صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

فریدون توکلیان / قم

نقش آموزش و پرورش در سبک زندگی متعالی

 آسیب شناسی مسائل آموزش و پرورش ایران و ارائه راهکار  هر انسانی به دنبال بهتر زیستن و داشتن زندگی توام با رفاه و آرامش و امنیت است . هرملتی به دنبال پیشرفت و ترقی و توسعه و سربلندی کشورش می باشد .
امروز جهانیان برای رسیدن به برتری علمی، سیاسی، نظامی و عمرانی فرهنگی با هم رقابت می کنند و آن کشورهایی موفق تر هستند که سبک زندگی صحیح و ایده ال را سرمنشاء و سرلوحه ملت خود قرار داده اند .
ملت بزرگ ایران بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی ( ره) با تلاش و کوشش، ایثار، فداکاری و مقاومت در برابر همه توطئه های استکبارجهانی با همه موانع و تحریم ها و جنگ ها و کارشکنی ها و تهدیدها و آدرس اشتباه دادن دشمنان و آشنا نبودن بعضی از دوستان انقلاب با شیوه های توسعه ولی موفق به فتح دروازه ها و پیشرفت های علمی در عرصه های نظامی، پزشکی ،هوا فضا، نانو، لیزر و انرزی صلح امیز هسته ای سلول های ،عمرانی، ورزشی و اقتدار سیاسی و سیاست خارجی شد .
تا آنجایی که ایران اسلامی در بعضی از رشته ها جز چند کشور جهان محسوب می شود ولی با این همه اوصاف در بعضی از بخش های حقیقی و اصلی جامعه توفیقاتی حاصل نکردیم و همین امرباعث عقب ماندن از قافله مدنیت و پیشرفت است که در شان ملت بزرگ اسلامی و متمدن ایران نیست .
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در جمع مردم خراسان شمالی موضوعاتی را مطرح نموده و فرمودند رسیدن به سبک زندگی و تمدن نوین اسلامی هدف انقلاب اسلامی است که بر دو بخش تقسیم می شود یکی بخش ابزاری وسخت افزاری و دیگری بخش متنی و اصلی و حقیقی و نرم افزاری. ایشان تاکید فرموده ما در بخش ابزاری و علمی و صنعتی پیشرفت ها یی داشته ایم ولی در بخش حقیقی آن چیزهایی که متن زندگی را تشکیل می دهند همان سبک زندگی است مانند مسـئله خانواده ،مسکن الگوی مصرف ،تفریحات، مسأله کسب و کار،رفتار در خانه، محیط کار با رئیس و مرئوس با مامور دولت و با پلیس و نظافت و نظم در جامعه عدالت اجتماعی و کلا" اخلاق عمومی و فرهنگ زندگی توفیقاتی نداشته ایم  ؛ ایشان تاکید دارد اگر در بخش متنی و حقیقی پیشرفت نکنیم موفقیت های بخش اول فایده ندارد و از نخبگان و اندیشمندان حوزویان دانشگاهیان و فرهنگیان و صاحبان قلم و بیان و جوانان درخواست نمودند پیرامون این موضوعات جهت رسیدن به سبک زندگی طیبه و سالم و ایده ال اقدام نمایند ایشان مطرح فرمودند.


معضلات جامعه
1- چرا فرهنگ کارجمعی در ایران ضعیف است ؟
2- چرا روابط اجتماع به حقوق متقابل رعایت نمی شود ؟
3- ازدیاد طلاق ،عدم رعایت فرهنگ رانندگی و آپارتمان نشینی ، الگوی تفریح سالم ،افزایش دروغ ،قانون گریزی، عدم وجدان کاری ،بی توجهی به تولیدات داخلی ، افزایش مصرف گرایی و اسراف و عدم رعایت حقوق زنان ، زیادشدن ربا و مواد مخدر و کم شدن ساعات کار و مطالعه ....
حقیقتا سطح زندگی مردم ایران با دهه های اول و دوم انقلاب ازلحاظ اقتصادی و رفاهیات بسیار تفاوت کرده است اکثر آحاد ملت از داشتن خانه ،ماشین ،امکانات زندگی برخوردارند ولی باز می بینم مردم از نظام اداری و اقتصادی و سیاسی و عدالت اجتماعی و فرهنگی جامعه راضی نیستند و آن بعد نارضایتی مربوط به سبک زندگی است که انشاءالله باعمل به فرمایشات مدبرانه و راه گشای مقام معظم رهبری شاهد تحول بزرگ در شیوه و سبک زندگی ملت شریف ایران اسلامی باشیم.
لذا برای عملیاتی و اجرایی کردن این نهضت بزرگ سبک زندگی لازم است ابتدا توسط مجلس شورای اسلامی، شورای تشخیص مصلحت، شورای عالی فرهنگی کشور، مهندسی و نقشه راه آن تهیه و ابلاغ و توسط دانشگاهیان، فرهنگیان و حوزویان، و صاحبان منابر و رسانه های عمومی و رسانه ملی تبیین و تشریح و اطلاع رسانی و عامه مردم جامعه نسبت به اجرای آن اقدام نمایند و از این مطلب نباید غافل شد که هر برنامه ای جهت اجرا نیاز به دو ابزار دارد ؛  یکی آموزش و دیگری تشویق و تنبیه


تعریف سبک زندگی
سبک زندگی طرز تلقی عادت ها ، نگرش ها، معیارها ، یا به تعبیر دیگر عبارت است اخلاق فردی واجتماعی که از افراد جامعه سر می زند .


انواع سبک زندگی
سبک زندگی الهی، سبک زندگی غربی، سبک زندگی شرقی
که در این مقال منظور سبک زندگی طیبه، سالم و متمدن و مترقی الهی است .


هدف از آفرینش انسان
خالق بشر پروردگار عالم می فرماید :
ماخلقت جن وانس الا لیعبدون
هو انشاکم من الارض و استعمرکم فیها
هدف از آفرینش را بندگی خداوند و عمران و آبادانی زمین می داند و برای رسیدن به یک زندگی سالم پاک و عقلانی و خردورز و سرافراز و مفتخر و پویا که ساکنین آن اظهاراحساس آرامش و شادابی و عزت کنند به بندگانش امر به همکاری و تقوا می کند .
و تعاونو علی البر وتقوی
اعتصموبحبل الله جمیعا
یا در بیان دعا آرزومی کنیم
اللهم اجعل محیای، محیا محمد وال محمد و مماتی، ممات محمد و آل محمد (ص)
شیوه و سیره پیامبر و ائمه اطهار بهترین الگو و اسوه سبک زندگی طیبه الهی برای مسلمین است و آن را ما آرزومی کنیم و باید به آن جامعه عمل بپوشانیم .


اهمیت بحث سبک زندگی
هدف از ضرورت پرداختن به سبک زندگی ایجاد یک تمدن اسلامی است و منظور آن بهبود بخشیدن به شرایط زیستی کلیه افرادی که در جامعه زندگی می کنند . آنچه ملت ایران را می آزارد و اعتراض ها را در پی دارد عمل نکردن به آموزهای دینی و شریعت و قوانین موضوعه کشور است یعنی ما قانون داریم ولی عمل به قانون در کشور ضعیف است .
سبک زندگی آن قدر مهم و اساسی است حتی برای کسانی که به معنویت هم اعتقادی ندارند  خوب است  ، هدف رسیدن به فلاح و رستگاری و رفاه و آرامش و امنیت و عدالت اجتماعی و جامعه ایده ال است و مردمی در این امر پیش افتادن که زودتر اهمیت آن را درک و به آن عمل کردند .


سابقه سبک زندگی
غربی ها تا قرن هجدهم و نوزدهم میلادی هیچ توجهی به چگونگی شکل زندگی خود نداشتند و از یک نوع زندگی بربریت اجتماعی تبعیت می کردند و تقریبا" سبک زندگی در دهه هشتاد در نیمه دوم قرن بیستم مورد توجه جدی دانشممندان غرب قرار گرفت . با عنایت به اینکه پیشرفت های اجتماعی فرهنگی اقتصادی بعد از قرون پانزده و شانزده میلادی پس از ظهور دوره رنسانس شروع شد ولی در نیمه دوم قرن بیستم موفق به تغییر سبک زندگی شدند .

غربی ها با علم گرایی و تغییر الگوی مصرف و اصلاح سبک زندگی و اصالت دادن به فرد و خصوصی کردن اقتصاد به منظور ارتقاء توان مردم و بسترسازی و مشارکت مردم در اداره جامعه و اهمیت و اولویت بخشیدن به تولید به جای فرهنگ مصرف و فرهنگ قناعت به جای فرهنگ مصرف و توجه به سرمایه انسانی در کنار منابع دیگر برنامه ریزی کردند و به نقش آموزش وپرورش در تربیت نیروی انسانی اقدام و آموزش وپرورش را ازحالت مصرفی به تولیدی و سرمایه ای تعریف کردند .



نقش آموزش وپرورش در سبک زندگی
جایگاه آموزش و پرورش
1- آموزش و پرورش در واقع به منزله قلب پیکره اجتماع است .
2- آموزش و پرورش زمینه ساز رشد فکری و شکوفایی استعدادها و اخلاق انسانی یک جامعه پویا است .
3- آموزش و پرورش وظیفه پرورش و تربیت نیروی آ گاه ،کارآمد،متعهد،و دانشمند و ماهر است.
4- آموزش و پرورش تعلیم و تربیت و آموزش و تزکیه تنها راه کمال انسان به سوی سعادت و خوشبختی است .
5- آموزش وپرورش به عمل و فرآیندی اطلاق می شود که از طریق آن دانش و مهارت و شایستگی و کیفیت های مطلوب رفتار یا منش به فرد آموخته می شود .
6- آموزش و پرورش سازگاری بین زندگی مادی و معنوی و اجتماعی کردن دانش
7- آموزش و پرورش مي تواند ، محل تأمين افراد و نيروي کار مناسب براي توسعه اقتصادی باشد .
8- نظام آموزشي مي تواند به وحدت سياسي ياري رسانده و موجب کسب آگاهي هاي سياسي و افزايش مشارکت سياسي گردد .
مشارکت سياسي به عبارتي همان داشتن نقش بيشتر مردم در نظام سياسي است واين امر،نيز به روند انباشت و توزيع مجدد قدرت ارتباط دارد.مشارکت زماني معناي واقعي پيدا مي کند که از پايين به بالا باشد ؛ به زبان ديگر، مردم خود بخواهند در روند فعاليت نظام سياسي دخالت داشته باشند و اين امر حاصل نمي شود مگر در صورتي که اعتماد و اطمينان لازم و متقابل ميان نخبگان و مردم ايجاد شود ، دراين صورت اين اعتماد منجر به استقلال مردم در انتخاب مشارکت به عنوان يک روش مي گردد .


اهمیت و توجه جدی و اولویت بخشیدن به آموزش و پرورش
در قرن اخیرکشورهای غربی زودتر از ما به اهمیت و آثا راجتماعی و اقتصادی آموزش وپرورش پی بردند درحالی که جوامع توسعه نیافته آموزش و پرورش را مصرفی و ناکارآمد فرض می کنند .
لذا آدم اسمیت اقتصاد دان کلاسیک می گوید:
آموزش افراد رادر واقع نوعی سرمایه گذاری می داند و اظهار می دارد فردبا آموزش توانا می شود و آموزش و پرورش یک نوع سرمایه گذاری ملی  و رکن اصلی توسعه است.
براین اساس ژاپن، آلمان،فرانسه، امریکا قطب های عمده صنعتی درصد قابل توجهی از بودجه و سود ناخالص ملی خود را به امر آموزش و پرورش کارکنان خود اختصاص می دهند و اعتقاد دارند که جامعه توسعه یافته باید از نظر فرهنگی و علمی به رشد و بالندگی برسد و آموزش وپرورش باید روحیه تولید علم و اختراع و پیشرفت و کسب آگاهی را افزایش دهد و ایمان دارند که انسان با آموزش وپرورش به سرمایه مبدل می شود و حقیقتا هر کشوری که دراین راه گام برداشت و تلاش وافر نمود بدون شک از رشد و توسعه ویژه ای در آینده برخوردار خواهد شد .
در واقع ، منابع انسانی پایه های اصلی ثروت ملت ها را تشکیل می دهد و انسان را قادرمی سازد تا ازطبیعت و ماشین بهتر استفاده نماید .
پس نتیجه می گیریم مهمترین عوامل موثر برپیشرفت و ترقی و توسعه جوامع مدرن این است که از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار هستند ، مضافا اینکه آموزش و پرورش کانون انتشار دانایی است و دانایی مقدمه توانایی است .


چه نیکو شاعر پارسی فردوسی بزرگ سروده
توانا بود هرکه دانا بود          ز دانش دل پیر برنا بود
خرد افسرشهریاران بود          خرد زیور نامداران بود
خرد زنده جاودانی شناس     خردمایه زندگانی شناس


و چه نیکوتر مولای سخن امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) می فرماید :
تفاوت هر فردی با فرد دیگر به علم ، دانش،خرد است .
و امروز پیشرفت جهان توسعه یافته مدیون علم، خرد و دانش است
علم و تکنولوژی با رشد و گسترش وسیع و جهان شمول به عنوان عامل مهم واساسی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب می آید .
پیاژه عقیده دارد : " هدف اساسی آموزش و پرورش بار آوردن و پرورش افرادی است که بتواند دست به کارهای خلاق و تازه بزند ."
به هرحال هر رشته ای دارای علم و دانشی است که بایدآن علم را آموخت و آموزش داد و به مرحله عمل رساند .


نقش معلم در اجرای سبک زندگی
حضرت امام خمینی ( ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی می فرماید : ( وظیفه معلم هدایت انسان به سوی خداست)
نقش معلم در جامعه، نقش انبياست؛ انبيا هم معلم بشر هستند. تمام ملت بايد معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم بايد باشند و تمام افرادش متعلم .
دست تواناي معلم است که چشم انداز آينده ما را ترسيم مي کند. اگر مي بينيد که اميرمؤمنان، مولاي متقيان علي (ع) مي فرمايد: (من علمني حرفاً فقد صيرني عبداً) هرکس چيزي به من بياموزد، مرا غلام خويش کرده است. اين بيان براي ما درس است تا معلمان قدرخود را بدانند و تشخيص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت يک ملت مؤثر است .
سرنوشت یک کشور و یک ملت و یک نظام بعد از توده های مردم در دست طبقه تحصیل کرده است .
مقام معظم رهبری می فرماید :
معلم در واقع شکل دهنده و پرورش دهنده گوهرها گرانبهاست و کودکان و نوجوانان کشور هستند و رسیدن به یک جامعه سرافراز، شجاع خرد ورز و آزاد ،عقلانی در گرو آموزش و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان اگر معلم خوب عمل کند، صحيح عمل کند، نقش معلم و مربى در جامعه ‏ى ما، نقش تراز اول است معلم است که ما را می تواند شجاع یا جَبان، بخشنده یا بخیل، داکار یا خودپرست، اهل علم و طالب علم و فهم و فرهنگ،یا منجمد و بسته و پای بند به تفکرات جامد بار بیاورد.
معلم است که می تواند ما را متدین، باتقوا، پاک دامن،یا خدای ناکرده بی بندوبار، بار بیاورد با تدبير عمل کند، با دلسوزي عمل کند، به نظر ما همه مشکلات جامعه حل مي‌شود.
لذا از آنجایی که معلمان به عنوان قشری که مورد اعتماد تمامی افراد و جامعه هستند و بیشترین مخاطبان جامعه را در اختیار دارد و می تواند نقش بسیار موثری در سبک زندگی طیبه الهی داشته باشد .
الحمدالله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس منویات و بیانات مقام معظم رهبری برگرفته از آموزهای دینی و قرآنی و وارد کردن تعالیم روح بخش اسلامی درسبک زندگی ازطریق مدارس و دانش آموزان است و این مهم تنها با افکا ر متعالی و تلاش معلمان متدین و متعهد و با ایمان و علاقه مند میسر می باشد .


وظیفه معلمان در ارائه و عملی نمودن سبک زندگی طیبه
1- تزکیه خودسازی به منظور دیگرسازی
2 - ترویج تقوا ،ایمان ،علم و نظم
3- معلمان ب ه دنبال اصلاح جامعه باشند نه معترض و تماشاگر
4- تولید علم و گرایش به علم آموزی
5- آشنایی به علوم قدیم و جدید
6- گسترش آگاهی به جامعه جهت تغییر روش نامناسب زندگی
7- تعلیم و تزکیه واقعی و آموزش فلسفه معانی زندگی به نسل های آینده
8- آموزش آداب اسلامی
9- به وجود آوردن انگیزه مطالعه و کتابخوانی
10- ترویج روحیه خودباوری، صبر و بردباری ،کارجمعی
11- افزایش حس همدلی و همبستگی و برانگیختن حس رقابت سالم میان آنان در کسب فضایل
12- تشویق به داشتن افکار مثبت ،همت بلند، امید به آینده، کنجکاوی و تن دادن به کار
13-گسترش فرهنگ کتابخوانی
14- گسترش فرهنگ تفکر و تعقل
15- گسترش اعتمادبه نفس در کودکان و نوجوانان
16- گسترش فرهنگ آینده نگری
17- ترویج کار گروهی و همکاری
18- افزایش حس رقابت سالم میان دانش آموزان


پاداش معنوی معلم
پیامبر(ص): ارزش معلم برتری عالم برعابد مانند برتری من بر کمترین شماست .
و می فرماید: خداوند فرشتگان و اهل زمین حتی مورچه گان در لانه و ماهی دریا برمعلم خوبی درود می فرستد .
يكي از اهداف مهم آموزش و پرورش و وظايف به حق مسئولان در درجه اول، حس توجه به معلم و ايجاد فضايي مناسب و بر اساس عدالت و رفع تبعيض براي اوست تا بتواند در اين فضا خود را وقف جامعه و نسل هوشياري بكند كه ديگر با كلمات متناقض و بي توجهي، نمي توان آن ها را به بازي گرفت، توجه به معلماني كه شعله هاي آگاهي، روشني، تحوّل و بالندگي از آن ها نشأت مي گيرد و اگر معلم را رها كرديم و در وادي غم معيشت گرفتارش ساختيم، نسلي طغيان گر رها شده است و جامعه به گرداب رذيلت و پستي هدايت مي شود و اين نه شعار و بازي با كلمات كه واقعيّتي است كه آن را لمس مي كنيم و با نگاه عميقي به اطراف خود خواهيم دانست كه معلّمان چقدر مي توانند الگو باشند و در ساختن و بارور نمودن انديشه و رشد و شكوفايي مؤثرند و فراموش نكنيم كه جوامع پيشرفته، مسلماً" رشد و تحولات شگرف خود را مديون انسان هايي مي دانند كه عمر خود را صرف تعليم و تعلم مي نمايند و در تغيير اساسي و بنيادي ساختار جامعه بسيار تأثير گذارند و توجه به آنان در واقع ارج نهادن به جامعه و تمامي ملّت است و بي توجهي به آنان، در نظر نگرفتن نسلي است كه چونان سيلي ويرانگر، ريشه ها را به مخاطره انداخته، همه چيز را از بين مي برد
بدیهی است اگرقرار باشد به یک جامعه نمونه و الگو تبدیل شویم ابتدا باید موانع توسعه را ازسرراه برداشت و با یک آمادگی و استقبال همگانی کج اندیشی ها و تفکرات و سلایق و چالش های اشتباه را با گام های استواربرداشت و نسبت به بسترسازی و اصلاح جامعه اسلامی اقدام نمائیم .


چالش ها و موانع موجود در نظام آموزش و پرورش ایران
1- عدم جذب نیروهای نخبه و یا استخدام بر اساس معدل بالا درآموزش و پرورش
2- عدم ارزشیابی مستمر از معلمان
3- پرداخت حقوق و مزایا براساس سنوات نه براساس توانایی ها و ابتکارات و نوآوری
4- ناتوانی مالی و کمبود سرانه مدارس
5- دولتی بودن مدارس
6- کمبود مساحت مدارس و نبود امکانات لازم مانند زمین چمن ورزشی، سالن بدن سازی و ورزش، سالن استخر ، رستوران، کارگاه فنی و حرفه ای،سالن آی تی و رایانه
7- تصمیم گیری متمرکز و مرکزی و وزارتی درخصوص عنوان تدریس و اداره مدارس
8 - محدودیت زمانی حضور دانش آموزان در مدرسه و در زنگ های فوق برنامه
9- پایین بودن شان مقام معلم در اجتماع
10- پایین بودن سطح دانش و مهارت حرفه ای و به روز معلمان
11- پایین بودن حقوق و مزایای معلمان
12-نداشتن انگیزه و رغبت کار اضافه در اکثریت معلمان به دلیل پایین بودن معیشت اقتصادی
13- پایین بودن سطح سواد و درآمد اغلب اولیا و بی توجهی به سرمایه گذاری برای تحصیلات فرزندان خود
14- عدم تناسب دروس با بازار کار و اشتغال-ایستایی دربرابر تغیر و عدم مشارکت عملی فرهنگیان دربرنامه های توسعه ای کشور


راهکارها
1- توجه به پژوهش و تحقیقات و تفکر و مطالعه و تولید علم
2- نگاه تولیدی و سرمایه ای به آموزش و پرورش
3- جایگزینی فرهنگ تولید به جای فرهنگ مصرف
4- جایگزینی فرهنگ احترام، اعتماد، محبت،همکاری به جایی فرهنگ دشمنی، قهر ،تنگ نظری ،بی تفاوتی
5- جایگزینی فرهنگ منافع ملی و نفع رسانی به همه و ایثار بر منفعت طلبی و تنگ نظری و زراندوزی
6- جایگزینی فرهنگ عدالت گستری بر فرهنگ تبیض ،پارتی بازی
7- جایگزینی فرهنگ قانون گرایی و ضوابط برقانون گریزی و روابط
8-  جایگزینی فرهنگ وحدت،یک دلی به جای فرهنگ جناحی، باندی و طایفه ای
9-  جایگزینی فرهنگ قدرت تغییر و اصلاح بر فرهنگ سنت های خنثی و بی اثر
10- جایگزینی فرهنگ تشویق معروفات به جای فرهنگ منکرات
11- جایگزینی فرهنگ قناعت به جای فرهنگ اسراف
12- جایگزینی فرهنگ خصوصی سازی بر فرهنگ انحصاردولتی، واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی
13-  جایگزینی فرهنگ و تدبیر و افکار مثبت امید به آینده به جای فرهنگ بی برنامگی ،منفی گرایی ،یاس
14-  جایگزینی فرهنگ هوشیاری، بیداری، بصیرت به جای فرهنگ سطحی نگری، سادگی، عوام زدگی
15- جایگزینی فرهنگ صداقت و راستی امانت داری به جای دروغ و فریب و خیانت
16- جایگزینی فرهنگ خوداشتغالی و صادرات به جای فرهنگ شغل دولتی و واردات
17- جایگزینی فرهنگ بومی و اعتماد به جوانان و بی اعتمادی به استکبار به جای قرهنگ خودباختگی و غرب زدگی
18- جایگزینی فرهنگ مقاومت به جای فرهنگ سازش
19- جایگزینی فرهنگ خدمت به جای فرهنگ ریاست
20- افزایش حقوق و مزایای معلمان به منظور ارتقاء قدرت خرید و ایجاد انگیزه درآنان
21- حذف آموزش رایگان عمومی به جهت مشارکت اغنیا درتوانمند سازی مدارس
22- ساخت مدارس مجهز با تمام امکانات لازم و افزایش ساعت بیشتر حضور دانش آموزان در مدرسه
23- سپردن اداره مدارس به دست هیات امنای اولیا
24- آموزش مستمر ضمن خدمت معلمان و احتساب و بهره مندی ازمزایای آن
26- تامین منابع درآمدی از ناحیه جذب نیروهای تحصیل کرده از ادارات، شرکت ها و آحاد مردم و خیرین
 27 - قدردانی از معلمان ممتاز و ساعی و پرتلاش و اثرگذار و مبتکر و دارای تالیف و پژوهش
28 - ایجاد عشق و علاقه و انگیزه و امید به آینده بهتر در فراگیران
29- اجرای برنامه های هنری ،ورزشی ، پرورشی، فرهنگی ، مهارتی و برگزاری مناسبت ها و همایش ها و اجرای برنامه های شاد با مشارکت همه معلمان و دانش آموزان
30- تثبیت مدیریت براساس شایسته سالاری نه جناحی و سیاسی
31- حضورفعال معلمان در آموزش سبک زندگی و توسعه درمدرسه و جامعه
32- توجه به فرد گرایی مثبت به منظور شناخت خود وپی بردن به استعدادها و توانمندی های خود
33- سپردن کارها به مردم ( اجرای اصل 44) و افزایش گروه های نظارتی به جای بزرگ کردن دولت و خدمات دولت
33- جایگزینی فرهنگ سخت کوشی به جای فرهنگ راحت طلبی


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 19 شهریور 1394 19:38 خوانده شده: 5390 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 -1 --
فرهنگی 1394/06/19 - 21:30
باسلام دیروز بخشنامه ای در مورد اعمال مدرک تحصیلی به استانها ابلاغ شده که اگر عملا اجرا شود نه تنها باعث ایجاد مشکل در اعمال مدرک کسانی خواهد شد که در حال تحصیل یا فارغ التحصیل شده اند بلکه باعث بی انگیزه شدن همکاران و ایجاد رکود در سطح علمی معلمان کشور در آینده خواهد شد. به همین دلیل نگرانیهای زیادی در همکاران به وجود آمده زیرا باعث هدر رفتن زحمات و هزینه هایی می شود که هر فرد جهت ارتقا سطح علمی خود کشیده است. خواهشمند است این موضوع را پیگیری فرمایید.باتشکر
پاسخ + 0 0 --
زبان سرخ2323 1394/06/20 - 14:05
جناب فرهنگی محترم! ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری چه ضرورتی دارد در صورتیکه حتی 10 در صد مطالب فراگرفته شده در مقطع کارشناسی(لیسانس) نیز در تدریس بدرد نمیخورد. ادامه تحصیل در مقاطع بالا ، درست مانند سوار کردن یک موتور دیزل بر روی یک خودروی سواری و یا نصب کنتور 25 آمپر برای روشن کردن چند لامپ معمولی است. همچنین مسئولین محترم که برای قشر معلم ارزشی قائل نیستند چرا باید معلمان برای آموزش فرزندان عزیز آنها با مدارک ارشد و دکتری خدمت کنند باید برای کسی مرد که برایت تب کن.!!!
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/06/20 - 23:03
زبان سرخ ۲۳۲۳ عزیز.مگر قرار است که هر کسی هر چی آموخت آن را آموزش هم بدهد!؟ به نظر بنده خیر.ما می اموزیم که لذت ببریم و عمیق تر بیاندیشیم و درست زندگی کنیم.یادمان نرود که بزرگان دینی ما ن مارا به کسب علم دا مرز مرگ سفارش کرده اند.‏(‏‏(چنین گفت پیغمبر راستگوی ...زگهواره تا گور دانش بجوی‏)‏‏)‏ و مطمئن باشید که اگر ادامه تحصیل فقط برای کسب مدرک نباشد بسیار بسیار در رشد فکری سیباسی اجتماعی فرد تأثیر خواهد داشت و به طریق اولی برای جامعه!‏
پاسخ + +7 0 --
ناشناس 1394/06/19 - 22:49
تمامی تلاشهای امروز مسئولان کاهش هزینه ها در اموزش و پرورش است در حالیکه غافلند هزینه در این بخش در درازمدت یک نوع سرمایه گذاریست.
پاسخ + 0 0 --
fm 1394/06/25 - 23:07
لوکزامبورگ- ۱۹۰۴۹.۸۱ دلار برای هر دانش‌آموز
با توجه به هزینه زیادی که این کشور برای دانش‌آموزان خود خرج می‌کند، جای تعجب نیست که بالاترین دستمزد شروع کار برای معلمان را نیز داشته‌باشد. معلمان بی تجربه که کار خود را از مدرسه ابتدایی این کشور آغاز می‌کنند، می‌توانند انتظار ۶۴۰۴۲ دلار در سال را داشته‌باشند. با ده سال تجربه کار در این زمینه، می‌توان انتظار بیشتر از ۸۰۰۰۰ دلار در سال را نیز داشت. در این کشور کودکان باید به طور متوسط ۱۴ سال را در مدرسه سپری کنند.
پاسخ + 0 0 --
fm 1394/06/25 - 23:08
۲.سوئیس- ۱۳۵۱۰.۴۸ دلار برای هر دانش‌آموز
معلمان سوئیس جزو خوش‌شانس‌ترین معلمان دنیا هستند، چرا که اینکه این کشور سومین حقوق بالا را در جهان به معلمان خود اهدا می‌کند. معلمان این کشور می‌توانند انتظار ۴۷۳۲۹ دلار را برای شروع کار داشته و با افزایش سابقه کار خود تا ده سال انتظار ۵۲۴۴۴ دلار را نیز داشته‌باشند.
سوئیس ۵.۴ درصد از تولیدناخالص داخلی خود را برای تحصیلات شهروندان دانش‌آموز خود هزینه می‌کند. متوسط سال‌های درس‌خواندن دانش‌آموزان این کشور ۱۶ سال می‌باشد.
پاسخ + 0 0 --
fm 1394/06/25 - 23:09
۳. نروژ- ۱۳۰۶۶.۶۴ دلار برای هر دانش‌آموز
براساس گزارشات اعلام شده نرخ باسوادی در نروژ ۱۰۰ درصد می‌باشد. نروژ از نظر بین‌المللی برای آموزش و پرورش خود تحسین شده‌است اما این تشویق به راحتی و با هزینه کم نیز حاصل نشده‌است. این کشور ۷.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را برای تحصیلات هزینه می‌کند.
معلمان تازه‌کار می‌توانند انتظار درآمد ۳۳۳۴۹ دلار در سال را برای شروع کار خود داشته‌باشند، که این رقم یکی از بالاترین حقوق و دستمزد‌ها در جهان است و جزو ۱۵ بالاترین دستمزد شروع کار در منطقه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نیز محسوب می‌شود.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور