صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محمدی / مازندران

معیارهای یک جامعه سالم و یا پیشرفته

  یک جامعه سالم و پیشرفته

جامعه ای می تواند به پیشرفت و سعادت برسد که در تمامی ابعاد به هدف مطلوب دست یابد.جامعه ایرانی که یک درصد از کل جامعه جهانی را شامل می شود و از نظر قدمت جزء جوامع کهن انسانی است، برای دست یابی به جامعه آرمانی، راهی جز تحقق مهمترین معیارهای مطلوب در جامعه خود ندارد.
در زیر اهم این معیار های ذکر شده است:
1-ایمان
ایمان به انسان مسئولیت در برابر خداوند متعال، برای کارهای خود می دهد.انسان بی ایمان هیچ هدفی ندارد و همیشه به امور دنیوی مشغول است و خود را پای بند به معبود یا موجودی نمی بیند.افرادی که جنایت می کنند، دزدی می کنند، حقوق دیگران را ضایع می کنند و برای افراد دیگر مزاحمت ایجاد می کنند و سایر کارهای ناشایست را انجام می دهند یا دست به خودکشی می زنند،بیشتر از افراد بی دین هستند.

2-احترام به دانشمندان
در جامعه مطلوب دانشمندان، معلمان و به طور کلی هر کسی که صاحب اندیشه و تفکر است،در جایگاه بالایی برخوردار است.افراد با سواد باید مورد احترام قرار بگیرند و در راس امورات مهم کشور قرار داشته باشند و در تصمیمات مهم کشور دخالت نمایند. ، زیرا افراد متفکر به جهت بهره داشتن از قدرت تفکر و تخیل بهتر از افراد عادی عمل می کنند و دارای ضریب اشتباه کمتری هستند.در سایه بی توجهی به نخبگان و اساتید، متاسفانه سالیانه شاهد خروج عده زیادی نخبه از کشور هستیم و کشور ما سالیانه میلیاردها دلار از سرمایه های فکری خود را رایگان تقدیم کشور ها دیگر می کند. باید رفتار خود را اصلاح کنیم و امکانات زیادی برای مهاجرت معکوس آنان فراهم کنیم.

3- رعایت نظم و قانون
جامعه ای که در آن قوانین درست اجرا می شود و همه خود را در برابر قانون مسئول می دانند،حق کسی ضایع نمی شود،پارتی بازی از بین می رود و همه به هم احترام می گذارند.کشور هایی که پیشرفته هستند نظم در آنجا برقرار است و همگی در سایه نظم و قانون به هدف مطلوب شخصی و ملی دست می یابند.به طور مثال یکی از عوامل مهم بازسازی و پیشرفت سریع کشورهای آلمان و ژاپن ،رعایت این مورد بود.

4-رعایت اخلاق و پرهیز از خشونت
داشتن اخلاق از خصوصیت مهم هر شخصی است.انسان بی اخلاق می تواند از امکانات و حتی علم خود در راه خلاف آرمان انسانی بهره گیرد.یکی از آثار توجه به دانشمندان جامعه،اصلاح اخلاق به شیوه موثر است.آنان باید مشکل اخلاق را ریشه ای حل کنند ، با زور نمی توان اخلاق را در ذهن افراد تزریق کرد بلکه از راه تقویت ایمان که لازمه دست یابی به اخلاق انسانی است،بتوان ریشه بی اخلاقی را در جامعه خشکاند.امروزه می بینیم خشونت و بی اخلاقی در جامعه فراگیر شده است، آمار طلاق بالا رفته است، دوست به معنی واقعی کمیاب شده و انسان ها کمتر به هم اعتماد می کنند.حتی رفت و آمد افراد فامیل به جز ایام عید و مناسبت های مذهبی خیلی کم شده است.دیگر کسی جرات ضامن شدن افراد درجه یک و حتی همکار خود را ندارد! ریشه همه این موارد در بی اخلاقی انسان های یک جامعه است.

5- برقراری عدالت
عدالت باید در همه زمینه ها برقرار باشد.در اقتصاد، آزادی بیان و اندیشه، در استخدام و سایر موارد. در جامعه ای که در آن عدالت باشد،حق کسی پایمال نمی شود و همه با اطمینان خاطر در تلاش و کار مداوم هستند.جوامعی می توانند پیشرفت کنند که فاصله فقیر و غنی کم باشد. ولی متاسفانه در جامعه فعلی خود می بینیم که عده ای بچه پولدار و آقا زاده شب ها با ماشین های لوکس در خیابان ها مسابقه می دهند و عده دیگری از افراد جامعه حتی پول خرید یک دوچرخه برای بچه خود را ندارند! یا عده ای میلیاردها تومان ثروت دارند و عده ای در سطل های زباله، به دنبال کسب در آمد حلال هستند!

6- مشارکت همه اقوام جامعه
جامعه کشور از اقوام زیادی تشکیل شده است و همه آنان باید در بخش های کشور مسئولیت داشته باشند.عدالت باید در همه جاهای کشور رعایت شود همه اقوام به طور مساوی پیشرفت می کنند .امروزه می بینیم تعداد زیادی از یک قوم در دولت یا بخش های مهم کشور حضور دارند، در حالی که از برخی اقوام نماینده موثری برای پیگیری حل مشکلات آنان وجود ندارد.

7- امکانات بهداشتی و آموزشی
امکانات آموزشی و بهداشتی باید در همه نقاط کشور به طور عادلانه وجود داشته باشد.امروزه مدارسی در زیر چادر برپا می شود و مدارسی با پیشرفته ترین امکانات روز مجهز می شود یا مراکز و امکانات بهداشتی به طور عادلانه در کشور تقسیم نشده اند و مشکلات عدیده ای برای ساکنان مناطق محروم وجود دارد.

در پایان نتیجه می گیرم که هیچ جامعه ای به طور تصادفی و بدون داشتن شرایط مطلوب به پیشرفت نرسیده است و برای رسیدن به جامعه مطلوب ایرانی، باید همه شرایط آن فراهم گردد.

 


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 31 خرداد 1394 12:40 خوانده شده: 2725 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +4 0 --
معلم ابتدایی 1394/03/31 - 13:54
متاسفانه در ایران کسانی که دست به سوی بیت المال دراز کردند واختلاس وکلاهبرداری میلیاردی کردند همه به ظاهر دینداروپاکدست بودند.امروز هر چه بر سر این ملت می آید نتیجه ی کارهای آنان است. پس بهتر است از روی ظاهر افراد قضاوت نکنیم ودر شناخت افراد دیندار وبا ایمان به عملکرد ووابستگی های حزبی وگروهی آنان توجه کنیم.
پاسخ + 0 0 --
محمدی 1394/04/01 - 00:33
همکار گرامی
همه افراد مثل هم نیستند.همه را به یک چشم نبینیم.متاسفانه برخی افراد به ظاهر دیندار هستند و کارهای زشتی مانند دزدی(اختلاس)،کلاهبرداری و... انجام می دهند و چهره افراد مومن و مخلص به مردم و کشور را هم تخریب کردند(تر و خشک با هم می سوزند) منظوراز ایمان تظاهر به دین نیست بلکه ایمان به خدا هم در گفتار و رفتار است.همه افراد مومن خدا را ناظر بر اعمال خود می بییند و در جهت رضایت او گام برمی دارند.
پاسخ + +3 -1 --
فرهنگی 1394/03/31 - 14:02
جامعه آرمانی!

فاصله کشورما و مسئولان و مدیران ما از شرایط یک جامعه آرمانی بسیار دور است.

شاید هزاران سال نوری!
پاسخ + 0 0 --
محمدی 1394/04/01 - 00:27
همکار گرامی
ملت ما ،دارای سابقه تمدن بالایی است و ریشه بسیاری از مسائل ما مانند اعتیاد،افزایش آمار طلاق و ... ریشه در مسائل اقتصادی دارد.از دری که فقر می آید از در دیگر ایمان بیرون می رود
پیامبر اکرم (ص)
پاسخ + +2 0 --
فیضی 1394/03/31 - 14:53
با سلام
ضمن تشکر از سایت سخن معلم در فرآیند آگاه سازی و نویسنده محترم
از روی نحوه رانندگی می توان درجه سالم بودن را به صورت دقیق مورد سنجش قرار داد !
پاسخ + 0 0 --
محمدی 1394/04/01 - 00:22
با تشکر از دوست محترم
نکته ذکر شده توسط شما را باید در باب رعایت نظم وقانون واخلاق فردی تحلیل کرد.به نظر شما چند درصد افراد جامعه این مورد را رعایت نمی کنند؟مطمئن باشید درصد کمی هستند که با کار فرهنگی قابل حل می باشد.
پاسخ + +3 0 --
احسان 1394/03/31 - 21:01
این جامعه ای که شما گفتید با مدینه فاضله فارابی نزدیکه، ولی واقعیت اینه که ما در مدینه جاهله هستیم که غالب مردمانش همّ و غمشان شکم و شهوت است
پاسخ + 0 0 --
محمدی 1394/04/01 - 00:19
احسنت بر تیزبینی شما
منظور من از جامعه آرمانی،دقیقا با نظر دانشمند بزرگ ایرانی فارابی در باب مدینه فاضله منطبق بود.جامعه ای فارغ از مشکلات و بی عدالتی و بی اخلاقی که به امید خداوند متعال و هوش و ذکاوت ایرانیان روزی به آن دست خواهیم یافت.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور