صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رسول انصاری / دبیر آموزش و پرورش ملارد - همکار گروه سخن معلم

زمان بسیار محدود است ؛ ضرورت فعالیت رسانه ای بیش از پیش معلمان و فعالان تشکل ها در آستانه تقدیم لایحه بودجه 95

ضرورت فعالیت معلمان و تشکل های معلمان در مورد آموزش و پرورش در بودجه 95  دولت باید تا 16 آذر ماه لایحه ی بودجه را تقدیم مجلس کند . دولت تدبیر و امید ، همچون دولت اصلاحات ، در عمل نشان داده که به این ضرب العجل پای بند بوده و این مهم تا تاریخ فوق قریب به یقین اتفاق خواهد افتاد .
سهم آموزش و پرورش در بودجه ، همیشه ناچیز بوده و از این بابت ، این وزارتخانه ، هیچ گاه حال و روز خوشی نداشته و اغلب مورد کم لطفی و بی مهری شدید قرار گرفته است ( مخصوصا در طول 7 ، 8 سال گذشته ) .

با این حال ، مطابق عادت مالوف ، تا تصویب لایحه در مجلس ، فعل و انفعال خاصی در رابطه با این سهم ناچیز آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت صورت نمی گیرد و نقطه ی شروع فعل و انفعالات ، معمولا حین تصویب بودجه یا بعد آن بوده است .
آنچه که مشخص و محرز است ، این است که مجلس شورای اسلامی ، نسبت به این سهم نمی تواند چکش کاری خاصی انجام دهد ، و همان بودجه پیشنهادی با اندک تغییراتی به تصویب می رسد .
تا ارائه لایحه بودجه و تصویب آن در مجلس ، زمان زیادی باقی نمانده است .

انتظار این است که در این مدت محدود ، همه ی گروه ها و تشکل های فرهنگی دست به دست هم داده  و انرژی و توان خود را صرف موضوع افزایش بودجه آموزش و پرورش کنند و بر طبل اختلافات و انتقادات نکوبند.

مخصوصا از بزرگان ، فعالان و افراد تاثیر گذارِ تشکل های فرهنگی این انتظار دو برابر است ؛ چرا که اگر این عزیزان ، قبل از تصویب بودجه بر طبل اختلافات بکوبند ، بعد از تصویب آن ، سایر فرهنگیان باید آب در هاون آموزش و معیشت بکوبند .
سرنوشت میلیون ها دانش آموز و معلم به این بودجه گره خورده است .

شایسته است که اگر غم ِآموزش داریم و درد ِ معیشت ، و اگر برای کرامت معلم و دانش آموز ارزش قائلیم ، برای مدتی کوتاه هم که شده اختلافات را کنار بگذاریم و با یک دلی و یک رنگی و اتحاد و با رسانه ای کردن و پر رنگ کردن موضوع افزایش بودجه ، دین خود را نسبت به دانش آموزان و معلمان انجام دهیم.
اهمیت موضوع آن گاه بیشتر مشخص می شود که سیاست نامبارک صرف جویی وزارت آموزش و پرورش را به یاد آوریم . سیاستی که امسال به شکلی خاص ظهور و بروز پیدا کرد و چامعه ی معلمی و متعاقب آن جامعه ی دانش آموزی را با دردسرهای خاص خود روبه رو کرد .

البته سیاست صرفه جویی به شرط اینکه برای جلوگیری از ریخت و پاش های بیهوده و هدر رفت سرمایه باشد ، می تواند منشا آثار خیر باشد ، ولی وقتی هدف آن ، استثمار و بهره کشی از معلمان شود ، آموزش و فرهنگ را در مسیر نابودی پیش خواهد برد .
موضوع افزایش بودجه آموزش و پرورش ، اگر به شکل علمی و تجزیه تحلیلی و با ارائه ی آمار و ارقامِ مستند رسانه ای شود ، آثار مثبتی به همراه خواهد داشت .

به هر حال به هر روش معقول و منطقی باید دست یازید تا نتیجه ای حاصل شود . می توان در گروه های تلگرامی وابسته به فرهنگیان ، این موضوع را به عنوان یک مطالبه و در خواست عمومی مطرح و درباره آن صحبت کرد ( کاری که در بعضی از گروه ها در حال انجام است ).

می توان در همین سایت وزین ، درباره ی آن سخن ها گفت و نوشت ...

اگرچه سیاست های صدا سیما را در قبال معلمان پسندیده نمی دانیم ، ولی اگر بتوان با روش هایی ، موضوع افزایش بودجه آموزش و پرورش را به برنامه زنده ی " گفت و گوی ویژه " شبکه 2 سیما یا برنامه زنده ی " نگاه 1 " شبکه یک سیما انتقال داد و آن را با حضور کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نمایندگان معلمان مورد بحث زنده قرار داد ، شاید کار در خور تحسینی صورت گرفته باشد .

این نکته مهم و کلیدی را اصلا نباید فراموش کرد که در تمامی این گفته ها و نوشته ها ، پیکان « انتقادات و نیز راه کارها » باید متوجه " سازمان مدیریت و برنامه ریزی " باشد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 02 آذر 1394 12:34 خوانده شده: 1868 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +8 -2 --
فرهنگی 1394/09/02 - 13:41
آفرین همکار محترم.
بسیار عالی و به موقع به این مساله اشاره کردید.
بهترین فرصته که تشکلها از حالت اسمی و فرمایشی خارج و در قواره تشکل صنفی واقعی ظاهر شوند و از حقوق جامعه فرهنگیان دفاع کنند.
پاسخ + +7 -4 --
زینت 1394/09/02 - 13:45
"لم یلد و لم یولد"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! نگاه به آموزش و پرورش درست نشده و نخواهد شد .فقط شغل دوم! و شکر فراوان خدای مهربان.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/09/02 - 14:19
شغل دوم دلیل بر ضایع شدن حق ما نیست.
پاسخ + +8 -2 --
ناشناس 1394/09/02 - 14:00
افزایش حقوق و ضریب سالانه فقط دست دولت و مجلس است. فریاد معلمان به جایی نمی رسد.
بقول همکارمان به فکر شغل دوم باشیم تا فرصت از دست نرفته و پیر نشده ایم.
پاسخ + +5 -5 --
همان زینت 1394/09/02 - 15:36
مطمئن باشید که پاشنه آشیل سخن اقای فانی این خواهد بود که:" با اجرای مرحله دوم رتبه بندی و با اختصاص 3500 میلیارد تومان برای سال 95،حقوق معلمان افزایش خواهد یافت !!!!!!!! پس کوتاهترین و کم هزینه ترین گزینه، تمرکز بر شغل دوم و گسترش آن است.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/09/03 - 22:21
همکار محترم انقدر دم از شغل دوم نزن مگر کارمندان بانک ، شرکت نفت و.... شغل دوم دارند که معلم هم داشته باشه
همین حرفها را می زنید که همیشه سر معلم را بی کلاه می گذارند و میگند اینا شغل دوم دارند
پاسخ + +13 -3 --
بیاتی 1394/09/02 - 16:16
پا پس کشیدن از حق قانونی یعنی مرگ تدریجی. بدبختی آموزش وپرورش بخاطر زیاد بودن نیروی خانم می باشد چون با این حقوق کم راضی وخرسندند وانصافا شغل در خور خانم هاست. سهم آموزش وپرورش از بودجه عمومی دولت در سال 94تقریبا 11/5درصد بود یعنی25هزار میلیارد تومان که این سهم باید به 25درصدبرسد آیا دولت توان وارده ای برای این کار دارد؟آیا ما ابزار فشار وچانه زنی کافی را داریم؟ امیدوارم که این اتفاق بیفتد!!!
پاسخ + 0 0 --
معلم 1394/09/02 - 20:46
جناب بیاتی اگر شما معلم هستید بعید است چنین حرفهایی بزنیدشاید در مورد خانم شما اگر فرهنگی باشد مصداق داشته باشدولی شما از خانه دیگر معلمان خانم چه خبر داری خانمهای که همسرشان نیز معلم است یا خانمهایی که سرپرست خانوار هستند و هزاران معلم خانمی که زندگیشان بسته به این حقوق ناچیز هست به هزاران دلیل که در اینجا مجال گفتن نیست.میبینید که در همه تجمعات هم خانمها شرکت میکنند هیچ معلم خانمی از این حقوق راضی نیست ولی دستشان به جایی نمیرسد .پرستاران هم بیشترشان خانم هستند ولی مشاهده نمودید که حقوقشان مقدار قابل توجهی افزایش یافت پس خواهش میکنم از اظهارات غیر کارشناسانه ونا اگاهانه خودداری فرمایید
پاسخ + 0 0 --
بیاتی 1394/09/02 - 21:10
همکار محترم خوشبختانه همسر بنده شاغل نیستند!ضمن احترام به همکاران خانمی که سرپرست خانواده اند باید بپذیریم که ترکیب نیرومخصوصا در دوره ابتدایی به نفع شماست وهمين موضوع یکی از دلایل دستمزد پایین است.
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1394/09/02 - 16:17
دولت برنامه خاصی برای اموزش و پرورش ندارد و سال 95 به مراتب بدتر سال 94 خواهد بود
پاسخ + +7 -1 --
معلم 1394/09/02 - 16:18
باید چکار کنیم راهکار چیه ؟؟؟؟؟؟؟
جایی باید زنگ بزنیم ؟؟؟؟؟ یا ایمیل بدیم ؟


شماره و
آدرس بدید ما همه آماده ایم
پاسخ + +7 -1 --
جلیل 1394/09/02 - 16:29
تا فانی وزیر باشه حتی یک‌ریال به بودجه این سازمان اصافه نمیشود کههیچ حتی کمتر هم خواهد شد
پاسخ + +5 -1 --
کامران 1394/09/02 - 18:53
تنها راهکار و چاره ی فرهنگیان همان شغل دوم است. وقتی دولت و مجلس ارزشی برای آموزش قائل نیستند ما نمی توانیم کاسه ی داغ تر آش شویم.
پاسخ + +1 -1 --
ناشناس 1394/09/03 - 10:50
اموزش و پرورش برای اجرای کامل قانو ن خدمات کشوری و افزایش بحق حقوق بازنشستگان و هزینه های جاری مدارس و......نیاز به 50 هزار میلیارد در سال 95 دارد ...البته بودجه حقیقی نه اسمی متوسط حقوق معلمان نباید از 3 میلیون تومان و بازنشستگان از 2 میلیون تومان کمتر باشد ..و هیچ حقو.ق بگیری در اپ از قراردادی یا پیمانی و خدمتگزار نباید از یک میلیون پانصد هز تومان در ماه کمتر بگیرند ......سرانه مدارس بصورت هر سه ماه حداقل سی میلیون ریال به حساب مدارس واریز گردد ......البته اگر سیستم اداری به حد اقل نصف کاهش یابد ...با 35 هزار میلیارد هم می توان امور را بهینه سامان داد
پاسخ + +1 -1 --
فرهنگی بازنشسته 1394/09/03 - 14:21
ببخشید اگر معلم خانم نباشد پس دختران همه بآید خانه نشین شود چون دیگران کسی دخترش را به مدرسه نخواهد فرستاد متعجب از این آقایان به اصطلاح امروزی با افکار متحجرانه
پاسخ + 0 0 --
بیاتی 1394/09/03 - 20:20
دوست وهمکار پیشکسوت عزیز کسی منکر حضور زنان درجامعه نیست منظور ما نسبت وترکیب آن ها نسبت به آقایان می باشد آموزش وپرورش باید تعدیل نیرو کند وبجای جذب سیاهی لشگر،افراد خبره ونخبه رابرگزیند نه پیش دبستانی وحق التدریس!!!
پاسخ + +1 -1 --
معلم خسته 1394/09/04 - 00:55
سلام 80درصد نیروهای ابتدایی درتهران خانم هستند ایا این ترکیب درستیست؟واین گلایه رو از همکاران تهرانی دارم اینکه وزارتخانه و سازمان مدیریت (نوبخت)بیخ گوش انهاست چرا دنبال معوقات نیستن چرا حضوری نمیرند حقشونو بگیرند ؟فقط حرف حرف حرف!!یکسال از کاروزی هنرستانها وهشت ماه از حقتدریس خبری نیست؟خدایی درهیچ دولتی تا به حال سابقه نداشته.متاسفم
پاسخ + 0 0 --
معلم نامعلوم 1394/09/05 - 01:24
سلام
فکر کنم معلمان تهرانی نه مشکلی دارن ونه معوقاتی وگرنه جواب میدادن ویا دنبال کارومیگرفتن!!!؟
پاسخ + 0 -1 --
فرهاد-فرهنگی 1394/09/04 - 22:04
با تشکر از تذکر بموقع شما همکار گرامی
همکاران عزیز زمان انجام هر کاری در نتیجه بخش بودن آن خیلی تاثیر دارد پس بیاییید با هم اعتراضات صنفیمان را در بهترین زمان به نتیجه برسانیم یا حق...

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور