صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

داریوش حسینوند/ دبیر ریاضی استان خوزستان

نامه ی یک دبیر ریاضی به دفتر تالیف کتب ریاضی وزرات آموزش و پرورش و انجمن آمار ایران

جایگاه علم آمار در کتب درسی و نظام آموزشی ایران  با توجه به تغییر نظام آموزشی کشور و به دنبال آن تغییرات در تالیف کتب ریاضیات جدید در دوره متوسطه اول و دوم توسط تیم تالیف وزارت آموزش و پرورش قرار است کتاب آمار و مدل سازی حذف و به صورت فصل های مجزا به نام آمار و احتمال به دیگر کتب ریاضی اضافه شود !
نکته ی جالب اینجاست که گرایش ها و شاخه های مختلف ریاضی مانند جبر، ریاضیات گسسته، هندسه و....به عنوان دروس مجزا و مستقل دارای کتاب و جایگاه خاص خود در دبیرستان هستند تا دانش آموز به صورت پایه ای با مفاهیم و کاربرد گرایش های مختلف ریاضی آشنا شوند اما آمار و احتمال از یک طرف به عنوان شاخه ای از ریاضیات کاربردی و پایه و اساس برنامه ریزی و پژوهش و تحقیق و از طرف دیگر به عنوان یک علم مستقل که در علوم فنی و انسانی و تحقیق و پژوهش و پیش بینی و برنامه ریزی کاربرد زیادی دارد و شاهرگ توسعه و تحقیق در علوم انسانی و کشور است و نیاز امروز جامعه و نظام آموزشی  است حذف شده است. 

 « به راستی جایگاه آمار یکی از چهار رشته ی برتر دنیا ( البته  به تعبیر سازمان ها و نهادهای جهانی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته) در کشور عزیز ما و نظام آموزش و پرورش  کجاست؟!) »
 

اینجانب با توجه به تجربه و تدریس در این درس و با توجه به تجربه و تحقیق از دیگر همکاران و دبیران ریاضی کشور به دلایل زیر سال ها منتظر  تغییرات اساسی در این کتاب بودیم .

الف) کتاب حاضر از نظر علمی و کاربردی بسیار ضعیف و غیر آموزشی است به طوری که 50% کتاب نقاشی و مطالب غیر مرتبط براساس نرم افزار قدیمی می نی تب است که بیشتر این درس یعنی زنگ آمار برای دانش آموزان زنگ  تفریح و برای دبیران ریاضی به عنوان کلاس فو ق العاده و کمبود برای دیگر دروس است !

ب) به خاطر عدم اهمیت به این درس در امتحانات کشوری و کنکور ( طوری که در کنکور یک یا حداکثر دو تست  از این درس در سوالات کنکور است) دانش آموزان بهایی به این درس نمی دادند و از طرف دیگر چون امتحان این درس  کشوری و نهایی  نبود و معدل کتبی اهمیت ندارد توسط مدیران و مسئولین اهمیت داده نمی شد.

  مهمتر اینکه به خاطر اینکه  آمار تنها درسی است که امتحان  کتبی نوبت دوم 14 نمره ای ست و 6 نمره پروژه و کار عملی است ( البته فقط روی کاغذ و نه در عمل ) دست دبیر مربوطه برای نمره دادن باز است.
 

حال با توجه به مسائل مطروحه ؛ سوال من و تمام دبیران و مجریان در آموزش و پرورش  از انجمن آمار و بزرگان علم امار و ریاضی این است  که :

کاربرد علم آمار در کشور و آموزش و پرورش  کجاست ؟
 
اگر قرار است روحیه پژوهش و تحقیق را در کشور و مجریان و مدیران آینده زنده کنیم نباید این کار از آموزش و پرورش و دانش آموزان شروع شود ؟
شما برای همگانی کردن علم آمار بعنوان مبنای تحقیق و پژوهش جهت  برنامه ریزی برای آینده ای بهتر چه اقدامی انجام داده اید؟!

اما :
سوال دوم و روی اصلی سخنم با تیم تالیف کتب ریاضی وزرات آموزش و پرورش به ویژه استادان بزرگوارم دکتر علی رجالی و دکتر عالمیان است .

در این چند سال اخیر این دومین بار است که کتب ریاضی به صورت اساسی و پایه ای متحول شده و تغییر اساسی پیدا می کنند ؛ دبیران ریاضی همیشه منتظر تغییر کتاب آمار و مدل سازی ( که البته نمی دانم این مدلسازی کجای کتاب توضیح یا کار شده ) بودند .

شما برای همگانی و عمومی کردن این علم به عنوان کاربرد ریاضیات در پیش بینی و قضاوت و برنامه ریزی و پایه تحقیق و پژوهش در اکثر علوم انسانی و فنی چه اقدام مثبتی انجام دادید ؟!

اساتید و سروران گرامی جناب پرفسور علی رجالی و عالمیان
از دوم ابتدایی دانش آموز به صورت غیر مستقیم با نمودارها و شمارش با علم آمار و احتمال و آشنا می شود تا سال نهم تقریبا دانش آموز به دانش ابتدایی آمار و احتمالات دست یابی پیدا می کند . بهتراست در سال دهم مانند جبر و هندسه و ... کتابی تالیف شود تحت عنوان آمار و احتمالات 1 و 2 که شامل دو قسمت :
کتاب اول - عمومی  و کاربردی شامل: کار عملی و رسم نمودارها  به صورت انجام پروژه ،مشترک تمام رشته ها 

کتاب دوم - تخصصی تر مباحث احتمال و آمار ریاضی شامل : ترکیبات و آنالیز و توزیع احتمال برای علوم پایه در کتب درسی آموزش و پرورش تالیف شود .
 
در آخر امیدوارم با توجه به تغییر و تحول کتب ریاضی برای دومین بار در چند سال گذشته و تغییر نظام آموزشی به 6-3-3 مطالب بالا در نظر گرفته شود تا فردا دوباره مجبور نباشیم با تحمیل هزینه ی بالایی به وزارت آموزش و پرورش سه باره مجبور به تغییر کتب ریاضی شویم و بودجه هنگفتی به نظام آموزش کشور تحمیل شود .

ارسال مطلب برای سخن معلم
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
شنبه, 03 بهمن 1394 21:44 خوانده شده: 2435 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 -2 --
حسینی 1394/11/05 - 00:19
خدا قوت
البته بنده در ریاضیات تخصص چندانی ندارم ولی میدانم از این دست شیرین کاریها در کتب علوم انسانی هم فراوان به چشم میخورد !
پاسخ + +1 -1 --
حسینی 1394/11/05 - 00:20
خدا قوت
البته بنده در ریاضیات تخصص چندانی ندارم ولی میدانم از این دست شیرین کاریها در کتب علوم انسانی هم فراوان به چشم میخورد !؟
پاسخ + +1 0 --
همکار 1394/11/06 - 20:12
درود بر قلم توانا و وجدان بیدار استاد حسین وتد
پاسخ + +1 0 --
محمود جنگی 1394/11/08 - 19:10
البته از آمار مهم تر البته به نظر بنده درس ریاضیات جدید سال اول سابق بود که حذف شد و باعث ضعف شدید دانشش آموزان در سایر دروس ریاضیات شد . به عقیده اینجانب آن درس ریاضیات جدید سال اول متوسطه سابقه ، ادبیات و منطق ریاضیات بود که با حذفش نخ تسبیح ریاضیات پاره شد و ذهن منطقی دانش آموزان در درس ریاضیات بسیار دیر شکل می گییرد و درست در زمانی که به آن نیاز داشته اند و باید بارها از آن استفاده می کرده اند !! وجود آن درس در رشته ریاضی - دست کم - بسیار لازم و ضروری است .

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور