صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

بیایید محتوای فرهنگی خود را متحول ساخته و به زندگی برای رضایت خود نه نمایش برای دیگران بیندیشیم

دور باطل آلودگی هوا در پیج و خم روزمرگی ها و بی تفاوتی ها ... به دوچرخه و تجارب جهانی به عنوان یک راه حل و نه تفنن و... بنگریم

مینو امامی/ همکار صدای معلم

آلودگی هوا و ریزگردها و فرهنگ دوچرخه سواری  بشر در هر زمان خصوصا امروز به سلامتی و امید به زندگی یا طول عمر خود بیشتر از گذشته می اندیشد. نهایت تمامی فعالیت های
علمی و تحقیقاتی در بُعد تولیدات دارویی یا محصولات کشاورزی و زراعی و سالم سازی مواد غذایی منتهی به این امر است. رفتن به
فضا برای جست و جوی حیات توسط ناسا ** یا فضانوردان روس و........ در جهت تدابیر ادامه بقا در صورت نابودی زمین یا کاهش داده های زیستی چون آب و باروری خاک است.


کشور ایران علیرغم این که دانشمندان فرار مغز آن در ناسا از تلاشگران فضایی برای یافتن نایافته ها هستند اما از آلودگی شدید هوا یا ریزگردها رنج می برد .

آلودگی هوا و ریزگردها و فرهنگ دوچرخه سواری

آلودگی هوا خصوصا تهاجم ریزگردها علاوه بر به مخاطره افتادن سلامتی تنفسی مردم اعم از مشکلات ریوی یا قلبی ، موجب تعطیلی مراکز اداری و آموزشی برخی شهرستانها می گردد و این امر به جریان فعالیت اقتصادی کشور خسارات جبران ناپذیری وارد می نماید. هم هزینه اضافی درمان و معالجه آسیب دیدگان و هم هزینه تعطیلی واحدها ، تحمیل اقتصادی بزرگی برای دولت محسوب می شود. میلیاردها و شاید بیشتر خسران اقتصادی.

بیایید در مدارس کشور فرهنگ دوچرخه سواری را به دانش آموزان فرا دهیم و به جای سرویس مدارس در آب و هوای مناسب آنان را تشویق به استفاده از دوچرخه سازیم.   کیومرث کلانتری مدیر کل محیط زیست استان تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت : گرد و غبار در کشور از دو منبع شامل "سی لی سی " که شن ریزه ، سنگین است و زود فرود می آید و منبع دوم که " رُسی و سبک" است ، وارد می شود.
وی ادامه داد: " سی لی سی " که حالت سنگین دارد معمولا از سمت خوزستان ، صحرای عربستان و از جنوب عراق وارد کشور می شود و در استان های خوزستان و چهار محال بختیاری زمین گیر می شود.
مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه اگر گرد و غبار حاصل از منبع رُسی باشد از شرق سوریه ، اردن و غرب عراق به محدوده استان های کردستان ، جنوب آذربایجان غربی ، کرمانشاه و ایلام وارد کشور می شود، افزود: این گرد و غبار چون رُسی و سبک است هزاران کیلومتر پخش می شود.***

بلیه ریزگردها در مناطقی است که سطح بارندگی در فصول مختلف اعم از باران یا برف بسیار کم است که می توان با باروری ابرها که اخیرا در استانهای آذربایجان شرقی و غربی ، کرمانشاه ، چهارمحال و بختیاری ، اصفهان ، فارس ، خراسان جنوبی و یزد انجام می شود، به تخفیف شرایط مشکل زا کمک نمود.
راه حل دیگر مربوط به کشورهایی است که امروز مشکلات اساسی فرهنگی را از لحاظ رشد عقلانی و حذف عامل تفاوت جنسی در بین خود حل و فصل کرده اند و به دوچرخه به عنوان وسیله ای برای داشتن هوای پاک می نگرند.

آلودگی هوا و ریزگردها و فرهنگ دوچرخه سواری

در برخی از این کشورها حتی در میادین شهری دوچرخه هایی وجود دارد که افراد به رایگان سوار شده و در برگشت سر جای خود می گذارند. دو چرخه های خانوادگی که سه نفر مستقل اما با هم سوار می شوند. در دو شهر آمستردام و اوترخت هلند (پایتخت دوچرخه سواری جهان ) به عنوان پیشگام در این عرصه حتی پارکینگ مخصوص دوچرخه وجود دارد که 24 ساعت اول ، استفاده از آن رایگان است. هزینه ی ساخت بزرگترین پارکینگ جهان در این شهر بیش از 40 میلیون یورو بوده است. البته مشکل برای شهر آمستردام بسیار بزرگتر است ، جمعیت این شهر 835 هزار نفر است و تعداد دوچرخه های آن 847 هزار !!****

این همه مصیبت آلودگی هوا و ریزگردهای غیرمجاز موجب فلج شدن فعالیت اقتصادی و تعطیلی مدارس می گردد اما کسی به استفاده از دوچرخه نمی اندیشد یا شاید می ترسند که زنان نیز ممکن است چنین حقی را بطلبند

شهر لاهه نیز اعلام نموده که پارکینگی با ظرفیت 8500 دوچرخه تأسیس خواهد کرد.

پرداختن به اهمیت دوچرخه سواری دو اصل مهم را برای ما آشکار می سازد:

1 - توجه به امرسالم سازی هوا و محیط زیست .

آلودگی هوا و ریزگردها و فرهنگ دوچرخه سواری

9 کشوری که درصد استفاده بیشتری از دوچرخه دارند عبارت است از :
چین 37/2 ، بلژیک 48 ، سوئیس 60/4 ، ژاپن 56/9 ، فنلاند 60/4 ، نروژ 60/7 ، سوئد 7/ 63 ، دانمارک 80/1 ، هلند 99/1 درصد. *****
به جز چین که دارای جمعیت بیش از یک میلیاردی است مابقی علیرغم داشتن جمعیت کم به دوچرخه سواری روی آورده اند چون از نظر آنان دوچرخه ارزان ، سریع و دوست محیط زیست است.

2 - توجه به عامل جنسیت در کشور ما برای استفاده از وسیله ای چون دوچرخه ، قدری باور خاک خورده و نخ نما شده ای است.

چرا هنوز در کشور ما اتومبیل یک کالای لوکس و تجملاتی محسوب می شود و به آن وسیله ای جهت جابه جایی اندیشیده نمی شود؟   این همه مصیبت آلودگی هوا و ریزگردهای غیرمجاز موجب فلج شدن فعالیت اقتصادی و تعطیلی مدارس می گردد اما کسی به استفاده از دوچرخه نمی اندیشد یا شاید می ترسند که زنان نیز ممکن است چنین حقی را بطلبند ، یا هم شاید چون منافع عده ای در صنعت مونتاژ خودرو آسیب جدی می بیند به چنین تصمیمی نمی اندیشند ، لذا به طور مسالمت آمیز اما با عطر و بوی بی تفاوتی ، شرایط آلودگی هوا را تحمیل می سازند.

با توجه به پیشرفت علوم و فنون در سطح جهان و در کشور خودمان :

چرا در پی حل دشواری آلودگی محیط زیست بر نمی آئیم؟

چرا استاندارد تولید بنزین و خودرو را رعایت نمی کنیم؟

چرا تولیدات بی امان صنعت مونتاژ خودرو را برای کسب بیشترین سود ، متوقف نمی سازیم و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی را رواج نمی دهیم؟ یا فرهنگ دوچرخه سواری را.

چرا هنوز در کشور ما اتومبیل یک کالای لوکس و تجملاتی محسوب می شود و به آن وسیله ای جهت جابه جایی اندیشیده نمی شود؟

چرا مجوز واردات اتومبیل های لوکس و گران قیمت یا گاه از رده خارج شدۀ کشورهای طرف معادله اقتصادی خود را می دهیم؟ این امر باعث چشم و هم چشمی و رواج فرهنگ وابستگی اقتصادی می شود.

چرا تفریح دختران و پسران ثروتمند جامعه ما ویراژ گوش خراش اتومبیل های 300 - 400 میلیونی در خیابانهای کم عرض شهرهایمان است؟ آیا نمی توان مراکز فرهنگی هنری یا ورزشی را بجای آن توسعه بخشید تا گذران اوقات فراغت ، تعریف درستی در بین جوانان بیابد؟

آلودگی هوا و ریزگردها و فرهنگ دوچرخه سواری

بیایید در مدارس کشور فرهنگ دوچرخه سواری را به دانش آموزان فرا دهیم و به جای سرویس مدارس در آب و هوای مناسب آنان را تشویق به استفاده از دوچرخه سازیم.

بیایید محتوای فرهنگی خود را متحول ساخته و به زندگی برای رضایت خود نه نمایش برای دیگران بیندیشیم.

بیایید حداقل برای خرید سر کوچه یا محل های نزدیک از دوچرخه استفاده نمائیم .

فراموش نکنیم که دوچرخه ارزان ، سریع و دوست محیط زیست است. رؤسای محیط زیست و استاندارد کالا که ظاهرا هر دو زن هستند چرا قاطعیت لازم را برای بهبود اوضاع آب و هوای کشور در دایره و حیطه وظایف خود نمی نمایند؟ اگر زحمت می کشند لابد کافی نیست یا راه رفته صحیح نیست. بیایید سرزمین خود را از هر نوع آلودگی محیط زیست با همکاری و یاری یکدیگر رهایی دهیم. ایران عزیز مدت طولانی است که به سختی نفس می کشد ....


** کد خبر 29340 - تاریخ انتشار 23 بهمن 1389- مشرق نیوز - عنوان مطلب : چند درصد دانشمندان ناسا ایرانی هستند؟ ( 43 درصد ناسا از پژوهشگران ايراني مي‌باشد، از جمله دکتر چمران که در زمان تحصیل در آمریکا با ناسا همکاری می کرد .)

*** کد خبر6302364 - گروه اجتماعی " محیط زیست " - 9 آبان 1396

**** کشور دوچرخه ها - بلگ آیتورز

***** کراس چرخ


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 26 اسفند 1396 17:21 خوانده شده: 1576 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +30 0 --
بایبوردی 1396/12/26 - 19:28
با سلام خدمت همکاران محترم ،

به عنوان یک دبیر بازنشسته یک ماهی
است که روزی یک ساعت دوچرخه سواری
می نمایم.
برای خرید سر کوچه یا امورات بانکی و.....
از آن استفاده می کنم. خیلی مفرح و برای
سلامتی مؤثر است. جالب این که از طرف
مغازه داران محله مورد غبطه قرار می گیرم
و بنده نیز آنان را تشویق به دوچرخه سواری
می نمایم. باید اصلاح فرهنگ را همیشه از
خود شروع کنیم.
امتحان کنید پشیمان نمی شوید.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور