صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سید مصطفی بیضائی / یزد

دانشگاه فرهنگیان؛ پردیس نسیبه و صدا و سیما !

مشکلات دانشگاه فرهنگیان و پردیس نسیبه و عملکرد صدا و سیما  دانشگاه فرهنگیان که چند سال پیش با تجمیع مراکز تربیت معلم تاسیس شد، کم کم می رود تا اولین خروجی های خود را وارد چرخه نظام آموزشی کند، اما این دانشگاه همانند دیگر دانشگاه ها و یا بهتر بگوییم خود آموزش و پرورش نه تنها عاری از مشکل نبوده که مشکلات زیادی گریبان گیر آن بوده و هست، اما این مشکلات زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که بفهمیم با دانشگاهی مواجه هستیم که با قریب به ۱۰۰ پردیس و مرکز وابسته حدود ۷۰ هزار دانشجو معلم را در بر می‌گیرد. این تعداد دانشجو معادل سه یا چهار برابر برخی از دانشگاه‌های بزرگ کشور است که در سراسر کشور شعبه دارند و هم چنین این دانشگاه به عنوان یک راهکار اجرایی سند تحول بنیادین که مورد حمایت حکیمانه بالاترین مقام کشور حضرت امام خامنه ای (دام ظله) می باشد، است.
مشکلاتی که اگر دلایل آن را از مسئولین امر جویا شویم، حرف از بودجه به میان می آید، اما درباره بودجه نیز آن چه روشن است، این است که در سال۹۴ بودجه هزینه دانشگاه فرهنگیان با ۸/۵ درصد رشد به ۱۶۷ میلیارد تومان رسید، ضمن اینکه ۸۵ میلیارد تومان نیز در بخش اختصاصی به بودجه دانشگاه فرهنگیان اختصاص داده شد که در مجموع ۲۵۲ میلیارد تومان بودجه این دانشگاه برای سال ۹۴ است و این در حالی است که در دو سال گذشته، یعنی سال۹۲، بودجه آن ۱۶۳ میلیارد تومان بوده و حقوق دانشجو معلمان نیز به طور کامل پرداخت می شده است، ناگفته نماند که با مبنا قرار دادن بودجه سال ۸۷ برای تربیت معلم و با لحاظ نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، بودجه این دانشگاه در سال ۹۴ باید حدود سه برابر بودجه پیشنهادی آن در لایحه بودجه ۹۴ می‌بود !
به بیان دیگر با توجه به تورم، بودجه سال ۹۴ دانشگاه فرهنگیان نسبت به سال ۸۷ باید ۴۲۰ درصد افزایش می‌یافت، اما در عمل این بودجه فقط به میزان ۱۵۰ درصد افزایش یافته است. یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت بودجه سال ۹۴ دانشگاه بازگشت به بودجه‌ای است که در سال ۸۹ به تصویب رسیده بود. این در حالی است که در این بازه زمانی، دانشگاه فرهنگیان علاوه بر افزایش کمی ظرفیت و تعداد پردیس‌ها، باید کیفیت آموزشی و پرورشی خود را نیز ارتقا می‌داد. (عیارآنلاین)
آن چه مبرهن است، همه این ها ناشی از مغفول ماندن و نگاه به مقوله آموزش و پرورش در بین قانون گذاران و مجریان در جمهوری اسلامی به عنوان مصرف کننده است، در حالی که این نگاه نه تنها مورد تایید آموزه های دینی ما نیست، بلکه در کشورهای پیشرفته صنعتی نیز جایگاهی ندارد.
در هر حال دانشجو معلمان این دانشگاه که بسیاری از آن ها رتبه های برتر کنکور سراسری می باشند، به امیدی وارد این دانشگاه شدند یا بهتر بگوییم می رفت که آموزش و پرورش را امیدوار کنند، اما در ترم های پایانی اولین ورودی های این دانشگاه هستیم که بررسی مختصری از میزان موفقیت دانشگاه در امر تربیت معلم مشخص خواهد کرد که دانشجو معلمان به لحاظ کارآمدی و توانمندی علمی و مهارتی ای که دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت تخصصی آن تاسیس شد به مراتب پایین تر از دانشگاه های عادی عمل کرده است.
انتخاب نابه جای افراد فاقد صلاحیت یا کم صلاحیت و نامرتبط رشته تحصیلی و تخصص به عنوان سرپرست پردیس ها، بهره گیری از معلمان و اساتید ناآشنا با سند تحویل بنیادین و اهداف دانشگاه فرهنگیان به عنوان مدرس، عدم وجود منابع درسی و اهداف مشخص و معرفی کتاب های دیگر دانشگاه ها از جمله پیام نور در بسیاری از دروس!
ایجاد فضای مدرسه ای، پادگانی و امنیتی در دانشگاه و برخورد ناصحیح مسئولین پردیس ها و مراکز با افرادی که گزینش شده و باید حرمت دانشجو معلمی آن ها حفظ شود و یا نگاه مغرضانه به انتقادات دانشجویان در بسیاری موارد که نمونه آن بسیار است ولی به عنوان مثالی که اکثریت آن را دیده اند، به گزارش اخبار شبانگاهی شبکه سوم سیما از پردیس نسیبه تهران می پردازیم که دانشجو معلمان در مصاحبه با خبرنگار سیما، سطح آموزشی و رفاهی دانشگاه را “عالی” توصیف کردند و پس از آن بود که موجی از انتقادات نه تنها در پردیس مذکور، بلکه در پردیس های سراسر کشور به راه افتاد و در فضای مجازی نیز منعکس گردید، اما گویا افراد مذکور از سوی مسئولین پردیس انتخاب و در حضور خود آن ها نیز ملزم به بیان جملات خاصی شده بودند.
بعد از آن بود که با پیگیری های دانشجو معلمان پردیس نسیبه با فاصله حدود ۸ ماه از آن گزارش، از شبکه خبر دعوت می شود تا برای گزارش به پردیس مراجعه نمایند، این بار اما بدون اطلاع مسئولین پردیس و در اولین روز از ترم تابستانی، با هماهنگی و وحدت نظر دانشجو معلمان از پیش تر مشکلات جمع آوری و تنظیم و برای خبرنگار اعزامی شبکه خبر تشریح می شود، احتمالا این گزارش، چهارشنبه ۷ مرداد ۹۴، ساعت ۲۱/۳۰ از برنامه «نبض دانشجو» شبکه خبر پخش خواهد شد و بازپخش آن نیز پنج شنبه و جمعه خواهد بود.

شنیده ها حکایت از آن دارد که این بار نیز مسئولین پردیس پس از اطلاع در محل حضور یافته و از مدیریت پردیس دفاع کرده اند، حتی از خبرنگار خواسته اند که از آشپزخانه و سلف سرویس نیز گزارش تهیه کند و پاسخ آن ها این بوده که در فرصت دیگری به طور سرزده مراجعه کرده و با معاون وزیر برای پاسخ به مطالبات دانشجو معلمان همراه خواهیم شد. گفته می شود در این روز پردیس میزبان افرادی بوده است که پخت بهتری صورت گرفته است، ولی با این وجود در اظهارات دانشجو معلمان تغییری حاصل نشده است و بر اعتراض خود تاکید کرده اند، اقدام مثبت و تاکید بر مطالبه گری مد نظر امام خامنه ای (دام ظله) که امید است گزارش پیشین را جبران نماید و شاهد خویشتن داری بیشتر مسئولین محترم دانشگاه در جهت محترم شمردن حق دانشجویانی از جنس معلم را در جهت بیان خواسته های خود باشیم.


در ادامه به برخی از موضوعاتی که قرار بوده در این مصاحبه مطرح شود اشاره می کنیم:


- کسر از حقوق، دریافت حقوق پرداخت شده گذشته، کسر حقوق با وجود عدم استفاده از خدمات رفاهی، کسر حقوق در تابستان که دانشجو معلمان در دانشگاه حضور ندارند، چه از اصل ماجرای کسر حقوق که مسئولین دانشگاه آن را قانونی اعلام می کنند، اما بسیاری نیز آن را غیرقانونی اعلام می کنند و معتقدند این اقدام سلیقه و تفسیر به رای است و قابل استناد به قانون متعهدین خدمت مراکز تربیت معلم نمی باشد و هم چنین بر خلاف اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در خصوص منابع مالی و برنامه پنج ساله پنجم توسعه است و نیز در ابتدای پذیرش دانشجو معلمان نه در دفترچه قید شده و نه در تعهد محضری؛ بلکه قید گردیده دو برابر میزان تحصیل بایستی در مناطقی که تعیین می شود خدمت نمایند و چه در موضوع درصدبندی دانشجو معلمان که در هر صورت با تغییرات پی در پی باعث دغدغه شده و وقت انبوهی از آن ها را صرف پرداخت بدهی های گذشته و ریاضت های مالی حال کرده است.
- کیفیت بسیار نامطلوب غذا، خدمات و فضای خوابگاه با وجود کسر از حقوق.
- تغییر نام رشته ها و سرفصل های دروس برخی رشته ها اواخر تحصیل و عدم تطبیق آن با واحدهای پاس شده.
- افزودن گرایش مبهم به بعضی رشته ها چون راهنمایی و مشاوره (گرایش فعالیت های پرورشی ) پس از پذیرش و سرگردانی دانشجویان در تحصیل و کارورزی و سرنوشت خود.
- عدم توجه ریاست محترم جمهور به عنوان رییس جمهور و رییس هیأت امنای دانشگاه در سخنرانی های خود به این دانشگاه علی رغم تاکیدات امام خامنه ای (دام ظله) بر اهمیت استراتژیک این دانشگاه و عدم تنظیم برنامه دیدار با دانشجو معلمان.
- کاهش شدید بیست هزار نفری پذیرش دانشجو در سال۹۴ نسبت به سال ۹۱.
-روشن نشدن مسئله استخدام و تعهد خدمت ورودی های۹۳ بر خلاف مندرجات دفترچه انتخاب رشته با گذشت بیش از یک نیم سال تحصیلی.
- افزایش ساعات آموزشی به تمام روزهای هفته و حتی تابستان.
- عدم اختیار در انتخاب واحد و هم چنین تغییر برنامه کلاسی، مدرس، تاریخ امتحان و… بعد از تثبیت نهایی.
- یکپارچه نبودن کسر حقوق در سراسر کشور.
- کسر حقوق از همه و عدم اختصاص خوابگاه به همه دانشجویان در ترم تابستان.
- عدم اعلام مبلغ مانده و بدهی و شفاف سازی در خصوص کسورات.
- کوچک بودن فضا و کمبود کلاس های درسی و تجهیزات و فناوری های لازم.
- زیر سوال بردن چهار سال تحصیل دانشجو معلمانی که فقط دو ماه وقت خود را صرف تهیه گزارش کارورزی می کنند با جذب افراد لیسانسه سایر رشته ها در دانشگاه و گذراندن تنها یک سال دوره تربیت معلم و ورود به آموزش و پرورش.
- عدم فعالیت تشکل های دانشجویی و اهمیت ندادن به آن.
- عدم برخورداری از نهاد نمایندگی امام خامنه ای در همه پردیس ها و مراکز.


امید است همه مسئولان محترم و دانشجو معلمان با استعانت از درگاه احدیت و تمسک به این حدیث امام سجاد علیه السلام که می فرمایند: «بدان که خدای عزّوجلّ را بر تو حقوقی است که در هر جنبشی که از تو سر می زند و هر آرامشی که داشته باشی و یا در هر حالی که باشی یا در هر منزلی که فرود آیی یا در هر عضوی که بگردانی یا در هر ابزاری که در آن تصرّف کنی، آن حقوق اطراف تو را فرا گرفته است. بزرگترین حقّ خدای تبارک و تعالی همان است که برای خویش بر تو واجب کرده؛ همان حقّی که ریشه همه حقوق است.»(خصال،۶۷۴). وظیفه، تکلیف و مسئولیت پذیری را سرلوحه تصمیم های خود قرار دهیم.

آوای فیروزه ای


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 05 مرداد 1394 19:20 خوانده شده: 6223 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +10 -7 --
حسین قارداش2415 1394/05/05 - 20:15
اتفاقا دانشگاه فرهنگیان باید مملو از مشکلات ، بخصوص کسر بودجه باشد تا دانشجو معلمان سرد و گرم روزگار (معلمی) را خوب بچشند تا بتوانند با دید واقع بینانه وارد آموزش و پرورش شوند.درست مانند تکاوران ارتشهای جهان که در آموزش آنها ، حتی آنها را مجبور میکنند از ریشه درختان تغدیه کنند تا برای روزهای جنگ آمادگی لازم را داشته باشند!!!
پاسخ + 0 0 --
فاطمه 1396/10/27 - 17:23
خود شما داری می گی ارتش
ارتش برای جنگ است اما معلم برای تدریس
اگر معلم احاطه شده با مشکلات مختلف باشد پس به طبع ذهن مشغولیت های متعدد آن مشکلات توانایی تدریس مطلوب را نخواهد داشت
ما الان داریم پولی پرداخت می کنیم به عنوان امکانات رفاهی عرضه نشده!!!
فقط کافیه یک هفته بیاید از غذاهایی که ما می خوریم و وضعیتی که ما در آن درس می خوانیم و زندگی می کنیم دیدن بکنین.
تاره من در یکی از مجهز نرین پردیس ها هستم و می دانم که در بسیاری از پردیس ها وضع به مراتب بد تر است...
پاسخ + +8 0 --
دبیر 1394/05/05 - 20:19
از میزان پنج هزار نفر.۱۲۵۰نفر سهمیه فرزندان شهدا و جانبازان.۲۰۰۰نفر سهم پیش دبستانیهای قرار دادی.۱۰۰۰نفر سهم نمایندگان مجلس به جهت عدم استیضاح وزیر/نفر هم فرزندان فرهنگیان۷۵۰
پاسخ + +7 0 --
ناشناس 1394/05/05 - 22:07
دانشگاه فرهنگیان نیز یکی از طرحهای شتاب زده آقای حاجی بابایی بود که اکنون وبال گردن آموزش و پرورش شده است مثل طرح 6-3-3 ، معاون اجرایی و معاون فناوری و معاون پرورشی مدارس-قبول شدن دانش آموزان بصورت آبکی - و....
پاسخ + +9 -9 --
معلم مدرسه 1394/05/06 - 07:09
چرا این دانشگاه در مقطع ارشد در رشته های علوم پایه و تربیت بدنی در شهرهای مهم پذیرش دانشجو ندارد؟؟
به خصوص برای دبیران لیسانسه و علاقمند به ادامه تحصیل...
پاسخ + 0 0 --
معلم مشهدی 1394/05/06 - 13:56
موافقم اما چرا منفی دادین دوستان همکار؟!
پاسخ + 0 0 --
حسین قارداش2415 1394/05/06 - 18:33
همکار محترم! برای این منفی دادیم که ادامه تحصیل در آموزش و پرورش که هیچ ارزشی برای آن قائل نیست جز بر باد دادن عمر و سرمایه نیست ! برای کسی بمیریم که برایمان تب کند!!!!
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/05/07 - 11:32
ادامه تحصیلی که با هزینه شخصی است چرا باید تعهد دو یا سه برابر مدت تحصیل داشته باشد ؟ با این تعهدات ظالمانه ای که می گیرند بهتره در دانشگاه های دیگر ادامه تحصیل داد .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/09 - 10:59
بسیاری از استادان آن خودشون مدرک معادل فوق لیسانس دارن اینو خودم دیدم که میگم؛ اونوقت بیان ارشد درس بدن؟؟!!
پاسخ + +9 0 --
معلم 1394/05/06 - 10:51
با سلام - آیا می دانید بسیاری از نیروهای مشغول به کار در این دانشگاه مخصوصا نیروهای اداری و مدیریتی چگونه انتخاب شده اند؟ باور کنید با پارتی بازی و رابطه. والله قسم این مورد را به چشم دیده ام.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/09 - 10:57
اگه کسی عیر از این فکر کنه چیزی از دانشگاه فرهنگیان نمی دونه
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1394/05/09 - 10:54
اولا نباید به این به موسسه نام دانشگاه داد چون همون تربیت معلم سابقه که ما توش درس خوندیم. ثانیا برای چی اصلا باید درس بخونیم مگه ما که تا دکترا پیش رفتیم چی دیدیم که بقیه بخوان ادامه تحصیل بدن ثالتا بدنه آن بسیار معیوب و فاسد است. من نوعی حتی الان نمی تونم در آن حق التدریس کار کنم اما افرادی را میشناسم که با مدرک معادل فوق لیسانس در آن سمت دارند و تدریس هم می کنند و سه برابر من( حدود 4700) در ماخ حقوق دارن رابعا مطالبی به شما آموزش داده می شه که اصلا ارزش علمی چندان والایی نداره اینو چون تربیت کعلمی بودم میگم وقتی شما دانشجوی عزیز وارد دانشگاه بشین آنوقت متوجه شکاف علمی میان دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاهها می شوی. خامسا برخورد با دانشجویان کرامتمندانه و مناسی شأن دانشجو نیست. فضا چندان باز نیست و به شدت ایدئولوژیک است و ...
پاسخ + +2 -1 --
Z.R 1397/07/25 - 15:19
با سلام وقتتون بخیر دوستان،بنده آموزش تربیت بدنی دانشگاه نسیبه ی تهران(نیمه متمرکز)دعوت به مصاحبه ی عملی شدم،درحال حاضر هم ترم اول آموزش ابتدایی شهر خودم مشغول به تحصیلم....
تعریف این دانشگاه و خیلی شنیده بودم(امکانات و منطقه 2تهران واساتیدمربوطه به این رشته که سرآمد هستن و....)اما دو دلم!!
یکی میگه این رشته بااینکه دانشجو معلم میشیم ولی نیاز به شهریه داره یسری شکایت ها و گلایه ها که دوستان مطرح کردند و....راستش سردرگمم،نمیدونم میارزه که از زمان دروس این ترم هزینه کنم که برا آموزن عملی شرکت کنم یا ن.....خیلیییی نگرانم!!
لطفاراهنماییم کنید
پاسخ + +1 0 --
Z.R 1397/07/25 - 15:23
دوستان راجب چارت آموزش تربیت بدنی(کارشناسی) دانشگاه نسیبه اطلاعات میخوام...(میخوام بدونم اگه بادروش روحیه م سازشکارانه،و مشکلی نداشته باشم اقدام کنم برا آزمون عملی)
لطفا راهنماییم کنید.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1398/02/08 - 10:00
سلام فاصله پردیس فاطمه الزهرا ساری تا خوابگاه چقدره؟

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور