صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

جعفر ممقانی/ کارشناس مسائل آموزش و پرورش

کنکور زدگی در ساختار آموزشی

در آموزش و پرورش معیوب یکی از عمده ترین سنجه های سنجش موفقیت و عملکرد مدیران به ویژه در دوره متوسطه کنکور است/ ضعف در سنجش و ارزیابی عملکرد روسای سازمان ها، مناطق و شهرستان ها باعث گرایش به شاخص های کمی (درصدها، جداول، نمودار ها و ...) از سوی مسئولین رده بالای ساختار آموزشی شده است/متاسفانه روسای سازمان ها، مناطق و شهرستان ها نیز در راستای پوشش ناکارآمدی سیستم مدیریتی خود در تلاش برای دامن زدن به آن بر آمده اند و حتی آن را در ارزیابی عملکرد مدیران مدارس الگو قرار داده اند/ یکی از عمده ترین عیب های کنکور زدگی، تسری این سیستم به پایه های ابتدائی و دوره اول متوسطه، که کاری بس خطرناک است/ کودکانی که نتوانند در مدارس خاص ثبت نام کنند، یا در آزمون ها (شبه کنکوری) امتیازات لازم را کسب کنند برچسب زود هنگام خورده و از طرف اولیای مدارس و حتی در اقدامی خطرناک تر از سوی اولیای دانش آموزان به عنوان کودکانی ناموفق که شانس قبولی در مدارس خاص (کنکور زود هنگام)را ندارند و شانشی در پیشرفت تحصیلی ندارند، به حال خود رها می شوند/ ز دیگر معایب عمده دیگر کنکورزدگی، تنزیل جایگاه مشاوران در مدارس متوسطه دوم به عنوان برنامه ریز کنکور برای دانش آموزان است/ در کنار ستاد کنکور در مناطق و نواحی آموزش و پرورش، ستادهایی مهمتر، کارآمد تر و موثرتر که بتوانند بخش بزرگتری از کودکان و خانواده ها را درگیر کنند،می توان تشکیل داد

کنکور زدگی در نظام آموزشی  توجه بیش از حد به کنکور باعث دوری آموزش و پرورش از اهداف اصلی و اولیه خود شده است. به نظر می رسد در آموزش و پرورش معیوب یکی از عمده ترین سنجه های سنجش موفقیت و عملکرد مدیران به ویژه در دوره متوسطه کنکور است. ضعف در سنجش و ارزیابی عملکرد روسای سازمان ها، مناطق و شهرستان ها باعث گرایش به شاخص های کمی (درصدها، جداول، نمودار ها و ...) از سوی مسئولین رده بالای ساختار آموزشی شده است.

متاسفانه روسای سازمان ها، مناطق و شهرستان ها نیز در راستای پوشش ناکارآمدی سیستم مدیریتی خود در تلاش برای دامن زدن به آن بر آمده اند و حتی آن را در ارزیابی عملکرد مدیران مدارس الگو قرار داده اند تا با استفاده از آمار، ارقام، نمودارها و درصدها و ... همانند مسئولان رده بالای خود پشت آمار، نمودارها و درصد قبولی پنهان شوند.

کنکورزدگی یکی از تبعات طبقاتی کردن ساختار آموزشی است. در واقع توجه کالایی به نظام آموزشی موجب شکل گیری کنکور زدگی شده و این امر باعث تداوم عدم توجه به شاخص های فاجعه بار دیگر در بدنه ساختار آموزشی شده است.

یکی از عمده ترین عیب های کنکور زدگی، تسری این سیستم به پایه های ابتدائی و دوره اول متوسطه، که کاری بس خطرناک است. متاسفانه این روند به دلیل ساختار آموزشی ناکارآمد شکل گرفته و در حال رشد و گسترش است. حالا دیگر کودکان در کلاس ششم ابتدائی و در برخی مواقع در پایه های پایین تر از آن طبقه بندی شده و ناکارآمدی را در سنین پایین تر تجربه و برچسب ها را زود هنگام می خورند. کودکانی که نتوانند در مدارس خاص ثبت نام کنند، یا در آزمون ها (شبه کنکوری) امتیازات لازم را کسب کنند برچسب زود هنگام خورده و از طرف اولیای مدارس و حتی در اقدامی خطرناک تر از سوی اولیای دانش آموزان به عنوان کودکانی ناموفق که شانس قبولی در مدارس خاص (کنکور زود هنگام) را ندارند و شانشی در پیشرفت تحصیلی ندارند، به حال خود رها می شوند.

متاسفانه سیستم آموزشی در راستای القای این ناکارآمدی به کودکان نقش خطرناکی ایفا می کند و در برخی مواقع حتی آن را مایه مباهات خود می داند.

متاسفانه مسئولین نظام آموزشی نیمه دیگر لیوان را نیم نگاهی نمی کنند. سوال اصلی این است، چند درصد کودکان در این آزمون ها شرکت می کنند؟

هر چند آمار دقیق در دست ما نیست ولی می دانیم که برای پرکردن صندلی های مدارس خاص حدود 10% دانش آموزان انتخاب می شوند. فرض ما در حالت خوش بینانه بر این است که رقابت برای این 10% در بین 60% الی 70% دانش آموزان اتفاق می افتد.

سوال عمده و اصلی این است که بعد از انتخاب 10% چه بر سربقیه کودکان و دانش آموزان انتخاب نشده (50% الی 60% دانش آموزان) که نتوانسته اند در این رقابت موفق شوند، می آید ?

از نظر ما این دانش آموزان که رقابت (کنکور زود هنگام) را باخته اند (از نظر ساختار آموزشی کاستی) و در این رقابت ها انتخاب نشده اند، برچسب می خورند و این برچسب تا آخر عمر بر زندگی آنها سایه خواهد افکند که از عیب های عمده نظام آموزشی کاست مدار و کنکور زده است.

از دیگر معایب عمده دیگر کنکورزدگی، تنزیل جایگاه مشاوران در مدارس متوسطه دوم به عنوان برنامه ریز کنکور برای دانش آموزان است. هر چند این امر ذاتا بد نیست، اما عیب اصلی این است که کنکورزدگی، همچنان که موجب بی توجهی ساختار آموزشی به سایر مشکلات آموزش و پرورش شده، در شکل خرد خود در مدارس باعث بی توجهی مشاوران به سایر مسایل و مشکلات دانش آموزان شده است. متاسفانه اولویت کاری همه مسئولین آموزشی، پرورشی و در عین حال مشاوران مدارس کنکور است.

جناب آقای وزیر محترم !

پیشنهاد نویسنده بر این است که در کنار ستاد کنکور در مناطق و نواحی آموزش و پرورش، ستادهایی مهمتر، کارآمد تر و موثرتر که بتوانند بخش بزرگتری از کودکان و خانواده ها را درگیر کنند،می توان تشکیل داد. ما نمونه هایی از آن را در زیر لیست کرده ایم ؛ هرچند باور داریم که ستاد های بی شمار دیگر نیز می توان بر این ستادها اضافه کرد که مهمتر، کارآمدتر و اثر بخش تر از ستاد کنکور شما خواهد بود ، اما اطمینان کامل داریم که هیچ کدام تبلیغاتی تر، سیاسی تر و ...  از ستاد کنکور نخواهد بود و نقش کم رنگ تری در انتصاب و عزل مدیران رده پایین و بالا خواهد داشت و متاسفانه احتمال بنر کردن و نصب آن بر سر در ادارات و میدان های شهر نیز ممکن نخواهد بود :

  •  ستاد پیش گیری و شناسایی از ترک تحصیل کودکان، بازگرداندن کودکان به مدارس به جای توجه و اختصاص بودجه برای افراد سالخورده. هر چند باورمان بر این است که افراد سالخورده نیز نیاز به برخی آموزش ها دارند.
  •  ستاد تشخیص و پیش گیری از اعتیاد و بزه کودکان و نوجوانان و بالا بردن سن اعتیاد و بزه در بین دانش آموزان.
  •  ستاد تشخیص و پیش گیری از خود فروشی دانش آموزان و ترک تحصیل کردگان و بالا بردن سن خود فروشی در بین دانش آموزان و ترک تحصیل کردگان.
  •  ستاد احیای اردو های دانش آموزی و شناسایی عوامل بی تجهی به اردوها و فرار از مسولیت پذیری اولیای مدارس از همه گیرکردن اردو در مدارس.
  •   ستاد احیای مسابقات علمی و فرهنگی برای دانش آموزان، معلمان و افزایش میانگین مطالعه بین دانش آموزان و معلمان.
  •   ستاد ایجاد و احیای نشریات مربوط به کودکان و نوجوانان در راستای جذب و نشر آثار کودکان.
  •   ستاد ایجاد و احیای نشریات مربوط به معلمان در راستای جذب و نشر آثار معلمان.
  •   ستاد احیای تربیت بدنی و برگزاری مسابقات بین مدارس، مناطق و شهرستان ها در راستای شناسایی  کودکان توانمند از نظر ورزشی و ایجاد فضاهای رقابتی سالم برای کودکان و نوجوانان به صورت سالانه.
  • ستاد احیای کمیته های پژوهشی و کاربردی کردن پژوهش و فعالیت های پژوهشی در ساختار آموزشی.
  •  ستاد بررسی، جست و جو و پی گیری رتبه های اول کنکور در چند دهه گذشته و ارزیابی موفقیت آنها.
  •  ستاد احیای سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و هدف مند کردن سنجش بدو ورود به مدرسه.
  •  ستاد احیای مشاوره و خدمات مشاوره ای و فعالیت های درمانی، و ایجاد مراکز مشاوره و درمان ....

ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سه شنبه, 12 مرداد 1395 10:52 خوانده شده: 2269 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/05/12 - 11:25
نظرات نویسنده محترم کاملاً صحیح است، اما نکته‌ای که در این میان مغفول مانده است، سهم خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان در این «کنکورزدگی» است. ماجراهای اخیر هدایت تحصیلی، ثبت نام در رشته علوم تجربی و... که همگی از آن خبر داریم به خوبی نشان می‌دهد که بخشی از «مقصران» این شرایط، اولیا و خانواده‌های دانش‌آموزان هستند...

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور