صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محمدرضا نیک نژاد *

روز معلم و مربيان پيش دبستاني

محمد رضا نیک نژاد خسته از كار روزانه چاي مي‌نوشيدم و با همسر و كودك پيش‌دبستاني‌ام درباره رخدادهاي روز گفت‌وگو مي‌كردم. همسرم گفت مي‌داني كه به مربيان پيش‌دبستاني فرزندمان ماهيانه چقدر مي‌دهند؟ و ادامه داد در ماه 400 هزار تومان! گفتم تنها 400 هزار تومان. ما كه با يك ميليون حقوق و كلي كلاس اضافه و آموزشگاه و ... باز سرماه نشده کم می‌آوریم!گفت تازه هر سه مربي كارشناسي ارشد دارند.

به ياد خاطره‌اي دور افتادم كه در آن مدير دبيرستان مان هنگام سازمان‌دهي نيروهايش، بيشترين معلمانش را از ميان حق‌التدريس‌ها برمي‌گزيد. اين نيروها همواره می‌کوشیدند تا به گونه‌ای رفتار نکنند که شغل شان را از دست ندهند. در دولت پيشين و در ایام وزير آموزش و پرورش‌اش، بسياري از پيش‌دبستاني‌ها از زيرنظر سازمان بهزيستي بيرون آمدند و همه در حوزه مدیریت آموزش و پرورش قرار گرفتند. براي يكي دو سال بسياري از آنها به دبستان‌ها آمدند و اميد رسمي شدن در آنها زنده شد. اما هنگامي كه حاجي بابايي تصميم به دگرگوني‌هاي ساختاري گرفت، بسياري از مربيان پيش‌دبستاني به مراكز نيمه‌دولتي و غيردولتي رفتند و شرايط برايشان سخت شد. با اينكه بسياري از نيروهاي پيش‌دبستاني با سال‌ها تجربه مي‌توانستند در اولويت استخدام قرار گيرند، حتي هنگام استخدام غيرقانوني 116 هزار نيروي آموزشي در آن دولت، رسمی‌ نشدند و دولت نيز با توجيه پر شدن رديف استخدامي براي چند سال، اين آموزگاران را تقریباً ناامید کرد.

اما باید همواره این نکته را در نظر داشت که نقش این آموزگاران در بسياري از كشورهاي پيشرو بسيار برجسته است و جايگاه برترشان شرايطي برتر نسبت به ديگر آموزش‌دهندگان فراهم كرده است. كارشناسان و پژوهشگران، دوره پرورش مهارت‌هايي مانند ارتباط با همسالان، شمارش، مهارت‌هاي زباني، ادراك، بينايي، شنوايي، روش‌هاي عادتي پاسخ‌گويي و ... را پيش از 5 سالگي مي‌دانند و پس از اين سن رشد بسياري از اين مهارت‌ها به ناگاه كاهش مي‌يابد. از اين روست كه نهادهاي آموزشي جهاني بر آموزش‌هاي دوران پيش‌دبستاني بسيار تاكيد مي‌كنند. با اين توضيح، آيا چنين برخوردي با مربيان پيش‌دبستاني به عنوان پيش‌قراولان آموزش صحیح است؟

آيا زمينه كار و تلاش اين ستون‌هاي آموزش و يادگيري نباید از استرس شغلی آنها بکاهد؟

اميد است آموزش و پرورش امسال با باز كردن رديف‌هاي تازه استخدام شرايطي را فراهم كند كه اين همكاران به ترتيب اولويت به استخدام آموزش و پرورش درآيند و با فراهم كردن شرايطي برانگيزاننده، افزون بر اينكه وظيفه انساني خويش را انجام مي‌دهد، زمينه‌اي براي اثر بخشي بهتر مهم‌ترين آموزگاران كشور فراهم كند تا در آينده پيامدهاي مثبت اين كار نصيب جامعه و فرزندان‌مان شود.

در سال‌هاي اخير مسئولان و كارشناسان حوزه كودك همواره بر اين مساله تاكيد كرده‌اند كه آموزش در دوران كودكي اهميت زيادي بر آينده شهروندان دارد. اين مساله اما هنوز عملی نشده و بسترهاي لازم براي اين آموزش فراهم نشده است. سن آموزش رسمي در سند تحول بنيادين پنج‌سالگي است هر چند، مشخص نيست وقتي ما مربياني را كه مي‌توانند در دوران پيش‌دبستاني به كودكان آموزش بدهند راضي نكنيم چطور قرار است اين سند اجرايي شود؟
* عضو كانون صنفي معلمان

روزنامه آرمان

جمعه, 11 ارديبهشت 1394 00:29 خوانده شده: 1838 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 -3 --
ناشناس 1394/02/11 - 05:53
مشکل همینه که هرکسی اخرش خودشو برای استخدام تحمیل اموزش وپرورش میکنه بعد میگن معلمان زیادند خوب همون بهزیستی که سازمان کوچکی است انها را استخدام کند
پاسخ + +2 0 --
معلم 1394/02/11 - 09:02
سلام نیک نژاد عزیز هفته معلم مبارک
چند بار این مطلب را فرمودی،ترا به صداقت معلمیت .اگر پیش دبستانی را سراغ داری،که از بهزیست جدا شده وبه آموزش وپرورش اضافه شده،حتی یک مورد نام ببر!واگر نیست،اصلاح کن.چون معلم هستی.عزیزم،باتلاق وزیر ناتوانتان را نمی توانی،با این فرا فکنی ها به سبزه زار تبدیل کنی.حداقل همه مربیان این رامی دانند.معلم صدیق دوستت دارم.
پاسخ + +2 0 --
حسن محمدی 1394/02/11 - 09:16
من یکی از این 116000 نفر پر افتخار هستم .چرا به خودت اجازه می دهی به 116000نفر توهین کنی در هر مدرسه یک نفر از اینها هست.درود بر کسی که عزت مرا حفظ کرد و مرااز ذلت شرکتی نجات داد.
پاسخ + +3 0 --
معلم 1394/02/11 - 09:42
متأسفانه در دو سه سال اخیر عدّه ای مجوز پیش دبستانی گرفته اند؛ اما با پارتی بازی. و تمام بستگان خود را بدون این که تخصص و شایستگی های لازم را داشته باشند به کار گرفته اند و فارغ التحصیلان رشته های پیش دبستانی بیکارند. آیا لازم نیست دولت در این زمینه نظارت داشته باشد.البته آموزش پرورش منطقه ای که از ان میگویم از پای بست ویران است؛ زیرا مدیری دارد که محکم کرسی را گرفته و به هیچ نحو حاضر نیست رهایش کند.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور