صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مهدي حجازي/ كارشناس آموزشي و عضو شوراي سردبيري فانوس

جنبش مشروطیت و آموزش و پرورش

شاه کلید فرمان مشروطیت، تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه  و محدود کردن قدرت شاه و دولت ، قانون مداری ، ایجاد پارلمان و … بود/ به خاطر کم توجهی دولت قاجار و نبود بودجه کافی و مخالفت برخی از دانشمندان و بی اطلاعی افراد ، تغییر اساسی و فراگیری تا دوران مشروطه در آموزش و پرورش به وجود نیامد و هیچ گونه قانون زیر بنایی در این زمینه تا این زمان تصویب نشد/ زین العابدین مراغه ای ، نظام کهن و ناکارآمد تعلیم و تربیت را سخت مورد انتقاد قرار داد/ می توان مشروطه ی ایرانی را زمینه ساز اصلی آموزش عمومی ، دولتی و فراگیر دانست/ از همان سال های اولیه تاکید شد که تنبیه بدنی ممنوع است /آموزش و پرورش در مشروطه دست کم این فکر را به وجود آورد که آموزش باید خوشایند کودک باشد /مشروطیت از جنبه نظری امکان تحصیل برای زن و مرد را فراهم کرد و آن را حق اساسی هر فرد ایرانی دانست

تاثیرات جنبش مشروطیت در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت  *به مناسبت 110 سالگی صدور فرمان مشروطیت

نخستین قانون اساسی ایران ، پس از فرمان مشروطیت در 14 مرداد 1285 ه.ش ، به وسیله مظفرالدین شاه امضاء و در دوره ی محمد علی شاه تصویب شد. شاه کلید فرمان مشروطیت، تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه  و محدود کردن قدرت شاه و دولت ، قانون مداری ، ایجاد پارلمان و … بود. برخی مورخان نیز به علت تاکید این انقلاب بر ارزش های لیبرال به آن لقب انقلاب بورژوازی داده اند.

علیرغم پیدایش مدرسه های جدید و دگرگونی در امر آموزش و پرورش به خاطر کم توجهی دولت قاجار و نبود بودجه کافی و مخالفت برخی از دانشمندان و بی اطلاعی افراد ، تغییر اساسی و فراگیری تا دوران مشروطه در آموزش و پرورش به وجود نیامد و هیچ گونه قانون زیر بنایی در این زمینه تا این زمان تصویب نشد.

در آستانه ی مشروطیت تلاش برای ایجاد آگاهی و بیداری ملی فزونی گرفت. روزنامه ها از تحولات فرهنگی و پیشرفت های علمی و فنی اروپاییان و جهان غرب گزارش های حیرت انگیزی ارایه می دادند.

میرزا آقاخان کرمانی و فرصت شیرازی از اینکه حکومت ها و دستگاه اداره کننده مملکت طی دوران حکومت خود نتوانسته اند به گسترش موسسات تربیتی در سراسر کشور اقدامی فراگیر به عمل آورند و تدابیری اتخاذ نمایند که شیوه ها و محتوای جدید تعلیم و تربیت را با مقتضیات زمان هماهنگ کنند ، به نشر حقایقی پرداختند.

زین العابدین مراغه ای ، نظام کهن و ناکارآمد تعلیم و تربیت را سخت مورد انتقاد قرار داد و انتشار سیاحت نامه ابراهیم بیک در سال 1312 هجری و مطابق با 1274 شمسی در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به وضع بسیار ناگوار اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی که موجبات رکود بازار علم و دانش و مانع ترقیات و اصلاحات امور را فراهم کرده بود به تفصیل به مردم اشاراتی بیدار کننده و آگاهی دهنده ارایه داد.(1)

انتقاد به شیوه ی مدارس قدیم یا ” ملتی ” از دوره ی امیرکبیر به طور جدی آغاز شده بود. احساس نیاز به مدارس جدید یا ” دولتی ” ، امیر کبیر قانون خواه ایران را به تاسیس دارالفنون برانگیخت.(2)

در ده سال آخر حکومت ناصرالدین شاه ، فکر ایجاد مدارس جدید و اندیشه ی تحول در شیوه ی آموزش الفبا که از پیش آغاز شده بود ، مجال تازه تری یافت. روزنامه های حبل المتین ، ثریا و اختر که در خارج از ایران منتشر می شدند ، هر کدام به سهم خود در لزوم ایجاد مدارس به شیوه ی جدید و آموزش و پرورش مدرن ، و در انتقاد از وضع مدارس ایران مطالبی می نوشتند. ایران به مدارس جدید نیاز داشت. (2)

میرزا حسن رشدیه (با وجود مشقت و رنج فراوان و مخالفت برخی از قشریون و متعصبین) و میرزا یحیی دولت آبادی و دیگران ، مدرسه به سبک نوین و با اقتباس از الگوهای مراکز آموزشی غربی تاسیس کردند و در آنها به تدریس علوم جدید پرداختند.

با آغاز حکومت مشروطه ، تاسیس مدارس دولتی و تحصیل اجباری در حوزه ی وظایف دولت قرار گرفت. می توان مشروطه ی ایرانی را زمینه ساز اصلی آموزش عمومی ، دولتی و فراگیر دانست. با اعلام مشروطیت و تصویب قانون اساسی و متمم آن که شامل 107 اصل بود ، موادی در ارتباط با آموزش و پرورش در آن گنجانده شد.

در قانون اساسی مشروطه آمده است : تحصیل و آموزش علوم و معارف و صنایع آزاد است مگر آنچه شرع ممنوع کرده باشد. در اصل 19 متمم آن بیان شده است : تاسیس مدارس با خرج دولت و ملت و تحصیل اجباری باید مطابق قانون وزارت علوم و معارف باشد و مقرر شد که تمام مدارس و مکاتب باید تحت ریاست عالیه و مراقبت وزارت علوم و معارف قرار گیرند.

درسال 1329 ق قانون اساسی معارف تصویب شد. در همین سال نیز به موجب قانون اعزام محصل به اروپا ، مقرر شد که سالی 30 نفر محصل به اروپا اعزام شوند که نیمی از آنها در رشته آموزش و پرورش و نیمی دیگر در رشته های نظام و کشاورزی تحصیل کنند.

بر اساس قانون اساسی معارف ، مردم مکلف شدند اطفال خود را از سن هفت سالگی برای تحصیل معلومات ابتدایی به مدرسه بفرستند.

در این قانون نیز مدارس و مکاتب به چهار نوع به شرح زیر تقسیم شدند:

الف) مکاتب ابتدایی دهکده

ب) مکاتب ابتدایی بلدی

ج) مدارس متوسطه

د) مدارس عالیه (3)

در این قانون تاکید شده بود که مکتب و مدرسه جایگاه پرورش اخلاقی ، علمی و بدنی است.

در مراحل بعد ، برای هر مقطع امتحان نهایی در نظر گرفته شد و اندکی بعد ، شرایطی برای احراز مسولیت مدیری مدارس به تصویب رسید.از همان سال های اولیه تاکید شد که تنبیه بدنی ممنوع است.

مشروطه آموزش و پرورش را از دو بعد دگرگون کرد:

1- از لحاظ سازمانی. مدارس با ضابطه و کنترل دولت اداره شدند و هماهنگی در امر آموزش و پرورش بیشتر شد.

2- از لحاظ خط مشی و اهداف. برای نمونه ممنوعیت تنبیه بدنی ، نوعی نگرش جدید در زمینه شناخت کودکان و نیازها و توانایی های آنها در بر داشت.(3)

بازنگری کتاب ها و دگرگونی مطالب و روش های تدریس نیز نسبت به گذشته خیلی بهتر و کامل تر شد و این فکر که هر مطلبی را هر شخصی در هر سنی می تواند فرا بگیرد نادرست شمرده شد.

آموزش و پرورش در مشروطه دست کم این فکر را به وجود آورد که آموزش باید خوشایند کودک باشد.

مشروطیت از جنبه نظری امکان تحصیل برای زن و مرد را فراهم کرد و آن را حق اساسی هر فرد ایرانی دانست.(3)

منابع:

1- آقازاده ، احمد ، تاریخ آموزش و پرورش ایران ، نشر ارسباران ، چاپ اول ، زمستان 1382

2- آجودانی ، ماشاالله ، مشروطه ی ایرانی ، نشر اختران ، چاپ پنجم ، آذر 1383

3- وکیلیان ، منوچهر ، تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران ، انتشارات دانشگاه پیام نور ، چاپ نهم ،آذر 1392

فانوس

پنج شنبه, 14 مرداد 1395 12:24 خوانده شده: 4578 دفعه چاپ

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور