صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محمدی / مازندران

وزارت آموزش و پرورش به کارگاه های هنرستان های حرفه ای و کاردانش توجه بیشتری کند / انتقاد یک معلم از اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران

انتقاد از وضعیت  کارگاه های هنرستان های حرفه ای و کاردانش

در باب اهمیت معلم در جامعه دو یادداشت ( نقش راهبردی معلمان در جامعه - توجه به فرهنگیان و معلمان به عنوان بازیگر اصلی آموزش و پرورش و زیربنای توسعه ) برای سایت سخن معلم ارسال کردم. 

از « مدیریت محترم سایت سخن معلم » که امکان ارتباط مستقیم معلمان با مسئولان وزارت آموزش و پرورش را فراهم می نمایند، کمال تشکر را دارم.
به دلیل اینکه تعداد زیادی از دانش آموزان کشور در هنرستان ها درس می خوانند و در نظام 3-3-6 قرار است یک پایه به هنرستان ها اضافه شود و سه ساله شوند ؛ لازم است مشکلات فعلی مورد توجه مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد و در حل آنها اقدامات مورد نیاز را انجام دهند.

1-  طبق مقررات آموزش و پرورش که از بدو تاسیس هنرستان ها در سال های دهه 70 ابلاغ گردید، کارگاه عملی باید حداکثر با 16 هنرجو برگزار شود در حالی که کارگاه عملی هنرستان در استان مازندران با 25 تا 28 نفر هنرجو با یک هنر آموز به اجبار و برخلاف میل هنرآموز، عرف و قانون با کمترین امکانات برگزار می شود.

 

مسئولان آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش مازندران چشم خود را بر این تخلف بزرگ بسته اند و ظلم مضاعفی را هنر آموزان رشته های فنی تحمیل می کنند؟ تصور نمایید اگر به جای 16 نفر با 15 نفر برگزار می شد،همه جا معترض می شدند!؟

 

لازم است معاون فنی حرفه ای و کاردانش معاونت متوسطه وزیر آموزش و پرورش به این مشکل توجه ویژه نمایند.

2- طبق مقررات فوق، کارگاه ها باید 36 ساعت سرپرست بخش، استاد کار، انبار دار داشته باشند و باید به تمام لوازم و تجهبزات مورد نیاز برای کار عملی مجهز باشند.همچنین باید مدیریت هنرستان فنی باشد تا با هنر آموزان تعامل داشته و سریع مشکلات را بر طرف نماید ، در حالی که امروزه به بهانه صرفه جویی از نیروهای ذکر شده در تعداد کمی از هنرستان ها وجود دارد یا در صورت وجود به جای کمک به هنر آموزان در خدمت نیروهای اداری هستند؟

یکی از بزرگترین مشکلات فعلی مدارس به خصوص هنرستان ها، برابری تقریبی تعداد معلمان و کادر اداری می باشد و خود را جدا از معلمان می پندارند و در مسائل تربیتی و آموزشی معلمان را تنها می گذارند؟

واقعا ما معلمان برخی از اوقات خود را در مدارس تنها احساس می کنیم و باید به تنهایی و با تدبیر خود بر مشکلات فائق آییم.
البته این مورد به کتمان زحمات کادر اداری تعبیر نشود ولی ارتباط بیشتر بین آنها ،مسئولین ادارات و معلمان بر لذت محیط کاری خواهد افزود.

3-  یک مثال واضح بر عدم همکاری ادارات، کادر اداری مدرسه و معلمان  ؛ عدم درک متقابل در تجهیز کارگاه ها می باشد. آنها 28 دانش آموز را با یک هنر آموز به کارگاه می فرستند،در حالی که تعداد میزها،فضای کارگاه و سایر امکانات متناسب با این جمعیت نیست ؟

به چه دلیل در استان مازندران برخلاف سایر استان های کشور باید به بهانه صرفه جویی و کاهش هزینه ها به هنر آموزان ظلم شود؟

مگر ما ابر انسان هستیم یا باید فقط در این استان از ما بیگاری بکشند؟

چرا مسئولین ادارات یا اداره کل رضای خدا سالی یک بار به هنرستان ها سر نمی زنند یا مدیران انتصابی و همسو با آنان در ارائه گزارش وضعیت هنرستان به ادارات و اداره کل کوتاهی می کنند؟

4- بحث مدیریت ها در هنرستان ها فاجعه است !

اگر می خواهیم دانش آموزان را به جهت مشکل اشتغال به سوی هنرستان ها هدایت کنیم،باید مدیران آگاه دلسوز و فنی و مطابق نظر اکثر هنرآموزان هنرستان بر سر کار بیایند نه اینکه ادارات یک سال قبل از اتمام مدیریت مدیر فعلی،فردی غیر فنی و ضعیف و مطابق سلایق سیاسی خود را برای مدیریت هنرستان انتخاب کند؟

یک نمونه از ضعف مدیریت اولویت نداشتن کارهاست . مثلا کارگاه های هنرستان ها به ابتدایی ترین وسایل مجهز نیست،اما در عوض میلیون ها تومان از بودجه هنرستان و کمک های مردمی بدون نظر خواهی از کسی صرف خرید دوربین مدار بسته می شود !

کدام یک از این دو در اولویت هستند؟

این مورد مثل کسی است که در منزل خود تلویزیون یا یخچال ندارد ولی دور تا دور منزل خود دوربین نصب کند؟ کدام عقل سلیم این کارها را می پسندد؟ قبلا مدیران موظف بودند برای خرید تجهیزات مدرسه تاییدیه اداره را کسب کنند و پشت چک خرید مدرسه، مهر حسابداری اداره یا معاون مالی درج شده باشد.
5- سختی کار که در حکم کارگزینی هنر آموزان وجود دارد مبلغ ناچیزی است که قابل بیان نیست. همچنین حق لباس ما چند سالی است که پرداخت نشده است.

هنرستان ها نیازمند توجه جدی مسئولان هستند و حل مشکلات فوق دور از دسترس نیست.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 20 مهر 1394 16:06 خوانده شده: 11125 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +7 0 --
مریم 1394/07/20 - 17:44
کدام مسوول ،کدام پاسخ گو؟هر چقدر که میخواهیم میتوانیم وباید اعتراض کنیم اما پاسخی نیست؟برای نمونه به گلایه ها ونقدهای گذشته از دست نوشته های آقای مرادی و....بگیر تا گلایه از عدم اجرای باز نشستگی پیش از مورد و.... کدام یک پاسخ داده شد ؟!
جالب است که گاه گداری اگر دری به تخته ای بخورد و آقای جدایی قلم رنجه کنند واز سر رفع تکلیف ونه تنویر افکار پاسخی دهند پاسخهایشان آدم را یاد داروغه ناتینگهام می اندازد و آن دیالوگ معروفش که :آسوده بخوابید که شهر در امن وامان است !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
پاسخ + +6 0 --
فرهنگی 1394/07/20 - 18:08
متاسفم که در آستانه بازنشستگی نصیحت بیست وچند سال پیش همکاری رو خردمندانه میدونم که به سبب بی تجربگی وغرور جوانی اون موقع باهاش جنگیدم وبهش خندیدم :
اینجا هر چی بیشتر بتونی وبدونی کمتر بهت نگاه میکنن وبیشتر بارت میکنن پس ::
قد فیشت کار کن ،همین !!!!!!!
پاسخ + +12 -1 --
بی نام 1394/07/20 - 20:09
برادر عزیز وقتی دیدید در مازندران هنرستان ها وضعیت
خوبی ندارند مطمئن باشید در همه جای کشور همینطور
است .تا زمانی که به آموزش وپرورش بعنوان یک وزارتخانه
مصرفی نگاه میکنند ونه تولید ی ، وضع ما معلمان و درپی آن مدارس وهمچنین دانش آموزان ازاینکه
هست بدتر هم میشود.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1394/07/20 - 21:40
تا اموزش و پرورش از اولویت های اصلی دولت ها نباشد وضع همین است الان اولویت های اول دولت امور خارجه امور نظامی و امنیتی ..ورزش قهرمانی و فوتبال حرفه ای ..خودرو سازان ....بانک ها و امور اقتصادی ....کسب درامد ....امور مربوط به نفت و گاز ..تبلیغات و امور دینی ....امور پزشکی و بیمه ها ...شهرداری ها و عمران ....اولویت اخر دولت اپ است که می گوید یک شهر خراب باشد ..اما بقیه اباد ..به جایی بر نمی خورد ...در نهایت نیز اپ خصوصی خواهد شد چون دولت های اینده هم حاضر نیستند برای این اپ خرج کنند
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/07/20 - 22:58
متن پیام علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش به همایش کشوری علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی:
بسم االله الرحمن الرحیم

فرهنگ گرانقدر و عالم آرای اسلامی ، کهکشانی ست که خورشید وجود پیامبر رحمت محمد مصطفی(ص) در آن تابیدن گرفته است و دوازده اختر روشنابخش از آن کانون وحی نور می گیرند و بر آن محور سیر می کنند.

هشتمین اختر تابنده این منظومه ، وجود مبارک و معنوی حضرت ثامن الحجج (ع) علی بن موسی الرضا است.

سخنان و سیره آن بزرگوار بواقع راهنمای مسلمانان خصوصا شیعیان جهان است تا در تاریکی های صحرای حیات چراغ راهی و انگشت اشارتی به سوی آن کهکشان و آن خورشید درخشان باشد.

هرگونه تحقیق ، بررسی ، تفحص ، تدبر در سخنان و سیره زندگانی آن امام همام به منزله امری مقدس در راهنمایی این کاروان به سوی حقیقت آن شمس نورانی است.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/07/20 - 22:58
ادامه
همایش کشوری علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی که به همت دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد و همراهی نهادهای علمی و فرهنگی استان خراسان رضوی برگزار شده است در زمره این تلاش هاست.

همین جا از استادان حوزه ، دانشگاه ، دانشجویان و طلاب که با همت خود با پژوهش در محورهای همایش همراه این کاروان شدند سپاسگذاری می کنم و برای همه دست اندرکاران برگزاری این همایش از درگاه احدیت و بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) اجر فراوان مسئلت دارم .

علی اصغر فانی

وزیر آموزش و پرورش
پاسخ + +1 0 --
محمدی/مازندران 1394/07/21 - 10:29
با تشکر از نظرات همکاران محترم
نکات زیر از نظرات همکاران استخراج شده که به شرح زیر است:
1- پاسخگو نبودن روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل، در برابر یادداشت ها و انتقادات معلمان کشور و مدیران محترم سایت سخن معلم قابل تامل است؟
آیا حرف های ما حق نیست و هدفی جز اصلاح امور آموزش و پرورش داریم!معلمان برخلاف برخی مسئولان سیاسی کار یا سیاست زده نیستند و برای ارتقاء معیشت و منزلت خود و ایجاد فضایی مناسب برای آینده سازان کشور تلاش می کنند.اگر کسی بی تفاوت باشد مانند زنبور بی عسل است و اگر دو روز یک مومن یکسان باشد،مومن نیست.
"هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به خلق نیست"

2- نتیجه بی توجهی به معلمان این است که افراد با سابقه و با تجربه، به اندازه حقوق کار کردن، را به کم تجربه ها توصیه می کنند یا معلم بر خلاف سابق از جایگاه بالایی نزد دانش آموزان و جامعه برخوردار نیست؟ احترام متولی بر امامزاده واجب است وقتی معلمان پایین ترین دریافتی را بین کارمندان دارند به همان نسبت جایگاه آنها افت می کند؟ مسئولان یادشان نرود عقل مردم به چشم شان است؟!
پاسخ + +1 0 --
محمدی/مازندران 1394/07/21 - 10:42
3- برخلاف نظر یکی از همکاران وضعیت همه استان ها یکسان نیست؟من وقتی در دوره ها وضعیت کارگاه استان هایدیگر مانند اصفهان،یزدو... را به چشم دیده یا با نقل از همکاران شنیدم،واقعا متاسف شدم؟ چرا مدیریت در استان مازندران باید ضعیف باشد و مسئولان آن فقط به فکر گزارش بیشترین صرفه جویی باشند در حالی که و کمترین کارایی و مهمتر از همه پایمال کردن حق معلمان وجود داشته باشد؟ وقتی پلیس اعلام می کند: ماشین سواری باید 4 نفر سوار کند،آیا کسی جرات دارد یک نفر اضافه سوار کند؟چرا آموزش و پرورش که باید خود فرهنگ ساز باشد،دچار روزمرگی و بی قانونی می شود؟
پاسخ + +1 0 --
محمدی/مازندران 1394/07/21 - 10:42
4- این نظر که آموزش و پرورش در اولویت تیست،کاملا صحیح است و اکثریت ما معلمان با آن موافقیم.زیرا متاسفانه کشور فقط یک متولی فرهنگ ندارد؟ در گذشته اسم وزارت آموزش و پرورش ،وزارت فرهنگ بود و تمام امورات آموزش و فرهنگ در آن ادغام شده بود ولی امروزه نهاد های فراوانی موازی آموزش و پرورش کار کرده و بودجه های کلانی را دریافت می کنند،در حالی که خود آموزش و پرورش با کمبود بودجه مواجه است؟!
علی رغم افزایش بودجه طی دو سال اخیر،معلمان چیزی جز افزایش حقوق سالیانه احساس نکردند؟
پاسخ + +1 0 --
محمدی/مازندران 1394/07/21 - 10:43
5-در درون آموزش و پرورش هم ضعف مدیریت(در یادداشت کامل شرح داده شده است) و هم عدم تناسب نیرو وجود دارد؟بارها در رسانه ها شنیدیم که القاء کنند یک میلیون معلم داریم ولی هدف شان جز اعلام راحت جلوه دادن کار معلم و زیاده خواه نشان دادن آنهاست! در حالی که نصف یا بیشتر آنها در رسته اداری هستند(حتی مدیران و معاونان مدارس) معلم به کسی می گویند که در کلاس درس تدریس می کند.
در مورد توزیع نیرو،آمار معلمان در برخی استانها بالا و در برخی استان ها کم است و تناسب جنسیتی مانند تهران بین معلمان برقرار نیست (81 درصد زن و 19 درصد مرد!) با این اوصاف آموزش و پرورش را با بودجه فعلی و ضعف مدیران آن،نمی توان به نحو احسن اداره کرده و نیازمند تحول آموزش همانند تحول نظام سلامت در آینده نزدیک به شدت احساس می شود.
پاسخ + +1 0 --
مصطفی 1394/07/25 - 14:50
در شهرستان بجنورد هم همین اوضاع وجود دارد مگویند چون ایجاد اضافه کار میشود یک هنراموز بیشتر نرود ؟؟؟؟
پاسخ + 0 0 --
جواد 1394/11/25 - 22:09
دوستان بزرگوار میشه یکی بنده رو راهنمایی کنه؟من کارشناسی مکانیک دارم و سابقه کار توی سایپا و ایران خودرو و دیزل رو دارم...خیلی دوست دارم توی کارگاه های هنرستان تدریس داشته باشم..برای تدریس کارگاه هنرستان حتما باید استخدام اموزش پرورش باشیم یا بصورت قراردادی هم میشه کارکرد؟لطفا راهنماییم کنین باتشکر
پاسخ + +2 0 --
فرهنگی 1395/07/26 - 16:23
درمنطقه تدریس بنده کوهسرخ دانش اموزان بسیار بسیار بی تربیت وبدشدن.به اندازه ای که به معلم حرفای زشت میزنن وواقعا نمیشه کنترل شون کردکافیه یه کلمه بگی بهشون سریع تهدیدت میکنن که شاکی میشیم یعنی بااین قوانینفقط میخوان معلم رنج بدن معلم بایدبر سرکلاس باوجوداین همه پارتی بازی منطقه خودمومیگم اینجا فقط پارتی رئیس پسرخاله پسرعمورو الان کنارخودش اداره جازده بدون سواد اعصابت از بی قانونی وپارتی بازی ازیه طرف خوردمیشه وازطرف دیگه دامش اموزان بی تربیت
پاسخ + 0 0 --
محمد 1395/09/02 - 19:01
بنظر من باید هنرستان های کارو دانش 2 ساله باشه چون نصف درساش اضافیه
پاسخ + 0 0 --
احمد خرم 1395/10/15 - 21:25
باسلام
با گذشت حدود 4ماه از سال تحصیلی چرا مسولان کاردانش وضعیت سر پرست بخش در هنرستان های کردانش را مشخص نمی کنند؟ نمی دانیم چه کسی جوابگو می باشد؟این مشکلی است که گریبان گیر همه همکاران سرپرست در هنرستان های کاردانش است با توجه به اینکه سال تحصیلی رو به اتمام است ابلاغی برای هنر آموزان صادر نشده
پاسخ + +1 0 --
هنرآموز 1396/12/09 - 23:15
بنام خدا
بنده هنرآموز هستم
تا چند سال پیش که سرپرست بخش اینقدر زیاد در هنرستان نبود ما هنرآموز ها بهتر به دانش آموزان آموزش میدادیم.امروزه با وجود س پرستان بخش که در کار آموزش هنرآموزان دخالت میکنند و اکثر اوقات در کارگاه نیستند و بجای تدریس به کادر اداری هنرستان کمک میکنند و به کار اصلی خودشان که آموزش هست نمی پردازند.
ب نظر بنده با چندین سال سابقه و تجربه تدریس دروس مهارتی عملی و دروس نظری هنرستان کاردانش و فنی حرفه ای دارم. بهتراست به سرپرستان بخش ها ابلاغ هنرآموز داده شود تا کمبود نیرو در هنرآموران کمتر شود و سرپرستان بخش ها هم کمی از بیکاری در مدرسه در بیایند و کوله بار هنرآموزان کمتر شده و بهتر ب بحث آموزش بپردازند و هدف آموزش عالی فراموش نشود
پاسخ + 0 0 --
محسن 1397/07/01 - 15:31
کل انگیزه ها رو از معلم گرفته اند این سیستم مریض هست کسی هم به داد اموزش و پرورش نیست
پاسخ + 0 0 --
علی 1397/07/06 - 12:17
در پاسخ به دوست عزیز آقای محمدی از مازندران.شما کادر اداری هنرستان ها را جدا از معلمان میدونید.جناب یکروز بیا جای معاون اجرایی هنرستان بشین میزان کار ومسئولیت های متنوع این زحمت کشان را مشاهده کن حضور ممتد در فصل تابستان این عزیزان و خیلی از مصائب دیگر که بر دوش معاونین گذاشته شده اون موقع مطمئنا نگاهتون این نخواهد بود که فقط معلم کسی است که سر کلاس درس تدریس میکند و عواملی که باعث میشوند زمینه را برای حضور شما در کلاس فراهم کنند جدا از معلمان هستند
پاسخ + 0 0 --
مراد 1399/09/18 - 20:53
سلام هنرستان ما دورشته تحصیلی داره معاون فنی نداریم انبار دار نداریم از سال گذشته یک نفر فقط من سرپرست بودم امسال الان تو اذر ماه میگن سرپرست تعلق نمیگیره سرپرست بر اساس چه بخشنامه ای است لطفا یکی پاسخ بده قبل از اینکه پاشیم بریم تهران وزارت

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور