صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی پورسلیمان / مدیر سایت سخن معلم

انتخابی شدن مدیران مدارس؛ تمرین دموکراسی

" تعیین کمیته انتصابات در مناطق و ادارات برای تعیین مدیران مدارس خلاف قانون است . "

انتخابی شدن مدیران مدارس تمرین دموکراسی

یکی از اقدامات مثبت و ماندگار در زمان وزارت مرتضی حاجی انتخابی شدن مدیران مدارس توسط معلمان بود .

 این طرح به دنبال اصلاحاتی در روابط انتخاب مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش انجام شد و با بخشنامه وزراتی به اجراء گزارده شد .

وقتی اجرای این طرح به سطح کافی از تجارب قابل قبول رسید و موفقیت آن در مدرسه ارزیابی شد قرار بود تا در سطوح دیگر تصمیم گیری های آموزش و پرورش ازجمله مدیریت منطقه و مدیریت سازمان در استان قابل تعمیم باشد .

حتی در آن زمان این طرح به صورت آزمایشی در یکی از استان ها به اجرا گذاشته شده و مدیر کل استان مازندران در یک مکانیسم از پائین به بالا انتخاب گردید و بنا بر اظهار وزیر وقت ، مدیر موفق و موثری بود .

متاسفانه با تغییر دولت و در زمان وزارت فرشیدی و پس از آن حاجی بابایی و علی احمدی ، این مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش کاملا به محاق رفت و مدیران در هرم تصمیم گیری با نظر و اراده مقام مافوق نصب گردیده و نظر و رای معلمان هیچ نقشی در آن نداشت .

انتظار این بود که پس از رای مردم به دولت تدبیر و امید این مصوبه فراموش شده شورای عالی آموزش و پرورش مجددا جایگاه خویش را پیدا نموده و حتی نواقص و معایب آن مورد بررسی و اصلاحات قرار گیرد .

در عوض ، مسئولان وزارت آموزش و پرورش در هر منطقه برای تعیین و یا تغییر در هر گونه مدیریت  واحدهای آموزشی  یک کمیته و یا شورای انتصابات مشخص نمودند که شامل 12 نفر می باشد .

نکته قابل توجه این است که در این شورای 12 نفره هیچ فردی به نمایندگی از معلمان  آن منطقه وجود ندارد و تمامی اعضای این کمیته را افرادی تشکیل می دهند که با نظر و صلاحدید  همان مدیر منطقه آموزشی تعیین می شوند .

مرور اخطارها و استیضاح وزرای آموزش و پرورش به ویژه وزارت فانی نشان می دهد که مهم ترین مطالبه نمایندگان مجلس از وزیر آموزش و پرورش نوع و فرآیند تعیین انتخاب مدیران در سطوح مختلف بوده است .

آنان وزیر و سایر مسئولان وزارت آموزش و پرورش را در نصب و تعیین مدیران در لایه های مختلف به « سیاسی کاری » متهم می کنند .

حال پرسش این است که اگر طرح مورد نظر از همان زمان وزارت مرتضی حاجی به صورت مستمر و پیگیر اجراء می شد و اراده و نظر معلمان به عنوان مهم ترین رکن آموزش در یک فرآیند دموکراتیک دخالت داده می شد ؛ آیا دیگر نمایندگان مجلس می توانستند از حربه استیضاح به عنوان ابزاری برای فشار به وزیر استفاده کنند ؟

به نظر می رسد اجرای کامل مصوبه انتخابی شدن مدیران مدارس توسط معلمان به نفع همه سطوح آموزش و پرورش است .

از یک سو ، معلمان از طریق مشارکت در فرآیند  تصمیم سازی و تصمیم گیری یک هویت مشخص و جمعی پیدا کرده و این روند بر رضایت شغلی آنان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت  و چه بسا این تجربه  « تمرین دموکراسی » را نیز در کلاس و در مواجهه  با دانش آموزان به اجرا بگذارند .

از سوی دیگر ، با دخالت مستقیم معلمان در انتخاب مدیران آموزش و پرورش ، نمایندگان مجلس نیز به مسائلی فراتر و بالاتر از حوزه انتخابیه خود خواهند اندیشید و وزیر با خاطری آسوده به مسائل آموزش و پرورش خواهد پرداخت .

روزنامه آرمان

شنبه, 14 شهریور 1394 22:24 خوانده شده: 2469 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +15 0 --
زعفرانی 1394/06/15 - 00:46
آقای پورسلیمان عزیز مانند اکثر اوقات مطلب قابل توجه و کلیدی را عنوان و مطرح نمودید در پناه حق پایدار و مستدام باشید
پاسخ + +8 -4 --
بیاتی 1394/06/15 - 01:04
مدیران آموزشی ترجیحا باید دارای تحصیلات مدیریت آموزشی با باشند وباتجهیز واشراف به فن مدیریت وداشتن مقبولیت (فنی) و محبوبیت (شخصیت کاریزماتیک) وبا انتخاب معلمان به عنوان لیدر و رهبر آموزشی ظاهر شود، نه بعنوان یک کارپرداز
پاسخ + +15 0 --
فرهنگی 1394/06/15 - 08:07
یکی از انتقادات معلمان به آقای فانی مدیران ارشد و مدیران مناطقش بود.
به خصوص درباره بعضی مدیران که حدود 10 سال در پستشان مانده اند مثل مدیر اداره منطقه 12تهران!
با وجود اعتراضات معلمان به سو مدیریت مدیران مناطق چرا آقای وزیر هیچ اقدامی جهت برکناری آنها انجام نداده و نمیدهد?
چرا مدیر منطقه باید 10 سال در پستی ابقا گردد!

به پشت گرمی چه کسانی چه حزبی امثال این مدیران هنوز مدیریت میکنند...

مگر نه این که آب وقتی درجایی بماند میگندد و مانداب میشود...

آقای فانی شما که وابسته به دولت تدبیر و امیدی چرا مدیران دولت قبل که نه کارنامه درخشانی دارند و نهم فکر دولت کنونی هنوز در پست خود مانده اند...
چرا فکری برای برکناری آنها نمیکنید....

این ناشی از ضعف آقای فانی نیست...
آقای وزیر حداقل با کنار گذاشتن این مدیران میتوانستی کمی اعتماد معلمان را جلب کنی
پاسخ + +11 0 --
فرهنگی 1394/06/15 - 08:15
مدیر باید آدم باشه...
باید خصایص اخلاقی و انسانی را درحد عالی داشته باشد...
مدیری که دروغ میگوید به راحتی در مورد همکارانش هر دروغ و افترایی را میزند و چون مدیر است مورد حمایت قرار میگرد...
مدیر باید از صفت حسادت و بخل مبرا باشد..
ممتاسفانه بعضی مدیران. با. داشتن چنین صفات زشتی سد راه خلاقیت, ابتکار عمل. همکاران میشوند چون فقط میخواهند خودشان مطرح باشند.
مدیر باید منافع دانش آموز و معلم را در صدر قرار دهد اما بسیاری از مدیران منفعت طلب. فقط به فکر منافع و اسم و رسم خودشان هستند...

مدیر علاوه بر فن مدیریت مبتنی بر دموکراسی باید متصف به اخلاق پسندیده باشد...
خوش زبان, خوش اخلاق, خوش برخورد, منصف و عادل و...باشد...

مدیری میشناسید که این صفات را داشته باشد.
شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسند!!!!!!
پاسخ + 0 0 --
معلم ارزشی 1394/06/15 - 19:24
مشکل مدارس به مدیران و معاونانی بر میگردد که که بیش از انکه بفکر معلمین باشند به فکر اولیا و دانش اموران هستند مگر اوردن موبایل ممنوغ نیست در مدارس؟پس چرا همه دانش اموزان موبایل دارند؟؟؟؟؟؟؟؟//
پاسخ + +13 0 --
علی 1394/06/15 - 14:04
وای وای .باز هم بحث داغ و مهم مدیریت مدارس.‏!ضمن تایید سخن دوستان باید عرض کنم که یکی از مهمترین و حساس ترین بخش های آپ بخش مدیریت آموزشی است که هزار بار شور بختانه ، مورد غفلت قرار گرفته یا بهتر بگویم تعمدا برای آن فکری نشده است.برای ایجاد انگیزه و همکاری بهتر معلمان و کارکنان مدرسه ، حداقل کاری که می توان در مورد مدیران مدارس کرد انتخابی نمودن فرایند آن ها و صد البته داشتن تخصص و دانش مدیریت و ترجیحا داشتن صلاحیت علمی و مدرک مرتبط است.دریک کلام داشتن مفبولیت و مشروعیت و محبوبیت میان معلمان.والسلام.
پاسخ + 0 0 --
معلم ارزشی 1394/06/15 - 19:15
مدیریت مدارس باید سقف 3 ساله داشته باشد نه بیشتر
پاسخ + +2 -6 --
ناشناس 1394/06/15 - 18:11
ضمانتی وجود ندارد مدیری که با رای معلمان انتخاب شود ..با رای دهندگان در گیر نشود ..حتی تشدید این در گیری ها با انتخابی شدن مدیر شدیدتر می شود ..رای دهند گان توقعاتی دارند که بحق است و مدیر هم قطعا نخواهد توانست توقعات را براورد ...مثل زمان حال اپ که مسوولین در سطوح وزیر و معاونین نمی توانند توقعات را ادا کنند ..به عینه در چندین مدرسه شاهد این موضوع بوده ام....در خصوص بحث تمرین دموکراسی ..مردم ما 36 سال است که در انواع انتخا بات شرکت میکنند و نیازی به تمرین کردن انهم با ا موزش و پرورش که خود صد ها مشکل درون سازمانی دارد که ابتدا حل انها در الویت است ندارند .....
پاسخ + 0 0 --
صادق 1394/06/15 - 19:16
ضمانتی وجود ندارد؟!‏ همکار عزیز ظاهرا شما از ترس مرگ مرده اید!‏ مگر انتصاب مدیران آن هم به صورباندی و جناحی و رفاقتی ضمانت داشته که این هم داشته باشد.اصولا در این کشور برای هیچ کاری ضمانتی وجود ندارد.اما کمترین ثمرش این است که و فتی خودت انتخاب کنی در بد و خوبش شریک میشوی و حس تعلق پیدا می کنی.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/06/15 - 22:16
همکار محترم آقا صادق با شما موافقم.
احسنت.
پاسخ + +5 -1 --
معلم/اصفهان 1394/06/15 - 19:13
ضمن تشکرویژه ازجناب آقای پورسلیمان واحترام به نظرات زیبای همکاران گرامی،باتوجه به تجربه ای که ازدوران 4ساله مدیریت انتخاب دارم به نظرم می رسدکه جای هیچگونه نگرانی نیست،مدیری که همکاران انتخاب می کنندقطعالایق آن سمت خواهدبود.فقط کافی است شورای معلمان کمیته هایی راازبین خودتشکیل داده ومدیرخودراهدایت کنند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/06/16 - 00:41
آفرین.افرادی که می گویند لیاقت ندارد و ...نتیجتا یعنی به شعور و قدرت انتخاب ما معلمان احترام نگذاشته است و تاسف بر دانش آموزانی که قرار است به ان ها درس شجاعت و بینش و انتخاب درست را بدهیم .‏!‏
پاسخ + +6 -1 --
معلم ارزشی 1394/06/15 - 19:13
سلام من در طول مدت خدمتم هر چه ضربه خوردم ار مدیران و مغاونین مدارس بوده است از جمع اوری پول برای کادوی مدیر تا امتیاز کم ارزشیابی و...
پاسخ + +7 0 --
دبیر 1394/06/15 - 19:55
نکات کلیدی نظرات:
1- مدیر با رای معلمان انتخاب شود
2-مدیریت بیش از 4سال کارایی ندارد .
پاسخ + +5 0 --
م ن 1394/06/15 - 20:22
مدیر بعد 4 سال رو چیکار میکنن؟هیچی مثل رییس منطقه 9 جابجاشون میکنن تا همه جارو آباد کنن ؟!
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/06/15 - 22:17
فقط مدیر منطقه 9 این طوری نیست..
مدیران همه مناطق سر و ته یه کرباسند..
پاسخ + 0 0 --
م ن 1394/06/17 - 21:44
ولی کار ایشون بیشتر شبیه سیرک بازاست ایشون جرات برکناری مدیراشو نداره واونهارو باهم جابه جا میکنه این ته بی کفایتی نیست؟!
البته مدیر مدارس نمونه دولتیشو با وجود اینکه خون مردم رو توشیشه میکنن چون این مدارس نون دونیه اداره ان با مجود رای شورای انتصابات مبنی بر ب کناری مدیر دیکتاتورانه نگه میداره !نمیدونم شاید ما نفهمیم ومعنی تصمیمات شورایی رو نمیدونیم ؟!
پاسخ + +6 0 --
فرهنگی 1394/06/15 - 22:19
مدیر دبستان امام سجاد منطقه 12 به علت حمایت ریس اداره سالهاست در پست خود مانده و با وجود شکایت اولیاء تغییرش نمیدهند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/06/22 - 01:13
دوستان فرهنگی اگر در منطقه 2 بودید اونوقت قدر مدیران مناطق خود رو می دونستید. مدیری که فقط بر اساس روابط کار می کند وسلیقه مدار است وکل معاونینش در سطوح پایین هستند که خوش نامی از قبل ندارند.مخصوصاپژوهش و آموزش منطقه. و فقط مدیران مظلوم و بی زبان رو اذیت می کند.وبا منصوبینش هرخلافی کنند کاری ندارد.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور