صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

عبدالجلیل کریم پور / دبیر آموزش و پرورش - همکار سخن معلم

عدم گرايش دانش‌آموزان به علوم انساني

عبدالجلیل کریم پور دبیر آموزش و پرورش  با وجود اهمیت علوم انسانی که به نوعي كليد توسعه پايدار يك كشور محسوب مي‌شود، كمتر دانش‌آموزان با معدل بالا در دوران تحصيل خود، آن را انتخاب مي‌كنند. بحران شديدي كه براي آينده اين رشته‌ها وجود دارد باعث شده تا رغبتي به انتخاب اين رشته‌ها از جانب دانش‌آموزان ايجاد نشود. تمايل دانش‌آموزان در زمان پر كردن برگه‌هاي هدايت تحصيلي به اين رشته در درجه‌اي پايين قرار دارد. انتخاب اين رشته براي ادامه تحصيلات آكادميك، آن هم به دليل مشخص نبودن آينده شغلي آن از وضعيت خوبي برخوردار نيست. اهميت آن به دليل نامطلوب بودن وضعيت شغلي آن دچار خدشه شده است و همه اينها دست به دست هم داده و علوم انساني را با همه نيازهاي مبرمي كه به اين رشته وجود دارد به حاشيه كشانده است. شايد به جرات بتوان گفت كه اگر پذيرش‌هاي حتي اندك دانشگاه فرهنگيان آن هم به دليل آينده شغلي آن نباشد، دانش‌آموز به ادامه تحصيل در اين رشته علاقه‌اي نشان نخواهد داد.

بايد بپذيريم كه مطالعه، تحليل و تفسير آسيب‌هاي مختلف در حوزه مطالعه اين رشته‌ها قرار دارد و يك انديشمند كارآمد فقط خواهد توانست از عهده اين مهم برآيد. يادم مي‌آيد وقتي در كلاس از دانش‌آموزان علت انتخاب رشته علوم انساني را مي‌پرسيدم، عدم كسب نمره در رشته‌هاي تجربي و رياضي و... را علت اصلي گرايش به سمت رشته انساني ذكر مي‌كردند كه بازار داغ رشته‌هاي پزشكي و درآمدزا بودن آن و در مقابل جايگاه پايين رشته‌های علوم انساني نيز از عوامل مهمي بود كه از علاقه دانش‌آموزان نسبت به آنها مي‌كاست.

متاسفانه تحقير دانش‌آموزان انساني توسط برخی دانش‌آموزان نيز نقش به‌سزايي در عدم گرايش به سمت اين رشته داشته است. شايد به نوعي دانش‌آموزان هم به اين نتيجه رسيده بودند كه اين رشته نمي‌تواند نيازهاي اصلي جامعه را برآورده كند چرا كه هيچ‌وقت در محيط آموزشي به گونه‌اي كاربردي و براي رفع آسيب‌ها آموزش داده نمي‌شود و بيشتر از آنكه جايگاه دركي داشته باشد، جايگاه حفظ كردن‌هاي طوطي وار را دارد.

حال چه بايد كرد؟

از ديد نگارنده بايد حوزه توجه به اين رشته‌ها بيشتر شود. بايد قبول كرد كه يك جامعه تحليلگر مي‌تواند كارآمدي بالايي را به همراه داشته باشد. فقدان نظريه‌هاي متعدد در حوزه علوم انساني به دليل فقدان تحليلگر، نقصان‌برانگيز شده است!

بايد از نگاه غريبه‌وار به رشته‌هايي چون جامعه‌شناسي و... پرهيز كرد. بايد دانش‌آموز و دانشجوي فعال و كوشاي اين رشته بداند كه براي فكر او سرمايه‌گذاري شده است. بايد به اين باور برسد كه تحصيلات مبتني بر انديشه او مي‌تواند موثر واقع شود. بايد زمينه‌اي فراهم شود تا دانش‌آموز بپذيرد كه مي‌تواند در اين جايگاه نيز حرفي براي گفتن داشته باشد و بايد به توسعه‌اي پايدار انديشيده شود كه آن هم در گرو نگاهي والا به همه رشته‌هاي علوم انساني است. 

شنبه, 17 مرداد 1394 12:36 خوانده شده: 3966 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +25 -2 --
... 1394/05/17 - 13:40
درسته گه پایه پیشرفت یک جامعه در تقویت علوم انسانی هست ولی تو جامعه ی ما هدایت دانش اموزان متوسط و ضعیف به سوی این رشته ، باعث پیدایش یک دید منفی به دانش اموزان علوم انسانی شده،از طرفی غالب فارغ التحصیلان این رشته باید در کسوت معلمی و استادی شاغل بشوند که درآمد چندانی هم نداره. فرزند خودِ من به همین 2 دلیل هرگز حاضر نیست رشته علوم انسانی را انتخاب کنه
پاسخ + +19 -7 --
سیفیاری 1394/05/17 - 15:36
بچه های زرنگ بیایند بجای علوم تجربی، علوم انسانی بخوانند؟ که چه بشود؟ پزشکی عمومی با 1سال درس خواندن بیشتر، 17 برابر یک معلم فوق لیسانس حقوق می گیرد!!!
جناب آقای کریم پور ! لطفا دانش آموزان را با دادن "شعار" گمراه نکنیم ،بلکه حقیقت موجود در جامعه را به آنها یاد بدهیم، که فردا مسئولیم!!!
پاسخ + 0 0 --
امیرحسین رنجبر 1397/02/03 - 18:31
اقای ... ایا همه 600 هزار نفر شرکت کننده دکتر میشن باید اخرین حد برن پرستاری که تازه اونم رتبه پایین میخواد بجاش میاین علوم انسانی قضاوت یا معلمی خودشون را راحت کنند من خیلی از دانشجو های رشته تجربی رو میشناسم که دارن مسافر کشی میکنن و روزی صد بار ارزو میکنند بیان انسانی پس حرف مفت نزن
پاسخ + +12 -2 --
معلم 1394/05/17 - 16:31
همکار گرانقدر انگیزه نداشتن دانش آموزان به انتخاب رشته علوم انسانی وادامه تحصیل در آن آن رشته بر می گردد به نگاه برنامه ریزان وتدوین گران کتابهای درسی این رشته که متاسفانه جذابیت آنچنانی نداشته وندارند ودیگر آنکه از نظر بازار کار در جامعه امید چندانی بهآن نیست به جز معدود رشته هایی چون حقوق وروان شناسی و.... پس شایسته است نخست نگاه آ.پ از نظر اهمیت این رشته برای جوامع انسانی تغییر کند وسپس خانواده ها و... تحصیل کمال انسانی باید هدف باشد اگر این هدف محقق گردد به دنبال آن وجدان کاری ، بهره وری وپیشرفت خواهد آمد ورشوه و زیر میزی ودور زدن قانون واختلاس های نجومی نخواهیم داشت .خدا رحمت کناد سعدی وحافظ ومولاناوفردوسی را.
پاسخ + 0 0 --
نفس 1395/10/10 - 14:27
به نظرت این دکترا چه گلی به سر بقیه زدن..اگه معلم نبود او میتونست پزشک بشه خیر!!!اگه ی ذره مغز تو کلت بود میفهمیدی تا علوم انسانی نباشه علوم تجربی اصن فایده ای نداره..تا وقتی علوم انسانی چراغ راهنما سمت تجربی نگیره معلومه که جامعه رکود میکنه همه دنبال پول و درامدن که چی بشه با خودت میتونی ببری اون دنیا؟؟ی چیزی بخون چار کلمه سواد داشته باشی ی چیزی حالیت بشه پزشک بشی ک دل و روده ی مردم رو بریزی بیرون؟؟بر وکیل شو برو معلم برو استاد شو اگ دنبال پولی صدبرابر تجربی تو انسانی پول هست
پاسخ + +25 -2 --
حسن 1394/05/17 - 17:37
وقتی می بینیم که در بیشتر پست های مهم کشور وهمچنین مدیریت ساز مان ها حتما طرف عنوان مهندس فلانی را یدک می کشد و حتی در بحث مدیریت یک سازمان به یک فارغ التحصیل رشته های انسانی اعتماد نمی شود مگر والدین دیوانه هستند که بگذارند فرزنداشان علوم انسانی بخواند
وقتی مدیریت که لازمه اش تسلط بر مبانی روان شناسی ورفتار شناسی وفلسفه و دیگر علو م انسانی است به دست یک فارغ التحصیل علوم پایه سپرده می شود چه جای دفاع از علوم انسانی در کشورمان وجود دارد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/19 - 11:03
عناوین برای عنوان داران بی عنوان
پاسخ + +25 0 --
ناشناس 1394/05/17 - 17:37
به خاطر اینکه بهایی به علوم انسانی ها داده نمیشه و اونها را پاینتر از بقیه میدونن
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/19 - 05:10
اکثر گرایشهای فنی؛عنوان مهندس را دارد .
وحتی در نامه معمولی وسلام وعلیک اگه با عنوان مهندس خطاب نشوند جواب سلام هم نمیدهند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/20 - 04:38
برخی از رشته هایی اسانی با این که عنوان هم دارند ؛اما هیچ وقت ذکر نمیشه.(اقتصاد_حقوق)،
اقتصاد دان. حقوقدان
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/23 - 08:51
عناوین در علوم انسانی ( مثلا : حقوقدان ) را همچون در گروههای علوم تجربی وعلوم ریاضی وفنی (مهندس - دکتر ) ترویج دهیم .

با به کار بردن آنها .
پاسخ + +24 0 --
هنرآموز 1394/05/17 - 17:55
بله کاملا حرفای شما درست است ولی ...
جهان سومیها دنبال پیشرفت کشورشون نیستن و دنبال پیشرفت خودشون و جیبشون هستن.
اسمای قلمبه سلمبه نداره این رشته
پیشوند نداره(مهندس و دکتر)
.
.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/19 - 05:18
رشته ی حقوق یکی از تاپ ترین رشته های انسانی و در level پرشکی است .

اما در نوع عنوان تفاوت دارد
مثال :
اکثرا میگویند جناب آقای دکتر _سرکار خانم دکتر
در تموم نامه نگاری ها و دست نوشته ها چنین است _
_________^_^^^__^^^^
اما برای یک فارغ التحصیل حقوق ؛
معدودند افرادی که در خطاب ویا نامه ویا دعوت نامه
عنوان حقوقدان را له کار ببرند

و کمتر میگویند و مینویسند
حقوقدان محترم جناب آقای
یا
حقوقدان محترم سرکار خانم
__________
این دو (دکتر وحقوقدان)هر دو عنوان دارن اما چرا از یکی را میگن از دیگری را نه؟؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/20 - 05:05
بیایید با به کاربردن عناوین رشته انسانی همچون حقوقدان ؛آنرا به یک فرهنگ وعرف بدل کنیم .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/20 - 09:44
جناب ناشناس تاپ ترین؟! یعنی بالاترین؟؟ شما رشته ها رو به بالا و پایین تقسیم می کنی خود این تفکر کاملا اشتباه است حقوق تاپه چون می تونه پول ساز باشه وگرنه چه منطقی بهت می ده یک رشته رو بالاتر از بقیه بدانی؟؟ شما خودت معیارت مادی هست. همه رشته ها مورد نیاز جامعه م محترم هستند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/20 - 10:41
در فقه پویای ما ناشناس محترم ؛ طب وقضا در کنذ هم آمده است .
همانطور که بهترین گرایش تجربی ؛پزشکی است , بهترین گرایش انسانی ؛ حقوق قضایی و فقه وحقوق است .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/20 - 12:41
باید زین پس بیشتر عناوین را در این گروه در تمام رده ها به کا برد و در نامه ها ودعوت نامه نوشت تا همچون عناوین دکتر ومهندس که در اثر کثرت استعمال به یک عادت تبدیل شده؛به عرف بدل گردند .
پاسخ + +9 0 --
کریم پور 1394/05/17 - 19:03
سلام دوست عزیز
من نمی گویم دانش آموزان بیایند رشته ی انسانی درس بخوانند . می گویم آن قدر باید وضعیت علوم انسانی از لحاظ بحث های اقتصادی و معیشتی خوب باشد که علاقه مندان به علوم انسانی (که می تواند آینده ی جامعه در دست های آن ها باشد) با افتخار به سمت این رشته ها گرایش پیدا کنند، اما با وضعیت جدید، من هم نظرم این است که علوم انسانی آینده ی شغلی ندارد.
پاسخ + +18 0 --
رضا مرادی 1394/05/17 - 20:52
سلام واحترام آقای کریم پور ، رقم زنندگان اصلی امورسیاسی و
اجتماعی جوامع بشری همانا تو انمندان درعرصه ی علوم انسانی
هستند ودست اندرکاران وتصمیم سازان درجامعه ی ما باید بستر
مناسب را برای دانش علوم انسانی فراهم نمایند تا هوشمند ترین
دانش آموزان برای تولید فکروایده پردازی به آن علوم روی آورند. ازتوجه شما به این امرمهم وراهبردی کمال امتنان حاصل است.
موفق باشید.
پاسخ + 0 0 --
کریم پور 1394/05/20 - 23:20
ممنون از لطف شما جناب مرادی
امیدوارم روزی این رشته بتواند جایگاه اصلی خود را در جامعه به دست آورد و دانش آموزان کوشا و محقق بتوانند با علاقه مندی این رشته را انتخاب نمایند.
پاسخ + +13 0 --
سجاد 1394/05/18 - 11:25
اولا دلیل اینکه دانش آموزان به این رشته جلب نمی شوند دید مسولان بلند مرتبه به این رشته است که آنرا غربی و غیر مفید برای جامعه می دانند. این دید در قبل از انقلاب هم به گونه ای دیگر وجود داشت و سردمداران امور ترس داشتند که با گسترش اندیشه های غربی به لحاظ ضد استبدادی بودن حکومتشان در خطر قرار گیرد حتی شاهان پهلوی و قاجار هم به غربی ها بدبین بودند.
ثانیا از پزشکی بگذریم که کعبه آمال تمام جوانان امروز است و دلیلی هم جز پول سازی ندارد کدام رشته دانشگاهی امروزه به پول ختم می شود؟ شما لیسانسیه حقوق و روانشناسی بیکار ندیدید؟؟ من صدها نفر را دیدم با مدرک مهندسی مکانیک و برق از دانشگاههای دولتی که دربه در دنبال استخدام در یک شرکت هستند با یک ملیون تومان حقوق ماهانه. تکلیف بقیه رشته ها با کرام الکاتبین است
ثالثا مگه برای مسئولان مهمه مه سرنوشت جوانها چی بشه؟ فقط آمار دانشجویان و مقاله ها مهمه تا با آقا بالا سراشون گزارش پیشرفت حیرت انگیز علمی بدن.
رابعا هدف تأمین نیروی متخصص برای آمریکا و انگلیس و .. است نه ایران.
پاسخ + +12 0 --
ناشناس 1394/05/18 - 11:31
امروزه استعداد فقط به استعداد در ریاضیات خلاصه نمی شود بلکه یک نفر می تواند در هنر، ادبیات، موسیقی، و یا هر زمینه ای استعداد برجسته ای باشد بدون اینکه در زمینه ریاضی فرد برجسته ای باشد. مشکل استعداد دانش آموزان علوم انسانی نیست مشکا تنها و تنها در پول ساز نبودن این رشته ها در کشور ما خلاصه می شود
پاسخ + +14 0 --
ناشناس 1394/05/18 - 11:40
رشته ریاضی خوندن الان از انسانی خوندن هم احمقانه تره هم باید بدبختی بکشی هم اینکه با کلی تلاش نهایت مهندسی برق یا مکانیک و یا عمران قبول می شی و با کلی بدبختی فارغ التحصیل می شی حالا باید دنبال یک جا بگردب برا استخدام با حقوقی 1- 2 در حالی که همردیفات در تجربی با همین رتبه پزشک می شدن باید بری در مطبشون صف بکشی 30- 40 تومان برای یک دقیقه ویزیت بدی بهشون و بی احترامیشون رو تحمل کنی و ..
پاسخ + +12 -2 --
ناشناس 1394/05/18 - 11:44
الدانشمند= آنکه عقل معاش ندارد اصلا چرا درس بخونن؟؟ برن نصاب ماهواره بشن، صافکار بشن تو آتلیه کار کنن و ..
پاسخ + +20 0 --
ناشناس 1394/05/18 - 23:26
اتفاقاً افراد تأثیر گذار تاریخ ایران علوم انسانی خوانده بودند (دکتر مصدق ، دکتر ظریف و ...). اما متأسفانه سالهاست که علوم انسانی در کشور ما رو به اضمحلال رفته است زیرا همه به چشم درآمد به آن نگاه کرده اند . نهایت رشته تجربی پزشکی و نهایت رشته ریاضی یک مهندسی است با احترام تمام به رشته ریاضی و فنی ، آن رشته ای که انسان ساز و تمدن ساز است انسانی است که متأسفانه در کشور ما به قهقهرا رفته است و امروزه یکی از مشکلات اصلی ما مشکل مدیریتی است زیرا ما مدیری که رشته انسانی خوانده باشد تربیت نکرده ایم و تا زمانی که به علوم انسانی عنایت نکنیم وضعیتمان بهبود پیدا نخواهد کرد زیرا تمام کشورهای توسعه یافته نخبه هایشان را برای اداره بهتر کشور به انسانی گسیل می دارند و ما به تجربی و ریاضی.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/20 - 12:58
خوب نهایت رشته انسانی هم حقوق قضایی وفقه وحقوق است .
پاسخ + 0 0 --
صابر 1395/12/23 - 21:32
سلام و عرض ادب . اقای سیفیاری این سایت ها برای این است که دانش اموزان دانش کافی برای انتخاب رشته به دست اورند به نظرم شما می تونید با لحن مناسب حرف خودتون رو بیان کنید
پاسخ + 0 0 --
سیاوووش 1400/10/24 - 23:11
آخه کی گفته که رشته های علوم انسانی بازار کار نداره من خودم دانش آموخته مقطع فوق لیسانس علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی بودم
بخدا هیچ پارتی هم نداشتم الان تو وزارت خارجه استخدام شدم لطفا جو ندین که علوم انسانی بازار کار نداره من خیلی از دوستام رشته تجربی بودن بخدا هیچکدمشون پزشکی و اینا قبول نشدن الان یه تعدادشون علوم دامی میخونن

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور