب هستید ..یا منفعی دارید که می ترسید به خطر بیفتت.خبر ندارید برونداد دانشگاه فرهنگیان چقدر بی سواد هستند...دلم به حال سرزمینم می سوزد که درآن هر پوپولیستی دکترا می گیرد و اظهار نظر می کند.متاسفم متاسفم متاسفم
پاسخ + +8 -2 --
معلم 1395/10/02 - 10:46
شما هم ناراحت این هستی پروفسور که دانشگاه تعطیل بشه و شما از درامدهای ان بی بهره بشوی

به نظر همه همکاران من در مدرسه باید تعطیل بشه
پاسخ + +9 -1 --
دالوند 1395/10/02 - 10:49
در یکی از دبیرستانهای شهر خرم اباد که بنده ناظم ان مدرسه هستم

در 3سال گذشته هر چی دانش اموز بسیار ضعیف و بی سواد داشتیم که در هیچ دانشگاهی قبول نشدند

افرادی که حتی جمع و منها و سواد نوشتن املایی بسیار ضعیفی داشتند

همه به دانشگاه فرهنگیان رفتند


حالا خودتان حساب کنید اینها وارد بدنه اموزش و پرورش می شوند و قرار است به بچه های مردم سواد نشان بدهند

در حالی خودشان بی سوادند
پاسخ + 0 0 --
سلیمی ساعتلو 1395/10/02 - 22:02
اطلاعات شما در این مورد به هیچ وجه صحیح نیست. قبول شدن در دانشگاه فرهنگیان واقعا سخت است. می توانید به سایت رتبه سازان مراجعه کنید تا بدانید که قبول شدگان در دانشگاه فرهنگیان از رتیه های 1000 تا 10000 را شامل می شوند. نفر 10000 شدن در میان 300000 نفر کار آسانی نیست. علت گرایش دانش آموزان برتر هم معلوم است چون تنها جایی است که استخدام قطعی دارد و از روز اول حقوق می دهد.
پاسخ + +8 -2 --
منوچهر 1395/10/02 - 11:32
دانشگاه فرهنگیان :
محل تجمع بی سوادان برای تربیت معلم بی سواد و بی تجربه
محل تجمع قشر خاص که اجازه ورود افراد با سواد را میگیرند.
محل تجمع مدیران اداره کل و معاونت های انها که با باند بازی پست میگیرند وبا عوض شدن نماینده پست را از دست میدهند.
محل انتقال یک سری مفاهیم کهنه نیم قرن اخیر که باعلم روز سازگاری ندارد
محل دفن و نابودی بودجه اموزش و پرورش
محل تجمع داوطلبانی که اکثرا طبقه اجتماعی شبیه بهم دارند
محل تجمع افراد مقدس ماب
پاسخ + +5 -8 --
فرهنگی 1395/10/02 - 12:46
من با بیسواد بودن دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مخالفم /


بهترین دانشجویان دانشگاههای کشور دردانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند .


افق های روشنی دراین زمینه وجود دارد و باید آن را به عنوان سرمایه عظیم برای پیشرفت آموزش وپرورش دانست وبه آن افتخار نمود.

البته معتقدم باید برای رشد واعتلای آن تلاش نمود و هرگز حرکت روبه جلو راهم تعطیل نکرد ..


به نظرم سیاه نمایی دراین زمینه ظلم بسیار بزرگی است .مثل همان حقوق معلم است که زبانزد مردم شد .حالا آموزش پرورش یک دانشگاه دارد که تخصصی است ,مثل همه مراکز دولتی ونظامی که دانشگاه مخصوص خودشان را دارند نباید آبروریز نموده ودانشگاه فرهنگیان را بیخودی تضعیف کنیم چراکه نماد رشد وتحول آموزش پرورش در تقویت دانشگاه فرهنگیان است .
به امید رشد و موفقیت دانشگاه فرهنگیان
پاسخ + 0 0 --
اکبری 1395/10/02 - 14:45
من با بیسواد بودن دانشجویان دانشگاه فرهنگیان موافقم
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1395/10/02 - 15:28
ولی در اکثر مدارس همه معلمان شاهد بر این ماجرا هستند که صد در صد افرادی که به دانشگاه فرهنگیان می روند بی سواد و تنبل هستند
پاسخ + +6 -2 --
راهبر اموزشی 1395/10/02 - 15:26
فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان قابل مقایسه با تربیت معلم سابق نیستند.ایت ها متاسفانه ابتدایی ترین موارد را نمی شناسند.کلاس های کاروزی انهل بدون اموزش به اتمام می رسد.مخالفان تعطیلی دانشگاه فرهنگیان. افرادی سو استفاده گر و جاه طلبند که به دنبال منافع مالی و پستی از ان تعریف و تمجید می کنند.بنده از چندنفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه پرس و جو کردم می گفتند عملا ما هیچ چیزی در دانشگاه فرهنگیان نیاموختیم اساتید یا حضور نداشتند و یا حضورشان با عدم حضورشان فرقی ندارد .هنوز اینها طرح توصیفی را نمی شناسند .وضعیت بسیار اسفباری بوجود انده .
پاسخ + +4 -2 --
فرهنگی 1395/10/02 - 16:09
دانشگاه‌هايي با هدف توسعه مرزهاي دانش،

- دانشگاه‌هايي با هدف نابودی فناوري‌هاي دانش‌بنيان،

- دانشگاه‌هايي با هدف تسریع بی انگیزگی در اموزش و پرورش

- دانشگاه‌هايي با هدف نابودی مهارت ها،

- دانشگاه‌هايي با هدف توسعه اشتغال بی سوادها و تنبل ها.
پاسخ + +5 -1 --
...... 1395/10/02 - 16:24
وضعیت دانشگاه فرهنگیان امروزی = با پارتی و سفارشی و (اکثرا)بیسواد وارد شو و همچنان بیسواد و بی مهارت خارج شو
بیچاره دانش آموزانی که قراره اینا تربیت کنن!!!
گل بگیرید درشو تا آبروی معلمان قدیمی رو هم نبردید.
پاسخ + +3 -3 --
فرهنگی 2 1395/10/02 - 19:25
شاید این منفی نگری ها از پرداخت دیر هنگام حقوق بوده که میخوایم همه کاسه کوزه ها سر دانشگاه فرهنگیان خراب شود .
اینجور نظر دادن
صد در صد منفی نظر دادن در مورد دانشگاه فرهنگیان نشان از سطحی وغیر منصفانه بودن نظرات است .همیشه در نظر دادن ها باید جانب انصاف رعایت شود.
نابودگر.....سیل بنیان کن .....بیسواد خطاب کردن کل یک مجموعه
نشان دهنده غرض و حق است.
به فرض کارکنانش جناحی انتخاب شوند.یا دوسه اشکال هم نه درسطح کل کشور،دلیل زیر سوال بردن کل یک مجموعه نیست.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی -تهران 1395/10/04 - 15:50
عرض احترام
مدیریت و نحوه اداره و انتخاب همکارانی که برای تدریس به این دانشگاه می روند بازدوبند است و تاکید علمی وتوانایی تدریس مد نظر نیست . چرا ؟ چر ا؟
بگذاریم تربیت معلم و دبیران توسط دانشگاهها و هماهنگ با وزارت محترم باشد . ما چگونه با بی تفاوتی مدارس مارا به قهقرا بردیم ؛ بدانید سر دانشگاه فرهنگیان نیز نا خواسته این بلا نازل خواهد شد . و .... بدرود
پاسخ + 0 0 --
احمدی. از زنجان 1395/10/07 - 01:20
دانشگاه فرهنگیان باری اضافی بر دوش آموزش و پرورش و کاریست عبث،هزینه ای اضافی و نفله کردن بیت المال،این همه جوان با سواد و تحصیل کرده داریم بررسی و با گزینش صحیح بهترین ها را انتخاب و در چهار ماه فن و فنون معلمی. یاد داده راهی کلاسش کنید، چه نیازی به تحصیل چهار یال و صرف هزینه های گزاف،

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور