صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

جلیل / معلم آموزش و پرورش

نقدی بر طرح " یک روز بدون کیف و کتاب "

« سخن معلم » تریبونی برای همه فرهنگیان و معلمان است تا فارغ از نگرش های سیاسی و یا جناحی ، نظرات و انتقادات خود را بیان نمایند .

مطالب مطرح شده لزوما دیدگاه مدیر مسئول و دست اندرکاران  گروه سخن معلم نیست و ما بر اساس دکترین خود که نهادینه ساختن « تفکر انتقادی  »و « گفت و گو » است آن را منتشر می کنیم .

تعطیلی پنج شنبه ها  دکتر حاجی بابایی درسومین  سال فعالیت خود با تقلیل برخی از ساعات درسی از جمله دروس انتخابی از قبیل برنامه ریزی و پرورشی به یک ساعت و افزایش یک ساعت به زمان تدریس در طول هفته  موجب تعطیلی پنج شنبه ها در مدارس یک نوبته گردید و با این کار خوشحالی و شادابی را در بین دانش آموزان و معلمین فراهم کرد ؛ بدین ترتیب با تعطیلی پنج شنبه ها مدارس معلمین ابتدایی که همیشه از اینکه مجبورند بر خلاف دبیران متوسطه دو روز بیشتر  بدون دریافت اضافه حقوق در مدارس حاضر شوند بسیار خوشحال شده و این طرح ناعدالتی موجود را یک روز کمتر کرد مخصوصا اینکه بعضی از معلمین که در روستا خدمت می کردند و متحمل هزینه های رفت و آمد می شدند این طرح موجب گردید این مسافت طولانی را یک روز طی نکنند و در هزینه های خود صرفه جویی نمایند ؛ طرح مذکور موجب گردید تا دانش آموزان یک روز در کنار خانواده های خود باشند و در  این روز به دید و بازدید و فعالیت های ورزشی  و کار کردن و یا مرور درس های خود اختصاص دهند .

پس از رفتن حاجی بابایی ، وزیر جدید با این طرح به مخالفت برخاست و طرح « یک روز بدون کیف و کتاب » را پیشنهاد نمود ، طرحی که به دلیل عملی نشدن صرفا در حد حرف باقی ماند و تا کنون اجراء نگردیده است .

معلوم نیست که جناب فانی چگونه این طرح به فکرش خطور نموده که در اینجا با استناد به موارد زیر عنوان می گردد که امکان اجرای این طرح مطلقا وجود نخواهد داشت .

دلایل رد طرح بدون کیف و کتاب

وزیر به همراه معاون خود کفاش عنوان می کند در روز پنج شنبه دانش آموزان در مدرسه حضور یافته و به فعالیت های پرورشی و ورزشی بپردازند ؛ حال فرض کنیم مدرسه ای با 6 کلاس و دارای 200 نفر دانش آموز هست ، آیا امکان دارد این 200 نفر بتوانند از فضای مدرسه برای فعالیت های ورزشی که معمولا  در فوتبال خلاصه می شود ، استفاده کنند ؟ مگر مدارس ما چقدر فضا و امکانات دارد ؟ پس  امکان اینکه این روز به فعالیت های ورزشی اختصاص یابد عقلا امکان پذیر نیست .

فرض کنیم  این روز را به فعالیت های پرورشی اختصاص دهیم ؛ برای اینکار می باست چند تا معلم در مدرسه حاضر گردد و هزینه های این معلمین با توجه به شرایط وخیم آموزش و پرورش چگونه تامین خواهد شد ؟

حال فرض کنیم که معاونین مدارس رو مجبور کنیم تا در این روز در مدرسه حاضر شوند و با دانش آموزان فعالیت های پرورشی و فرهنگی را کار کنند ؛ در اینجا باید عنوان شود منظور از فعالیت های پرورشی چیست؟ اگر منظور یاد دادن قرآن باشد که در تخصص معاونین مدارس نیست ، هرچند اگر هم اجرا شود که دیگر بدون کیف و کتاب نمی شود ؟

حال فرض کنیم که منظور از فعالیت های پرورشی اجرای تئاتر و موسیقی و تماشای فیلم باشد که این مورد هم به دلیل نبودن  امکانات  کافی از قبیل ویدئو پروژکتور  و... امکان پذیر نخواهد بود .بر فرض  تجهیز تمام کلاس ها به ویدئو پروژکتور باز هم معاونین مدارس نخواهند توانست از عهده این کار برآیند و باز سوال مطرح می گردد که با توجه به وجود درس پرورشی  چه نیازی به اجرای این درس و دیدن فیلم در روز پنج شنبه هست ؟ در همان موعد مقرر می توان از این امکانات استفاده نمود و کشاندن دانش آموزان به مدرسه برای دیدن فیلم بیشتر  شبیه به طنز خواهد بود !

دانش آموزان در این روز می توانند به انتخاب خود برنامه خود را مطابق سلیقه خویش پر کنند ، اگر علاقه مند به فوتبال و یا شنا باشند می توانند به باشگاه مورد نظر بروند ، اگه علاقه مند به یادگیری زبان خارجه باشند می توانند به آموزشگاه بروند اگر علاقه مند به دید و بازدید و رفتن به منزل پدر بزرگ و مادربزرگ باشند می توانند به خوبی این کار را انجام دهند .

البته پس از گذشت دو سال معلوم نیست که چرا وزیر کنونی این طرح را مطرح کرده است ؟

شاید  پیشنهاد این طرح بدان جهت هست که این دولت اعتقاد دارد تمام طرح های دولت گذشته کاملا غلط و غیر کارشناسی شده هست و ما به عنوان منجی باید تمام طرح های گذشته را باطل و خودمان نیز طرح هایی مطرح کنیم تا نگویند این دولت و تیمش هیچ طرحی نداشته و همان طرح های قبلی را تداوم می بخشند .


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چهارشنبه, 13 خرداد 1394 12:28 خوانده شده: 5582 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +7 0 --
معلم بسیجی 1394/03/13 - 14:12
بنام خدای دانا خدایی که به انسان قوه تفکر وتعقل عطا فرمود صدالبته که غرض ورزی وبدور ازانصاف است که تمام کارهای دولت قبل به ویژه طرحهای آموزشی وپرورشی را غیرکارشناسی وبی نتیجه بدانیم به نظر بنده این طرح یک طرح پرورشی است که میبایست خانواده های محترم خودمربی فرزند خودباشند وبچه ازاین روز بادرکنار خانواده بودن درسهای زندگی رابیاموزد البته میبایست برای این روز برنامه هایی ازطریق همفکری خانه ومدرسه طراحی وبانظارت والدین انجام پذیرد من باب مثال میتوان بچه هارا دراین روز باتوجه به رشته های دلخواهشان ازقبیل رشته های ورزشی وهنری باخانواده ها به مراکزی که دراینگونه امورفعالیت دارند فرستاد که ازنزدیک بارشته دلخواهشان بیشتر وبهتر آشنا شوند ویادرکنار خانوادها بصورت عملی کارکنند که هرچه بیشتر وبهتر باکاروزندگی مانوس شوند مثلا فرزندان پسر به محل کارپدر وفرزندان دختر به محل کار مادر رفته تاازنزدیک باکاروزندگی مانوس شوند که برای فردای زندگی وکار وتلاش هرچه بیشتر وبهترآماده ومهیا شوند
پاسخ + 0 0 --
عاشق معلمی هستم 1394/03/17 - 15:32
با سلام خدمت دوستان و همکاران گرامی
ما معلمین اسیر سیاست های یک شبه و یک روزه هستیم آنقدر تغییرات زیاد و پشت سر هم است که به کارمند هم فشار وارد می کند چون اسیر قاعده ی معیوب "هردم از این باغ بری میرسد
نغزتر از نغزتری میرسد" است.و از فردای خود خبر ندارد.
تعطیلات پنج شنبه برای ما آموزگاران ابتدایی به خصوص امثال من که چند پایه هستند فرصتی ایجاد کرده بود برای ادامه تحصیل. دانشگاه کلاس های مارا چهارشنبه و پنجشنبه ها برگزار می کند من خودم برای چهارشنبه بسیار مشکل داشتم با دانشگاه هماهنگ کردیم و کلاس چهارشنبه ها از ساعت یک ظهر تا 9 شب برگزار می شد ،پنجشنبه ها نیز از 7/5 صبح تا 6 عصر ،خودم ساکن شهرم ولی روستا تدریس می کنم ،پنجشنبه را برای خودم فرصت طلایی میدانم خواهشا این طرف قضیه را هم ببینید.
برای ادامه تحصیل که مامورت نداریم تحت هیچ شرایطی هم اجازه تعطیل شدن کلاس را نمی دهید پس ما معلمین دانشجو چه کنیم؟!
ما معلمین چندپایه و روستا واقعا مظلومیم چون به ما می گویند حق روستا می گیرید حق روستای من 40 هزار تومان است به نظر شما ارزش دارد؟؟؟
پاسخ + +18 -1 --
فرهنگی 1394/03/13 - 14:44
این طرح بی منطق هم جزو همان طرح های کارشناسی نشده جناب فانی است که صرفا به خاطر مخالفت با وزیر پیشین ارائه کرد.
این طرح نشان داد که جناب وزیر نه شناختی از شرایط کاری معلمان و سختی های کار آن ها دارد ونه به منافع معلمان ودانش آموزان می اندیشید.

لازم است آقای وزیر چند روز تشریف ببرند در یک کلاس درس ابتدایی تا ببینند معلم ابتدایی چه میکشد.
همچنین لازم است در کلاس های پرجمعیت دخترانه در مقطع ابتدایی و متوسطه حاضر شوند البته با مانتو و مقنعه!
یا در مدارس پسرانه با لباس هایی که از پارچه های بد و بسیار گرم دوخته شده، حاضر شوند،
و در کنار دو دانش اموز دیگر مثلا چاربند و کفاش، بنشیند ببیند در گرمای اردیبهشت ماه چه بر سر دانش اموزان می اید.
می خوام ببین اون موقع هم از برداشتن تعطیلی پنجشنبه ها حرف میزند!
پاسخ + +21 0 --
فرهنگی 1394/03/13 - 14:45
وزیر محترم!
مرد حسابی!
دانش اموزان از فشار این همه درس وکتابهای پرحجم وفضای نامناسب کلاس و... به ستوه امدند وهمه از مدرسه گریزانند!
معلمان از شرایط نامناسب کتاب ، تعداد زیاد دانش اموزان و ... به ستوه آمده اند!
وتو معلوم نیست بر مبنای کدام دلیل عقلی ومنطقی حرف از رفتن به مدرسه در پنجشنبه ها میزنی!
به جای ان که به فکر بهینه ساختن کیفیت آموزش باشی وقت ما وخود را برای چنین طرحهای بیخودی تلف میکنی!!
پاسخ + +16 -1 --
معلم 1394/03/13 - 17:03
این طرح:
1-معلم را کارمند می پندارد.
2-ظلم مضاعف به معلمان ابتدایی است.
3-دانش آموزان را به مدرسه بد بین می کند.
4-روابط خانوادگی را سست می کند.
5-پنجره هفتگی دروس درست می کند.
6-بودجه آموزش وپرورش را15 درصد افزایش می دهد.
7-مغایر سند تحول است.
8-مغایر نظر فرهنگیان است.
9-غیر کارسناسی و شتابزده است.
10-عملا امسال شکست خور د.
11-شورای انقلاب فرهنگی یک ماه قبل اعلام کرد تعطیلی مدارس در پنجشنبه مفی بوده است.
12- مطابق مدارس دنیا و دانشگاهها بیست.
13-تاثیر منفی در نقش مدرسه دارد.
14-معلمان زیر بار آن نمی روند. چون باید هیات علمی باشند.
پاسخ + 0 0 --
یه معلم 1394/03/15 - 12:25
با شماره 3 مخالفم. خانواده ای که استحکامش به یه روز تعطیلی بستگی داشته باشد از پای بست ویران است.رابطه ی خانواده ای که سست باشه با یه روز تعطیلی که هیچ با 100 روز تعطیلی هم محکم نمیشه. با شماره 12 هم مخالفم. سیستم آموزشی ما کی و کجا مثل سایر مدارس دنیا بوده که معطل همین تعطیلی 5 شنبه ها بودیم؟
پاسخ + +15 -2 --
محمدی 1394/03/13 - 17:19
یکی از دلایل تعطیلی مدرسه در پنجشنبه ها اثبات هیات علمی بودن معلمان بود.
دوم این که این روز روز خانواده باشد.
سوم معامن به خانواده برسند.
چهارم در یک روز خستگی به صفر نمی رسد.باید دو روز تعطیل باشد.
پنجم تجربه حوزه های علمیه ونیز دنیا آنرا اثبات کرده است. چون همه دو روز تعطیلند.
پاسخ + +14 -1 --
ابراهیمی 1394/03/13 - 17:39
این نتیجه دو تفکر است.
1- تفکری که معلم را جزء کارمندان می داند .
2- تفکری که معلم را هیات علمی می داند.
وگرنه فانی 30 سال مدیر کل و معاون وزی و... بوده چرا از این مسائل به ذهنش خطور نمی کرد.
و نکته دیگر غلط نشان دادن اقدامات تحولی قبل است.
با بیمه طلایی و شنا و ضیافت نور و...
پاسخ + +5 -9 --
حسین قارداش2415 1394/03/13 - 19:29
طرحی الکی مثل اکثر طرحهای آموزش و پرورش!
پاسخ + +8 -1 --
محسنی 1394/03/13 - 21:05
آقای فانی اگر می خواست این طرح را اجرا کند .
1-حدود 15 درصد افزایش بودجه
2-حدود125هزار معلم جدید می خواهد.
3-می توانست حقوق معلمان را بالا ببرد.
4- اگر از جیب مردم می خواست خرج کند. که مردم عقل دارند که خودشان خرج کنند.
5- یک معلم چقدر باید هزینه بدهد تا به روستا برود.این در واقع کاهش حقوق معلمان است.
6-اگر 5 شنبه دایر می شد.معلم باید در دبیرستان یک روز بیشتر می رفت چون روزی 5 ساعت می شد.
7- عوامل اجرایی یک روز بیشتر
8-هزینه شنبه تا 4 شنبه را نمی دهند 5 شنبه هم اضافه شود. از جیب مردم
9-دروس دبیرستان 30 ساعت در5 روزاست.اگر 6روز شود رو.ی 5 ساعت ارایه می شود ومعلم برای24ساعت باید5روز بیاید.
10-هیات علمی هوا می شود.
پاسخ + +6 -15 --
معلم 1394/03/13 - 21:46
طرح تعطیلی پنجشنبه ها بازدهی کلاس ها را به ویژه در مقطع متوسطه بسیار پایین آورده است. حجم زیاد درس ها و هشت ساعته شدن کلاس ها باعث خستگی مفرط دانش اموز و معلم می شود. دانش آموزان ساعت آخر را اصلا جزو ساعات رسمی حساب نمی کنند و به زور باید آن ها را سر کلاس نگه داشت.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/03/14 - 08:29
همکار عزیز کاهش بازدهی کلاس به خاطر موارد بسیار زیاد دیگری است که حتی پیش از تعطیلی پنجشنبه ها به شدت خودنمایی میکرد برای مثال:
حجم بالای کتابهای درسی، عدم ارتباط محتوای کتابها با نیازهای واقعی دانش آموزان؛
عدم ارتباط رشته های تحصیلی با بازار کار؛
روشهای سنتی تدریس معلمان؛ عدم به کارگیری معلمان از شیوه های نوین تدریس، عدم آشنایی معلمان با تکنولوژی آموزشی و عدم استفاده از آنها در جهت بهینه کردن آموزش؛
ازدحام زیاد دانش آموز در یک کلاس کوچک فاقد امکانات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مناسب؛
جذاب نبودن کلاس، درس و کتاب ها و نحوه تدریس معلم؛ نداشتن کلاس های فوق برنامه مفرح مانند موسیقی؛
امکانات ورزشی ناچیز، نداشتن سالن ورزش، سالن مطالعه و سایت مناسب؛
کیفیت نامناسب مدیریت مدرسه که مدارس را به زندانی برای دانش آموزان تبدیل کرده است -با وجود آزادیهایی که دانش اموزان امروز نسبت به بیست سال پیش دارند-
و...
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/03/15 - 12:20
با نظر "معلم" صد در صد موافقم.دانش آموز در ساعت آخر دیگر کشش ندارد به خصوص برای درس های علوم پایه.طرح تعطیلی پنج شنبه فقط به درد ابتدایی ها می خورد و به نظر من اصلا نباید برای دبیرستانی ها اجرا می کردند.این طرح هیچ کمکی به ارتقای کیفیت آموزشی نکرده. فکر نمی کنم موجب مستحکم شدن خانواده ها هم شده باشد.
پاسخ + +4 -13 --
ناشناس 1394/03/13 - 22:42
طرح تعطيلى مدارس در روز پنج شنبه براى دبستان شايد طرح خوبى باشد ولى براى مقطع متوسطه فاجعه بود.
پاسخ + +2 -9 --
ناشناس 1394/03/13 - 22:48
اقاى جليل شما خود حاجى بابايى نيستين ؟
پاسخ + +2 -11 --
ناشناس 1394/03/13 - 22:55
تعطيلى روز پنج شنبه در مدارس متوسطه بايد لغو شود هرچند فانى جرات و توانايى اين كار را ندارد طرح يك روز بدون كيف و كتاب هم طرح مزخرفى است كه همين جور در يك لحظه به ذهن فانى يا يكى از اعضاى خانواده ايشان رسيده باشد
پاسخ + +2 -12 --
ناشناس 1394/03/13 - 22:56
تعطيلى روز پنج شنبه در مدارس متوسطه بايد لغو شود هرچند فانى جرات و توانايى اين كار را ندارد طرح يك روز بدون كيف و كتاب هم طرح مزخرفى است كه ممكن است همين جور در يك لحظه به ذهن فانى يا يكى از اعضاى خانواده ايشان رسيده باشد
پاسخ + +10 -1 --
بهلول 1394/03/14 - 00:12
هدف طرح تعطيلى پنج شنبه ها در زمان وزارت آقاى حاج بابايى در ابتدا فقط تعطيلى معلمين ابتدايى بخاطر اينكه ساعات كارى آنان خلاف قانون و ناهماهنگ با ديگر معلمان بود مطرح بوده و اصولا تعطيلى مدارس و دانش آموزان مورد نظر نبود و قرار بود بجاى معلمان مدارس ابتدايى نيروهاى حق التدريس فعاليتهايى مانند ، ورزش( شنا ، پينگ پنگ ، طناب بازى و بسيارى بازيهاى دبستانى) ، كلاسهاى ويژه هنرى ، اردوهاى تفريحى و آموزشى را در روزهاى پنجشنبه برنامه ريزى و اجرا نمايند تا هم مشكل بى عدالتى در ساعات معلمين ابتدايى حل شود و هم اينكه مدارس تعطيل نشود و ضمنا دانش آموزان با توجه به كسالت بار بودن آموزش در طول هفته يكروز مفرح ودور از كسالتهاى آموزشهاى يكنواخت و خسته كننده را داشته باشند.... ادامه دارد
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/03/14 - 10:18
معلمان ابتدایی با وجود تعطیلی بپنجشنبه ها هم، باز از بی عدالتی رنج میبرند به دلیل یک روز اضافه تدریس که اصلا محاسبه نمیشود و برایشان ابلاغ 25 ساعت صادر میشود. در حالی که اکثر معلمان ابتدایی ناچارند برای تصحیح برگه ها یا دیکته ودیدن تکالیف از ساعات تفریح خود هم بگذرند ویا تا ساعت دو بعد از ظهر در مدرسه بمانند.
همچنین بار اصلی اردوهای تفریحی و .. هم بر دوش معلم است.
اگر قراراست معلمان ابتدایی با سایر معلمان هماهنگ شوند باید آنها هم 24 ساعت به مدرسه بروند در چهار روز نه پنج روز بروند و25 ساعت ابلاغ داشته باشند!
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/03/14 - 10:32
این طرح صرفا به خاطر معلم ابتدایی ارایه نشد بلکه به خاطر دانش آموزان کلیه مقاطع اجرایی شد.
در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن که الگوی آ»وزش وپرورش همه کشورهای دنیا است، بخش کمی از ساعت حضور دانش اموزان در کلاس سپری میشود آنها از امکانات زیادی مانند سالن ورزش، سایتهای مجهز، سالن رقص و موسیقی و کتابخانه های مجهز برخوردارند. و ازآنجایی که شیوه تدریس در کشورهای دیگر فراگیر محور است و بر فعال بودن دانش آموز در فرایند یادگیری و آموزش تاکید دارد، انجام پروژه های گروهی مربوط به درس های مختلف در سایت و کتابخانه، با نظارت معلم انجام میگیرد،
این شیوه آموزش نیازمند به فضاهایی غیر از کلاس درس دارد که علاوه بر درگیر کردن دانش اموز در فرایند آموزش باعث جذابیت درس ومدرسه نیز میشود.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/03/14 - 10:32
مدارس غیر استاندارد ایران با فضای محدود و اندک امکاناتشان، که باعث تنفر دانش اموزان از درس و مدرسه شده است، دلیل اصلی تعطیل شدن مدارس در پنجشنبه ها است.
حداقل در این روز تعطیل دانش آموزان میتوانند به درس خود برسند درعین حال اوقات فراغت خود را با هزینه شخصی، در مراکز ورزشی و علمی به نحو احسن وتحت نظارت خانواده بگذرانند و از فعالیت خود لذت ببرند.
به این ترتیب آموزش و پرورش هم بار مالی متحمل نمیشود.
پاسخ + +3 -8 --
بهلول 1394/03/14 - 00:29
ادامه مطلب
اما متاسفانه اين تصميم و طرح از آنجا كه هر كس آنرا بنفع خود مصادره نمود قبل از اينكه معلمين ابتدايى يكروز تعطيل شوند مو جب تعطيلى ادارات مناطق آپ و سپس ادارات ستادى و بعد مقاطع راهنمايى و متوسطه شد و كم كم تبديل به تعطيلى كل ادارات و سازمانها شد و مسولين كه هميشه در مقابل افراد منفعت طلب ناتوان هستند ديدند را ه برگشتى ندارند و ديگر تعطيلى پنجشنبه ها بجاى صرفا تعطيلى معلمين ابتدايى نهادينه شده آنرا بنام يكروز با خانواده و طرحهاى من در آوردى ديگر توجيه نمودندو اين مسا له را كه طرح فوق براى آپ بدليل جذب نيروهاىحق التريس و برنامه ريزى براى كلاسهاى تفريحى و هنرى هزينه آور بود قيد آنرا زدندو در نهايت همه معلمين ، مدارس ، مديران ،ادارات آپ ، وزارتخانه و در كل همه "بنام معلمين ابتدايى اما بكام همه آحاد جامعه و خصوصا ادارات ستادى " تعطيل شدند و كلاسهاى ورزشى و تفريحى هم كنسل و يا در دل روزهاى ديگر هفته گنجانده شد و نتيجه آنهم دانش آموزانى عصبى ، خسته و كسل ، فرارى از معلم و مدرسه ،كم شدن ساعات آموزشى ،و خالى ماندن ظرفيتهاى مدارس در روز پنجشنبه ها شد ...ادامه دارد
پاسخ + 0 0 --
معلم 1394/03/14 - 18:19
جناب بهلول
اصلا هیچ ربطی به ادارات ندارد.
وهیچ اداره ای هم تعطیل نشد.
پاسخ + +4 -8 --
بهلول 1394/03/14 - 00:40
ادامه مطلب
اما باتوجه به نظرات وزير قبلى و فعلى يعنى تعطيلى معلمان ابتدايى در پنجشنبه ها يا به هرحال يكروز از روزهاى هفته بجز جمعه ها مانند ديگر معلمان مدارس و يكروز بدون كيف و كتاب بنظر مى آيد انجام پيشنهاد ذيل مقصود هردو را تامين و حتى موجب در آمد زايى براى آپ نيز خواهد
پيشنهاد ميگردد ظرفيتهاى مدارس و دانش آموزان آن تحت نظر مديران و معاونين مدارس و معلمين كلاسهاى هنرى و ورزشى (داوطلبانه و با قيد پرداخت اضافه كار ) و مشاركت و برنامه ريزى شهرداريهاى مناطق ( احتمالا خانه هاى سلامت شهردارى يا فر هنگسراها ) و با دريافت مبالغ جزيى از اوليا و حضور داوطلبانه دانش آموزان (اجبارى نباشد ) در روزهاى پنجشنبه موجب سرگرمى و شادابى دانش آموزان در يك محيط امن واستفاده از ظرفيتهاى مكانى و پرسنلى مدارس و همكارى شهرداريها كه در سالهاى قبل و تاحدودى در حال حاضر اينكار را انجام مى دهند و حتى از اولياء داوطلب بنابر شغلشان مى توان استفاده نمود و به نتيجه رسيد و .....
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/03/14 - 11:12
من که معلم هستم فضای مدرسه را دوست ندارم چه رسد به دانش اموزان!
کدام دانش اموز دلش می خواهد اوقات فراغتش را در مدرسه و زیر نظر مربیان که دائم میخواهند به آنها امر ونهی کنند بگذراند انهم در ازای پرداخت شهریه!
دانش آموزان به دلیل شرایط سنی خاص خود نیازمند تنوع، محیطهای جدید و با نشاط هستند نه فضای بسته و محدود مدرسه که بعض در مدارس دخترانه حتی جلوی پنجره ها را تا نصفه با ایرانیت پوشانده اند که مبادا چشم نامحرمی به داخل مدرسه بیفتد!
پاسخ + 0 0 --
بهلول 1394/03/14 - 21:09
همكار محترم
منظور از برگزارى دوره هاى ورزشى تفريحى در روزهاى پنج شنبه با مشاركت شهرداريها و فرهنگسراها صرفا در داخل مدرسه نمى باشد و در محلات فضاهاى مفرح ومجهزى در اختيار شهرداريها ، نهادهاى دولتى ، فرهنگسراها ، خانه هاى سلامت و... مى باشد كه مى توان با محوريت مدرسه ها و برنامه ريزى جهت استفاده زمانبندى شده از اين امكانات و باتوجه به سن و كلاس دانش آموزان مى توان از آنها استفاده نمود كما اينكه در سالهاى گذشته همكاريهايى از طرف شهردارى براى بازديدها و اوقات فراغت دانش آموزانانجام شده بود و چون داوطلبانه نيز مى باشد مى تواند مشكل اولياء در پنج شنبه ها و پر كردن اوقات خالى دانش آموزان و استفاده از ظرفيتهاى مدارس را تا حدودى حل كند
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/03/15 - 11:59
با سلام و احترام
این طرح درمورد رفتن به مدرسه بدون کیف و کتاب است، هدفش بازگشایی مدارس در روز پنجشنبه است که لازمه آن حضور مدیر و معاونان در مدرسه می باشد و باعث اعتراض آنها خواهد شد.
رفتن دانش آموزان به اردوهای تفریحی در روزهای پنجشنبه می تواند با نظارت وبرنامه ریزی اولیا صورت بگیرد و نیازی به باز بودن مدرسه و استفاده از امکانات نداشته مدارس ندارد.
حیاط های کوچک با فضای دلگیر بدون فضای سبز، برای اردوی تفریحی مناسب نیست. شاید تنها استفاده از مدارس در روزهای پنجشنبه برای کلاس های فوق برنامه و یا کلاس های کنکور مناسب باشد.
آنهم در صورتی که مدیر و معاون را مجبور کنند به بهانه این کلاس ها و بدون در نظر گرفتن اضافه کار در مدرسه حاضر شوند، مورد مخالفت قرار خواهد گرفت.
با تشکر
پاسخ + +12 -1 --
احمد محمدی 1394/03/14 - 01:50
واقعیت آن است که حذف پنجشنبه ها از برنامه ی درسی و تعطیل
شدن آن , هم دارای محاسن و هم دارای معایبی است که آنها را فقط کسانی درک و لمس کرده اند که سر کلاس رفته اند , بنابراین
حرف زدن فانی و دارودسته اش از معایب آن و یا بحث مدیران
سابق آ.پ در مورد خوبی هایش , هر دو در حد طنزی مسخره اند .
گذشته از این مطلب , طرح جایگزین آن یعنی یک روز بدون کیف و
کتاب , بی معنی ترین , مسخره ترین و غیرکارشناسی ترین طرحی
است که در تمام دنیا تا به حال در آموزش و پرورش کشوری
پیشنهاد و یا اجرا شده است . از وزیری که در تمام طول عمرش
حتی یک روز سر کلاس درس نرفته , بیشتر از این چه انتظاری
می توان داشت . .
پاسخ + +10 0 --
اشرفی 1394/03/14 - 10:22
دوستان عزیز پنجشنبه ها بخشی از کلاس های متوسظه دوم دایر هستند . تعدادی از کلاس ها درسهاشون عقب است و دبیران برای آنها کلاس فوق العاده برگزار می کنند .
مقاطع متوسطه اول و ابتدایی هم گاه و بی گاه کلاس فوق العاده دارند یا کلاس آمادگی تیزهوشان و..... دارند . (خلاصه تعطیل مطلق نیست )
تا حجم کتاب های درسی تعدیل پیدا نکند ، این وضعیت ادامه دارد .
پاسخ + 0 0 --
محسنی 1394/03/14 - 13:32
این تخلف قانونی است.
پاسخ + +1 -12 --
رضا 1394/03/14 - 11:15
بزرگترین عیب تعطیلی پنجشنبه ها، افزایش ساعت روزانه حضور معلمان و دانش آموزان در مدارس است. معلمان مسن فراموشی گرفته اند یا اکثر معلمان آن زمان بچه بودند که در دوران رژیم سابق ساعت حضور دانش آموز در دو مرحله صبح تا ساعت 11 و برحی کلاس ها در بعداز ظهر آنهم با دادن تغذیه به دانش آموزان و معلمان بود اما امروزه اکثر دانش آموزان صبحانه کم می خورند یا بدون صبحانه به مدرسه می روند چه طور باید از آنها انتظار داشته باشیم که دانش آموزان ابتدایی تا 12:30 ظهر و دبیرستان تا 14:15 در مدرسه حضور داشته باشند.اگر با فرض اینکه دانش آموز گرسنه هم نباشد کشش مغزی تا این حد از روز وجود ندارد؟پس به نظر بنده تعطیلی یک روز در قبال افزایش غیر متعارف ساعات روزانه طرح بسیار بد و بیشتر برای کاهش هزینه های آموزش و پرورش کاربرد دارد تا طرحی علمی و کارشناسی.همکارانی که از بازگشت به پنجشنبه ناراحت هستند بیشتر به فکر خودشان هستند تا دانش آموزان و کیفیت آموزشی که این به نداشتن انگیزه و حقوق نا مناسب دریافتی برمی گردد.مشکلات آموزش و پرورش فقط با تخصیص بودجه مناسب حل خواهد شد.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/03/14 - 12:21
همکار محترم
هشت ساعته شدن کلاس ها به خاطر تمایل بسیاری از همکاران متوسطه برای سه روز حضور در مدرسه است.
بسیاری از همکارانی که تمایل به سه روزه شدن نداشتند- یا به دلیل سلیقه ای عمل کردن مدیر که تنها برخی همکاران نورچشمی سه روزه میشوند، - در چهار روز به مدرسه میروند.

از طرف دیگر هشت ساعت کلاس، با برنامه ریزی درست و قرار دادن دروس راحت مثل انشا، املا، پرورشی، ورزش، آمادگی دفاعی در ساعت آخر و همچنین با راهکارهای مفیدی که معلمان محترم به کار میبندند میتواند کسالت آور نباشد.
ضمن آن که ساعت تفریح آخر که برای معلمان و دانش اموزان در نظر گرفته شده طولانی است و برای استراحت و خوردن غذا کافی می باشد.

سالهای نه چندان دور، همه ما در دبیرستان تا ساعت 2:15 حضور داشتیم و اصلا احساس کسالت نمیکردیم چون به این شیوه عادت کرده بودیم.
در سالهای گذشته به دلیل کاهش ساعت مدرسه تا 12: 40 دقیقه، هم معلمان و هم دانش آموزان به این ساعت عادت کردند درنتیجه تغییر این شیوه و تحمل هشت ساعت در روز برایشان دشوار شده است.
پاسخ + 0 0 --
محسنی 1394/03/14 - 13:36
دوست عزیز 30ساعت قانونی است.و هر روز می شود.6ساعت.
منتها کلاس های فوق برنامه باعث طولانی شدن می شود وربطی به تعطیلی 5 شنبه ها ندارد.
قبل از تعطیلی 5 شنبه ها خیلی از ساعات 8 ساعته بود.
پاسخ + 0 0 --
رضا 1394/03/14 - 21:59
همکارانی که پاسخ دادند،جواب قانع کننده ای دریافت نکردم از جمله موارد زیر:
1-استاندارد آموزش یک فرد در روز حداکثرز 6 ساعت است اینکه دانش آموزان عادت کرده اند،فرار از واقعیت است.ساعت آخر معمولا کارایی لازم را ندارد هر چند هم معلم و هم دانش آموز به این کار عادت کرده اند ولی بحث کیفیت مطرح شده است
2-بر خلاف ادعای شما که در ساعت آخر دروس راحت گذاشته می شود(شاید در دبستان) در متوسطه ،دروس تخصصی هم در برنامه گنجانیده می شود.
3-زنگ تفریح ساعت آخر عین زنگ های عادی است و مدیران و معاونان از حق خود نمی گذرند!
4-در کدام سالها دبیرستان تا 2:15 بود بنده به یاد ندارم.هر نوبت شش ساعت بودشاید یک روز به دلیل کلاس فوق برنامه تا این ساعت برگزارمی شد.
5-اگر واقعا هدف کمک به معلم و دانش آموز است،ساعات به 30 ساعت کاهش یابد
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/03/15 - 12:15
همکار محترم
اگر دروس راحت برای ساعت آخر در نظر گرفته نمیشود، مشکل از برنامه ریزی نادرست مدیر است که زحمت ارائه برنامه خوب را نمیکشد، دلیل دیگر این که بعضی از دبیران محترم که دروس سخت را تدریس میکنند تمایل به سه روزه شدن دارند زیرا می خواهند از اوقات تعطیلی خود برای کلاس های کنکور و آموزشگاهها و... استفاده کنند، بنابراین ترجیح میدهند به رغم عدم کارایی کلاس برای دانش آموزان ، منافع شخصیشان تامین شده و در سه روز به مدرسه بیایند.

در نیمه دوم دهه شصت که بنده در دبیرستان تحصیل میکردم مدرسه تا ساعت 2:15 دایر بود. و البته از کلاس فوق برنامه هم خبری نبود. دروس مدرسه تدریس میشد. البته ساعت کلاس طولانی تر بود.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/03/15 - 12:16
به هرحال من ترجیح میدهم در شرایطی که دانش اموزان امروزه بسیاری از اطلاعات خود را از ماهواره و فضای مجازی، اینترنت و وایبر و ... میگیرند، ودر روزگاری که با سرچ ساده یک واژه اطلاعات زیادی میتوان به دست آورد، تحولی اساسی در کتابهای درسی ایجاد شود و با الکترونیکی کردن کتابهای درسی، و ایجاد سایت های علمی و تخصصی مربوط به رشته های تحصیلی، دانش آموزان به سمت استفاده صحیح تر از فضای مجازی و مشارکت در فرایند یادگیری، سوق داده شوند. در این صورت ساعت حضور دانش آموز در کلاس درس کوتاهتر هم خواهد شد.
لازمه این تحول، تحول در نگرش مسئولان و معلمان وهمچنین بهبود فضا وامکانات مدرسه خواهد بود.
با تشکر
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1394/03/15 - 13:25
حرف شما کاملا غیر علمی و غیر کارشناسی شده هست دانش آموزان به جای اینکه تا ساعت 12.30 در مدرسه بمانند تا ساعت 1.30 اونهم نهایت سه روز در مدرسه می مانند و امکان ندارد این یک ساعت تاثیری در کشش مغزی اونها داشته باشه دانش آموزان با این یک ساعت اونهم فقط سه روز کل پنج شنبه رو به فعالیتهایی که خودشان دوست دارند از قیبل ورزش و دید و بازدید و کار کردن می پردازند بسیاری از اولیا به خاطر مدرسه بچه هایشان نمی توانستند به پدر و مادر پیر و بیمار خود سر بزنند که با این تعطیلی می توانند به منزل پدر و مادر خود مراجعه کنند و بچه ها از موهبت پدر بزرگ و مادرز بزرگ با آرامش استفاده کنند و این خود بزرگترین درسی هست که بدانند باید به پدر و مادر خود رسید تا دعای اونها موجب عاقبت به خیری ما بشه که این خود بزرگترین درس پرورشی و مهارت زندگی هست
پاسخ + 0 0 --
رضا 1394/03/15 - 19:50
جناب جلیل از شما بابت نظر خودم معذرت خواهی می کنم!مرغ شما یک پا دارد.اگر به جای 4 دلیل،400 دلیل هم بیاورم شما بر مواضع خود پافشاری می کنید.یک قاضی بیاید قضاوت کند بحث پدربزرگ و مادربزرگ و دید وبازدید چه ربطی به ساعت استاندارد حضور در مدرسه دارد؟مگر عصر پنجشنبه وروز جمعه نمی توان دید و بازدید کرد؟مثل اینکه در متوسطه تدریس نمی کنید و خبر ندارید که دانش آموزان 5 روز را تا ساعت 2:15 در مدرسه حضور دارند؟
اما نظر دهنده( فرهنگی)
شما می دانید که عده همکارانی که کلاس کنکور دارند به نسبت یک میلیون معلم ناچیزند و عمومیت ندارد و همچنین هیچ دلیلی ندارد که مدیر به یک نفر سه روز و به کس دیگری چهار روز بدهد؟البته بستگی به برنامه دارد اگر راه داشته باشد مدیر می تواند همکاری کند و جرمی مرتکب نشده است!
بحث منطقی من این بود ساعت آخر کارایی ندارد اگر به نظر شما درست است،اشکالی ندارد.اگر مدیری نتواند ساعت آخر را درس راحتی بگذارد(آنهم برای 5 روز در هفته) مقصر نیست!
ما معلم هستیم نظر خود را دادم شما هم همینطور ادعایی ندارم که نظرم درست است دیگران قضاوت کنند
پاسخ + +15 0 --
فرهنگی 1394/03/14 - 12:22
به نظر من تعطیلی مدارس در پنج شنبه ها طرحی خوب است زیرا بیش تر از پنج روز نمی توان دانش اموز را مجبور کرد وقت خود را در فضای مدارسی بگذراند که شرایط استاندارد و مناسبی ندارد.

به جای برداشتن تعطیلی پنجشنبه ها بهتر است مسئولان آموزش وپرورش چاره ای برای کاهش حجم کتابها، وبهبود شرایط مدرسه وکلاس نمایند.
پاسخ + 0 0 --
پروین 1396/07/11 - 23:58
سلام دوستان من در مقطع متوسطه دوم تدریس می کنم واقعا طرح 8ساعتی طرح ناکارآمدی است چون برای ما برنامه را در حداقل 4روز می بندند دوما برای بعضی از دبیران پارتی بازی میکنند واصلا برنامه ساعت 12تا 2 به آنها نمی خوره سوما برای من دو روز 8ساعته واز دوروز دیگه یک روز 12تا2 است که هم خودم سردرد دارم وهم دانش آموزان خسته هستند واز تدریس بیزار میشم وهم نمی توانم برای ساعات آخر گروه بندی وکارهای دیگه انجام بدم وهم تبعیض زیاد است چون مدیر ومعاونان ساعات 12تا 2 را بین خودشان تقسیم می کنند وهر روز یکی از کادر دقتر در مدرسه می ماند کلا بضرر معلم ودانش آموز است .یا پنج شنبه برای مقطع دوم باشه یا ساعات آموزشی دروس کاهش پیدا کنه تا ساعات 12تا2 حذف بشه دانش آموزان سه روز ناهار خانه نباشن تا پنج شنبه کنار سفره ناهار باشن واقعا بی عدالتی است

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور