صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مینو امامی/ بازنشسته - آذربایجان شرقی

نقدی بر گفته های محمدرضا ولی زاده رئیس توسعه انجمن اولیا و مربیان

نقدی بر گفته های محمدرضا ولی زاده رئیس توسعه انجمن اولیا و مربیان    1- " از کلیشه و قالب های ذهنی که نسبت به انجمن اولیا وجود دارد دور شویم. تلاش کنیم عملکرد های سنتی را فراموش و عملکردهای جدید را بیان کنیم. "

ما فرهنگیان و حتی اولیای دانش آموزان ، قالب ها و کلیشه ها ی موجود را به وجود نیاورده ایم. سالیان متمادی خود آموزش و پرورش به دلیل نیاز مالی که داشته ، همیشه تلقی دعوت اولیا را دریافت وجه قلمداد کرده است.که این امر حتی بر دانش آموزان نیز امری ثابت شده است.دانش آموزان نیز تداعی دعوت اولیای خود به مدرسه را همیشه دریافت پول نقدی ذکر می کنند و حتی برخی به جای والدین تصمیم می گیرند که اولیای ما نخواهد آمد. این عمق باور موجود است که پاک کردن قدمت آن از ذهنها به همین سادگی نخواهد بود ؛در واقع فقط باید خلاف تصور موجود را اثبات کرد.
مدیران ما از توانایی های شغلی و سمتی اولیا فقط برای دریافت وجه، بهره مند شدند. حتی نخواستند حداقل گه گاهی با رشته ها و تخصص های گوناگون پدران و مادران ، دانش آموزان را برای فردای شغلی شان ، آماده سازند . هر وقت بنا به دلیلی کلاسی خالی بود با طرحی از پیش اندیشیده یا با هماهنگی برای پاسخگویی به سئوالات دانش آموزان می توان از تجارب اولیا در رشته های گوناگون استفاده کرد.
برخی از مدیران هم به تبعیت از مدیران سطوح بالا، فقط به دنبال نفع مادی خودشان بودند چون دریافت وام از ریاست بانک ، یا تهیه بلیط هواپیما در شرایط کمیاب و یا ...

2 – " تلاش کنیم عملکرد های سنتی را فراموش و عملکردهای جدید را بیان کنیم. "

برای جایگزینی عملکرد جدید به جای سنتی نیز وزارت باید طرح و برنامه داشته باشد. هر طرح جدید برای خود نیازمند محتوی عقلانی و منطقی و انگیزه و هدف و برنامه است. پس به تدوین آن بنشینید.
شرط این مهم آن است که باور دیرینه تساوی انجمن اولیا با دریافت وجه نقد را کاملا با عمل نه در حرف ، از اذهان عمومی بزدایید. این زُدایش باید از طریق مجلس شورای اسلامی با تدوین قوانین قابل اجرا انجام و در رسانه های شفاهی و کتبی کشور ، موجب تنویر افکار گردد.



3 –  " در ابتدای سال تحصیلی بر اساس فرآیند مردمی، انجمن اولیا و مربیان تشکیل می‌شود. "

این فرآیند مردمی فقط بُعد مالی دارد یا خیر، صلاح و مشورت هم انجام می گیرد. رؤسای انجمن نیز از قدرت خود به نفع فرزندشان به نحوی ، استفاده می نمایند. مثلا فرزندشان کسالت دارد سر صف نیاید ، یا فرزندشان بیکار است در اتاق رایانه یا کتابخانه خارج از وقت مقرر استفاده نمایند . بالاخره بده و بستان گفته اند. دادی باید در مقابل سرویس بگیری. شرط حیات و بقا.
برای مدرسه فقط اعضای انجمن فعالیت می کنند و تا حال ندیده ام که فردی با عنوان عضو یا رئیس انجمن ، پرسشنامه ای تهیه و به نظرسنجی همه اولیای دانش آموزان مدرسه بپردازد.

4 – " انجمن اولیا و مربیان ۵ وظیفه اصلی دارد و والدین در برنامه ریزی، اجرا،مشارکت و همکاری و نظارت نقش دارند. "

امید که تک تک اعضای انجمن از این 5 وظیفه مطلع هستند و در راستای رسیدن به آن تلاش می کنند . مثلا نظر انجمن مدرسه مدیری که توسط دانش آموزش مورد ضرب و شتم ، قرار گرفته است ، چیست؟



5 –  " بررسی های ما از مدارس نشان داده است هر جا انجمن اولیا در تصمیمات مشارکت داشته عملکرد بهتر بوده است. "

فعالیت انجمن به مهارت به کارگیری مدیران بستگی دارد. مدیری هست که حتی گلدانهای راهروهای مدرسه را هم از طریق انجمن تهیه می کند. یا ناهار روز معلم را به گردن انجمن می گذارد و.... حال خوب یا بد ، درست یا نادرست، مدیران به دلیل نداشتن توانایی مالی کافی برای اداره مدرسه مجبور به این سود استفاده هستند.
این مشارکت باید عام المنفعه باشد و از هر نوع رو دربایستی به دور باشد.

نقدی بر گفته های محمدرضا ولی زاده رئیس توسعه انجمن اولیا و مربیان

6 –  " متأسفانه اصحاب رسانه و برخی از مردم معتقدند دریافت وجه در مدارس غیرقانونی است در صورتی که در قانون داریم که مدیران می توانند با رعایت شروطی همچون داوطلبانه بودن، خارج از فصل ثبت نام وجوهی را در قالب رسید رسمی از آموزش و پرورش دریافت کنند. "

این اصحاب رسانه یا مردم نیستند که اعتقاد نادرست یافته اند . این عدم انطباق عمل با قانون اساسی کشور است که موجب تضاد و اعتراض می گردد. بهتر است اول رایگان بودن تحصیل را از قانون اساسی کشور پاک نمایید تا مردم طلبکار نشوند. مثل منوی رستورانی می ماند که کلی لیست غذاهای خوشمزه یا خارجی را ردیف کرده است اما تنها غذایش آبگوشت است!
ما معلمین ، شاهد چگونه داوطلبی بودن کمک های مردمی هم بوده ایم و هستیم. اصرار مدیر و انکار اولیا، تهدید مدیر و تقاضای اولیا، گاه دلمان برای پدری که در پیش دبیران عرق شرمندگی برای نداری اش ریخت ، سوخت. اگر کمک مردمی ندهید از کارنامه خبری نیست. به دفعات این تهدید ناگوار را شنیده ایم.
اگر قانونی دارید که مدیران می توانند با رعایت شروطی همچون داوطلبانه بودن، خارج از فصل ثبت نام وجوهی را در قالب رسید رسمی از آموزش و پرورش دریافت کنند، پس چرا همیشه تدافع انکار دریافت هر نوع وجهی را به خود گرفته اید؟ مدیران مدارس را سپر بلای نداری سرانه آموزش و پرورش نمودید.
راستی اگر امروز چند گانگی مدارس نبود و والدین پرداخت کننده کلی شهریه ثبت نام و کمک های طی سال تحصیلی نبودند، اوضاع و احوالتان چگونه بود؟!



7 –  " اگر انجمن اولیا نیز تصویب کند که مدرسه حق دریافت وجه ندارد، مدرسه حق دریافت وجه را ندارد. "

مجلس و وزیرش تصویب کرد ، عملی نشد. این چه قدرتی است که اگر انجمن اولیا و مربیان تصویب نمایند ، مدرسه حق دریافت وجهی را ندارد ! آنان از این قدرت خودشان اطلاع دارند؟

زیبا عمل کردن را جایگزین زیبا سخن گفتن بکنیم و گرنه کلی سرمایه های ملی و انسانی نابود خواهد شد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چهارشنبه, 03 آبان 1396 20:02 خوانده شده: 2724 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +23 0 --
دبیرم 1396/08/03 - 21:20
اگر معاونان مسن و جا خوش کرده وزارت و مدیران کل و ...بگذارند گردش نخبگان و چرخش مدیریتها و اعتماد به جوانترها مدرسه و جامعه پویاتر خواهد شد
پاسخ + +31 0 --
ناشناس 1396/08/03 - 22:21
با سلام در مدارس خوزستان مدیران از معلمان میخواهند که ماهی یک جلسه بگیرند در کجای جهان همچنین چیزی وجود دارد در کشورهای دیگر اگر برنامه تاتری یا آوازی یا مسابقات ورزشی و یا تقدیر وتشکر و یا موسیقی و یا تذکری والدین فراخوانده میشوند نه اینکه همه والدین ماهی یکبار به اجبار دعوت شدند که معلمان به آنها چه بگویند؟؟؟کلاسها 35 نفر است؟؟کلاسها هوشمند نیستند؟؟بعد والدینی که هنوز سر تکلیف با معلم مشکل دارند و یا در خصوص تدریس معلمان نظر هم میدهند و جنابان مدیران همیشه حق را به والدین میدهند مثل فروشگاهها ی ژاپن و اروپا که همیشه حق با مشتری است واقعا جای تاسف هم ندارد که جای خنده و تمسخر دارد که در این آموزش وپرورش بی در وپیکر وگداخانه کسی نیست دست والدین زیاده خواه را از مدارس کوتاه کنند ؟؟؟مادران والدین گرامی گروه واتساپ تشکیل میدهند و همچنان که سبزی پاک میکنند از معلمان و نحوه تدریس آنها ایراد میگیرند انگار فارغالتحصیل دانشگاه هاروارد هستند و هزار فوش فضیحت بار معلم بدبخت میکنند ومدیران بخاطر دو ریال بیشتر حمایت میکنند واقعا مسخره وتهوع آور نیست؟؟،،،معلمان در ژاپن جلوی معلم تعظیم میکنند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/08/04 - 01:42
تصحیح::در ژاپن والدین جلوی معلمان تعظیم میکنند و قدر دانی میکنند در ایران که دیگر حرف از افتضاح والدین نسبت به معلمان گذشته است.....پوزش بابت اشتباه نوشتاری
پاسخ + 0 0 --
مینو امامی 1396/08/04 - 09:37
با سلام همکار محترم، وقتی سرگروههای آموزشی کلاس رفتنشان کراهت دارد چرا معلم در قبال اولیا باید بازجویی شود و در فشار توقعات غیرمنطقی آنان قراربگیرند.
ما هم چند جلسه در دوران تحصیل ازاین جلسات داشتیم. معلمین راباکی نیست. اما اولیا شایستگی بازخواست معلم را ندارد. باتشکر
پاسخ + 0 0 --
مینو امامی 1396/08/04 - 09:51
البته در کشورهای برترآموزشی ارتباط تنگاتنگ اولیا با معلم کلاس هست حتی در کلاس حضور می یابند مثال ژاپن. اما آنها توجیه هستند و برای پیشبرد آمورش فرزندخودتلاش می کنند نه طرح توقعات خود خصوصا در مدارس خاص که اغلب تک فرزندهستند. باید این همکاری شفاف و تفهیم گردد. صلابت و ابهت معلم را با تقلیدهای کورکورانه درهم نکوبید مسولین. محترم.
پاسخ + 0 0 --
مینو امامی 1396/08/04 - 10:29
ببخشید دوران تدریس نه دوران تحصیل.
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1396/08/04 - 14:19
من بااولیا جلسه نگذاشته ام برفرض که مرا اخراج کنند نگرانی ندارم آ.پ ویرانه را با این کارها نمی توان درست کرد
پاسخ + +12 0 --
ناشناس 1396/08/04 - 01:05
سلام.گفته های خانم یا اقای ناشناس تایید میکنم.من که عاشق معلمی بودم از همین کارهای مدیر و اداره و اولیا خسته شدم.دوست دارم هر چه زودتر بازنشسته بشم و از این سازمان بیرون بیام.
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1396/08/04 - 16:10
من هم همینطور حیف که نمی گذارند وگرنه لحظه ای درنگ نمی کردم درازای حقوق زیر خط فقر چقدر باید جان بکنیم زمانی که وارد آ.پ شدیم قرار بود به کودکان این مملکت تدریس کنیم نه به اولیا ازما توقع دارند از اولیا معلمی توانمند بسازیم تا نقایص سیستم آموزشی را جبران کند مگر شدنیست هر کسی برای کاری ساخته اند اگر آ.پ می خواهد اولیا را توانمند کند برای همه ی آن ها یک دوره ی 4ساله در دانشگاه فرهنگیان برگزار کند تا همه ی ایرانی ها معلم شوند
پاسخ + +28 0 --
مینو امامی 1396/08/04 - 15:24
جناب شهاب مساله اخراج یا مقاومت نیست.
مساله غلط بودن طرح است. با ادای چیزی را درآوردن آموزش توسعه نمی یابد.
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1396/08/04 - 16:00
خانم امامی بنده باشما موافقم به نظر من معلم وقتی خواسته ی نادرست دیگران را می بیند نباید چشم وگوش بسته آن را اجرا کند برفرض اورا از این کار اخراج کنند بهتراز این است که همراه آدم های ازهمه جا بی خبرشود
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/08/05 - 00:00
شهاب خان شما درآمد های دیگری داری بیخیال معلمی بشو برو دنبال کارهایت
پاسخ + +14 -3 --
ش.ی.م 1396/08/04 - 20:50
با سلام خدمت خانم امامی و همه عزیزان
متاسفانه با حرکت های ناشایست برخی از مدیران محترم مدارس نقش اصلی انجمن اولیاء و مربیان فقط در جمع اوری پول خلاصه شده در صورتیکه وظایف مهم تری وجود دارد.
تکریم معلمین،استفاده از شیوه های نوین در امر تعلیم و تربیت، تعامل فرهنگی بین والدین و معلمین و موارد بسیا زیادی که در این مجال کوتاه نمی شود بیان کرد، نیز می تواند از وظایف انجمن اولیاء و مربیان باشد.
اما متاسفانه مدیران محترم مدارس، انجمن اولیاء را فقط برای جمع آوری پول می خواهند و بس.
و .........................
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/08/05 - 00:07
کدام انجمن اولیا فعلا که شده انجمن معلمان و مادران انگار پدران از اریکه قدرت به زیر کشیده شده اند و افسار خود را به خانمها سپرده اند در گذشته بیشتر پدران مسئول بودند حالا که به کما رفته اند هرجا که زنان قدرت و موقعیت را به دست گرفته اند البته در ایران آن اداره و مدرسه رو به نابودی رفته است چون خانمها تحمل تنبیه گلهای نوشکفته و تنبل ولوس خود را ندارند حتی حاضر مت معلم تکلیف نگوید تا دستان خانم زاده ها خسته نشود واقعا دوران زن سالاری مسخره وویرانگر است
پاسخ + 0 -12 --
ش.ی.م- همدان 1396/08/04 - 21:06
با سلام
اولیا شایستگی بازخواست معلم را ندارد.
سرکار خانوم امامی بیان جمله بالا در شأن شما نیست چرا که:
1- متاسفانه معلمین محترم نیز مثل دیگر انسانهای فرهیخته معصوم نیستند.
2- دانش اموز من به خاطر کج فهمی معلم و اولیاء مدرسه در معرض نابودی قرار گرفت که اگر حمایت های مادر گرامی اش و دوستان نبود، قصد داشت ترک تحصیل کند و به مدرسه نرود.
گناهش سوال پرسیدن، اعتراض به عملکرد بسیار ضعیف مربی پرورشی مدرسه و .... بود. آخرش هم تهدید به اخراج و ... نمره انضباط و ... شد.
3-اگر خیلی از نکات تربیتی از طرف اولیاء مدرسه رعایت شود مشکلی پیش نمی آید.
نکته جالب اینجاست که من متوجه نشدم بچه های ما در حال حاضر می خواهند آموزش صحیح ببینند یا ناصحیح. اگر قرار باشد معلم یا هر یک از اولیاء مدرسه بخواهند مثل افراد کوچه و بازار برخورد کنند دیگر چه نیازی به فرستادن کودکان به مدرسه است؟ و ده ها مورد دیگر
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/08/05 - 00:11
شما بهتر است که بچه خود را در پر قو بخوابانید معاون تربیتی چه ربطی به معلمان دارد ثانیا والدین حق حضور دم در کلاس را هم ندارند مگر با اجازه مدیر چه برسد که در کار معلم زحمتکش و تدریس او دخالت کنند
پاسخ + 0 0 --
مینو امامی 1396/08/05 - 06:55
با سلام همکار محترم،
تبادل افکار همیشه سازنده و مطلوب است. شما آقایان یرای خودتان دنیایی دارید ما خانم ها هم دنیایی دیگر. بنده در دبیرستان نمونه شهرم در یکی دو جلسه چنینی فقط شاهد این بودم که 0/25 دخترم چرا کم شده یا چرا هر روز اجتماعی درس می پرسید از درس های اصلی باز می ماند و..... علت این بود. بلی همچنان که نوشتم اگر آنان نیز توجیه شوند و در راستای آموزش فرزندانشان یا مشکلات عاطفی آنها با معلم یا دبیر ارتباط برقرار سازند نتایج مطلوب تری گرفته می شود. مهم توجیه اولیا ست. با تشکر
پاسخ + 0 0 --
مینو امامی 1396/08/05 - 07:01
در ضمن انشا ا..... روابط کوچه بازاری نیست. بگو ئیم روابط هدفمند نیست. بگوئیم هنوز در جامعه ما دشواری برقراری ارتباط سالم هست. بگوئیم آموزش هر چیز در جامعه ما نقصان دارد. دقت کنید در ادامه به حضور والدین ژاپنی د ر کلاس پایه ابتدائی اشاره کرده ام. مورد ذکر شده توسط حضرتعالی به آستانه نقدپذیری ما برمی گردد.
پاسخ + +29 0 --
مینو امامی 1396/08/05 - 07:34
در ضمن همکار محترم همدانی ،
مدیران نیستند که انتظار مالی از انجمن اولیا ی مدارس دارند چنین دیدگاه را طی سالهای متمادی آموزش و پرورش برای سود استفاده از توانائی های آنان ، مدیران را سپر بلای خود ساخته اند. کمک های مردمی را مسئولان هی انکار می کنند که غیرقانونی است از سوی دیگر مدیران را برای تأمین سرانه مدارس مجبور به این دریافت ها می کنند. واقعیت مطلب آنست که تحصیل در کشور ما رایگان نیست.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور