صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شیرزاد عبداللهی / همکار گروه صدای معلم

ضرورت تغییر در نگاه معلمان به دانش آموزان : اقتدار سنتی گذشته قابل بازیابی نیست !

اعدام کودکان زیر 18 سال در ایران متوقف شده است/ ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی،شرایط توقف و یا عدم اجرای اعدام کودکان را فراهم کرد/  گستاخ  شدن دانش آموزان، نتیجه گذار جامعه  از روابط سنتی و پدرسالار به روابط مدرن است/ قطب بندی خطرناک معلم – دانش آموز در حال شکل گرفتن است/ در دبیرستان ها و هنرستان های پسرانه حومه و نواحی فقیر نشین شهرها رابطه برخی دانش آموزان و معلمان متشنج است/ تراکم دانش آموز در کلاس ، فقر ، بی علاقگی به درس و مسایلی از این دست  در کوتاه مدت و میان مدت رفع نمی شود / پیشنهاد اخراج دانش آموز بی تربیت از مدرسه مانند بیرون انداختن مریض بدحال از بیمارستان است / قاتل  زیر 18 سال در چارچوب اقدامات تامینی و تربیتی مجازات می شود/ بعید است که یک قاضی، کودک 16 ساله قاتل را دارای "رشد و کمال عقلی" تشخیص دهد/ تعریف معلمان از انضباط و تربیت و نطم کلاس متفاوت است/ معلم باید خندیدن و جنبیدن و حرف زدن و تکلیف ننوشتن و حاضرجوابی و...  را از لیست تخلفات انضباطی حذف کند/ برقراری اقتدار سنتی در کلاس ومدرسه را باید فراموش کرد / تقاضای اعدام قاتل 16 ساله متناسب با جایگاه فرهنگی و نقش پیشرو معلم در جامعه نیست / اگر دانش آموز با معلم درگیر شد و معلم را زخمی کرد ، دستگاه قضایی با دانش آموز خاطی چه می کند/ در بیشتر نظام های حقوقی ، قوانین در مورد جرائم کودکان جنبه حمایتی و اصلاحی و مراقبتی دارد/ در مدارس امریکا و اروپا دانش آموزان معلمان را  اذیت می کنند اما معلم حق مقابله ندارد/ معلم باید روش مدیریت کلاس ، رفتار در شرایط بحرانی ، روان شناسی کودک و نوجوان و شیوه رفتار با دانش آموزان گستاخ را بیاموزد

اعدام کودکان و تنبیه دانش آموزان توسط معلمان و نیاز به تغییر روش های اداره کلاس

تنش بین معلمان ، معاونان و مدیران مدارس با دانش آموزان در حال افزایش است. این تنش ها گاهی به تنبیه بدنی دانش آموزان و در موارد نادر به تعرض دانش آموز و اولیا به معلمان منجر می شود. انعکاس نتنبیه بدنی دانش آموزان در رسانه ها از یک سو به اعتبار معلم و مدرسه در جامعه لطمه می زند و از سوی دیگر باعث آزردگی بخش هایی از معلمان می شود که از انتشار خبرهای ناخوشایند در باره معلمان آنها را آزار می دهد.

در فضای دو قطبی، ای بسا کودکان بی گناهی که اسیر خشم آنی برخی معلمان می شوند و ای بسا معلمی منضبط، با وجدان،  سخت کوش و در عین حال مهربان و بخشنده ، مظلومانه با ضربه چاقوی یک دانش آموز شرور کشته می شود و یا معلمی دیگر  از دست دانش آموزان و یا اولیا کتک می خورد. از هر سو که نگاه کنیم فضای دو قطبی به زیان معلمان است. چه بزنند و چه بخورند جامعه از آنها حمایت نمی کند.  

این پرسش از سوی برخی معلمان در فضای مجازی بارها طرح شده که چرا رسانه ها  اخبار مربوط به تنبیه بدنی و تعرض معلمان به دانش آموزان را به صورت وسیع پوشش می دهند اما به خبرهای بی ادبی ، بی انضباطی و بی احترامی و حتی درگیری فیزیکی بچه ها و اولیا با معلمان اهمیت چندانی نمی دهند؟  پاسخ دم دستی و غلط برخی همکاران به این سوال این است:  "رسانه ها علیه معلمان توطئه کرده اند."

البته که توطئه ای درکار نیست.  دلیل توجه رسانه ها به اخبار مربوط به کودکان این است که کتک زدن و اذیت و آزار کودکان ارزش خبری دارد . چرا ؟ چون افکار عمومی به موضوع حساس است. فرق کودک با بزرگسال چیست ؟ در اعلامیه جهانی حقوق بشر تصریح شده است « کودک به خاطر نداشتن رشد کامل فیزیکی و ذهنی محتاج مراقبت و حمایت‌هایی از جمله حمایت‌های مناسب حقوقی قبل و بعد از تولد می‌باشد.»

تنش و درگیری، بیشتر در دبیرستان ها و هنرستان های پسرانه حومه و نواحی فقیر نشین شهرها رخ می دهد. تراکم دانش آموز در کلاس ، بی علاقگی دانش آموزان به درس و مدرسه ، خشونت در خانواده ها ، فقر مادی و فرهنگی ، مواد مخدر ، عدم توانایی برخی معلمان در مدیریت خشم ، نبودن تعریف دقیقی از بی انضباطی دانش آموزان و برخوردهای سلیقه ای معلمان در کلاس،  از عوامل تنش بین معلم و دانش آموز است.

کاهش تعداد دانش آموزان کلاس، استفاده از مشاوران ورزیده در مدارس ، رفع فقر خانواده ها ، بالابردن فرهنگ عمومی ، افزایش جذابیت برنامه درسی ، بالابردن انگیزه و علاقه دانش آموزان ، افزایش مهارت های حرفه ای معلم و معاون و مدیر و... راه حل هایی اساسی  است که در کوتاه مدت و حتی میان مدت عملی نیست. در حالی که تنش ها سال به سال افزایش می یابد و  نوعی قطب بندی خطرناک در حال شکل گرفتن است.

بسیاری از معلمان آیین نامه انظباطی مدارس را ضعیف و به سود دانش آموزان بی انضباط ارزیابی می کنند و خواهان تدوین آیین نامه جدیدی هستند که تضمین کننده "اقتدار معلم" در کلاس باشد. برخی از معلمان مجازات هایی مانند اخراج دانش آموزان از مدرسه و تسلیم دانش آموزان متخلف و اولیای آنها به نیروی انتظامی و مراجع قضایی و مجازات آنها را کارساز می دانند و معتقدند که معلمان در کلاس امنیت جانی ندارند.

عده کمتری می گویند که آیین نامه باید حق معلم برای تنبیه بدنی دانش آموزان را در شرایط خاص به رسمیت بشناسد.  

در مقابل برخی هم معتقدند که "پررو و گستاخ  شدن" دانش آموزان پدیده ای جهانی و نتیجه گذار جوامع  از روابط سنتی و پدرسالار  به روابط مدرن است . نگاه معلمان به دانش آموز باید تغییر کند. امروزه حقوق کودک یکی از اساسی ترین شاخص های جوامع مدرن است. این گروه معتقدند که معلمان به جای فکر کردن به گذشته پراقتدار باید خود را با شرایط جدید وفق دهند و نظم و انظباط و اقتدار معلم را در مناسبات جدید و مدرن ،باز تعریف کنند.

اخراج دانش آموزان از مدرسه، یک فاجعه و به منزله  اعتراف به شکست مجموعه آموزش و پرورش از معلم تا وزیز است.  محروم کردن کودک از تعلیم و تربیت به هر دلیل و بهانه ای با کنوانسیون حقوق کودک و اعلامیه جهانی حقوق بشر ، تعالیم دینی و قوانین داخلی ایران در تعارض است. اتفاقا دانش آموزان ناسازگار  نیاز بیشتری به استفاده از خدمات آموزشی و پرورشی دارند. اخراج دانش آموز بی تربیت از مدرسه مانند بیرون انداختن مریض بدحال از بیمارستان است.

در اینجا یکی از راه حل های مورد نظر برخی معلمان، یعنی توسل  به دستگاه قضایی و انتظامی برای مجازات دانش آموز متخلف را مورد بررسی قرار می دهم . به عنوان مثال اگر دانش آموزی به معلم دشنام داد و یا حتی با معلم گلاویز شد و معلم را زخمی کرد و  همکاران صورت جلسه کردند و پلیس هم تعرض دانش آموز را تایید کرد، دستگاه قضایی با دانش آموز خاطی چه می کند؟ در اینجا به جای حدس و گمان شخصی سراغ قانون می روم و جواب را از قانون مجازات اسلامی می دهم.

در دعوای دانش آموز و معلم، معلم در هر حالت بازنده است. اگر دانش آموز را بزند محکوم است. اگر دانش آموز معلم را بزند و حتی بکشد ، مجازات فرد زیر 18 سال در حد اقدامات تامینی و تربیتی است. جامعه طرفدار کودک است. قانون هم در مسایل کیفری برای کودک مسئولیت قائل نیست. اخبار مربوط به کودکان در رسانه ها واجد ارزش خبری بالایی است و با حساسیت دنبال می شود. جامعه هم به حقوق کودک حساس است.  

کودکان زیر 12 سال اصولا مسئولیت کیفری ندارند. در مورد جرایم کودکان 12 تا 15 سال، اقدامات تامینی بدون زندان اجرا می شود و در مورد کودکان 15 تا 18 سال نحوه مجازات تابع "تشخیص رشد و کمال عقلی" متهم است. در اینجا فرض غالب در سیستم حقوقی این است که کودکانی که دست به اعمال مجرمانه می زنند، ماهیت جرم انجام شده و حرمت آن را درک نمی کنند، بنابراین فقط اقدامات تامینی در مورد آنها انجام می شود.

مطابق تعریف کنوانسیون حقوق کودک، سن مسئولیت مدنی 18 سال است.  بر این مبنا تمام افراد زیر 18 سال (دختر و پسر)  به عبارتی تمام دانش آموزان کودک محسوب می شوند. در کشورهای توسعه یافته،  نظام کیفری کودکان از بزرگسالان کاملا جدا است و قانون در مورد کودکان جنبه حمایتی و اصلاحی و مراقبتی دارد و مجازات اعدام و حبس ابد برای کودکان نیز مطلقا ممنوع است. در ایران ما در ابتدای راه هستیم.  

 تعارض بین  تعریف کودک در مفهوم بین المللی و سن رشد کیفری از یک سو با تعریف کودک از نظر شرعی و سن بلوغ شرعی از سوی دیگر یکی از تفاوت های نظام حقوقی و قضایی جوامع اسلامی و غیر اسلامی است. در فقه اسلامی رسیدن به سن بلوغ شرعی، ملاک خروج از کودکی و ورود به دنیای بزرگسالی و همراه  با مسئولیت کامل کیفری است.

مطابق ماده 49 قانون مجازات سابق(مصوب سال 70) ، «اطفال» از مسئولیت کیفری معاف بودند. تبصره ذیل همین ماده ، «طفل» را کسی تعریف می کرد که به حد بلوغ شرعی نرسیده است. بلوغ شرعی و نحوه تشخیص آن نیز براساس قانون مدنی تعیین می شد که مطابق تبصره 1 ماده 1210 : "سن بلوغ در پسر پانزده سال تمام قمری و در دختر نه سال تمام قمری است"،

بر این اساس دختران از سن 9 سال قمری و پسران 15 سال قمری بالغ و رشید محسوب و مسئولیت کیفری داشتند. مطابق قانون مجازات اسلامی قبلی مصوب سال 72  اگر مثلا یک پسر 15 ساله یا یک دختر 9 ساله جرمی مرتکب می شدند مانند یک آدم بالغ بالای 18 سال  مجازات می شدند . در همین چارچوب برای نوجوانانی که از نظر شرعی بالغ محسوب می شدند احکام اعدام هم ، صادر می شد.

 این انتقاد از سوی حقوقدان ها مطرح بود که حداقل سن برای اموری مانند اخذ گواهینامه رانندگی و گذرنامه و انجام معاملات رسمی و ... 18 سال است و افراد تا پیش از رسیدن به سن 18 سال واجد شرایط جسمی، روحی و عقلی لازم شناخته نمی شوند، پس چگونه  همین افراد در صورت ارتکاب جرم همانند بزرگسالان دارای مسئولیت کامل کیفری هستند؟

در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مسایل کیفری کودکان در فصل  10 تحت عنوان: " مجازات ها و اقدامات تأميني و تربيتي اطفال و نوجوانان" از جرایم و مجازات بزرگسالان مجزا شده است . سن بلوغ شرعی تغییر نکرد،  اما با تصویب ماده ۹۱ این قانون،  بدون اینکه صراحتا مجازات اعدام نوجوانان حذف شود، شرایط توقف و یا عدم اجرای آن فراهم شد. با جرای قانون جدید صدور حکم  اعدام افراد زیر 18 سال متوقف شد و حتی افرادی که قبلا محکوم به اعدام شده اند از فرصت اعاده دادرسی با قانون جدید برخوردارند. 

در قانون مجازات اسلامی جدید، دختران و پسران زیر ۱۸ سال تمام شمسی ، بدون توجه به جنسیت جزء اطفال و نوجوانان محسوب شده و با آن‌ها مطابق قانون رسیدگی بە جرایم اطفال و نوجوانان،  رفتار خواهد شد. حقوقدان ها و مجامع بین المللی اجرای قانون جدید و کاهش صدور و اجرای حکم اعدام برای افراد زیر 18 سال را گام مهمی در جهت اجرای پیمان نامه حقوق کودک ارزیابی کرده اند.

ماده ۹۱ مجازات اسلامی مقرر می دارد:  "در جرائم موجب حد یا قصاص،  هرگاه افراد بالغ کمتر از هجده سال، ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، حسب مورد با توجه به سن آنها به مجازات های پیش بینی شده در این فصل محکوم می شوند."

در تبصره این ماده آمده است: "دادگاه برای تشخیص رشد و کمال عقل می تواند نظر پزشکی قانونی را استعلام یا از هر طریق دیگر که مقتضی بداند، استفاده کند." منظور از "حد" مجازاتي است كه موجب، نوع، ميزان و كيفيت اجراي آن در شرع مقدس، تعيين شده است و قصاص مجازات اصلي جنايات عمدي بر نفس، اعضاء و منافع است كه به شرح مندرج در قانون اعمال مي شود.

طبق ماده ۳۷   پیمان‌نامه حقوق کودک که معتبرترین سندجهانی در باره حقوق کودک است ،  اجرای مجازات اعدام و حبس‌های طولانی مدت و ابد بدون امکان آزادی برای کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع است. دولت ایران پیمان نامه جهانی حقوق کودک را در سال 70 امضا کرده و در  سال 72 بە تصویب مجلس رسیده و در حکم قوانین داخلی قرار گرفته است. تصویب و اجرای ماده 91 گام مهمی در جهت پای بندی ایران به این پیمان نامه بود.

در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 هرگاه فرد نابالغ ، مرتكب يكي از جرائم موجب حد يا قصاص گردد درصورتي كه از دوازده تا پانزده سال قمري داشته باشد در مورد او اقدامات تامینی اخطار و تذكر و يا أخذ تعهد كتبي به عدم تكرار جرم و یا نگهداري در كانون اصلاح و تربيت از سه ماه تا يك سال اعمال می شود. اما اگر بین 15 تا 18 سال سن داشته باشد براساس ماده 91 رفتار خواهد شد.

به زبان ساده تر اگر دانش آموزان دبستان و دوره اول متوسطه به شخص بزرگسالی آسیب جسمی برسانند یا حتی او را بکشند دبستانی ها اصلا مجازات نمی شوند و دانش اموزان دوره اول متوسطه به اقدامات تامینی و تربیتی در حد نصیحت و تعهد و نگهداري در كانون اصلاح و تربيت از سه ماه تا يك سال محکوم قضیه فیصله می یابد . اما دانش آموزان دوره دوم متوسطه که بین 15 تا 18 سال سن دارنددر صورت ارتکاب جرح و  قتل، باشبهه قاضی در رشد و کمال عقل متهم به همان اقدامات تامینی و تربیتی محکوم می شود.

بسیار بعید است که یک قاضی کودک 16 ساله ای را که دست به قتل و جنایت زده را دارای رشد و کمال عقلی تشخیص دهد. ضمن اینکه مجازات اعدام و زندان برای کودکان با نرم های جدید حقوقی و اسناد بین المللی در تعارض است و افکار عمومی به اعدام و مجازات کودکان واکنش منفی نشان می دهد.  

دامن زدن به تضاد معلم و دانش آموز، برای معلمان بازی دوسر باخت است. اگر معلم دانش آموز را کتک بزند، اولیا ، فعالان حقوق کودک ، مدیران آموزش و پرورش و افکارعمومی او را محکوم می کنند و مجازات قضایی و اداری هم در انتظار اوست. در تعرض دانش آموز به معلم هم چون یک طرف ماجرا کودک است، باز هم معلم در معرض انتقاد قرار می گیرد . علاوه بر این  دانش آموز نه اخراج می شود و نه به زندان می رود.

معلمی مانند هر حرفه ای نیاز به مهارت دارد. معلم باید روش مدیریت کلاس ، رفتار در شرایط بحرانی ، روان شناسی کودک و نوجوان و شیوه رفتار با دانش آموزان گستاخ را بیاموزد. معلم باید در معیارهای انضباط و نظم کلاس تجدید نظر کند و خندیدن و جنبیدن و حرف زدن و تکلیف ننوشتن و حاضرجوابی و...  را از لیست تخلفات دانش آموزان حذف کند و هنر معلمی را بیاموزد.

شغل معلمی کم و بیش باید آمیخته با عشق و هنر باشد. امکان برقراری اقتدار سنتی در کلاس و مدرسه را باید فراموش کرد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 15 خرداد 1395 21:28 خوانده شده: 4085 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +18 -1 --
ناشناس 1395/03/15 - 22:14
جناب شیرزاد, معلم دنبال اقتدار گذشته نیست. ما دنبال عزت و حرمت گذشته هستیم.
اقتدار برای ما شخصیت و عزت نفس نمیاره. ما این رو بهتر از هر کسی میدونیم.
ولی به علت نقص سیستماتیک دانش اموز فهمیده دیوار معلم آنقدر کوتاهه که میشه نهایت حرمت شکنی رو بر علیه اون انجام داد, بعد به کمک مدیر و اداره و اولیا در نهایت معلم رو مقصر گند کاریها محسوب کرد.
اگه این واقعیت تلخ شما رو نرنجونه, معیشت که نداریم, حرمت شکنی دانش اموزان البته با مدد مدیر... به اون اضافه شده.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 00:09
دوست عزیز در مدرسه مدیر و معاون و معلم و مربی پرورشی و...از پرویی و گستاخی و بی انضباطی و بقول شما حرمت شکنی دانش اموزان شکایت می کنند. چکار باید کرد؟ برخی همکاران راه حل هایی مانند 1- آزاد شدن تنبیه بدنی 2- اخراج دانش آموز متخلف 3- تصویب قوانینی برای زندانی کردن دانش آموز متخلف را ارائه می دهند. در این مقاله گفته ام که این سه راه حل عملی و اجرایی نیستند. دلایلش را هم نوشته ام. می توانیم بگوییم کلاسها 20 نفره شود ، محتوای کتابهای درسی عوض شود. دانش آموزان امکانات ورزشی و کمک درسی و تفریحی داشته باشند ، خانواده های فقیر و کم فرهنگ ، پولدار و با فرهنگ شوندو حقوق معلمان هم دوبرابر شود... اینها راه حل های خوب و اساسی است اما در کوتاه مدت و میانمدت اتفاق نمی افتد. امروز در شرایطی که قانون داخلی و بین المللی از کودک حمایت می کند و زندانی کردن و اخراج و زدن دانش آموزان را هم کسی قبول ندارد... به نظر شما با دانش آموز حرمت شکن چه باید کرد؟ راهکار شما چیست؟
پاسخ + 0 0 --
وراوی 1395/03/16 - 09:19
حرف شما بجا و صحیح است ولی این شغل رو ما بخشیدیم به شما شغلی که از نظر مالی . عزت .احترام در تنگنا باشیم و ادعای اجرای نظریات روانشناسی غرب را در ایران داشته باشیم آخه عزیران اگه قانون حمل سلاح امریکا در ایران اجرا میشد در عرض یک هفته جمعیت ایران نصف میشد با این وضعیت فرهنگی که ماها داریم من پیشنهاد میکنم 1.معلما مصونیت کامل داشته باشن با حق اعمال انواع تنبهات قرون وسطایی مثل ناخن کشیدن .... 2. بیمه مسوولیت مثل پزشکان 3 . خریدانواع تجهیزات مطابق با فرهنگ اصیل مثل انبر . شلاق . فلک .... این فرهنگ و این والدین خودشون نیاز به خیلی چیزهادارن تا چه برسه به بچه هاشون
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 11:39
وراوی گرامی ، شما احتمالا شوخی می کنی ؟ به فرض اینکه دانش آموزان و والدین آنها بی فرهنگ و طرفدار خشونت باشند ، دلیل نمی شود که معلم شکنجه گر و ناخن کش و... باشد. فرض بر این است که من و شما به عنوان معلم، اول آموزش دیده ایم بعد استخدام شده ایم و حقوق می گیریم که بچه های بی تربیت مردم را طبق اصول تعلیم و تربیت ، تعلیم بدهیم و تربیت کنیم. اگر بچه ها تربیت شده و منظم و بدون اشکال بودند فلسفه تاسیس مدرسه زیر سوال می رفت و من و شما نباید برای تربیت بچه ها حقوق می گرفتیم. قبل از هر اظهار نظری باید جایگاه معلم و دانش آموز در مدرسه را یکبار مرور کنیم. فلسفه تاسیس مدرسه چیست؟ معلم چه جایگاهی و دانش آموز چه جایگاهی دارد؟
پاسخ + 0 0 --
وراوی 1395/03/16 - 14:15
با سلام آقای عبدالهی این ها من باب شوخی نبود بلکه هر سیستم آموزشی بایستی باتوجه به داشته هاو فرهنگ حاکم برآن برنامه ریزی کند و مولفه هتز آموزشی را انتخاب کندایرانیها فقط ادعای بالاترین (هوش اقتصاد دانشگاه تحقیقات فرهنگ دانشمند تراز.....) رادردنیادارن درحالی که دانشگاه کیپ تاون آفریقا جزو صددانشگاه برترجهانه و دانشگاه های مابین پانصدتا ششصد هست ماهاالان در جایی هستیم که ارزش پاسپورتمون پایین تر از افغانستانه خواهشا شمابه شبکه های افغانستان نگاه کنین ببینید چقدر با مافرق دارن البته ادعاشون ازما کمتره خیلی مسایل هست که نمیشه بیان کردزمانیکه معلمابارتبه های نجومی کنکور میان معلم میشن رتبه های هفده هیجده هزار منطقه سه که خودم مطمئنم و به عینه دیدم ...زمانی که از عده کثیری امتحان ریاضی ششم رو بگیریم نمره نمیارن به مرور زمان باید شاهد خیلی چیزها باشیم فرهنگ به خودی خود بوجود نمیاد بلکه ساخته میشه البته این آ.پ معلومه چه نوع فرهنگی میسازه .....
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/03/16 - 17:46
جناب وراوی, لطفا خودتون رو مصداق همه نکنید.
الان در دبیرستانی که من هستم خیلی از همکاران من رتبه های عالی و در نهایت متوسط دارند.
من خودم شریف قبول شدم ولی در نهایت به دلایلی شدم معلم شیمی.
و دوم اینکه من خارج از مدرسه در ارتباط با شغل دوم خودم با توجه به مشاغل دیگر, دولتی و خصوصی به جرات بیان میکنم که میانگین سواد و درک و فهم معلمها از اونها بشتر.
پس لطف کن از خودت مایه بذار و ظلم و تبعیض سیستماتیک حاکمیت در حق معلمان رو به بی لیاقتی ارتباط نده.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/16 - 22:47
به شیرزاد

اولا اینکه معلم هم می تواند اشتباه کند
دوم در جامعه 2 میلیونی فرهنگیان ...
سوما کاسه داغ تر از آش نشو
چهارم جواب همکارهات رو محترمانه بده ....
پاسخ + 0 0 --
یک همکار 1396/12/09 - 01:59
سلام وقت بخیر
کلا به دانش آموزان نباید رو داد و با آنها دوست شد اما این راهم بگویم همه دانش آموزها مثل هم نیستند
خود معلم باید در کلاس مقتدر باشد و با محصلین شوخی
نکند و طبق قوانین برخورد کند
پاسخ + +12 0 --
حسن درویشی 1395/03/15 - 22:54
سلام استاد شیرزاد عزیز ممنون به خاطر وقتی که صرف نوشتن مقالات کارشناسی شده می کنید. با نوشته ی شما تا حدی زیادی موافقم اما امیدوارم مقاله ای هم در مورد توقعات بعضا نا بجایی که والدین، دانش اموزان و جامعه از معلم وسیستم اموزش وپرروش فعلی کشور دارند هم به رشته ی تحریر در اورید. در وضعیت فعلی آموزش وپرورش کشورمان وبا وضعیت کلاس ها و تعداد دانش آموزان و نبود مشاور و کارشناسان زبده ی تربیتی در مدارس توقعی که از معلم داریم درست مانند این است که از یک دکتر با داشتن تنها یک گوشی پزشکی ویک دماسنج و مقداری آسپرین واستامینوفن توقع درمان یک بیمار سرطانی را داشته باشیم
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 00:28
ممنون جناب درویشی . مدرسه یک بنگاه مشتری محور است. مثل یک رستوران که حق با مشتری است. اصل اساسی در مدرسه رضایت دانش آموز و اولیا البته در چارچوب قوانین و اصول تعلیم و تربیت است. توقعات "نابجا" را باید با منطق و استدلال رد کنیم. اما توقعات "بجا"ی اولیا و دانش آموزان از سیستم آموزش و پرورش و معلم و مدرسه محترم است.مثال خیلی خوبی زدی ، آن دکتر مفروض وظیفه دارد در چارچوب امکانات، به مریض خدمات ارائه دهد. مریض از درد ناله می کند ، حتی ممکن است بداخلاقی کند و بیمارستان را روی سرش بگذارد اما دکترها حق ندارند : 1- مریض را بزنند. 2- مریض را از بیمارستان اخراج کنند. 3- بیمار را به خاطر بیماری تحویل دادگاه بدهند... عرض من این است که معلم باید ذهن خود در مورد تخلف انضباطی دانش آموزان را آپدیت کند و تفکر کنترل دانش آموز از طریق زور و قدرتنمایی را کنار بگذارد. اگر ما نظم و اقتدار و حرمت را خارج از چارچوب پدرسالاری تعریف کنیم صحنه کلاس عوض می شود.
پاسخ + 0 0 --
سعید . 1395/03/16 - 15:26
آقای شیرزاد مطمءن باشید ما ذهنمان آپدیته اما راه حل قانونی دیگه ای برای برخود با تخلف دانش آموزان سراغ نداریم.اگه راه حلی هم وجود داره کادر مدرسه و اداره حاضر به همکاری نیستن
پاسخ + +9 0 --
معلم 1395/03/15 - 23:56
دو ایراد اساسی در گفتار شماست

آیا یک طرف ماجرا یک معلم مملکت نیست؟ راههکار شما برای دانش معلم چیست
مورد دوم از واقعیت موجود خیلی دور هستید. پس چرا طبق قانون کودکان حتی قاتل بعد از رسیدن به سن 18 سالگی اعدام می شوند و بدتر از این اگر شما جرات دارید بچه دبیرستانی خودتان را بگویید به مامور نیروی انتظامی یا قاضی یک زبان ساده در بیاورد مطمن باشید پرونده سازی برای فرزند شما میشه که تا مخالف نظام و خطر امنیت ملی هم پیش میره

باز همون مشکل قدیمی ما معلمان از فرق مینالیم از فرق در تمام زمینه ها
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 10:09
جناب معلم عزیز ، 1-معلم و دانش آموز در موقعیت یکسانی نیستند . فرض بر این است که معلم فردی است که برای تربیت و تعلیم دانش آموز آموزش دیده است و برای تعلیم و تربیت دانش آموزان استخدام شده و حقوق می گیرد . فرض دیگر این که دانش آموز ناپخته و نیازمند تعلیم و تربیت است. با این دو مقدمه معلم باید برای کنترل کلاس از روشهای حرفه ای و مطابق با موازین تربیتی استفاده کند. 2- طبق رای وحدت رویه دیوان عالی کشور ماده 91 قانون مجازات اسلامی جدید عطف به ماسبق می شود و اعدام افرادی که زیر 18 سال دست به قتل زده اند متوقف شده است. نمونه اش هم محمدرضا حدادی که سال 81 در سن 16 سالگی مرتکب قتل شده و طبق قانون قبلی محکوم به اعدام شده، اما حکم او اجرا نشده است. 3- معلمان به عنوان افراد فهمیده و روشنفکر باید از لغو حکم اعدام کودکان فارغ از اینکه چه جرمی مرتکب شده اند حمایت کنند. لغو اعدام کودکان منطبق با پیمان حقوق کودک و اعلامیه جهانی حقوق بشر و رافت اسلامی است. معلمی که طرفدار اعدام کودکان باشدخیلی از مرحله پرت است.
پاسخ + 0 0 --
سعید . 1395/03/16 - 15:22
آقای شیرزاد اگه دانش آموزان از این قانون روشنفکرانه سوءاستفاده کردن.تکلیف چیست؟؟
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/17 - 09:44
سعید عزیز در فضای دو قطبی کار به خشونت می کشد و در فضای خشونت و درگیری همه گونه اتفاقی از جمله قتل و جرح طرفین محتمل است. عرض بنده این است که نگذاریم دوقطبی دانش آموز- معلم شکل بگیرد.
پاسخ + +2 0 --
مدیر مدزسه 1395/03/16 - 00:25
تقریبا دو سال قبل در نشریه نگاه اموزش و پروزش به این موصوع پرداخته بودند و آمده بود که با توجه به تغییر زمانه و نوع تربیت بچه ها چرا قوانین تنبیه و تشویق با وجود تغییر نوع تخلفات در مدرسه ها ثابت مانده و اموزش و پروزش حاضر نیست این قانون تنبیه و تشویق را به روز کند . این سوال را از مسول بازرسی وزارت پرسیده بودند که جواب سر بالا داده بود!!!!به نظرتان پیشنهاد نگاه و اجرایی شدنش درطول سه ساال می توانست کمک کند به این مسکلاتی که گفتید یا نه ؟؟؟درهمان صفحه پپیشنهاد شده بود قانون محکمی برای صیانت از حقوق معلم هم تدوین شود اما نوسته شما بیشتر ناظر به صیانت از حقوق بچه ها است . با توجه به قوانین حمایتی زیاد از دانش آموزان و کودکان و تعدد و زیاد بودن تخلفات بچه ها به نظر من پیشنهاد نگاه پیشنهاد خوب و به روزی بوده آیا شما در این مورد نظری دارید آقای عبدالهی با تشکر از شما


!
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 10:27
مدیر مدرسه عزیز ، قانون محکم برای صیانت از حقوق معلم یعنی چه ؟ اخراج دانش آموز ؟ اجازه تنبیه بدنی به مدیر و عوامل مدرسه و معلم ؟ زندانی کردن دانش اموز متخلف ؟ این راه حل ها موانع حقوقی و قانونی و اخلاقی و اجرایی دارد. قانون محکم غیر از این موارد، شامل چه چیزی باشد؟ ایا برای معلمان در کلاس گارد مسلح بگذارند ؟ آیا معلمان را به سلاح سرد و گرم مجهز کنند؟ ایا در هر مدرسه یک پلیس با باتوم و اسلحه حاضر شود؟ مشکل راه حل قانونی و آیین نامه ای ندارد. راه حل درست آموزش معلمان قبل از استخدام و ضمن خدمت است. معلمان باید رفتار خود را به روز کنند دنبال مقابله و رو کم کنی نباشند. بعضی تخلفات را از لیست تخلفات انضباطی بردارند. مشکل راه حل آموزش و پرورشی دارد . در کشورهای توسعه یافته تنها روش صیانت از معلم رفتار حرفه ای او است. مفهوم کلاسداری و نظم و انضباط در بین معلمان قدیمی است و آن را باید دوباره تعریف کنیم.
پاسخ + 0 0 --
معلم. 1395/03/16 - 15:21
یعنی کشور های خارجی شرایط کلاس و جامعشون دقیقا مثل کشور ماست و فقط معلم ها حرفه ای تر هستند؟؟؟؟؟؟و حمایت قانونیشون هم مثل جامعه ی ماست؟؟حقوق بالا و مزایاشون هم به کنار که اونم حساب نمیکنم که نگی حقوق ربطی به رفتار معلم سر کلاس نداره
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/17 - 09:50
معلم عزیز من هم مثل شما در مورد حقوق و مزایا حرف نمی زنم اما قوانین و مقررات انضباطی در کشورهای غربی خیلی بیشتر از ایران به سود دانش آموز است و واقعا در مدرسه و کلاس ، زبان و دست و پای معلم بسته است و در مقابل تعرض دانش آموز کاری جز برخورد معلمی نمی تواند بکند. معلمان غربی بسیار بیشتر از معلمان ایرانی اذیت می شوند و دانش آموزان گستاخ تر و جسورترند . اگر یک معلم با مشت و لگد به جان دانش آموز بیفتد هم اخراج می شود و هم به جرم کودک آزادی زندانی می شود.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/17 - 10:21
شاید این حرف شما درست باشد و قوانین بیشتر به نفع دانش آموز باشد.اما مزایا اینقدر بالا تره که حاضر همه ی این قوانین رو تحمل کنند .چون بعد از ده سال تقریبا بی نیاز میشوند.اخراج هم بشوند واسشون مهم نیست.چون دیگه دستشون به دهنشون میرسه.مثل من نیستن بعد از سی چهل سال معلمی باز اجاره نشین باشن .با اجاره خیلی بالا تقریبا نصف حقوقم
پاسخ + +6 -1 --
امیر 1395/03/16 - 01:33
باز این شیرزاد مقاله نوشت.....
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 10:30
امیر عزیز کاش نظر خودت را که فکر می کنی درست است می نوشتی تا با دیدگاه متفاوت شما آشنا شویم. شما برای قضاوت خو دلیلی ارائه نداده ای .
پاسخ + +6 0 --
معلم. 1395/03/16 - 01:36
این که نشد حرف حساب.پسر من 16 سالشه اگه برادر قاضی رو بکشه .قاضی فقط نصیحتش میکنه آیا،؟؟؟
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 10:40
قاعدتا اگر پسر شما برادر قاضی را بکشد پرونده به شعبه برادر مقتول ارجاع نمی شود. اگر هم ارجاع بشود شما می توانید به دلیل ذینفع بودن قاضی اعتراض کنید. حقوقدانان و وکلا ومجامع بین المللی داخلی و خارجی و رسانه ها به موضوع ، مجازات کودکان بسیار حساس هستند و معمولا این پرونده ها در معرض نگاه افکار عمومی قرار می گیرند. بعد از اجرای قانون جدید مجازات اسلامی اعدام کودکان متوقف شده است.توقف اعدام کودکان هم ربطی به معلمان نداشته و نتیجه روشنگری های وکلا و حقوقدانها و روزنامه نگاران بوده است. واقعا تاسف برانگیز است اگر برخی معلمان در کنار مدافعان اعدام کودکان و نوجوانان بایستند .
پاسخ + 0 0 --
معلم. 1395/03/16 - 15:00
موضوع اینه که مردم از این به قول شما روشنفکری سوءاستفاده میکنند.و مردم رو توسط افراد 16 ساله به قتل میرسانند.در این صورت اونی که 16 سالشه فقط نصیحت میشود
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/19 - 09:51
اقای شیرزاد شما جامعه ایران را با غرب مقایسه نکن جامعه ایران از لحاظ اموزشی سالها با غرب فاصله دارد و از لحاظ تقلید ظاهری جلوتر در کلاسی که دانش اموز کمترین امکانات اموزشی مثل یک تخته خوب ندارد بحث از الگوهای غربی بی فایده است در زمان شاه که من دانش اموز بودم تنبیه شدن توسط معلم امری موجه و شایع بود و والدین هم از این موضوع راضی و دانش اموز هم بعد از اخذ مدرک حاصل علم و سواد خود را معلم و سختگیری او میدانست و سپاسگذار معلم بود ولی دانش اموز الان با بی رغبتی و عدم انگیزه ناشی از بی ارزشی علم و مدرک رغبتی به درس و کلاس و معلم و تحصیل ندارد یعنی ریشه مساله به عدم برنامه ریزی و اینده نگری برای دانش اموختگان بر میگردد که باید توسط دولتمردان محترم صورت گیرد والا وضعیت از این هم بدتر میشود
پاسخ + +7 0 --
معلم. 1395/03/16 - 02:07
با دانش آموز مزاحم کلاس درس میشه به همکلاسیش فحش ناجور میده.در فرایند یادگیری اختلال ایجاد میکنه.مدیر ازش حمایت میکنه.اداره ازش حمایت میکنه قانون ازش حمایت میکنه.به هیچ سراطی مستقیم نمیشه.مشکل خانوادگی داره.باید چکار کرد؟؟؟؟شیرزاد فرض کن همین دانش آموز به بچه شما سر کلاس فوش....بده .اونوقت چه انتظاری از معلم و مدرسه داری؟؟؟
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 10:54
معلم باید طبق آیین نامه و مقررات با دانش آموز خاطی برخورد کند. درگیرشدن معلم با دانش آموز و بخصوص کتک زدن بچه ها خطرناک و غیرقانونی است. محروم کردن دانش آموز از تحصیل غیر قانونی است. استقرار پلیس در مدرسه هم مایه وهن معلم و مدیر است. مسلح کردن معلم به باتوم و سپر و اسپری فلفل هم خنده دار است. بچه ها را هم نمی شود به دلیل فحش دادن زندانی کرد و تحویل دادگاه داد.تنها یک راه می ماند معلم اصول کلاسداری و نحوه برخورد با شرایط بحرانی و کنترل خشم را فرا بگیرد. من انتظار خاصی از معلم ندارم اما اگر معلمی دانش آموز بی تربیت را کتک بزند ، بعدا باید راه بیافتد از والدین با التماس رضایت بگیرد و خودش را کوچک کند . من هیچ راهی غیر از رفتار حرفه ای معلم نمی شناسم بقیه راه ها مضر است و معلم را به دردسر می اندازد. دوست دارم بدانم شما در چنین شرایطی چه می کنی ؟
پاسخ + 0 0 --
حمید 1395/03/16 - 12:44
معلم مسوول آموزش همه ی دانش آموزان است نه فقط یک نفر ! گر در کلاس با چنین موردی برخورد کرد بهترین راه ارجاع به فردی زبده در مشاوره و روانشناسی است اگر حل نشد دیگر مسوولیت خاصی متوجه معلم نیست !
پاسخ + 0 0 --
معلم. 1395/03/16 - 15:08
مشکل اینجاست که اگر هم حل نشد در نهایت معلم به عدم توانایی در کنترل کلاس محکوم میشود .
پاسخ + 0 0 --
معلم. 1395/03/16 - 15:09
درضمن آقای شیرزاد رفتار حرفه معلم.درصورت عدم حمایت مدیو قانون هیچ معنی و مفهومی نداره.
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1395/03/16 - 02:44
والا فکر می کنم با این اوصاف که فرمودید شغل معلمی باید در زمره مشاغل سخت وزیاان اور وپر استرس قرار بگیرد ودرخصوص بازنشستگی مطابق مشاغل سخت وزیان اور باشد ودرخصوص حقوق ومزایا وسحتی کار یک تجدید نظر کلی وفوری باید صورت پذیرد و الا با وضعیت موجود اوضاع روز به روز بدتر میشود
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 11:03
من با فرمایش شما موافقم و به نظرم به معلمان حرفه ای باید متناسب با کارشان حقوق مناسب پرداخت شود. اما اگر هم این کار انجام نشد باز هم به صلاح معلمان نیست که با دانش آموزان در گیر شوند . سعدی حکایتی آموزنده دارد : "جالینوس ابلهی را دید دست در گریبان دانشمندی زده و بی حرمتی همی کرد. گفت:"اگر این دانا بودی کار وی با نادان بدینجا نرسیدی".... البته دانش آموز ابله نیست. اما دانش آموز کودک است و از نظر تربیتی کم و کسر دارد که به مدرسه می آید و معلم نباید خودش را در حد دانش آموز پایین بیاورد.
پاسخ + 0 0 --
معلم. 1395/03/16 - 15:05
همون سعدی میگه :استاد معلم چو بود بی ازار خرسک بازند کودکان در بازار.منظورش هم دقیقا تنبیه هست.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/17 - 09:34
ممنون از نکته سنجی شما . من آن حکایت سعدی را یعنی درگیری فرد دانا با نادان را آموزنده دانستم ، اما نظرات تربیتی سعدی را قبول ندارم . نظرات تربیتی سعدی را قبلا نقد کرده ام. این نظرات سنتی است و از زجر بدنی و خشونت علیه کودکان به عنوان عامل موثر تربیتی دفاع می کند ضمنا برای کودک گوهر ذاتی قایل است و نقش تربیت را کمرنگ می بیند (تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است) اغلب نظرات تربیتی سعدی مغایر آموزش و پرورش مدرن است. .
پاسخ + +3 -1 --
ناشناس 1395/03/16 - 02:49
خدا پدر این حقوق بشر وبین الملل را بیامرزد که لا اقل توانست به اقایون عقل کل!ومدعی اصلاح جهان فهماند که اینقدر ... اعدام نکنند خدا پدرشان رابیامرزد!
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 11:08
در دهکده جهانی همه از همدیگر یاد می گیرند . حقوق بشر و بین الملل! که پدر ندارند ،...همه اش هم تاثیر عوامل خارجی نبوده . قضات ، وکلا ، حقوقدانان و روزنامه نگاران و نمایندگان مجلس در حذف مجازات اعدام کودکان نقش موثرتری داشته اند.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/19 - 10:03
اقای عبدالهی متاسفانه هیچ قانون و ضابطه ای مدون و معتبری در ارتباط با برقراری نظم کلاسی وجود ندارد و اگر دانش اموزی بی ادبی کرد و فحش و کتک زدن معلم را از شما دانش اموزپروران شنید اوضاع بدتر خواهد شد معلم محکوم به بی کفایتی میشود و در سازماندهی سال بعد به مدرسه حاشیه شهر فرستاده میشود تا درس عبرت بگیرد و همانند یک مرده متحرک در مقابل کثیف ترین کار دانش اموز تسلیم باشد
پاسخ + +5 0 --
معلم ناامید 1395/03/16 - 04:35
کاش در گذشته معلم بودم
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 11:10
یعنی حسرت ترکه آلبالو و چوب و فلک را می خوری ؟ گذشته چه خوب و چه بد دیگر بر نمی گردد. بهتر است خودت را به روز کنی و چشم به آینده بدوزی .
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1395/03/16 - 07:23
سوای اینکه این آقا نمیدونم چرا تمام قد از این فانیه دفاع میکنه ولی جمله زیرش واقعا درسته
"فضای دو قطبی به زیان معلمان است. چه بزنند و چه بخورند جامعه از آنها حمایت نمی کند. "
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 11:22
ناشناس عزیز ای کاش برای ادعایت در حمایت تمام قد !!! نویسنده این مقاله از فانی ، یک جمله داخل گیومه می آوردی تا فرمایشت مستند شود و نویسنده متوجه شود که کجا از فانی حمایت کرده است؟البته فانی وزیر آموزش و پرورش است و مثل بقیه وزرا جنبه های مثبت و منفی دارد. فانی مدعی است که در طول دو سال 67 درصد حقوق معلمان را اضافه کرده است. اگر برخورد شما را معیار بگیریم تلاش در جهت بهبود معیشت معلمان برای وزیر امتیاز منفی دارد . پس وزیر با چه انگیزه ای بیشتر تلاش کند؟ مهم این است که شما هم تایید کرده ای که دوقطبی دانش آموز- معلم که عده ای از همکاران به آن دامن می زنند به زیان معلمان است. این نکته بسیار مهمی است.
پاسخ + 0 0 --
وراوی 1395/03/16 - 14:31
بالاخره همکار گرامی اگربخواهیم از حقمان دفاع کنیم در خوش بینانه ترن حالت مدیر مدرسه میگه اگه نمیخوای بذار برو الان افرادی هستن که حاضرن با ماهی دویست تومن هم کارکنن اون بالایی ها هم که معلومه چی میگن من خاطر هست معلم سوم دبیرستانمون در جواب یک سوال خارج از کتاب گفت من به اندازه ای که پول میگیرم جواب میدم این ها رو در کلاس خصوصی معلم دیگه بایدبپرسید و ماها از این حرف ناراحت شدیم ولی بعدهاکه من معلم شدم و باهم همکار اون صحبت رو دوباره یادآوری کرد وخندید و من تازه به عمق مطلب ایشون رسیده بودم ....باید گذاشت و رفت و ندید درجایی که درکت نمکنن اگه زیاد بمونی ازت یک احمق میسازن ( به نقل از یه فیلسوف که متاسفانه اسمشون یادم نمیاد).
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/19 - 10:13
اقا شیرزاد به روز شدن معلم فقط شامل تغییر رفتار معلم با دانش اموز نیست بلکه شامل : نوسازی مدارس - استخدام مربی و روانشناس درمانگر بزهکاری و جنون نوجوانی - ارتقای فرهنگ تربیتی خانوادها - کاهش تعداد دانش اموز در کلاس درس و افزایش تجهیزات اموزشی است در ضمن این همه حرف اعدام نزنید چون یاد دادگاههای قرون وسطی زنده میشود
پاسخ + +7 -1 --
گلشن 1395/03/16 - 09:31
شیرزاد جان برایت خیلی متاسفم نمیدانم معلمان به تو چه جفایی کرده اند!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/16 - 11:55
گلشن گرامی ، من خیرخواه معلمان هستم. شما به جای 10-15 تا علامت استفهام بهتر بود که انتقاد خودت را به این مقاله ی نوشتی تا ایرادات نوشته من معلوم شود.در زمانه ای که بچه ها آگاه شده اند و زیر بار زور پدر و مادر و معلم نمی روند ، معلم ها چگونه کلاس را اداره کنند؟ بزنند ؟ اخراج کنند؟ این روشها جواب نمی دهد. حتی اکثر خانواده ها هم دیگر چوب و کشیده و لگد معلم را گُل نمی دانند . چه باید کرد ؟ روش های اقتدار گرایانه در مدرسه جواب نمی دهد. من راه حل را آپدیت شدن معلم و رفتار حرفه ای و کنترل خشم می دانم . پیشنهاد شما چیست؟ با متلک گفتن و چیدن 10-15 علامت استفهام که چیزی حل نمی شود.
پاسخ + 0 0 --
معلم. 1395/03/16 - 15:13
حرف زور چیه ما فقط میخواهیم مزاحم کلاس نشوند.از دانش آموز هم انتظاری نداریم.از مدیر انتظار داریم که حاضر به این نیست که طبق آیین نامه برخورد کند.این حرف زوره به نظر شما؟؟
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/17 - 09:36
معلم عزیز توصیه می کنم یک بار آیین نامه انضباطی را با دقت مطالعه کنید. اکثر قریب به اتفاق مدیران غلیظ تر و شدیدتر از آیین نامه انضباطی با دانش آموزان برخورد می کنند.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/17 - 10:13
ما که برخورد طبق آیین نامه از هیچ مدیری ندیدیم.شما از رو چه حسابی اینو میگی؟؟دانش آموز دیدم هرکاری میکنه .برخورد مدیر در حد کتک زدن باچوبه.مدیر جرات نداره طبق آیین نامه برخورد کنه.میترسه سال بعد مدیر نشه.میترسه اداره ازش راضی نباشه.معلومه سالهاست مدرسه نرفتی
پاسخ + +6 0 --
شهروند 1395/03/16 - 12:52
جناب شیرزاد ضمن سلام
چرا شما همه ی مقاله ها و مطالبتون انتقاد و خرده گیری به کار معلمان هست؟ آیا واقعا یه مطلب یا سوژه ای را نیافتید که یک بار تنها یک بار از معلمها حمایت کنید؟ شما همه ی مغز و به اصطلاح سواد رسانه ایتان را بکار گرفته اید که به اسم معلم فقط معلمان را بکوبید . آدم به اینی که شما هم در این سیستم معلم بوده اید شک میکند. یا واقعا شاید شما توی آموزش و پرورش کارمند بوده اید و فضا و جو کلاس را درک نمیکنید
آقای شیرزاد قبول فرمایید که از معلمان خیلی عقده دارید حالا برای چی من نمیدانم؟
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/17 - 08:52
شهروند گرامی مطالبی از این دست چزء اصلی ترین مسایل آموزشی و پرورشی است. مشکلات معلم باید در کادر آموزش و پرورش دیده شود و گرنه فقط شعار توخالی است. حمایت از معلم این نیست که بگوییم چون تعداد دانش آموزان کلاس زیاد است معلم حق دارد دانش آموز را کتک بزند و یا چون حقوق معلم کم است معلم حق دارد کم کاری کند یا اصلا کارنکند. حمایت از معلم این نیست که بگوییم محور و مرکز آموزش و پرورش معلم است و دانش آموزان زیادی هستند. حمایت از معلم این نیست که بگوییم مدیران و وزیر و مسئولان دولتی بدترین آدم های روزگارند. حمایت از معلم این نیست که الکی بگوییم همه معلمان فرهیخته و باسواد ند و مدیران همه دزد سرگردنه و بیسوادند..... کسانی که معلم را به قله می برند و برای حقوق معلم خارج از چارچوب آموزش و پرورش و وظایف او ، به عنوان کارگر آموزشی و فرودست و مزدور و گرسنه شعار می دهند دنبال صید ماهی برای خودشان هستند. ما در گفتگو باید تعارف را کنار بگذاریم و حقایق را هرچند تلخ بگوییم ولو اینکه به ضررمان تمام شود.
پاسخ + 0 0 --
ali 1395/03/19 - 08:43
سلام جناب شیرزاد من هم با مطالب جناب شهروند موافقم.
در تمام مطالب شما صحبت از تنبیه و مجازات , .... است . به گمانم برداشت شما از معلم ، مامورین ساواک یا مامورین اعتراف گیری قرون وسطی می باشند .
دیشب 18/3/95 در فیلمی که مستخدم مدرسه بلندگو را می برد پیش تعمیر کار ( پدر شرور ترین شاگرد کلاس ، مدرسه و محله که همه حتی پدرش نیز از دست او عاصی بود ) با لبخند ملیحی فرمودند در اثر شرارت فرزند شما معلم کلاس شا ن دمش را گذاشت روی کولش و از این مدرسه رفت
اقای شیرزاد این است شان و جایگاه معلم در صدا وسیمای یک کشور .
لطفا برای معلم هم کمی احترام قائل شوید .
لطفا بفرمایید چندتا مقاله درباره احترام گذاشتن دانش آموز و اولیاء به معلم نوشته اید.
چند جا ازحقوق ضایع شده یک معلم طرفداری کردید؟
شما که چنین قلم شیوا و رسایی دارید چرا ازحق معلم دفاع نمی کنید ؟
خواهشا اگر مرهم زخم نمی شوید نمک زخم نیز نشوید
ممنون
پاسخ + +3 0 --
بازنشسته مظلوم93 1395/03/16 - 13:58
یک دفعه بگو بکشید مارا 20بگیرید
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/17 - 09:26
خداوند به شما طول عمر توام با سلامتی بدهد.
پاسخ + +5 -1 --
سعید . 1395/03/16 - 21:06
همچنانکه جامعه بدون قانون قابل تصور نیست.مدرسه ی بدون قانون هم مدرسه خوبی نیست حالا فرض کن حرفه ای ترین معلم ها رو داشته باشه.وقتی قانون اجرا نشه و با بی انظباطی برخورد درست انجام نگیره حرفه ای بودن معلم ها هم دردی رو دوا میکنه.حالا شیرزاد جان هی بگو معلم باید حرفه ای باشه.حرفه ای ترین بنای جهان وقتی مصالح ساختمانی در اختیار نداشته باشه نمیتونه ساختمان بسازه .معلم باید حرفه ای باشه با در اختیار داشتن امکانات خوب و حمایت قانونی.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/17 - 09:07
سعید جان فرض کنیم من و شما توافق کردیم که همه چیز تقصیر سیستم و دولت و فانی و قانون و... است . این تحلیل در اداره کلاس به چه درد ما می خورد؟ تا آینده قابل تصور سیستم عوض نمی شود. ماییم و همین دانش آموزان تنبل و پررو . پس چکار کنیم؟ راه حل من این است که اگر دانش آموزی سرکلاس جنبید ، با بغل دستی حرف زد ، تکلیف ننوشت ، جندید ، شیرین زبانی کرد و...فورا خونمان به جوش نیاید و با مشت و لگد به جانش نیفتیم. چون خودمان گرفتار می شویم و هیچکس هم از ما حمایت نمی کند. از طرفی دنبال خیالات واهی نرویم. اخراج دانش آموز از مدرسه تقریبا غیر ممکن است. مسلح کردن معلم به باتوم و گاز فلفل هم خنده دار است. گارد مسلح برای معلم هم توهم است. دانش آموز متخلف را نمی توانیم به زندان بیاندازیم و...در چنین شرایطی کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من. خودمان در کلاس تدبیر کنیم و دنبال اقتدار سنتی نباشیم و با بچه ها درگیر نشویم. معلم حرفه ای باد است که شرایط بحرانی را مدیریت کند... شما اگر راه حل کاربردی و عملی داری بفرمایید.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/17 - 10:41
و اگر هم نسبت به این کارهای که شما گفتین و نسبت به بی انظباطی دانش آموز بی تفاوت باشیم.کلاس شلوغ میشود .بچه ها درس یاد نمیگیرند.به هر حال پدری که بچه ی خود رو میفرسته به مدرسه انتظار داره بهش سواد یاد بدهند.پس مردم از ما انتظار دارن دانش آموز رو باسواد کنیم.مدیر هم از ما انتظار داره .اداره هم از ما انتظار داره.آیا توی کلاس شلوغ بچه مردم درس یاد میگیرد؟؟؟با فرض اینکه با بی انظباطی برخورد قانونی نشود.
پاسخ + +4 0 --
حسن درویشی 1395/03/17 - 00:12
به نظرم نکته ای که درمورد نظرات استاد شیرزاد گرامی از نظر معلمان عزیز دور مانده این است که از نظر ایشان نه دانش اموز امروز در تعاریف سنتی دانش اموز قدیم می گنجد ونه کارکرد مدرسه با توجه به سهولت دسترسی به اطلاعات وحفظیات ان کارکرد قدیمی یعنی افزایش حفظیات دانش اموزان است.البته اگر اداره ی مدرسه از حالت متمرکز واز زیر نظر وزارت خانه درمورد امور جزیی رها می شد معلمان و شورای مدرسه می توانستند قوانینی در جهت رفع موارد خستگی ونا ارامی دانش اموزان در مدرسه تصویب واجرا کنند. مثلا در کار ودانشی که امسال تدریس می کردم با هماهنگی مدیر به جای نود دقیقه هفتاد دقیقه دانش اموزان را در کلاس نگه داشتم به طور چشمگیری از بی انضباطی ونا ارامی انها کاسته شد
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/17 - 09:18
جناب درویشی ممنون از توجه و ادامه منطقی بحث . نظام آموزش و پرورش در برخی موارد و مدارس، از معلم در حد مبصر کلاس استفاده می کند و در برخی شرایط از معلم به عنوان زندانبان و شکنجه گر. یعنی معلم تعدادی دانش آموز را 90 دقیقه در قفسی به نام کلاس نگهدارد. در چنین شرایطی است که توانایی های حرفه ای معلم به داد او می رسد و به جای درگیر شدن با دانش آموز از توانایی های خود برای اداره کلاس استفاده می کند . نمونه اش کاری که شما با هماهنگی مدیر انجام داده اید. در یک مقاله می خواندم که در ژاپن اصلی ترین کارکرد مساله این است که بچه ها در مدرسه با هم دوست شوند. برخلاف تصور ما مدرسه جایی برای دانش اندوزی دانش آموز نیست. مدرسه مکان تربیت است و نقش اول معلم ، مربی بودن اوست. حالا تا اینها تغییر کند زمان می برد. در این فاصله ما نباید خودمان را با دانش آموز درگیر کنیم.
پاسخ + +1 0 --
معلم 1395/03/17 - 00:32
اقای عبدالهی مشکل شما با معلمان چیست ؟؟؟ چرا با کلمات قشنگ همش به معلمان حمله می کنی ؟ حتی در نقد مدیران وزارت بیشترین حمله ها و جفا ها را به مدیران معلم جوان می کنی ؟؟؟ ازخدا بترس
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/17 - 09:24
دوست عزیز متاسفم که نوشته های من با انتظارات شما تطبیق ندارد. پیشنهاد من این است که اگر این مطالب باعث ناراحتی شما می شود یکی از دو راه زیر را انتخاب کنید: 1-نوشته های بنده را با سند و مدرک و دلیل نقد کنید و نظرات الترناتیو خود را بیان کنید. 2- اگر فرصت این کار را ندارید و یا این نوشته ها را قابل نقد نمی دانید (به دلیل بی ارزش بودن ) وقت خود را صرف خواندن مقالات و کتابهای ارزشمند کنید.
پاسخ + +4 0 --
Morteza Hajibabaei 1395/03/17 - 09:39
سلام حرف به عمل بر اید شما لطفا چند سالی به کلاس درس بروید تا مشخص شود ایا می توانید اندیشه ونظرات خودتان را در مدیریت کلاس درس انجام دهید
برای من مشخص است که حتما شکست خواهید خورد .یا یک کلاس شلوغ بیسواد خواهید داشت از باتجربه می گویم اگر با دانش آموزی که تکلیف انجام نمی ددهد بر خورد نشود .به زودی نینی از دانش آموز ان هم به او می پیوندند .شما بهتراست به اموزش وپروش دیگر کشور ها هم نگاهی داشته باشید
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/17 - 10:06
دقیقا همینطوره که شما میفرمایید.بعضی از دانش آموزان به هیچ صراطی مستقیم نمیشوند.حتی اگه حرفه ای ترین معلم هم باشی یه سری از دانش آموزها مزاحم هستند.از کلاس خوشش نمی آید دوست دارد معلم حرفه ای رو اذیت کند.خیلی هم اذیت کند به حدی که اجازه ی درس دادن به معلم را ندهد.دیدم که میگم معلم خیلی کم دیدم کلاس ساکتی داشته باشه مگه اینکه دانش آموزها ازش بترسند
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/17 - 10:07
آقای حاجی بابایی گرامی فرموده ای که اگر با دانش آموز که تکلیف ننوشته برخورد نشود به زودی نیمی از دانش آموز ان هم به او می پیوندند... تمام صحبت سر چگونگی برخورد است. معلم و مدرسه قطعا به رفتار دانش آموز باید واکنش نشان دهند. اما این برخورد خط قرمز دارد : توهین به دانش آموز یا کتک زدن او ممکن است منجر به توهین و کتک کاری متقابل شود یا خُرد شدن شخصیت دانش آموز و عقده ای شدن او. معمولا اگر معلم احتمال تلافی دانش آموز را بدهد احتیاط می کند. حالت دوم بسیار محتمل است که بچه، تحقیر می شود و کتک می خورد و واکنش نشان نمی دهد. در این حالت ممکن است بچه تکلیف بنویسد اما شخصیت او را تخریب کرده ایم. اهمیت تخریب شخصیت از تکلیف ننوشتن بیشتر است. بنابراین کار ما یک کار ضد تربیتی و ضد اجتماعی است. در مورد کشورهای دیگر در برخی کشورهای عقب مانده توهین و اخراج و کتک زدن دانش آموز رایج است. اما در کشورهای توسعه یافته هزینه تنبیه بدنی و توهین در کلاس به قدری بالا است که معلم حتی تصور چک و لگدزدن به دانش آموز را به مخیله خود راه نمی دهد.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/17 - 10:26
حتما به معلم ها اینقدر خوب میرسن که انتظار دارن یه چک هم نزنه .منم اگه ماهی پنج میلیون و یه خونه بهم میدادن .به دانش آموز نمیگفتم بالای چشت ابره.چاکر دانش آموز هم میشدیم
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/17 - 11:11
و حرف آخرم اینه که اون قوانین فقط به درد کشورهای توسعه یافته میخوره.به درد اون کشورهای فاسد میخوره.که فسادشون کل دنیارو گرفته.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/18 - 10:17
آقای معلم عزیز این حرف را جای دیگر نزن که "اگر حقوق من 5 میلیون بود به دانش آموز نمیگفتم بالای چشت ابره.چاکر دانش آموز هم میشدیم." از این حرف بوی زبونی می آید. کسی که این حرف را می زند تابع هیچ اصلی نیست و فقط دنبال پول است و بخاطر پول چاکری می کند. این روحیه معلم نیست. اما مهم تر از این ، فرمایش شما نشان می دهد که شما چون حقوقت 5 میلیون نیست تلافی کمبود حقوق را سر دانش آموز خالی می کنی. می شود بفرمایی در دعوای تو با دولت دانش آموز چه نقشی دارد؟ شما اگر خیلی دنبال حق و حقوق هستی و خیلی هم شجاعی ، در کلاس و مدرسه کار خودت را درست انجام بده و در ساعت غیر موظف برو اتاق مدیرکل و توی صورت او سیلی بزن و به او دشنام بده . دانش آموز بدبخت چه گناهی کرده ؟
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/18 - 10:21
معلم عزیز فراموش کرده ای که من در باره قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 حرف می زنم . قانون جمهوری اسلامی ایرانه .ضمنا طبق آیین نامه انضباطی اگر دانش آموز را بزنی هم سروکارت با هیات تخلفات اداری است و هم با دادگاه و آخر سر مجبور می شوی التماس کنی و چند نفر را واسطه کنی که از اولیا رضایت بگیری . چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی ؟
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/18 - 11:29
1تو در مورد قوانین سخت ترکشورهای خارجی حرف زدی2حرف های من عین حقیقته فقط باید عاقل باشی که بفهمی من چی میگنم نه اینکه واسه راه گم کنی بزنی به جاده خاکی موضوع رو بپیچونی.3 من به دانش آموز بی تربیت و باتربیت احترام میذارم دانش آموز بد اگه سرش به سنگ میخوره تاوان تربیت خانوادگیشو میبینه.4من بخاطر حقوق پایین به دانش آموز بدی نمیکنم فقط اجازه نمیدم دانش آموز درس خون و باتربیت قربانی یه سری دانش آموز بی تربیت بشن.5اینم که واقعیته که اگه حقوقم 5 میلیون بود اجاره نشین نبودم صد برابر با دانش آموز خوش اخلاق تر بودم.خوش اخلاقی وظیفه نیست .6تو فقط از دانش آموز بی تربیت دفاع میکنی دلیلش کاملا واضح هست.7در یه حرف منطقی نزن به جاده خاکی جواب بی ربط نده .موفق باشید
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/18 - 11:52
8 ما همه خدمت گذار و چاکر این مردم هستیم
پاسخ + +1 0 --
بازنشسته۹۴ 1395/03/17 - 14:01
سلام شیرزادعزیزدفعه قبل گفتم مانندشیری. اماازت خواستم مقاله پیرامون منزلت ومعیشت بنویس تابرای معلمان خوش آیدوازمسولین بخواه طلب معلمان رابدهند.امافرمودیدهرطیف یک جورمطالب می خواهندومن مجبورم باهمه باشم. یه دوربه نظرات نوشته شده پیرامون مقاله ات نگاه کن. ببین دردمعلم امروزی اینای که نوشته ای نیست.معلم اگرفکرش آسوده باشد چنان تربیتی وتعلیمی می دهدکه دیگرنیازی به قاضی وجرم ومحکمه نخواهدبود.شما به کمک این سایت درددلهای معلمان رایک کتاب کن وآقایی کن بده دست نوبخت وفانی تابخوانندببینندجرم وجنایت درسنین کودکی چرابروز میکند.اقاشیرزادخودت استادی معلمین درعرضه ۲ ۳ساعت تدریس فقط به فکربعدازمدرسه هستندتانان وروغن سفره شان راپرکنند.حالا میدانم خواهی گفت برای معلم سبد سیب فرستاده بودندمی رفتندسراغ شغل دیگر.ولی عشق وعلاقه ومقامی راکه اجدادمان گفتندچه بود.نخودولوبیا.معلمان دراکثرممالک غنی ترین پرنفوذترین وقدرتمندترین اشخاص بودند وهستندعلم وفرهنگ جهان راکه نمی شودقایم کردشخص میبیندوسراغش می رود.و....
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/18 - 09:56
بازنشسته گرامی 94 ،ساعات کار موظف معلمان ابتدایی 25 ساعت در هفته و ساعت کار دبیران و هنرآموزان 24 ساعت در هفته است. اگر دبیر بوده ای در سالهای پایانی 2 ساعت هم تقلیل ساعت گرفته ای . 32 ساعت کار را از کجا آوردی ؟ معلمان در اکثر کشورها متناسب با سطح اقتصاد کشورشان شان در دهک های میانی قرار دارند و خیلی هم قدرتمند و پرنفوذ نیستند. کار معلمی هم تعلیم و تربیت کودکان است و به علم و فرهنگ به صورت تخصصی ربطی ندارد. ظاهرا نظر شما این است که اگر حقوق معلم اضافه شود کارش را بهتر انجام می دهد.این فرضیه در فضای مجازی قابل اثبات نیست. فانی 67 درصد در طول دوسال به حقوق معلمان اضافه کرده است. هم عصبانیت کاربران بیشتر شده و هم بهره وری کار ظاهرا تغییر نکرده است. یعنی بین افزایش حقوق و رضایت بخشی از همکاران و افزایش راندمان رابطه معناداری دیده نمی شود.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/18 - 11:33
چون با 67 درصد افزایش حقوق گرانی سال 91 جبران نشده.انشاالله چند سال بعد که اون گرانی جبران شد .قدرت خرید معلم ها به اون سطح رسید معلم ها هم راضی تر میشوند.این هم 67 درصد رو به رخ معلم ها نکش که در برابر گرانی سال 91 هیچ است
پاسخ + +1 -1 --
بازنشسته۹۴ 1395/03/17 - 14:19
بقیه مطالبم وفکرمیکندمعلم بشودوعظمت ومنزلت پیداکندامانمی دانم چرادرایران خوب ماچرابه معلم اینگونه نگاه شدومابه قول آذری هاغیربچه های لک لک شدیم امامان رهبرمان همه گفتندومی گویندبفکراین قشرباشید امادولتهابین مافرق می گذارندشفارش معلم میشودسایرکارکنان غنی میشوندشما که ازصاحبنظرانیدنظربدیدمقاله بنویسیدتاشایدفرجی حاصل شودخودتان می دانیدمعلم چون ازخدامی ترسدهیچ وقت وجدانش راله نخواهدکرد ودرعرضه ۲. ۳ساعت آموزش تلاش خواهدکردامابایستی درسایراوقات فکرش آزادشودوبه معلوماتش اضافه کندوفراگیران راازسایرتهاجومات محفوظ کندشما رابخدا بنویسید بگوییدتاگوشهای سنگین بازشود.بامید. آن روز
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/18 - 10:00
دوست عزیز همه جور معلم داریم : باوجدان و کاری ، بی وجدان و از زیرکاردررو ، بااخلاق و بی اخلاق ، با سواد و بی سواد و...خداترس و خدانترس و...شما که ماشالله اینها را می دانی خودت قلم بردار و بنویس. چرا منتظر من نشسته ای ؟
پاسخ + +1 -2 --
ناشناس 1395/03/17 - 14:39
سلام جناب شیرزاد خدا قوت حتما حداقل کامنت های ایجاد شده در اخر مطالب خود را حداقل مشاهده می کنید و می دانیم که جامعه عمل نمی پوشانید به ایده ها و عقاید دیگران اما یک نکته و یک سوال . گویا ترین تحلیل ها و متمسک های فرهنگی را خود مقام معظم رهبری در دیدار با مسولین و مجلسیان درخصوص فرهنگ و فرهنگی بیان می کنند 1.چرا اصلا این نکات رادر سایت خود درج نمی کنید 2. چرا این گونه مطالبات که از زبان رسای رهبری ارائه می شود را به عنوان یک پارامتر وهدف واقعی در نظر نگرفته و ان را از مسئولین مطلبه نمی کنید اما هر شخصی دیگر از هر گوشه و کناری در خصوص فرهنگی حرف می زند فورا ان را در سایت درج می کنید ایا این گونه رفتار ها را یک نوع تقابل نمی دانید در کانل تلگرامی کانون صنفی معلمان هم هیچ اشاره ای به بیانات مقام معظم رهبری نشده است لطفا پاسخ دهید توجیه نکنید
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/03/18 - 10:08
1- من در اداره این سایت دخالتی ندارم و فقط مطالبم را به آدرسی که در سایت داده شده می فرستم. 2- تا جایی که دیده ام صدای معلم فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد آموزش و پرورش را به نحو شایسته و چشمگیر بازتاب می دهد. 3- جایگاه رهبری رفیع است و به نظر من درست نیست که افراد برای تحکیم نظر خودشان از فرمایشات ایشان استفاده ابزاری کنند. 4- این سایت چون صدای معلم است قاعدتا باید نظرات گوناگون معلمان را منعکس کند. 5- آنچه گفتم صرفا نظر شخصی بنده است.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1395/03/18 - 09:32
جناب شیرزاد هر چند می دانیم نمی توانید!!!!نمی خواهید ؟؟؟؟؟ پیام ها و گفته های رهبری رادر سایت درج کنید اشتباه چندین شاله شما گروه های صنفی همین بوده و هست که حرف بالاترین مقام جامعه را پی گیر نیستید و صرفا دنبال رده های پایین هستید تا وقتی این شگرد را داشته باشید صاحب شرایط نیستید و وضع به همین منوال طی خواهد شد و صدای فرهنگی جماعت خریدار ندارد
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1395/03/18 - 12:47
پیشنهاد می کنم آموزش و پرورش رو کلا تعطیل کنیم. هر کی سواد خواهد جور هندوستان کشد! اينجوري خیلی از مشکلات دولت و مردم خود به خود حل ميشه، مملکت این همه دکتر و مهندس واسه چی ميخواد ؟ آخه مگه ما کشور صنعتی هستیم که آمار دانشجویان ما دو برابر آلمان هست؟ آخرش چی تا الان بالای دو سه هزار فارغ التحصيل دکتری بیکار داریم.
پاسخ + +2 0 --
یک معلم 1395/03/31 - 10:47
1- به نظرم جناب شیرزاد بیشتر از آن که راه حلی برای این مشکل-که روزبه‌روز هم بیشتر شده و ابعاد خطرناکی به خود می‌گیرد- ارائه کنند، به شرح مسئله پرداخته و در انتها در چند سطر فرموده‌اند که معلم باید هنر معلمی را بیاموزد... یعنی صورت مسئله را پاک کرده‌اند... بخشی از نوشته‌های ایشان از واقعیات جامعه به دور است، به این جملات دقت کنید:
«معلم باید در معیارهای انضباط و نظم کلاس تجدید نظر کند و خندیدن و جنبیدن و حرف زدن و تکلیف ننوشتن و حاضرجوابی و... را از لیست تخلفات دانش آموزان حذف کند»
اگر مشکل برخی دانش‌آموزان فقط اینها باشد که بعید می‌دانم معلمی به خاطر آن‌ها به کتک‌زدن دانش‌آموز روی بیاورد...
2- مقایسه دانش‌آموز مشکل‌دار با بیمار و مدرسه با بیمارستان کاملاً نادرست است... بیمار اگر فریاد برمی‌آورد و ناله می‌کند از سر عمد و اختیار نیست... به سخره گرفتن عامدانه معلم توسط دانش‌آموز آیا مشابه رفتار آن بیمار است؟!
پاسخ + +3 0 --
یک معلم 1395/03/31 - 10:48
3- معلم نیز همانند هر انسان از جمله آن دانش‌آموز به عزت نفس نیاز دارد... نمی‌توان به بهانه عدم تحقیر دانش‌آموز، پذیرفت که معلم تحقیر شده و به او توهین شود. ضمن اینکه معلمان چون صبورند بسیاری از رفتارها را تحمل می‌کنند و عکس‌العمل معلم در شرایط واقعاً بحرانی بروز می‌کند.
4- استدلال شما را مبنی بر اینکه اخراج دانش‌آموز از مدرسه یعنی شکست نظام تعلیم و تربیت، قبول ندارم. اگر نظام آموزش و پرورش مؤظف بود هر دانش‌آموز با هر نوع شرایط ورودی را در بهترین شرایط خروجی تحویل جامعه دهد، جامعه ما به مدینه فاضله تبدیل می‌شد. این استدلال با واقعیات جامعه منطبق نیست.
پاسخ + +3 0 --
یک معلم 1395/03/31 - 10:49
5- آنچه به عنوان پیشنهاد می‌توان مطرح کرد این است که آئین‌نامه اجرایی مدارس و در صورت لزوم قوانین مربوطه به صورتی اصلاح شوند که در صورت گزارش کوچکترین تخلف دانش‌آموز، ادامه تحصیل وی به صورت غیرحضوری انجام شود... و فقط دانش‌آموزانی حق حضور در کلاس داشته باشند که مقررات مدرسه را رعایت کنند. شاید بفرمایید که عدم حضور در کلاس تبعات تربیتی برای دانش‌آموز خواهد داشت، اما اولاً مدرسه با تمام تأثیرگذاری‌اش همه وقت دانش‌آموز را نمی‌گیرد، ثانیاً وقتی صحبت از تحول جامعه می‌شود، تحول در روش‌های آموزش را هم باید مد نظر قرار داد.
پاسخ + +3 0 --
یک معلم 1395/03/31 - 10:50
6- آنچه پیشنهاد شد کلی بود و هنوز بسیاری از مشکلات را می‌توان با اصلاح برخی از رویه‌ها به حد قابل توجهی کاست. یکی از مهم‌ترین اصلاحاتی که باید انجام شود تحمیل شرایطی بر معلمان است که آن‌ها را وادار به نمره‌دادن و قبولی دانش‌آموز می‌کند. به چه دلیلی باید دانش‌آموزی که نمره قبولی در درسی نمی‌گیرد بتواند در پایه بالاتر حضور پیدا کند؟! اگر به خاطر هزینه‌های تحصیل اوست، آیا این همان نگاه نادرست صرفه‌جویانه به آموزش و پرورش نیست؟ آیا نمره قبولی به ناحق باعث ایجاد انگیزه در دانش‌آموز برای به چالش‌کشاندن کلاس نمی‌شود؟!
البته مواردی دیگر نیز هست که معلمان عزیز بهتر از همه از آن آگاهی دارند اما گوش شنوایی در دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت می‌خواهد...
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/07/22 - 12:25
گاش معلم نبودم

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور