صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

بهرام یعقوبی/ دبیر ناحیه سه تبریز

آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه

برنامه ششم توسعه و جایگاه آموزش و پرورش و خصوصی سازی آموزش  علی رغم اینکه دولت تدبیر و توسعه پس از روی کار آمدن در سال 92 تا به حال قدم های موثری برای آموزش و پرورش برداشته است ،علی ایحال این دستگاه عظیم و پرطمطراق همچنان با سیاست های نادرست خود که بسیاری از آنها حاصل تمرکزگرایی شدید در این وزارتخانه است،دست پنجه نرم می کند. در این راستا و با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه در کمسیون های مختلف مجلس دهم در حال کنکاش است و در شش ماهه دوم سال 95 به صحن علنی مجلس خواهد آمد ؛ نگارنده با نگاهی مختصر به این برنامه بندهایی که در مورد آموزش و پرورش مربوط بوده، پرداخته و سعی در نقد آنها کرده است.
کلیات برنامه ششم توسعه در یک ماده به طور مشخص و در دو ماده به صورت فرعی به بحث آموزش و پرورش پرداخته است.
ماده 14 که به طور مستقیم به آموزش و پروش می پردازد، اظهار می دارد : « به منظور تحقق اقتصاد دانش بنیان،افزایش بهره وری،تنظیم رابطه متقابل تحصیل و اشتغال،گسترش همکاری و تعاملات فعال بین المللی و افزایش نقش مردم در مدیریت علمی کشور،وزارت آموزش و پرورش مجاز است در جهت ارتقا کیفیت،عدالت آموزشی و بهره وری نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی اقدام کند. ارایه خدمات آموزشی در این گونه مدارس با استفاده از نیروی انسانی،تجهیزات و امکانات بخش خصوصی و تعاونی و یا با مشارکت در استفاده از امکانات و تجهیزات بخش دولتی و نیروی انسانی خصوصی تعاونی براساس ضوابطی که به تصویب هیات وزیران می رسد، صورت می گیرد. آموزش عمومی دولتی در طول سال های برنامه ششم رایگان می باشد. »
این ماده هم اکنون نیز در آموزش و پرورش عملی می شود ؛ به عبارت دیگر وزارت آموزش و پرورش در برهه کنونی اقدام به خرید خدمات می کند و عده ای از نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده را بدون کوچکترین بیمه و بدون امنیت شغلی به کار می گیرد.

این وضعیت به نوعی استثمارگری به وسیله دولت است. از سوی دیگر این ماده خود به طور مستقیم راه را برای گسترش مدارس غیر انتفاعی باز می کند.جایی که خرید خدمات به طور رسمی به صورت مدرسه بخش خصوصی نمود پیدا می کند.

اگر چه این ماده در صورت تصویب و اجرایی شدن می تواند به اشتغال زایی منجر شود و شماری از نیروی انسانی کشور را به کار گیرد،اما با نگاهی به سیاست های گذشته وزارت آموزش و پرورش در این زمینه ،چشم انداز روشنی به چشم نمی خورد.

استخدام فله ای حاج بابایی در دوران وزارتش مثال بارزی در این زمینه می تواند باشد.در جایی که وزارت خود به صورت فله ای و سیاست های پوپولیستی اقدام به جذب نیروهایی می کند که هیچ گونه آموزشی در این زمینه ندیده اند،با این وضعیت استخدام نیرو در مدارس غیر انتفاعی می تواند فاجعه انگیز باشد.

نکته دیگری که در زمینه گسترش مدارس غیر انتفاعی قابل ذکر است اینست که هیچ گونه نظارت موثری برای این مدارس دیده نمی شود.

به نظر می رسد دولت ها در ایران با توجه به اینکه در برهه کنونی نزدیک به 12% دانش آموزان جذب این مدارس شده و بار مادی هنگفتی را از دوش دولت برداشته اند،با تساهل و تسامح برخورد کرده و انگیزه لازم برای برخورد با تخلف های آنها را ندارند.
اگر ماده 14 به صورت کنونی و بدون تعریف مکانیسم نظارتی تصویب و اجرا شود باید فاتحه آموزش در مدارس غیر انتفاعی خوانده شود ، زیرا در برهه کنونی که هیچ نظارتی بر این مدارس تعبیه نشده و برنامه ششم توسعه هم بر گسترش خرید خدمات از بخش خصوصی تاکید می کند،آموزش و پرورش می تواند نماد بارز تضاد طبقاتی و طبقاتی شدن آموزش در جامعه ما باشد.
(بند یک ماده 11 ) نیز مقرر می دارد: « در جهت اجرای مردمی شدن اقتصاد و گسترش بخش خصوصی و تعاونی در اقصاد به منظور افزایش بهره وری و ارتقای سطح کیفی خدمات و مدیریت بهینه هزینه به تمامی دستگاه های اجرایی که عهده دار وظایف اجتماعی،فرهنگی و خدماتی هستند اجازه داده می شود در چارچوب استاندارهای کیفی خدمات که توسط دستگاه های ذیربط تعیین می گردد،نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی (به جای تولید خدمات)اقدام نماید.


( بند یک ماده  7) نیز مقرمی دارد: « کاهش حجم اندازه و ساختار مجموع دستگاه های اجرایی در طول برنامه،حداقل به میزان 15%نسبت به وضع موجود از طریق واگذاری واحدهای عملیاتی،خرید خدمات و مشارکت با بخش های غیر دولتی،حذف واحدهای غیر ضروری، کاهش سطح مدیریت،کاهش پست های سازمانی،انحلال و ادغام سازمان ها و موسسات و واگذاری برخی از وظایف دستگاه های اجرایی به شهرداری ها و ده یاری ها با تصویب شورای اداری مجاز است.»
این دو ماده هم بر اقتصاد خصوصی مبتنی بر خرید خدمات و کاهش حجم دولت در زمینه آموزش تاکید می کند.با نگاهی به سیاست های خصوصی سازی در دولت های گذشته به نظر می رسد راحت ترین دستگاهی که می تواند در این زمینه بدون چالش های خاصی اهداف این برنامه را تامین کند آموزش و پرورش است.

چرا در برنامه خصوصی سازی تیم های فوتبال پرسپولیس و استقلال یا در قضییه خصوصی سازی مخابرات هم چالش های این نوع خصوصی سازی دیده شد ؛ اما نه تنها در گسترش مدارس غیر انتفاعی یا خرید خدمات توسط خود وزارت و یا استخدام فله ای در دوره حاج بابایی نه تنها چالش جدی دیده نشد بلکه دولت با این کار خود در رسانه ها عنوان کرد که اشتغال زایی کرده است.
نکته حایز اهمیت در ماده 7 این است که بر رقم 15%تاکید می کند. بر این اساس هم اکنون در حدود بیش از 10%از دانش آموزان کشور در مدارس غیر انتفاعی جذب شده اند و با تصویب برنامه ششم علاوه بر آن باید 15%از دانش آموزان به سمت مدارس غیر انتفاعی سوق داده شود که با این حساب باید بعد از تصویب این برنامه 25% دانش آموزان باید جذب مدارس غیر انتفاعی شوند ؛ به عبارت دیگر یک چهارم کل دانش آموزان بعد از تصویب برنامه ششم در مدارس غیر انتفاعی ادامه تحصیل دهند. اما این در حالیست که همچنان موانعی که در اجرای ماده 14 برشمردیم در این مواد نیز به قوت خود باقی هستند.


نتیجه گیری:
کاهش تصدی گری دولت و گسترش بخش خصوصی به خودی خود امر مهمی در جهت درگیر ساختن بخش خصوصی و پاسخ گو کردن دولت است.برنامه ششم نیز در این زمینه سمت گیری های خوبی داشته است.اما نکته ای که حایز اهمیت است نوع این خصوصی سازی و تعبیه مکانیسم های نظارتی است تا راه را برای سودجویان محتکر فرهنگی ببندد و آنها را بر مردم پاسخ گو کند ، همچنین این کاهش تصدی گری باید به گونه ای طراحی شود تا راه را برای طبقاتی شدن آموزش ببندد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 10 تیر 1395 19:10 خوانده شده: 2682 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +16 0 --
احمد 1395/04/10 - 21:54
«علی رغم اینکه دولت تدبیر و توسعه پس از روی کار آمدن در سال 92 تا به حال قدم های موثری برای آموزش و پرورش برداشته است» !؟
نكات قابل ذكر در مورد سطور بالا:
اولا- ما از خرداد 1392 تا الان فكر مي كرديم كه دولت يازدهم ، دولت تدبير و اميد بوده! خوب شد كه جناب يعقوبي ما رو از جهالت و ناداني نجات داده! و في الحال فهميديم كه نه بابا ، دولت تدبير و توسعه (مثلا توسعه فيش هاي حقوقي برخي مديران) بوده ! و ماها خيلي سخت در اشتباه بوديم؟!
ثانيا-اين قدم های موثری كه برای آموزش و پرورش برداشته شده ! چه صيغه اي است كه ما جمعيان وزارت فخيمه آموزش و پرورش از آن بي خبريم!
شايد منظور از قدم هاي موثر : تاخير در پرداخت حق التدريس معلمان همچنين پاداش بازنشستگان عزيز- اجراي رتبه بندي جعلي و جا زدن آن به جاي قانون خدمات كشوري- استفاده از ادبيات سخيف مانند زيادي و... در مورد معلمان و نشانه رفتن شان و منزلت معلم- تبديل بيمه طلايي به بيمه حلبي با به كار گيري بيمه « عاطيه صاظان هافز !» (خخخخخخخخخخخخ) و...
پاسخ + +9 -1 --
آرش 1395/04/10 - 22:35
" علی رغم اینکه دولت تدبیر و توسعه پس از روی کار آمدن در سال 92 تا به حال قدم های موثری برای آموزش و پرورش برداشته است"
؟؟؟؟؟!!!!!!!!
قربون دستت یک دوتاشو نام ببر ما هم باخبر بشیم !
برنامه ششم توسعه رو بفرمایید برنامه ششم تخریب.
اینهمه تخریب هم به نظر نمیاد غیر عمدی و ناآگاهانه باشه ، اصولا این حجم از تخریب قطعا برنامه ریزی شده است و بس!
شما یک نگاهی بیندازین به انتخاب وزیر برای آموزش و پرورش در این دولت ودولتهای قبلی، ضعیف ترین افراد برای مهمترین وزارت خانه کابینه که وظیفه اصلی آن مبارزه با جهل است انتخاب شده اند. فانی هم که دیگه نوبره و باز صد رحمت به اونای قبلی!
پاسخ + 0 0 --
محمد پیروزی 1395/04/10 - 23:50
[5:15 pm،‏ 2016/6/26]: سلام
با آرزوی قبولی طاعات شما دوستان عزیز التماس دعا
یه مژده براتون دارم
ازاین به بعدمقرری ماه اول که فقط مخصوص آموزش و پرورش بود از ما کم نمی شود و مقرری کم شده ی فروردین تیرماه برگردانده می شود
[5:15 pm،‏ 2016/6/26] : کسرمقرری ماه اول فرهنگیان طبق بخشنامه شماره ۷۱۰/۱۹مورخه ۱۳۹۲/۰۴/۲۹وزارت آموزش و پرورش وجاهت قانونی ندارد...



بخشنامه شماره۲۲۲/۹۲/۱۲۵۷مورخه ۱۳۹۲/۰۱/۲۸امرنظام پرداخت و مدیریت مشاغل معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور که به پیوست بخشنامه مورد اشاره وزارت متبوع ارسال شده به صراحت اشاره می کند که کسر مقرری ماه اول به هیچ عنوان وجاهت قانونی ندارد ،حال از وزارت آموزش و پرورش تقاضا داریم درمورد بخشنامه مورد اشاره خود(۷۱۰/۱۹_۱۳۹۲/۰۴/۲۹)توضیح شفاف و منطقی بدهد و فرافکنی نکند...

دوستان خواهشمنداست این متن را در تمام گروه های مرتبط با فرهنگیان پخش کنید
پاسخ + +2 0 --
هوشی 1395/04/11 - 02:19
قدمهای مؤثرآموزش وپرورش: نمی دونم کدام قدمها!!!حذف سرانه مدارس، کلاس های چهل نفره وتراکم بالای کلاسها،عدم اجرای سندتحول بنیادین،و...و...و....
پاسخ + 0 0 --
کهنه بازنشسته 1395/04/11 - 11:33
همواره سرگرممان میکنند وبه مرگ میگیرند تا به تب خوشحال شویم
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/04/11 - 04:28
همکار محترم که مطلب ویژه ارائه دادید خسته نباشید
نوشتن مطالب عریض وطویل با نگارش ادبیات سطح بالا کاری از پیش نمیبره
برنامه ششم توسعه
تشکل ها
کمیسیون و ده ها دستگاه پیچیده ی علمی اگه ماه ها شور و مشورت نمایند کاری پیش نمیره مگر با اخلاص عمل منه معلم کوچکترین احترام به شاگردم ابراز میکنم دو برابر آن را ازش میبینم در نتیجه تااهمال کاریها در انجام وظیفه از دستگاه های بالا از میان نرود انگیزه ونشاط در پیشبرد اهداف فرهنگی نخواهد بود و ویروسی که در آن رخنه نموده با هیچ انتی بیوتیکی درمان نمیشود
فقط عمل و عدم تزویر
والسلام
پاسخ + +3 0 --
سیف 2415 1395/04/11 - 07:59
قدمهای موثر!!!!!!!!!!!!! البته در جهت تاثیر منفی!
پاسخ + +1 0 --
کهنه بازنشسته 1395/04/11 - 09:15
سال 85بودو سفری به انزلی داشتم.
حقه بازی بدیدم من آنجا؛
که بساط رمل گسترانیده بود.
سه کلاه نمدی ویک نشان بنام"گل"؛
چشم بسته،اومعجزه میکرد.
شرط بندان زرنگ ودرعین حال هالو؛
صف کشیده بُدند بس خوشحال
که؛
«حتما یکی از برندگان این دورند.»
اما؛
یک بیک میباختند وخجل میرفتند.
این حکایت "تَه" درازی داشت.
من،
شهامتی به خود دادم وگفتم:
آقایان! این یکی هم زجمله جیب بُرهاست .
تَردست حقه بازخشم گرفت برمن وگفت :
رو؛دخالت به کسب وکارکس مکن!
تاکه رفتم پاسخش گویم،
جمله مالبا ختگانهم، یار "او" گشتند...
این حکایت ته درازی داشت...
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1395/04/11 - 19:38
ازژست عکس تان مشخص است که آنچه خودت نوشتی بهش اعتقادنداری وخودسرانه وبه تمسخر مطالب نوشتی کدام کاروکدام قدم ؟؟؟؟؟ ا
پاسخ + 0 0 --
اردشیر 1395/04/11 - 21:00
لینک ائتلاف بزرگ فرهنگیان
اهداف :
۱- وحدت فرهنگیان کشور
۲- پیگیری مطالبات برحق فرهنگیان
۳- تشکیل فراکسیون فرهنگیان
لینک زیر را به بین گروه های فرهنگی انتشار دهید
پاسخ + 0 0 --
علی شیخی 1395/04/12 - 00:13
یک سوال:
به فیش حقوقی خرداد و اردیبهشت 95 خود نگاه کنید.مالیات مستمر آنها را باهم مقایسه نمایید.چرا مالیات حقوق خرداد ماه 95 از ماليات حقوق اردیبهشت 95 کمتر است؟با اینکه رقم حقوق خرداد95 بیشتر است؟

خدا کند حقه ای در کار نباشد...
پاسخ + 0 0 --
بهرام یعقوبی 1395/04/12 - 14:26
درود به همکاران محترم.
اینجانب تمامی انتقادات وارد بر مطلب بنده را وارد میدانم.سعی میکنم در مطالب بعدی ام دقت نظر بیشتری داشته باشم.
موفقیت شماها را از خداوند متعال خواهانم.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور