صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محمدتقی فلاحی

حدف مشاوران از دبیرستان ها ...ترمز روزمرگی ، تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه و بدون مطالعه در وزارت آموزش و پرورش کی کشیده می شود ؟!

جایگاه مشاور و مشاوره در آموزش و پرورش  با شروع سال تحصیلی جدید و در جریان خبرهای بسیاری که برای اجرای طرح رتبه‌بندی به راه انداخته شد، موضوعات مهمی از نگاه ناظران، پنهان ماند. یک نمونه آن خروج اجباری مشاوران از دبیرستان‌های دولتی و انتقال آنان به دوره اول متوسطه نظامِ به‌اصطلاح جدید بود؛ بدون هیچ توضیحی درباره دلایل این کار؛ دست‌کم تا جایی که نگارنده دیده است.
به‌نظر می‌رسد این اقدام بدون انجام کار کارشناسی صورت گرفته است و اثرات زیادی برای آن می‌توان برشمرد. ازجمله:
خالی‌گذاشتن دوره دوم متوسطه از مشاور، که موجب محرومیت دانش‌آموزان این دوره از چنین امکانی می‌شود. درحالی‌که تجربه نشان داده بسیاری از مشکلات از این سنین آغاز می‌شود. روشن است وجود مشاوران در دوره اول متوسطه نیز امری ضروری است، اما نه به قیمت خالی‌کردن دوره دوم از حضور آنان. پس از چندین سال تلاش، مشاوران توانسته بودند جایگاه خود را در دبیرستان‌ها تثبیت کنند و امکاناتی را برای پیشبرد کار خود در اختیار بگیرند.

اما اکنون بدون فراهم‌آوردن زیرساخت‌های لازم، مشاوران را بدون هیچ امکانی به دوره اول متوسطه فرستاده‌اند. برای مثال، نداشتن فضای مستقل و مجزای کاری، عملا کار مشاوره در مدرسه را مختل خواهد کرد.
درنظرگرفتن ١٠ ساعت تدریس اجباری برای مشاوران به بهانه کمبود بودجه، آسیب دیگری است به کار آنان؛ به‌ویژه که شنیده می‌شود برخی مدیران درس‌هایی نامرتبط با کار مشاوره را به آنها سپرده‌اند؛ تنها به این دلیل که نمی‌خواسته‌اند کلاس خود را بدون معلم گذاشته باشند. این کار جدای از اینکه درس موردنظر را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد، باعث می‌شود تا زمان زیادی از مشاور گرفته شود و به‌درستی نتواند کار پردردسر هدایت تحصیلی و تشکیل پرونده مشاوره‌ای و همچنین مصاحبه‌های حضوری با دانش‌آموزان را انجام دهد. چنین نگاه و اقداماتی، هم به حقوق دانش‌آموزان آسیب می‌زند و هم موجب می‌شود مشاور در کلاس درس، احساس ناکارآمدی کند.

شواهد حاکی از آن است این اقدام با تأمل و بررسی لازم صورت نگرفته است. دست‌کم در برخی مناطق ابلاغ مشاوران برای مدرسه دوره اول متوسطه در سی‌ام شهریور صادر شده است. هیچ موضوع مشخصی برای مشاوری که باید ١٠ ساعت به کلاس برود پیش‌بینی نشده، در برنامه‌های هفتگی نیز ساعتی خاص برای حضور مشاور در نظر گرفته نشده است.

به‌همین‌دلیل اینکه چه کلاسی به آنها داده شود کاملا به شرایط مدرسه و نظر مدیر مدرسه بستگی دارد که درس‌های بدون معلمِ کلاس‌ها را به مشاوران بسپارد.

به موارد بالا اضافه کنید افزایش روزهای کاری مشاوران از سه روز در دبیرستان به چهار روز در دوره اول متوسطه، که فرصت کار در مدرسه‌های غیردولتی یا مراکز دیگر را از بین برده و موجب کاهش درآمد آنان می‌شود.
روزمرگی و تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه و بدون مطالعه، همواره یکی از دلایل بی‌کیفیتی در آموزش‌وپرورش ما بوده است.

روزنامه شرق


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

شنبه, 25 مهر 1394 20:54 خوانده شده: 1345 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1394/07/26 - 13:51
پول ندارند حقوق بدهند همه را دارند حذف می کنند. کاری به کارایی ندارند.
پاسخ + +2 0 --
فرهنگی 1394/07/26 - 15:26
صرفه جویی با اضافه کردن روزهای کاری دبیران انتقالی که مجبورشون کردن بروند ابتدایی
صرفه جویی با ادغام کلاسها و افزایش تراکم کلاس
صرفه جویی به قیمت سلب آرامش و منزلت معلم
صرفه جویی با زیر پا گذاشتن قانون و تغییر احکام و تغییر پست دبیران به آموزگاری
پاسخ + +3 0 --
محمد رضا 1394/07/26 - 18:36
سلام
دوستان توجه داشته باشیم انتقال مشاوران به دوره اول متوسزه هم خوب و هم مفید هست. این مساله به چند دلیل قابل بررسی است. اولا اینکه در دبیرستان دوره اول شما میتوانی از همان سال هفتم در مورد رشته ها با دانش اموزان صحبت کنی تا در ورودشان به رشته های دبیرستان و دانشگاه موفقتر انجام شود ، این در حالی است که در دوره دوم تنها یک سال فرصت برای امر هدایت تحصیلی بود. در ثانی تاثیرات مشاوره در دوره اول فوق العاده بیشتر هست به خاطر عدم تطبیق پذیری که سنسن این دوره دارد و بنابراین می شود سیستم مطالعاتی دانشا اموز را تغییر داد و شیوه هایی را برای دانش اموز در نظر داشت که در دبیرستان با اسودگی بهتری راه موفقیت را پیش گیرد
پاسخ + +3 -1 --
ایوب 1394/07/27 - 22:46
بیشترمشاورانی که من درمدارس دیدم بیکارمی نشینندوکاری انجام نمیدهندواین درمقایسه بادبیرانی که تدریس میکنندظلم است انهاهم بایدکامل تدریس کنند

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور