صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی پورسلیمان / مدیر گروه سخن معلم

تاملی بر وقایع پس از " فیتیله "

تاملی بر وقایع پس از فیتیله

بروز وقایع و اعتراضاتی که در شهرهای ترک زبان و پس از اجرای برنامه تلویزیونی " فیتیله " به وقوع پیوست می تواند حامل نکات و یا پیام هایی باشد که به برخی از آن ها اشاره می گردد .

( لازم به ذکر است که نگارنده خود به لحاظ اصلیت ترک می باشد )

متاسفانه از سال ها قبل بیان و ارسال " جوک های قومیتی " در فرهنگ جامعه مردم ایران نهادینه شده است .

بارها شاهد بوده ایم که در برخی مجالس و نیز جلسات برخی افراد با آب و تاب این گونه جوک ها را تعریف کرده و بقیه نیز شروع به خنده کرده اند بدون آن که اعتراضی را در جمع حاضر شاهد باشیم .

جالب این جاست که برخی از قومیت های حاضر در جلسات که در مورد آن ها جوک گفته شده است سکوت کرده و حتی با چاشنی " لبخند " جمع را همراهی کرده اند !

چگونه می توان پذیرفت افرادی که در این گونه موقعیت ها « فرهنگ سکوت » را پیشه می کنند به یک باره و به صورت تقریبا غیرقابل پیش بینی اعتراضات خود را به این شکل و در مقیاس وسیع بیان می کنند ؟

واقعیت اول آن است  که جامعه مطالباتی دارد . این مطالبات باید در چارچوب قانون و از مجاری قانونی بیان و با حس پاسخ گویی و مسئولیت پذیری مدیران و برنامه ریزان به سرانجام مشخصی برسد .

متاسفانه در این مورد اصل 15 قانون اساسی که حتی یکی از برنامه های مورد تاکید آقای روحانی بوده است آن گونه که بایسته و شایسته است جامه عمل به خود نپوشیده است .

به نظر می رسد دولت تدبیر و امید باید به برنامه های وعده داده شده پای بند بوده و در فرصت باقی مانده به اجرای آن ها مبادرت ورزد .

شاید « برنامه فیتیله » بهانه ای بوده است که جامعه ترک زبانان به این صورت به ظرفیت های اجرا نشده قانون اساسی اعتراض کنند .

هر چند تاکنون عملکرد مسئولان ذی ربط در مورد اعتراضات ، منطقی بوده و عذرخواهی مسئولان فتح بابی باشد تا این فرهنگ در جامعه ایران نهادینه شود .

نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد  ( در مطلع سخن نیز به آن اشاره گردید ) این است که به نظر می رسد بین کنش صورت گرفته ( برنامه فیتیله ) و نوع و حجم اعتراضات تناسبی وجود ندارد .

مشاهده وقایع و صحنه ها نشان می دهد که نوک اصلی پیکان متوجه « سطح تحمل و انتقادپذیری لایه های مختلف اجتماع » است .

همگان شاهد بودیم که در سریال تلویزیونی که توسط مهران مدیری و در مورد پزشکان ساخته شد به علت انتقادات شدید پزشکان و حتی وزیر بهداشت به حاشیه رفت .

با  وجود آن که بن مایه این سریال تلویزیونی برگرفته از اصول " طنز " بود و با آن چه در برنامه " فیتیله " رخ داد تفاوت ماهوی و بنیادین داشت اما این گونه مسائل نشان داد که حتی جامعه تحصیل کرده و به اصطلاح فرهیخته جامعه تحمل انتقاد و حتی اصلاح را ندارد و با بهانه های نخ نمایی چون " توهین و... " نقد پذیری را بر نمی تابد  و از آن فرار می کند .

 

آیا ما با یک جامعه خشن و نقدناپذیر روبه رو هستیم ؟

 

جمع بندی این نکات ما را به این فرضیه نهایی می رساند که واقعا مسئولان ما برای این گونه وقایع که ریشه های زیرپوستی دارند چه کرده اند ؟

 مطبوعات و رسانه ها و به ویژه رسانه ملی در زمینه آموزش مهارت های شهروندی و مفاهیمی چون گفت و گو ، مدارا ، تساهل و احترام به نظر مخالف چه کرده اند ؟

آیا قرار است به هر قیمتی جامعه را خنداند ؟

 

متولیان فرهنگ مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی ، شورای فرهنگ عمومی ، وزارت آموزش و پرورش و همه نهادهایی که از بودجه فرهنگ بهره مند هستند و از آن ارتزاق می کنند برای آموزش " با هم زیستن " و " با هم بودن " چه کرده اند و این مفاهیم باید در کجا و توسط چه کسانی به دانش آموزان و دانشجویان منتقل شود ؟

 

بروز این وقایع تلخ باید تلنگری باشد بر همه ما که فارغ از هیجانات ، پوپولیسم  ، احساسات کاذب ناسیونالیستی و... به تجزیه و تحلیل مسائل پرداخته و به دنبال حل مساله با کم ترین هزینه و بیشترین بهره وری باشیم .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

سه شنبه, 19 آبان 1394 22:47 خوانده شده: 2617 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +16 -4 --
مرتضی مجدفر 1394/08/19 - 23:20
سلام. دو نکته زیبا در یادداشت تان وجود دارد. یکی این که از اصطلاح ترک زبانان ایران استفاده کرده اید( هر چند در اول مطلب از واژۀ مجعول آذری هم بهره برده اید). آذری خواندن ترکها، به نوعی انکار هویت آنان است و این رویه ای است که به شدت در صدا و سیما رعایت می شود و از خط قرمزهاست. یعنی مجریان باید مواظب باشند از واژۀ ترک استفاده نکنند.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1394/08/21 - 02:34
به نام دوست
استاد بزرگوار فرهيخته جناب آقاي پورسليمان
در مقابل تحليل عميق حضرتعالي و اظهار نظر دکتر مجد فر فقط مي توانم بگويم :
دست مريزاد .





با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1394/08/21 - 09:09
آقای دکتر
تذکر شما وارد است .
مطلب مربوط اصلاح گردید .
پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/08/24 - 12:08
از استاد پورسلیمان تشکر می کنم و موارد زیر را ذکر می کنم:
مشکل این است چطور یک هم وطن به این راحتی به هم وطن خود اهانت می کند.

چرا در کشور احترام به هم نوع و هم وطن آموزش داده نمی شود.

اعتراض زنده بودن و هشیار بودن را نشان می دهد.

بهتر است در چنین فرصت هایی به آسیب شناسی بپردازیم تا مقایسه
پاسخ + +14 -3 --
مرتضی مجدفر 1394/08/19 - 23:21
دومین نکته مثبت یادداشت این است که به درستی اشاره کرده اید که فیتیله بهانه ای شده است برای بیان خواسته های انباشته شده قومیتها، بویژه ترکها. در شروع دولت آقای روحانی، از شخص بنده به جهت علایق و فعالیتهایم در حوزۀ فرهنگ و ادبیات ترکی برای گفت وگو در مورد چگونگی عملیاتی کردن اصل 15 و 19 قانون اساسی دعوت شد به دفتر مشاوره ویژه وزیر در امور قومیتها که فردی کرد زبان و محترم بود، بروم و قریب 4 ساعت با هم گفت و گو کردیم. از قزار دوستان می خواستند طرحی برای تدریس زبانهای قومی در مدارس آماده کنند که در گفت وگو با من( که بعداً فهمیدم با افراد زیادی صورت پذیرفته است) حتی تا جزئی ترین مراخل و برنامه ریزی درسی این کار هم پیش رفتیم.
بقیه در کامنت بعدی
پاسخ + +12 -4 --
مرتضی مجدفر 1394/08/19 - 23:22
بقیه از کامنت قبلی
بعداً به واسطه فشارهایی که از بعضی جاها وارد شد( و پیدا کردن این محل های فشار خیلی هم سخت نست) کلاً این طرح مسکوت ماند و تیتیری که در مهر 92 به نقل از آقای فانی در روزنامه شرق در مورد آغاز آموزش زبانهای قومی در مدارس زده شده بود، عملا به اجرا در نیامد. می خواهم بگویم فیتیله ، تراکتور، کاریکاتور روزنامه ایران در 1/3/85 و موارد مشابه دیگر بهانه ای است تا ترکها مطالبات خودشان را با صدای نیمه رسا و البته در پشت پرده هایی که از آنها نام بردیم، اعلام کنند.
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1394/08/19 - 23:51
جناب دکتر مجدفر
سلام
از نظر شما سپاسگزارم .
پایدار باشید .
پاسخ + +15 -3 --
بی نام 1394/08/20 - 09:00
بلائی که بر سر سوریه آمد با همین اعتراض های کوچک
و قومی وحزبی اتفاق افتاد ،خدا نکند هرج ومرج در
مملکت اتفاق بیفتد ، که همه می دانیم چه می شود .به
خاطر عملکرد ناشایست عده ای ابله نباید کشور را به
آشوب کشاند.امنیت تنها چیز با ارزشی است که بحمدالله
فعلا کشور ما از آن برخوردار است.ومردم ما از هر قوم
قبیله ای که باشند باید قدر این نعمت را بدانند.
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/08/24 - 12:11
درست است.
اما باید به خواسته ها جواب داده شود.

مشکل زمانی به وجود می آید که به خواسته ها توجه نمی شود.
پاسخ + +7 -4 --
ناشناس 1394/08/20 - 10:18
بنده ضمن احترام به هموطنان عزیز ترک زبانم و باور به اینکه همه اقوام در ایران زمین باید از حقوق مساوی برخوردار باشند و حق سخن گفتن و آموزش به زبان مادری را داشته باشند اما باید کمی هم سعه صدر و تحمل داشته باشیم. باور کنید اگر این دیالوگ به زبان فارسی گفته می شد هیچ اتفاقی نمی افتاد و به کسی بر نمی خورد اما هموطنان ترک زبان ما چون احساس می کنند که سالهاست به زبان و قومیت آنها توهین می شود اینچنین بر آشفتند.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/08/20 - 13:54
موافقم.
البته توهین و تحقیر در هر شکل و حالتی نسبت به نوع انسان چه شخص یا قوم یا مردم یک کشور, از نظر ادیان به ویژه دین اسلام و از نظر اخلاق مذموم و ناپسند است.
اما گاهی برخی صفات به افراد اقوام گفته میشود. مثلا اسکاتلندیها و اصفهانیها به خست و انگلیسی ها به روباه صفتی و حیله گری متصف میشوند,
قرار باشه برای کوچکترین حرفی هر قومیت یا اقلیتی این نحو اعتراض کنند , فاتحه امنیت و وحدت آن کشور خوانده شده است.

بهتره سعه صدر داشته باشیم. تا این مسایل دستاویز عده ای فرصت طلب و .... قرار نگیرد.
پاسخ + +4 -2 --
معلم تربتى 1394/08/20 - 14:57
ترک زبان هاى عزيز ما حق دارند. هر چه به برخى از هموطنان ابله و سرخرش ناشى از بى عقلى بگوييم کم است.به راحتى جک و اراجيف مگبر عليه هموطن خود مى سازند در حالى که از ايرانى بودن همه ما فراموش کرده اند.
پاسخ + +6 -2 --
عادل 1394/08/20 - 15:30
چراصداوسیما ازمردم لرزبان عذرخواهی نمی کند؟مگرنه اینکه درهمین برنامه فتیله بارها لهجه لری هم بگونه ای تمسخر آمیز بکاربرده شده؟
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/08/24 - 12:14
باید هر قومی به تمسخر و اهانت واکنش نشان دهد و بی احترام و تمسخر از جامعه ما دور شود.

نباید به نام طنز اهانت کرد.

طنز و اهانت از هم متفاوت هستند.
پاسخ + +4 -6 --
ناشناس 1394/08/20 - 15:58
جناب پور سلیمان سلام ! همانطور که خود به خوبی مستحضرید جناب رئیس جمهور، بارها منتقدین جامعه را به خاطر نقد از دولت ( منصفانه یا غیر منصفانه) به شدت مورد عتاب و توهین قرار داده اند و یارانه روزنامه های منتقد را یا قطع نموده اند یا کاهش داده اند در حالی که اولا در جامعه ای که دموکراسی حاکم است نباید جلوی نقد گرفته شود وثانیا وظیفه جناب رئیس جمهور رسیدگی به مشکلات جامعه است ومی بایست نگاه فراجناحی به همه ی مردم چه موافق وچه مخالف داشته باشند وپاسخ دادن به نقد ها بر عهده ی وزارت ارشاد و دیگر زیردستان ایشان است.اما در مورد زبان قومیت ها ، ایران سرزمین قومیت هاست ( ترک ، لر ، کرد ، بختیاری ، قشفایی و..........) اگر قرار باشد برای هر قومی زبان مادری تدریس شود باید زبان فارسی را تعطیل نمود وپس از چند سال دیگر یک ایرانی نمی تواند با هم وطن خود ارتباط برقرار کند ، کشور ترکیه که مکثر آن ترک زبان است زبان مادری را رها کرده و زبان انگلیسی را زبان رسمی کشور برگزیده اند.
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1394/08/20 - 16:09
سلام
دوست عزیز
تا جایی که می دانیم کسی تاکنون به خاطر نقد مورد عتاب ، توهین و ... در این دولت قرار نگرفته است .
بهتر است به جای کلی گویی لطفا مصادیق و یا نمونه ارائه کنید .
دوم آن که اصول قانون اساسی تعطیل بردار نیست و تابع سلیقه من و شما نیست .
اصل 15 قانون اساسی باید اجرا شود .
پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
مرتضی مجدفر 1394/08/20 - 21:01
لطفا بدون دلیل و منطق حرف نزنید. بین زبان رسمی و مادری باید تفاوت قائل شد. در کشور ما فارسی زبان رسمی است و زبان های مادری و محلی فراوانی هم داریم. برخلاف چیزی که این ناشناس محترم نوشته اند در ترکیه زبان رسمی ترکی است و دیگر زبان های مادری موجود در این کشور مانند کردی هم چند سالی است که رسمیت پیدا کرده و در مدارس تدریس می شود. در ضمن چه کسی به فارسها حق داده که زبان رسمی آنها رسمی شود؟ اگر متکلمان زبانهای قومی را از کل آمار کشور کم کنیم، فارس زبانها اقلیت ترین گروه های این سرزمین خواهند شد.
پاسخ + 0 0 --
محمد رضا خورشیدی 1394/08/20 - 22:59
با سلام حضور استاد دکتر مجد فر
فرمودید چه کسی به فارس ها حق رسمیت داده به نظرم فردوسی بزرگ ، به قول حسنین هیکل روزنامه نگار و نویسنده مشهور مصر ، فردوسی ایرانیان باعث شد تا زبان فارسی (پارسی ) پایدار باشد و زبان بیگانه بر خلاف تسلط بردیگر کشور ها در ایران موفق نباشد و این مدیون عجم زنده کردم بدین پارسی می باشد پس زبان رسمی اصالت فارس ها می باشد و بر خلاف نظریه شما در اقلیت نیست بخصوص هر روز گستره اش وسیع تر می شود با تشکر
پاسخ + 0 0 --
مرتضی مجدفر 1394/08/21 - 10:17
جناب خورشیدی. سلام.
احترام به فردوسی واجب است. شما در کامنت خود از زبانهای بیگانه سخن گفته اید. نکند منظورتان زبان بیگانگانی باشد که فردوسی بزرگ از آنها با نام تورانیان ( یعنی همین ترکهای ساکن ایران بزرگ) یاد می کند؟ اگر فارسها ( و ایضاً ما ایرانیها) فردوسی را دارند، حافظ را دارند، ما ترکها هم لااقل حکیم محمد فضولی را داریم که به هر سه زبان بزرگ عالم اسلام یعنی ترکی، فارسی و عربی شعر گفته و نثر و تحلیل نوشته و ججم و کیفیت آثارش چند برابر آثار فردوسی است. فردوسی در مقابل درخواست یک پادشاه ترک زبان (سلطان محمد غزنوی) سرایش شاهنامه را آغاز و به پایان برد. چرا این را نمی بینید. ما حاضریم بدون شانتاژ برای اعلام رسمیت زبانی که باید زبان رسمی کشور باشد، در یک رفرندام عمومی شرکت کنیم و...
ادامه در کامنت بعدی
پاسخ + 0 0 --
مرتضی مجدفر 1394/08/21 - 10:17
ادامه از کامنت قبلی در پاسخ به جناب خورشیدی:

و اگر خیلی تمایل دارید که کماکان زبان فارسی بدون سر و صدا زبان رسمی باقی بماند، لطفا بدون این که با نقل از قول از هیکل، و با اتکا به فردوسی ما ترکها را بیگانه بنامید، ما را برادران خود در محدودۀ همین سززمین بدانید. ما ترکها ادامه همان تورانیانی هستیم که فردوسی بزرگ تخم کینه به دل گرفتن از آنان را از شاهنامه در دل ایرانیان کاشته است.
پاسخ + 0 0 --
محمد رضا خورشیدی 1394/08/21 - 23:35
سلام و درود بر استاد مجد فر
از اینکه شاگرد نوازی فرمودید ممنونم از نوشته ها و کتاب های شما کما فی السابق بهره می برم و به استادی چون شما افتخار می کنم
اما این بحث سر درازی دارد که شاید از بضاعت اندک من و سر رفتن حوصله شما جای ادامه نداشته باشد من منظوری غیر از تورانیانیان داشتم و معتقدم بخشی از هویت ایران اذریان هستند معاصر ما در همین 500 سال گذشته پر است از افتخار افرینی مردم ان خطه برای ایران بزرگ و هنوز هم میشود با پاشداشت زبان های بومی و محلی و قومی با زبان یکپارچه اصالت و فرهنگ یک ملت را مانا و پاینده نگه داشت ممنون از توجه تان
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/08/24 - 12:17
کجا در ترکیه زبان رسمی انگلیسی است.

اطلاعات درستی نداری برادر.

کشور سویس 3 زبانه است.
کانادا 2 زبانه است.
در هند 14 زبان تدریس می شود.
می توانی تحقیق کنی.
پاسخ + +2 -1 --
ناشناس 1394/08/20 - 18:27
مردم نا رضایتی خود را چون نمی توانند مستقیم بیان کنند ..از هر بهانه ای برای اعتراض استفاده می کنند ..بله موضوع خیلی هم مهم نیست و بیان جک های قومیتی تقریبا بصورت فرهنگ در جامعه ما در امده ..دیده اییم که فردی اذری است و خودش جوک اذری تعریف میکند ...اما عموما مردم ما چون بار مسایل و مشکلات سیاسی و اقتصادی انها را خسته کرده اختلاف میان هیات حاکمه و اخبار اختلاس های کلان ..گرانی و بیکاری و ....باعث می شود از هر مطلب کوچکی برای اعتراض و تجمع استفاده کنند ..البته اشتبا هات کلامی عمدی و سهوی تعدادی از نمایندگان مجلس و مقامات ارشد نیز در این نوع اعتراضات موثر است
پاسخ + +2 0 --
علی 1394/08/20 - 19:39
این موج خشم ناشی از جوک سازی ها و توهین های است که برای خوش های زودگذر در کشور درست کرده ایم. به هر شهر و منطقه ای یک صفت نادرست نسبت داده ایم و با آن ها به جوک سازی و تمسخر یکدیگر پرداخته ایم. گرچه ظاهرا همه می خندیم ولی در باطن کینه و دشمنی از هم را انباشته می کنیم و جای ناخودآگاه به شکل انفجاری بروز می کند. اتفاقات این چند روزه هشداری به همه ماست که برای حفظ وحدت،آرامش و امنیت از تمسخر یکدیگر برای خوش بودن های زود گذر دوری کنیم. مسئله فقط هم وطنان ترک زبان نیستند این توهین و تمسخر بسیار وسعت دارد و اقوام و شهرهای مختلف را به بهانه های مختلف در بر می گیرد وقت آنست که دست از تمسخر هم برداریم.
پاسخ + +2 -5 --
فرهنگی 1394/08/20 - 21:22
همه نظر می دهیم
همه تحلیل میکنند
همه راهکار ارائه میدهیم
و.... نه اینکه کار خلافی انجام می دهیم
اما
این وسط جامعه شناسان را همگی « بایگانی کرده ایم.
و.......ما ......برای یک کار برقی ، حتی به برقکار ، مراجعه میکنیم
پاسخ + 0 0 --
میرزایی 1394/08/21 - 09:10
سلام
وظیفه معلم نقد جامعه و سازو کارهاست .
ضمنا اگر ما جامعه شناس داشتیم که وضعمان این نبود !!!
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/08/21 - 21:34
جامعه شناس کم نداریم، اما به حرف هایشان گوش نمی کنند .
میگویند این حرفها بوی غربی ها را می دهد.
و همین جامعه شناسان هستند که می گویند یک هیاهوی این چنینی را جدی بگیرید اما از مسایلی مثل خودرو و قیمت کاذب آن هم غافل نشوید،(مثلا چرا وام 25 میلیون تومانی؟و کمر شکن ؟ چرا به جای آن قیمت را واقعی نمیکنید) از کودکان و زنان خیابانی هم غافل نشوید وبلاخره .... گول نخورید ودر دل هیاهو غرق نشوید
پاسخ + +1 -4 --
ناشناس 1394/08/20 - 23:47
نفت وول کردید فیتیله راچسبیدیداینهم کارروباه پیرانگلیسه بااینهمه دوبهم اندازی ونفاق و........
پاسخ + +2 0 --
عاملی 1394/08/21 - 10:22
با سلام درود اتفاق قتیله حاصل مطالبات انباشته مناطق مختلف کشور است به صورت انفجار حادث می شود شما برنامه تلویزیونی نسشت برنامه ریزان استان اردبیل را با با هیئت دولت و پوز خنده ها و بعد ادعا های ادغام بخش خلخال و حیران به گیلان و عدم موافقت ادامه خط راهن تا مرز بیله سوار و پارس آباد و صد ها مثال دیگر در تخصیص اعتبار و ................. در استانها ریشه اصلی این ماجراست .
پاسخ + +1 -5 --
محمد علی 1394/08/21 - 10:34
اگر در شهرهای کوردستان ایران چنین اعتراضاتی صورت می گرفت نیروهای امنیتی مردم را به گلوله می بستند وانگ تجزیه طلب بهشان می دادند واقعا متاسفم برای این طرز تفکر
پاسخ + +2 -6 --
ناشناس 1394/08/21 - 10:41
جناب پور سلیمان سلام ! شما فرمودید تا جایی که من می دانم در این دولت کسی به خاطر نقد مورد عتاب قرار نگرفته است ، لطفا یک بار سخنرانی جناب روحانی را در روز افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات که در همین سایت نیز منتشر شده است را بخوانید و سخرانی های دیگر که به هر مناسبتی توسط رئیس جمهور ایراد می شود. اما در مورد قطع یا کاهش یارانه مطبوعات روزنامه های منتقد، چند روز پیش جناب آشنا مشاور رئیس جمهور و نیز وزارت ارشاد خودشان این مطلب را عنوان کردند. وجناب مرتضی مجد فر مثل این که نمی دانند از زمان آتاتورک به بعد زبان رسمی ترکیه انگلیسی است ورضا خان هم قصد داشت زبان رسمی ایران را انگلیسی اعلام کنند اما نتوانست.
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1394/08/21 - 11:00
سلام
دوست عزیز
این جمله شماست :
" جناب رئیس جمهور، بارها منتقدین جامعه را به خاطر نقد از دولت ( منصفانه یا غیر منصفانه) به شدت مورد عتاب و توهین قرار داده اند و یارانه روزنامه های منتقد را یا قطع نموده اند یا کاهش داده اند ... "
شما باز هم مصداق نگفتید ؟
با کلی گویی به جایی نمی رسیم .
تاکنون چه کسی به خاطر نقد از این دولت کارش به دادگاه و... کشیده است ؟
حتی بخشنامه ای در این مورد از دفتر جناب نهاوندیان به دستگاه های دولتی ارسال شده است کع قبل از هر گونه اقامه دعوی حتما با آن ها هماهتگ شود و سپس اقدام شود .
اگر منظورتان برخی روزنامه های هتاک مانند کیهان است ، آن بحث دیگری است ...
نقد با فحاشی ، هتاکی و... تفاوت دارد ضمن آن که به نظر می رسد این گونه رسانه ها مصونیت آهنین دارند ...
آیا شما مطمئن هستید که یارانه چنین روزنامه هایی کاهش و یا قطع شده است ؟
با سند بفرمائید .
پایدار باشید .
پاسخ + +2 -3 --
ناشناس 1394/08/21 - 11:09
متاسفم برای همه ترک زبانها که کوچکترین اطلاعاتی در موردهویت خود ندارندکه آنها ایرانی هستند نه ترک و بسیار با تعصب کور تهاجمی عمل کردند و رگ گردنشان فقط در مقابل برنامه ای طنز که سالها که فرزندان آنها را خنداندن ورم کرده که نمایش قدر و قدرت آنها وجایگاهشان در نزد دیگران بیش از پیش نمایان شد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/08/21 - 13:06
قراره از تو یاد بگیریم
پاسخ + 0 0 --
معلم 1394/08/24 - 12:25
ترک هویت زبانی ماست برادر.

و واکنش به اهانت هشیاری ما را می رساند نه تعصب کور.

چرا شما به نام خلیج فارس آنقدر حساس هستید ولی به اهانت خیر.
کمی منصف باشیم.

ایرانی بودن هویت ملی ما است.
پاسخ + +3 -1 --
حیدری 1394/08/21 - 13:24
جناب ناشناس سلام
اولا متاسفم که جرات نوشتن اسمتان را ندارید و من مجبورم با شما با عنوان آقای ناشناس صحبت کنم.

دوما بهتر است کمی مطالعه کرده و فرق بین زبان و الفبا را متوجه شوید و بدانید که ترکیه الفبای زبان خود را به لاتین تغییر داد، نه زبانش را.

سوما فراموش نکنید که از نظر آماری ترک ها بزرگترین ملیت را در کشور تشکیل می دهند و رسمی بودن زبان یک ملیت این حق را به آن ها نمی دهد که به دیگران توهین کنند.

و نهایتا ما آماده شرکت در هر رفراندومی هستیم تا واقعیت های پنهان مشخص گردد.
پاسخ + +5 0 --
مهرداد 1394/08/21 - 14:15
جناب پورسلیمان
درود
مثل همیشه عالی بود .
بی طرفانه قضاوت کرده اید .
متاسفانه حتی طبقه تحصیل کرده جامعه مثل پزشکان تحمل انتقاد را ندارند و وزیر بهداشت هم با این پوپولیسم هم آوا می شود .
و یا معلمان در مقابل دانش آموزان روزنامه آتش می زنند !
این جامعه با این وضعیت نقدناپذیری به کجا خواهد رسید /
نهادهای مسئول باید برنامه ریزی کنند .
موفق باشید .
پاسخ + +1 -1 --
ناشناس 1394/08/21 - 21:29
جناب حیدری سلام ! اصلا معلوم هست چه مطلبی را بیان می کنید ؟ اولا هر زبانی چه رسمی وچه محلی دارای چند واژه به نام الفبا است که توسط آن واژگان مفهوم زبان به مخاطب انتقال می یابد.در کشور ترکیه زبان مکاتبه ای زبان انگلیسی است و تمام مکاتبات بین المللی به وسیله ی این زبان انجام می شود وزبان ترکی در بین مردم ترک زبان آن نیز رایج استثانیا مردم ترک زبان ایران ودیگر اقوام ایرانی در وهله ی اول مسلمان هستند ودین خود را فدای ورنگ ونژاد و زبان نمی کنند این اقوام مجموعه ای هستند که در تاریخ های گذشته زبان بین المللی خود را فارسی انتخاب نموده اند . اما متاسفانه عده ای بیگانه پرست می خواهند از اب گل آلود ماهی بگیرند و اختلاف قومیت گرایی را در ایران مطرح کنند تا به مقصود خود برسند اما مردم فهیم ترک زبان ،گول این خناسان کثیف که در آخور انگلیسی های مکار نشخوار می کنند را نمی خورند .
پاسخ + +6 0 --
سعید عباس آبادی 1394/08/21 - 21:54
سلام

درود خدا و پیامبر و معلمان بر جناب آقای علی پورسلیمان

با شناختی که از پیرامون شغلی خود دارم کسی رو نیافتم به اندازه جناب علی پورسلیمان صدای هل من ناصر ینصرنی معلم را به شیوه ای مؤدبانه و قانونی به گوش های شنوا و حتی ناشنوا برساند! اگر معلمان آن چنان که بر در ستادهای تبلیغاتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور و... می کوبند و رژه می روند ، سینه چاک خبر و خبرگزاری این چالاک ترین عنصر دموکراسی می شدند وضع به این منوال نبود.
بارها شاهد خوار و زاری ملتمسانه معلمان بر گرد نماینده ها بوده ایم که آخرشم چیزی از توش درنیامده است!

پس ای معلم بیا و دیگر در خانه ملت را نزن!

برو در خانه پدر فقرا اصحاب خبر و فریاد را بزن!
پاسخ + +1 0 --
حیدری 1394/08/22 - 10:13
جناب ناشناس سلام
لطفا کمی آرام. اگر به نوشته خودتان توجه کنید متوجه می شوید که فرق بین "واژه" و "الفبا" را هم به روشنی نمی دانید چون نوشته اید"؟ اولا هر زبانی چه رسمی وچه محلی دارای چند واژه به نام الفبا است که توسط آن واژگان مفهوم زبان به مخاطب انتقال می یابد.".
علاوه بر آن مکاتبات در ترکیه به زبان ترکی و با الفبای لاتین می باشد نه انگلیسی.
و در آخر خواهش می کنم همانند بزرگانتان هر جا کم آوردید از مذهب و دین هزینه نکنید چرا که در آذربایجان ترکها کمتر از دیگران به دین پایبند نیستند.
پاسخ + 0 0 --
سجاد 1394/08/25 - 21:17
تا حدی ناشی از کم بودن آستانه تحمله مگه این همه جوک راجع به شیرازی و اصفهانی و رشتی و.. ساختن بقیه اعتراض کردن؟ تازه جالبه که آذربایجان از استانهای برخوردار کشور ما است تازه ما شیرازیها خودمون جک می سازیم راجع به شیرازیها برا خنده چه اشکالی داره؟ شما فقط متوهمید اگر به بیشتر جاهای کشور ما سفر کرده بودید می دیدید اکثرا وضع مادی بدتری دارن ولی تساهل و تسامح بیشتری دارن
پاسخ + +1 -1 --
ناشناس 1394/08/22 - 18:40
جناب حیدری سلام ! خوب با مخاطب خود هرکه باشد با زبان ادب صحبت کنید منظور از بزرگان من چه کسانی هستند؟ که من مانند آن هااز مذهب و دین صحبت می کنم مگر من راجب برادران ترک زبان چه توهینی کردم ؟ اگر نوشته ی من را خوب مطالعه کنید می بینید که ترک ها ودیگر اقوام را مسلمان خطاب کرده وگفته ام دین خود را فدای هیچ چیز دیگر نمی کنند ، در ضمن بزرگان من 124 هزار پیامبر و 12 امام ونایبان امام زمان می باشند ودیگر لاغیر من مثل شما از هیچ حزب و دسته ای به جز حب الله حمایت نمی کنم اما از دروغ و فریب توسط هر کسی باشد بیزارم. جهت اطلاع بیش تر : در الفبای لاتینی که از سال ۱۹۲۸ به بعد در ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است . بیشتر حروف و صدای کم و ییش مانند معادل انگلیسی شان تلفظ می شوند. یعنی مکاتبات بین المللی آن کشور انگلیسی وزبان ترکی در بین مردم رایج است نه حکومت.
پاسخ + 0 0 --
مرتضی مجدفر 1394/08/22 - 21:04
آقای ناشناس، لطفا برای اثبات این نکته خودتان لااقل یک سند یا فاکت معتبر ارائه دهید. از دید شما مثل این که مرغ فقط یک پا دارد. شما از کدام ترکیه صحبت می کنید که ترکی فقط در بین مردم رایج است، نه حکومت؟!
پاسخ + +4 0 --
حسن رفیعی 1394/08/22 - 19:59
مقاله ی خوب ومفیدی بود،باتشکر از استاد پورسلیمان ونیز استادمجدفربه خاطرنظرات موشکافانه ای که اظهارنموده اند.
پاسخ + +1 -3 --
دبیر 1394/08/22 - 23:33
جون من پخش کتید محض خنده و بدور از هرگونه بحث های تفرقه انگیز
پاسخ + 0 -2 --
علی 1394/08/26 - 16:06
بحث تمسخر نیست ترک زبانان بی ظرفیت هستند این همه در برنامه های مختلف به لر ها و کرد ها و مازندرانی ها شوخی میکنند هیچ کس چیزی نمی‌گوید مثلا در سریال پایتخت نقی غذای سگ خورد ولی هیچ مازندرانی اعتراض نکرد
شما معلمها هم بدون اینکه اصول حقوقی را بدانید قانون اساسی را باز میکنید بدون اینکه بدانید این قانون عام است یا خاص چه زمانی خاص عام را تخصیص میزند
توی هر موضوعی معلما قانون اساسی رو باز میکنن بدون اینکه سواد خواندن قانون عام رو داشته باشن
پاسخ + 0 0 --
معلم ترک 1394/08/27 - 08:57
تو چرا ناراحتی؟
لطفا دلیل ناراحتی خود را بگو.
مثلا خود را با سواد نشان می دهی.
تو داری از اهانت دفاع می کنی.
لطفا به روان پزشک مراجعه فرمایید.
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/08/27 - 19:31
باسواد
محض اطلاع شما عرض کنم که از 33 هزار بیماری که از پزشکانی که در اداره ما پست معاونت رو داره 60 درصد از بیماران اعصاب و روانش معلمان دانش آموزان ما هستند همین هایی که ادعای سوادشون گوش دنیارو پاره کرده
عموهای فیتیله ای کلی برای بچه های ما زحمت کشیدن فتیله محبت که یادتون نرفته حالا یه شوخی کرده من خودمم ترکم ولی این موضوع رو شوخی دونستم هم زید نای جدایی طلب من در فکر چیز دیگه ای هستن
سواد حقوقی چیز خوبیه که معلما فقط از حقوق یه قانون اساسی رو شناختن بدون اینکه اصول مطالعه اون رو بدونن بهشون میگی چرا تحصن میکنی؟ چرا اخلال در نظم عمومی میکنی به قانون اساسی استناد میکنن بدون اینکه سواد اینو داشته باشن که ما در این موضوع ما قانون خاص داریم خاص قانون عام رو تخصیص میزنن این یک اصل حقوقی برای کل دنیاست حالا اینو بیا به این معلما حالی کن
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/08/27 - 20:03
آقا معلم یه سوال داشتم راسته که میگن شما معلما مثلا با قصاب محله یا بزاز یا سوپری محله بحثتون بشه همونجا میشینید و اعتصاب غذا میکنید و تحصن میکنید؟ بابا آخه یکی به اینا بگه قصاب محل که وزیر آموزش و پرورش نیست که براش مهم باشه قصابه و سوپریه میگه اینقدر بشین تا زیر پات علف سبز بشه
تاحالا کسی یاد داره که مثلا کارگرانی زحمتکش شهرداری یا معدن تحصن کرده باشن این در حالیه که قانون این حق برای کارگرا لحاظ نموده ولی طبق ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری هرگونه تجمع و تحصن رو برای کارمند منع کرده
پاسخ + +1 0 --
کریمی 1394/09/09 - 23:45
با تشکر از نقد آقای پورسلیمان و دکتر مجدفر
ای کاش همه افراد جامعه قانون اساسی کشور را مطالعه کنند و مفاهیم آن را بفمند و تبعیض حکومتی که ادبیات دیگر قومیت ها را دارد از بین می برند و فقط و فقط زبان و ادبیات فارسی بر ملت بزرگ ایران تحمیل می کند و دیگر زبان ها در کشور را بیگانه و تمسخر قلمداد می کند و حق خواهی قومیت ها را با سیاست بی جنبگی و کم ظرفیت آن ملت، بین عامه مردم سرکوب می کند.
به امید جامعه بدون نژاد پرستی
پایدار باشید

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور