صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شیرزاد عبداللهی / روزنامه نگار - همکار گروه صدای معلم

مدیریت صدای معلم با اعتماد به نفس از برند سخن معلم صرف نظر کرد/صدای معلم به همت و پشتکار آقای پورسلیمان تبدیل به یک رسانه پر مخاطب در میان فرهنگیان شده است/سازمان معلمان چراغ سخن معلم را به عنوان ارگان سازمان روشن نگهدارد

تغییر سخن معلم به صدای معلم و خصوصیات یک رسانه مستقل و حرفه ای و روزنامه نگار حرفه ای  « سخن معلم » ارگان سازمان معلمان ایران بود اما  مطابق اطلاعیه « گروه صدای معلم » ، از سه سال پیش آقای پورسلیمان و سازمان معلمان به توافق رسیده بودند که : "این رسانه دیگر تحت نظر و یا اداره این تشکل نباشد ." حالا چرا بعد از سه سال سخن معلم، تبدیل به صدای معلم می شود؟ در توضیحات سایت خیلی مشخص نیست . شاید هم خواسته اند مساله را باز نکنند تا حاشیه ایجاد نشود.

در توضیح چند سطری گروه صدای معلم گفته شده این جدایی، قدمی در جهت " استقلال " این رسانه  و  به تعبیر من " بریدن بند ناف آن از  سازمان معلمان " است.

بین یک رسانه حزبی و گروهی و رسانه مستقل تفاوت وجود دارد. 

در رسانه حزبی و گروهی، محدودیت هایی برای اطلاع رسانی وجود دارد. به عبارتی اخبار و اطلاعات و یادداشت ها  و گزارش ها باید از فیلتر منافع گروه سیاسی یا صنفی گروه  بگذرد، هر حزب و گروهی  محدودیت ها و خطوط قرمز خودش را دارد.

ارگان حزب یا گروه  و روزنامه نگار حزبی و گروهی باید خط سیاسی یا صنفی حزب و گروه را تبلیغ و ترویج کند. بعضی اطلاعات را کنار بگذارد . در تحلیل مسایل جانب خاصی را نگه دارد. رسانه حزبی و گروهی بی طرف نیست و نمی تواند اخبار و گزارش بی طرفانه منتشر کند و اگر چنین کند دیگر رسانه حزبی و گروهی نیست.

رسانه مستقل ، به اخبار  از دید ارزش خبری آن نگاه می کند. یک یادداشت و گزارش را با معیارهای حرفه ای می سنجد ، در حالی که  لیبرال ترین ارگان حزبی و گروهی ، گوشه چشمی به منافع حزب و گروه دارد و دنبال این است که نوع خاصی از فعالیت سیاسی یا صنفی را تبلیغ کند و نوع خاصی از اخبار را پوشش دهد. 

رسانه حزبی و گروهی نهایتا یک رسانه تبلیغاتی و جهت دار است. در میان روزنامه نگاران هم این تفاوت تعیین کننده است. یک روزنامه نگار حزبی و گروهی در اصل یک فعال حزبی و گروهی است و صرفا در چهارچوبی که حزب تعیین کرده است مطلب می نویسد.

یک روزنامه نگار صنفی وابسته یا هوادار یک تشکل ، هرگز به سطح یک روزنامه نگار حرفه ای ارتقا نمی یابد ، چرا که عنصر تبلیغ و جانبداری در نوشته های او مانع نگاه جامع و حرفه ای او می شود.

در صفحات جامعه روزنامه های اصلاح طلب ، از جهان صنعت تا آرمان و شرق و اعتماد تعدادی از معلمان هوادار تشکل های صنفی با عنوان کارشناس و معلم و آموزگار ، قلم می زنند، اما  هرگز موفق به ایجاد یک گفتمان فراگیر نشده اند. چرا ؟

چون روزنامه نگار اگر در خدمت یک  گروه یا عقیده باشد  استقلال ندارد.

روزنامه نگار صنفی  از هرجا شروع کند نهایتا به مساله حقوق و مزایای معلمان و مشکلات معیشتی می رسد. حتی اگر فعال صنفی  یادداشت هایی با عناوینی مانند  افت تحصیلی ، فلسفه آموزش و پرورش ، امتحانات ، کنکور ، تعطیلات ، ساختار 6-3-3  ،اقتصاد آموزش و پرورش، تنبیه بدنی ، تجاوز جنسی به دانش آموزان ، محتوای کتاب های درسی  و... بنویسد، مصلحت های صنفی را رعایت و بخشی از خقیقت  واقعیت را سانسور می کند.

این نوع مصلحت سنجی ها توجیه صنفی دارد اما از نظر روزنامه نگاری حرفه ای پذیرفتنی نیست. 

روزنامه نگار وابسته به گروه صنفی یا سیاسی  با هدف تبلیغ یک امر سیاسی و حزبی می نویسد. در حوزه صنفی یک روزنامه نگار از هر کجا شروع کند  و در هر موضوعی که بنویسد ، نهایتا به این نتیجه می رسد که علت العلل همه مشکلات ، معیشت معلمان است و صرفا بر حقوق معلم بدون توجه به مسئولیت های او تاکید می کند.

در یک رسانه مستقل همه راه ها به رُم ( مشکلات معیشتی ) ختم نمی شوند ، گاهی دیدگاه ایدئولوژیک گروه یا نویسنده قوز بالا قوز می شود. مثلا رسانه یا نویسنده حزبی خود را موظف می بیند که تحلیل ها و گزارش و اخبار آموزش و پرورش بر پایه تضاد طبقاتی کار  و سرمایه بنویسد. فرض بر این است که وزیر آموزش و پرورش کارفرما و معلم کارگر است. در چنین حالتی ، معلم با عناوین خردکننده ای مانند فرودست و مزدور و مزدبگیر خطاب می شود.

روزنامه نگار اگر به اصول حرفه ای پای بند باشد و اگر کار خود را جدی بگیرد، دیر یا زود مجبور است راه خود را انتخاب کند. یک روزنامه نگار ممکن است مدتی خودش را با توجیهاتی از قبیل مسئولیت صنفی و حزبی و طبقاتی راضی نگهدارد اما نهایتا یا تبدیل به تبلیغات چی می شود و یا روزنامه نگاری حزبی و گروهی و صنفی را کنار می گذارد و طبق اصول حرفه ای عمل می کند.

 رهایی از بند ایدئولوژی و منافع گروهی اولین گام برای رسیدن به آزادی در حوزه اطلاع رسانی است.

در یک رسانه حرفه ای  اصل اولیه رساندن اطلاعات درست به مخاطب است. اطلاعات نباید از فیلتر منافع عقیدتی ، سیاسی و حزبی بگذرند. دانستن حق مخاطب است و بیان گزینشی خبر توهین به شعور مخاطب است.

علاوه بر این رسانه آزاد و غیر حزبی نظرات متفاوت را بازتاب می دهد. یک رسانه حرفه ای و یا یک روزنامه نگار حرفه ای دنبال جذب مخاطب از طریق عوام فریبی و روش های پوپولیستی نیست.

روزنامه نگار حرفه ای، چرب زبانی نمی کند ، به کسی باج نمی دهد در عین حال احترام همه را نگه می دارد. از مقدمه های غیر ضرور و تعارفات رایج پرهیز می کند . جانب کسی را نمی گیرد. از قضاوت پرهیز می کند و سعی می کند در یادداشت و گزارش و خبر اطلاعات مستند در اختیار خواننده بگذارد.  

 در اطلاعیه چند خطی سایت صدای معلم، نکته قابل تحسینی هم دیده می شود که باید هم به صدای معلم و هم به سازمان معلمان بابت آن تبریک گفت.

سازمان معلمان و گردانندگان صدای معلم بدون جنجال و دعوا یک مساله اختلافی را به شکل مدنی حل کرده اند.

این اتفاق خیلی خوبی است.

در اطلاعیه صدای معلم گفته شده که :  "این اقدام در جهت احترام به نظر مسئولان تشکل سازمان معلمان ایران و... صورت می گیرد". 

برند سخن معلم در اصل متعلق به سازمان معلمان است ، هرچند از سه سال پیش توافق شده  که: " این رسانه دیگر تحت نظر و یا اداره این تشکل نباشد . "

از نظر حقوقی مدیریت سایت سخن معلم می توانست سایت را با همان نام برای خودش نگهدارد. اما  با اعتماد به نفس و در عین حال پای بندی به اصول دمکراتیک حاضر شد از این برند بگذرد و آن را واگذار کند .

این شیوه عمل قابل تحسین است. جدایی کامل صدای معلم  از سازمان معلمان  گام مهمی در جهت استقلال رسانه ای است. 

امیدوارم صدای معلم هر چه بیشتر در جهت رعایت معیارهای یک رسانه حرفه ای پیش برود.

صدای معلم باید بازتاب صداهای گوناگون  یک میلیون فرهنگی باشد و نه صرفا صدای افراد علاقه مند به فعالیت صنفی یا سیاسی و... گذر از این مرحله یک شبه صورت نمی گیرد.

مهم این است که صدای معلم جهت گیری درستی دارد.  

از طرف دیگر این فرصت مناسبی برای سازمان معلمان به عنوان یک تشکل اصلاح طلب است که چراغ سخن معلم را روشن نگهدارد و نشان دهد که برای سخن معلم برنامه دارد و ایجاد یک ارگان رسانه ای برای سازمان معلمان را در دستور کار قرار دهد.

به نظر من حضور رسانه های حزبی و گروهی معلمان در کنار رسانه های حرفه ای لازم است.

تنها در فضای رقابتی است که ارزش یک رسانه معین می شود.

به گمان من رسانه خوب معلمی رسانه ای است که بدون ملاحظات سیاسی و صنفی و ایدئولوژیک ، در درجه اول اخبار  و اطلاعات حوزه آموزش و پرورش  را بدون سانسور و ملاحظات مختلف در اختیار معلمان بگذارد و در تحلیل و تفسیر هم بازتاب دهنده نظرات گوناگون باشد.

رسانه ای که صرفا نظرات خاصی را پوشش دهد یا از بازتاب بعضی نظرات هراس داشته باشد مورد اقبال معلمان قرار نمی گیرد. 


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چهارشنبه, 19 اسفند 1394 23:26 خوانده شده: 1151 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +12 -7 --
پروانه تقی زاده 1394/12/19 - 23:56
با سلام و درود بر اراده و ابتکار عمل و شجاعت برادر ارزشمندمان جناب پورسلیمان که در فضایی که عمده ی ما فرهنگیان فقط عادت به نالیدن و نجوا و انتقادهای شفاهی درگوشی داشته ایم از فرصت فضای مجازی و اقتضائات عصرمان به نحو احسن بهره برداری نمودند و رسانه ای تأثیرگذار را بوجود آوردند که روابط عمومی های ادارات و ادراه کل ها و وزارتخانه با تمام امکانات عریض و طویل و نیروهای انسانی اشان باید بیایند و بیاموزند...
صدای معلم محک خوبی جهت مقایسه مدیریت دولتی برآمده از سلیقه و مدیریت غیردولتی برآمده از ابتکار و خلاقیت و نخبگی است...باشد که نشانه ای باشد برای آنها که نمی بینند و نمی شنوند و تفکر نمی کنند و همیشه حق به جانب آنهاست....!!
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1394/12/20 - 00:01
سلام
خانم تقی زاده
به نوبه خودم از شما همکار محترم و دوستان فرهنگی شهرستان ری تشکر و قدردانی می کنم .
پایدار باشید .
پاسخ + +7 -3 --
معلم ناامید 1394/12/20 - 05:59
برای موفقیت صدای معلم لیست امید و دولت و مجلس جدید در راه کمک ب معیشت و منزلت معلم و دیگر اقشار جامعه دعا میکنم
پاسخ + +7 -2 --
معلم شوش 1394/12/20 - 07:42
با تشکر از آقای پورسلیمان
لطفا پیگیری کنید چرا اعطای رتبه جدید متوقف شده؟
چرا شهر شوش که لب مرز است حق مرزی ندارد بجز روستاهای روی خط مرزش؟
چرا این همه تبعیض در پرداخت ها میان کارمندها ی دولت وجود دارد؟
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1394/12/20 - 09:48
چرا طبقه تشویقی از مهر امسال زده نشده
تا سال قبل اجرا میشد امسال بلاتکلیف!!
پاسخ + +8 -2 --
معلم 1394/12/20 - 07:54
یادمان نرود
ما خواهان رفع فرق هستیم

ما نظام پرداخت هماهنگ حقوق میخواهیم

ما فقط حرفهای دهن پر کن مسولان را در روز معلم را نمی خواهیم

ما پیغمبر نستیم یک انسان هستیم مثل باقی کارمندتر ها مثل بانکی ها مثل نفتی ها مثل دانشگاهیان و مثل قضات و کارمندانش
پاسخ + +7 -3 --
ببرزاد 1394/12/20 - 07:58
آقای شیرزاد حالا مسولان چه گلی بر سر معلم زدن که شما از افزایش حقوقشون ناراضی هستی

خود من به شخصه بخاطر کارهای مدرسه هر روز بعد کلاس توی خونه سه چهار ساعت درگیر کارم
پاسخ + +6 -3 --
فرهنگی 1394/12/20 - 09:28
انشاالله این سایت همیشه مستقل باقی بماند و صدای معلمان را انعکاس دهد,

هرچند تا همین اندازه هم که مسایل و مشکلات فرهنگیان را منعکس کرده, جای سپاس بسیار دارد.

همکار محترم جناب آقای پورسلیمان انشاالله در گذر از مسیر دشواری که برگزیدید و رسیدن به اهداف عالی که در نظر دارید, موفق باشید.

از زحماتتون برای انعکاس مشکلات فرهنگیان بی نهایت سپاسگزارم.
پاسخ + +4 -3 --
حسینی 1394/12/20 - 10:53
اگر انصاف دهیم :رویکردهای صدای معلم ( سخن معلم ) در این چند سال دال بر استقلال فکری این رسانه بوده است .!واین را باید نتیجه شجاعت آقای پور سلیمان وتعهد او به حرفه خبرنگاری دانست ؟!موضع گیریهای این تارنما شاید گاهی به مذاق ما خوش نیامده ونیاید اما واقعیت این است که ما فرهنگیان هنوز مطالبه را بر اندیشه ارجح میدانیم !،وبا اتخاذ مواضعی حق به جانب در پاره ای موارد دنبال یک ناجی ورهبر میگردیم که شمشیر سخن را به دست گیرد وبر مراد دل ما در میدان سیاست وفرهنگ و اجتماع بتازد وبی مهابا قلع وقمع کند ! واین جزو رسالت خبر نگاری نیست !
صدای معلم یا سخن معلم عرصه سخن وری صرف نیست ،بلکه جولانگاه اندبشه های متفاوت واراده های پراکنده ای است که میردو تا انشالله به شیوه ای هدفمند وسنجیده تفکر وگفتمان منطقی را با تکیه بر ابزار سخن واندیشه در بین فرهنگیان نهادینه کند وآنها را از افتراق به سمت اتحاد وتشکل سوق دهد .
پاسخ + +5 -4 --
حسینی 1394/12/20 - 10:54
ادامه
ازنظر حقیر آقای پورسلیمان تا کنون برای مزد و خوشایند گروه یا جناحی قلم نزده وان شا الله هم که چنین خواهد بود !
واگر بخواهیم منصف باشیم :گردانندگان این تارنما راباید قلم به دستان آزاد اندیش نامید !!
موفق باشید.
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1394/12/20 - 11:07
من هم عقیده دارم صدای معلم نباید به هیچ گروه سیاسی وابستگی داشته باشد و مستقل باشد ...عموما گروه های سیاسی که بر مسند قدرت می نشینند عملکرد مناسبی نداشته و ندارند و بعد از مدتی عموم مردم از انها ناراضی می شوند ..بنا براین عقل و منطق حکم میکند صدای معلم مستقل باشد و از همه گرو ه های سیاسی که عملکرد نا منا سباشان چنین شرایط اسف باری را برای اموزش و پرورش بوجود اورده انبقاد کنند و ملاحظه نکنند که راز ماندگاری یک نشریه همین است
پاسخ + +8 -4 --
جلیل 1394/12/20 - 12:02
ولی این رسانه که مستقل نیست وابسته به اصلاح طلبان حامی دولت است
پاسخ + 0 0 --
معلم 1394/12/20 - 18:50
احسنت، اين تشخيص مشترك همه معلمان فكور است.
پاسخ + +6 -6 --
ناشناس 1394/12/20 - 12:36
درود بر رسانه مستقل وازاد از قدرت
پاسخ + +5 -5 --
بازنشسته 90 1394/12/20 - 14:44
شما چه کار کردید چه گلی برسر معلم زدید که الان سخن گو شدید
شما هم دستتان توکاسه ایناست
وزیر بهداشت کو چرا مال اپ یه منگ رو گذاشتن جمع کنید بساط خود را وقتی مشکل گشا نیستید
نظر معلم را ثبت کنید نه حذف ,
چرا این همه داد وفریاد معلم را می شنوند مخصوصا بازنشسته همه از گوش دچار مشکل شدند وکسی را غم مظلوم نیست فقط خدا از اینها انتقامی سخت بگیرد ,
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/21 - 09:10
این هم نظر شما! ثبت شده بدون حذف و اضافه! چرا باید صدای معلم بساط خود را جمع کند؟ چه ضرری به شما رسانده ؟ منظور شما کدام دست و کدام کاسه است؟ سند شما برای این اتهام کو؟ شما عصبانی و ناراحت هستی . می گویی داد و فریاد را نمی شنوند. داد و فریاد که شنیدنی نیست. داد زدن چه فایده دارد؟ معلم که نباید داد و فریاد کند ؟ معلم باید با قلم و با بیان منطقی مشکلات خود را بگوید. شما با دانش آموزی که داد و فریاد می زد چه می کردی ؟... بعد از سه چهار خط نق زدن ، آخر سر هم یک نفرین کردی و احساساتت تخلیه شد. این روش برخی همکاران در مدرسه است. با فحش دادن به این مقام و آن مقام و آه و ناله و نفرین فکر می کنند حق خود را گرفته اند.
پاسخ + +6 -4 --
ناشناس 1394/12/20 - 14:56
مشک آن است که خود. نه اینکه عطاری سرمحله مون
پاسخ + +3 -2 --
علوی کیا 1394/12/20 - 16:13
انشاله رسالت اصلی خود را که دفاع از حق معلمان مظلوم است را به بهانه پشتیبانی و حبّی که به دولت روحانی دارید فراموش نکنید و بخاطر خوشایند فانی و دولت از بیان واقعیتها نترسید که اگر این کار را انجام بدید ماندگارید والا......
پاسخ + +2 -3 --
حسینی 1394/12/20 - 17:00
سلام این رسانه وابسته به اصلاح طلب است باید مستقل باشد
پاسخ + +3 -4 --
محمود مرجانه 1394/12/20 - 17:56
احسنت بر پشتکار جناب پورسلیمان ما معلمان امیدواریم که باهمت همچون شما وایجاد تشکل هاوسازمانهای معلمی درنهادهای قدرت حقوق اموزش وپرورش لحاظ شود وفرزندان این مرزوبوم به حقوقشان که بهترین اموزش وپرورش هست برسند با تعطیلی مدارس خاص وغیر انتفاعی واستخدام معلمان واقعی (نه فله ای زمان حاجی بابایی وحتی دولت اصلاحات) واین مهم محقق نمیشود مگر توجه خاص به کل مجموعه اموزش وپرورش که امروزه این نگاه متاسفانه مانند دوره های قبل وجود ندارد انشاالله شما بتوانید این نگان وطرز فکر که اینجابستر توسعه هست را تغییر دهید موفق باشید
پاسخ + +3 -3 --
معلم 1394/12/20 - 18:54
خداوكيلي خودتون فكر مي كنيد مستقل هستيد و صداي يك جناح نيستيد و معلمان شما را صداي خود مي دانند؟
وجداني حواب بديد!
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1394/12/21 - 08:59
دوست عزیز بحث بر سر اشخاص نیست. همه ما گرایش سیاسی و عقیدتی داریم . عرض بنده ئر این یادداشت نشان دادن تفاوت یک رسانه حزبی و گروهی و یک رسانه مستقل است. رسانه گروهی باید خط رسمی گروه را تبلیغ کند . اما رسانه مستقل ، اطلاع رسانی می کند و نظرات مختلف را بازتاب می دهد . برای همین نوشتم : "رسانه خوب معلمی رسانه ای است که بدون ملاحظات سیاسی و صنفی و ایدئولوژیک ، در درجه اول اخبار و اطلاعات حوزه آموزش و پرورش را بدون سانسور و ملاحظات مختلف در اختیار معلمان بگذارد و در تحلیل و تفسیر هم بازتاب دهنده نظرات گوناگون باشد." قضاوت با شما و خواننده است. شما خودت نگاه کن: اگر یک رسانه اخبار متنوع و بدون جهت گیری سیاسی خاص منتشر می کند و افرادی با نظرات مختلف در آن قلم می زنند. این رسانه مستقل و قابل اعتماداست. اما اگر یک رسانه فقط یک حرف می زند و یک نظر را تبلیغ می کند جناحی است.
پاسخ + +2 -1 --
Parvin 1394/12/21 - 01:12
سلام بخداهمه بلدن حرف قشنگ بزنن.ما:دوصدگفته چون نیم کردارنیست.
پاسخ + +1 -1 --
معلم 1394/12/21 - 12:59
ما معلمان باید اصلاح گر واقعی جامعه باشیم ، آگاهی بخشی وبیدار کردن وراهنمایی از وظایف ونقش اصلی یک معلم واقعی است و نجاتبخش جوامع انسانی همیشه به دست معلمان بوده است که در این راستا جناب آقای پور سلیمان با راه اندازی ومدیریت این سایت وزین وپر طرفدار صدای معلم ، با شجاعت تمام این نقش را ایفا کرده وتریبونی در جهت احقاق حقوق ودعوت به رعایت قانون وگسترش وترویج قانونمداری در همه سطوح جامعه می باشد وبه همین خاطر نقدها وپیشنهادات ایشان چون از دل برمی آید لاجرم بر دل می نیشندوبه نظربنده این سایت فرا جناحی عمل کرده ومی کند اگر ایشان وابسته به جناح مورد نظر بعضی از دوستان بود بیشترین کامنت ها از آقا جلیل را که سینه سوخته آقای احمدی نژاد است را ، منتشر نمی کرد ، موفق باشی معلم راستین آقای پور سلیمان!
پاسخ + +2 0 --
درستکار 1395/01/03 - 11:55
بنده برای چند رسانه مطلب می نویسم انصافا تنها رسانه ای که بدون سانسور و بدون ملاحظات جناحی همه ی یاد داشت ها را منتشر نموده،صدای معلم بوده است.
جادارد از جناب پورسلبمان تشکر نموده و برای ایشان آرزوی توفیقات بیشتر نمایم.
پاسخ + 0 0 --
صدای معلم 1395/01/03 - 12:03
سلام
جناب درستکار
از محیت و لطف شما سپاسگزاریم .
سال نو بر شما و خانواده محترم مبارک .
منتظر مطالب زیبای شما هستیم .
پایدار باشید .

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور