صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شیرزاد عبداللهی / همکار گروه صدای معلم

خصوصی سازی در آموزش و پرورش

 آیا در آموزش و پرورش "خصوصی سازی" انجام شده است / خصوصی‌سازی انتقال دارایی‌های دولتی به غیردولتی‌ها است/ ایجاد و گسترش مدارس غیر دولتی " خصوصی سازی " نیست/ اخذ وجه اجباری از اولیای دانش آموزان غیر قانونی و تخلف  است/ صورت بندی اخذ وجه غیر قانونی زیر عنوان " خصوصی سازی " نوعی عوام فریبی است/ چپگرایان  منتقد خصوصی سازی در آموزش و پرورش نشان دهند که کجای،دارایی های دولتی به غیر دولتی ها منتقل شده است/ منتقدان چپ گرا نمی توانند یک مدرسه دولتی را نام ببرند که مالکیت آن به بخش خصوصی انتقال یافته است/  تاسیس مدارس غیر دولتی منطبق بر اعلامیه جهانی حقوق بشر است/ مخالفت با مدارس غیر دولتی تحت عنوان " خصوصی سازی " بیشتر عوام فریبی است/ نه دولت روحانی لیبرال نو است ، نه لیبرالها طرفدار خصوصی سازی آموزش و پرورش هستند و نه مدرسه دولتی خصوصی شده است! این تصورات غلط اندر غلط است / مطابق ماده 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر، پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش برای فرزندان خود اولویت دارند/ اگر دولتی همه کودکان را مجبور کند که در مدارس دولتی تحصیل کنند حقوق آموزشی شهروندان را نقض کرده است/ مدرسه غیر دولتی باید واقعا غیر دولتی و دارای اختیارباشد /   انتقاد درست از زاویه حقوق شهروندی این است که چرا اختیارات کافی به موسسان مدارس غیر دولتی نمی دهند/ چرا مدارس غیردولتی را مجبور به اجرای برنامه های مدارس دولتی می کنند/ چرا مدیر مدرسه غیر دولتی را اداره تعیین می کند/ مشکل اصلی، اُفت کیفیت در مدارس دولتی است که بخشی از آن به ترویج گفتمان معیشت محور بر می گردد / فعالان چپ گرا با تبلیغات خود انگیزه کار را از معلمان می گیرند/ خانواده ها در به در دنبال مدرسه خوب دولتی می گردند/ فعالان صنفی با ترویج گفتمان معیشت محور، معلمان را بی انگیزه و نومید می کنند

 

خصوصی سازی در آموزش و پرورش و مدارس غیرانتفاعی   فعالان چپ معلمی، مصرف کننده ی  ایده های چند اقتصاد دان مخالف اقتصاد آزاد مانند ابراهیم رزاقی و  دکتر محمد مالجو هستند. روزنامه های اصلاح طلب نزدیک به دولت هم با گشاده دستی صفحات جامعه خود را در اختیار یادداشت نویسان چپ گرا قرار داده اند.

 مهم ترین نقد دوستان  این است که دولت "لیبرال نو" روحانی درصدد پیاده کردن مناسبات سرمایه داری و ادغام اقتصاد ایران در بازار بین المللی و "خصوصی سازی" در آموزش و پرورش است. اما از تعریف خصوصی سازی طفره می روند.  

محمد مالجو اخیرا در گفت و گو با سایت میدان با عنوان  : " خصوصی‌سازی؛ مانع مستقیم راه آزادی" ، بالاخره  تعریفی از خصوصی سازی ارائه داد. مالجو می گوید: "خصوصی‌سازی مشخصاً انتقال دارایی‌های دولتی به غیردولتی‌ها است." با این تعریف اگر شخصی یا موسسه ای با پول خود کارخانه یا مدرسه ای تاسیس کند ، "خصوصی سازی " محسوب نمی شود.

خصوصی سازی دو سر دارد : 1- دارایی دولتی . 2- فرد یا موسسه غیر دولتی .

فعلی هم که بین این دو انجام می شود " انتقال مالکیت"  است. یعنی  در خصوصی سازی ، مالکیت کارخانه ، موسسه ، شرکت یا مدرسه ای متعلق به دولت، به فرد یا موسسه ای غیر دولتی انتقال می یابد.  

مالجو  روند خصوصی سازی در ایران را مورد انتقاد قرار داده و می گوید : "زمانی که تصمیم گرفته شد پروژه خصوصی سازی انجام شود، کسانی و فقط کسانی می‌توانستند این اموال و صنایع را خریداری کنند که به نهادهای قدرت متصل بودند... تنها نیروهای وابسته به فلان حزب سیاسی یا نهاد نظامی می‌توانستند کارخانه یاد شده را بخرند."  اینکه خصوصی سازی در ایران با رانت نزدیکی به نهادهای قدرت همراه بوده و یا نبوده، مورد بحث این یادداشت نیست.اما به طورکلی این نظر درست است. چنین پدیده ای که به آن "فساد"  می گویند، از تبعات اقتصاد و مالکیت دولتی است که در اینجا وارد این بحث نمی شوم. 

بحث اصلی من در این نوشته این است که در آموزش و پرورش با تعریفی که مالجو از خصوصی سازی ارائه داده است ، آیا  "خصوصی سازی"  صورت گرفته است یا این بحث ها هیاهوی بسیار  برای هیچ و رفتن پی نخود سیاه  است ؟

اگر در آموزش و پرورش خصوصی سازی شده است مصادیق آن چیست؟  متاسفانه آقای مالجو و مصرف کنندگان نظرات ایشان  وقتی به آموزش و پرورش می رسند، بدون ارائه تعریفی از خصوصی سازی در آموزش و پرورش صرفا با احساسات شهروندان فقیر و ناراضی بازی می کنند. 

مبلغان فرضیه خصوصی سازی در آموزش و پرورش دو  اتفاق را به عنوان مصادیق  خصوصی سازی برجسته می کنند :

1- تاسیس و گسترش مدارس غیر انتفاعی 

2-  کمک های مالیِ اختیاری و اجباری اولیا به مدارس ( اخذ وجه ) تحت عنوان مصوبه انجمن اولیا و مربیان از اولیای دانش آموزان مدارس دولتی و یا بدون مجوز انجمن و به ابتکار مدیران مدارس .

هریک از ما می توانیم مخالف تاسیس مدارس غیر دولتی باشیم ، ایرادی هم ندارد.  اما ایجاد و گسترش مدارس غیر دولتی " خصوصی سازی " نیست. اگر دولت مدرسه دولتی را به غیر دولتی ها انتقال دهد خصوصی سازی صورت گرفته است. اما اگر بخش خصوصی 10 هزار مدرسه غیردولتی تاسیس کند ، این کار خصوصی سازی آموزش و پرورش تیست. بلکه گسترش یا توسعه بخش خصوصی است. ایجاد و توسعه بخش خصوصی با خصوصی سازی متفاوت است.

 اخذ وجه اجباری از اولیای دانش آموزان عملی غیر قانونی و کاری به غایت نکوهیده است. اما صورت بندی و فرموله کردن اخذ وجه از اولیا  زیر عنوان " خصوصی سازی " نوعی عوام فریبی و خلط مفاهیم است. این کار نوعی تخلف مالی است و باید قاطعانه با آن برخورد شود. ضعف سیستم نظارتی در آموزش و پرورش و اختلال در پرداخت سرانه دانش آموزی از عوامل این بی انضباطی است .  

مالجو می گوید : "خصوصی‌سازی مشخصاً انتقال دارایی‌های دولتی به غیردولتی‌ها است." بنابراین مبنای خصوصی سازی انتقال مالکیت است.

منتقدان بحث خصوصی سازی، باید برای اثبات ادعای خود  نشان دهند که در آموزش و پرورش، "دارایی های دولتی به غیر دولتی ها منتقل شده است."  فرقی نمی کند که این دارایی ها به افراد یا نهادهای نزدیک به قدرت یا به بخش خصوصی واقعی انتقال یافته است. آنها باید نشان دهند که مدرسه ای دولتی یا تعدادی از مدارس دولتی ، به فرد یا نهادی غیر دولتی با رانت یا بدون رانت منتقل شده است.  

بارها از متتقدان خصوصی سازی در آموزش و پرورش خواسته ام که برای اثبات ادعای خود، حداقل  نام و نشانی یک مدرسه که دولت مالکیت آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است را بنویسند.

دوستان منتقد خصوصی سازی باید بگویند که فلان مدرسه در فلان منطقه و فلان شهرستان بر اساس این مدرک به بخش خصوصی یا شبه خصوصی واگذار شده است. اگر آنها فکت ارائه کنند ، بنده هم در مخالفت با خصوصی سازی با آنها هم صدا می شوم. بحث مخالفت با خصوصی سازی انحرافی است.

به نظر می رسد  دوستان بر اساس تفکر ایدئولوژیک از کل به جزء رسیده اند :

1- دولت روحانی طرفدار سرمایه داری نئولیبرال است.

2- نئولیبرال ها طرفدار خصوصی کردن آموزش و پرورش هستند .

3- پس بدیهی است که دولت روحانی مدارس را به بخش خصوصی رانتی و غیر رانتی فروخته است! هم مقدمات هم نتیجه گیری این گزاره غلط است. دولت حسن روحانی لیبرال یا نئولیبرال نیست. لیبرال ها طرفدار خصوصی سازی آموزش و پرورش نیستند و مهم تر از همه،  مدرسه ای از بخش دولتی به غیر دولتی منتقل نشده است.

قانع کردن افراد ایدئولوژیک دشوار است.  هر جا که واقعیت با اصول فکری آنها "ناسازگار" باشد، به جای شک در تئوری خود ، حکم به تغییر واقعیت می دهند و از اصول جزمی خود کوتاه نمی آیند.

این را روشن کنم که من در تئوری مخالف خصوصی سازی آموزش و پرورش هستم ، در عمل اما برای مخالفت خود سند و مدرکی در اختیار ندارم. خرید خدمات آموزشی ، توسعه مدارس غیر انتفاعی و اخذ وجه در مدارس دولتی خصوصی سازی نیست. مخالفان پر سر و صدای خصوصی سازی هم فقط تبلیغات سیاسی و عقیدتی می کنند.

 وقتی می توانم وزارت آموزش و پرورش را به خاطر خصوصی سازی مورد نقد قرار دهم که طبق تعریف آقای مالجو مدرکی در اختیار داشته باشم که نشان دهد "اموال آموزش و پرورش به غیر دولتی ها منتقل شده است." مدارس غیر انتفاعی هزار عیب و ایراد دارند ، اما تاکید وزارتخانه روی بخش غیر دولتی خصوصی سازی نیست و اصولا نفس تاسیس مدرسه غیر انتفاعی نه تنها ظلم به کسی نیست  بلکه دسترسی شهروندان به مدرسه غیر دولتی حق مردم است.  

آیا خانواده ای که تمام یا قسمتی از هزینه تحصیل فرزندش را می پردازد به دیگر دانش آموزان ظلم می کند؟ خانواده ای که فرزند خود را در یک مدرسه غیردولتی و با هزینه شخصی ثبت نام می کند، از بخشی از حقوق مادی خود به نفع آموزش و پرورش دولتی صرف نظر می کند. این دسته از والدین هزینه تحصیل فرزند خود را دوبار می پردازند ، یک بار عمومی (به صورت مالیات و یا سهم خود از منابع طبیعی) و  یک بار خصوصی (پرداخت شهریه به طور مستقیم).

می توان از کیفیت مدارس غیر دولتی انتقاد کرد. می توان از سوء استفاده برخی موسسان این مدارس سخن گفت ، اما مخالفت با مدارس غیر دولتی تحت عنوان " خصوصی سازی " عوام فریبی است. 

مطابق بند 3 ماده 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر  "پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش برای فرزندان خود برتری [اولویت] دارند." انتخاب نوع آموزش وقتی معنا دارد که در کنار گزینه مدرسه دولتی گزینه دیگری هم وجود داشته باشد.

اگر دولتی کودکان یا بخشی از کودکان یک کشور را مجبور کند که برای تحصیل تا پایان دوره عمومی ، شهریه پرداخت کنند حقوق کودکان و حقوق جامعه را نقض کرده است. همچنین اگر دولتی همه کودکان را مجبور کند که در مدارس دولتی تحصیل کنند حقوق آموزشی آنها را نقض کرده است.  

 ایجاد مدارس غیر دولتی قدرت انتخاب اولیا را افزایش می دهد. اما دولت ها موظفند که امکان تحصیل همه کودکان به صورت بالقوه در مدارس دولتی را فراهم کنند. اما اگر دولتی جلوی تاسیس مدارس غیردولتی را بگیرد حقوق شهروندی بخشی از افراد جامعه  را زیرپا گذاشته است. تحصیل در مدرسه دولتی حق کودک است اما تحصیل در مدرسه غیر دولتی انتخاب اولیا است.  

فرض کنیم همه مدارس غیر دولتی را منحل کنیم و همه دانش آموزان را مجبور کنیم که در مدرسه دولتی تحصیل کنند. آیا اختلافات بر طرف می شود ؟

سیستم آموزش دولتی ، بی عدالتی را از بین نمی برد بلکه مخفی می کند. امکان یکسان سازی خدمات آموزشی در مدارس دولتی وجود ندارد. حتی کشورهای کمونیستی هم نتوانستند برابری در امکانات آموزشی را تامین کنند. در جامعه ای میزان ثروت و درآمد افراد متفاوت است، حتی اگر همه بچه ها در مدرسه دولتی درس بخوانند از بین نمی رود. در صورت سخت گیری خرید و فروش خدمات کمک آموزشی زیرزمینی می شود.

اتفاقا از زاویه حقوق شهروندی باید از دولت سوال کنیم  که چرا اختیارات کافی به موسسان مدارس غیر دولتی نمی دهند؟ چرا مدارس غیردولتی را مجبور به اجرای برنامه های مدارس دولتی می کنند ؟ چرا مدیر مدرسه غیر دولتی را اداره تعیین می کند؟  متاسفانه معلمان چپ گرا  فقط از زاویه اقتصادی و با نگاهی عوامانه و دولت گرا به موضوع مدارس غیر انتفاعی وارد می شوند و به جای تلاش برای رفع معایت این مدارس ، اصل موضوع را زیر سوال می برند.  دیدگاه آنها مخالف اصل 26  بیانیه حقوق بشر است.

مشکل امروز آموزش و پرورش مدارس غیر دولتی نیست. مدارس غیر دولتی حدود ده درصد دانش آموزان را پوشش می دهند . مشکل اصلی اُفت کیفیت در مدارس دولتی است که بخشی از آن ناشی از سیستم راکد دولتی ، فقدان نظارت و ضعف مدیریت بر می گردد. ترویج گفتمان معیشت محور که ازسوی فعالان چپ گرا به شدت تبلیغ می شود هم  انگیزه کار و تلاش را از معلمان می گیرد و پوشش موجهی برای  ناکارآمدی نیروی انسانی وزارتخانه درست کرده است. 

از دید اولیای دانش آموزان تفاوت مدرسه بد و مدرسه ی خوب، دولتی یا غیر دولتی بودن نیست . پدران و مادران دنبال مدرسه ای دارای نظم و مدیر آموزشی قوی با  معلمان خوب،  دلسوز ، باانگیزه و باسواد  می گردند و اغلب نمی یابند.

معلمان چپ گرا به دلایل ایدئولوژیکی ، صورت مساله را عوض و امر موهومی به نام "خصوصی سازی" را به عنوان مساله اصلی  آموزش و پرورش معرفی می کنند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سه شنبه, 16 شهریور 1395 13:53 خوانده شده: 3172 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
محسن 1395/06/16 - 14:45
جناب عبدالهی عزیز اگر سری به مدارس بزنید ، در این سالها تحت عنوان بسته ی حمایتی مدرسه را با دانش آموز به فردی واگذار کرده اند . در مرکز استانها و شهرهای بزرگ این کار صورت گرفته است . نوبت صبح مدرسه دولتی است ولی نوبت بعداز ظهر مدرسه را به شخصی اجاره داده اند به ازای هر دانش آموز 600 هزار تومان پرداخت کرده اند و مدیر موظف است حقوق معلمان را از این محل پرداخت کند . معلمان هم اکثرا لیسانسه های سایر دانشگاهها بدون هیچ تجربه ای در زمینه ی آموزگاری . در واقع کمبود آموزگار مدارس ابتدایی را به این روش جبران کرده اند . اگر اجازه دادن مدرسه به افراد و شهریه ای کردن آن خصوصی سازی نیست پس چیست ؟
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/17 - 02:36
محسن جان موضوع این نوشته ، " خصوصی سازی در آموزش و پرورش " است. خصوصی سازی یعنی مثلا مالکیت یک مدرسه را از دولت به فرد یا موسسه خصوصی انتقال دهیم. درست مثل فروختن یک خانه یا مغازه. اجاره دادن شیفت مقابل مدرسه برای برگزاری کلاس خصوصی، همان طورکه خودت گفته ای ،اجاره است و اجاره با واگذاری مالکیت متفاوت است. اینکه اجاره دادن خوب است یا بد موضوع بحث نیست. بسته حمایتی هم ، حمایت از تاسیس مدرسه عیردولتی و خرید خدمات آموزشی از این مدارس است. می توانیم از بسته حمایتی انتقاد کنیم . می توانیم مخالف مدرسه غیر انتفاعی باشیم اما هیچ یک از اینها خصوصی سازی نیست. من با خصوصی سازی مخالفم اما در آموزش و پرورش برخلاف تبلیغ چپگرایان ، مدرسه دولتی به بخش خصوصی منتقل نشده است.
پاسخ + +1 -2 --
ناشناس 1395/06/16 - 14:50
جالب وواقعی .
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/17 - 02:37
ممنون از توجه شما .
پاسخ + +5 0 --
Morteza Hajibabae 1395/06/16 - 16:12
اقای شیرزاد شما حاضر هستید با حقوققی که مدارس خصوصی به معلمان خود می دهند کار کنی
پاسخ + 0 0 --
قاچاقچی قهار 1395/06/16 - 20:02
حج مرتضی من حاضرم پول هم بدم به شرط اینکه بذارن بیام کار کنم. نمیذارن که بی انصافا
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/17 - 02:43
یکی از نکاتی که در گفت و گو باید رعایت کنیم پای بندی به چهارچوب بحث است. بحث این یاداشت در باره این است که آیا در آموزش و پرورش خصوصی سازی شده یا ننشده؟ شما هم لطفا در همین زینه اظهار نظر بفرمایید. توی کلاس ریاضی که نباید شعر بخوانیم. شعر خواندن خوب است ولی جای شعر خواندن کلاس ریاضی نیست. در هر بحثی باید متناسب با موضوع اظهار نظر کرد. ایراد دیگر فرمایش شما شخصی کردن مساله است شما به جای اینکه بگویی شیرزاد شما با این حقوقی که می دهند کار می کنی ؟ بهتر است اولا مقدار حقوق مورد نظرتان را بفرمایید و بعد بگویید این مقدار حقوق برای معلم مدرسه غیر انتفاعی کم است و باید زیاد شود و دلایل خودت را هم بنویسی.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/17 - 02:47
دوست عزیز قاچاقچی، مدرسه جای قاچاقچی آنهم از نوع قهارش نیست ! شما با این شغل پردرآمد چه نیازی به معلمی داری ؟ حتی اگر این اسم فقط مصداق تمایلات و روحیات شما باشد دستشون درد نکنه که شما را نگذاشتند بیایی مدرسه کار کنی ! مخصوصا وقتی که می گویی حاضری پول هم بدهی . رفتار شما مشکوک است (خنده)
پاسخ + 0 0 --
قاچاقچی قهار 1395/06/17 - 11:03
حتاب شیرزاد خیلی افتخار برای جامعه ما است که یک فرهیخته با انها همکلام میشود. موجوداتیکه بویی از انسانیت نبرده اند و همه اش در پی به نابودی کشاندن جامعه و جوانان هستند.اما برادر عزیز شما در مورد درسخوانده ها و واعظانی که چراغ بدست گزیده تر میبرند کالا چه نظری دارید؟ ایا هر کس مکلا بود یا معمم قابل اخترام است و باید خرفش را شنید؟ ایا قاچاقچی به صرف اینکه قاچاقچی است محکوم من عند الله است؟ ادمهایی سراغ دارم که در لباس مقدس دین دارند توی روز روشن قاچاق میکنند و دولت انها را خوب میشناسد اما اسم قاچاقچی که میاید در نظرمان فردی کثیف و ژولیده وخشن وادمکش تصورمیکنیم.والله عرض میکنم اگر حکم شودکه مست گیرندهرانچه درشهرهست گیرندبک کمی واقع بین باشید. خوش بینی هم حدی دارد. من بینوا اسمم را گذاشتم ادم سالم امدند و گفتند ای ادم سالم چرا فلانی فلان کاررا کردبه من چه؟ اسممان را بدبد گذاشتیم تا همه از ما بگریزند اما در ته قلبشان میدانند که حرف من حق است. 35 سال در دستگاههای جمهوری اسلامی کار کردن خیلی چیزها را نشانمان داده است خلاصه بیخودی قاچاقچی نشدیم و بیخودی قهار نشدیم. و من الله التوفیق
پاسخ + +1 0 --
سلیمی 1395/06/16 - 16:40
«مشکل اصلی اُفت کیفیت در مدارس دولتی است که بخشی از آن ناشی از سیستم راکد دولتی ، فقدان نظارت و ضعف مدیریت بر می گردد.»
متاسفانه ضعف مدیریت در آموزش و پرورش از ادارات تا مدارس زیاد است. اگر مدیر یا موسس یک مدرسه غیر انتفاعی ضعیف باشد در عرض یکی دو سال ورشکست می شود و می رود دنبال کار دیگری اما اگر یک مدیر مدرسه ضعیف باشد بیچاره اولیا و دانش آموزان و معلمان باید او را تحمل کنند. بسیاری از اوقات حتی رئیس اداره هم زورش به آن مدیر ضعیف نمی رسد چرا که سفارش شده از جایی است.
همین یک ماه پیش هنگام ثبت نام فرزندم در دبیرستان هیئت امنایی مدیر مدرسه اسرار داشت که باید همان زمان شهریه را بپردازم و اشکارا هم روی یک بنر بزرگ این مسئله را یادآوری کرده بود در حالی که در اخبار از زبان مسئولین می شندیم که به غیر از مدارس خاص (شاهد و سمپاد) هیچ مدرسه ای هنگام ثبت نام حق گرفتن پول ندارد! از اداره هم هر روز می آمدند و ماوقع را می دیدند.
ادامه ...
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/17 - 02:52
جناب سلیمی نکات خیلی خوبی اشاره کردی . آموزش و پرورش سیستم نظارتی ندارد و نمی تواند بخشنامه های خودش را در مدرسه اجرا کند. زیر تابلو "اخذ وجه موقع ثبت نام ممنوع" پول می گیرند. ما باید توجهمان را روی افزایش کیفیت مدارس دولتی متمرکز کنیم. مدارس دولتی به حال خود رها شده اند.
پاسخ + +4 0 --
سلیمی 1395/06/16 - 16:40
اخذ شهریه در مدارس هیئت امنایی شرایطی دارد که من ندیده ام مدیری آنها را رعایت کند و ندیده یا نشنیده ام مدیری از این بابت توبیخ شود، از جمله آنها ارائه برنامه کلاسهای تقویتی در اول سال است و این برنامه اصولا باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا دانش آموزی که نمی خواهد پول بپردازد بتواند آزادی عمل داشته باشد تا در ساعات تقویتی به منزل مراجعت کند.
پاسخ + 0 0 --
قاچاقچی قهار 1395/06/16 - 20:00
سلیمی بابا دلت خوشه ها.من سی و هفت ساله دارم راس راس راه میرم و داد هم میزنم که قاچاقچی ام و داد هم میزنم که قهارم بیایید سراغمو بگیرید دلم پوسید از اینهمه بی محلی . میگن حالا وقت نداریم تو توی اولویت نیستی . اونوقت توقع داری منو ول کنن و به یه مدیر بچسبن که داره یک میلی.ونیوم من پول میگیره . بابا ول کن دست ورداربابا
پاسخ + 0 0 --
قاچاقچی قهار 1395/06/16 - 20:01
مدیر توبیخ نمیشه ولی وردم که تابیخ میشن. این به اون در
پاسخ + +8 0 --
قاچاقچی قهار 1395/06/16 - 19:50
مدیران محترم اموزش و پرورش اندکی درنگ کنید. ایا مدارس شما از دانش آموز خالی شده است؟ ایا با بی سلیقگی معاون پشتیبانی تان مدارس را به اصطبل و گاوداری و اغل گوسفند تبدیل کرده اید؟ اخر نادانها از اغل و اصطبل و گاوداری پول در میاید؟ ایا سرانه و بودجه کم دارید؟ حلال مشکل شما من هستم . مدارستان را برای کار فرهنگی با شرایط بسیار خوب اجاره میکنم.در صورتی که اهل بخیه هم باشید بعنوان میهمان و در اسرع وقت با بهترین مواد پذیرای شما هم هستیم. از غرغر های عیال خسته شده اید؟ بیایید در محفل خصوصی و با نظارت بر مدرسه تان حالی بکنید.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/17 - 03:02
همه چیز را نباید سیاسی کنیم . در برخی روستا ها مدرسه داریم اما دانش آموز نداریم به دلیل مهاجرت روستایی ها و غیره ... این طرح دولت و مصوبه مجلس است که این ساختمانها را بفروشند یا به طریق دیگری از آنها استفاده کنند. تعداد این مدارس زیاد هم نیست و خرید آنها برای کار آموزشی فایده ای ندارد چون آنجا دانش آموزی وجود ندارد. شما اگر می توانید از شوخی و متلک گذشته که ایرادی ندارد، راه حلی برای این مساله ارائه بدهید. در یک روستای خالی از دانش آموز با یک ساختمان قدیمی و نیمه مخروبه مدرسه چه باید کرد؟ انتقاد کردن و داد کشیدن سر وزیر به هر بهانه ای کاری ساده است و عیبی هم ندارد اما رفتن دنبال یک خبر و حقیقت یک ماجرا را درآوردن کاری سخت است. شعار دادن باعث محبوبیت گوینده می شود و حقیقت جویی و واقع گرایی باعث می شود دیگران از تو برنجند. برای همین است که بین همکاران شعار دادن و انتقادهای بدون پشتوانه کارشناسی این قدر طرفدار دارد !
پاسخ + +2 0 --
احمد 1395/06/16 - 19:52
هر چقدر هم که یادداشت نویسان چپ، راست یا وسط ایضا آرکئولیبرال ها
، نئولیبرال ها، کارشناسان، غیرکارشناسان یقه خود را تا ناف در اثبات
محاسن و مزیت های خصوصی سازی آموزش و پرورش جر دهند، اصل
سی ام قانون اساسی اذعان می دارد که:
دولت‌ موظف‌ است‌ وسايل‌ آموزش‌ و پرورش‌ رايگان‌ را براي‌ همه‌ ملت‌
تا پايان‌ دوره‌ متوسطه‌ فراهم‌ سازد و وسايل‌ تحصيلات‌ عالي‌ را تا سر
حد خودكفائي‌ كشور به‌طور رايگان‌ گسترش‌ دهد.»
اگر هم منظور از خصوصی سازی همان مدرسه فروشی به سبک فانی
است باید گفت که معلم با حقوق ماهیانه 300، 400 هزار تومن
آن قدر عزت و اعتماد به نفس از او زائل شده که نتواند نسلی متکی به
خود و با سواد تربیت کند.!؟
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/17 - 03:14
نکات مهمی در فرمایش شما هست . اصل سی ام قانون اساسی با توسعه مدارس غیر دولتی تضادی ندارد. این تفسیر شورای نگهبان قانون اساسی در سال 63 یعنی 30 سال پیش است. دولت باید هر ایرانی واجب التعلیم که به مدرسه دولتی مراجعه کند رایگان ثبت نام کند و تحصیل تا کلاس نهم هم اجباری است. اگر آموزش و پرورش از ثبت نام یک کودک واجب التعلیم در مدرسه دولتی خودداری کند مرتکب جرم شده است. اما دولت نمی تواند همه شهروندان را مجبور کند که فرزندان خود را در مدرسه دولتی ثبت نام کنند. به این ترتیب هم اصل 30 اجرا شده و هم حقوق شهروندان در انتخاب مدرسه برای فرزندانشان. البته مدارس غیر دولتی الان هم واقعا غیر دولتی نیستند باید اختیارات بیشتری به این مدارس بدهند. اگر شما سراغ دارید که فانی یا وزرای قبل از او مدرسه ای را فروخته اند نام مدرسه و منطقه اعلام کنید تا پیگیری کنیم. فروش مدرسه به جز مورد مدارس روستایی خالی از سکنه یا برای تبدیل به احسن جرم است.
پاسخ + 0 0 --
بازنشسته منتظرپاداش 1395/06/16 - 23:11
سلام برآقاشیرزادوهمکاران مهربانم .حقیرقبل ازبازنشستگی به مدت ۲۲سال مدیرمدرسه بوده ام. مسایل ومواردزیادی رادیده وشنیده ام که فلان مدرسه غیردولتی و غیرانتفاعی چطورتاسیس شده.اندآیاتمام ایتم های مربوطه رعایت شده ؟اکثریت این مدارس راکارکنان ستادی واداری آ پ ازنفوذ وقدرتشان برای روزهای بعدازبازنشستگی تدارک دیده ومیبینند.اکثرمعلمان ومدیران آن مدارس بصورت طایفه ای وباندبازی در*ن مدارس انتخاب شده اند.من هنیشه درجلسات انجمن مدرسه اولیا راتشویق به ثبت نام فرزندانشان درمدارس عادی دولتی می کردم وثالهای ملمپس برایشان می زدم که هیلی آسوده وراحت می شدندآخه ثبت نام درآن مدارس بالا برای خیلی ها مدشده وهم رویاتنهانشکل اپلیا هزینه های آن است که دست وپایشان رابسته.هیچ کدام ازمدیران آن مدلرس باسیستم های دانش آموزی. حسابداری.سنادو..آشنایی ندارندحقیربرای راهنمایی آنان دریغ ننی کردم درمقابل مرابصورت مادی راضی می کردند.بقیه مطالب درزیر..
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/17 - 03:25
اشکالات شما وارد است. آنها را می توان تحت عنوان استفاده برخی موسسان از رانت سیاسی ، مدیریتی و مذهبی طبقه بندی کرد. این مشکل کلی اقتصاد ایران است. اما بحث ما در اینجا این است که مدرسه دولتی را به بخش خصوصی نفروخته اند در کنار بخش دولتی ، مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کرده اند معنای این کار خصوصی سازی نیست. نظر من هم این است که باید همه ما از مسئولان تا معلمان به فکر افزایش کیفیت مدارس دولتی باشیم.دولت باید اجازه تنوع و کثرت بیشتر در برنامه ریزی مدارس غیر انتفاعی را بدهد و شهریه آنها را آزاد کند و در عوض نظارت کند که کم فروشی نکنند و همان چیزهایی را که وعده می دهند اجرا کنند.
پاسخ + 0 0 --
بازنشسته منتظرپاداش 1395/06/16 - 23:31
درمقاطع ابتدایی اکثرمعلمان فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد وپیام نورندکه ازآموزش ابتدایی چندان معلوماتی ودارنددرمقطع مت‌سطه اول. ودوم تیزازبازنشستگان فرهنگی برای جلب نظراولیا چندنفری تدریس میکنندجالب اینکه حالت خصوصی بدونشان ازبدوورودبه مدرسه نمایان است.فراگیران رابه اغلب همایش ها مسابقات می فرستنداماهیچ مقامی راکسب نمی کننددرمسابقات فوتسال باچنان زرق وبرقی می آیندکه دل تیمهای ماراآزرده نیکنندروی لباسهایشان تبلیغات شرمتهاوتولیدیهادیدنی می باشد‌مشکل مادی مال مدارس دولتی است خلاصه بعضی وقتهااولیای مدارس مابجوش می آیند واعتراض هم میکنند.چندین بارمدیران مدارس دولتی اززبان اولیا پیشنهاددادنددراول سال تحصیلی تمام ثبت نام شدگان مثلا ۲۰ هزارتومان مساعدت طرح قبوض مدرسه رااول مهربدهندامامنطقه اجازه چنین کاری رانمی دهد.به نظرمن درسال ۹۲اگریک مدرسه ۳۰۰نفری جمعا به غیرازسرانه رسمی مدرسه مبلغ ۳میلیون تومان ازاولیا دریافتی داشتع باشدآن مدرسه سال تحصیلی رابخویی وبالذت تمام خواهدکردفکرنکنیدازهرنفر۳میلیون بگیردازکل دانش اموزان. من نمی دانم این مدارس خصوصی بااین درآمدبی حدواندازه چراهمیشه ناله می کنند.باتشکر
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/17 - 03:32
دوست عزیز مشارکت مالی اولیا در مدارس دولتی باید داوطلبانه باشد. درآمد مدارس غیر انتفاعی هم در مقابل هزینه ها زیاد نیست. مهم ترین بخش آن خواب پول به خاطر خرید ملک مدرسه و یا اجاره و رهن ساختمان مدرسه است. به طور کلی سرمایه گذاری در بخش آموزش و پرورش به دلیل کمی سود و دخالت های دولت و موانع قانونی چندان مطلوبیت ندارد . در یک بازار رقابتی که دولت اجازه تاسیس مدارس غیر دولتی واقعی و متنوع را بدهد شهریه ها تعدیل می شوند.
پاسخ + 0 0 --
حسني شلماني 1395/06/17 - 11:15
دولت مي‌تواند مالكيت آموزش رابه نوعي به والدين تفويض نمايد. ازسوي ديگر با دراختيار گذاشتن مدارس به تيمي از معلمان واجدشرايط زمينه رقابت‌پذير بودن مدارس را بوجودآورد. بدين ترتيب با تفويض آموزش به والدين در قالب حواله آموزشي و جذب دانش‌آموزان توسط مدارسي كه به تيم معلمان واگذار شده است رقابت‌پذيري مدارس و معلمان شكل خواهد گرفت و زمينه رتبه‌بندي مدارس و معلمان را موجب خواهد شد. در واقع نوعي شبيه‏ سازي از سوي دولت بمنظور مالكيت مدارس براي معلمان و والدين اتفاق خواهد افتاد. از نظر لاك آغاز مالكيت با خروج چيزي از وضع مشتركش پديدار مي‌گردد. بعبارتي برگشت مالياتي كه والدين توسط دولت صرف آموزش در جامعه مي‌كنند در قالب حواله آموزشي، مالكيتي را به والدين تفويض مي‌كند. اين نوع از مالكيت اعتباري مي‌تواند موجب چهار نوع نظارت شود كه بستر را براي استانداردسازي مدارس و معلمان فراهم مي‌آورد: نظارت دولت بر مدارس(تيم معلمان)، نظارت والدين برمدارس، نظارت مدارس(تيم معلمان) بر مدارس(تيم معلمان) و نظارت معلمان بر مدارس.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/17 - 21:56
قانون، واگذاری مالکیت مدارس به افراد و موسسات را ممنوع کرده است اما اداره مدارس توسط تعاونی های معلمان ایده خوبی است و دو سال پیش رییس جمهور این ایده را مطرح کرد اما از سوی معلمان استقبال نشد. این طرح یعنی واگذاری مدارس به قیمت تمام شده به کارکنان مدرسه قانونی است. خلاصه طرح این است که دولت الان سالانه برای هر دانش آموز به طور میانگین 2 میلیون تومان و شاید بیشتر هزینه می کند. این پول را مستقیم در اختیار هیات امنا یا تعاونی معلمان مدرسه قرار می دهد. مدرسه می تواند کمک های داوطلبانه اولیا را هم جذب کند . قبلا من محاسبه کردم با این طرح حداقل 30 درصد به حقوق معلمان اضافه می شود و اختیارات آنها در اداره مدرسه افزایش می یابد. کیفیت آموزشی هم از طریق رقابت بین مدارس بهتر می شود. منتها گفتمان عقیم معیشت محور فقط دنبال افزایش حقوق بدون هیچ ابتکار و تغییری در نیروی انسانی است و نقش منفعلی برای معلمان قایل است. ضمنا امکان اجرای حواله آموزشی یا کوپن آموزشی وجود ندارد. اما ادارهمدارس توسط معلمان قابلیت اجرا دارد.
پاسخ + 0 0 --
حسنی شلمانی 1395/06/18 - 23:45
این ایده چهارسال پیش در محافل دانشگاهی ارائه گردید اما جناب دکتر روحانی آنرا دوسال گذشته ارائه دادند؛ اما اجرای آن که نیازمند حمایت دولت است مستلزم بسترسازی فضای آموزشی در مدارس است متاسفانه رویکردی وجود دارد حتی در دانشگاه فرهنگیان که متولی توانمندسازی معلمان است که اعتقاد براین دارند : معلمان نمی توانند.
اما چه بستری برای مدیریت مدارس برای معلمان واجدشرایط فراهم شده است؟بنظرم این همان نگاه درونزایی است که مقام معظم رهبری بارها در مبحث اقتصادمقاومتی بیان نموده اند؟ چه بستری برای نگاه درونزایی،مردمی کردن و دانش بنیانی کردن مدارس و عدالت محوری از محورهای دیگر اقتصاد مقاومتی در مدارس و برای واردشدن معلمان فراهم شده است.
پاسخ + 0 0 --
ادامه پاسخ 1395/06/18 - 23:47
در مدیریت ژاپنی موضوعی وجود دارد بنام مدیریت کایزن. به معنی استمرار توانمندی .یعنی می توان افراد سازمان را با هر مقدار توانمندی برای رسیدن به هدف استفاده نمود به شرطی که بستر برای افزایش توانمندی آنان فراهم گردد. متاسفانه رویکرد حاضر در آموزش و پرورش بکارگیری اقتصادمقاومتی را در آموزش و پرورش وارد نمی دانند و اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد.بنظرم اگر بستر لازم برای معلمان فراهم شود بخوبی از آن استقبال خواهند نمود.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/19 - 12:28
برادر عزیز رییس جمهور گفته مدارس را به تعاونی های معلمان واگذار می کنیم. این یعنی بستر . حالا باید 30 تا دبیر با هم توافق کنند و نامه ای رسمی بنویسند که ما سی نفر دبیر این دبیرستان می خواهیم مدرسه را به ما به قیمت تمام شده واگذار کنند. بعد اگر مدیرکل و وزیر بی اعتنایی کردند یقه آنها را بچسبیم که حرف رییس جمهور را زمین انداختند. از آن طرف هم واقعا وزیر و معاونان او کوتاهی کردند. آنها هم باید آیین نامه و شیوه نامه ای در خصوص مدارس خودگردان تدوین می کردند و به مدارس می فرستادند. من فکر می کنم هم معلمان و هم وزارتخانه خواستار تداوم وضع فعلی هتند.
پاسخ + 0 0 --
حسني شلماني 1395/06/17 - 11:16
چنين شرايط موجب نظارت بيشتر دولت بر مدارس با تنظيم قرارداد در ابتداي سال خواهد شد. امكان دسترسي دانش آموزان محروم را به مدارس بيشتر خواهد كرد(در واقع خود مدارس به دنبال جذب دانش‌آموزان بيشتر خواهد بود چون حواله بيشتري در اختيار خواهند گرفت) براساس شايستگي معلمان در مدارس جذب خواهند شد. خودكفايي علمي -پژوهشي اقتصادي موجب ارتباط مدارس با مراكز پژوهشي دانشگاهي خواهد شد. و ساير فوايدي كه علاقه‌مندان مي‌توانند به مقاله منتشر شده در فصلنامه تعليم و تربيت پژوهشگاه آموزش و پرورش در شماره پاييز94 و تابستان 95 مراجعه نمايند.عنوان مقاله پته آموزشي، حق انتخاب يا مالكيت؟ و مقاله دوم مشاركت در آموزش و پرورش
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/17 - 22:07
بحث کوپن یا حواله آموزشی از نظر تئوریک به سود دانش آموزان است اما با این سازمان اداری و سطح پایین فرهنگ و سواد بخش هایی از جامعه قابلیت اجرایی ندارد. آنهایی که مرتبا در رسانه ها علیه خصوصی سازی می نویسند بهتر است به جای طرح این حرفهای ایدئولوژیک و سیاسی و حمله به دولت روی این طرح کار کنند که چگونه از بودجه فعلی آموزش و پرورش به شکل بهینه استفاده کنیم؟ چگونه می توان با اتکا به عوامل درونزا هم کیفیت آموزش را بالا ببریم و هم کمک و رضایت اولیا را داشته باشیم. معلم به جای اینکه برای افزایش حقوق پلاکارد دستش بگیردو از فقر و بدبختی بنالد باید فکرش را به کار بیاندازد و روی طرح های مشارکتی و ابتکاری فکر کند. پیشنهاد رییس جمهور در مورد واگذاری مدارس به تعاونی های معلمان هیچ بازتابی در بین فعالان معلمی و کارشناسان نداشت . ممنون از شما به خاطر طرح این موضوع .
پاسخ + +3 0 --
جليل 1395/06/18 - 15:51
خوبه كه جناب عباداللهي پذيرفت كه مدارس در اين دولت اجاره داده شده است خوب پس معني خصوصي سازي چيست ؟ همين كه مدارس براي مدتي به بخش خصوصي واگذار شده به معني خصوصي سازي است پس بهتر است بيخودي در صدد توجيه نباشيد هر چند كه امسال اخرين سال دولت روحاني است كه به دليل نارضايتي شديد فرهنگيان و توده هاي مردم اين دولت اولين دولت تك دوره اي در تاريخ ايران خواهد شد و سال اينده با پيروزي قاطع احمدي نژاد بساط سر مايه داري بر چيده خواهد شد
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/06/19 - 12:42
آقا جلیل بعیده که یک مدیرکل سابق فرق بین اجاره و فروش را نداند. شما می توانید با اجاره برخی مدارس مخالف باشید اما اجاره مدارس خصوصی سازی در معنای اقتصادی آن نیست.تمام حرف این نوشته این ست که مفهوم خصوصی سازی را در معنای درست آن به کار ببریم حالا شما می گویید اجاره مدارس یعنی خصوصی سازی ! شما اگر با اجاره مدارس مخالفید ، اجاره دادن مدارس را نقد کنید. ضمنا این مصوبه مجلس نهم است که همفکر و هم جناح شما است.... اینجا جای تبلیغ سیاسی نیست. بعید است که احمدی نژاد دوباره رییس جمهور و حاجی بابایی وزیر و شما مدیر کل شوید. اما گفته اند آرزو برجوانان عیب نیست اما چون شما جوان نیستید و با عرض معذرت این ضرب المثل که : " شتر در خواب بیند پنبه دانه... " را یاد آور می شوم. در توضیح این ضرب المثل گفته اند :در مواقعی به کار میرود که ما یخواهیم به مخاطب بفهمانیم هرگز به آرزوی خود نخواهد رسید مگر در خواب، همانطور که شتر پنبه دانه را دوست دارد اما چون در عالم واقع امکان خوردنش را ندارد در خواب با علاقه ومیل آن را می خورد.
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1395/06/21 - 18:52
شما نگاهی به سفرهای استانی احمدی نژاد بنداز فوج فوج مردم به استقبالش میروند در همین سایت نگاهی به کامنتها و مثبت و منفی ها بندازید زمانیکه کامنتی در موافقت با حاجی بابایی گذشته میشه اکثرا مثبت و زمانیکه کامنتی در محالفت با حاجی بابایی و تائید فانی گذاشته میشه با حجم منفی مواجه میشویم ایا اینهارو نمی بینید ؟؟؟ روحانی با انتخاب فانی و عدم تغییر ان نشان داد که مخالف معیشت معلمان است پس این دولت هیچ جایگاهی در نزد معلمان ندارد دولت سرمایه داری روحانی جر انکه جیب مدیرانش راپر کرده هیچ کار مفیدی انجام نداده و اکنون شاهد رکود عمیق در کشور هستیم این دولت هیچ شانسی در برابر احمدی نژاد نخواهد داشت
پاسخ + 0 0 --
محمد باقر 1395/06/25 - 16:25
خصوصی سازی در اموزش و پرورش و واگذاری کلیه امکانات ان به دیگری یک امر ناخوشایند است اما در واقع امروزه هم که اگر با نگاهی تیز بینانه به مدارس دولتی نگاه کنید چندان دولتی هم نیست چرا که در مدارس عملا قوانین دولتی حاکم نیست و به جای قانونگرایی ،سلیقه گرایی مد شده و مدیریتها و معاونتهایش همه جوره انجا را ملک شخصی خود می دانند و کادر اداری هم اداره اموزش و پرورش را میراث پدران خود .اگر غیر این بود ما هم که نه رابطی داریم و نه باندی ،در گردونه تصمیم گیریها به حساب می امدیم.ارشد فلسفه ت ت 25 سال خدمت تمام عیار.
پاسخ + 0 0 --
حامد نوحه خوان 1399/07/02 - 10:26
بسیار مطلب مفید و روشنگری بود. چطور میتونم با نویسنده صحبت کنم؟

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور