صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مهدی نوبخت / دبیر مطالعات اجتماعی مدارس سلماس دانشجوی کارشناسی ارشد

آسیب شناسی انتصاب بی ضابطه کارمندان ستادی ادارات آموزش و پرورش در مدیریت مدارس

فرآیند و آسیب شناسی مدیریت و مدیران در وزارت آموزش و پرورش  بدون تردید سیستم مدیریت در آموزش و پرورش این را می طلبد که با دقت و حساسیت بیشتر نسبت به انتخاب مدیران در مدارس همت بگمارند و این مقوله جزء غیر قابل تغییر در سیاست گذاری های کلان در آموزش و پرورش به شمار می رود ولی متاسفانه معمولا در مناطق دور از مرکز و شهرستان ها تنها ملاک گزینش مدیران وابستگی خویشاوندی یا صرفا آشنایی است که قبلا به آن پرداخته شده است .
 
حال با این اوصاف به آسیب شناسی این سیاست غلط در انتخاب مدیران مدارس به عنوان مدیران پایین دستی می پردازیم :
 
اشخاص انتصاب یافته چه کسانی هستند ؟
 
غالبا افرادی  هستند که مدت مدیدی در ادارات آموزش و پرورش مشغول فعالیت بوده اند و اکنون که مسیر رو به بازنشستگی را طی می کنند با انتصاب آنها در مدیریت مدارس موافقت می شود و آنان  بدون گذراندن دوره های آموزشی مدیریت مدارس و آن هم اول مهر ماه هرسال سکان هدایت مدرسه ای را در دست می گیرند که حتی به سیستم آموزشی آن تسلط کافی ندارند ، مدیرانی که حتی نام کتب درسی دانش آموز را نمی دانند و از برنامه نویسی برای معلمان سر رشته ای ندارند چگونه می توانند هدایت یک موسسه آموزشی را بر عهده بگیرند .
 
علت انتصاب آنها به این سمت ها چه می تواند باشد ؟
 
علت و انگیزه این افراد صرفا افزایش حقوق بازنشستگی و به تبع آن افزایش میزان پاداش پایان خدمت  می باشد چرا که این افراد در طی سالیان طولانی  با دریافت اضافه کار / حق مدیریت / حق ماموریت / و سایر مزایای کارکنان ستادی حتی یک لحظه هم به استعفا و تدریس در مدارس  فکر نکرده اند .
اما معلمانی هستند که 29 سال تمام عمر خویش را در تدریس سپری کرده و بدون هیچ گونه چشم داشتی  به افتخار باز نشستگی نایل می شوند و هیچ بهره ای از حق مدیریت و یا معاونت در مدارس نمی برند .
 
ملاک انتصاب آنها چیست ؟
ملاک خاصی برای این انتصاب وجود ندارد و تنها با چراغ سبز مسئول محترم اداره به این سمت ها منصوب می شو ند و حتی در این میان متاسفانه رییس اداره و معاونان در شرف بازنشستگی نیز خود اقدام به این کار می نمایند و مسبوق به سابقه است که رییس اداره در یکی از شهرستان ها در انتهای خدمت خود به سمت معاون اجرایی در یکی از مدارس روستایی  منصوب شده و سپس به افتخار باز نشستگی نایل گردیده است .
 
چه  تدبیری می توان برای این کار اندیشید؟
بهتر است روسای ادارات همکاران شان را توجیه نمایند که از یک سال مشخص مثلا سابقه خدمت 25 سال به بالا با استعفای هیج کسی موافقت نشود تا این گونه افراد زودتر به فکر مدیریت در مدارس بیفتند و این  مقوله می تواند  کمک شایانی به بهبود کیفیت مدارس  نماید .
فردی که علاقه ای به آموزش ندارد و مدت 25 سال و بیشتر از آموزش دور بوده است چگونه می تواند سکان هدایت آینده سازان این مرزو بوم را برعهده گرفته و آنها را به سر منزل مقصود برساند ؟
آیا صرفا انگیزه ی مادی می تواند ملاکی باشد برای ظلمی مضاعف به دانش آموزانی که با هزاران امید در مدارس حاضر می شوند .
چرا این آقایان زودتر به این فکر نیفتادند که خدمت در پست شریف مدیریت مدارس را  بر خود تکلیف بدانند و زودتر  قدم در این عرصه گذارند .
 

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 03 آبان 1394 20:14 خوانده شده: 2023 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +7 0 --
ناشناس 1394/08/03 - 21:36
پارادوکسه عجیبی تو این ارگان برقراره, من موندم بخندم یا گریه کنم!!!!
کسانی سر رشته اموزش رو در دست دارند که همیشه از کلاس درس فراری یا دقیقتر متنفر هستند.
بزرگترین اونها هم وزیر و معاونان و مشاورانش هستند.
پاسخ + +7 0 --
ناشناس 1394/08/03 - 22:06
مگر انتصاب مدیران مناطق یا مدیران کل غیر از این است؟
پاسخ + +6 0 --
رضا 1394/08/03 - 22:53
با نظر دوستان بالا موافقم، تمام دوستان در بخش ستادی آموزش و پرورش اصولا از تدریس و سر و کله زدن با طیف دانش آموز فراری هستند، مخصوصا در قسمت کلان مدیریت وزارت، به همین دلیل بیشتر مصوبات و بخشنامه های آقایان، به نفع همین بخش ستادی است. سیستم این وزارت مثل این عمل می کند که سربازان خط مقدم را رها کرده و بیشترین توجه به پشت جبهه می شود.
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1394/08/04 - 12:51
دوستان ..فردی که اومده بخاطر دو سال اخر مدیریت مدرسه پذیرفته که حقوقش اضافه بشه یا پاداش کار خطر ناکی کرده اگر تجربه کافی نداشته باشه که احمقانه هم هست ...مدیریت یک سازمان مستقل مثل مدرسه که مدیر واحد مسو و لیت مدنی در قبال قانون و قوه قضاییه داره بخاطر 200 تومان افزایش زمان بازنشستگی ارزش نداره ...اگر بابتش براشون توصیه شده که دشمنی کردن در حقش بخصوص اگه ادم سالمی باشه میشه خسر الدنیا و الا اخره .....معمولا توصیه شده ها معاون فناوری یا پرورشی میشن که نه کار انچنانی دارن که انجام بدن و نه حال و حوصله ...اما حق معاونت کاملی می گیرن

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور