صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

فاطمه علیزادگانی / دانشجوی دکتری روان شناسی و مشاور مدارس

نامه یک مشاور به وزیر آموزش و پرورش ؛ " مشاوران را حذف نکنید " !

نامه به وزیر آموزش و پرورش در مورد حذف مشاوران  وزیر محترم آموزش و پرورش 

 

با سلام و عرض ادب واحترام 

احتراما ، عرایضم را  که سخن پر از درد یک فرهنگی  با 25 سال سابقه کار و دانشجوی دکتری روان شناسی است این گونه آغاز می کنم:

چندی پیش  ( 17 / 9 / 93 ) شاهد برگزاری همایش مبارزه با فساد بودیم ، از طرف رهبر معظم انقلاب پیام دردمندانه  و در عین حال قاطعانه ای صادر شد که حکایت از نارضایتی شدید ایشان در زمینۀ مبارزه با فساد و اقدامات شعاری و متظاهرانه داشت.

اما این سمینار همانند سمینارهای دیگر بناست چه کار عظیمی کند؟ چرا اقدام اساسی در امر مبارزه با فساد انجام نمی گیرد؟ این کار باید از کجا شروع شود ؟ مگر نه اینکه سر لوحه همه امور جامعه از آموزش و پرورش هر کشور است ؟ نه اینکه خوب و بد هر جامعه ای را آموزش و پرورش آن  کشور مشخص می نماید؟

بیایید با چشم باز  فکر کنیم ، بیندیشیم ، و واقعیت ها را بپذیریم و کاری برای رفع آن بنماییم تا در مقابل خدا و حق الناس شرمنده نباشیم.

ما به عنوان متولیان آموزش و پرورش که وظیفه مان آموزش و پرورش  فرزندان این مرز و بوم می باشد چه کاری برای این بچه ها انجام دادیم؟

گروه اول :

آنان که تمکن مالی دارند با ضرب پول و معلم خصوصی وارد دانشگاه های داخل و خارج شدند و هر خلافی نیز انجام می دهند و الگویی برای دانش آموزان دیگر می شوند و عاملان به خلاف رفتن عده ای دیگر می شوند که هیچ .

گروه دوم:

آنهایی که در قشر متوسط و ضعیف هستند و با زحمات و نان حلال  و زحمت کشیده پدر و مادرشان موفق شده اند و به موقعیت خوبی رسیدند به شکر خدا که باز هم ما پوزش را می دهیم .

و  اما گروه سوم :

آنان که جزء هیچ کدام از این گروها نیستند و هم در خانواده مشکل دارند و خود دارای مشکلات فراوانی می باشند  که نه از طرف خانواده و نه مدرسه کاری برای آنها انجام نشد و بعد از بی انضباطی ها و بی نظمی ها به سوی جرم و خلاف کشیده شده اند و سر از زندان و خیابان خوابی در آوردند ؛ وای برما...

اگر سری به دانشگاه ها ، مراکز توانبخشی، کانون های بزهکاری ، ترک اعتیاد ، درمان ایذر، پارک های شهران تهران و...  بزنید و با رجوع به آمار و پژوهش هایی که در سال های اخیر در کشور انجام شده است  ، بالارفتن فساد و رفتار نابه هنجار و پرخطری که در جامعه رخ می دهد و بیشتر هم در میان افراد آسیب پذیر جامعه ( نوجوانان ) و دانش آموزان است را مشاهده می کنید ؛ اگر چه دلایل عدیده ای دارد که در این مجمل فرصت آن نیست ، لیکن اشاره من  به موضوعی است که در ذیل به آن خواهم پرداخت. 

به تازگی از سوی مقام وزارت به مناطق آموزش و پرورش دستوری صادر شده است مبنی بر حذف مشاوران از دوره دوم دبیرستان و رفتن کلیه مشاوران به دروه اول دبیرستان است .

 واقعا نمی دانم دلیل این تصمیم چه بوده است ، هر چه بوده  بدانید بیش از پیش به آمار جرایم اضافه خواهید نمود. اگر چه ممکن است بگویید با این همه مشاور چرا باز هم بالا رفتن این همه فساد و... در نتیجه ، مشاوران کاری در مدارس انجام نمی دهند !

البته بگذریم که قشر شریف معلم به حدی به زیر آمده که تمام فکر و ذکر عده ای بسیاری از آنها به پرداخت های ناچیز معوقات و یا  به دنبال اضافه کار و یا چندرغاز اضافه حقوق و رتبه بندی .... مشکلات مالی است که کمتر فکرشان به سوی فرزندان مردمی است که به دست ما سپرده شده  است  و این که چه بر سر آنها خواهد آمد ...

اگر چه  بر اساس نظریات روان شناسانه  برای انجام هر رفتاری که از فرد سر می زند عوامل بسیاری دخالت دارند و تنها اکتفا کردن به یک عامل صحیح نمی باشد .

در واقع ، همه عوامل اعم از خانواده، اجتماع ، سیاست ،اقتصاد، محیط، دوستان ،تکنولوژی های جدید و...دست به دست هم می دهند تا رفتاری شکل گرفته و بروز نماید ؛ لیکن ، ما تنها در حیطه کار خودمان نه اینکه کار ما را به  انبیاء نسبت می دهند. 

ما مسئول تعلیم و تربیتی  هستیم که در دین ما " و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه " که قرآن فرموده همین است؟ آیا آن یزکیهم پیش از تعلیم تأکید آمده همین است؟ آیا تزکیه در آموزش پرورش ما بر تعلیم مقدم است؟ آیا اخلاق و معنویات چه نقشی در سیستم آموزشی ما دارد؟ فرزندانی که تربیت کرده ایم چقدر توانسته اند الگوهای مناسبی برای آینده باشند؟ آیا غیر از این که وظیفه ما قبل از  آموزش به تربیت و تهذیب و دادن آرامش و سلامت روان فرزندان این مرزو بوم است ؛ به جای آنکه به کار مشاور اهمیت بیشتری داده شود ، هر سال دوره های مفید آموزش و همفکری و اطلاع از روش ها و نظریات جدید در زمینه مشاوره داده شود ، از افراد کار آمد و مثمرتر تجلیل شود و بها داده شود تا بعد از بروز این همه فساد و جرم در به در به دنبال روان شناس و مشاوره در خیابان ها بگردیم و فرزندان مان را در سکس پارتی ها و گوشه خیابان پیدا کنیم  ؟!

وجود مشاور در مدرسه یعنی کسی که در هنگام بروز هیجانات و افکار مغشوش می تواند به  تو کمک نماید ، حداقل حرفهایت رابشنود ، کمی سبکت کند و به تو آرامش دهد و وقت و تخصص آن را دارد که راهنمایی درستی به تو کند ، همین کافی است .  اگر چه در بسیاری موارد  متخصصانه عمل نشده است  . احترام و همدلی با دانش آموزانی که برای کسب هویتی خود در مدرسه به دنبال آن می گردند ،گوش دادن به درد و دلهای شان  ، ابتدایی ترین کار مشاور است . 

اگر دانش آموزان بتوانند در مدرسه همدل و راهنمای صمیمی پیدا نمایند بسیاری از دغدغه های فکری شان کاهش می یابد.دانش آموزان بهترین زمان های عمر خود را (12 سال) در اختیار ما در مدارس می باشند .دوره ابتدایی که سرنوشت ساز ترین دوره شکل گیری شخصیت و تعاملات بچه هاست که در بسیاری موارد « پرت » می شود .در همین دوره ابتدایی وجود مشاورین هم برای آگاهی دادن به آموزگاران و هم ایجاد محیط سالم روحی در میان دانش آموزان بسیار موثر است ، کاری که در کشور های پیشرفته سر لوحه کار آموزشی شان است.

حال ما را ببینید ؛ حذف شغل ( مشاوره ) در دوره دوم دبیرستان  که نقش مهمی در این زمینه دارد ، در واقع بستن چشمان مان بر همه چیز است و باز دوباره شاهد مشکلاتی در زمینه رفتاری دانش آموزان باشیم و دوباره  به فکر احیاء  مشاوره باشیم  ! بهره گیری از تاریخ  و تجربه آموزی از آن یعنی چه؟ تا چه زمان باید چوب این درد ها را خورد؟

تجربه ناخوشایند بعد از انقلاب را در زمان وزیر وقت بیاد بیاوریم . برنامه ای برای برداشتن شغل مشاور در مدارس که شاهد  آن بوده ایم . بعد از چند سال و بروز مشکلات فراوان باز نیاز این گروه ( مشاوران ) در سیستم آموزشی  مسلم شد . از سال 70 دوباره با دوره ها و برنامه های جدیدی  مشاوران سر کار آمدند . شرح وظایف آنها در دو رده مشاوران آموزشی و  مشاوران تربیتی ( که اینجانب از آن گروه بودم ) .

در سال های بعد از آن نیز ،  شرایط کار مشاوران مرتب در حال بالا و پایین رفتن بوده اند، تا به امروز که با تغییر سیستم آموزشی تصمیم بر آن شده است که دیگر  نیازی به گروه مشاوران در دوره دوم متوسطه احساس نشده و مشاوران  تنها به دوره اول متوسطه  فرستاده شود.

واقعا!

جای بسیار تاسف و اندوه است که سیاست گذاران ما یا از معضلات جوانان جامعه ما بی خبرند و یا برایشان مهم نیست و تنها نیاز مشاوره را در یک دوره تحصیلی و آن هم فکر می کنم بیشتر هم به جهت انتخاب رشته دانش آموزان که آن هم بیشتر بر اساس یک سری نمره و امتیاز است که هر کسی به غیر از مشاور می تواند انجام دهد !

قبل از هر چیز به چند نمونه از آمار و مستنداتی که تا حدود زیادی ما نیز در آن شریک می باشیم اشاره می کنم :

در واقع ، هر آنچه به صورت داده های درون داد وارد سیستم شود در برون داد چیزی جز شکل کمی تغییر یافته درون دادها نیست . بر اساس آمار خودکشی که شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی (روزنامه شرق 25 مرداد 1390) کشور داده  در مشابه سال قبل 4/9 درصد افزایش داشته است . در سه ماهه نخست سال‌ گذشته 952 نفر در کشور خودکشی کرده‌اند که از این میان 274 نفر زن و 678 نفر مرد بوده‌اند .هر روز 5/10 نفر در کشور خودکشی می‌کنند ، آمار خودکشی در زنان بیش از مردان است  ،خودکشی در سال 89 نسبت به سال 88 افزایش 17درصدی داشته است.همچنین عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از وجود ۱۲ میلیون بیمار روانی در کشور خبر داده است که حدودا ۲۳.‌۴ درصد ‌مردم ایران به این بیماری‌ها مبتلا هستند،  از این میان، «زنان» آمار بیشتری را از آن خود کرده‌اند. (پایگاه  خبری تابناک1393 سوم خرداد )  

به گفته‌ی سام گیس (1391 روزنامه اعتماد2 مهر ماه.) از تعداد 2 الي 2 ميليون و 200 هزار معتاد دائمي در كشور خبر داد که 22در صد معتادان زیر20 سال بوده اند و سالانه٦/٢ تریلیون تومان در کشور صرف هزینه اعتیاد می شود.

به گفته‌ی موسوی چلک موسوی خبر گزاری ایسنا.28 اردیبهشت 1393) تعداد طلاق تا پايان ارديبهشت ماه که نسبت به سال 91 - 92 افزایش داشته است.از دیگر رفتارهای نابه هنجار که شیوع بسیاری پیدا نموده است به نقل از صدیق سروستانی ، تخریب اموال عمومی نیز سالانه میلیاردها تومان به کشور زیان وارد می کند که در بیشتر موارد توسط دانش آموزان دبیرستانی انجام می گیرد.

همچنین به گفته‌ی خواجه پور ( روزنامه خراسان 4 آذر ماه..1392) نسبت به سال 89 و سال های مشابه به میزان 44درصد میزان این رفتار در میان نوجوانان افزایش یافته است. چنانچه گلزاری ( روزنامه فردا نیوز 14 مردادماه..1391) نیز در پژوهش های خود به این نتایج رسیده است 80درصد دختران دبیرستانی تهرانی، دوست‌پسر دارند ،  ۴۰ درصد از دانش‌آموزان رابطه با جنس مخالف را از ۱۴ سالگی شروع کرده‌اند، او متذکر می شود که متأسفانه ارتباط دختران و پسران نسبت به ۳۰ سال گذشته سه برابر شده و زمان شروع رابطه به دوران تحصیلی راهنمایی و نوع رابطه از عاطفی به جنسی رسیده و ارتباط هم‌ زمان با چند نفر زیاد شده است.

  بالا رفتن آمار بیماری های جنسی ، آمار بیکاری تحصیل کرده ها که با توجه به آمار رسمی بیش از 25% ( برنامه تلویزیونی  چالش های پیش روی اشتغال 30 خرداد 1394)است. این است نمونه ای از معضلات نسل جوان مان  که بیشتر آنها در دبیرستان های ما اوقات خود را می گذرانند و این ماییم که می بینیم و دم بر نمی آوریم  !

آموزش و پرورش ما 20 سال است که فقط آموزش می دهد و از پرورش و اخلاق و ارزشهای دینی  خبری نیست، اگر چه در ظاهر هست اما آیا اثر بخش بوده است؟

متاسفانه در کشور ما هر نوع  آموزش و  پرورش و آگاهی دادن دانش آموزان تنها در جنبه های ظاهری و شعار و آموزش دروس  انجام شده است .مصاديق آن عبارتند  از :  قبولی کنکور تيزهوشان، المپيادها و كلاس هاي خاص ...و فداشدن کلاس های مهارت های زندگی ، پرورشی و مشاوره به دروس پایه نمره بیار در کنکور است.

ما در دانشگاه ها شاهد ورود افرادی هستیم که خیلی خوب از حافظه استفاده کرده اند و با رتبه بالا در کنکور قبول شده اند ، اما متأسفانه شخصیت هایی آشفته و بیمار دارند.

در میان بسیاری از دانش آموزانی که وارد دانشگاه و یا اجتماع شده اند چیزی جز فرد گرایی و مادی گرایی ، بی تفاوتی به ارزش ها و اخلاقیات و معنویات جامعه اسلامی در آنها دیده نمی شود .

اینجانب  در طول 25 سال سابقه کاری و تحصیلات و شرکت در کنفرانس های داخل و خارج  اگر چه حدود 16 سال کار مشاور انجام داده ام و به دلیل ادامه تحصیل به سمت دبیری مشغول می باشم لیکن اکنون باید در کاری غیر از تخصص خود باید وقتم را پر نمایم به دلیل آنکه نیازی به مشاور نیست  !

در طول سال های کاری ام ، مشاوره و گفت و گو با بسیاری از جوان ها در گروه ها و فرهنگ های متفاوت داشته ام  و در مقایسه با فرزندان خودمان که در سال های اخیر با روش های فرزند پروری  که در بسیاری از موارد یا بر گرفته ای دست و پا شکسته از فرهنگ غربی و یا سخت گیری های شدید از طرف والدین بوده است ، همچنین تاثیرات رسانه ها و هجوم اطلاعات درست و نادرستی که ذهن فرزندان ما را می فشارد، با دانش آموزانی مواجهیم  که در خانواده هایشان پرتوقع و رها رشد کرده اند و یا آن قدر با آن ها سخت گیری شده است  که یا مرتب  نظم کلاس رو به هم می زنند و یا با رفتار ناهنجار خود هم به خود و اطرافیان آسیب وارد می کنند.

بر همه دیگر آشکار است که نیاز دانش آموزان به تربیت و آداب اجتماعی، پرورش اخلاق و شخصیت شان بیشتر از نیاز به محفوظات کتاب هاست که به زودی هم فراموش می شوند .

لیکن چه کنیم که همه در گلوگاه سد کنکور گیر کرده ایم و هیچ نگاهی به چند سال بعد که فرزندان مان فارغ التحصیل شده اند  و توقع داشتن مدرک دانشگاهی فرزندمان و مشکل بیکاری و اوقات فراغت بی برنامه...

اینجاست که والدین بعد از سال ها آرزو و خون دل خوردن به دنبال مشاور و مراکز بهداشت روان و یا باز پروری می گردند !

دانستن این نکته که رفتار با تک تک دانش آموزان نیاز به دانش ، آگاهی و آموزش درباره نظریات و شرایط و نیازهای دوران های مختلف رشدی دارد و این کار تنها از عهده  مشاورانی در زمینه روان شناسی و علوم تربیتی تحصیل کرده و آموزش دیده ساخته است.  مشاوران با تشکیل گروه های اقدام پژوهی و نزدیک شده به زمان خلوت نوجوان می توانند تا حد زیادی این خلا را پر نمایند.

البته ناگفته نماند که بازآموزی و تشکیل دوره ها و آموزش های جدید هر ساله برای مشاوران جز نیازهای ضروری این شغل می باشد.

 سخنم را با این جمله از آبراهام لینکلن پایان می دهم که خطاب به معلمان فرزندش بیان نمودند:

" به فرزندم بیاموزید كه در مدرسه بهتر این است كه مردود شود اما با تقلب به قبولی نرسد. به او یاد دهید كه با ملایم ها ملایم و با گردن كش ها، گردن كش باشد. به عقایدش ایمان داشته باشد حتی اگر همه خلاف او حرف بزنند(و او را مسخره كنند). به او یاد دهید كه همه حرف ها را بشنود و سخنی را كه به نظرش درست می‌رسد انتخاب كند.ارزش های زندگی را به فرزندم آموزش دهید. به او یاد دهید در اوج اندوه تبسم كند. به او بیاموزید كه در اشك ریختن خجالتی وجود ندارد. به او بیاموزید كه می‌تواند برای فكر و شعورش مبلغی تعیین كند اما قیمت گذاری برای دل بی معنا است.به او بگویید كه تسلیم هیاهو نشود و اگر خود را برحق می‌داند پای سخنش بایستد و با تمام قوا بجنگد. در كار تدریس به فرزندم ملایمت به خرج دهید اما از او یك ناز پرورده نسازید، بگذارید شجاع باشد. به او بیاموزید كه به مردم اعتقاد داشته باشد. توقع زیادی است اما ببینید كه می‌توانید چه كار كنید."

 بیایید کمی باریک بینانه بیندیشیم زیرا که ما در مقابل خدا، فرزندان مان و وجدان خود مسئولیم . 


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سه شنبه, 09 تیر 1394 13:07 خوانده شده: 5494 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +11 -1 --
مدیر هنرستان 1394/04/09 - 14:28
مقاله خوبی بود آموزش و پرورش به کجا می رود؟؟!!
هرسال چندین قانون سلیقه ای و من در آوردی همه چیز را بهم ریخته است و غیر از معلم و مدیر و معاون هیچکدام از مسئولین، شناختی از دانش آموزان ندارند. دانش آموز هیچ تلاشی را در خانه برای انجام مناسب تکالیفش انجام نمیدهد و معلم به ناچار نمره 1 او را 10 میدهد تا خودش زیر سوال نرود!...افسوس و صد افسوس که دیگر دیر شده است.
پاسخ + 0 0 --
مهدی 1394/04/09 - 18:00
این مقاله ها بیشتر به این خاطره که در کشور ما اهمیت پایه ها از بالا به پایین است مثلا کمتر کسی راغب به حضور در پیش دبستان است بعد از آن ابتدایی ، راهنمایی ..
زمانی هم که صحبت تدریس نیروها در ابتدایی مطرح شد چنین مقالاتی در سایتها بود . حضور در پایه ها و دوره های پایین تر را به نوعی کسر شأن می دانند و علت آن هم سیاست های غلط دولت در بوجود آمدن شرایطی بد در دوره های پایین است . معلمان و نیروها در این دوره ها و پایه های کمتر به شدت تحت فشار قرار میگیرند و از کمترین منزلتی برخوردارند . تا این دید اصلاح نشود مشکلات همچنان باقی است . اگر به ابتدایی توجه شود و مشاوره و امور تربیتی در این دوره متمرکز شود اصلا نباید نیازی به وجود مشاور در دوره متوسطه دوم باشه آن موقع دیگر برای مشاوره دادن دیر است .
پاسخ + +14 -1 --
فراهانی 1394/04/09 - 14:48
همکار محترم بحث شما کاملا صحیح است. اما من فکر می کنم چون نتوانسته اند مسئله را حل کنند ترجیح داده اند صورت مسئله را پاک کنند.بحث نیروی مجرب وکار آمد مشاور در مدارس است.به غیر از انگشت شمار از این نیروها شما در مدارس مشاور را چگونه می بینی در خیلی از مدارس هر معلم مازادی را به عنوان مشاور گذاشته اند بدون هیچ تخصصی بسیاری مشاوران حتی یک جلسه مشاوره با هیج دانش آموزی نداشته اند کار انها فقط تکمیل پرسشنامه شده در مشاوره تحصیلی هیچ کاری نمی کنند تا چه برسد مشاوره روحی وروانی یکی از اولیاء برای راهنمایی انتخاب رشته به مدرسه امده بود نهایتا مشاور ادرس مشاوران اموزشگاهها را داده بودند
پاسخ + +21 -12 --
ناشناس 1394/04/09 - 15:05
من به عنوان دبیر ریاضی شاهد زحمات مشاوران در مدارس بوده ام .وتاکنون بسیاری از دانش اموزان مشکل دار از لحاظ درسی , اخلاقی ,خانوادگی را به مشاور ارجاع داده وشاهد نتایج بسیار خوب ان بوده ام. ما معلمان که در بطن کار هستیم اهمیت مشاوران را در حل مشکلات دانش اموزان درک می کنیم .وجود مشاوران در همه مقاطع ضروری می باشد .باعث تاسف است که مسولان اموزش وپرورش یک کشور این موضوع را درک نمیکنند
پاسخ + 0 0 --
بابک 1394/04/09 - 17:23
جناب ناشناس نکنه شما خود خانم دکتر علیزادگانی باشید ؟!! حرفاتو باور کنیم که مشاوران فرشتگان نجاتند !! نمیدونم چی بگم
پاسخ + 0 0 --
عدالت 1394/04/09 - 22:48
من هم به عنوان دبیر ریاضی شاهد بیکار نشستن مشاور در مدرسه وخنده بر معلمان دیگر بودم .از طرفی خود مشاور نیاز به مشاوره داشت حرف هایی می زد که این جا قابل طرح نیست .
پاسخ + +13 -4 --
احسان 1394/04/09 - 16:56
وجود مشاور در تمام مدارس ضروری هست البته با توجه به پایین آمدن سن فساداخلاقی و مشکلات دیگر دوره راهنمایی (متوسطه اول)اولویت بیشتری دارد ،شاید به دلیل کمبود مشاور چنین دستوری داده شده...
پاسخ + +11 -14 --
بابک 1394/04/09 - 17:18
بنده در دوران مدیریت چندین ساله ام تنها همکاران محترمی را که بیکار و خنثی دیدم همین دوستان مشاور بودند . علم مشاوره و ابزار و سازکارهای لازم جهت محقق شدن اهداف مشاوره در آموزش و پرورش ما از بدو امر محیا نبوده و تا به حال هم محقق و محیا نشده . اکثر همکاران محترم مشاور از فرط بیکاری و مشخص نبودن شرح وظایف و قلت مراجعین دچار بیماریهای ارتباطی و رفتاری شده اند و و این غیر موثر بودن آنها را از فضای مدارس دلزده کرده است .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس2 1394/04/09 - 21:59
مهیا صحیح است. مدیر مهطرم.
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1394/04/10 - 14:29
بنده هم در دوران معلمی خودم تنها همکاران محترمی که بیکار و خنثی دیدم همین مدیران مدارس بودند
دقت کردی میشه همون کلمه مشاور رو برداشت و به جای اون از کلمه مدیر استفاده کرد ؟
پاسخ + 0 0 --
بابک 1394/04/10 - 20:52
ناشناس 2 خیلی با نمکی . به فرهنگ معین مراجعه کردم . در ضمن از تو بعیده که محترم رو غلط نوشتی . امیدوارم از اون مشاوران زحمت کش نباشی .
پاسخ + +6 0 --
جلیل 1394/04/09 - 17:39
دلیل حذف مشاوران از دبیرانستانها و انتقال به مدارس راهنمایی به خاطر انتخاب رشته از سالتحصیلی آینده در مقطع راهنمایی و کمبود شدید مشاور است
با این تعداد محدود مشاور چاره دیگری نیست
البته نه تنها مشاورین بلکه تمام معلمین به دلیل حقوق بخور نمیر که در حد جیب خرجی بوده انگیزه فعالیت ندارند و به شغلهای مسافر کشی و بنگاه داری روی آوردند
تا مشکل معیشت حل نشود هیچ مشکلی از آموزش پرورش از بین نخواهد رفت
پاسخ + +7 -1 --
فرهنگی 1394/04/09 - 18:04
نه تنها مدارس به حضور مشاوران متخصص و متعهد نیاز دارد بلکه معلمان هم که مدت بیشتری با دانش آموزان سروکار دارند باید در حد بالا و عالی اطلاعات روانشناسی و تربیتی داشته باشند تا بتوانند علاوه بر مدیریت کلاس به دانش آموزان مشاوره و راهنمایی بدهند.

بچه ها به خصوص تو دوره راهنمایی و دبیرستان نیاز دارند با فرد مورد اعتمادی صحبت کنند، درد دل کنند، همه ما نیاز داریم اما نوجوان ها بیشتر.
اگر معلم ومشاور نتواند در این زمینه به دانش اموز کمک کند به چیزهای دیگر و جاهای دیگر پناه میبرند.

اما کو گوش شنوا!
کو چشم بینا!

مسئولان ما به چی فکر میکنند؟!
پاسخ + +2 0 --
فرهنگی 1394/04/09 - 18:05
مسئولان ما به چی فکر میکنند؟!

وقتی آقای فانی برای تدریس در کلاس های ابتدایی از نیروهای بازنشسته دعوت میکنه، باید متوجه شد که ایشون دلش برای دانش آموزان نمی تپد.

تو مقطع ابتدایی، بچه ها نیاز به معلمان جوان و پرانرژی و با انگیزه دارند که پا به پای آنها پیش بره و بتونه با نشاط و تحرک کلاس را مدیریت کند در عین حال از عهده 35 تا 40 دانش آموز پر انرژی بربیاد.

واقعا معلم بازنشسته ای که 30 سال از عمرش رو تو ابتدایی گذراند و از نظر جسمی و روحی خسته است میتونه کمکی به دانش آموز بکند.

آقای فانی در حق نسل آینده ساز ایران خیانت نکنید!
برای این نسل باید هزینه کنید نه صرفه جویی!
پاسخ + +1 0 --
جلیل 1394/04/09 - 18:46
البته اگه مبلک در دوره راهنمایی فقط دانش آموزان کلاس نهم باشه میشد نیمی از مشاوران در دوره راهنمایی و نیمی در مقطع متوسطه سازماندهی شوند ولی با این بخشنامه تمام مشاوران به دوره راهنمایی انتقال می یابند
پاسخ + +6 0 --
بهلول 1394/04/09 - 19:32
اينكه حضور مشاوران در مدارس مى تواند مفيد فايده بوده و از بسيارى از مفاسد و جرايم در مدارس خصوصا دبيرستانها جلوگيرى نمايد شكى نيست اما متاسفانه در مدارس ما مشاورين از هيچ قانون و اصول خاصى تبعيت ننموده و بصرف اينكه در رشته هاى علوم تربيتى تحصيل نموده اند به خود اجازه مى دهند در تخصصى ترين كارهاى مشاوره و روانشناسى دخالت نموده و در زندگى مردم سركًبكشند و حاصل كار آنان نيز بدليل تبعيت نكردن از يك نظام و برنامه مدون و صحيح مواردى است كه در مدارس مى بينيم كه روز به روز دريغ از ديروز ...ادامه دارد
پاسخ + +3 -3 --
بهلول 1394/04/09 - 19:41
ادامه مطلب
متاسفانه در مدارس متوسطه ، اعتياد ، فساد پنهان ، ياس و نااميدى در جوانان ، فاصله گرفتن از مربيان و ... بيداد مى كند و گاهى خود مشاورين نيز نياز به مشاوره و راهنمايى دارند و شايد به دليل حقوق پايين و بالا بودن مشكلات دانش آموزان علنا كارى انجام نمى شود و فقط اداى مشاوره را در مى آورند ، مشاوره تحصيلى هم كه كلا به فراموشى سپرده شده است تغيير مقطع و بالا و پايين كردن مشاوران هم تنها بازى با مهره هاست و دردى از مدارس دوا نخواهد كرد مشاوره در مدارس و پيگيرى امور اخلاقى ، روانى و درسى دانش آموزان خصوصا در دوره متوسطه نياز به برنامه ريزيهاى بيشتر و كار آمد تر و هزينه هاى بيشتر دارد اما چنانچه نهادامور تربيتى يا همان معاونين پرورشى مانند اوايل انقلاب تقويت شوند با عملكرد خوبى كه داشتند و فعاليتهاى پرورشى مورد علاقه دانش آموزان علاج واقعه را قبل از اتفاق مى توان نمود و كار تربيت و مشاوره تاحدودى كاربردى تر و مفيد خواهد بود
پاسخ + +11 -13 --
دبیر 1394/04/09 - 20:07
سلام به همه همکاران محترم
به نظر بنده انتقال مشاوران به ابتدایی وراهنمایی برای تدریس بهتر از پنهان شدنشان در اتاق اختصاصی اشان وخوابیدن وقیم
بازی کردن است. البته دراین صنف همکاران به ندرت افراد کاری هم پیدا می شود که خدا اجرشان دهد.
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1394/04/09 - 21:50
قیم نه گیم
ولی اینطوری هم نیست فقط در اتاقشان باشند مشاوران در سال اول دبیرستان کار بسیار سنگین هدایت تحصیلی رو انجام می دهند آزمونهای مشاوره ای را اجرا می کنند به دانش آموزان و اولیا در زمینه های مختلف انتخاب رشته اطلاعات می دهند برای دانش آموزان برنامه تحصیلی می نویسند مشکلات خانوادگی اونها رو بررسی می کنند و درس برنامه ریزی رو هم تدریس می کنند مثل بقیه معلمین اضافه تدریس و کلاس خصوصی و تقویتی هم ندارند
پاسخ + 0 0 --
معلم بی ادعا 1394/04/12 - 15:07
پیداست اقا جلیل جنابعالی در مدرسه نیستی و از روی بخشنامه ها فرمایش می فرمایید مشاوران چندسال است درس برنامه ریزی تدریس نمی کنند و ازمون مشاوره ای 4 ساعت طول می کشد در یک روز انجام می شود و باید تمام همکاران از مراحل ازمون مراقبت نمایند و نظم جلسه را بر عهد دارند و مشاور فقط ناظر است
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1394/04/16 - 11:55
اتفاقا این شما یی که هیچ اطلاعاتی نداری
آزمون مشاوره ای در دو نوبیت برگزار میشه و بعد از اون هم از غائبین امتحان پرفته میشه باید مرتب بشه به اداره ارسال بشه و بعد هم نتایج اعلام و مشاور باید اونها رو در سیستم درج کنه
درس برنامه ریزی هم حذف نشده بلکه به اختیار مدرسه است که این درس رو ارائه بده و یا درس جبرانی ریاضی رو
پاسخ + +17 -9 --
سلیمی 1394/04/09 - 23:01
با سلام
این که برخی مشاوران کم کاری می کنند دلیل نمی شود که صورت مساله را پاک کنیم .
وجود مشاور در هر مدرسه از ضروریات است .
اگر مشاور بود مرحوم خشخاشی آن گونه در کلاس سلاخی نمی شود .
پاسخ + +4 -1 --
علی 1394/04/10 - 01:44
سلام خدمت دوستان و همکاران عزیز.بیایید به مسئله (حضور یا عدمحضورمشاور در مدرسه یا انتقال یا عدم انتقال مشاوران عزیز به متوسطه اول) از یک زاویه دیگر نگاه کنیم.هرچند که مشاوران عزیز زحمت خودشان را می کشند و جای بسی تشکر است اما در مدارس ما فقط حضور یک مشاور برای بررسی و رفع مشکلات رفتاری و اخلاقی دانش آموزان و ضمناً کمک به انتخاب رشته کافی نیست و شاید بهتر بتوان گفت تمام معلمان در تمام مقاطع تحصیلی بالاخص متوسطه اول که دوره سرکشی و بلوغ فرزندان این آب و خاک است باید به سلاح مشاوره مجهز شوند و این امکان پذیر نمی نماید مگر اینکه معلمان فارغ از دغدغه های مادی و معیشتی خود و خانواده شان باشند و با فکری باز و راحت کمک حال مشاوران در امور اخلاقی و تربیتی دانش آموزان باشند.ادامه دارد
پاسخ + +4 -1 --
علی 1394/04/10 - 01:46
ادامه مطلب:
آنچه که مسلم است خود معلمان در تمام پایه ها شناخت بیشتر و کاملتری از دانش آموزانشان دارند چه در بعد درسی و چه در بعد اخلاقی و انضباطی.پس گزاف نیست اگر بگوییم معلمان مدارس فارغ از رشته ی مورد تدریسشان اولین و مهمترین مشاور می توانند باشند.اما افسوس با این همه دغدغه و معضلات مالی و اقتصادی برای بیشتر معلمان دلسوز و زحمتکش حال و حوصله و رمقی نمی ماند تا بتوانند در این مقوله نقش آفرینی بهتر و بیشتر ی داشته باشند.و شک نکنید در صورت رغع دغدغه های معیشتی و همکاری اولیا ی محترم ،بسیاری از مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی و اخلاقی دانش آموزان چه در مدارس و چه در محیط اجتماع اصلاح خواهد شد .
پاسخ + +2 0 --
همکار 1394/04/10 - 05:09
با سلام همکاران ودوستان عزیز اطلاع دارند که در هر شغلی و صنفی خوب یا بد داریم که آن هم به سبب تربیت خانوادگی و محیط و ... دارد که از چه طبقه و گروهی آن شغل را انتخاب کرده است مثلا اگر معلمی دزدی کرد نباید بگوییم که معلم دزدی کرد بلکه دزدی بوده که به لباس معلمی درآمده است بیشتر همکاران ما نیز که در مدرسه ای هستند و تمام ساعات تدریس خود را میگذرانند اگر مشکلی در آن جا باشد به همه کشور تعمیم می دهند در هر جامعه ای خوب وبد وجود دارد دوستان باید حساب کل را بکنند که آیا در کل نفس کار خوب است یا بد یعنی کلی نگری کنند با تشکر
پاسخ + +4 -6 --
بابک 1394/04/10 - 21:01
مشاور داشتیم که پس از 13 سال که میخواست از آموزش و پرورش به وزارتخونه ی دیگه ای به عنوان مامور بره ، وقتی از ش خواستیم وسایل و اموال مشاوره رو تحویل مشاور جدید بده ، فقط یه دفتر 40 برگ کاهی تحویل داد که چند تا علامت مثبت و منفی بصورت رمزی درج شده بود . !!!
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1394/04/10 - 22:00
اولا اصل و اساس مشاوره بر محرمانه بودن است جنابعالی از کجا اون دفتر 40 برگ رو دیدی
در ثانی پرونده های مشاوره و هدایت تحصیلی کلاس اول اساس کار مشاوره رو تشکیل میده
ثالثا اموال مشاوره کامپیوتر و میز و کتابها و دفتر ثبت فعالیتهاست
که اگر این اتاق مشاوره و کامپیوتر نباشه مقصر از مدیره که نتونسته این اتاق روبراش فراهم کنه
پاسخ + 0 0 --
بابک 1394/04/11 - 23:14
ببین جلیل جان منظورمو ندونستی و نگرفتی و من هم زیاد توضیح نمیدم تا دلت بسوزه . ضمنا برو کلاس تقویتی انشا و آیین نگارش . حتما برو
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1394/04/12 - 13:17
دلم من می سوزه منتهی بیشتر برای شما
پاسخ + 0 0 --
بابک 1394/04/13 - 23:17
عمو جلیل طبق عادت مالوف جمله ای که نوشته ای غلط داره .
پاسخ + +5 -21 --
دبیر 1394/04/10 - 23:20
به نظربنده اینا رو اصلا باید از اموزش پرورش بیرون کنند تا همه جیز درست شود هر معلم خودش یک مشاور است که میتواند بهترین کمک به دانش اموزانش بکند بشرط رعایت استاندارد های آموزشی جهانی
پاسخ + +7 -14 --
علی علوی 1394/04/11 - 05:30
اموزش وپرورش پول مفتی که به مشاوران می دهد در طول تاریخ کسی نگرفته.
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1394/04/11 - 10:46
بزرگترین اشتباه این سایت و مخصوصا مدیریت این سایت درج نظرات توهین آمیز است و فکر میکنه انتشار این نظرات نشانگر آزادی بیان است انتشا نظرات توهین آمیز و اهانت به معلمین در هر شاخه ای موجب عکس العمل و نفرت و دعوا میشه
اینجا معلمین بیشتر با هم دعوا می کنند و چشم دیدن هم رو ندارند و معتقدند پرورشی حذف بشه چون مفت خورند مشاورین حذف بشند معاونین اجرایی و فن آوری حذف بشند و معلمین درسهایی که به نظرشون اضافی است حذف بشه نیروهای 116 هزار نفری بیرون کنند
جناب پور سلیمان لطفا از انتشار این قبیل نظرات توهین آمیز جلوگیری کنید
پاسخ + 0 0 --
سخن معلم 1394/04/11 - 10:53
سلام
جناب جلیل
بهتر است این توصیه را اول از خودتان شروع کنید .
حدود 30 درصد نظرات شما به همین دلیل تاکنون منتشر نشده اند و یا بعضا نقطه چین شده اند .
پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1394/04/11 - 11:17
من به هیچ معلمی توهین نکردم که هیچ بلکه به شدت از معلمان در تمام رشته ها و شاخه ها به شدت حمایت کردم و حتی به دلیل اینکه وزیر معلمین رو ناکارامد خوانده بود به شدت عکس العمل نشان داده و مقاله نیز نوشتم
نظرات من بیشتر در نقد وزیر آموزش و پرورش است و توهین آمیز نیست
پاسخ + 0 0 --
بابک 1394/04/18 - 18:04
با نظر سخن معلم موافقم .
پاسخ + +3 -3 --
مهران 1394/04/11 - 13:59
دوست نداشتم در مورد مشاوران جمع ببندم وحتی خانمم روانشناس عمومی بوده ولی فعلا بدلیل کمبود نیرو در ابتدایی شهرمان تدریس می کند .حتی در کارش به اصل مشاوره وبهداشت روانی دانش آموز وخانواده پایبند است‌ . از طرفی دو یا سه نفر همکار مشاور را می شناسم که متاسفانه خانم هم هستند، یکیشان پشت کلاس معلم خانم دیگر مخفی می شود و زاغ سیاه او را چوپ می زند که مچش را گرفتم . یکی دیگر که زیراب زنی ماهرانه مدیر قبلی مان را تا اخراج کشانید در دوره قبل البته بدلیل گرایش فکری.بعدا حراست بدلیل چاپلوسی هایش مدیر مدرسه مان کرد.یک مدت سعی کردم با او کار کنم دیدم خودش بیمار روانی است و دچار فوبیا از جنس مذکر است.یک مربی پرورشی دیگر را می شناسم که شوهرش از دست او یک زن دیگر گرفت واو را طلاق داد .متاسفانه دو مشاور اول که شرحشان را گفتم در شهرمان در یک مرکز مشاوره کار می کنند وسر مراجعه کنندگان کلاه مشاورهای از جنس نمدی یافرویدی.... می گذارند.فروید تو کجایی؟
پاسخ + +3 0 --
مهران 1394/04/11 - 14:27
البته برای کلیه روانشناسان ومشاوران با تمامی گرایش تحصیلی احترام قایلم خصوصا برای علم روانشناسی که می تواند پایه واساس آموزش و تحصیل باشد
پاسخ + +5 -13 --
معلم منطقه محروم 1394/04/11 - 18:27
ما که تا حالا یه مشاور که به کارش وارد باشه و مفید برای مدرسه باشه ندیدیم مشاوران مدارس بیکار می باشند واقعا تو مدارس اضافی هستند معلمان خود مشاوران خوبی هستند چون بیشتر با دانش آموزان در ارتباط هستند و مشاوران فقط زنگ های تفریح دارند که اونها توحیاط مسول نگهبانی و .... هستند
پاسخ + 0 0 --
بابک 1394/04/11 - 23:12
موافقم.
پاسخ + +7 0 --
ناشناس 1394/04/12 - 13:55
متأسفانه همکاران به همدیگر احترام قائل نیستند و همه دارند به همدیگر توهین می کنند. دبیر به مشاور- دبیر به معلم ابتدایی - مدیر به دبیر- دبیر به کادر اداره و ...
آخر ما معلمان چرا یاد نگرفته ایم به همدیگر احترام بگذاریم و داریم همدیگر را تخریب می کنیم؟
اگر یک مشاوری که تخصص مشاوره ندارد و به صرف لابی گری پست مشاوره را اشغال کرده و ما فقط آن را می بینیم حق داریم به کل مشاوران کشور توهین کنیم؟ آیا اگر دبیری یا معلمی هنر معلمی ندارد حق داریم تمام معلمان را به یک چوب برانیم؟ و ...
همکاران بزرگوار با توهین مشکلات آموزش و پرورش نه تنها کم نمی شود بلکه کدورتها بین همدیگر بیشتر می شود و اتحاد و انسجام ها کاهش می یابد .بهتر نیست در رفتار و افکار و کردار خود تجدید نظر کنیم؟
پاسخ + +8 -1 --
رضا 1394/04/12 - 23:56
خردمند بی نیاز از مشاوره نست ،جای تاسف دارد کسانی را که الفبای مشاوره را هم نمی دانند چه راهت در مورد آن قضاوت می کنم ،همکار عزیز مشاور هم برای دانش آموزانه هم برای معلمان
من ارشد بالینی هستم حداقل کاری را که امسال کردم این بود با درمان CBT مانع از خود کشی سه دانش آموز شدم مشکل کشور های عقب مانده این که برای درمان بیشتر از پیشگیری هزینه می کند - تو وزارت علوم مشاوره بالاترین حقوق و منزلت را دارد بیایید منطقی حرف بزنیم نه آبکی و پوچ
پاسخ + +7 -2 --
الماسی 1394/04/13 - 00:00
من که از مشاور فرزندم خیلی راضی هستم هم با سواد و هم متعهده خدا خیرش بده اگر او نبود الان پسرم معلوم نبود چطور با بحران بلوغ کنار می آمد مشاور تو همه مقاطع واجبه مثل همه جای دنیا
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/04/27 - 18:43
همکاران عزیز دیدید که مشاور اگر بخواد میتونه مفید واقع بشه. البته اگر بخواد
پاسخ + +9 -3 --
الماسی 1394/04/13 - 00:03
کاش به جای این کار بای همه مقاطع مشاوره به کار می بردتد مشاور بازوی مدیر و مشاور همه دانش آموزان و همکارانه - ما از بی سوادی خودمونه که نشناختیمشان و در مورد آنها قضاوت می کنیم یادمان باشه در قیامت باید پاسخ گوی این قشر متعهد باسواد و دلسوز باشیم
پاسخ + +2 -2 --
حذف معاون فناوری 1394/04/13 - 09:43
با وجود اضافه شدن یک پایه تحصیلی به مدارس متوسطه اول و افزایش حداقل 150 نفر به تعداد دانش آموزان مدارس در اقدامی تامل برانگیز با صدور بخشنامه ای می خواهند معاون فناوری مدارس را که کمک حال معاون آموزشی و آچار فرانسه مدرسه می باشد رادر قالب طرح ساماندهی نیروی انسانی حذف نمایند تا هم کمبود دبیر راجبران کرده وهم کمر معاون آموزشی را در زیر فشار مضاعف خرد نمایند! این بخشنامه در تعدادی از شهر ها من جمله ناحیه 3 کرمانشاه صادر گردیده با احترام به استناد نامه شماره 710/503945503/561 مورخ 4/4/1394 اداره کل متبوع شرایط اختصاصی معاون فناوری و امور هوشمند سازی در مدارس متوسطه دوره اول(از 201 نفر بالاتر) ومتوسطه دوم(از 251 نفر بالاتر) و متصدی سایت رایانه در مدارس ابتدایی (از 401 نفر بالاتر)اعلام میگردد:
1-در مدارس ابتدایی داشتن سایت رایانه ای فعال (دارای حداقل 15 دستگاه رایانه و شبکه داخلی )
2-در مدارس متوسطه دوره اول و دوم داشتن سایت رایانه ای فعال (دارای حداقل 15 دستگاه رایانه و شبکه داخلی)و و جود کارگاه و آزمایشگاه فعال در مدرسه
پاسخ + +1 -1 --
سعید 1394/04/19 - 13:37
به عنوان دبیری با سی و چهار سال سابقه موارد زیر را به عرض می رسانم:
ـ بسیاری از آنان خود را تافته جدا بافته می دانند.دیرتر از دبیران به آموزشگاه می آیند و زودتر از بقیه محیط را ترک می کنند.اینان در برنامه مراقبت های امتحانی هم شرکت نمی کنند.
ـ بعضی ها که در بیرون مشغول به کار مشاوره هستند، از آموزشگاه به عنوان مکانی برای یافتن مشتری استفاده می کنند.مشاوری داریم که در مدرسه سربرگ های مخصوص خودش همراه با آدرس مرکز مشاوره خصوصی خود را به مراجعان ارائه می دهد.
ـ غالبآ در حیطه مشاوره های کنکوری دستشان خالی است.امروزه مشاوران قوی خودشان را به اطلاعات خوبی از سایر رشته ها مجهز کرده اند به نحوی که می توانند به خوبی در باره بودجه بندی درس های مختلف، مباحث هر درس و مقایسه درجه دشواری آن ها داد سخن بدهند اما مشاورانی که من در محیط کار خود می بینم هنوز بر یک سری اطلاعات کلی و عمومی اتکا دارند.
ـ گاهی اوقات شاهد بوده ام که مشاوری در جمع مدیر و معاونان با چه ولعی اسرار دانش آموز یا خانواده اش را که برای مشاوره به نزد او آمده بودند را شرح می دهد
پاسخ + +3 0 --
مجید 1394/04/24 - 14:34
بنا به دستورالعمل اداره کل مشاوره وزارت آموزش و پرورش در ساماندهی امسال مشاوران باسابقه و با امتیاز بالا باید مدارس متوسطه اول را انتخاب کنند و سپس کم سابقه ها مدارس متوسطه دوم . کسانی که تا دیروز مدارس متوسطه اول یا همان راهنمایی سابق حیاط خلوتشان بود امروز متوسطه دوم را حیاط خلوت خود کنند . ایا این افراد کم سابقه نباید کار یاد بگیرند ؟ در ثانی از جاها ی مختلف خبر از نارضایتی مشاوران با سابقه نسبت به اینگونه ساماندهی به گوش می رسد . پس چرا فرم ارزشیابی پر کرده ایم مگر نه اینکه بر اساس امتیازمان هر مدرسه ایی را که دوست داریم انتخاب کنیم ؟ امروز در جلسات مختلف مشاوران مدارس به عینه شاهد هستیم که مشاوران کم سابقه به مشاورانی که دارای امتیاز بالا هستند توهین کرده و می گویند یا به فکر امتیاز جمع کردن نباشید یا امتیاز خود را مثل ما بیاورید پایین . از مسئولین امر خواهشمندیم تا دیر نشده ساماندهی مشاوران را به روال قبل برگردانند و اجازه دهند افراد کم سابقه نیز کار یاد بگیرند چه بسا پس از بازنشستگی ما انان خواهند ماند. نگذارید عظمت و ابهت مشاوران با این شیوه ساماندهی در مدارس شکسته شود.
پاسخ + 0 0 --
بیژن 1394/11/08 - 13:10
باسلام واحترام به همه ماملت ایران عیب بزرگی که داریم این است که درهمه رشته های شغلی وغیره خودمان رونظریه پرداز میدانیم بدون مطالعه هرچه از زبان ما برمیاد میزنیم وفقط انتقاد میکنیم زمان بوعلی سینا علوم اندک بودندوبرای همین یک نفردرچندرشته نظریه پردازی میکرد الان قرن 21هستیم وزیرآموزش وپرورش وخیلی های دیگه میفهمند عیب کارکجاست ولی کسی نمیخواهد مشکلات آموزشی وپرورشی حل شود
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/08/11 - 09:14
با سلام و عرض ادب
دوستان خواهش میکنم بدون اطلاعات در مورد حرفه همدیگر قضاوت نکنید. معلمی سختیهایی خاص خود را دارد. مشاور هم سختی های خاص خودش. اگر یک روز به جای مشاور کار کنید و با دانش آموزانی که هر کدام دنیایی از مسئله هستند سر و کار داشته باشید، بعد متوجه میشوید که مشاوره هم کار آسانی نیست. وقتی دانش آموز دختری میگوید که مورد تجاوز داییش قرار گرفته یا دیگری میگوید که پدرم برای خرج تحصیلم مرا وادار به تن فروشی کرده است یا دانش آموز پسری مادرش را هر شب در ارتباط با مردی غیر از پدرش میبیند ولی از ترس مادر جرات ندارد نفس نفس بکشد و ...آیا واقعا مشاور میتواند بی خیال باشد.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور