صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

کیومرث ایران نژاد/ آموزگار شهرستان سیرجان

آموزش و پرورش ؛ سنگ بنای توسعه

در کشورهای توسعه نیافته ، فقر و نبود امنیت از چالش های اساسی است/ در دنیا نمی توانیم کشوری را پیدا کنیم که نرخ  افراد باسواد آن بالا باشد ولی مردم آن کشور در فقر و ناامنی غوطه ور باشند/ به کار گیری نیروی انسانی ماهر و علاقه مند به شغل معلمی در اولویت قرار گیرد/ آموزش مهارت های زندگی و برخی مشاغل ساده به دانش آموزان درصورتی که نتوانند ادامه ی تحصیل دهند وارد بازار کار شوند/ توزیع مناسب دانش آموزان در رشته های تحصیلی مورد نیاز کشور (هدایت تحصیلی کار آمد)/ توجه ویژه به آموزش ابتدایی و تبدیل نام ابتدایی به آموزش پایه ....

آموزش و پرورش و توسعه و پیشنهادهایی برای توسعه یافتگی  ما وقتی به کشورهای توسعه یافته ی دنیا نگاه می کنیم در کنار این توسعه یافتگی یک آموزش و پرورش مدرن و قوی وجود دارد .زمانی که به کشورهای توسعه نیافته نگاهی بیندازیم یا آموزش و پرورش ضعیفی دارند و یا چیزی به عنوان آموزش وپرورش وجود ندارد .عده ای از این کشورها که نامی از آنها نمی برم از منابع معدنی خوبی برخوردار هستند و چون نیروی متخصص و تکنولوژی لازم را ندارند این منابع به صورت خام در اختیار کشورهای صاحب تکنولوژی قرار می گیرد و با ارزش افزوده ی چند برابری در اختیار دیگر کشورها قرار می گیرد .

در کشورهای توسعه نیافته ، فقر و نبود امنیت از چالش های اساسی است ولی برعکس در کشورهای توسعه یافته بحث فقر و نبود امنیت خیلی کم رنگ تر است ؛ البته کشورهای توسعه یافته ای هستند که گروه های فقیری به دلیل سیاست های سرمایه داری دولت های آن ها وجود دارد ولی اگر با دقت بیشتری بررسی کنیم متوجه می شویم که وضعیت فقرا در کشورهای توسعه یافته بهتر از فقرای کشور های توسعه نیافته است از جمله اینکه این افرا از برخی حمایت های تامین اجتماعی برخوردارند و موسسات خیریه نیز حمایت هایی از این افراد به عمل می آورند .

فارغ از آماری که بیان می شود اگر به طور کلی نگاهی به وضعیت اقتصادی اجتماعی و امنیتی کشورهای توسعه یافته بکنیم به طور نسبی از وضعیت خیلی بهتری در مقایسه با کشورهای توسعه نیافته برخوردارند و در دنیا نمی توانیم کشوری را پیدا کنیم که نرخ  افراد باسواد آن بالا باشد ولی مردم آن کشور در فقر و ناامنی غوطه ور باشند .

یک نگاه کلی به وضعیت کشورهای جهان به ما می گوید که اگر به دنبال توسعه رفاه و قدرت در دنیا هستیم باید روی منابع انسانی خود برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسبی انجام دهیم وگرنه توسعه ی حقیقی و پایدار محقق نمی شود و با پایان یافتن منابع معدنی موتور توسعه ی کشور متوقف می شود .

اگر آن موقع به فکر سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی خود باشیم قطعا دیر شده است و با چالش های زیادی در دنیا روبه رو می شویم.

با توجه به مطالب مطرح شده ؛ به نظر می رسد تربیت نیروی انسانی متخصص از نیازهای ضروری امروز جامعه ی ماست چون با داشتن نیروی متخصص دیگر نگران کاهش آن نخواهیم بود و سرمایه ای عظیم در اختیار داریم که با خلق روش ها و تکنولوژی های جدید کشور را از چالش های مختلف عبور می دهند و در مسیر پیشرفت قرار خواهند داد . البته خوب می دانیم که آموزش و پرورش در کشور ما بعد از انقلاب توسعه ی بسیاری پیدا کرده ولی هنوز جای کار زیادی وجود دارد .

1- باید نگاه مصرف کننده بودن آموزش و پرورش به سرعت از بین برود که این از وظایف مهم همه ی رسانه ها و فرهیختگان کشورمان می باشد ، مقام معظم رهبری هم در این زمینه بیانات ارزشمندی دارند .

2- به کار گیری نیروی انسانی ماهر و علاقه مند به شغل معلمی در اولویت قرار گیرد .

3- تجدیدنظر در محتوای مطالب درسی ؛ مطالبی باید در کتاب ها استفاده شود که در زندگی کاربرد داشته باشد وگرنه فقط استفاده از مطالب انتزاعی صرف کافی نیست گرچه این گونه مطالب نیز نیاز است .

 4- آموزش مهارت های زندگی و برخی مشاغل ساده به دانش آموزان درصورتی که نتوانند ادامه ی تحصیل دهند وارد بازار کار شوند .

5- توزیع مناسب دانش آموزان در رشته های تحصیلی مورد نیاز کشور (هدایت تحصیلی کار آمد) که به غیر از ابزارهای مورد نیاز نیاز به فرهنگ سازی هم دارد

6- توجه ویژه به آموزش ابتدایی و تبدیل نام ابتدایی به آموزش پایه

7- توچه به معیشت معلم به گونه ای که افراد نخبه و علاقه مند اولویت اولشان آموزش و پرورش باشد گرچه امروز هم عده ی زیادی از این افراد در آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند .

8- تهیه ی ابزارهای مناسب و به کارگیری شیوه های نوین تدریس

9- به سازی فضای فیزیکی مدارس به طوری که برای دانش آموز محیط لذت بخشی باشد .

و ....

اگر نگاهی همه جانبه و ویژه به آموزش و پرورش داشته باشیم به یاری خداوند در قله های موفقیت قرار می گیریم و جهانی پر از صلح  و معنویت خواهیم داشت .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 11 مهر 1395 21:17 خوانده شده: 845 دفعه چاپ

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور