صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محمدمهدی درستکار/ فرهنگی از اصفهان

در آموزش و پرورش تطبیق معادل تبعیض است

مساله تطبیق و تبعیض در وزارت آموزش و پرورش  معلمان همواره از کم لطفی ها و بی توجهی هایی که در دولت های مختلف در حق آموزش و پرورش شده است شاکی بوده اند و اعتقاد داشته اند این بی اعتنایی ها در درازمدت عواقب وخیمی برای فرهنگ ،اقتصاد ،سیاست و حتی امنیت ما به دنبال خواهد داشت و معمولا  گوش شنوایی نیز برای این اعتراض ها وجود نداشته است.

معلمان همیشه یکی از مصادیق این بی توجهی را تبعیض بین حقوق فرهنگیان و سایر حقوق بگیران دانسته اند و از مسئولین آموزش و پرورش خواستار تلاش برای رفع این تفاوت ها بوده اند.

 بنده قصد ندارم به موضوع تکراری تبعیض بپردازم و علیرغم تلاش های چندین ساله ی صنفی در جهت دفاع از حقوق فرهنگیان اکنون اعتقاد دارم که ما معلمان به جای پرداختن به موضوع تبعیض که البته یک واقعیت تلخ می باشد اما متاسفانه اصرار بربیان آن نه تنها منجربه رفع آن نشده است بلکه برخی واکنش های منفی و ناپخته ای را از طرف افرادی از سایر اقشار حقوق بگیر به همراه داشته است ، بهتر است با استفاده از توان مندی های مختلف خود با طرح اهمیت آموزش و پرورش به عنوان یک نیاز اولیه ی انسان ها و پیش نیاز توسعه ی پایدار و تببین عواقب بی توجهی به آن ،موضوع سامان دهی و ارتقای سیستم آموزش کشور را به یک مطالبه ی بزرگ ملی تبدیل نماییم و مطمئن باشیم در صورت موفقیت در این زمینه مشکلات معیشتی ما نیز مرتفع خواهد شد.

اما موضوع مهم تری که می خواهم به آن بپردازم این است که  در سال های اخیر به نظر می رسد تصمیم گیرندگان وزارت آموزش و پرورش که ما انتظار داشتیم در جهت رفع تبعیض های مذکور تلاش نمایند ،خود اصلا اعتقادی به اجرای عدالت ندارند چرا که  به خصوص ازشش سال گذشته تاکنون به بهانه  های مختلف  تبعیضاتی درون سازمانی رانیز در خصوص دریافت ها بنیان نهاده اند تا جایی که برخی از آنها آن قدر با عقل سلیم ناسازگار است که این شائبه را به وجود می آورد که نکند خدای ناکرده دستی در کار است که بین نیروهای آموزش و پرورش تفرقه ایجاد نماید .

البته ما چنین فکری نمی کنیم و از دست شیطان وسوسه گر به خدا پناه می بریم اما توجیه دیگری نیز برای آن نمی یابیم.

از سال 88 تاکنون هرگاه صحبت از تطبیق در آموزش و پرورش شده است پیامد آن یک تبعیض فاحش بوده است به طوری که اکنون می توان گفت در آموزش و پرورش تطبیق معادل تبعیض است و هرگاه یکی از مسئولین از تطبیق صحبت می کند ،دلمان می لرزد و منتظر عواقب ناگواری هستیم.

مواردی از این تطبیق ها  به عنوان شاهد ادعا از این قرار است:

1- هنگام اجرای قانون مدیریت بر خلاف روح حاکم بر قانون و فلسفه ی وجودی آن در یک مکانیزم نامعقول که شرح آن مفصل و از حوصله ی این یادداشت خارج است مبالغی به عنوان تفاوت تطبیق در احکام درج گردید که برخلاف آنچه در قانون پیش بینی شده بود و باید با افزایش منطقی حقوق، مستهلک می شد در احکام ثابت ماند تا امروز شاهدی بر ادعای ما و تفاوتی نا روا در دریافت ها باشد.

2- در سال 91 بندی به عنوان تفاوت تطبیق جدید در احکام حقوقی درج گردید که باعث تبعیضی آشکار گردید و بنده با قاطعیت می گویم که این موضوع سند محکمی در بی منطقی و بی مسئولیتی برخی از مسئولین و کارشناسان آموزش و پرورش در دولت قبلی و فعلی است و آمادگی اثبات ادعای خود را دارم.

3- اما مصیبت بارتر از دو مورد قبلی اتفاق نامبارکی است اکه در سال جاری شاهد بودیم ، در سال 94 بعد از اجرای طرح نامسمای رتبه بندی و افزوده شدن مبالغی به حقوق فرهنگیان از روز دوم مهرماه فرآیند معمول ارتقای رتبه ها متوقف گردید .

البته مدت ها امیدوار بودیم که مدتی پس از صدور احکام به اصطلاح رتبه بندی ،این فرآیند مجددا به اجرا درآید اما وقتی از قول معاونت محترم وزارت شنیدم که کاری که انجام شد رتبه بندی نبود و در واقع یک تطبیق بود و پس از این برای ارتقای رتبه باید مکانیسم جدیدی فراهم شود ،ناخودآگاه با شنیدن کلمه ی تطبیق متوجه شدم که تبعیض جدیدی در احکام حقوقی رقم خورده است و شخصی که به جای اول مهرماه در روز دوم مهرماه حائز شرایط ارتقای رتبه گردیده است باید تا پایان خدمت بلکه تا پایان عمر تاوان این یک روز را بدهد.

مشکل اینجاست که متاسفانه ما تا جایی که تبعیض به ضرر خودمان نباشد اعتراض نمی کنیم بلکه گاهی به اعتراضات دیگر همکاران مان نیز خرده می گیریم و توجه نداریم که عدم حساسیت به بی عدالتی روزی دامن گیر ما نیز خواهد شد.

تاسف بارتر این که به نظر می رسد برای برخی مسئولین علاوه بر منطق ،انصاف و عدالت موضوع دیگری نیزهنوز  تعریف نشده است که همان پاسخ گویی می باشد.

در پایان امیدوارم که همه ی تصورات بنده در این رابطه اشتباه باشد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 24 اسفند 1394 13:18 خوانده شده: 1556 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1394/12/24 - 13:40
آموزش و پرورش تاکید کرده آن دسته از کارکنانی که از مزایای دریافت فوق العاده ویژه برخوردار می شوند، مجاز به بهره مندی از بخشنامه 123788 مورخ 25/6/1394 نمی شوند که بررسی ها نشان می دهد بخشنامه فوق مربوط به موضوع مهم رتبه بندی حرفه ای معلمان است و بر این اساس، بخشی از فرهنگیان باید بین حضور در مبحث رتبه بندی حرفه ای و برخورداری از فوق العاده ویژه، یکی را انتخاب کنند.
پاسخ + +16 0 --
محمد علی 1394/12/24 - 13:45
هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که ی فرد بخاطر دو روز یا دو ماه از این طرح محروم بماند اونم با اون افزایش چندر غازش یعنی واقعا این درسته که ادم ١١ سال و ٣۶۴روز سابقه داشته باشه بخاطر دو روز از ارتقا محروم بمونه من خودم همین وضعیتو دارم بعد مهر شدم ارشد اما هنوزحکم نزدند یعنی هیچ چیزی به حقوقم اضافه نشد چون اون80اضافه میشه همین حکم ارشدم که نزدن . ایا کسی هست پیگیری کنه . با تشکر از شما
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/25 - 00:57
چندبار اعتراض نمودی ؟ به کجا شکایت کردی ؟چند مطلب در این خصوص نوشتی؟ چند بار تماس گرفتی؟از چه کسی انتظار داری؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/25 - 13:24
خیر کسی نیست خودتون زحمت بکشید پیگیری کنین فقط خودتون و خودمون
پاسخ + +12 -1 --
فرهنگی 1394/12/24 - 13:47
اینها که مشکل نیست که کارگزاران تعلیم و تربیت بخوان حلش کنند.
تنها مشکل لاینحل کشور سه ماه تعطیلی مدارسه, و البته نه تعطیلی دانشگاه ها ونه جاهای دیگه!

گره آین مشکل لاینحل من بحران زا شده فقط با کف پر قدرت آقای فانی و نوید ادهم و بطحایی بابا حله!
جل الخالق چه وزیر کارآمدی!
وچه تیم کارآمدتری!
وقتی حرف از بی عدالتی و ظلم در حق معلمان میشه, کارگزاران تعلیم وتربیت مرده اند, لال هستند, هیچ طرحی برای برون رفت از مشکلات ارایه نمیدهند,
اما برای گم کردن تعطیلات افاضه سخن میکنن ,طرح پشت طرح میدن.
پاسخ + +14 0 --
بازنشسته 1394/12/24 - 13:55
از آقای فانی بخاطر اینکه در این روزهای پایانی سال زندگیمونو به جهنم تبدیل کرد کمال امتنان را داریم،جمعی از بازنشستگان 93
پاسخ + +14 0 --
ناشناس 1394/12/24 - 13:59
از خدا می خواهیم که این وزیر و تیم... سال جدید نباشند انشااله
پاسخ + +12 0 --
نسرین 1394/12/24 - 14:11
اگر این گونه که شما پیش بینی می کنید باشد که فاتحه عدالت اجتماعی در این مملکت را باید خواند با گذشت هر سال و با ورود هر جریان سیاسی کور سویی از امید برای اجرای عدالت در دلمان روشن می گردد اما مثل این که هیچ اراده ای برای رفع تبعیض بین کارمندان دولت حتی درون یک سازمان وجود ندارد
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/12/24 - 14:19
مگه تا حالا طعم عدالت رو چشیدی,
از شما بعیده چنین حرفی بزنی, مگه معلم نیستی!
مگه تو این جامعه زندگی نمیکنی!
نکنه از بهشت کامنت گذاشتی!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/25 - 00:59
ما مقصریم !ما که پیگیری نمی کنیم!
پاسخ + +14 0 --
ناشناس 1394/12/24 - 14:53
عدالت چه رنگی .کجا اجرا میشه . اگه خبری شد .به ما هم اطلاع دهید .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/24 - 17:16
ببخشيد اين كلمه "عدالت" كه ميگوييد يعني چه؟ اين كلمه خارجيه؟!
پاسخ + +9 -5 --
رسول زاده 1394/12/24 - 16:16
بنده با نزدیک به 6 سال سابقه ی مداوم کاری با مدرک لیسانس مهندسی کامپیوتر از دانشگاه دولتی حدود 1450000 کل دریافتی بدون کسورات حقوقیم است
جناب دبیر محترم نویسنده مقاله
همین الان ، هم کلاسی های سابق من و حتما شما در ادارات و ارگانهای دیگری با سوابقی کمتر و با مدارکی تحصیلی برابر و یا حتی کمتر حداقل تا دو برابر ما خالص دریافتی دارند
بعد جنابعالی شاید از سر تنگ نظری همین
90.000تومان چندرغازی که مشمول افزایش سالانه حقوق هم نمی شود را هم

معادل تبعیض شمرده اید؟! اگر همین هارا هم بردارند حقوق من معلم با یک کارگر ساده یک نگهبان ساده یک رفتگر شاید درحد چند هزاری تفاوت داشته باشد!


حضرتعالی وقتی به موضوع تبیعض می پردازید لازم است به نداشته های حقوقی در برابر سایر ارگانها اشاره کنید یا بر تاثیر سوابق و تحصیلات در افزایش تاکید کنید
نه اوج سخن خود را چونان تنگ نظرانه معطوف به 90هزارتومن دریافتی گروهی از همکارانتان نمایید!
پاسخ + 0 0 --
رسول زاده 1394/12/24 - 17:46
مقصود از 90هزار تومان تفاوت تطبیق بود که در نگارش از قلم افتاد
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/12/24 - 18:44
بحث روی 90 هزار تومان نیست . این تطبیق دادن مفهومی ندارد اینکه تا اول مهر برای تعدادی حکم افزایش در نظر بگیرند ولی از دوم مهر به بعد امکان ارتقای رتبه و صدور حکم را منع کنند اینجا تبعیض است .اگر بنا به رتبه بندی است باید همه را در نظر گرفت اینکه ابتدا گروهی را به قول خودشان تطبیق بدهند و به بهانه های مختلف تعداد زیادی را حذف کنند توجیه پذیر نیست
تفاوت 480 هزارتومان ( رتبه عالی ) با رتبه پایه (60 هزارتومان ) چقدر قابل قیاس است ؟؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/25 - 01:05
دیدید خیلی از ما تا زمانی که تبعیض به نفع ما باشد به آن راضی هستیم و نویسنده ای که سال ها در تشکل های صنفی بدون چشمداشت به دفاع از حقوق معلمان پرداخته است را تنگ نظر می خوانیم. و توجه نمی کنیم که منظور نویسنده حذف تفاوت تطبیق نیست بلکه جایگزین شدن افزایش حقوق به جای ان است که مکانیسم آن در قانون مدیریت پیش بینی شده بود اما بی خبر از همه جا و کلاه گشادی که سرمان رفته است نگران کم شدن 90000 تومان می باشیم . وقتی با منطق آشنا نیستیم بدتر از این هم حق ماست.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/25 - 01:22
جناب بلند نظر شما اگر مفهوم تفاوت تطبیق را می دانستید ، متوجه می شدید دلیل وجود این تفاوت تطبیق اجرای غلط قانون مدیریت می باشد آگر در ابتدای اجرای قانون و سال های بعدضریب ریالی مناسب و مطابق قانون در نظر گرفته شده بود اولا نیاز به تفاوت تطبیق نبود ثانیا تاکنون به تدریج فاصله ی بین دریافتی فرهنگیان و دیگر حقوق بگیران از بین رفته بود و مشکل معیشت معلمان حل شده بود. و این یادداشت به دنبال اجرای درست قانون است و گرنه مطمئن باشیدخود نویسنده نیز این تفاوت تطبیق را دریافت می کند.
پاسخ + 0 0 --
درستکار 1394/12/25 - 01:28
ما زیاران چشم یاری داشتیم .
شاید بنده نتوانسته ام منظور خود را خوب توضیح بدهم و شاید هم دوستان از جزئیات قانون مدیریت و نحوه ی غلط اجرای آن اطلاع کافی ندارند . و گرنه می دانستند این 90 هزار تومان را به جای چه مبلغی می گیرند که از آنها دریغ شده است . کاش تمام مطلب را می خواندند و بعد قضاوت می نمودند. تو مو می بینی و من پیچش مو
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1394/12/24 - 16:40
مشکل اصلی دوستان ستادی فقط پرداخت حقوق عوامل مدرسه است ...شما حقوق نخواهید تمام سال را تعطیل می کنند
پاسخ + +5 0 --
فرهنگی 1394/12/24 - 18:50
عدالت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1394/12/24 - 19:12
متاسفم واقعا
پاسخ + +7 -5 --
پاسخ یک معلم 1394/12/24 - 19:22
این نویسنده به جای اشاره به تبعیضات حقوقی فراوان سایر نهادها با آموزش و پرورش ، تفاوت تطبیق بسیار کم معلمان را مصداق تبعیض شمرده .در حالیکه مستخدمین وزارتخانه های دیگر با سوابق و مدارک پایین دو یا سه برابر معلمین دریافتی دارند. احتمالا این آقا به این مسئله واقف نیست که به تفاوت تطبیق گیر داده.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/25 - 01:12
اتفاقا نویسنده به این مساله و همه ی تبعیضات موجود واقف است اما می گوید وقتی ما به تبعیضات درون سازمانی رضایت می دهیم چگونه انتظار داریم سایر تبعیضات به مراتب بزرگتر برطرف شود و اگر دقت کنید در این مقاله ثابت شده که مسئولین امور اداری یااصلا به عدالت اعتقادی ندارند یا این در ایجاد تفرقه بین ما بسیار موفق بوده اند و این را از نظرات درج شده به خوبی می توان فهمید . تا وقتی ما جمعی فکر نکنیم و فقط حواسمان به فیش حقوقی خودمان باشد همین آش است و همین کاسه. ما وقتی می توانیم تبعیضات بزرگ را رفع نماییم که به تبعیضات کوچک نیز رضایت ندهیم . برخی نظرات دوستان واقعا دلسرد کننده است.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/25 - 01:13
شما ابتدای یادداشت را نخوانده اید
پاسخ + 0 0 --
رسول زاده 1394/12/26 - 00:23
کدام تبعیض ! یک تفاوت تطبیق 90 تومنی برای تفاوت حقوقی فاحش بین تعدادی از جدیدالاستخدامی ها با سایرین رضایت به تبعیض نیست؟!!!!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/26 - 13:46
شما حکم خودتان را دیده اید این تفاوت تطبیق تا سیصدهزارتومان هم می رسد و کسی که مشمول هرسه بند تبعیض آمیز ذکر شده در یادداشت شده ممکن است تا هفتصد هزار تومان کمتر از همکار خود با شرایط مشابه بگیرد ،اگر آقای رسول زاده راضی هستند ایرادی ندارد ماهم راضی هستیم . البته ما در هر شرایطی راضی به کاهش حقوق هیچ همکاری نیستیم و می دانیم کسی اضافه نمی گیرد بلکه بعضی ها خیلی کمتر می گیرند.شما هم تقصیر ندارید به جزئیات آگاه نیستید.
پاسخ + +5 0 --
محمدمهدی درستکار 1394/12/26 - 13:52
منظور بنده اصلا تفاوت تطبیق جدیدالاستخدامی ها نیست بلکه منظور این بوده که دلیل ثابت ماندن تفاوت تطبیق اجرای ناقص قانون است و دلیل باقی ماندن تبعیض فراوان بین فرهنگیان و سایرین نیز ناقص و غلط اجرا شدن قانون مدیریت می باشد دلایل بنده مفصل و مستند می باشد اما مسئولین حاضر به شنیدن آن نیستند. یعضی از همکارا عزیز نیز در قضاوت عجله نموده اند.
برای همه ی دوستان در استانه ی سال جدید سلامتی و بهروزی آرزو می نمایم.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1394/12/27 - 01:32
درخواست تماس همکاران با شماره تلفن بابت رتبه های استحقاقی 02182283209
پاسخ + 0 -4 --
ناشناس 1394/12/27 - 18:23
از ماست که بر ماست کلی اسمون ریسمون به هم بافتی که بگی عامل فقر معلمان 50 تومن تفاوت تطبیقه
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1394/12/28 - 22:37
عامل فقر ما تفاوت تطبیق نیست بلکه فرد گرایی ماست تاوقتی منافع فردی را بر منافع جمعی ترجیح می دهیم به جایی نمی رسیم چون تلاش جمعی نمی کنیم و فعالان صنفی را هم دلسرد می نماییم . معیار ما حقیقت نیست معیار ما فیش حقوقی خودمان است. نمی توان با برخی تبعیضات مخالفت کرد و از برخی تبعیضات اسستقبال نمود.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور