صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شیرزاد عبداللهی

افزایش حقوق به نام رتبه بندی !

بررسی رتبه بندی معلمان از گذشته تا حال  هفته گذشته شورای توسعه مدیریت و نیروی انسانی وابسته به معاونت مدیریت ریاست جمهوری طرح رتبه بندی را تصویب کرد و سازمان مدیریت هم در تاریخ ۲۱ شهریور "ضوابط حرفه ای مشمولین طرح رتبه بندی مشاغل معلمان " را به وزارت اموزش و پرورش ابلاغ کرد. در مقدمه این آیین نامه گفته شده که این طرح بر اساس دو راهکار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمات تهیه شده است. اما این مصوبه ارتباطی با آنچه که به نام رتبه بندی در حال اجرا است، ندارد.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: "احکام رتبه بندی معلمان تا آخر شهریور ماه صادر می شود." به گفته مسئولان آموزش و پرورش "حداقل ۱۵ و حداکثر ۵۰ درصد حق شغل معلمانی که رتبه یک تا ۴ را به دست آورند اضافه می‌شود .محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت گفت: "بار مالی اجرای این طرح ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای امسال و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سال آینده پیش بینی شده است."

طرح شامل معلمانی که کمتر از 5 سال سابقه خدمت دارند و بازنشستگان سال های قبل نمی شود. ظاهرا بازنشستگانی که قبل از اول مهر امسال بازنشسته شوندهم خارج از شمول طرح قرار می گیرند.

موضوع افزایش حقوق کارکنان ناشی از اجرای این طرح شاید مهم ترین جنبه این طرح است. وزیر آموزش و پرورش می گوید: "تا زمانی که احکام صادر نشود نمی‌توانیم در رابطه با میزان افزایش حقوق صحبت کنیم، چرا که افراد و شرایط شان با یکدیگر متفاوت است." با این حال به صورت غیر رسمی گفته شده که با اجرای طرح رتبه بندی مبلغ، ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان افزوده می شود.

پرسش اصلی در بین مدیران و معلمان آموزش و پرورش این است که با اجرای طرح رتبه بندی چقدر به حقوق ها اضافه می شود و چه گروه هایی در چه رتبه ای قرار می گیرند و چه کسانی از شمول طرح خارجند؟

در آستانه سال جدید تحصیلی ، بحث افزایش حقوق و رتبه بندی و افزایش حقوق همه مباحث دیگر آموزشی و تربیتی و حتی مساله سازماندهی نیروی انسانی را به موضوعاتی کم اهمیت ودسته چندم تبدیل کرده است.

اگر اعتبار ۱۳۵۰ میلیارد تومانی طرح در ۶ ماهه دوم سال را بر تعداد افراد مشمول طرح ( حدود ۹۰۰ هزار نیروهای شاغل در مدرسه) تقسیم کنیم، به طور میانگین سهم هریک از کارکنان افزایشی معادل ۲۵۰ هزارتومان خواهد بود که کمتر ازسطح انتظار معلمان از افزایش حقوق است. اما نکته مهم این است که بر خلاف افزایش سنواتی حقوق در ابتدای سال، این افزایش به صورت یکسان انجام نمی شود و تقریبا تفاوت گروه عالی ۴ برابر گروه پایه است و افراد زیر ۶ سال خدمت هم از این افزایش محرومند.

بعد از فروکش کردن بحث استخدام مربیان پیش دبستانی و در شرایطی که چند روز به آغاز سال تحصیلی مانده است، موضوع رتبه بندی فرهنگیان به چالش جدیدی میان مجلس و دولت تبدیل شده است. رتبه بندی معلمان یعنی "طبقه بندي شايستگي هاي معلمان حسب شاخص هاي فرهنگي،تربيتي، آموزشي، پژوهشي و اجرايي" از نظر علم مدیریت اقدامی درست است که منجر به افزایش بهره وری نیروی انسانی می شود. اما اصولگرایان می گویند این طرح نسخه بدلی طرح رتبه بندی است.

مدیران سابق آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزش مجلس به شکل هماهنگ از این طرح انتقاد می کنند.

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق طرح رتبه بندی را "نسخه بدلی" نامید و گفت: " ترمیم حقوق عقب افتاده معلمان از قافله قانون مدیریت خدمات کشوری را به نام نظام رتبه بندی در بوق و کرنا می‌کنند. "ابراهیم سحرخیز معاون سابق متوسطه وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از تنزل بحث رتبه بندی گفت: "افزایش فوق‌العاده شغل معلمان بر اساس دستورالعمل مسیر ارتقای شغلی به عنوان یک تکلیف جامانده که در احکام سایر کارکنان دولت اعمال شده بود به نام نظام رتبه‌بندی رونمایی شد."

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: "چرا چیزی که مربوط به قانون مدیریت خدمات کشوری است به نظام رتبه‌بندی معلمان منتسب کنیم. در مجلس هم تمام حرف مان این است که افزایش حقوق ربطی به رتبه‌بندی ندارد."

عطالله سلطانی صبور نماینده رزن و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: "نظام رتبه بندی که هم‌اکنون از سوی دولت تهیه و ابلاغ شده است بر اساس عناوین پایه،‌ ارشد، خبره و عالی است که این عناوین هم‌اکنون در قانون مدیریت خدمات کشوری موجود است و معلمان بر اساس ضرایب تعریف شده،‌ افزایشی را در حقوق خود مشاهده خواهند کرد و مشابه کارمندان دیده شده‌اند."

به گفته نماینده رزن، در نظام رتبه بندی که در گذشته تدوین شده بود معلمان بر اساس ۴ رتبه مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم بندی می‌شدند و ۸۰ درصد حقوق هم پایه خود در دانشگاه را دریافت می‌کنند.

احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش ‌‌وپرورش بدون اشاره به انتقادهای مقامات پیشین آموزش و پرورش و نمایندگان اصولگرا گفت: "طرحی که امسال اجرا خواهد شد مرحله نخست رتبه‌بندی معلمان است و این مرحله را مرحله دقیقی از رتبه‌بندی نمی‌دانیم بلکه استفاده از ظرفیت قانون خدمات کشوری است تا رتبه‌های پایه، ارشد، عالی و خبره با افزایش ضریب شامل حال معلمان شود."

عابدینی افزود: "سال‌ ۹۵ نیز این روند ادامه دارد و پس از آن رتبه‌بندی مدنظر سند تحول بنیادین اجرایی خواهد شد که نیاز به تدوین نظام سنجش صلاحیت دارد و معیارهای دقیق‌تر که با نظرسنجی از خود معلمان تدوین خواهد شد جایگزین رتبه‌بندی فعلی می‌شود."

سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت وپشتیبانی وزیر آموزش وپرورش هم گفت: "طرحی که در مهر امسال اجرایی خواهد شد، مرحله کامل نظام رتبه‌بندی نیست و مرحله کامل از سال ۹۶ با استقرار نظام سنجش صلاحیت به اجرا در خواهد آمد."

آنچه که تحت عنوان "ضوابط حرفه ای مشمولین طرح رتبه بندی مشاغل معلمان" از سوی شورای توسعه مدیریت و نیروی انسانی وابسته به معاونت مدیریت ریاست جمهوری به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده در شرایط فعلی قابلیت اجرا ندارد و احکام جدید کارکنان بر اساس عناوین "پایه،‌ ارشد، خبره و عالی" فعلی معلمان صادر می شود و ارزیابی جدیدی صورت نمی گیرد.

در حال حاضر بر اساس طرح رتبه بندی قدیمی که شروع آن به دوره اصلاحات بر می گردد، کارکنان بر اساس شاخص های میانگین نمره ارزیابی( مدیر مدرسه)، ساعات دوره های آموزش ضمن خدمت، تحصیلات، تجربه قابل قبول (سالهای خدمت ) ارزیابی می شوند. معتبرترین شاخص همان مدرک تحصیلی و سابقه خدمت است. امتیاز موارد دیگر مانند دوره ضمن خدمت، تالیفات کارکنان و ارزیابی مدیر در اغلب موارد مخدوش و نامعتبر است.

 

کار معلم در کلاس کاری انفرادی و کیفی و ارزیابی آن مشکل است. اجرای طرح رتبه بندی پیش نیازهایی مانندایجاد نظام ارزشیابی عادلانه برای اندازه گیری کیفیت کار معلم، تبدیل مدیر به رهبر آموزشی مدرسه، تحول در ذهنیت معلمان و پذیرش تفاوت حقوق براساس تفاوت کیفیت کار، تعیین معیارهای شفاف و علمی برای ارزشیابی کارکنان و تبدیل فضای مدرسه به فضایی آموزشی و پرورشی مطابق معیارهای علوم تربیتی و.... دارد.

 

در حال حاضر ، بحث اقتصاد و پول همه جنبه های آموزش و پرورش را تحت تاثیر خود قرارداده است و بحث بودجه و حقوق و معیشت معلمان، سرانه دانش آموزی مدرسه، جذب کمک مالی اولیا، تامین منابع جدید درآمد، فروش مدارس،اجاره دادن مدرسه دولتی و خرید صندلی مدرسه غیردولتی و... تبدیل به گفتمان اصلی آموزش و پرورش در تمام سطوح از دفتر وزیر تا دفتر معلمان در مدرسه شده است.

فانی وزیر آموزش و پرورش طرح رتبه بندی را که اصولا طرحی علمی برای افزایش بهره وری نیروی انسانی آموزش و پرورش است را، برای رفع مشکلات روزمره تبدیل به یک طرح رفاهی کرد. مدیران اموزش و پرورش ممکن است با اجرای این طرح رضایت نسبی بخش هایی از معلمان را جلب و بخشی از مشکلات خود را حل کنند، اما قطعا بحث رتبه بندی را از محتوای واقعی آن تهی می کنند.

شاید بهتر این است که مبلغ اختصاصی برای این طرح را تحت عنوان دیگری به حقوق کارکنان اضافه کنند و اعتبار طرح رتبه بندی را از بین نبرند.

روز

چهارشنبه, 25 شهریور 1394 19:45 خوانده شده: 5161 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +47 -1 --
ناشناس 1394/06/25 - 20:25
خخخخ چه رتبه بندی که ضمن خدمت مهمه و مدرک مهم نیست؟
جه رتبه بندی که من 8 سال سابقه و فوق لیسانس رو شامل نمی شه
چه رتبه بندی ملاکش ضمن خدمتی هستش که برگذار نمیشه. آخه ما به کی باید بگیم که ضمن خدمت بذارید که شرکت کنیم
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/06/26 - 10:43
آقای فوق لیسانس خخخخ یعنی چه
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/06/26 - 10:45
آقای فوق لیسانس برگذار نمی شه؟!!!!!
پاسخ + 0 0 --
کارمند اداری 1394/06/26 - 10:52
این همه تبلیغات بزرگ نمایانه
برای 100 و 200 تومن افزایش
واقعا خجالت دارد بعد 22 سال با مردک فوق لیسانس 1/300
چه شاهکاری وافعا حق معلمان است دنبال شغل دوم و سوم هستند و در کلاس فقط بچه ها را نگه می دارند

کارمند بانک با مدرک دیپلم 4 برابر می گیرد
پاسخ + 0 0 --
معلم 1394/06/27 - 07:45
چرا در وب سایت فیش های حقوق معلمان و سایر کارمند را مقایسه نمی کنید


تا همه از حقوق ناچیز و بدون مزایای ما با خبر شوند


تا سیه رو شود هر که در او غش باشد
پاسخ + +37 -1 --
فرهنگی 1394/06/25 - 20:26
اعتبار طرح رتبه بندی را از بین برده اند...
چنان با افتخار از طرح نیم بندشان صحبت میکنند که گویی به حقوق هر معلم سه میلیون اضافه شده است...
دولت و رسانه ها و متاسفانه تشکل های اسمی معلمان هم از اقدام ناعادلانه و نادرست جناب وزیر حمایت میکنند!
پاسخ + +29 0 --
فرهنگی 1394/06/25 - 20:29
نمایندگان مجلس, نمایندگان عضو کمیسیون, مرد عمل باشند نه خطیب و سخنور. اگر راست میگویند با رتبه بندی نیم بند مخالفت کنند مانع از ظلم بیشتر به معلمان شوند.
پاسخ + +29 -1 --
قاسمی 1394/06/25 - 20:30
ای کاش آبروی رتبه بندی را نمی بردند و این چندرغاز را تحت عنوا ن نظام خدمات کشوری اضافه میکردند و از ابتدای سال آینده رتبه بندی واقعی بر اساس 80درصد هیآت علمی ها اجرا می شد.ولی کو گوش شنوا و عقل آگاه؟؟
پاسخ + +28 -1 --
فرهنگی 1394/06/25 - 20:31
طرح رتبه بندی آقای فانی شیر بی یال و دم و اشکم است....

آنچنان شیری خدا هم نآفرید?
پاسخ + +20 0 --
آزاد+ 1394/06/25 - 20:49
حرف آخر نویسنده محترم، کاملا صحیح و بدون هیچ غرض و منفی گری بیان شده، این طرح فعلی رو به نام رتبه بندی جا زدن خیانت بزرگی به طرح اصلی و معلمان است.

پس چرا طرحی که در قانون خدمات کشوری آمده به جای قانون که در سند آموزشی آمده جایگزین شده است؟!!!
خلاصه ظاهرا هر چی دلیل و منطق کنار هم بچینی، به گوش زعمای آموزش و پرورش نخواهد رفت. اینها از همان زمانی که پرونده رتبه بندی رو از مجلس گرفتند، تصمیمشون همین چیزی بود که الان است.

فقط باید زمان میگذشت تا معلمان از طرح اصلی دور شده و بر اثر فشار سیستم راضی به این طرح (البته مجبور به پذیرش طرح) شوند.
پاسخ + +17 0 --
فرهنگی 1394/06/25 - 21:29
چرا عدالت را رعایت نمیکنند باید حقوق بازنشستگان سالهای اخیر نیز افزایش یابد وضعیت معیشتی بازنشستگان خرابه اگر این موضوع پیگیری نشود ما تظاهرات میکنیم.
پاسخ + +19 0 --
فرهنگی 1394/06/26 - 00:44
ما رتبه بندی نمی خواهیم ما یک زندگی آبرومندانه و شرافتمندانه می خواهیم ، ما می خواهیم زیر خط فقر نباشیم ، ما می خواهیم خجالت زن و بچه را نکشیم ، ما آرامش می خواهیم
آخه بی انصافها با یک تومن دریافتی چگونه زندگی کنیم؟ گیریم 150 تومنم زیاد شد با زن و بچه و اجاره خونه به کجا مبرسه؟ خودم به جهنم زن و بچم تا کی بسوزند و بسازند؟
به خدا با این حقوق بخور و نمیر فقط زنده ایم همین و همین و همین
پاسخ + +23 0 --
فرهنگی 1394/06/26 - 10:20
15درصد از حق شغل من فقط 85 تومن می شود.
در این چند ماهه چند بار اعلام کردند حداقل افزایش حقوق 160 تومن است.
خجالت نمی کشید از این همه دروغ؟؟؟؟
واقعا الان دیگه درک عمیقی از معنی رتبه بندی پیدا کردم
رتبه بندی= دروغ ، سر کار گذاشتن معلم ، بستن دهن معلم ، توهین به شعور معلم و...
پاسخ + +15 0 --
معلم هوشیا 1394/06/26 - 13:05
تحلیل رتبه بندی ( مرگ تدریجی ارتقاء معیشت معلم )
1. 6 سال اول خدمت، کلا رتبه بندی در کار نیست ( ارتقاء معیشت معلم صفر).
2. 6 سال تا 12 سال خدمت، رتبه پایه و فقط 15 درصد حق شغل (ارتقاء معیشت معلم خیلی ناچیز به مدت 6 سال).
3. 12 سال تا 18 سال خدمت، رتبه ارشد و فقط 25 درصد حق شغل (ارتقاء معیشت معلم ناچیز به مدت 6 سال).
4. 18 سال تا 24 سال خدمت، رتبه خبره و 35 در صد حق شغل (ارتقاء معیشت معلم متوسط به مدت 6 سال).
5. 24 سال خدمت تا بازنشستگی، رتبه عالی و 50 درصد حق شغل(ارتقاء معیشت معلم نسبتا خوب به مدت6 سال، اگر خدمت سربازی داشته باشد حدود 4 سال در رتبه عالی حقوق دریافت خواهد کرد- فقط و فقط 4 سال!!!!!!!!!).
نتیجه اینکه:
عملا ارتقاء معیشت در طول خدمت 30 ساله معلم فقط و فقط در 10 یا 12 سال پایانی خدمت خواهد بود. یعنی یک سوم عمر خدمتی یک معلم از نظر معیشتی ارتقاء خواهد یافت.
پاسخ + +11 -3 --
نا امید روزگار 1394/06/26 - 13:17
خلایق هر چه لایق!!!!!!!!!!!
پاسخ + +18 0 --
همکار فرهنگی 1394/06/26 - 13:23
رتبه بندی دولت قبلی که اساس ۴ رتبه مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم بندی می‌شدند و ۸۰ درصد حقوق هم پایه خود در دانشگاه را دریافت می‌کنند. معقول تر است این رتبه بندی جدید واقعاً مسخره است.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/06/26 - 16:49
اینا باید اسمش را بگذارند رتبه بندی دق مرگ کردن معلمان......!!!!!
پاسخ + 0 0 --
محمد 1394/06/26 - 18:18
اون رتبه بندی هم با تالیف کتاب و برگزاری آزمون سراسری برای ارتقا رتبه عملا در رتبه مقدماتی تا اخر خدمت باقی مانده و آخرین رتبه نسیب وزیر و معاونش میشد ..
پاسخ + +11 0 --
ناشناس 1394/06/26 - 15:50
بنظرم این رتبه بندی ناکارامد و غیر عادلانه تدوین شده و هدفش ایجاد شکاف و اختلاف بین معلمان در سطوح مختلف است و باید تحریم شود.
پاسخ + +14 0 --
parisa 1394/06/26 - 18:55
وقتی افزایش 150 هزار رو شنیدم پیش خانواده ام خیس عرق شدم از خجالت. بخوره تو سرتون
پاسخ + +9 0 --
ناشناس 1394/06/26 - 23:20
به نظر شما فانی و دولت کامنت ها و نظرات معلمان را در این شبکه ها و سایت می خوانند؟!
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/06/27 - 11:30
نه اگر می خواندند، اقدامی انجام میدادند.
پاسخ + +5 0 --
معلم 1394/06/27 - 07:43
لطفا برای روشن شدن اذهان عموم پس از اجرا رتبه بندی به هر طریقی شده یک مقایسه حقوق معلم را با سایر کارمند دولت انجام دهید مثلا مقایسه حکم معلم با مخابراتی پرستار اداره برق پزشک استاد دانشگاه کارمند فولاد نفت و...
پاسخ + +8 -1 --
محمد 1394/06/27 - 09:22
جالب شد اون دیپلمه ها و فوق دیپلمه ها که هیچ تلاشی برای ادامه تحصیل نکردند و اون دانشسرایی ها بیشتر از همه رتبه شون بالا میره
پاسخ + +8 0 --
یک معلم 5 سال سابقه 1394/06/27 - 09:31
معلمان زیر 6سال خرج ندارن ؟ گرانی و تورم ندارن؟
خوب به نیروهای تازه نفستون انگیزه میدید!!!
ما هم از امسال تو کلاس نقش یه مترسک رو بازی میکنیم
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/06/27 - 15:54
من که چند ساله این نقش رو بازی می کنم و اسکار هم گرفته ام !!
پاسخ + +5 0 --
محمد لطفی 1394/06/27 - 18:51
سلام ، در مناطق محروم بعد از 4 سال خدمت معلمان حائز دریافت رتبه پایه می شوند (به جای شش سال) ، لطفا بررسی بفرمایید که این طرح به همکارانی که در مناطق محروم خدمت می کنند ، رتبه پایه دارند ولی سابقه ی آنها کمتر از شش سال است تعلق می گیرد یا خیر ؟؟
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1394/06/28 - 02:31
لطفا معلمان عزیزی که 28 سال سابقه با مدرک لیسانس دارند بگویند با طرح رتبه بندی حقوقشان چقدر شده است
پاسخ + 0 0 --
معلم 1394/06/30 - 19:01
با سلام
ظاهرا باید شامل بشه منم همین شرایط دارم گفتن شامل میشه
پاسخ + +5 0 --
رسول 1394/06/28 - 11:58
فردی با مدرک دکتری تخصصی و 6 سال سابقه کار یک سوم کسی که از دانشگاه ... مدرک لیسانس گرفته و هیچ چی حالیش نیست و سابقه اش را با کار نکردن سپری کرده حقوق می گیره
پاسخ + +4 0 --
مشاور مدرسه 1394/06/28 - 19:20
این رتبه بندی نیست پای بندی است .میخواهند با این طرفند که قرار است احکام با زیرکی هر چه تمام پس از بازگشایی صادر خواهند شد .حداقل بازگشایی به نحو پیش پینی شده برگزار شود . مهندسی اجتماعی که می کن همینه همکاران محترم هوشیار باشید و آگاه.سرتان کلاه نرود
پاسخ + 0 0 --
امید 1394/06/28 - 21:24
مشاور جان: ترفند! حیف افزایش یک ریالی!
پاسخ + 0 0 --
مشاور مدرسه 1394/06/29 - 11:38
امید جان طزکر بجای شما صپازگزارم.مرثی
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1394/06/31 - 20:23
تمام رسانه های داخلی دولت اعم از تلویزیون و سایت ها و روزنامه ها در این چند روز مانده به مدرسه در حال بازپخش هزارباره احکام رتبه بندی معلمان از زبان وزیر و معاونانش هستند.و میخواهند ان را طرحی بزرگ و معجزه آسا در دید افکار عمومی جلوه بدهند.
بیچاره مردم عامی و ناآگاه هم بی خبر از واقعیت قضیه و کم و کیف این افزایش ناچیز فکر میکنند معلمان هم پایه کارمندان بانک و دیگر کارمندان و شاید بیشتر از آنها دریافت کنند.
عملی آگاهانه به هدف بد جلوه دادن سیمای معلم در دید افکار عمومی و زیاده خواه تلقی کردن آنها..!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور