صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضا نیک اندیش/ کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

تکرار تجربیات تاریخی شکست خورده سایر کشورها از رتبه بندی تا پیوند پنهان سیاسی آن به آراء معلمان؟!

تجربیات تاریخی کشورهای مختلفی نشان داده است که روش کنترلی دولت، سنجش و بازرسی بر عملکرد معلمان نتیجه مثبتی نداشته است/ رویای فنلاندی بر این عنوان استوار شد : « وجود مدرسه خوب در همه محل های زندگی برای همه کودکان، بدون توجه به سابقه خانوادگی و شرایط شخصی هر فرد/ مرحله دوم از اوایل دهه نود زمانی که شروع شد دولت مردان متوجه شدند نیاز به ایجاد یک فرهنگ جدید در آموزش و پرورش است/ در تاریخچه کشور فنلاند ، معلمان ؛ همواره به عنوان افرادی که تمدن را به روستای کوچک آورده اند دیده شده اند/ معلمان در فنلاند افرادی حرفه ی ، مستقل و مورد احترام برای ساختن یک زندگی متفاوت برای نوجوانان و جوانان هستند/ معلمان در فنلاند افرادی حرفه ی ، مستقل و مورد احترام برای ساختن یک زندگی متفاوت برای نوجوانان و جوانان هستند/ در کشور ما معلمان و مدارس در چه وضعیتی قرار دارند/ این همه نشست، جلسه و ساعت کار کارشناسی چه شد/ چگونه می شود به مجموعه ای اعتماد داشت که پس از سه سال فعالیت هنوز کاری به این سادگی را نتوانسته ارائه دهد

 نظام آموزشی فنلاند و رتبه بندی معلمان در حالی که ما به تازگی به فکر اجرای سیستمی به نام رتبه بندی معلمان کشور با آن همه معیار ها و شاخص ها و گروه های کنترلی هستیم  ، تجربیات تاریخی کشورهای مختلفی نشان داده است که روش کنترلی دولت، سنجش و بازرسی بر عملکرد معلمان نتیجه مثبتی نداشته است.

نمونه این موارد تجربیات کشور موفق در امر آموزش، فنلاند است. این کشور طی یک گزارش در سال 2015 با عنوان چرا معلمان فنلاند متفاوت هستند مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه حاصله علت موفقیت معلمان فنلاند را در سه مورد خلاصه کرد :معلمانی بسیار آموزش دیده ، دارای احترام فراوان ؛ همراه با آزادی عمل.
کشور کوچک فنلاند قبل از این کشوری کشاورز و نسبتا فقیر بود اما دولت مردان آن بهترین راه نجات از این شرایط را در آموزش صحیح همه جوانان خود پیدا کردند.
رویای فنلاندی بر این عنوان استوار شد : « وجود مدرسه خوب در همه محل های زندگی برای همه کودکان، بدون توجه به سابقه خانوادگی و شرایط شخصی هر فرد »
این سیاست برای چهار دهه ثابت ماند .در مرحله اول آن طی دهه هفتاد و هشتاد ابتدا سمت سو به کنترل مرکزی دقیق بر مدارس ، دوره های آموزشی تجویزی از سمت بالا ، کنترل شدید دولتی، اجرای دقیق مقررات و بازرسی خارج از مدرسه بر مدارس و معلمان استوار بود.
اما مرحله دوم از اوایل دهه نود زمانی که شروع شد دولت مردان متوجه شدند نیاز به ایجاد یک فرهنگ جدید در آموزش و پرورش است ، فرهنگی استوار بر اصولی همچون اعتماد بین آموزش و پرورش و مدارس، کنترل محلی به جای مرکزی، استقلال حرفه ای معلم در کار خود.
از دهه نود دیگر مدارس مسئول برنامه ریزی درسی و ارزشیابی دانش آموزان خود شدند ؛ در همان حال مدارس از بازرسی های دولتی رها شدند و معلمان با اعتبار آکادمی بالایی که داشتند برای دانش آموزان همانند درمان گران حرفه ای شدند.
در تاریخچه کشور فنلاند ، معلمان ؛ همواره به عنوان افرادی که تمدن را به روستای کوچک آورده اند دیده شده اند.
در یک مشاهده موردی از مراکز تربیت معلم در هیلسینکی فنلاند در یک کلاس درس از دانشجویان خواسته می شود تا انتقادات و اشکالات وارده خود را در مورد روش های تدریس مختلف بیان کنند ، تاکید بر پرورش تفکر انتقادی مبنای کار است. معلمان در فنلاند افرادی حرفه ی ، مستقل و مورد احترام برای ساختن یک زندگی متفاوت برای نوجوانان و جوانان هستند.
معلمان فنلاند بر این باورند که ایجاد کننده تغییر هستند زیرا دارای تمامی امکانات و تجهیزات آموزشی جدید هستند و می توانند چیزهای مختلفی را امتحان کنند.
پس از اشاره ی کوتاه به تاریخچه فنلاند ببینیم در کشور ما معلمان و مدارس در چه وضعیتی قرار دارند؟
در کشور ما و در زمان ریاست جمهوری پیشین در برنامه های زنده شاهد نمایش نمودارهای مختلف و ارقام رنگارنگ و درصدهای دهان پرکن فراوانی بودیم و گویا این دوره نیز همان مسلک با شیوه های متفاوت ادامه دارد ؛ برای نمونه وزیر آموزش و پرورش ( که بارها خود اعلام کرد معلمان از رسانه ی شدن حقوق خود ناراضی اند) در آخرین جلسه که در آن شرکت داشت خبر از افزایش حقوق هشتاد درصدی معلمان طی روند رتبه بندی اخیر داد ولی در همین جلسه باز اشاره به پایین بودن منزلت معیشتی معلمان نسبت به سایر کارمندان دولت کرد.

گویا یا معنا و مفهوم هشتاد درصد تغییر کرده است یا معلمان چه در گذشته و چه در حال در فقر مطلق قرار داشته و دارند ، وقتی که عدد بزرگ هشتاد درصد نه تنها باعث تغییر وضع معلمان نشده است بلکه هنوز نشان از عقب ماندگی معیشتی معلمان نسبت به سایر کارمندان دارد.(اشاره به گفته وزیر) .
جناب وزیر !
آیا بهتر نبود به جای عدد هشتاد درصد افزایش که باعث زیاده خواه نشان دادن معلمان می شود شفاف می فرمودید معلمان چند درصد نسبت به سایر کارمندان کسر حقوق و مزایا دارند؟ یا نکند آن درصد چنان درصد بالایی بود که گفتنش به صلاح امنیت کشور نبود؟

راستی جناب وزیر از مرحله دوم رتبه بندی چه خبر؟ این همه نشست، جلسه و ساعت کار کارشناسی چه شد؟
آیا معلمان نامحرمند؟
چرا حداقل و حداکثر میزان افزایش حقوق نهایی پس از اجرای رتبه بندی را اعلام نمی کنید؟

چرا شاخص های رتبه بندی را شفاف و مدون اعلام نمی کنید؟

چگونه می شود به مجموعه ای اعتماد داشت که پس از سه سال فعالیت هنوز کاری به این سادگی را نتوانسته ارائه دهد؟
آیا رتبه بندی معلمان به خاطر تعداد بالای آراء شان و تاثیر مستقیم آن بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مجموعه آموزش و پروش نشین دچار سیاست بازی شده؟
چه تحول شگرف با رتبه بندی اساتید دانشگاهی در دانشگاه های کشور صورت گرفته که حال معلمان باید پیرو آن باشند؟

منبع:

https://www.theguardian.com/education/2015/jun/17/highly-trained-respected-and-free-why-finlands-teachers-are-different


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 14 شهریور 1395 11:15 خوانده شده: 2212 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +10 0 --
ناشناس 1395/06/14 - 13:05
احسنت بر رضا نیک اندیش مثل همیشه عالی فرمودید. هی امسال سال بعد میکنن با اون رتبه بندی کذایی شون لعنت خدا بر هر چه دروغگو باد پول هست ولی برای اختلاس نه برای فرهنگیانخدا لعنتشون کنه
پاسخ + 0 0 --
نیک اندیش 1395/06/15 - 16:45
بله متاسفانه فقط برا ی معلمان مشکل بودجه هست. طبق آخرین اخبار مجلس هم وعده سال آینده رو برای اجرای رتبه بندی رو داده البته به شرط اینکه بار مالی نداشته باشه.
رتبه بندی اشتباه محض و بازی هست
اگر مبنا بر رتبه بندی هم باشد اول باید امسال نظام هماهنگ پرداخت اجرا بشه بعد هر کسی خواست رتبه بندی بشود در این بازی شرکت کند.
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1395/06/14 - 13:13
خیلی عالی اومدی.
حلقه مفقوده در این آموزش و پرورش کذایی این است که " معلم همه کاره و هیچ کاره است."
تمام مسولیتهای آموزسی و پرورشی بر دوش معلم است, در حالیکه تمام تصمیمات را کسانی میگیرند که از کلاس و تدریس متنفر هستند.
در مورد معیشت, این وزیر با یک روش کثیف, سعی در نشان دادن معلمان به عنوان زیاده خواه به جامعه است. چرا دایما میگه ۸۰ درصد, این رو.از کجا آورده؟ چرا هبچ وقت از فاصله معلمان با کارمندان دیگه حرف نمیزنه؟!!!
خلاصه معلمی نه شخصیت شغلی داره و نه معیشت حداقلی. حالا چه توقعی از این معلم میشه داشت؟!!'
پاسخ + 0 0 --
نیک اندیش 1395/06/15 - 16:48
معلمان تنها قشری هستند که مشکلاتشان 5 دهه اخیرشان گوش شنوا و مدافعی ندارد.

فقط پاس دادن به آینده

بحث انتخابات نزدیک هست
پاسخ + +4 0 --
عرفان 1395/06/14 - 13:41
سلام همکار خوش فکر جناب نیک اندیش فرمودید چرا حداقل و حد اکثر افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی را اعلام نمی کنند خوب تا حالا 80تا 530هزار تومان و میانگین آن 300هزا ر تومان شد بقیه مربوط به افزایش سالانه بود که حتی در مجوع اصلأ 80درصد نیست در صورتی که افزایش سالانه دیگر کارکنان بیشتر از فرهنگیان در می آد فرمودید از رتبه بندی مرحله دوم چه خبر خوب مشخصه برداشتی که از صحبتهای بطحائی می شه اصلأ افزایش جدیدی برای همه در کار نیست فقط کسانی که رتبه های پائین هستند با کلی شرایط جدید بالا می آیند و اینکه چه تحول شگرفی با رتبه بندی اساتید دانشگاه شده نمی دانم فقط می دانم شرایط رتبه بندی آنها مشخص تر و بهتر ومبلغ آن چندین برابر ما است
پاسخ + 0 0 --
نیک اندیش 1395/06/15 - 16:50
بله من هم این مطالب را شنیده و خوانده ام

اما چرا هیچ کسی نتیجه نهایی و خروجی پایانی رو بعد از بازی رتبه بندی برای معلمان اعلام نمی کند؟

با اجرای رتبه بندی در سال نامعلوم ...چه چیزهای عاید معلمان خواهد شد؟
پاسخ + +5 0 --
اسدی 1395/06/14 - 14:04
درودبرشما٬جالب بود.
پاسخ + +4 0 --
دبیر 1395/06/14 - 14:39
این طرح تنها به خاطر اعتراضات وسیع فرهنگیان و به ناچار از سوی دولت و وزارتخانه به شکل بسیار محدود انجام شد .
هنوز هیچ برنامه و شاخص یا معیار مشخصی برای آن به شکل رسمی بیرون نیامده است .
پاسخ + 0 0 --
نیک اندیش 1395/06/15 - 16:56
معلمان فقط بار مالی دارند
مشکلات شان هم مربوط به خودشان است
می خواستند معلم نشوند
گفتمان زشت و ناپسند بعضی از افراد کم سواد که فراموش کرد ه اند چگونه به جایگاه امروز خود رسیده اند

در همین دوره شاهد افزایش حقوق عده زیادی از کارمندان بودیم آیا آنها بار مالی ندارند؟
پاسخ + +7 0 --
شهاب 1395/06/14 - 14:45
اگر می خواهیدملتی را عقب نگه داریدوسرمایه هایش را به یغماببرید آموزش وپرورش را نا بود یا ضعیف کنید امروز دغدغه تنها افزایش حقوق نیست بلکه عقب نگه داشتن ملتی با تاریخ کهن است پس لازم است همه ی ملت ایران خواهان آموزش وپرورشی در شان خود باشندهم مطالبه کنند وهم یاری کنند تا زمانیکه دیدگاه همه نسبت به آموزش وپرورش تغییر نکند اوضاع خوب نخواهد شد ومسئولا ن به دلیل عدم مطالبه ی مردم با این موضوع سطحی برخورد می کنند
پاسخ + 0 0 --
نیک اندیش 1395/06/15 - 16:58
معلمان که تامین نباشند بخاطر مشکلات مادی مجبور به چند شغله شدن می شوند و دیگر نای تدریس و محبت به دانش آموزان را ندارند

مسئولان فراموش کرد ه اند که جمعیت اصلی کشور قرار است زیر دست چنین معلمانی تربیت شوند
پاسخ + +3 0 --
معلم 1395/06/14 - 21:52
یعنی شهاب جون عزیز نمیدونستی که این جماعت دارن تیشه به ریشه میزنن اینها ...اینا زنده کش مرده پرستانی هستند که تا زمان زنده بودن یک انسان وقعی نمینهند به محض مردن او را بر دوش میگیرن من مانده‌ام که حضرات که کم مانده خود را ناجی آخرتمان بدانند آیا تابحال در اتاقهای بدبختی ملت ( فکر) هیچ نیندیشیده‌اند که خود را به قعر اون دوزخی که هرروز در منابر ریایشان برای عوام بدبخت به تصویر میکشند برده‌اند انشاالله

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور