صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

معلم / تهران

نیم نگاهی به فرهنگ " تماشاگر بودن "!

فرهنگ تماشاگر بودن در جامعه ایرانی
 
یكى از پديده هايى كه در جامعه ما خصوصا پس از رواج شبكه هاى اجتماعى به چشم مى خورد « ديده ی تماشاگر بودن » است.
مشکل صرفا شبکه های اجتماعی نیست؛ بلکه این شبکه ها باعث شده اند چنین مساله ای بیشتر نمایان شود وگرنه چنین فرهنگ مذمومی مدت هاست که در جامعه ما نمود پیدا کرده است.
 
البته هر كسى كه ساكت است لزوما تماشاگر نيست؛ گاهی دلايل ديگرى براى سكوت هست مثل گرفتارى بيش از حد، یا داشتن شخصيت اجتنابى ( خجالتى ) و ... اما وقتى سكوت به اكثريت اعضاى يك جامعه سرايت كرد بايد دنبال دلايل ديگر و مهم ترى هم بود.
 
 به واقع مى توان گفت غلبه ی فرهنگ "تماشاگر بودن" در يك جامعه از اولين نشانه هاى انحطاط آن است.
 
در جامعهء ما یک فلسفه فكري آرام آرام و به مرور  نضج گرفته و رشد پيدا كرده است و فرد به هر دليلى به اين نتيجه رسيده است كه صرف وقت و يا انرژى براى افراد ديگر جامعه سودی ندارد و كارى احمقانه است. اصولا طبق اين فلسفه سرى را كه درد نمى كند دستمال نمى بندند!
هر اتفاقی افتاد بیفتد چه لزومی دارد که من خودم را سبک کنم....
 
 
می توان بسيارى از مسائل را ديد و نظاره گر ماند و منتظر عكس العمل بقيه بود!
 
چقدر لذت دارد كه از دور، به جان هم افتادن ديگران را مشاهده كنيم در حالي كه خودمان از غائله به دور هستيم و صدايمان در نمى آيد!  بعضى وقت ها هم در دل به حماقت آن چند نفرى كه در مساله اى خود را جلو انداخته اند مى خنديم و به ذكاوت خود آفرين مى گوييم كه چگونه خود را از هزينه هاى احتمالى دور نگه داشته ايم.
 
وقتى بى تفاوت از كنار مسايل و اتفاقات مهم روزمره مى گذريم و فقط و فقط سكوت مى كنيم، وقتى از فردى كه در صحنه ی تصادف در حال جان دادن است یا از دو نفرى كه باهم زد و خورد مى كنند و از ساير صحنه هاى مشابه فقط و فقط فيلم بردارى مى كنيم، وقتى در اغلب گروه هاى اجتماعى بيش از نود درصد اعضاى گروه در قبال اغلب مسائل سکوت کرده و بی تفاوتند يعنى اينكه فرهنگ و فلسفه ی "تماشاگر بودن" در جامعه ی ما رايج است!
 
فرهنگى كه بر طبق آن ظاهرا مى توان با كمترين هزينه بيشترين فايده را برد! ( كه متاسفانه در بسيارى موارد خيال خامى بيش نيست)
 
فرهنگى كه در آن اغلب افراد براى خود زندگى مى كنند و هيچ نيازى نمى بينند كه احيانا درگير مسايل و مشكلات مبتلابه جامعه شوند. 
 
 « فرهنگ تماشاگر » جامعه را به جزيره هايى "يك يا چند نفره"  تبديل مى كند؛ بر خلاف تصور فرد "تماشاگر" نهايتا زیان این جدا افتادن ها نصیب تمام اعضاى جامعه و از جمله خود فرد مى رود.
 
فرهنگ  « تماشاگر بودن » هيچ برنده اى ندارد...
در جامعه اى كه اغلب افراد آن تماشاگران خوبى هستند بازيگران خوب  هم نهايتا بازنده خواهند بود.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
پنج شنبه, 06 اسفند 1394 21:36 خوانده شده: 1170 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +10 0 --
ناشناس 1394/12/06 - 22:55
باید از کسانی پرسید که این راه را جلوی پای مردم گذاشته اند
پاسخ + +5 -1 --
بازنشسته 1394/12/07 - 10:03
بلاخره یکی را دیدم که حرف دلم را ،ان هم به این خوبی زد،سالها پیش ما معلمین کرمان به پیشنهاد مدیر کل وقت شرکتی را تاسیس کردیم بنام سهاب با همت مدیر کل وقت شرکتی شد قوی و پر سود بعد از رفتن مدیر کل تقی زاده شرکت را خوردن یه نوشابه هم روش امروز اعضا را تو جلساتش هم راه نمیدن چند سال سعی کردم همکاران را متوجه حقشون بکنم ولی هر یکی منتظره تا دیگری کارشو انجام بده،متشکرم
پاسخ + +8 0 --
بازنشسته مظلوم93 1394/12/07 - 12:35
این رفتاراجتماعی عکس العمل طبیعی خلافهای کوچک و بزرگ و پی درپی ومستمر مدیران جامعه می باشد که چون مردم دیگردرخود توان جلوگیری از چنین خلافهایی رانمی بینند ناچاربه عکس العمل طبیعی تماشاگربودن روی می آورند که دیگربابودجه فرهنگی وتبلیغات حل شدنی نیست بلکه مردم درعمل بایدصداقت مسئولین راببینند

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور