صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یوسف شمالی / آذربایجان شرقی

باز تعریف مشاوره در آموزش و پرورش

 نکات لازم در مشاوره مدارس جای تاسف است که در گذشته نه چندان دور به کارگیری نیروهای غیر متخصص در امر مشاوره در مدرسه ، برخورد های غیر اصولی این به اصطلاح مشاوران ، ذهنیتی در دانش آموزان و اولیا آنان شکل گرفته است که هر کس را که از درب مدرسه وارد می شود همه را به یک چشم می نگرند.

دیگر نمی توانند به کسی اعتماد کنند (حتی مشاور متخصص  مدرسه ).

تاسف برانگیزتر این که رویه ای در سیستم آموزش و پرورش وجود دارد که هنوز همکارانی هستند که علی رغم نداشتن تخصص، نسبت به تصدی این نقش در واحد مدرسه علاقه مند می باشند و این پارادایم همچنان ادامه دارد...
نظر به آشنایی همکاران محترم مشاوره با تعاریف و ویژگی های مشاور و اهم فعالیت های آنها در قالب برنامه سالانه مدرسه جهت پیش برد بحث تنها به مواردی که مد نظر است اشاره می گردد.

فعالیت های مشاور مدرسه در مقاطع مختلف تحصيلى متفاوت است. مشاور مدرسه در دورهٔ ابتدايي، بر پيش گيرى از ناراحتى‌ها تأکيد مى‌ورزد ؛ در دورهٔ راهنمايي، بيشتر بر خودشناسى دانش‌آموزان توجه مى‌کند و در دورهٔ دبيرستان، درمان مشکلات و ناراحتى‌ها را مورد توجه قرار مى‌دهد.
صميمیت ، مهربانی ، رازداری و احترام به دیگران از ویژگی های بارز مشاور مدرسه می باشد که در زمينهٔ مشاوره، روان شناسي، تعليم و تربيت، جامعه‌شناسي، و نيز امکانات شغلى و تحصيلى و بهداشتى جامعه آگاهى دارد.
رابطه مشاور و مراجع (در اینجا دانش آموز ) منحصر به فرد است و خاص بودن اين رابطه مي‌طلبد كه مشاور اجازه ندهد شكايت‌ها و مداخله‌هاي دیگران روي رابطه‌ي او با مراجع اش تاثير بگذارد . در اين صورت است كه مراجع احساس مي‌كند مشاور او را آن‌طور كه هست پذيرفته است و مي‌تواند خود واقعي‌اش را آن‌طور كه هست بدون سانسور بروز دهد .
در باب رازداری ؛ مشاور حق ندارد آنچه را که مراجع با او در میان گذاشته است بدون هماهنگی خودش با کسی در میان بگذارد مگر در موارد بسیار خاص مانند تهدید زندگی خود مراجع یا شخص ثالث. در صورتی که مسئله‌اي ضرورت داشته باشد كه با ذی نفعان در ميان گذاشته شود باید موضوع را با خود مراجع مطرح كرده و ضرورت آن را بيان کرد و او را به اين موضوع ترغيب کرد .
در حالی که مسؤوليت فنى و تخصصى اجراى برنامهٔ راهنمايى و مشاوره مدرسه بر عهدهٔ مشاور مدرسه است زيرا او در زمينهٔ اجراى صحيح برنامه، آموزش ديده و تخصص دارد.

از طرف دیگر ، مشاور مدرسه طبق شرح وظایفی که برای متصدی این پست سازمانی تعریف شده است باید با افراد و منابع کمکى دیگری در تماس باشد. مسئولیت مستقیم تمام اتفاقاتی که در واحد مدرسه برای دانش آموزان یا دیگر عوامل روی می دهد متوجه مدیر مدرسه می باشد یعنی تصمیم گیرنده نهایی در تمام زمینه ها مدیر مدرسه می باشد. معنی جمله این است که حتی مشاور مدرسه که احتمالا در جلسات مشاوره اطلاعاتی از مشکلات مراجعین خود کسب می کند در اتخاذ هرکونه تصمیم باید با اطلاع مدیر مدرسه صورت گیرد.

این موضوع از جمله خلاء هایی است که در کنار سایر موارد در آسیب شناسی فعالیت های مشاوره مدرسه باید مد نظر باشد. حتی عدم توجه به قابلیت ها وجایگاه هر یک از تخصص های مرتبط مانند مشاوره ،علوم تربیتی و روان شناس عمومی و بالینی، و... در سیستم موجب اتلاف بیشتر منابع انسانی در سازمان شده و به دنبال آن یاس و ناامیدی که برای مراجعان در پی دارد آنان را نسبت به دریافت خدمات روان شناختی آتی در دیگر مراکز نیز بدبین می کند.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 28 آبان 1394 20:31 خوانده شده: 2187 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 0 --
بی نام 1394/08/28 - 22:00
واقعا اگر هرکس در رشته تخصصی خود بکار گیری
شود ،بسیاری از مشکلات جامعه آموزش وپرورش
برطرف میشود، واین کار سختی به نظر نمی رسد.
رشته های
مشاور ه،ورزش، هنر،ادبیات و....در آپ قربانی این
بی برنامگی ها هستند. ومتاسفانه نتیجه لازم از آنها در این
سیستم بدست نمی آید
پاسخ + 0 0 --
نویسنده 1394/08/29 - 15:19
احتمالا هنوز کسی معنی اتلاف نیروی انسانی را در سیستم اداری کشور ما درک نمی کند ،همچنانچه اتلاف دیکر منابع ملی

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور