صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شیرزاد عبداللهی / همکار گروه صدای معلم

"جمال – ش " توی راهرو ها و اتاق های وزارتخانه دنبال چیست؟/ وزیر در فیس بوک و تلگرام آنتن دارد/ مدیریت آموزش و پرورش بیمار و عقب مانده است

مدیریت در آموزش و پرورش و معیارهای گرفتن مدیریت  می گوید : "این روزها با هرکی تو وزارتخانه حرف زدم . میگه جمال –ش به اعتبار نسبت فامیلی برادر زن.... توی راهرو ها و اتاق های وزارتخانه می چرخه و توی همه کارها دخالت می کنه" می پرسم : "سمتش چیه تو آموزش و پرورش ؟"  می گوید : "سمتی ندارد. کارمند تلویزیون  است. اما به اعتبار نسبت فامیلی در ستاد خیلی ها از او حساب می برند." می پرسم : چه جور دخالتی ؟   می گوید : "عزل و نصب ها  ، تصمیمات مدیریتی و کارهای سیاسی . در زیر مجموعه برخی مدیران آدم های خودش را دارد. و افرادی خارج از چارت اداری برایش خبر چینی می کنند."

ظاهرا یکی از معاون های وزیر  انتصاب خود را مدیون او می داند و افرادی از یک منطقه  قومی با ملات لهجه و منافع اداری به هم چفت شده اند. قضیه وقتی بالا گرفت که پیش از انتخابات تعدادی از کارکنان ستادی آموزش و پرورش همراه با نمایندگان تشکل های صنفی با آقای محمدرضا عارف، خارج از چارچوب اداری ملاقات کردند. ظاهرا یکی از حاضران در نشست که با فن خبرنگاری آشنا بوده ، صحبت های حاضران در جلسه را ضبط کرده و در اختیار وزیر گذاشته است.

در این جلسه برخی از حاضران در حضور عارف از عملکرد وزیر انتقاد کرده بودند.

واکنش فانی معلوم نیست اما گفته می شود همین شخص در برخی گروه های تلگرام و صفحات فیس بوک مرتبا پرسه می زند و انتقادهای افراد سرشناس اداری را جمع آوری می کند و با کم و زیاد کردن مطالب به عنوان اخبار ویژه با واسطه یا مستقیم در اختیار وزیر می گذارد.

اخیرا سخنان یکی از کارکنان اداری در باره پایین آمدن سهم مشارکت زنان در مدیریت ها در یک گفت و گوی تلگرامی به فاصله کوتاهی به سمع و نظر وزیر می رسد که گویا اسباب تکدر خاطر ایشان را فراهم می کند.

در باره اعتبار این گونه مطالب نمی شود اظهار نظر قطعی کرد. اینها بخشی از تک و پاتک ها و زیرآب زنی های اداری است.  با این حال  دخالت های آقای جمال –ش به اعتبار نسبت فامیلی با ... را قبلا از افراد موثق شنیده ام. اما چرا با این فرد مسامحه می شود و اصلا چرا ایشان را به محیط اداری راه می دهند؟  سوالی بی پاسخ و مایه تعجب است.   

اینکه وزیر در فضای مجازی آنتن داشته باشد  هم مطلب پوشیده ای نیست. اما تجربه نشان داده که آنتن ها خبرها را از فیلتر منافع خود می گذرانند.

این مطالب را گفتم تا نمونه ای عینی از روابط بیمار مدیریتی در آموزش و پرورش را نشان دهم . مدیریت آموزش و پرورش ناسالم  و عقب مانده است و  داستان عمیق تر از تخلفات این فرد یا ان فرد است. پست مدیریت یک غنیمت و نوعی رانت است که در مقابل وفاداری و ارادت به مقام بالا دست به افراد اعطا می شود.

این مقام لزوما بالاترین فرد دستگاه یعنی وزیر نیست. معاونان و مدیران کل، هر یک  مناطق خودمختار خود را برحسب منافع سیاسی و اداری که برای خود تعریف کرده اند اداره می کنند

درست هنگامی ورقه ای کاغذ با متنی کلیشه ای و ماشین شده،  دست شخصی می دهند که روی آن نوشته است : "... نظر به تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده شما را .... به موجب این حکم به سمت ... منصوب می نمایم . امید است ..." نطفه دروغ بسته می شود ، هم آنکه امضایش پای حکم است و هم آنکه قرار است مدیر شود می داند که این متن و این کلمات قلنبه سلنبه واقعیت ندارد. مدیر با رابطه می آید و با ایجاد روابط جدید زیر پایش خالی می شود.

در آموزش و پرورش مدیران بر اساس معیارهای سنتی مانند روابط فامیلی ، همشهری بودن ، آشنایی ها و دوستی های قدیمی ، سفارش افراد قدرتمند، سفارش برخی بستگان و... منصوب می شوند.

البته ظاهرا مدیران  زیر چتر سیاسی اصلاح طلب و اصول گرا طبقه بندی می شوند که چندان اصالت ندارد. اصول گرایی و اصلاح طلبی تابلویی است که برحسب موسم سیاسی قابل تعویض است. سیاست و جناح و انتخابات از دید اغلب مدیران و منتظران مدیریت ، صرفا ابزاری برای نشستن بر صندلی های ریاست است.

ما معلمان اغلب دلمان را به این خوش می کنیم که فلانی اصلاح طلب یا اصول گرا است و گاهی سر این مسایل با هم دعوا می کنیم. مدیریت این دو جناح تفاوت هایی دارد. مثلازمان اصول گرایان فضای سیاسی بسته تر و صف های نماز در ادارات طولانی تر می شود و در زمان مدیریت اصلاح طلبان و اعتدالی ها فشارهای سیاسی کمتر و زبان معلمان بازتر می شود. اما در هر دو دوره نحوه انتخاب مدیران در چارچوب روابط سنتی صورت می گیرد و مسایلی مانند شایستگی و تجارب مفید و... کلماتی است که کسی آنها را جدی نمی گیرد.

 چرا پست مدیریتی در آموزش و پرورش مهم است؟ به این دلیل که آموزش و پرورش فقیر است . حقوق معلمان پایین است . گرفتن پست راهی است به سوی رفاه . حقوق مدیران آموزش و پرورش به نحو قابل ملاحظه ای از حقوق معلمان بیشتر است. علاوه بر این کار تدریس در کلاس روز به روز سخت تر می شود.

در واقع ، گرفتن پست نوعی فرار از آینده ای وحشتناک است. آینده ای که با حقوق بخور ونمیر بازنشسته می شوی . پست مدیریتی در آموزش و پرورش فقیر یک از منابع کمیاب است.

 گروه های مختلف و افراد جامعه درگیر رقابت بر سر منابع کمیاب قدرت، ثروت، معرفت و منزلت هستند. در سیستم اداری گرفتن پست شخص را قدرتمند می کند و از طریق آن می تواند به ثروت ، مدرک تحصیلی بالاتر (نه لزوما معرفت ) و منزلت دست یابد .

از آنجا که ضوابط روشنی در توزیع پست ها اعمال نمی شود ، رقابت برای گرفتن پست و یا ماندن بر صندلی مدیریت تبدیل به یک تنازع بی قانون می شودکه در آن استفاده از هر حربه ای مجاز است.

 می توان بدون اغراق گفت که حداقل نیمی از انرژی و وقت یک مدیر مستقر در رده های مختلف از مدیر مدرسه تا معاون وزیر صرف ایجاد روابط غیر اداری برای حفظ موقعیت می شود.

از سوی دیگر ، جویندگان پست هم تقریبا تمام انرژی خود را صرف "زیرآب زنی" مدیران مستقر و جلب اعتماد مقامات توزیع کننده پست می کنند. هر انتخابات یک فرصت است. اگر جناح مقابل در انتخابات برنده شود مدیران مستقر عزا می گیرند و مدیران منتظر غرق در شادی می شوند. در فضای پس از انتخابات 7 اسفند توقعات جدیدی ایجاد شده است. انتظار این است که متناسب با آرایش سیاسی جدید تغییرات مدیریتی آغاز شود.

این روزها راهروهای وزارتخانه پر از شایعه است و شایعات و به سرعت به فضای مجازی می رسد.

می گوید : " چه کسی را جای فانی بگذاریم ؟" می گویم : "مگر فانی قرار است برود ؟" می گوید : "نه ! ولی فرصت مناسبی است که موج ایجاد کنیم."

می گویم :" از نظر عقلی ترمیم کابینه در فاصله یک سال و نیم به انتخابات ریاست جمهوری معقول نیست." می گوید : " به جای منفی بافی بگو آقای فلانی برای جانشینی وزیر چطور است؟" می گویم : "به درد نمی خورد به این دلیل ..." عده ای هم از انتخاب حاجی بابایی وحشت کرده اند و می گویند : اگر برگردد همه را قلع و قمع می کند."

دوست من قانع نمی شود و شاید برای اینکه مرا بترساند می گوید: "خبر داری که طرفداران احمدی نژاد اسب بطحایی را برای وزارت زین کرده اند!!" می گویم : " بطحایی ! روحانی با چه منطقی فانی را بردارد و بطحایی را جایش بگذارد ؟ "، اما پرسش بیهوده است.

 اغلب ما خواهان تغییر هستیم و معمولا تغییر را در قالب تغییر شخص می بینیم. خیلی زود از آدمها خسته می شویم. فانی که دیگر حسابش روشن است. از همان روز اول از او خسته بودیم. اما اغلب این نکته را نمی دانیم که تغییر اشخاص در یک روابط ناسالم مدیریتی چیزی را عوض نمی کند.

محمد علی نجفی اقبال بلندی داشت که از مجلس اصول گرا رای اعتماد نگرفت. اگر محمدعلی نجفی وزیر شده بود تا حالا محبوبیت خود را از دست داده بود.

نه محمدعلی نجفی و نه هیچ وزیر قَدَری نمی تواست حقوق معلمان را دوبرابر کند و یا به مشکلات بخش آموزشی پایان دهد. شاهکار نجفی برای حل مشکلات آموزشی در اوایل دهه 70 ایجاد مدارس نمونه مردمی بود که بر مشارکت مالی اولیا در اداره مدارس دولتی استوار بود. راه حل نجفی بسیار لیبرال تر  از خرید خدمات آموزشی و برون سپاری است. حاجی بابایی هم که امتحان خود را پس داد و آموزش و پرورش را بعد از چهار سال با انبوهی از مشکلات ترک کرد.

در آموزش و پرورش ساختمان های مدرن ، صندلی های چرخدار ، دکوراسیون و لوازم امروزی ، لپ تاپ و وسایل ارتباطی مدرن شده ام روابط  تغییری نکرده است.

یکی از مدیران در بحثی خصوصی می گفت : "برای زنده ماندن باید گرگ باشی و با چشمان باز اطراف خود را بپایی ، اگر نزنی تو را می زنند." در چنین فضایی همه چیز تبدیل به نمایش و ظاهرسازی برای بالا دستی و پشت پا زدن و زیرآب زنی دیگران می شود.

وزیر عمده وقتش باید صرف حل منازعات بین افراد زیر مجموعه اش بشود. یکی قهر می کند ، یکی تهدید می کند. یکی می گوید یا من یا فلانی ! دعوا ، بدگویی ، غیبت ، خبرچینی ، انرژی ها را هدر می دهد.

مساله اصلی در آموزش و پرورش ناکارآمدی است. مساله جناح اصلاح طلب و اصول گرا  فرعی است . مدیران اغلب با رانت های مختلف روی کار آمده اند. تفکر سیستمی وجود ندارد. وفاداری مدیران به فرد است. هر کس برای بقا خود را به آب و آتش می زند. همه چیز کوتاه مدت است ( هرکسی چند روزه نوبت اوست.)  تجربه ای انباشته نمی شود و با رفتن هر وزیر کارها از نو شروع می شود.

اختلاف ها سر برنامه و روش نیست، کارها سلیقه ای پیش می رود. حتی تمام بخش های ستاد زیر کنترل وزیر نیست.

نوعی فئودالیسم مدیریتی در آموزش و پرورش حاکم است و برآیند نیروها تقریبا صفر است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جمعه, 21 اسفند 1394 20:53 خوانده شده: 2650 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +21 -1 --
ناشناس 1394/12/21 - 21:31
درجامعه ای که کار هابرحسب استعدادتقسیم نشود ،درحقیقت همه بیکارند. حالا چه وزیرش باشد وچه .......!
پاسخ + 0 0 --
به شیرزاد 1394/12/22 - 12:48
شیرزاد به فانی بگوووووووووووووو چرا رتبه های جدید ما رو بصورت غیر قانونی متوقف کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من خیلی ها 4 ماه هست عالی شدیم
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/12/23 - 12:34
دست ما کوتاه و خرما بر نخیل...

تا بوده همین بوده
تا هست چنین باشد...
پاسخ + +11 -3 --
دبیر 1394/12/21 - 21:54
جناب شیرزاد عالی بود
پاسخ + +17 -2 --
فرهنگی 1394/12/21 - 22:03
جناب آقای عبداللهی، احسن بر شما ،بسیارزیبا ودقیق اشاره فرمودی ۹۰ درصد پست های مدیریتی ومعاونت ها در آ.پ بر می گردد به داشتن رابطه های فامیلی ، همشهری بودن وسفارش شده ها از طرف مقامات و... می باشد که متاسفانه ملاک شایستگی و تجربه اصلا دیده نمی شود.از وزارت گرفته تا مدیر مدرسه در یک روستا.
پاسخ + +10 -1 --
دهقانی کازرونی 1394/12/21 - 22:39
در سطح آموزشگاه بنظرم اگر تفاوت حقوق مدیران و معلمان کمتر شود کسی این همه دست و پا واسه گرفتن پست مدیریت نمیکند.
پاسخ + 0 0 --
رادش2415 1394/12/23 - 09:25
حاضری در هر ماه 4 روز اضافه کار کنی و شبها هم به هزاران مشکل مدرسه فکر کنی و آن 300 را نگیری؟
پاسخ + 0 0 --
دهقانی کازرونی 1394/12/23 - 09:58
آنچه که ما شاهد آنیم غیر از این چیزی است که می فرمائید
پاسخ + +11 -2 --
معلم تهرانی 1394/12/21 - 22:40
عالی بود . خبر بدگویی تعدادی از مدیران کل ستادی پیش عارف صحت دارد . و وزیر تا ماه اینده انها را عزل می کند
پاسخ + +8 -6 --
فرهاد حیاتی 1394/12/21 - 22:54
نویسنده مقاله اشراف کاملی بر اموزش وپرورش دارد چون حقوق مدیر ومعاونان 350 هزار تومن از ما دبیران بیشتر است انها هر طور شده می خواهند سال بعد هم ابقا شوند حتی اگر شرف وانسانیت انها هم لگد مال شود از چاپلوسی وپاچه خواری گرفته تا ریا برای مسایل دینی ونوکری رده های بالاتر وغقره فقط وفقط برای حفظ پست است به انها اجبار کردن سر کلاس بروند چون نان دارد کلاس هم می روند ومدرسه را به امان خدا می گذارند متاسفانه نوعی بی انسانیتی در آ پ حاکم شده ووزیر ومسوولان هم به فکر پرکردن جیب خود هستند هیچکس به معلم ودانش آموز توجهی نمی کند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/22 - 10:11
عزیز من مثل اینکه تو باغ نیستی؟!!!
فقط ۳۵۰ نیست, هر کلاسی تشکیل میشه از حداقل ۵۰ درصد شروع شده تا۹۰ درصد حق مدیره. بعضی ها تا ۱۰۰ میلیون در مدارس دولتی دخلشونه.
حالا اون پولهای غیر رسمی دیگه بماند.
خلاصه آموزش و پرورش شده جنگلی مخوف که فقط معلم نقش بره رو داره بقیه شدن گرگ و شغال......
پاسخ + +8 -3 --
ناشناس 1394/12/21 - 23:08
جالب بود .....تفکر سیستمی وجود ندارد و در عوض فئودالیسم مدیریتی حاکم است و چون مدرسه پایین دست و اداره وستاد بالا دست محسوب می شوند شاهد افت روز افزون تعلیم و تربیت در جامعه هستیم
پاسخ + +13 -2 --
وحید 1394/12/21 - 23:12
از وزیرش گرفته تا مدیر یک دبستان روستایی, فقط و فقط بر اساس روابط آشنایی, فامیلی و بله قربان گویی منصوب میشوند, در عمر 29 ساله ام در این سازمان, من که شاهد مدیری که واقعا مدیر باشد, نبوده ام و به آینده نیز امیدوار نیستم, و به این موضوع یقین دارم که نیتی برای بهسازی و رشد و تغییر آموزش و پرورش ندارند, به نظرم آ.پ هرچه ضعیفتر باشه به نفعشان است و حکایت را تا میتوانند کش میدهند, چه اصولی, چه اصلاحی, چه....... همه میدانند که آ.پ پویا و قوی میتواند در آینده, سبب حذفشان شود, پس دیوانه نیستند که از این همه ثروت و رانت مفت! بگذرند, از خودم متاسفم که شاهد چنین فجایعی شده ام و ساکت و خموش و افسرده حال همچنان شاهد خواهم ماند!!!
پاسخ + +9 -2 --
محمدرضا شهریاری 1394/12/21 - 23:14
علی رغم اینکه رئیس جمهور محترم بر ترویج تفکر نقاد و روح پرسشگر در آموزش و پرورش تأکید داشته اند متأسفانه نقد و آسیب شناسی همچنان از حلقه های مفقوده ی آموزش و پرورش هستند و این مجال و فرصت و ظرفیت انتقاد فراهم نیست...جای آن دارد که این نقد ها و نظرهای دلسوزانه و برآمده از دانش و تجربه با سعه صدر از سوی مدیران ارشد آموزش و پرورش خوانده شود و شنیده شود و جهت کاهش آسیب ها و بهبود فرآیندها بکار بسته شود،جای آن دارد مشاورین مدیران ارشد در وزارتخانه و اداره کل ها این موارد را رصد کنند و زمینه ای جهت نهادینه نمودن نقد در آموزش و پرورش فراهم نمایند...
پاسخ + 0 0 --
هاشمی 1394/12/22 - 23:30
درود بر استاد شهریاری عزیز ما....این طرفا قربان؟!
پاسخ + +16 -4 --
داود 1394/12/21 - 23:52
خیلی ازخودم بدم میاد که درچه وزارتخونه کثیفی دارم کارمیکنم
پاسخ + +7 -2 --
دوستدار مقالات شما 1394/12/22 - 00:01
خدا قوت
عاااااااالی بود و عین واقعیت…!
اما ایکاش به راه چاره هم اشاره ای می کردین,شخصا دیگه مخم هنگ کرده از بس سؤالهای بی جواب و مشکلات بدون راه حل تو مغزم جا دادم تا جایی که تصمیم گرفتم بزنم به دم بی عاری…!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/22 - 10:16
یک راه اساسی جدا کردن کار اجرای و ستادی از کار آموزشیه.
باید کا مدیران رو سپرد دست خودشان و مثل دانشگاه با دادن جایگاه حقوقی قوی به گروههای آموزش یعنی معلمان, یک بار برای همیشه این قضیه رو حل کرد.
دیگه نباید اجازه داد معلم و کار آموزشی بیشتر از این تحقیر بشه.
پاسخ + 0 0 --
دهقانی کازرونی 1394/12/22 - 14:57
با ناشناس هم موافقم
اگر یک معلم که نقش کلیدی در امر آموزش و تربیت را ایفا میکند از پایه حقوقی چه از لحاظ مادی و چه قضایی در آموزش و پرورش برخوردار باشد چنین مسائلی نخواهیم داشت
در ثانی همه در آموزش و پرورش برای خدمت به دانش آموزان هستند بعد معلم و .. ولی این سیستم در آموزش و پرورش ایران برعکس هست
پاسخ + +8 -2 --
فرهنگی 1394/12/22 - 00:16
استاد عبداللهی خسته نباشین مرحبا !!!
حالا بفرمایید دوکلمه حرف حساب !!!!
پاسخ + +5 -6 --
معلم 1394/12/22 - 00:38
زیاد بود حوصله نداشتم بخونم
پاسخ + +8 -1 --
93 1394/12/22 - 07:00
نه جانم مدیری که مدیر نباشد اگر وزیر هم مدافع او باشد کم می آورد
پاسخ + +8 -1 --
بازنشسته 1394/12/22 - 07:56
خانه از پای بست ویران است. ........
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1394/12/22 - 08:27
و برایند این مقاله یعنی اگر یک نا کارامد را برداریم به جایش مطمعنا یک نا کارامد دیگر می اید والی اخر...بوی بهبود ز اوضاع جهان می شنوم...
البته نویسنده محترم باید اضافه می کردند که این سبک انتصابات مدیران مخصوص ا.پ نیست ودرهمه جای سیستم وضع به همین منوال است ولی خومنوال است
پاسخ + +3 -3 --
ناشناس 1394/12/22 - 10:32
ممنون مقاله بسیار عالی بود.
پاسخ + +6 0 --
۹۳ 1394/12/22 - 10:56
عالی بود یه سخن درمورد ما بازنشستگان بزنید با وعده هایی سرکاری وزیر هنوز چشم انتظار حق وحقومان هستیم.
پاسخ + +4 -4 --
اهل قلم 1394/12/22 - 12:48
مقاله خیلی شتاب زده نوشته شده است
گویا قرار است خیلی سریع به عده ای مطالب بی پایه و اساس را منتقل بکند.
متاسفانه رد پای اختلاف برخی از مدیران با یک دیگر در این مطلب به چشم میخورد و از آقای عبدالهی بعید است به طور سفارشی و دوست مدارانه دست به قلم ببرد.
بنذه بشدت موافق بررسی توان مدیران فانی در وزارتخانه هستم.
مانند رییس نوسازی و روابط عمومی که هر کدام اسب خود را سوار شده اند و تا به امروز گوچکترین توانایی را از خود نشان نداده اند
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/23 - 03:11
اهل قلم گرامی نوشته اید : "بنده بشدت موافق بررسی توان مدیران فانی در وزارتخانه هستم.مانند رییس نوسازی و روابط عمومی که هر کدام اسب خود را سوار شده اند."یعنی داری سفارش میدی ؟ اگر مطلب را بخوانید فقط دو تا فاکت ارائه داده ام. اولی دخالت شخصی است که سمتی رسمی ندارد و دومی جمع آوری مطلب توسط یک آنتن است. بقیه مطلب تحلیل است. اصل مطلب این اشت که : "پست مدیریت یک غنیمت و نوعی رانت است که در مقابل وفاداری و ارادت به مقام بالا دست به افراد اعطا می شود....در آموزش و پرورش مدیران بر اساس معیارهای سنتی مانند روابط فامیلی ، همشهری بودن ، آشنایی ها و دوستی های قدیمی ، سفارش افراد قدرتمند، سفارش برخی بستگان و... منصوب می شوند." ضمنا نوشته ام : "وزیر عمده وقتش باید صرف حل منازعات بین افراد زیر مجموعه اش بشود. یکی قهر می کند ، یکی تهدید می کند. یکی می گوید یا من یا فلانی کار نمی کنم ! دعوا ، بدگویی ، غیبت ، خبرچینی ، انرژی ها را هدر می دهد."
پاسخ + +5 -2 --
محمد داوری 1394/12/22 - 13:01
با سلام
وسپاس از آقای عبداللهی
وسایت صدای معلم
توصیف محسوس و ملموسی از واقعیت هایی است که نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در سایر دستگاه ها نیز وجود دارد
آشکار کردن زخم ها و دست گذاشتن بر روی آن فقط احساس درد را تشدید می کند
که این هم لازم است و قابل تقدیر
اما پس از این اقدام نخست، دو کار دیگر هم باید انجام شود
1- ریشه یابی دردها و مسایل و مشکلات
2- ارایه راهکار برای رفع آن
پاسخ + 0 0 --
دهقانی کازرونی 1394/12/22 - 14:53
کاملا موافقم
پیشنهادتان عالی است
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/23 - 03:21
جناب داوری با سلام تشکر از اظهار نظرتان . همه کارها را که یک نفر نباید انجام دهد. جنابعالی و دوستان دیگر هم ورود کنید و به کمک هم هم درد را بگوییم و هم ریشه درد را و هم درمان را . مدیران دلسوز که این وضع را نمی پسندند هم کمک کنند. به نظرم مشکل امروز آموزش و پرورش ناکارآمدی است و این ناکارآمدی هم در دوره های گذشته بوده و هم امروز هست و ربط چندانی به گرایش جناحی وزیر ندارد. مساله این است که چه کنم که وفاداری به سازمان و برنامه ، جایگزین وفاداری به شخص و مدیر بالادست و به تعبیری ارادت سالاری در انتخاب مدیران را بگیرد؟ قدم اول این است که بیماری را بشتسیم و به وجود آن اعتراف کنیم. راه حل ها از نظر تئوریک روشن است. اما مساله این است که چگونه در فضایی که همه دبال منافع و تکیه گاه و علایق باندی می دوند تئوری وفاداری به سازمان و برنامه را جایگزین کنیم ؟
پاسخ + +7 0 --
فرهنگی 1394/12/22 - 14:53
کاش میشد از این همه فساد و دو رویی و فریب کاری و تبیعض و به جایی پناه برد یا کسی بود که بهش پناه ببریم.
حتی یک لحظه آرزوی ادامه زندگی تو این جامعه وانفسا رو ندارم.
پاسخ + +9 -2 --
فرهنگی 1394/12/22 - 14:55
پست مدیریت یک غنیمت و نوعی رانت است که در مقابل وفاداری و ارادت به مقام بالا دست به افراد اعطا می شود.

درسته مدیریت ساده مدرسه یک رانته.
همسرش مدیر مدرسه است پارتی بازی میکنه خانمشم میکنه مدیر.
نه مدیریت بلد ونه رسم انسانیت.
امثال من باید از چنین ادمهایی حرف بشنویم.
پاسخ + +4 -3 --
ناشناس 1394/12/22 - 16:41
اقای عبداللهی سلام از مقالات جالب وهیجان انگیزتان ممنون همیشه نوشته هایی کع حاوی مطالبی سری واخبار دست اول است وپشت پرده ها را واکاوی می کند وبر اساس انها تحلیلی را نیز ارایه می کند حکایت از ذهن خلاق ومهارت یک ژورنالیست حرفه ای حکایت می کند.
اما در مورد تحلیل ارایه شده باید یاد اور شوم که شما بارها به انحا مختلف ااصلاح طلبی واصول گرایی را دو مدل توسعه معرفی کرده وبا تز همه سر وته یک کرباسند مخالف بودید ولی ظاهرا تغییر عقیده داده اید چون این دو (اصول گرایی واصلا ح طلبی )را تابلویی که فرق چندانی باهم ندارند ودر یکی صف نماز طولانی می شود ودر دیگری زبان معلم درازتر معرفی نموده اید که این یعنی همه سر وته یک کرباسند ودر جای دیگر خوش به حال نجفی گفته اید که رای اعتماد نیاورد وگرنه او هم در اموزش وپرورش کاری از دستش بر نمی امد وبا این صغرا کبری کردن خو خواننده را به این نتیجه رهنمون شده اید که بنا براین تغییر وزیر هم نمی تواند دردی دوا کند ودر نتیجه برایند اراده ها وخواست فرهنگیان برای تغییر وزیر فعلی را چیزی معادل صفر کرده اید که در واقع باید گفت که به نفع اقای فانی تمام میشود
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/23 - 03:35
ممنون از نقد پاکیزه و متین شما . اما در پاسخ فرمایش شما : بنده همچنان معتقدم که اصلاح طلبان و اصولگریان به دو مدل متفاوت از توسعه اعتقاد دارند. اما مساله این نوشته مقایسه این دو مدل نیست. آقای فانی مدل توسعه اصلاح طلبانه ای برای آموزش و پرورش دارند که تبلور آن در 5 سیاست مدیریتی ایشان می بینیم. اما دعوا در مدیریت آموزش و پرورش مادون این مساله است ، دعوا بر سر برنامه و سیاست مدیریتی نیست. مدیر نوعا با رابطه می آید و با ایجاد روابط جدید زیر پایش خالی می شود.در آموزش و پرورش مدیران بر اساس معیارهای سنتی مانند روابط فامیلی ، همشهری بودن ، آشنایی ها و دوستی های قدیمی ، سفارش افراد قدرتمند، سفارش برخی بستگان و... منصوب می شوند. نتیجه این است که عمدتا وقت وزیر صرف حل و فصل دعواها و قهر و آشتی و زیرآب زنی های مدیران می شود. نتیجه اینکه هیچ مدلی از توسعه در دوره اصولگرایان و اصلاح طلبان اجرا نمی شود و همه چیز در اداره روزمره خلاصه می شود. در مورد تغییر وزیر گفته ام که خودمان را جای روحانی بگذاریم با چه منطقی وزیر را در فاصله یکسال مانده به پایان دوره دولت تعویض کند ؟
پاسخ + +3 -2 --
معلم 1394/12/22 - 18:08
مقاله جالبی بود با تشکر
پاسخ + +6 -2 --
علی 1394/12/22 - 19:42
وقتی تقوا نباشه ولی ظاهرا خودشان را خیلی با تقوا و مومن نشان بدهند آخرش میشه رییس کل بانک مرکزی فراری و این و آن. لقمه های حرامی که بانک های به اصطلاح اسلامی به صورت ربا به خورد ملت میده نتیجه ایی جز اینها نخواهد داشت.
پاسخ + +3 -2 --
ناشناس 1394/12/22 - 21:24
جمال .ش توی راهروها واتاقهای وزارت خانه دنبال چیست؟
پاسخ:دنبال یه لقمه نون حلال! البته اگه بزارن!
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/23 - 03:39
به نظر من بحث پول نیست. بحث قدرت و مدیریت است. آقای فانی نباید اجازه دهد این شائبه ایجاد شود که افرادی غیر مسئول با استفاده از رانت فامیلی در امور مدیریت دخالت می کنند.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1394/12/22 - 21:28
علی اقا !اخرش نمیشه مثل رییس کل بانک مرکزی!اخرش میشه مثل یه چیزی که اخرش می فهمی!اره عزیز دل برادر !اخرش...
پاسخ + 0 -4 --
مدیر منطقه تهران 1394/12/22 - 23:10
اقای عبدالهی عزیز کاش از سخن معلم هم تشکر می کردید که اولین رسانه بود که با عکس ان برنامه را ، منعکس کرد بعداز سخن معلم خبرگزاری ها هم ان را پوشش دادند .واقعا انتصاب ها حزبی است . مثلا اقای شیرزاد کاش از مدیریت مادام العمر نوید و محمد یان از چنبره زدن ریییسی بر نوسازی از مدیریت موروثی قدمی
هم بنویسید .ازسند تحول و نون دونی شدنش از این که چگونه بطحایی در یکسال مدیرکل قایم مقام وزیر معاون وزیر و...می شود هم بنویسین . اینها دوستان قدیمی و حال خیلی ها هستند شاید با شما هم دوستی و صنمی داشته باشند که چشمتان را به تصمیمات ویرانگر و حضور دیرینه شان بسته اید
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/12/22 - 23:38
اقای حسینی یادتون رفت !!!
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/23 - 03:48
مدیر گرامی ،من به ندرت روی افراد تمرکز می کنم اینجا هم بعد از مثالها گفته ام که در باره اعتبار این گونه مطالب نمی شود اظهار نظر قطعی کرد. شایدهم بخشی از تک و پاتک ها و زیرآب زنی های اداری باشد و اضافه کردم که ین مطالب را گفتم تا نمونه ای عینی از روابط بیمار مدیریتی در آموزش و پرورش را نشان دهم . مدیریت آموزش و پرورش ناسالم و عقب مانده است و داستان عمیق تر از تخلفات این فرد یا ان فرد است. پست مدیریت یک غنیمت و نوعی رانت است که در مقابل وفاداری و ارادت به مقام بالا دست به افراد اعطا می شود....روابط ناسالم مدیریتی در معاونت یا بخش خاصی از وزارتخانه محدود نمی شود. ما باید یادبگیریم سیستم را تحلیل کنیم و وارد دعواهای مدیران متاثر از خودخواهی و مناقغ شخصی آنها نشویم. در مورد بخش های مورد نظر شما هم نقد نوشته ام و باز هم می نویسم.
پاسخ + +2 -1 --
ناشناس 1394/12/22 - 23:56
جناب عبدالهی سلام ! به نظر شما خود وزرا به سفارش چه کس ( کسانی) انتخاب شده اند؟ اگر در وزارت خانه ها تحقیقی به عمل آورید مشاهده می کنید که وزارت آموزش و پرورش پاکترین آن هاست ، یک ضرب المثل است که می گوید مگس روی کثافت می نشیند بنابراین در وزرات خانه هایی که تولید ثروت می شود مثل وزارت نفت ، وزارت ارتباطات وفن آوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه وغیره افراد سفارش شده ونورچشمی خیلی خیلی بیش تر از آموزش و پرورش است . ادامه دارد
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/23 - 03:55
1- نقد مدیریت آموزش و پرورش به معنای سالم بودن مدیریت سایر دستگاه ها نیست. 2- وزرا را رییس جمهور انتخاب می کند و قطعا قبل از انتخاب رایزنی می کند. اما مساله اصلی در انتخاب وزیر تعادل قوای سیاسی واقعی در سطح نهادهای حکومتی است. مثلا وزرا باید صلاحیت شان در مجلس تایید شود. 3- در مورد پاکی و ناپاکی مدیران حرفی نزده ام. در مورد روابط بیمار مدیریتی نوشته ام. مهم ترین ایراد ، ضعف وفاداری به سازمان و برنامه و وفاداری به فرد و منافع شخصی و باندی است.
پاسخ + 0 0 --
اهل قلم 1394/12/25 - 11:46
آقاي عبدالهي عزيز اين مطالب كاملا مغايرت داره با مقاله اصلي شما !!
شما بدون اصلاعات و بر اساس اعتماد به گفته هاي برخي از دوستانتان اقدام به اين نوشتتار كرديد
بسيار عجولانه و غير كارشناسانه !!
آيا شما توان اثبات مطالب خودتان را داريد !!!
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1394/12/22 - 23:57
ادامه مطلب قبلی
، در زمانی که ازسوی استکبار جهانی برایران جنگ ناعادلانه تحمیل شد وپاکترین و فداکارترین و مومن ترین جوانان این کشور برای دفاع از کشور به جبهه ها شتافتند عده ای سود جو در ادارات دولتی خزیدند وپست ها را در دست گرفتند وبعداز اتمام جنگ نیز همه ی پست های کلیدی کشور را تصاحب کردند ، شما نیز خبرندارید که حتی وزرا هم از سوی این افراد به مافوق خود معرفی می شوند تا مورد سفارش قرار گیرند، در مجلس درحین رای گیری باز این افراد هستند که برای گرفتن رای اعتماد به سراغ نمایندگان مجلس می روند . جناب عبدالهی شما فکر می کنید اگر مجلس آینده اصلاح طلب شود این باند بازی و رانت خواری از بین می رود اگر پاسخ شما مثبت باشد نشان دهنده این است که شناختی از افراد منتخب ندارید ونمی دانید که این افراد در ادوارگذشته مجلس نماینده بوده اند وهمین افراد رانتی ساخته و پرداخته دست آن هاست.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/23 - 04:00
نوشته اید : "جناب عبدالهی شما فکر می کنید اگر مجلس آینده اصلاح طلب شود این باند بازی و رانت خواری از بین می رود."بنده چنین چیزی ننوشته ام . من با صراحت نوشته ام : "مساله اصلی در آموزش و پرورش ناکارآمدی است. مساله جناح اصلاح طلب و اصول گرا فرعی است . مدیران اغلب با رانت های مختلف روی کار آمده اند. تفکر سیستمی وجود ندارد. وفاداری مدیران به فرد است. هر کس برای بقا خود را به آب و آتش می زند. همه چیز کوتاه مدت است ( هرکسی چند روزه نوبت اوست.) تجربه ای انباشته نمی شود و با رفتن هر وزیر کارها از نو شروع می شود.اختلاف ها سر برنامه و روش نیست، کارها سلیقه ای پیش می رود. حتی تمام بخش های ستاد زیر کنترل وزیر نیست.نوعی فئودالیسم مدیریتی در آموزش و پرورش حاکم است و برآیند نیروها تقریبا صفر است.
پاسخ + +3 -2 --
معلم ابتدایی 1394/12/23 - 09:27
دراستان گیلان سر گروه های آموزشی نیز توسط اداره انتخاب می شوند در حالی که چند سال قبل معلمان انتخاب می کردند .این سر گروه ها هم برای خودشان تشکیلاتی درست کرده اند ومرتب زور گویی وفخر فروشی می کنند.
پاسخ + 0 -4 --
کارشناس 1394/12/23 - 09:30
درود بر اقای عبدالهی در اموزش وپرورش مدیریت موروثی وزیر اب زنی است من از معلمان استثنایی استان خراسان جنوبی هستم اقای قدمی که در سنوات گذشته و...وبا سهمیه بدون ازمون دکترا گرفت خدا گواه است در هر مسولیتی قرار میگیرد فقط دنبال جمع اوری کتاب وجزوه است تا ارتقا پیدا کند اونهم از طریق مشاورینی که از پول بیت المال وسازمان هزینه می نمایند شاهد این ادعا سخرانی اقای سعیدی مشاور سازمان است
پاسخ + 0 -2 --
کارشناس 1394/12/23 - 09:38
ادامه مطلب که کارگاه اموزشی برای معلمان گذاشت شروع به تخریب روسای قبلی سازمان از دکتر افروز تا دکتر عب دالهیان کری بر رسی فرمایید چه حر ف هایی گفته از قدمی بپرسید در طول دو سال گذشته جز سفر زیارتی به مشهد وسایر شهرهای سیاحتی چه کاری برای کودکان استثنایی کرده سوال کنید جز جذب وبکارگیری دوستان قدیمی در قامت مشاور چه کار مثبتی انجام دادید از ایشان سوال کنید دلیل تغییر پی در پی معاون پشتیبانی چی بوده از ایشان سوال کنید موضوع قر اردادهای صوری چیست
پاسخ + +1 -1 --
کارشناس 1394/12/23 - 09:43
ادامه از ایشان سوال کنید کار درمانی در کجای وظایف سازمان امده جز اینکه از این محل ..........میشه کرد از اقای قدمی سوال کنید معیار حقوق پانزده میلیون تومانی شما بر اساس کدام مجوز بوده دوستانحکم ایشان را ببینید
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/23 - 10:43
قابل توجه آقای قدمی و آقای فانی . اگر جوابی دارند به این کارشناس عزیز بدهند.
پاسخ + +4 0 --
فرهنگي 1394/12/23 - 11:42
آقاي عبدالهي طوري نوشته اند كه انگار همه فرهنگيان تشنه مديريت هستند هركسي هم نظري داده مجددا پاسخ گذاشته، اين مي تواند خبراز درونيات نويسنده بدهد آقاي عبدالهي گوشتان را باز كنيد فرهنگيان دنبال احقاق حقوقشان هستند هر كس و مديري كه بتواند قدمي بردارد فارغ از اصل و نسب آن براي ما عزيز است.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/23 - 12:26
همکار گرامی 1- در نقد یک نوشته به جملات و عبارات توجه می کنند، نه درونیات آدمها را . درون آدمها را فقط خدا می دونه . 2- شما فقط از طرف خودت می توانی نظر بدهی . مثل من که فقط نظرخودم را می نویسم و هیچوقت ادعا نمی کنم که حرف من نظر فرهنگیان یا معلمان است.3- چشم را باز می کنند .گوش همیشه باز است. 4- من کجا در باره اصل و نسب مدیران چیزی نوشته ام؟ 5- انتقاد من به روابط ناسالم مدیریتی آموزش و پرورش است.6- ما به عنوان معلم باید یاد بگیریم که دقیق بخوانیم ، دقیق بشنویم و دقیق پاسخ بدهیم.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگي 1394/12/23 - 20:59
همانگونه كه انتظار داشتيم نويسنده متن (عبدالهي) با تكبر و خودبزرگ بيني كه داشته و دارد به جاي تفكر خيلي سريع به جواب پرداخته است و جوابي داده كه ربطي به نظر ندارد ولي اين را بدان كه ظاهر انسانها نشانه اي از ذات آنهاست و در برخي علوم نيز از روي عملكرد به افكار فرد پي مي برند.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/24 - 10:41
برادر یا خواهر عزیز فرهنگی : 1- جواب دادن نشانه احترام به مخاطب است و نه تکبر . 2- پاسخ شما را با شماره نوشتم و هر بندی جواب یکی از جملات حضرتعالی است.اینکه جوابها را بی ربط یافتی ناشی از بیان و قلم الکن بنده است به بزرگواری خود ببخشید. 3- از روی ظاهر انسانها نمی شود با باطن انها پی برد. ما انسانهای خاکی بهتر است به همان ظواهر قناعت کنیم که شناخت باطن انسانها بسیار دشوار است.
پاسخ + 0 0 --
اهل قلم 1394/12/24 - 20:04
آقاي عبدالهي قبول دارم حل برخي مسائل حاشيهاي مجال مديديت صحيح را ميگيرد اما دبال رد پاي كفر گشتن نگاه صادقانه را از منتقد سلب ميكنهد ،
آقايان رئيسي و جدايي جزو نمسوبين آقاي وزير نيستند اما فاقد توانايي لازم براي قبول مسئوليت خود هستند .
پرداختن به حاشيه ها اعتبار منقد را ميشكند
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/25 - 02:49
دوست عزیز شما که هل قلم هستی و توانایی لازم داری و اهل حاشیه هم نیستی ، لطفا زحمت بکشید و با نگاه صادقانه خودت یک یادداشت در نقد مدیریت آموزش و پرورش بنویسید و برای صدای معلم یا رسانه دیگر ارسال کنید.نوشته من در باره ایمان و کفر نیست. متوجه نشدم که بنده کجا دنبال رد پای کفر گشته ام ؟این نوشته در دفاع از کسی یا بخشی از آموزش و پرورش نیست. مدیریت سنتی متکی به روابط شخصی و وفاداری به فرد قطعا در همه بخشها از جمله در بخشهای مورد اشاره شمادیده می شود کما اینکه آن آنتن زیر مجموعه حوزه روابط عمومی است که آقای جدایی را دور می زند . اثبات اینکه آقایان رییسی و جدایی منسوبین (احتمالا منظورتان منصوبین بوده )وزیر نیستند و توانایی برای قبول مسئولیت ندارند به عهده شماست. حالا فرض کن من با اشاره به جمال - ش و آنتن وزیر دنبال حاشیه رفته ام . یک سوال ؟ شما که به درستی بنده را از حاشیه پردازی منع می کنی ، آیا همین ادعای شما مصداق حاشیه رفتن نیست؟ شما که اهل قلم هستی در چهار سطر کامنت ، حرفی که بالاتر زده ای را پایین تر خودت نقض کرده ای .
پاسخ + +1 0 --
علی معلم 1394/12/25 - 22:58
متاسفانه فقط فقط حرافی!!!!!!
دریغ از یک اقدام جدی و نفسگیر!!!!!!!!
پاسخ + +1 0 --
اهل قلم 1394/12/26 - 10:49
آقاي عبدالهي
شما كه از راه نزديك اقدام ب نگارش اين مطالب كرده ايد اسناد قابل اعتماد در دست داريد كه آقاي جمال ش در عزل و نصب ها دخالت دارند.
بنده شاهد زمان و دليل حضور ايشان در وزارتخانه بوده ام.
ايشان ب دعوت مديران وزارت و بدليل عدم كارايي مدير روابط عمومي امدند و ان زمان تمام مديران فعلي منصوب شده بودند
آقاي عبدالهي شما كه از فعالان اصلاح طلب ( از نوع مشاركتي ) هستيد صرفا ب خاطر هم سويي با آقاي جدايي اخلاق خرفه اي و سابقه خوب خود را زير سوال نبريد.
آقاي جدايي با آقاي ( ب قول شما ) جمال ش ب دليل انتقاد ايشان در خصوص مشكلات اطلاع رساني در حوزه ايشان ، تهديد ب استعفايي جمعي كردند
كجاي اين اخلاق مبتني بر آموزه هاي اسلام است
در ضمن جمال ش كارمند صدا و سيما نيستند !! اين هم يك دليل ديگر بر عدم اطلاعات لازم شما براي نوشتن يك مقاله دندان شكن
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/01/01 - 10:50
دوست عزیز شما که شاهد حضور ایشان در جلسه معاونان با حضور وزیر بوده اید بفرمایید ایشان با چه عنوانی در جلسه حضور داشته اند؟ فرض کنیم مدیر روابط عمومی ناکارآمد است ، به جمال -ش چه ربطی دارد؟ من که خبر ندارم اما اگر آقای جدایی در اعتراض به حضور جمال در جلسه معاونان وزیر و دخالت بیجا تهدید به استعفا کرده ، به نظر من کار خوبی کرده است. تعجب من از این است که معاونان وزیر چرا اعتراض نکرده اند ؟ اینکه وزیر بگوید من آقای جمال -ش را به سمتی ، منصوب نکرده ام عذر بدتر از گناه است. یک آدم غیر مسئول را چرا به جلسه معاونان وزیر در حضور وزیر راه می دهند؟ آقای جمال -ش خودش را تهیه کننده معرفی کرده است. فرض کن اطلاعات من غلط و شما که اطلاعات دست اول دارید بفرمایید ایشان دقیقا چکاره هستند و در آموزش و پرورش چه سمتی دارند؟
پاسخ + 0 0 --
اهل قلم 1394/12/27 - 13:08
گویا استاد عبدالهی رفتن برای تدارک سال نو و فرصت پاسخگویی ندارند .
امیدوارم سالی مستقل ، بااخلاق ، آغشته به اخلاق ، پرتلاش و تاثیرگذار در عرصه تعلیم و تربیت داشته باشند.
انشاله

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور