صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

غلامعباس توسلي / جامعه‌شناس

اعزام معلمان به خارج از كشور چقدر ضروري است؟

 غلام عباس توکلی روز گذشته وزير آموزش و پرورش از اعزام معلمان به خارج براي آشنايي با نظام‌هاي آموزشي دنيا و استفاده از تجربيات آنها در داخل كشور خبر داد. تحقق اين امر منوط به شرايط و عوامل متعددي است. در درجه اول و مهم‌ترين شرط اين است كه آموزش و پرورش بودجه اين كار را در دست داشته باشد و اين بودجه ويژه همين كار باشد.

آشنايي با علوم و فنون روز دنيا و نظام‌هاي آموزشي نوين امري مطلوب و پسنديده است كه هيچ كس منكر سودمندي آن نيست اما ‌در چارچوب نظام آموزشي بايد مشخص شود هدف از اين كار چيست؟ بايد اهداف و برنامه‌هاي وزارتخانه از اين اعزام و صرف هزينه مشخص شود زيرا در غير اين صورت اين اقدام فقط بار اضافي، هزينه مازاد تلقي شده و حتی دستاورد حداقلی هم براي نظام آموزشي نخواهد داشت.

در درجه بعدي بايد مشخص شود چه معلماني قرار است به خارج از كشور اعزام شوند. در ميان دانشجويان و در دانشگاه‌ها شاگرد اول‌ها و افرادي كه نمرات برتر دارند به خارج اعزام شده و فرصت تحصيل در اين شرايط مطلوب به آنها اختصاص مي‌يابد اما در ميان معلمان به چه نحوي مي‌خواهند اين افراد را انتخاب كنند كه در حق كسي اجحاف نشود؟ حتي اگر اين عده براي تشويق و پاداش به اين كشورها اعزام شوند بايد به اين نكته توجه داشت كه اقامت اين افراد در اين كشورها در كنار هزينه‌هاي مختلف نيازمند برنامه‌ريزي و نظارت‌هاي متعددي است كه بودجه و زمان زيادي را طلب مي‌كند.

در كنار همه اين مسائل رفتن به خارج مستلزم يادگيري زبان خارجه است و بايد به تناسب هر كشوري كه مقصد اين افراد قرار مي‌گيرد براي آشنايي و نفوذ در سيستم اداري و آموزشي زبان آن كشور را آموخت كه اين امر نيز به مراتب سخت و زمان‌بر است. با توجه به نكاتي كه عنوان شد به نظر مي‌رسد براي نظام آموزشي ما آنچه در حال حاضر در اولويت قرار داشته و مي‌تواند باعث رشد و بهبود وضعيت آن شود اقدامات اصولي و برنامه‌ريزي شده‌اي است كه بتوان از نتايج و دستاوردهاي آن مطمئن بود زيرا صرف بودجه و هزينه در شرايطي كه مسئولان نظام آموزشي همواره از محدوديت و ممنوعيت بودجه‌اي سخن گفته‌اند و حتي پاره‌اي مسائل ضروري مانند پرداخت حقوق معلمان را به دليل آن به تعويق انداخته‌اند نمي‌تواند اقدامي درست و موثر باشد. نظام آموزشي ما بومي است يعني در همين كشور و بر اساس فرهنگ و مناسبات مختلف ميان اقوام و مردم تدوين شده و شكل گرفته است. در اين ميان به روز كردن و تناسب عملكرد با دانش روز جهاني براي اين نظام بسيار مفيد است و باعث رشد آن مي‌شود در حالي كه براي اين به‌روز‌سازي مي‌توان بر كتب درسي و محتواي مطالب آموزشي تكيه و براي آن برنامه‌ريزي كرد.

محتواي متون و كتب درسي بيش از همه‌چيز كيفيت آموزش را بالا مي‌برد و در تربيت و استفاده كاربردي از نيروي علمي در آينده تاثير چشمگيري دارد. از سوي ديگر، معلمان و كادر آموزشي كه قرار است به خارج اعزام شوند در خيلي از موارد خودشان در رشته‌هاي تحصيلي نامرتبط با تدريس و معلمي درس خوانده‌اند و به نظر مي‌رسد تلاش براي استفاده بيشتر از نيروي انساني كه در رشته‌هاي مرتبط در دانشگاه‌هاي تربيت معلم درس خوانده‌اند بيش از هر اقدام ديگري ضروري است.

ساختار آموزشي و كلاس‌هاي درس هم بايد مدرن شود و كلاس‌هاي درس پر جمعيت و فاقد استاندارد بايد با نظام آموزشي خداحافظي كنند.

به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي اين اقدامات بهتر و بيشتر مي‌تواند باعث بهبود وضعيت نظام آموزشي شود. مدت‌هاست كه ضرورت بازسازي نظام آموزشي كشور احساس مي‌شود اما در اين راستا بايد از برخی اقدامات شتاب‌زده جلوگيري كرد.

روزنامه آرمان

یکشنبه, 04 مرداد 1394 16:51 خوانده شده: 2684 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
بهلول 1394/05/04 - 18:03
اعزام معلمين به خارج از كشور اگر اصولا چنين كارى صورت گيرد ودر حدحرف و وعده نباشد ودر پشت آن اهداف ديگرى از قبيل اعزام دوستان و همفكران به خارج از كشور از بيت المال و بنام معلمين و بكام مسولين در كار نباشد اصولا كارى بيهوده و غير ضرورى است زيرا در حاليكه عدالت حقوقى و معيشتى در اولويت و واجبترين هدف آپ مى تواند باشد انجام امورى از اين دست نوعى " پز عالى ، جيب خالى است " و هزينه بيهوده اى بيش نيست براى آشنايى با آموزش در كشورهاى ديگر ابتدا بايد به وضعيت حقوقى و معيشتى معلمين در كشورهاى ديگر پرداخت وقتى يك معلم در كشورهاى پيشرفته چندين برابر حقوق معلمين در كشور ما حقوق مى گيرد و از رفاه و امتيازات بسيارى نيز برخوردار است و محيط آموزشى او استاندارد است و دانش آموزان او مستعد آموزش مى باشند اصولا مقايسه نمودن او با معلمين كشورما بجز ايجاد ياس و خود كم بينى در معلمين اثر ديگرى نخواهد داشت ...ادامه دارد
پاسخ + +7 0 --
بازنشسته 1394/05/04 - 18:15
البته این خبر جدیدی نیست . سالهاست که این قضیه در آ پ وجود دارد وروال هم این است که هر از چند گاهی عده ای از مسئولان ستادی به کشور های مختلف می روند ضمن گردش وتفریح وخرید سوغاتی با هماهنکی سفارتخانه ها از چند مدرسه هم بازدید می کنند وبر می گردند حق ماموریت را دریافت و گزارش را جهت بایگانی ارائه کرده وتمام می شود وهیچ تحقیق وتصمیم گیری هم به عمل نمی آید . اما نوع دیکری از اعزام همان جهت تدریس در مدارس ایرانیان خارج ار کشور است که با امتحان و گزینش عده ای انتخاب می شوند که ربطی به تحقیق از مدارس کشورهای مورد نظر ندارد. و آن هم شانسی است برای معلمان وخوب در کنار آن هم نور چشمی هایی با عناوین مختلف سرپرست. مامور انجام امتحان .کارمند ورئیس و حتی باغبان ،بی نصیب نمی مانند
پاسخ + +5 0 --
بهلول 1394/05/04 - 18:15
ادامه مطلب
لذا بنظر مى آيد قبل از اعزام معلمين به خارج از كشور ( كه البته حرف گزاف و و عده سرخرمنى بيش نيست ) بهتر است مسولين آپ را اعزام نمايند تا وضعيت معلمين ، ميزان حقوق و در آمد آنان ، محيطهاى آموزشى استاندارد و ميزان رضايتمندى شغلى و رفاهيات آنان را مشاهده و ضمن خجالت كشيدن از امكاناتى كه به معلمين ما اختصاص دارد و درك تفاوتها و تبعيضات معيشتى و وجدان درد گرفتن شايد با اين واقعيتها آشنا شده و كمى هم به فكر معلمين و محروميتهاى آنان باشند البته تجربه ثابت كرده اين نوع سفرها هم نتيجه اش حيف و ميل بيت المال و چمدانهاى پر از سوغاتى و خود را به نديدن و نشنيدن زدن مسولين را در پى دارد و يا شايد اينبار مسولين را به كشور بوركينافاسو اعزام نمايند تا معلوم نشود چقدر معلمين ما نسبت ديگر معلمان عقب هستند والا نشان دادن پيشرفتهاى آموزشى كشورها با يك فيلم آموزشى هم مقدور است ، زيرا چشم و گوش معلمين باز مى شود و مى بينند همكارانشان در همين كشورهاى عربى همسايه ، در حدود ده برابر آنان حقوق مى گيرند و سطح رفاهى زندگيشان در حد كاملا مرفه است و آنوقت .... ( تو خود بخوان حديث مفصل از اين مجمل )
پاسخ + +3 0 --
معلم مدرسه 1394/05/04 - 21:53
من معلم از مسولین مربوطه خواهشمندم در اعزام ب خارج تبعیض و رانت و رفاقت را حذف و فقط قانون ملاک باشد
انشاا...
پاسخ + +1 -1 --
بابک 1394/05/06 - 23:48
هیچ هم ضروری نیست .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/10/20 - 14:23
مدارس خارج از کشور را فعال کنید ولو پر خرج باشد

مقام معظم رهبری

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور