صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی محجوب / کارشناس ارشد مسائل آموزشی و اجتماعی

معیشت ؛ حال و آینده مسئله این است

علی محجوب  کارشناس ارشد مسائل آموزشی و اجتماعی  حقوق ، اجاره خانه ،خرید ،قسط ،فرزند ، شرمندگی و ...

این واژگان ، واژگانی هستند آشنا برای قشری زحمت کش و از خود گذشته به نام معلم . بسیار سخت است درک کردن انسانی که از مشکلات شدید معیشتی خویش و خانواده خویش آگاه است ولی با عشق نسبت به آینده ای روشن و بدون ذره ای ناامیدی به فرزندان این مرز و بوم درس عاشقی می دهد .

متاسفانه مسئله معیشت معلمان و کارگران سال ها است که دست خوش شعارهای رنگارنگ قبل از روی کار آمدن دولت های مختلف به منظور جذب آرای این اقشار و همچنین جامعه اثر آنها شده است ،فارغ از هر گونه جبهه بندی سیاسی باید قبول کنیم و با صدای بلند اعلام کنیم که وضعیت معیشت معلمان در خور شان و مقام آنها نیست ؛ اگر تا به امروز این صدا ها به صورت جدی مطرح نشده است به دلیل عدم وجود یک نظام صنفی پویا و مورد حمایت نظام است ، نظام صنفی که فقط به دنبال خواسته های صنفی معلمان باشد نه جبهه بندی های سیاسی ؛ مگر می توان قشر عظیم معلمان را محدود در یک طرز تفکر دانست .

اگر در سالیان دور وضعیت زندگی معلمان در سطح متوسط بود متاسفانه امروز با توجه به معیارهای بین المللی باید اعلام داشت که معلمان چه در شاخصه های بهداشت ( روحی و جسمی) ،چه در شاخصه های معیشت (درآمد و میزان رفاه) و چه در شاخصه های آموزش (آموزش های صحیح ضمن خدمت) دچار مشکلات و ضعف های اساسی هستند که همه این مسائل دست به دست هم می دهد تا شادابی و نشاط را از این قشر دور کند .متاسفانه پس از روی کار آمدن دولت های مختلف تنها مسکن هایی تجویز و تزریق می گردد که همان طور که از اسم آنها پیداست تنها تسکین دهنده لحظه ای هستند و به اصل مشکلات و حل و فصل گره ها نمی پردازند . البته باید توجه داشت که مسئله معیشت تنها یک مشکل کوچک از نظام بد قواره آموزش و پرورش فعلی ما را تشکیل می دهد و مشکلات عدیده دیگر از جمله نبود روش های نوین آموزشی ، کتب غالباً غیر استاندارد ، مدیریت ناصحیح صندوق عظیم فرهنگیان ، تعاونی مسکن فرهنگیان ، مشکلات ایجاد شده در تاسیس بانک فرهنگیان ، نبود معیارهای صحیح برای ارزش دادن به کار معلمان و غیره که اینها نیز خود جای بحث و تبادل نظر دارد ؛ حال با توجه به شرایط موجود چند سوال مطرح می گردد .

آیا وقت آن نشده است که دولت با صرف یک هزینه اساسی در وزارت آموزش و پرورش فایده آن را در این نسل و نسل های آینده کشور مشاهده کند ؟

آگر دولت ها به لحاظ مالی و تامین اعتبار دچار مشکل هستند آیا واقعا نمی توانند با مدیریت صحیح امکانات و منابع خویش بخشی از مشکلات اقتصادی و رفاهی و حتی آموزشی معلمان را حل و فصل کنند ؟

پاسخ این دو سوال مثبت است ، اما سوال اصلی اینجاست که چرا تا به امروز این اتفاق نیفتاده است ؟

این سوال می تواند پاسخ های متعددی داشته باشد اما دو دلیل عمده آن عبارتند از : نخست ، به وزارت آموزش و پرورش همیشه به چشم یک وزارت خانه بی در آمد و پر هزینه نگاه می شود که این دیدگاه هنوز هم در بین برخی مسئولان حاکم است که متاسفانه دیدگاه ویران کننده ای است ،به این افراد پیشنهاد می شود که نگاهی به آموزش و پرورش کشورهای صنعتی دنیا و هزینه و فایده آنها بیندازند .

دوم ، مدیریت وزارت آموزش و پرورش ؛ در مدیریت این وزارت خانه باید فردی به کار گمارده شود که حداقل دارای این سه خصلت اساسی باشد :

1- نیرویی آشنا به مسایل آموزشی باشد .

2- مدیر اجرایی نیرومند باشد .

3- وسعت دید و آینده نگری داشته باشد .

  متاسفانه هر وزیری که در این مجموعه به کار گرفته می شود در یک مولفه کمیت اش لنگ می زند ؛ اگر امروز تمام معلمان از یک وزیر احساس رضایت می کنند و هنوز نام او مانند نگین در این مجموعه می درخشد به این دلیل است که وی سه مولفه را توام با یکدیگر دارا بود و هنوز که هنوز است شیرینی آن دوران در بین فرهنگیان حس می شود .

در هر حال دولت باید نگاهی ویژه به عزت فرهنگیان داشته باشد و بدانند که معلمان به عنوان یک عنصر اصلی و اساسی در نظام آموزش و پرورش محسوب می شوند .

معلم ماشین نیست ؛ معلم یکی از عوامل اصلی در رشد ذهن ،استعداد ،افکار ،خلاقیت ها و... فرزندان ایران بزرگ محسوب می شوند ،مباد که این عنصر اصلی خود به لحاظ روحی و جسمی دچار نقصان و همچنین دارای تشویش ذهنی باشند که این عوامل همگی دست به دست هم می دهند و از او یک عنصر بی انگیزه می سازند ، مباد که رگه های بی عدالتی بین کارکنان دولتی سبب فوران احساسات و سوء استفاده برخی اخلال گران از احساسات پاک معلمان سرزمین مان گردد .

و اما پیشنهاد آخر شاید افرادی نسبت به وضع معیشت معلمان بی اطلاع باشند؛ بنده به عنوان یک پژهشگر خرد جامعه آموزشی پیشنهادی می دهم . شاخص امید به زندگی در کشورمان ایران هفتاد و پنج سال است ، حال شما تقریبا یک سوم از آن را صرف تحصیل نمایید و تا مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد و یا حتی دکترا به تحصیل بپردازید ،سپس در نیمه دوم زندگی خویش که بیش از یک سوم آن را شامل می شود صرف تعلیم وتربیت به فرزندان وطن تان کنید و در یک سوم انتهایی و یا حتی کمتر از آن که شما دچار غالبا بیماری های جسمی و روحی و مشکلات شدید معیشتی می شوید درست همان لحظه ای که دولت نه به عنوان یک معلم بلکه به عنوان یک مالیات دهنده نمونه که هیچ یک از قسط های مالیات را به ذمه ندارد باید به شما بهترین امکانات بهداشتی ،رفاهی و آموزشی را بدهد متاسفانه از مسئولیت خویش سر باز می زند ؛ آیا شما حاضرید با این شرایط معلم شوید ؟

معلمها غالبا به دلیل شرایط مذکور این گونه می اندیشند که نه گذشته برای آنها بوده و نه آینده در اختیار آنها خواهد بود .

وقت آن رسیده است که دولت با برنامه ای صحیح خانواده بزرگ فرهنگیان کشور را مورد حمایت قرار دهد.

   خدایا چنان کن سرانجام کار                                    تو خشنود باشی و ما رستگار


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 04 مرداد 1394 20:19 خوانده شده: 4593 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +27 -5 --
شهرام 1394/05/04 - 21:04
زنده باد فانی فناگر
پاسخ + +35 0 --
ابتین 1394/05/04 - 21:17
واقعا صحیح گفتید جناب محجوب ایا واقعا با این شرایط کسی معلم میشه قسمت اخر متن خیلی من رو به فکر فرو برد .....
پاسخ + +35 0 --
حامد 1394/05/04 - 21:41
دقیقا درست و صحیح بیان شده درد جامعه ما و الخصوص قشر زحمتکش معلمان
پاسخ + +35 -2 --
محمد حسین 1394/05/04 - 21:43
امیدوارم با اتفاقات خوش یمن سیاسی اخیر، تمامی مشکلات منجمله معیشتی معلمان و کارگران و تمامی خانوارهای ایرانی برطرف گردد
پاسخ + +31 0 --
معلم ساوه 1394/05/04 - 21:46
متن بسیار اثر گذاری بود و به صورت واقع مشکلات وزارت بی در و پیکر اموزش و پروش را مطرح فرمودنند
پاسخ + +33 0 --
معلم مدرسه 1394/05/04 - 21:50
اول معیشت بعد منزلت بعد رفع تبعیض و توجیه دانش اموز به لزوم احترام به معلم!!
پاسخ + +31 0 --
ناشناس 1394/05/04 - 22:23
راستی چرا جزئیات رتبه بتدی کذایی هنوز اعلام نشده؟ و آقای وزیر بر چه اساسی مقدار افزایش رتبه بندی را از 300 هزار تومان اعلام کرده اتد،؟!
پاسخ + 0 0 --
صادق 1394/05/05 - 00:08
خودش هم نمی دونه داره چی می گه؟باورکنید
پاسخ + +26 0 --
دنیاگرد 1394/05/04 - 22:30
احسنت به آقای محجوب واقعیت جامعه معلمان و کارگران و مطرح کردن.
پاسخ + +26 0 --
رضا مرادی 1394/05/04 - 22:35
دوست عزیز سلام ، مطالب قابل توجه وذی قیمتی را نگاشته اید
درعرصه ی آگاهی بخشی واطلاع رسانی موفق باشید.
پاسخ + +23 0 --
سعید 1394/05/04 - 23:33
متاسفانه سال به سال از احترام دانش آموزان به معلمان کاسته می شود و معلمان از همه طرف حتی توسط مدیران ضعیف نیز تحت فشار هستند؟مدیرانی که مرخصی استعلاجی معلمان را با شک و تردید و منت قبول می کنند!از طرفی خود و خانواده هایشان در زیر خط فقر زندگی می کنند.وای به حال معلمی که تازه بخواهد ازدواج کند.من با داشتن ماشین و خانه و اندکی پس انداز نمی توانم زندگی کنم چه طوری آنها کرایه خانه،کرایه ماشین،هزینه نوزاد و خرج مراسمات عزا و عروسی را بتوانند پرداخت کنند،خدا می داند؟! تا وضعیت به این صورت است کسی حاضر به انتخاب شغل معلمی نیست و افراد فقیر و کم صلاحیت این شغل را قبول می کنند که واقعا برای پیشرفت جامعه خطرناک است
پاسخ + +24 0 --
فتحی 1394/05/04 - 23:58
بابا دیگر نه میتواند آب دهد و نه نان،تنها عشقش را درون سفره فرزندانش میگذارد،و چه خالصانه لحظه های خود و خانواده اش را فدای فرزندان کشورش کرد،باشد که چشمها درون ظرف معرفت شسته شوند
پاسخ + +20 0 --
صادق 1394/05/05 - 00:18
سلام.سال 77 یا 78 بود به گمانم.با یکی از دوستان و همکاران فرهنگی از میدان آزادی می گذشتیم.دوستم یک دفعه گفت فلانی رو ببین.گفتم: کی رو؟ گفت: اون دوست دوران تحصیل من هست .گفتم: خب برویم با او سلام و علیکی بکنیم.دوست دوران تحصیل او یک معلم بود.اما فکر می کنید چه می کرد آن هم در میان ازدحام و شلوغی ترمینال داخل شهری.بله همکاران عزیزم .او بساطی پهن کرده بود وداشت دستفروش میکرد. مقداری خرت و پرت از باتری و لامپ و اسباب بازی و آچار پیچ گوشتی بگیرید تا برسید به لیف حمام و روغن چرخ خیاطی و الی آخر.تا چند روز داغان بودم.و هر وقت که به آن فکر می کنم بغض و ناله سراسر وجودم را در بر می گیرد.
پاسخ + +7 -16 --
اسدی 1394/05/05 - 00:32
به گزارش کاوش خبر 24 از پانا:علی اصغر فانی با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی معلمان از مهر ماه امسال بیان کرد: طرح رتبه بندی در 4 رتبه انجام می شود که در رتبه اولیه قریب 300 هزار تومان و در بالاترین رتبه حدود 800 هزار تومان به حقوق معلمان افزوده می شود.
پاسخ + +23 0 --
محمودی 1394/05/05 - 08:30
احسنت جناب محجوب،الحق که با این بیانات زیبا و طرز فکر عالی مستحق رئیس جمهور شدن هستید.
پاسخ + +17 0 --
ناشناس 1394/05/05 - 14:50
باید بتوانیم با یک پوست اندازی و وحدت به خواست های صنفیمان برسیم
پاسخ + +18 0 --
اربعین1111 1394/05/05 - 20:22
همکاران محترم! مطمئن باشید افزایش حقوق با رتبه بندی ،هرگز مابین 300 و 800 نیست وخیلی کمتر از این اعداد و رقمها خواهد بود و با اعمال کسورات بازنشستگی و بیمه و مالیات و... ارقام بالا باز هم پایین تر خواهند آمد و ضمنا با افزایش این حقوق، ماهها و حتی سالها ، اجازه هرگونه اعتراض را از معلمین از همه جه بی خبر خواهند گرفت. وهیچکسی بخاطر 300 هزار، شغل دوم و سوم خود را رها نخواهد کرد و این نهضت ادامه خواهد داشت!
پاسخ + 0 -15 --
بابک 1394/05/06 - 23:45
جناب محجوب با اون عکس هنری و دفتر و دستکی که رو میزتون پخشه ، آدم فکر میکنه اومدی یک شبه تا ته مسیر رو بری .
پاسخ + +11 0 --
معلم 1394/05/07 - 17:50
انشالله فرجی شود

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور