صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

جواد بابازاده ( رها )/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

انتظارات یک فعال صنفی معلمان از نمایندگان مجلس آینده

انتظارات از نمایندگان مجلس دوره دهم و مطالبات فرهنگیان و معلمان  انتخابات یکی از راه هایی است که انسان ها برای اداره بهتر جوامع شان برگزیدند ، ازاین رو  انتخابات به عنوان یکی از ارکان مهم  دموکراسی از اهمیت بسیاری برخوردار است  . انتخابات بسته به سطح و کیفیت دموکراسی حاکم برکشورها از اعتبار واهمیت زیاد و کم برخوردار است .

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که جمهوریت بخشی از ماهیت آن می باشد در این سال ها انتخابات متعددی برگزار کرده است .

عده ای در ایران معتقدند با توجه به شرایط موجود شرکت در انتخابات کار چندان قابل دفاعی نیست و در آن شرکت نکردند ، هرچند این افراد نمی توانند دستاوردهای مهمی برای رای ندادن شان بیان کنند .

در مقابل این عده، طیف بسیار بزرگی وجود دارد که رای دادن را انتخاب می کنند و در انتخابات شرکت داشته اند و استدلال شان این است که گرچه پدیده ی انتخابات در ایران از مشکلات غیر قابل انکاری رنج می برد ولی رای دادن حق بسیار بزرگ و مهمی است که سال ها برای به دست آوردن آن مبارزه شده است و قطعا نتایج شرکت در انتخابات هر چند کم هم باشد ولی تاثیر گذار ومهم است .

مجال بررسی بیشتر استدلال های دوطیف موافق شرکت و مخالف شرکت در انتخابات در این مقاله  نمی گنجد .

انتخابات برگزار شد و افرادی به عنوان نماینده وارد مجلس شدند .

در این مقاله نگارنده نکاتی را در خصوص ویژگی های یک نماینده  مقبول و مطلوب مجلس از دید یک فعال صنفی معلمان را بیان می کند .

نمایندگان باید به جای دادن وعده ی شخصی و پرداختن به مسایل محلی که در بیشتر موارد در حیطه اختیارات و وظایف نماینده نیست به مسایل کلان کشور که بسیار مهم هستند فکر کنند و برنامه داشته باشند و پی گیر باشند .

مهم ترین مساله ای که یک نماینده شایسته باید در نظر داشته باشد توسعه متوازن در همه ی سطوح اعم از اقتصاد ،سیاست ،آموزش و فرهنگ در کشور است .

قطعا توسعه یک جانبه ، توسعه ی مطلوب نخواهد بود. در زمینه ی آموزش و پرورش  بیشتر نمایندگان هنگام تبلیغ وعده های منزلتی و معیشتی و در مواردی وعده های عزل و نصب در سطوح مختلف آموزش وپرورش را می دهند حال آن که همگان اذعان دارند ارتقاء  معیشت اقشار مختلف بدون توسعه ی اقتصادی چشم گیر ممکن نخواهد بود .

همان گونه که آقای روحانی در خرداد 92 قبل از برگزاری انتخابات گفت : « من با صراحت می گویم نجات آموزش وپرورش در گرو نجات اقتصادی کشور است و هر برنامه ای که فقط  دنبال ، دادن اعتبارات بیشتر بدون نجات اقتصادی باشد ، ظاهر سازی است . وقتی رشد اقتصادی ما منفی شده و 70درصد کارگاه های صنعتی تعطیل یا نیمه فعال هستند ، کشور منابع در آمدی اش محدود شده است ؛ از کجا باید اعتبار لازم برای بهبود وضعیت معلمان یا تحول در نظام آموزشی را تامین کرد . باید واقع بین بود و فهمید که بدون تغییر نگرش ما به تعامل با جهان ،گشودن بن بست ها و اصلاح روش ها و رویکردهای کلی مدیریت مان  نمی توانیم این مسایل را حل کنیم . »

یکی دیگر از ویژگی های مهم نماینده شایسته مجلس از دید یک فعال صنفی معلمان ، داشتن نگاه صحیح به امر آموزش و وظایف آموزش و پرورش است؛ متاسفانه به دلایل مختلف ، در طی سالیان متمادی نگاه سیاسی و غیر علمی به مقوله آموزش و پرورش و وظیفه آموزش وپرورش این نهاد مهم در انجام رسالت خود و رسیدن به اهداف خود دچار مشکلات و نارسایی هایی بوده است  نگاه نه چندان تخصصی به مسایل و محتوای موارد آموزشی و نگاه جهت دار در مسایل پرورشی را آقای روحانی هم در یکی از سخنرانی هایش به عنوان رییس جمهور چنین بیان کرد .

خیلی ها دوست دارند کاستی ها و ناکارآمدی ها در بقیه عرصه ها را با تغییر ذهنیت فرزندان مردم در مدارس جبران کنند . برخی فکر می کنند نظام آموزشی کارکرد اولش در خدمت دستگاه سیاسی بودن است ،ولی این طور نیست . دولت و دستگاه سیاسی اگر در عرصه های دیگر ناکارآمد باشند قادر نیستند از طریق آموزش تصور مردم را تغییر دهند و در سال های گذشته هم نتوانسته ایم این کار را انجام دهیم .

متاسفانه در دوره های گذشته مجلس با وجود نمایندگان و کمیسیون آموزش غیر متخصص در مجالس نه تنها این مشکل بهبود نیافته بلکه در موارد متعددی به آن دامن زده است  .

دخالت های نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران آموزش و پرورش و تحمیل استخدام های غیر کارشناسی و مشکل زا بر نهاد آموزش و پرورش که در بیشتر موارد با استفاده از اهرم استیضاح وزیر و تحت فشار قرار دادن او و مدیرانش انجام می شود موجب نارضایتی کارشناسان و فعالین حوزه ی آموزش و پرورش شده است و مشکلات بزرگی بر مشکلات انبوه آموزش وپرورش افزوده است .

امید است که نمایندگان مجلس که پیروز ماراتن انتخابات شدند و بر صندلی های سبز بهارستان تکیه خواهند داد با نگاه کلی به جنبه های مختلف توسعه و مصالح کشور  نگاه سرمایه گذارانه و علمی به بخش آموزش، و اختصاص بودجه متناسب و اولویت دهی به مشکلات آن روزهای بهتری را در سپهر اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی و آموزشی رقم بزنند .

پنج شنبه, 13 اسفند 1394 14:43 خوانده شده: 1867 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +17 0 --
ناشناس 1394/12/13 - 15:00
نظام پرداخت ها در کشور ما ظالمانه است.ظالمانه.
پاسخ + 0 0 --
احمد 1394/12/13 - 16:28
احسنت!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/13 - 23:53
یکی ماهیانه مثل من و شمای معلم میگیریم یک الی دو میلیون و دیگری ماهیانه ده تا بیست میلیون و بیشتر حقوق و مزایا دارد..!
زیبنده نظام اسلامی نیست.
پاسخ + +8 -1 --
معلم ناامید 1394/12/13 - 18:35
موافقم
مجلس تشکیل انجمن صنفی معلمان یا سازمان نظام معلمی را ریل گذاری کند تا فرهنگیان با قدرت قانونی ب معیشت و منزلت مناسب برسند
پاسخ + +5 -1 --
جلیل 1394/12/13 - 21:10
هر چند که با رای آوردن اصلاح طلبان اوضاع معیشتی معلمان به شدت بغرنج تر خواهد شد و اکنون مقدمات خصوصی سازی و اخراج معلمین فراهم شده است اما مردم تهران بهترین تصمیم را گرفتند چرا که عدم رای به نمایندگان فعلی اصولگرا نشانگر نارضایی از عملکرد نماینده ها بود انان با این رای فهمیدند که مردم از عملکردشان راضی نیستند و اینگونه نیست که نماینده مادام العمر مردم در مجلس باشند هر چند که باهنر با پیش بینی عدم موفقیت اصولگرایان در انتخابات بهترین تصمیم سیاسی عمرش را گرفت و نشان داد از هوش و ذکاوت بسیار بالایی برخوردار است امیدوارم در دور دوم نیز اصلاح طلبان رای بیاورند تا ... اصولگرایان ... هر چند که اصلاح طلبان به زیان معلمین کار خواهند کرد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/14 - 06:28
با بخشی از سخن شما همکار گرامی موافقم و ان موفقیت اصلاحات و نارضایتی اکثریت از اصولگراهاست
اما مدیریت اصلاحات بیشتر ب نفع معلمان بوده و فانی هم اثلاح طلب نبوده و نخواهد بود
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1394/12/14 - 16:35
مدیریت اصلاح طلبی یعنی سرانه ای کردن مدارس خصوصی سازی و لغو معلم رسمی و به کار گیری معلم حق التدریسی این مدیریت اصلاح طلبی است اون وقت شما میگید اصلاح طلبی به نفع معلمه ؟؟؟؟اونها مشتی مولتی تیلیاردر ثروتمند هستند که به فکر سرمایه داران هستند و کلا مخالف توده های ضعیفند و به قول اربابشان هاشمی رفسنجانی که میگفت توده های ضعیف باید زیر چرخهای توسعه له شوند حالا از مهرماه ببینید چنان پدری از معلمها در خواهند آورد که روزی هزار مرتبه آزوی بازگشت همین اصولگرایان را خواهید کرد وقتی از مهرماه حقوقتان را از مدیر مدرسه با هزار منت دریافت کردید خواهید دید اصلاح طلب یعنی چه
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1394/12/13 - 21:36
تنها برنامه دولت فعلی برای معلمان شاغل اجرای فاز های رتبه بندی است که فقط برای سوابق بالا مناسب است و برنامه دیگری ندارد ..بنا براین انتظار بیشتر داشتن از این مجلس 4 سال بعد دوباره موجبات بازگشت قبلی ها را فراهم میکند
پاسخ + +1 0 --
شهسوارازاده 1394/12/13 - 22:31
به نام دوست
با توجه به حضور پر رنگ تشکل هاي مدني در انتخابات حماسه آفرين هفتم اسفند و بلوغ سياسي شهروندان که به تشکل هاي مدني اعتماد کرده به ليست کامل تشکل ها راي دادند .
مسئوليت و نقش آفريني تشکل هاي مدني در جامعه مدني نمايان گرديد . اين اقبال شهروندان از ليست تشکل هاي مدني نشانه بلوغ سياسي و اجتماعي شهروندان مي باشد .
شهروندان که با درک درست و تحليل صحيح در عمل وفاداري خود را به تشکل هاي مدني به اثبات رساند . وظيفه و مسئوليت نهاد هاي مدني را صد چندان افزايش داده اند .
بلوغ سياسي اجتماعي آحاد ملت ديگر به تشکل هاي مدني اجازه نمي دهد که با کلي گويي موج سواري کنند . جامعه امروز( پسا تحريم و پسا انتخابات) تشنه برنامه مدون و روشن است .
تجربه بشري ثابت کرده است :
اگر تشکل هاي مدني برنامه محوري را آغاز نمايند ، مي توانند مقدماتˏ خشکاندن ، ريشه هاي عوام فريبي و فرصت طلبي را فراهم آورند .! در غير اينصورت با کلي گويي در آينده نه چندان دوري اعتماد مردم را از دست داده راه را براي پوپوليست ها هموار مي سازند .


نظر ادامه دارد .
پاسخ + +1 0 --
شهسوارازاده 1394/12/13 - 22:32
ادامه نظر :


همانطور که استاد گرانقدر جناب آقاي بابازاده ( رها ) مي فرمايند :
مهم ترین مساله ای که یک نماینده شایسته باید در نظر داشته باشد توسعه متوازن در همه ی سطوح اعم از اقتصاد ،سیاست ،آموزش و فرهنگ در کشور است .
توسعه متقارن وپايدار با حضور و بروز تشکل هاي مدني ، ارائه برنامه هاي مدون روشن و تعامل سازنده نهاد هاي مدني با مسئولين امکان پذير است .
اگر امروز تشکل هاي مدني نقش اصلي خود را بخوبي ايفا نکنند . فردا دير است .
اگر امروز تشکل هاي مدني نقش اصلي خود را بخوبي ايفا نکنند . فردا در مقابل نسل هاي آينده بايد پاسخگو باشند .
اگر امروز تشکل هاي مدني بخصوص تشکل هاي مدني معلمان برنامه هاي مدون و روشن خود را در رابطه با فراکسيون فرهنگيان و سازمان نظان مهندسي و ... ارائه نکنند . فردا دير است .
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور