صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دبیر آموزش و پرورش/ تهران

اندر حکایت سازمان دهی معاونت های فن آوری و پرورشی مدارس و چند راهکار

سازمان دهی معاونت های فن آوری و پرورشی مدارس و چند راهکار  در زمانی نه چندان دور یک مدرسه دارای نیروهایی بود که بر اساس نیاز مدرسه نام گذاری و نیروهای آن با توجه به درجه آن سازمان دهی می شدند . نیروهایی نظیر مربی تربیتی ، بایگان ، دفتر دار ، متصدی سایت ، متصدی آزمایشگاه ، متصدی سیستم دانا ، مدیر دروس و غیره که کار و فعالیت این پست ها مشخص و محدود بوده و هر کدام از نیروها قسمتی از کار مدرسه  را زیر نظر مدیر واحد انجام می دادند .

 یکی از فعالیت های وزیر قبلی ، آقای حاجی بابایی از بین بردن تمامی این پست ها و جایگزینی آنها با 3 معاونت اجرایی پرورشی و فن آوری بود که عملا باعث شد که مدیران مدارس برای انجام امور تخصصی مدرسه از نیروهای آزاد و بازنشسته استفاده کنند و علت امر هم کاملا مشخص است ، چون نیروهایی که به عنوان معاون پرورشی و فن آوری ابلاغ می گیرند نه تنها توانایی انجام شرح وظایف متصدی سایت و متصدی آزمایشگاه ، فعالیت های مربی تربیتی را ندارند و به نیروهای آسوده خیال و به دست آورندگان دنیا و آخرت در یک زمان تبدیل شده اند ؛ هم حق معاونت مشابه معاون آموزشی و مدیران می گیرند و هم مسوولیتی نداشته و کار آن چنانی هم برای اجرا ندارند مگر اینکه کمک کار معاون اموزشی یا مدیر بشوند که بستگی به توانایی های ذاتی آنها دارد که اکثرا فاقد آن هستند .

دیده می شود که بعضی از افراد با توصیه مدیر واحد یا منطقه وقتی که نزدیک به زمان بازنشستگی می شوند یعنی دو سال آخر خدمت با استفاده از آشنایی ها و سفارش به این « پست های تراز نوین » مفتخر شده و دو سال آخر خود را به آسودگی و خوشی می گذرانند .

البته به استثناها کاری نداریم ...

اما اکثر این افراد مدرک یا تخصص این معاونت ها را نداشته و به علت راحتی به اظهار نظر در باره کیفیت صبحانه مدرسه می پردازند و توصیه می کنند که اگر کنار پنیر گوجه فرنگی باشد خیلی بهتر است و بعد نوبت به خیار می رسد و بعد از مهیا شدن آنها  شروع به سرائیدن شعر  می کنند !

رتق و فتق شغل دوم و سوم هم در مدرسه توسط این عزیزان قابل اجرا است و گاهی اوقات در کار دانش آموزان فعال تشکل ها ی مدرسه دخالت کرده و کار آنها را هم خراب می کنند و گاهی در مقابل درخواست مدیر برای رفتن به کلاس به جای دبیر غایب می گویند : " ما شرط کردیم که کلاس نرویم " ، یا اعصاب نداریم یا چقدر بدهیم مارا فوری بازنشسته کنند  و قس علیهذا.

این در حالی است که مدیر برای انجام کارهای مدرسه از نیرو های آزاد و بازنشسته متخصص باید استفاده کند و از محل درآمد انجمن مدرسه حقوق پرداخت کند و دبیران هم که کسی را برای توصیه نداشتند باید در کلاس های 30 الی 40 نفره تدریس کنند و مدیر و معاون آموزشی در حال دویدن برای انجام امور مدرسه باشند .

اما چالش بزرگتر ، همسانی حق مدیریت و معاونت های مدرسه است فی المثل حق معاونت معاون آموزشی با آن همه مسولیت خطیر با معاون فن آوری و پرورشی یکسان است و یا حق مدیریت هم با سایر معاونت ها با یک مسولیت حقوقی سنگین یکسان است و معلمی که در یک کلاس شلوغ کار می کند هیچ حقی دریافت نمی کند .

بنابراین ، طرح آقای حاج بابایی باعث شد آزمایشگاه های مدارس ، سایت ها ، سیستم الکترونیک و بایگانی سنگین مدارس عملا بدون نیرو بمانند و مدیران مدارس به جای آنها از نیروهای آزاد و بازنشسته استفاده کنند .

 

در پایان ، پیشنهاداتی در جهت بهبود کیفیت نیروهای مدرسه بدون تحمیل بودجه مضاعف تقدیم می گردد :

1-حذف معاونت فن آوری در مدارس و تخصیص دیبر 24 ساعته جهت تصدی امور کامپیوتری و آزمایشگاهی مدرسه با توجه به مدرک و درجه مدرسه بدون حق معاونت 

2-حذف معاون پرورشی و احیای مربی پرورشی 24 ساعته مثل اوایل انقلاب که کارایی بسیار بیشتری داشتند بدون حق معاونت

3- تخصیص مبلغی هر چند اندک به عنوان حق فنی به دبیران در جهت افزایش انگیزه کاری آنان و جلوگیری از فرار دبیران به سمت معاونت ها 

4- افزایش حق مدیریت مدارس با توجه به مسوولیت حقوقی سنگین و تفاوت آن با سایر معاونت ها

5- برقراری قوانین جدید در جهت جلوگیری از اعطای پست های معا

ونت به افرادی که صلاحیت های لازم را نداشته یا سفارشی هستند .

امید که مورد عنایت قرار گیرد .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 25 مهر 1394 09:56 خوانده شده: 3983 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +24 0 --
معلم 1394/07/25 - 10:54
يك مدير به درد نخور بودي كه اينهمه گفتي حق مديريتت اضافه بشه
پاسخ + 0 0 --
معلم 1394/07/25 - 12:37
سازمان و مدارس باید از این همه معاونت بی خود خالی بشه

حقوق مفت میگیرند و سربار ما هستند
پاسخ + 0 0 --
امیر 1394/07/25 - 15:06
اصلا باید تمام این حق مدیریت و معاونت ها را لغو کرد . همین که سر کلاس نمیروند خودش یک تشویق است . با خیال راحت در دفتر نشستن دیگر چه حق ویژه های میخواهد ؟
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/07/25 - 15:30
انصاف هم چیز خوبیه امیر آقا من تازه امسال معاون آنوزشی شدم واگه. وم میشد همین الان استعفا میدادم خداییش خیلی سخته.
پاسخ + +1 -1 --
معلما 1394/07/25 - 14:35
نکته جالب امروز رفتم شروط قاضی شدن رو مطالعه کردم یک مدرک دانشگاهی بدون شرط سنی خاص از 22 سالگی میشه قاضی شد

اما معلمی چی برا یک افزایش 200 تومن هزار تا شرط حالا قضاوت حساس تره یا معلمی

قاضی بناید حداقل بالای 40سال باشه مدرک حداقل دکترا
پاسخ + +3 -7 --
ناشناس 1394/07/25 - 15:12
خوب بود موافقم. طبیعیه معاونان بیکار موافق نباشن . معاون اجرایی داشتیم و داریم که کار با کامپیوتر رو بلد نیست ولی با روابط همچین پست هایی رو میگیرن و مدعی هم هستن.
پاسخ + 0 0 --
رضا 1394/07/27 - 18:45
متاسفم از تنگ نظری احمقانه برخی از همکاران ،چه تفکرات کودکانه ای.
پاسخ + +5 -1 --
امیر 1394/07/25 - 15:26
اخیرا در مصاحبه ای وزیر محترم اعلام فرموده اند برای هر دانش آموز 2 میلیون تومان هزینه میکنیم .

متاسفانه آمارها دروغ هستند . از یک میلیون و 200 هزار پرسنل آموزش وپرورش نزدیک به 200 هزار نفر مامور به سایر ادارات و سازمانها نظیر بخشداری ، فرمانداری ، وزارت کشور و ... هستند و بار حقوق و بودجه ان روی دوش آموزش وپرورش قرار گرفته !
نیمی از این پرسنل در ادارات مناطق و استانها و ستادها و نیروهای اداری مدارس هستند که حق مدیریت اضافه کاری و حق ماموریت های انان رقم زیادی است .
حدود 450 هزار معلم شامل ، دبیر ، آموزگار و هنرآموز داریم که حداقل حقوق را دریافت میکنند . وزیر محترم در هربار کل پرسنل را بر تعداد دانش اموزان تقسیم میکنند و میگوید 1 به 15 که این درست نیست الان نسبت واقعی از 1 به 40 بیشتر است . پس این کلاسهای 45 نفره در شهرها را چه کسی اداره میکند ؟؟؟
برای هزینه دانش اموزان هم کل بودجه وزارتخانه را بر کل دانش آموزان تقسیم میکنند و این رقم را اعلام میکنند که از اساس نادرست است .
پاسخ + +11 -4 --
حسنی 1394/07/25 - 19:27
انصافا که خیلی استفاده کردیم.
ما معلمان با وجود نخبگانی مثل شما نیاز به دشمن نداریم.
بجای کم کردن حقوق دیگران کسی مرد است حقوق بقیه را اضافه کند.
پاسخ + +11 -3 --
کردستان 1394/07/26 - 00:03
الحسود لا یسود
اگه شما وزیر بشی با این تنگ نظریت نان همه را می بری
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/07/26 - 20:39
قرار نیست حقوق کسی کم بشه ...فقط کسانی که باید سر کلاس بروند اما با توصیه و سفارش معا ونت هایی را تصدی گری می کنند که کارشان به گونه ای است که بود و نبودشان خیلی فرق نمیکند ..مثلا اگر معلمی غایب شود سرع اثرش را در مدرسه حس می کنیم یا معاون اموزشی و حتی مدیر واحد ..نبود این افراد تاثیر فوری بر سیستم دارد ...ابایگان نباشد ارباب رجوع در می ماند ..متصدی از مایشگاه نباشد ازمایشگا ه ها و ... راکد و مخروبه می شوند ...هدف اینست که نیرو های تاثیر گذار باید درامد خوبی داشته باشند ...اما نیرو هایی که پست را اشغال اما توانایی ارایه هیچ خدمتی را ندارند و اگر نباشند مدرسه نه تنها ضرر نمی کند بلکه سود هم می برد
پاسخ + +8 -3 --
فرهنگی 1394/07/26 - 22:15
همکار محترم قضاوت شما از حسادتت شما نشات گرفته است بنده وهمکارانی که بیش از 27 سال سابقه معاون پرورشی هستیم وباید20 ساعته شویم واز طرفی همکاری که ایثارگر بوده وباید تقلیل کار روزانه شامل وی شود .کل هفته و تابستان را درمدرسه سپری می کند .به خاطر 300 تومان .واز حق التدریس محروم است حال کلاه خویش را قاضی کن البته وجدان یگانه محکمه ایست که احتیاج به قاضی ندارد.
پاسخ + +7 -2 --
فرهنگی 1394/07/26 - 22:26
اندر حکایت حسادتت وتنگ نظری .اختلاف دریافتی های میلیونی سایر کارمندان دولت را انتقاد کن. برات متاسفم الحسود لا یسود.
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1394/08/04 - 05:19
در روز قیامت قاضى دادگـر را مى‏آورند و چنان حساب سختى از او کشیده مى‏شود ، که آرزو مى‏کند کاش هرگز حتّى درباره یک خرما میان دو نفر داورى نکرده بود.پیامبر اکرم صلوات الله علیه امیدوارم روزی معاون پرورشی یا فن آوری یک مدرسه بشوی .
پاسخ + +2 0 --
معلم 1396/08/23 - 02:47
باسلام حضور همکاران گرامی من قبلا هم معاون پرورشی بودم هم معاون فناوری اکنون هم معاون پرورشی هستم ولی واقعا حق معاونت ارزش این همه بخشنامه و گزارش و اجرای برنامه های گوناگون و هر روزه را ندارد اگر درشته خودم شیمی مازادنبودم 20ساعت تدریس خیلی راحتر و شیرین تر از پست معاونت است
پاسخ + +2 0 --
رقیه حیدری 1396/08/26 - 06:39
واقعا کسی که این مقاله را نوشته یا ..اگه می دونستی این معاونین چقدر کار ریخته سرشون ...نمی گفتی هم حق معاونت از جیب بابات داده نمی شه که داری خودتو هلاک می کنی.
پاسخ + +1 0 --
عفت پناه 1397/02/01 - 20:43
سلام
اینا بهانه است.هدف کاهش هزینه های به قول سخنگوی دولت وزارت اضافی آموزش و پرورشه.
اگه اگه دلتون برای وضعیت معلمان دبیران و نظام آموزشی سوخته.بیاین به میزان عملکرد حقوق رو ببندید. و این بخشنامه های سر کاری رو بزارین کنار تا ظاهرا کسی بیکار دیده نشه.این کاغذ بازی های وزارت خدا میدونه چقدر مشغله سازه.
نمونه بخشنامه های مسخره رو همه دیدن.اما رویکرد این وزارت با اسم بالعکس و اشتباه آموزش و پرورش.که در اصل پرورش و آموزش هست.مشکل از خود مقاماته.وقتی رسم مقام آوردن در امتحانات و دروس کم مقدار آموزشی است توقعی نیست.
و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه.رو که ولش کن مهم فرمول های ریاضیه که خیلی از اینا نه به درد دنیا میخوره نه آخرت.حالا تو این فضا کی میدون داره کار تربیتی بکنه..
وظیفه پیشبرد دانش،و فن آوری با دانشگاه هست.رسالت آموزش و پرورش پرورش صفات مثبت اخلاقیات نیکو .پرورش مهارت های زندگی.ترویج باورهای دینی و تهذیب نفس هست.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1402/08/19 - 00:51
تعجب می‌کنم از این همه بی‌انصافی و حقوق چندرغاز آموزش و پرورش که جار می‌زنین، ما بیشتر خجالت می‌کشیم اما شما...

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور