صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رسول انصاری / فرهنگی ملارد - همکار گروه سخن معلم

طنزانه ؛ " آموزش به شکل کنترات " !

درصد قبولی دانش آموزان و میانگین نمره در مدارس  چند صباحی است در آموزش و پرورش مُد شده است که با معلمان قرار دادی با نام " تفاهم نامه ی آموزشی " منعقد می گردد ؛ بدین شکل که بعد از گذشت یکی دو ماه از سال تحصیلی جدید ، برگه ی مخصوصی به معلم داده شده که در آن درصد قبولی درس مربوطه در خرداد ماه سال تحصیلی قبل ذکر شده و از او خواسته می شود که " درصد قبولی پیشنهادی " خود را برای خرداد ماه سال بعد اعلام و در برگه مرقوم فرماید .
خدا می داند که " عقل و هوش " در برابر عظمت و کبریایی این ابتکار سر تعظیم فرود می آورد و و در مدح و ستایش " تئوری فکری " ماورایِ آن ، بسی سلام و درود می فرستد !

در هر صورت این تاکتیک سخیف آموزشی که بنیان فکری همه ی تئوری های آموزشی را زیر سوال می برد ، " خلاف راه صوابست و نقض رای اولو الالباب "
اما این روزها نسخه ی جدیدی از این تاکتیک وارد بازار آموزش و پرورش شده است . بعد از نهادینه شدن پدیده ی شوم " درصد قبولی " ، هم اینک نوبت رسیده است به " میانگین نمره " .

این نسخه ی جدید به تولید " در صد قبولی بالا " اکتفا نکرده ، چرا که آن را وظیفه ی ذاتی هر معلمی می داند ؛ بلکه از معلمان " میانگین نمره ی بالا " طلب می کند .
همان طور که مطلع هستید با استقرار نظام 3-3-6 ، انتخاب رشته در پایه ی نهم انجام خواهد پذیرفت . با توجه به اینکه پدیده شوم " درصد قبولی بالا " و نسخه ی به روز شده ی آن یعنی " میانگین نمره ی بالا "، در دوره راهنمایی از رواج بیشتری برخوردار است ، معلوم نیست که اولا این انتخاب چقدر واقعی بوده و ثانیا از چه درجه ی اعتباری برخوردار خواهد بود .

پر واضح است که عواقب و پیامدهای احتمالی انتخاب رشته ی غیر واقعی و نامعتبر دامن دوره دبیرستان را گرفته و معلوم نیست چه بلبشویی در دبیرستان ها در این خصوص پدید خواهد آمد .
اینجانب ، مانده ام سخت عجب که چرا مقامات آموزشی ، این قدر " لقمه آموزش " را سر خود می چرخانند . ایشان وقتی نسبت به امر مقدس آموزش نگاه " کنتراتی " دارند ، خب الزامات آن را هم فراهم آورند . خیال ما را هم راحت کرده و قال قضیه را بکنند .

پیشنهاد های زیر می تواند کمک حال باشد :
1- در مذمّت "درصد قبولی پایین " و" میانگین نمره ی پایین " آن قدر تبلیغات گردد که هردو به عنوان فعلی منکر ، غیر اخلاقی و تابو به حساب آیند .
2- به هنگام اخذ تعهد از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بند الزام آور "صد درصد قبولی " و " میانگین نمره ی 18 به بالا " در تعهد نامه ی آنها درج شود .
3- موقع ثبت نام دانش آموزان در فصل تابستان و به هنگام اخذ وجه اجباری ، نمره ی پیشنهادی از دانش آموز و ولی او جهت درج در کارنامه مطالبه شود .
4- سیستم دانای دانش آموزی طوری به روز آوری و دست خوش تغییر گردد که به هنگام وارد کردن نمره ی پایین تر از " 18 " ، سیستم به شکل هوشمند عمل کرده و با تمهیداتی که اندیشیده شده است ، آژیر خطر و بوق هشدار به شکل وحشتناکی در کل مدرسه به صدا در آید .
5- سوالات امتحانی به گونه ای طراحی گردند که جواب سوال 1 در سوال 2 ، جواب سوال 2 در سوال 3 ، ... و جواب سوال آخر هم در سوال 1 نهفته باشد .
6- کلاس های ضمن خدمت البته با هزینه ی خود معلمان و با عنوان " آموزش کنتراتی " برگزار شده تا همکاران به شکل واقعی از مزایای آن آگاه شوند .
7- اشخاصی تحت عنوان " پیمانکار آموزشی " در مدارس مستقر گردند و جهت تحقق شعارهای " صد درصد قبولی " و " میانگین نمره 18 به بالا " به صورت " کنتراتی " با معلمین قرارداد ببندند .

در این صورت سیاست صرفه جویی وزارتخانه نیز جامه ی عمل به خود پوشیده و دستمزد ایشان از همین محل قابل پرداخت خواهد بود.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 14 آذر 1394 16:59 خوانده شده: 1709 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
معلم 1394/09/14 - 18:58
مرحبا عالی بود ، بنده در دو پایه متوسطه تومنطقه 9تدریس دارم الان 5 ساله (دقیقا از سالی که نظام شش،سه ،سه شروع شد به بهانه اینکه این بچه ها آخرین سال نظام قدیمن ) از ما به زور واجبار میخوان که ردیویا حتی تجدیدی نداشته باشیم وماهم به خاطر تفاهم نامه وارزشیابی مجبوریم قبول کنیم!
پاسخ + +7 0 --
ناشناس 1394/09/14 - 19:07
متا سفانه موفقیت و شکست یک وزیر را با همین می سنجند و می گویند در دوره ایشان افت تحصیلی زیاد بوده است ..برای همین تمام هم و غم وزارت و اداره کل و منلاطق بالا بردن درصد قبولی و میا نگین نمره است و دیگر هیچ ...مردودی را هم برداشتند ..خوب دستور دهند که از 20 نمره همه دانش اموزان 10 نمره بعنوان حق القدم کلاسی بگیرند و میانگین هم از ده کمتر نباشد و همه قبول شوند
پاسخ + +6 0 --
رضا 1394/09/14 - 19:15
سلام و درود بر شما همکاری فرهیخته، واقعا ما ماندیم به حال این سیستم فشل و بی خاصیت که هر روز ابتکار جدیدی از اون بیرون میآید بخندیم یا بگرییم، البته به قول معروف کار ما از گریه گذشته است.
پاسخ + +6 0 --
بی نام 1394/09/14 - 20:22
پیشنهاد می شود ، در وقت آزمون ،برگه امتحان همراه
پاسخنامه توزیع گردد ، تا دانش آموزان فقط زحمت
رونویسی را متحمل گردند ، اگر چه بعضا از عهده همین
کار هم بر نمی آیند..!!
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1394/09/14 - 21:38
همکار محترم, همیشه میزنی تو خال. خدایی چرا این همه دفتر و دستک, بهترین کار خیلی از مدیران دلسوز میکنند و اونهم اینه که زحمت پر کردن لیست نمرات رو خودشون میکشند و فقط یک امضای ناقابل از معلم میگیرند.
امضا و قلم و کار معلم شده علف خرس.
پاسخ + +6 0 --
فرهنگی 1394/09/14 - 22:00
واقعا طرح سخیفیه معلوم نیست از ذهن کدوم نابغه ای. تراوش کرده!

فکر کردن معلما علم غیب دارن!
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1394/09/14 - 22:35
همکاران گرامی چرا وقتی می دانید کاری اشتباه است به ان تن می دهید بنده به هیچ عنوان به دانش اموزی بیشتر از حقش نمره نداده ام و نمر ه های واقعی دانش اموز را وارد لیست نمرات کرده ام با اینکه پارسال از شصت دانش اموز دو کلاس اول حدود چهل نفر شهریور امدند واز انها هم تنها ده نفر نمره اوردند مدیر هیچ فشاری برای دادن نمره قبولی به بنده وارد نکردند فقط دانش اموزان ردی به کارو دانش رفتند
پس لطفا کار خود را به بهترین نحو انجام دهید در طول سال تمام تلاش خود را به کار ببریید برای تدریس وتفهیم مطالب درسی اما به صورت عملی به دانش اموزان تفهیم کنید که خبری از نمره کیلویی نیست ممکن است دو سه سال اول سخت باشد اما کم کم توقعاتشان از شما کمتر می شود برای نمره دادن
پاسخ + 0 0 --
رسول انصاری 1394/09/14 - 23:17
بله ، کاملا درسته . همکاران با در پیش گرفتن چنین رفتاری ، باید دانش آموزان رو نسبت به این قضیه آگاه کنند که از نمره کیلویی خبری نیست .
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1394/09/14 - 22:38
متاسفانه عملکرد برخی معلمان این توقع را ایجاد کرده همکار ی را می شناسم که با اثر درخواست و پافشاری و خواهش والتماس ولی دانش اموز نمره ی پنج دانش اموز را ده کرده تا دانش اموز قبول شود متاسفانه رفتار عد ه ای کمی از همکاران این توقع را ایجاد کرده ونمره در نظر دانش اموزان واولیاء انها بی ارزش شده به طوری که اگر معملی اصرار بر ندادن نمره کیلویی به دانش اموز داشته باشد باعث تعجب دیگران می شود
پاسخ + 0 0 --
رسول انصاری 1394/09/14 - 23:01
احسنت . ای کاش همه معلمان همانند شما فکر می کردند.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/09/15 - 13:57
معلم هم نمره نده, بعدا. در تابستان مدیر و معاون لیستو عوض میکنن, نمره میدن...
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/09/15 - 16:30
زمان صدور تک‌کارت‌های سرمایه فرهنگیان..
محمد بطحايي، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از صدور تک‌کارت‌های سرمایه فرهنگیان تا پایان ماه جاری برای برخی استان‌ها به‌صورت آزمایشی خبر داد و گفت: این طرح طی یک تا دوماه آینده برای سایر فرهنگیان نیز اجرا خواهد شد.
وی افزود: محدودیت تک کارت‌ها در فیلدهای شخصی افراد است. زیرا این کارت‌ها،‌ کارت‌های بانکی هم هستند و باید ملاحظات امنیتی بانک‌ها را هم بر روی آن لحاظ کرد.
سی ام شهریورماه امسال بطحایی از تک کارت سرمایه فرهنگیان رونمایی کرد و درباره آن گفته بود: به این کارت چند منظوره به تدریج خدماتی اضافه خواهد شد که امکان اول کارت شناسایی و پرسنلی برای فرهنگیان است. به تدریج خدماتی چون کارت بانکی،‌ کارت تردد، کارت بلیت، کارت بیمه، کارت خدمات رفاهی و کارت تخفیف و عضویت در باشگاه مشتریان نیز به این کارت اضافه می‌شود. البته کارکرد شناسایی این کارت برای همه فرهنگیان، اجباری است اما بهرمندی از سایر خدمات و امکانات آن چون کارت بانکی اختیاری است؛ هرچند تسهیلات عمومی به فرهنگیان چون وام از طریق این کارت ارائه می شود.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور