صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

منوچهر خدایی / دبیر اجرایی سازمان معلمان ایران

مطالبات معلمان و مجلس نهم

 مطالبات معلمان و مجلس نهم از زبان منوچهر خدایی تهران و چندین شهر کشور،از اوایل بهمن سال 93 تجمع های اعتراض آمیز فرهنگیان را شاهد بودند که به تجمعات « سکوت » معروف است ؛ خودجوش بودن اعتراضات، دیگر ویژگی بارز آن بود.(بدون دعوت و همکاری تشکل ها شروع شد)
آنان در این تجمع ها، نوشته‌ها و پلاکاردهایی در دست داشتند که خواسته اصلی‌شان اجرای عدالت و رفع تبعیض در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت بود. به عبارت دیگر ، حقوق و مزایای بیشتری برای بهبود معیشت مطالبه می کردند گویا برای معلمان زمان به عقب برگشته بود چون همین خواسته ها را در سال های 80 و85 نیز فریاد زدند و هزینه سنگینی بابت این مطالبات پرداخت شد.
نظر سنجی های مختلف سال های اخیر نشان می دهد بیشترین دغدغه معلمان « معیشتی » است.با اینکه در بیست و پنج سال اخیر لایحه نظام هماهنگ پرداخت ( هدف آن هماهنگ سازی و رفع تبعیض در نظام پرداخت های کارکنان دولت بود) و لایحه خدمات کشوری ( نظام پرداخت کارمندان دستگاه های اجرایی بر اساس ارزشیابی عوامل شغل و شاغل نظیر تحصیلات، دوره های آموزشی ، مهارت ....) در جهت اجابت به خواسته های فرهنگیان به اجرا در آمد،کماکان تبعیض باقی است.

آیا می‌توان امیدوار بود طرح رتبه بندی معلمان به بهبود شرایط زندگی و شغلی معلمان منجر و اثری ماندگار بر جای گذارد و رضایت شغلی آنان را به همراه داشته باشد.

و یا ...
برخی دیگر ضمن مقایسه ی درآمدشان با همتایان خویش در کشورهای دیگر، اشاره داشتند میزان حقوق دریافتی آنان حتی نسبت به معلمان کشورهای همسایه (نه ‌ژاپن و آلمان ) پایین تر است ؛ پس تا تبعیض هست،جست و جوی عدالت هم هست.
طبق آمارهای منتشره ، حدود 60 درصد معلمان کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و جاذبه های شغل معلمی سال به سال برای جوانان کمتر می شود. رشته دبیری آخرین انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه هاست یا همین که فرصتی فراهم گردد و امکان جذب در یک نهاد دیگر فراهم شود معلمان کیفی و با تجربه می روند ، شاید به همین دلیل است که بعضی از مسئولان و مدیران آموزش و پرورش از بحران « مهارت و انگیزه » در میان معلمان سخن گفته و بیان می دارند تعهد شغلی سال به سال رو به کاهش است یا اینکه بخشی از  معلمان به کارشان بی‌تفاوت، کم انگیزه و نسبت به مقوله آموزش جدیت کمتری نشان می دهند. اگر مسئولان و متولیان امور، صادقانه به فکر ارتقا کیفیت آموزشی هستند لازم است به همان میزان به فکر کیفیت کار و زندگی معلمان نیز باشند. و سعی نمایندجایگاه اجتماعی از دست رفته را به آنان باز گردانند.
از نظر جامعه شناختی ، فقدان عدالت اجتماعی از یک طرف و نبود مکانیسم مناسب کنترل در نظام اقتصادی کشور به نفع طبقات کم در آمد،همچنین تبعیض موجود بین حقوق و مزایای معلمان با سایر کارمندان دولت زمینه نارضایتی را در بین آنان فراهم نموده است.در بسیاری از جوامع این گروه شاًن ویژه ای دارند، متاسفانه در کشور ما در ردیف اقشار نسبتا محروم قرار گرفته، فشارهای روزافزونی از نظر سختی معیشت تحمل می‌کنند ؛ به عنوان مثال اغلب آنان مجبور به داشتن شغل دوم هستند.
گمان می رود مصادف بودن اعتراضات با بررسی لایحه بودجه سال 94 از روی نکته سنجی و خردمندی معلمان باشد چون اکثریت محافظه کار مجلس به دفعات در رسانه ها و جراید بیان کرده و می کنند مطالبات اقتصادی اقشار جامعه در کانون توجهات آنان قرار دارد و مهمترین دغدغه مجلس، رسیدگی به مسایل رفاهی و حل معضلات معیشتی مردم است. آنها قبلا بر رقیب اصلاح طلب خویش خرده می گرفتند که نسبت به مسایل اقتصادی،معیشت و آب ونان مردم توجهی نشان نمی دهند. برای نمایندگان زمان عمل به وعده ها فرا رسید اما آنان در این امتحان و  راستی آزمایی سر افکنده شدند. چون روند امور حکایت دیگری داشت علی الخصوص در جریان استیضاح آقای فانی، معلوم شد مجلس نهم دغدغه معیشت معلمان را ندارد بلکه به فکر جمع کردن راًی آنان است. می توان گفت به دلایل متعدد اعتماد معلمان نسبت به مجلس نهم کاهش یافته است که به سه مورد اشاره می شود.
1) بنا به گفته برخی نمایندگان، باید به مجلس نهم در این موضوع ،کارنامه مردودی داد ،چون در چهار سال گذشته هیچ اقدام مثبتی در خصوص بهبود مسایل صنفی و معیشتی معلمان انجام نداده است. (در صورت داشتن مصوبه یا حتی اصلاحیه ای در خصوص رسیدگی به مشکلات اقتصادی، معیشتی، حقوق، بیمه و..... معلمان، اقداماتشان را بیان کنند.) اگر سر و صدایی کرده و گرد و خاکی به راه انداختند (موضوع استیضاح ) اهداف شخصی و جناحی مدنظرشان بود از جمله، پشت پرده امتیاز بگیرند و یا در پوشش این به ظاهر دلسوزی به دنبال جلب افکار عمومی و راًی فرهنگیان می باشند.
2) بهترین زمان جهت رسیدگی به وضعیت معیشت فرهنگیان، بهمن و اسفند سال 93 بود ، معلمان تجمع اعتراضی در مقابل مجلس برگزار و نمایندگان سرگرم بررسی لایحه بودجه 94 بودند لذا دست شان برای هر نوع تغییر در بودجه باز و می توانستند هر نوع دخل و تصرف در آن اعمال کنند اما استراتژی سکوت و بی تفاوتی در پیش گرفته و کوچکترین عکس العملی به مطالبات صنفی- معیشتی آنان نشان ندادند ، شاید انتخابات مجلس در اسفند امسال مناسب ترین زمان پاسخگویی معلمان باشد. البته بی توجهی مجلس به هیج عنوان توجیه کننده کم کاری و عدم تدبیر دولت نمی باشد.

رئیس جمهور محترم، ضمن به رسمیت شناختن « حق اعتراض معلمان » دستور تشکیل کمیته‌ای مرکب از دو معاون و یک وزیر را صادر کرد نتایج کار این کمیته به صورت رسمی اعلام نشد.
3) دکتر نجفی گزینه اول ریاست جمهوری جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش از همین مجلس راُی عدم اعتماد گرفت ؛ شاید گناه ایشان داشتن « محبوبیت » نزد افکار عمومی فرهنگیان بود. ایشان نگاه استراتژیک به آموزش و پرورش و اقتصاد آن دارد وبه استقلال مالی این نهاد در دراز مدت می اندیشید  در مجلس ضمن تشریح برنامه هایش بیان داشت با بهبود معیشت و ارتقای منزلت معلمان،آموزش و پرورش به جایگاهی می‌رسد که بسترساز توسعه کشور خواهد شد.

به تعبیر دوست فرهنگی ، حقوق و معیشت معلمان در دوره وزارت نجفی به جایی رسید که می‌توانستند سر بالا بگیرند. باید از نمایندگان مجلس پرسید محروم کردن جامعه و نظام آموزشیاز دانش، مدیریت و تجربه امثال نجفی به جز هدر دادن سرمایه انسانی کشور چه معنای دیگری دارد.
کنش جمعی اخیر معلمان واجد نکته های قابل توجهی است :

1) آنها از تجربه ها و کنش های قبلی درس گرفته اند اعتراضات شان درکمال آرامش و سکوت ، بدون سر دادن شعار و تحرک خیابانی انجام گرفت.

2) آنها بدون آنکه سازمان رسمی و عمودی داشته باشند به طور افقی و در شبکه های مجازی و ناپیدا به تبیین راهبرد، همفکری و جذب می پردازند. (علی حاجلی روزنامه شرق ) 

3) تجمع معلمان کاملا صنفی و مدنی بود ، لذا نیل به مطالبات را فقط از مسیرهای قانونی پیگیری می کنند.

4) آنها انتظار دارند با کنش صنفی معلمان و فعالان صنفی شان برخورد امنیتی نشود و زمینه آزادی بازداشت شدگان فراهم گردد.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 29 تیر 1394 11:35 خوانده شده: 2713 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +16 -1 --
شهرام 1394/04/29 - 12:16
والله بهترین کار برای معلمان روی اوردن به شغل دوم و سومه . به امید فانی مناگر و این مجلس و دولت تدبیر و امید راه معلمان به ناکجااباده
پاسخ + 0 0 --
حسین قارداش2415 1394/04/29 - 19:02
بنده هم قبلا عرض کرده بودم و آن اینکه:تمرکز روی شغل دوم و تدریس به میزان حقوق دریافتی!!!
پاسخ + +13 0 --
دل عبرت بین6219 1394/04/29 - 12:32
ما فرهنگیان، به همراه خانواده دانش آموزان ،در اسفند ماه ،مانند سدی محکم در برابر نمایندگان کنونی می ایستیم.فقط کافیست هر معلم در ایام تبلیغات، حدود نیم ساعت از طرح درس خود را به سخنرانی!!! اختصاص دهد.
پاسخ + +15 0 --
دبیر 1394/04/29 - 12:39
با توجه به اینکه اقای فانی فقط به فکر حفظ پست و سمت خود میباشد هرگونه تغیر در روند موجود باطل است.اقای فانی فرموده بودن فاکتورهای رتبه بندی معلمان اخر خرداد اعلام میشه.ولی یک ماه از اون تاریخ گذشته و چیزی اعلام نشده.در مورد مجلس نشینان اینا همونایی بودن که از رحیمی پول گرفتن وکسی نتونست چیزی بهشون بگه.یعنی رشوه بگیرن
پاسخ + +12 0 --
ناشناس 1394/04/29 - 13:11
مجلس شورای اسلامی ووزارت آموزش وپرورش وصندوق بازنشستگی کشوری وهیئت دولت بیاییند برای یک بار هم که شده قاطع وجوانمردانه به بازنشسته های آ.پ توجه ویژه کنند و حقوقق هایمان را تا حد قابل قبول و در خور شان افزایش دهند .
بیایید در امسال که به فرموده مقام معظم رهبری (حفظه الله ) سال همدلی وهمزبانی نام گرفته با عزم راسخ ضمن احیا منزلت وکرامت بازنشسته های آ.پ ؛ حقوق ها وخدمات رفاهی بازنشته های آ.پ را زیاد کنید .
یک بار برای همیشه .
نجاتمان دهید.
پاسخ + +17 0 --
ناشناس 1394/04/29 - 13:22
تا زمانى كه معلمان سياهى لشكر اين و ان جريان سياسى هستند اميدى به بهبود وضعيت نيست دولت ها هم با بازى كردن با كلماتى مانند مهروزى و عدالت و اميد و تدبير و راستگويان و پاكدستان و ... سر مردم را گرم ميكنند. و گرنه نه مهرورزى بد است و نه اميد و نه تدبير . من كه به اين نتيجه رسيده ام كه هر دولت چيزى را كه ندارد شعار همان را ميدهد و افراد ساده لوح انرا تكرار ميكنند.
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/04/29 - 16:47
آفرین به شما
پاسخ + +13 0 --
فاطمه 1394/04/29 - 13:32
این نمایندگان مجلس و دولتی ضد معلم هستند
آقای روحانی این کار گروه تشکیل شده توسط شما چه نتیجه ای داشت
آقایان مجلسی یه سری افراد ضد معلم هستند
وای برشما
وای برشما
شما نمی دانید که چه برسر این کشور می آورید
معلم که انگیزه نداشته باشد
و تمام دغدغه او تمام شدن کلاس و شروع بکار شغل دوم اوست
چون نمیتوان معاش خانواده اش را تامین کند
دانش آموز سال سوم دبیرستان از نوشتن نام خود ابا دارد
آینده این مملکت به کجا خواهد رسید
دیگر خبری از نوابغ نخواهد بود
آنها هم که هستند به کشور های دیگر پناه می برند
تصور آینده خیلی سخت است

ایرانی .........
پاسخ + 0 0 --
لیلا کام 222 1394/04/29 - 19:14
کاملا بجا و درست فرموده اید و این بی سوادی از روزی شروع شد که "در صد قبولی" حرف اول و آخر را در آموزش و پرورش زد .معلمی با تمام تلاش سعی در یاد دادن به دانش آموز باشد ولی سوالات استاندارد بدهد و چند دانش آموز تجدید شون معلم "بد است ولی معلم دیگری خوب تدریس نکند ولی با دادن 10 سوال از قبل تعیین شده،دانش آموزان تجدید نشوند، آن معلم خوب است!!
به کجا چنین شتابان؟؟!!
پاسخ + +15 0 --
معلم مشهدی 1394/04/29 - 13:43
مجلس نهم با توجه به مشاهده وزیر کم اثر و عدم استیضاح موثر ایشان و همچنین ضعف مدیریت اقای فانی هر دو مقصر افزایش مشکلات معلمان هستند
پاسخ + +9 0 --
ناشناس 1394/04/29 - 21:30
مجلسی که یک شبه توسط وزیری چون فانی خریده می شود چراازان لب به سخن وامی کنید
پاسخ + +11 0 --
حسن 1394/04/29 - 21:59
رتبه بندی اگه باشه فقط افزایش یه چندرغازه و هیچ تاثیری بر معیشت معلمان نخواهد داشت.اگه تحریم ها هم لغو بشه فقط بر ثروت آقایان اضافه میشود نه معلمان.
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1394/04/29 - 23:38
این حرفا و نظرات رو خودمون میگیم خودمونم میشنویم مهم اینه که اونی که باید بشنوه نمیشنوه.اصلا إقای وزیر تو یه دنیای دیگه اند.
پاسخ + +5 0 --
سلیمی 1394/04/30 - 10:11
ما فرهنگیان نبایستی وابستگی به چپ یا راست داشته باشیم که اینها سرابی بیش نیست و آن شعاری که باعث افزایش دو چندان چهر ه یک فرهنگی در جامعه میشود شعار معروف نه چپیم نه راستیم فقط معلم هستیم این موضوع را اثبات کرده است و ریس جمهور کشورمان نیز بارها این شعار را بیان کرده است
پاسخ + +7 0 --
معلم مفلوک 1394/04/30 - 11:14
مجلس ودولت مدام از ارزونی نفت وتحریم می گفتن حالا باپولهای ازاد شده که تقریبا 29میلیارد دلار هست بدهی های معلما راکه می گن میراث دولت قبل هست بپردازن
پاسخ + +3 0 --
مسعودی 1394/04/30 - 17:53
درست است که اولین مطالبه معلمان معیشتی است.ولی دور از انصاف خواهد بود که فعالان صنفی را فراموش کنیم.پس یکی از خواسته های ما آزادی هاشمی وعبدی وهمچنین لغو حکم کسر از حقوق آقای پورسلیمان می باشد.
پاسخ + +7 0 --
معلم 1394/04/31 - 02:40
یه همکاری داشتم تو دفتر می گفت فلانی اینقدر غر نزن آموزش و پرورش همینه دیگه. اگه درآمد بیشتری می خوای برو سراغ یه کار دیگه.
این حرفش یهو منو تکون داد.
از اون موقع تا الان به هیچ وجه من الوجوه به تنها چیزی که فکر نمی کنم مدرسه و کلاس و نحوه تدریس و موضوع درس چیه و ... و.. و... است.
اصلا انگیزه ای بعد از 15 سال تدریس دیگه ندارم.
آخه دنبال یه شغل دیگه ام که داره جور میشه.
الان به تنها چیزی که فکر می کنم خروج از آ پ است.
میدونی چرا?
نمیخوام بعد از گذشت 15 سال دیگه اون موقع هم شرمنده ی زن و بچم باشم.
همکاران عزیز خودتون رو معطل آ پ نکنین.....
پاسخ + 0 0 --
معلم مفلوک 1394/04/31 - 11:56
خوش به حالت که استعدادشغل دیگه ای راداری من با24سالسابقه تواین سالها فقط به تدریس وبهبود اون فکرکردم وحالا به هیچ دردی نمی خورم
پاسخ + 0 0 --
حسین قارداش2415 1394/04/31 - 12:05
گل گفتی و تازه به حرف بنده رسیدی. الحمدلله شغل دومی دارم که هنری است و از اجرای آن هم کسب درآمد دارم و هم لذت و تدریس هم...!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور